ЕС ще забрани на собствениците на по-стари автомобили да ги ремонтират и дори обмислял как да им ги отнеме, за да насърчи производството на електрически коли. В тези твърдения в социалните мрежи обаче няма и грам истина.
Публикации в социалните мрежи твърдят, че Европейският съюз (ЕС) иска да забрани да се извършват поправки на всички автомобили, които са на повече от 15 години. Някои потребители дори говорят за "изземване на автомобили в името на опазването на климата”. Става дума за предложение на Европейската комисия за нови регулации за рециклирането на автомобили и регулациите за електромобилите, пише ARD.
Още през юли 2023 г. Европейската комисия направи предложения за промяна в начина, по който се рециклират старите автомобили, които вече не функционират. Целта е така да се предотврати износът на неизправни превозни средства, които представляват риск за околната среда и здравето. Излезлите от употреба превозни средства трябва да са изрично описани като такива, след като са се превърнали в отпадъци по смисъла на Закона за управление на отпадъците и Закона за кръговата икономика.
Подкрепа, а не забрана
В тези предложения за реформи изобщо не се споменава нищо за забрана на поправката на автомобили, посочва ARD. Нищо няма да спре автомобилите на повече от 15 години да бъдат ремонтирани, потвърждава и говорителят на ЕК Адалберт Янц пред информационната агенция "Франс прес”. Всъщност някои от промените дори целят да подкрепят поправката на автомобили.
Друга част от предложенията обаче предизвика недоволство. Става дума за преценката за това дали един автомобил подлежи на ремонт. Това не означава, че превозното средство автоматично ще се смята за неизползваемо, ако не отговаря на всички критерии, уточнява германското издание и допълва, че за всеки отделен случай ще се взема индивидуално решение.
Ако едно от тези условия е изпълнено, ще се извършва индивидуална техническа оценка, за да се определи дали техническото състояние на превозното средство би било достатъчно за получаване на сертификат в държавата членка, в която превозното средство е било регистрирано преди ремонта, обясняват от Брюксел.
Какво е превозно средство, излязло от употреба?
Основното е, че един такъв автомобил повече не може да бъде регистриран заради технически неизправности и трябва да бъде правилно изведен от употреба. Текстът обаче съдържа и предложения за критерии, според които даден автомобил може да се счита за излязъл от употреба - включително ако собственикът му вече не може да бъде установен, но също така и ако срокът за основен технически преглед е пресрочен с повече от две години. Последното предложение стана обект на особено много критики, припомня ARD.
Съгласно германската наредба за излезлите от употреба автомобили тези превозни средства трябва да бъдат предадени на пункт за събиране, такъв за обратно приемане или обект за разглобяване. В противен случай могат да бъдат наложени глоби. Тази практика обаче не е без изключения - превозните средства, които са в добро състояние, не е задължително да минават през тази процедура, допълва изданието. Според Федералната служба за автомобилен транспорт в тази категория попадат около 800 хиляди автомобила.
Европейската комисия всъщност планира да разшири възможностите за ремонт на стари автомобили. В постигнатия сега компромис относно правото на ремонт обаче автомобилите бяха изключени, обяснява германското издание.
Именно това предизвиква критика от индустрията - планираните нови регулации биха поставили под въпрос възможността за реализиране на печалба от извършване на ремонти и съответно ще застраши сектора.
Откъде идва този 15-годишен срок?
Но откъде идва твърдението, че ремонтът на всички превозни средства, по-стари от 15 години, трябва да бъде забранен? Ема Бабин, адвокат по въпросите на околната среда и енергетиката заяви пред "Франс прес”, че "такъв 15-годишен срок не фигурира в текста”.
Едно възможно обяснение е свързано с описаната в регулациите за електромобилите продължителност на живота на един електрически автомобил, която се смята за 15 години. Това явно се е разбрало като опит на Европейския съюз да постави краен срок на ползването на един автомобил - 15 години и съответно да наложи забрана на ремонтирането на по-стари коли. В регулацията обаче се посочва също: "Разпоредбите не засягат съществуващите автомобили. Ако сега си купите нов автомобил, можете да го управлявате до края на експлоатационния му срок."
