27 Октомври, 2022 13:06 6 712 16

Невероятният скок в цените на дизела: имало ли е измама?

  • нефт-
  • гориво-
  • дизел-
  • цени-
  • цени на горивата-
  • германия-
  • руски петрол-
  • автомобили-
  • измама

През 2022 г. шофьорите на дизелови автомобили са плащали за горивото значително по-високи цени, отколкото е било необходимо

Невероятният скок в цените на дизела: имало ли е измама? - 1
Снимка: Shutterstock

Проучване на германски журналисти показва как една агенция, информираща за цените на горивото, е помогнала на дизеловата индустрия да реализира милиони допълнителни печалби - на гърба на потребителите.

Много често дизеловото гориво в германските бензиностанции има руски произход. Още преди месеци ЕС реши да прекрати вноса на руски дизел, но ембаргото предстои да влезе в сила едва следващата година. Цените обаче вече са повлияни от предстоящите ограничения. Една от причините за това, според проучването на германската медия NDR, е Агенцията за ценова информация Platts (S&P Global Commodity Insights) със седалище в Лондон.

Platts вече извади руския дизел от изчисленията на цените за Северозападна Европа през лятото. Това на практика доведе до чисто виртуално ограничаване на предлагането, въпреки че руският дизел все още си присъства на пазара. Според проучването на NDR агенцията очевидно е изиграла роля за рязкото покачване на цените на дизела през 2022 година.

Индекси, играещи съществена роля за ценообразуването

Агенции като Platts събират информация от търговците на дизелово гориво всеки ден и въз основа на това определят дневната цена за тон. Така те формират един индекса за определен регион. Въпросният индекс служи като важен ориентир за пазара. "Тези ценови индекси всъщност са важни за всичко, което се внася в Европа", казва Кевин Шефер, управляващ директор на „Argus“ в Германия - компания, която е конкурент на Platts. Пазарните участници ги включват директно в дългосрочните си договори за доставки като компонент или ориентир. По този начин те играят съществена роля, казва Шефер.

По-голямата част от търговията с дизелово гориво се базира на годишни договори. Така например дадена верига бензиностанции си осигурява определено количество дизелово гориво за следващата година от рафинерия или търговец на едро. Тъй като цените често силно флуктуират, в договорите няма фиксирани цени. Вместо това купувачът и продавачът се споразумяват за сума, определена от независима агенция за ценообразуване, която също се определя на дневна база. За Германия това често е индекс на Platts.

Изненада за много участници на пазара

"Platts е най-същественият фактор, който влияе на цените на петролния пазар", потвърждава петролен трейдър, пожелал анонимност. Промяната в индекса на цените на дизеловото гориво на агенцията, т.е. изключването на руското дизелово гориво "никога досега не се е случвало в такава степен", заявява друг търговец, който също не желае да разкрие самоличността си: "Без да се взимат предвид наличните количества от Русия, това доведе до определяне на по-високи цени."

Всъщност има много причини за скока на дизеловото гориво през годината. И само част от тях са свързани с променения индекс. Поради големите количества гориво, употребявано в Германия, дори и малки увеличения водят до значителни последици. Индустриите, чийто бизнес модел се базира върху горивата, като например транспортно-товарния бранш, усещат осезаемо директния удар. Карстен Пфаф, собственик на логистична компания от Хамбург, зарежда своите 55 автомобила с приблизително 30 000 литра дизелово гориво всяка седмица. "Цените на дизела вече ни натоварват много сериозно", призна той. В случая с неговата компания става въпрос за почти 100 000 евро допълнителни разходи на месец.

Съмнения за правни нарушения

Промяната в ценовия индекс на Platts очевидно е довела до увеличение в цените на дизеловото гориво, което може да е донесло няколкостотин милиона евро допълнителни печалби за дизеловата индустрия в Северозападна Европа. Професор Кристиан Керстинг, юрист от Университета в Дюселдорф, казва, че промяната в индекса поражда въпроси: "Ако може да се установи, че е направена координирано, това поставя много голяма въпросителна във връзка с антимонополното право", коментира той. Картелната служба, германския антимонополен орган, посочи, че вече е започнала разследване.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 шампиона

    31 1 Отговор
    Докато не започнем да запалваме буквално бензиностанциите, нищо няма да се промени..
  • 2 честен ционист

    27 2 Отговор
    Скоро автомобил с пълен резервоар ще се разменя за АК-47
  • 3 Асанчо

    6 32 Отговор
    Само Герб и Бойко щени спасят от кризаьа
  • 4 Хаха

    29 2 Отговор
    Бля бля бля що не си кажете, че всичко дойде от това със глупавата зелена сделка благодарение на която се закриха в много от рафинерии те на запад производствените капацитети за дизел. И след като газта се вдигна рязко много от тамошните производства се обърнаха на газиол и нафта, а в пазарната икономика като има голямо търсене и не толкова вече голям капацитет за задоволяването му цените се вдигат нагоре
  • 5 да благодарим

    11 3 Отговор
    На уеф и Брандън.
  • 6 Две са фамилиите

    15 2 Отговор
    Едната оперира световния НЕФТ а другата-БАНКИТЕ ....и двете са почитателки на малките шапчици върху главите за да им подхождат на орловите носове.
  • 7 Христо Божилов

    29 1 Отговор
    Хаха, добро утро. Дизелът трябваше отдавна да е 2.30 максимум, а дори с 25-те стотинки на Кокорчо, пак е над 3 лева. Дали не ни обират, ама яко!
  • 8 Тома

    24 2 Отговор
    Щом богатите държави лъжат гражданите си какво да очакваме при нас където главния прокурор вика на баш бандита шефе
  • 9 Гладен брокер

    1 7 Отговор
    Паарът определя цените.
  • 10 Перо

    8 1 Отговор
    По принцип технологичното производство на дизела е много по-евтино от бензина. Цените му са пълна спекулация, за компенсиране на печалбите от по-ниския разход на МПС!
  • 11 Сусу Манарата

    4 0 Отговор
    Дизелова индустрия???
  • 12 Продълж@в@ме подмян@т@

    14 3 Отговор
    Измамата която направиха ПП , простоКиро и кокорчо не може да се сравни със никоя друга измама и кражба, тия за 8 месеца думнаха 15 милярда😁ама как пак гласуваха за тях и аз не знам, пр@ст народ слаба Държава🤔

    Коментиран от #15

  • 13 Германия явно е

    2 0 Отговор
    Държава с работещи институции, поне нещо се прави за защита на потребителите. Какво да кажем за нашата държавица ???
  • 14 НЕ на санкциите!!!

    4 0 Отговор
    Това обяснява, защо прозападните политици ни обесняват, че санкциите ще повлияят на руснаците "след време", уж поне няколко години. А ние ги усетихме преждевременно.
  • 15 Мале

    0 6 Отговор

    До коментар #12 от "Продълж@в@ме подмян@т@":

    Измамата е че заблудените хорица вярват на платените медии, които плюят ПП. Това са глупости. Всеки финансист ще ти го каже
  • 16 незнайко

    1 0 Отговор
    Кучетата си лаят, но вече никой не ги чува !!! Разследванията в глобален мащаб НИКОГА не са довели до промяна или наказания когато се касае за голям брой ИГРАЧИ !!! Така,че пийте по една СТУДЕНА ВОДА и плащайте !!!
Новини по държави: