22 Ноември, 2021 10:10 4 228 17

"Купувай родното" - циничен трик на международни концерни?

  • цени-
  • продукти-
  • стоки-
  • концерн-
  • трик-
  • магазини-
  • търговия-
  • бизнес-
  • маркетинг-
  • полша

Ето какво показва един поучителен парадокс от Полша

"Купувай родното" - циничен трик на международни концерни? - 1
Снимка: Shutterstock

Обикновено не запазвам касовия бон, когато пазарувам хранителни продукти. Но след последното пазаруване в един варшавски супермаркет от голяма верига реших да го прочета внимателно. И с изненада открих, че част от платената сума е отделена и маркирана с обяснението: Обща стойност на продуктите от „Купувай полското“. Тази отметка ме смути. Като дългогодишен сътрудник на Центъра за документиране на националсоциалистическия режим в Германия аз веднага се сетих за нацисткия щемпел за качество „Гарантирано арийски“ и за напътствията да се пазарува в „германски магазини“. Мигар историята се повтаря?

Родни продукти ли са тези стоки?

Ако се вгледаме по-внимателно, ще стигнем до извода, че акцията „Купувай полското“ се оказва някакъв парадокс. Веригата, която я подхвана и вече една година рекламира търговските си отстъпки, всъщност принадлежи на чуждестранен търговски концерн. Нима една чуждестранна фирма не отива против собствените си интереси, когато призовава клиентите да купуват полски продукти? И защо тези клиенти ще отидат точно при един чуждестранен търговец, за да си купуват „родни продукти“? От касовия бон научих още, че списъкът на въпросните продукти може да се прегледа на сайта на веригата в интернет. Отворих го и за голямо свое учудване сред продуктите открих прясно изцеден портокалов сок и атлантическа сьомга. Как ли портокалите, които идват от Бразилия, и сьомгата от Атлантическия океан изведнъж се оказват „полски продукти“?

Реших да се поразровя. И открих, че тези въпроси се поставят не от вчера. Организациите на селскостопанските производители още миналата година са протестирали срещу практиката да се лепи етикет „Продукт от Полша“ дори на такива артикули като Кока-Кола и дъвките „Орбит“. Тези етикети междувременно бяха отстранени, а търговската верига уточнява, че в акцията участват и артикули, които просто са регистрирани в страната или пък се произвеждат от фирми, поддържащи работни места в Полша. Така нареченият „икономически патриотизъм“ е разпространен не само в Полша. А международните концерни играят в случая цинична игра. На артикули, които са продукт от комплексни и глобални стопански взаимовръзки, те лепят "роден" етикет, за да предразположат клиентите и в крайна сметка да изкарат по-добра печалба.

Цинични маркетингови стратегии

Същевременно те ни баламосват с фалшива картина на обкръжаващия ни свят. „Родното“ се рекламира като особено висококачествено, но успоредно с това нито търговците ни предлагат, нито пък на нас би ни хрумнало завинаги да се откажем от богатото многообразие на глобално произведените артикули. Така у потребителите се насажда някаква потискаща шизофрения. Хем се създават някакви неясни надежди, хем никой няма намерение да ги удовлетвори. И така възниква трайна неудовлетвореност. Подобни маркетингови стратегии освен всичко друго подхранват и националистически ориентирания популизъм в политиката. Те подготвят плодородна почва за онези политици, които искат да извличат дивиденти от носталгичните копнежи по „родното“. Макар че както самите политици, така и глобалните фирми много добре знаят, че всичко това са само празни обещания.

В маркетинговата психология често се говори за социалната отговорност на предприемачите. И главният въпрос открай време гласи: Възможно ли е изобщо тази отговорност да се съчетае с икономическата дейност, насочена към печалба? Към този въпрос се прибавя и едно ново предизвикателство. В нашия глобализиран свят икономическите структури, бизнес-решенията, производствените и търговските процеси стават все по-комплексни. И много бързо могат се окажат парадоксални, ако решим да ги обличаме в благозвучни думи.

Фалшиви и опасни носталгии по един непокътнат "роден" свят

А парадоксалните решения само вредят на оборота. Изследванията показват, че особено хората в глобализираните западни култури никак не търпят сложното и многоплановото. Тъй че, за да върви бизнесът, предприемачите трябва да създават илюзията за един прозрачен и непокътнат „роден“ свят. Неслучайно маркетинговите стратези вече усвоиха медийния похват да се разказват истории. И напоследък вълнуващите истории и герои сякаш са напуснали романите и са се преместили в … рекламите. Лично аз вярвам, че като индивидуален потребител мога да се противопоставя. Ще ми се образованието и обществото повече да помагат да хората за справяне със сложния и многопластов околен свят. Да им обясняват, че ние можем и занапред да обичаме историите за „родното“, но като отделни личности или предприемачи в никакъв случай не бива да се отдаваме на фалшиви и опасни носталгии. Всичко това ще ни помогне не само да бъдем господари на собственото си потребителско поведение, но също така да се справяме с огромната сложност на сегашната пандемия и глобалната мобилност на хората, например. А може би ще ни предпази и от опасността да повтаряме исторически грешки.