От Германското представителство на Европейския съюз също уверяват, че нищо в новото предложение не спира собствениците на автомобили да ремонтират превозните си средства, независимо колко стари са те. Освен това проектът на ЕС за излезлите от употреба превозни средства все още не е правно обвързващ: държавите членки и Европарламентът все още могат да предлагат изменения. След това Парламентът и Съветът на ЕС трябва да гласуват окончателния проект.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мдаа
Коментиран от #53
14:16 08.02.2024
2 Тома
14:16 08.02.2024
3 ЕС това си ти
14:17 08.02.2024
4 Наи накрая
Коментиран от #35
14:17 08.02.2024
5 Последния Софиянец
14:18 08.02.2024
6 УдоМача
14:19 08.02.2024
7 Трол
14:19 08.02.2024
8 Стамболов
14:20 08.02.2024
9 от село
Коментиран от #34
14:21 08.02.2024
10 Мнение
Че човечеството има някакво влияние върху климата е факт, НО да твърдиш, че като минат на електрички захранвани от ток на въглища, ще бъде по еко за природата, е една от най-големите глупости, употребявани от хората някога!!!
Само заспали и платени индивиди могат да се вържат на твърденията за днешните ел автомобили!
14:21 08.02.2024
11 Почва се
14:22 08.02.2024
12 КемФейкс
14:22 08.02.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Сталин
14:25 08.02.2024
15 1520
14:26 08.02.2024
16 херодот
Коментиран от #29
14:29 08.02.2024
17 Шопо
14:29 08.02.2024
18 Анонимен
14:30 08.02.2024
19 Автотранспортен техник
14:30 08.02.2024
20 УРА,,УРА
14:31 08.02.2024
21 Некой си
14:33 08.02.2024
22 Няма как да стане...
14:33 08.02.2024
23 Автотранспортен техник
14:33 08.02.2024
24 Да, ама да!
14:35 08.02.2024
25 Горно Уйно
14:36 08.02.2024
26 херодот
Нищо ли не казват ? Удобно си мълчим ......
14:39 08.02.2024
27 Пилот на Ферари
Коментиран от #32
14:41 08.02.2024
28 До приматите с власт!
14:42 08.02.2024
29 гост
До коментар #16 от "херодот":
Ти колко Трабанта и Вартбурга виждаш по улиците , та да пишат специален закон за тях ??? И то не сега , а още отпреди 15-20 години !!! То дори преди 20 години да видиш Трабант беше събитие , той се загрижил , хахах !! По-добре да се беше загрижил за избушените дизеляци , дето са всеки втори и са десет пъти по-вредни от Трабант и Вартбург !! А средния живот на автомобил в ЕС е 7,5 години !!! СЕДЕМ И ПОЛОВИНА , статистически доказано !! Така че никой в ЕС не се гласи да кара 15-20 годишни коли , въпроса е дали да ги изнася или да ги праща в моргата !!Коментиран от #37
14:42 08.02.2024
30 от тъпо по-тъпо
Имам чувството ,че по цял свят всички са спрели, никой не иска да работи нищо и симулират мислене, говорене, работа , изобщо симулират някакво съществуване. бягай от тука с тия ненормални простотии !
