27 Април, 2024 12:45 2 126 26

Европейският съюз по пътя към нулеви емисии - задава се остър завой

  • европейски съюз-
  • климат-
  • глобално затопляне-
  • електрически автомобили

Необходими са спешни действия, за да може европейската промишленост да произвежда електрически автомобили в голям мащаб на конкурентни цени, като същевременно се гарантират доставките на суровини и се увеличава инфраструктурата за зареждане в цяла Европа

Европейският съюз по пътя към нулеви емисии - задава се остър завой - 1
Снимка: Shutterstock

Проблеми както по отношение на търсенето, така и по отношение на предлагането на е-автомобили може да породи конфликт между стратегията на ЕС за Зеления пакт, суверенитета на промишления сектор и портфейла на потребителите. Проблеми се виждат и при налагането на алтернативата на биогоривата.

В свой доклад Европейската сметна палата (ЕСП) обсъжда амбициозната цел на Европейския съюз по пътя към нулеви емисии, като въведе спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Целта е да се наложи нов автомобилен парк с електрическите превозни средства с акумулаторни батерии е отлична сама по себе си, посочва ЕСП, но предупреждава за сериозните предизвикателства и за вероятността да се наложи да се направи остър завой. Дори и на този етап се виждат пречките пред постигането на тази цел, а Европейският съюз трябва да се увери, че тези амбиции няма да струват твърде скъпо на гражданите на общността.

ЕС обаче трябва да намери компромис между Зеления пакт, суверенитета на промишления сектор и достъпността за потребителите.

Необходими са спешни действия, за да може европейската промишленост да произвежда електрически автомобили в голям мащаб на конкурентни цени, като същевременно се гарантират доставките на суровини и се увеличава инфраструктурата за зареждане в цяла Европа.

Постигнето на нулеви нетни емисии до 2050 г. е формулирано в три основни стъпки - намаляване на емисиите на СО2 от автомобили с ДВГ, да се потърсят възможности за използването на алтернативни горива, както и навлизането на електрически превозни средства масово. През последните няколко години Европейската сметна палата (ЕСП) публикува редица доклади, от които се вижда, че първата цел не е изпълнена до момента, втората — по отношение на биогоривата — изглежда нереалистична в по-широк мащаб, а третата рискува да струва скъпо както за предприятията в ЕС, така и за потребителите.

Намаляването на емисиите на CO₂, генерирани от леките автомобили, върви бавно и трудно, констатират одиторите.

ЕС e постигнал напредък в намаляването на емисиите на парникови газове, с изключение на областта на транспорта, в която се генерират около една четвърт от всички емисии на парникови газове в Европа. Половината от тях са само от леките автомобили. Емисиите от конвенционални автомобили не са намалели съществено за последните 12 години, въпреки въведените нови стандарти - постигната по-голяма ефективност на двигателите се неутрализира от увеличаването на масата на превозните средства (средно с около 10 %) и от мощността на двигателите (с около 25 %).

На този етап и хибридните автомобили не изпълняват формулираната цел за плавен преход.

Бъдещето на биогоривата е неясно

Алтернативните горива, например биогоривата и горивата на основата на електроенергия или водород, често се посочват като потенциален заместител на бензина и дизела, но не са налични в големи количества и не могат да бъдат разумна алтернатива. ЕСП посочва и че няма ясна и стабилна пътна карта за справяне с дългосрочните проблеми на сектора: наличните количества на горивото, цената и екологосъобразността.

Първо, биомасата, произведена в рамките на ЕС, не е достатъчна, за да предложи сериозна алтернатива на традиционните изкопаеми горива. Когато биомасата се внася предимно от трети държави, това противоречи на целта за стратегическа автономност в областта на енергетиката. При биогоривата също така съществува проблем с конкуренцията за суровини от други отрасли (напр. за производството на храни, фармацевтика и козметика).

Второ, отчасти поради проблемите с наличните количества одиторите от ЕС заключиха, че биогоривата все още не са конкурентна алтернатива от икономическа гледна точка. На практика биогоривата просто са по-скъпи от горивата на въглеродна основа, а заплащането на квоти за емисии понастоящем е по-евтино от намаляването на емисиите на CO2 чрез използване на биогорива, което фискалните политики на държавите от ЕС невинаги подкрепят.

И последно и най-важно, одиторите установиха, че екологосъобразността на биогоривата се надценява. Използването на суровини за биогорива може да бъде разрушително за екосистемите и да навреди на биологичното разнообразие, качеството на почвите и водите, като неизбежно повдига и въпроси от етичен характер за относителните приоритети на горивата и храните.

Електрическите превозни средства — дилема за ЕС

Европейската промишленост за производство на акумулаторни батерии - в световен мащаб е дял от под 10%, като по-голямата част от него е от неевропейски дружества. Делът на Китай в световен мащаб достига значителните 76% от производството.

Един значителен проблем за сектора на акумулаторните батерии в ЕС е огромната зависимост от вноса на ресурси от трети държави, с които Съюзът няма необходимите търговски споразумения. 87% от вноса на необработен литий са от Австралия, 80% от вноса на манган — от Южна Африка и Габон, 68% от кобалта — от Демократична република Конго и 40% от графита — от Китай. Извън фактора на зависимост от вноса на силно търсени стоки, който влияе на цените, много от държавите на произход са нестабилни в национален план или пораждат геополитически риск за стратегическата автономност на Европа. Допълнително влияние оказват и социалните и екологичните условия, при които се добиват тези суровини.

Одиторите подчертават също, че въпреки значителната публична подкрепа разходите за произведените в ЕС акумулаторни батерии остават много по-високи от очакваното. Това неизбежно засяга тяхната конкурентоспособност спрямо другите глобални производители и може също така да означава, че европейските електрически превозни средства са недостъпни за голяма част от населението. От публикацията на доклада на ЕСП относно батериите досега продажбите на нови електрически автомобили в Европа значително са се увеличили (1,5 милиона регистрации за миналата година, или 1 от всеки 7 нови регистрации). Последните проучвания обаче сочат, че тези продажби са били публично субсидирани и са предимно в диапазона от 30 000 евро нататък. Значителна част от тези разходи е за батериите, които могат да стигнат средно до 15 000 евро в Европа.

Или казано накратко - ако капацитетът и конкурентоспособността на ЕС не се увеличат значително, съществува риск "революцията с електрическите автомобили" в Европа да разчита на вноса и в крайна сметка да навреди на европейската автомобилна промишленост и на нейните над 3 милиона работни места в производството.

Освен горното зарядните станции остават малко на брой и отдалечени една от друга и има много пречки да се пътува на дълги разстояния в ЕС с електрически превозни средства. Към момента броят им е далеч под целта от 1 милион точки до 2025 г., а броят на обществените зарядни станции е различен в отделните държави. 70 % от зарядните точки се намират във Франция, Германия и Нидерландия и драстично по-малко в Източна Европа.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 родител

    37 3 Отговор
    Ламтенето за милиарди при капитализма ще унищожи света до 50 години !!!

    Коментиран от #13, #16, #17

  • 2 кленя

    21 0 Отговор
    имам една ливада а лицерна,предлагам на зелените да дойдат за бръстят нулевите си емисии,а я до них да праскам свински пържоли на барбекюто и да давам яко газ на к700 и да фръга из кюнеца яко сажди връз бръстещите зелени лакомници

    Коментиран от #7

  • 3 Само питам

    41 0 Отговор
    В ЕС нулеви емисии. Затова си изкарват заводите извън ЕС. Обаче пък атмосферата е една и съща. И вятъра докарва отровните газове обратно в ЕС. Та искам да питам - какъв е ефекта от цялата тая зелена сделка? Не е ли целта само съсипване на икономиката на ЕС?
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Поредното

    20 1 Отговор
    ограбване на европейците от данъците им. Булекзит. Вписване на лев и кеш в Конституция. ЕС е диагноза, тежка и нелечима. Къде ще рециклират тези отровни батерии, фото, перки тровещи земята, променящи въздушни течения, тонове смазочни масла за перките, и унищожаване на биологични видове. Фото може да има единствено и само по покривите. Продължават да увеличават Концесиите за мини, това ли им е Зеленото. Концесиите за злато и проучване са увеличени, те зелени ли са? Аман от лицемерието и двойните стандарти на корумпираните еврочиновници. Промениш ли въздушно течение край, климатична катастрофа, това правят с тъпите си ветрогенератори, тонове желязо, бетон и пластмаса, и смазочно масло.
  • 6 8V 5.7 ЛИЦЕМЕРИЕ

    20 0 Отговор
    Защо не прокарат такъв закон в USA ?