*Станислав Щрасбургер е писател и културен мениджър. Роден е във Варшава, а живее както в Берлин, така и в родния си град или край Средиземно море.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 zeus

    14 13 Отговор
    Какъв е смисъла от тази статия?

    Коментиран от #7

  • 2 хихи

    46 0 Отговор
    Същото е и в Кауфланд с марката "Брей".
  • 3 кой както може

    31 2 Отговор
    Затова купувам мляко пред блока. Доставя го работлив местен производител. Сирене кашкавал , вино и ракия от малки мандри и винарни по време на месечните командировки. Също плодове зеленчуци , ябълки, дини, пъпеши, тикви , пак от местни производители. От грабителските фирми , няма как банани и портокалов сок :(
  • 4 гдсг

    23 1 Отговор
    Кауфланд и лидл ни заливат с такива стоки ! Важното е ,че рязните ще претопят жалка германийка хахахахахахахахахахахахаха
  • 5 плевен

    27 3 Отговор
    Готино е да гледаш как между многото истини, ни пробутват елегантно една лъжа. В германските магазини са се продавали изключително германски стоки. И тук допираме до основното- до държавната система. Само наивници вярват, че Демокрацията е власт на мнозинството граждани. Това е власт на глобалният капитал. Под негов контрол, патриотизма наистина е една илюзия.
    Трябва да се смени системата.

    Коментиран от #6

  • 6 Механик

    2 1 Отговор

    До коментар #5 от "плевен":

    Ми то в момента текат опити да бъде сменена тая система. Разбира се, не с по-добра и хуманна.
    Опитите текат с пълна сила и вече са на път да успеят. Не виждам какво може да попречи.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Цеко сифоня

    19 0 Отговор
    На един пазар в София си купих смилянси боб. В къщи видях на етикета със ситни букви пишеше че е внос от Китай. Ми то Пекин ей го де е, зад баира на Смиляни.

    Коментиран от #13

  • 11 Личи си

    10 2 Отговор
    Културовежки брътвежи на поляк германофил. Никаква икономическа логика. "Родната" марка е начин да върнат клиентите. А избирайки българските производители за нас българите е подкрепа на всяко работно място в страната, на фермерите, на занаятчиите, на производителите, така защитаваме децата ни да остават в страната.

    Коментиран от #17

  • 12 Културологично авторът

    12 2 Отговор
    иска да намекне да няма носталгия по родното, само атлантически и глобални фантазии относно храната са позволени. Преведено на български крайно политически некоректно е да ви се прияде сметана „Снежанка” или десертче „Република”. Атлантическа сьомга може.
  • 13 big BG

    12 0 Отговор

    До коментар #10 от "Цеко сифоня":

    Аз пък си купих ,,Чубрица ........от,, Градината на баба;; в Китай .Явно ,баба е развила бизнеса си и в тез далечни, периферни български територии.Работлива женица!
  • 14 Наркос

    5 1 Отговор
    Хората масово са глупави и вярват на всичко... самия факт, че във 21 век още има "вярващи" , които не могат да си обяснят живота без чужда помощ говори сам по себе си...
  • 15 стоян

    7 0 Отговор
    А тук е -купуваш продукт от Лидъл искаш да видиш кой е производителя но четеш ,,произведено за Лидъл,,а не пише производителя -и не само в Лидъл но и другите магазини е така
  • 16 proi4o

    1 0 Отговор
    Станислав Щрасбургер ..+++
  • 17 tate

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "Личи си":

    АМА КЪДЕ СА нашите "Родни " производители да ги подкрепим ??? Тия мургавитъе по пазарите "Производители " ли са??? Откога не си купувал хляб в дървени касетки както беше преди ?? Всичко е нарязано и пакетирано ! Аз не съм против БГ производството !! Но КЪДЕ Е, всичко е внос разсада е внос ,едно брашно правим и сол огледай се никой неиска на нивата иска в "ГрАдо " оти нема да копам ! Истината е че сме държава на прекупвачите ,дори и цигари не правим !! И направо ми се повдига като цъфне Тиквата и започне аз аз аз !! ТОЙ Пре,,,,,ба Булгартабак ,по негово време хляба ,бензина ,водата ,тока се вдигнаха ! Сега ми се изнервя по Фейсо ,,,пандиз за него и пасмината му па после ще му мислим и без него утре ще има слънце !!