14:46 08.02.2024
31 Имат ни за плактон
14:46 08.02.2024
32 гост
До коментар #27 от "Пилот на Ферари":
Ами всъщност няма нужда да правят нищо такова , просто от 2050 година ще бъде забранена продажба на изкопаеми горива !! А бензиностанциите отдавна преди това ще са станали зарядни за електромобили , просто щото ще са пет пъти повече от кюмбетата !! Пък ти си "ремонтирай" колкото щеш и си вари ракия за кюмбето , ама скъпичко ще ти излезе май , хаххааха !!Коментиран от #49
14:47 08.02.2024
33 Давай хвърляй
14:51 08.02.2024
34 Мишо
До коментар #9 от "от село":
Евала колега! И аз си карам 30-годишното Ауди А4, бензин, 1,8. Яко и надеждно като танк! Изобщо нямам намерение да сменям вярната си машина с пластмасови електрички с айпад по-средата за 60 хиляди лева поне.14:51 08.02.2024
35 Ама накрая
До коментар #4 от "Наи накрая":
Без електрички ще остане, като почнем да им помагаме да се самозапалят.14:59 08.02.2024
36 Грета Тунберг
Заслепени от "озеленяване" не разсъждават трезво - първо класически автомобили на възраст се продават скъпо и прескъпо ( за милиони по аукциони ) Това са дългогодишни инвестиции, от които много ( и влиятелни ) хора по света печелят ПАРИ. Т.е. - чешеме си езика докато сме заровили главата си дълбоко отзад и го публикуваме като "новина"
14:59 08.02.2024
37 Иван Вазов
До коментар #29 от "гост":
Не обичам, когато хора като тебе, ЛЪЖАТ нагло и безобразно. Седем и половина години ама някой друг път!!!!Средната възраст на автомобилите във Франция е 12 години, във Великобритания 11 години, в Италия 14 години. И това са страни, които за разлика от нас, произвеждат автомобили.Просто спри да лъжеш, човече!
15:00 08.02.2024
38 БеГемот
Коментиран от #39, #46
15:00 08.02.2024
39 Иван Вазов
До коментар #38 от "БеГемот":
Дивите селяни са в Германия. Тук в България сме деликатни и културни хора.15:11 08.02.2024
40 Съдията Дред
15:12 08.02.2024
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Герги
15:13 08.02.2024
43 ЕСССР трябва да се разтури!
Никой притежател на стара кола няма да се поколебае да я смени с нова, ако може да си го позволи, с изключение на шепа колекционери и носталгици.
Само че има нови коли на цена на малък апартамент, а повечето ги превърнаха в смартфони на колела. Наблъскани с излишни екстри, които помпят цената, а в същото време са направени редица компромиси със здравината и надеждността.
Карах 10 години един миниван, който навърши 20 години. За ходовата част съм дал 30 лв, при условие, че е каран по дупки, черни пътища и къде ли не, където тая кола на теория няма място. Обаче е здрава. Може да я победи само ръждата.
15:13 08.02.2024
44 Любо
15:14 08.02.2024
45 Винету
15:39 08.02.2024
46 БеГемот
До коментар #38 от "БеГемот":
В момента съм в квартала на дивите селяни ...отвсякъде се мучи героично и се дават квалификации на килограм...рядко има някой с по един кош ...обикновенно са с по два а има един с три като единия кл.озет е в неизправност но си го държи ...15:47 08.02.2024
47 От баш СМЕРШ
15:50 08.02.2024
48 истината и само истината
16:06 08.02.2024
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 ТАКА ,ТАКА
16:36 08.02.2024
51 да де
18:17 08.02.2024
52 Пълни глупости
19:45 08.02.2024
53 Боко
До коментар #1 от "мдаа":
За жалост ние не влизаме в тази Европа която ще има бунтове и революции защото сме котенца или по скоро както ни викаше боко тиквата "овци". Ето сега това със средната скорост... Не съм джигит и ако дойдете да Ви пусна бордкомпютъра ще разберете, че средната ми скорост е 80км, но искам да предложа на хората на Василев които всячески се мъчат да пълнят хазната да седнат в една колица и да минат пътя Варна - София с всички ограничения и ако паднат под 8 часа ше им дам каквото искат. Не може да слагат ограничение(аз ги подкрепям, но при други обстоятелства) а да нямаме алтернативни пътища. Не може да искаме средна скорост а всъщност да имаме една" завършена " която е изкривена и се прави ремонт на ремонта магистрала а да слагат камери като в Европата. Да се замислим за съотношението и ше разберем, пе тук трябва да има протест и революция. Хемус е на 70% готова а за 2 години щели да пуснат 51км лотове. Е това е голям смях, но нека да има закони за мишлетата. А и нещо друго. Хайде да видим кортеж с участници на онези със скритите кастинги от НСО да кара в ограниченията и да ми се обадят. Много ще се изкефя да тръгне кирчо или асеня за посещение у Варна и да се клатушкат (демек да спират на всяко 60 или 50 в населено място) по 7-9 часа в едната посока.00:56 09.02.2024