    Коментиран от #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Факт

    3 10 Отговор
    Колата е безсмислица

    Коментиран от #10, #11, #12

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 ПКП

    9 1 Отговор

    До коментар #9 от "Факт":

    Ами одете пеш бе
  • 13 Приятел

    1 11 Отговор

    До коментар #1 от "родител":

    Не не такива като нашите енергетици ще направят това! Ето сега на,,Мариците "ще ги субсидираме с 250 000 000 всяка година да продължавят да унищожават земята и да им дишаме боклуците!

    Коментиран от #19

  • 14 Сократ

    15 0 Отговор
    Европейския съюз по пътя към зануляване.
  • 15 Госあ

    1 12 Отговор

    До коментар #11 от "Госあ":

    Автомобили трябва да карат само онези, които са изкарвали шестици в училище и имат висок импакт като професионалисти. Имам предвид реални професии с измерими критерии. Време е социалния рейтинг и плановото разпределение да заработят. ИИ е достатъчно мощен като инструмент вече, за да бъде ползван.

    Коментиран от #18

  • 16 ха ха

    17 0 Отговор

    До коментар #1 от "родител":

    Какъв капитализъм и свободен пазар те гони? Говори се за изпълнение на цели на една болна клика решила да сведе жизненият стандарт на Запада до този на Африка като междувременно остави монопол на маса производства в комунистически режими. Не е ли очевадно, че болни мозъци се разпореждат с икономиката на страните в полза на шарлатани. Щом се намеси правителство с цели и субсидии се намират опортюнисти да усвоят парите. Това не прилича на капитализъм... Погледни България! Цялата политическа класа се осуква около това как да дойда едни пари от Европа... Как да измуфтим нещо от бюджета на ЕС... Нали се сещаш, че безброй лобисти на фирми и организации точат лиги по коридорите на Брюксел и превзетите от Шори и Шваб държави?... Не са само нашите!
  • 17 Космос

    9 0 Отговор

    До коментар #1 от "родител":

    Причините за промяна на климата са съвсем различни:

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 шо по

    7 0 Отговор
    тия зелени ПИдaли са аут след няколко месеца...
    а електрокарите да си ги кара кой иска.... аз съм си фен на дизела...
  • 21 М3 голд

    5 1 Отговор
    Статията е подробна и ясна. Нулеви емисии от леките автомобили. Нищо не пишат за товарните автомобили. Също и за факта, че да се произведе един акумулатор, се разходват толкова много емисии, че е безсмислено. И акумулаторите се сменят през 7-10 години. И никак не са евтини. Къде е кярът и смисълът на т.н. зелена сделка? Смехории! Щом стигнаха до там да колят крави, че отделяли много метан!!!! И им дават фураж да се намаляват газовете им. Не са се сетили за хората. 8 млрд души като пръснат дневно три пъти, то си е 24 млрд порции газове. Ха ха ха! И то за тази щуротия, да се намаля СО2 в атмосферата. Ами нали това е храната на растенията, а те ни дават кислорода? Това се учи в прогимназията, но някои още са в 18ти век. Трябва да се търси енергиен източник във вакуума в космическото пространство, който да е необятен, а не сегашните глупости

    Коментиран от #22

  • 22 Раз мисъл

    8 0 Отговор

    До коментар #21 от "М3 голд":

    И за войните нищо не пише, нито за тия в края на 20тия век, нито за тия в 21вия и за бомбите, които използуват в тия войни, те сигурно не само екологично чисти, ами даже оправят климата и са полезни за здравето. Ако знаехме само, колко много милиарди са пръснали в последните 2 войни, какво можеше да се направи с тия пари за доброто на човечеството, ама не, за войни имат, за човеците нямат пари. С облъчване с мантри и заклинания, няма да им мине номера, никой не им вярва на глупотевините.

    Коментиран от #24

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Ха-ха-ха

    1 1 Отговор

    До коментар #22 от "Раз мисъл":

    Не вярвам нито грам на европланктона.
    Това е поредната психо-пландемия да съсипят Европа и народите й. Някои яко плакат на бездарници в съюза да занулят Европа и народите тука. Трябва този съюз да се разпадне, за да живеем добре. Той е посока в нищото.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.