Един призрак броди по света - призракът на нова търговска война. На карта е заложено кой ще контролира пазара на електрически превозни средства - западните страни или Китай. А това е пазар, който към края на 2023 г. се оценява на 1 трилион долара, посочва Международната агенция за енергията (МАЕ).
Китайските електрически автомобили
Над половината от всички нови електрически коли, които са продадени в световен мащаб, са произведени в Китай. Електрическите автомобили, създадени в азиатската страна, са по-евтини в сравнение с тези, построени от конкурентите на китайските компании, посочва "Скай нюз" ·
Бизнесът на китайския производител на електромобили "Зийкр" (Zeekr), който произвежда луксозни електрически коли, се разраства бързо.
Заводът на компанията в китайския пристанищен град Нинбо работи едва от три години, но през тази година увеличава производството си повече от два пъти.
"Зийкр" е собственост на автомобилостроителния концерн "Джийли" (Geely), който развива своя бизнес с подкрепата на управляващите в Пекин, посочва "Скай нюз".
Компанията "Зийкр" е нов играч на пазара на електрически превозни средства, но е амбицирана да пробие извън родината си и да продава своите високотехнологични електрически автомобили на Запад.
И китайският производител вече изпълнява тази амбициозна цел.
Електрическите коли на "Зийкр" се продават в Швеция и Нидерландия, а отскоро и в Германия, както и в редица други европейски страни.
Един от моделите на компанията - "Зийкр 001", чийто дизайн напомня "Порше Панамера" (Porsche Panamera), е с пробег от 600 километра с едно зареждане на батерията, по данни на китайската автомобилостроителна компания.
Европейската централа на "Зийкр" е базирана в Гьотеборг. Китайската компания е изградила научно-изследователски център в шведския град. Нейният собственик - концернът "Джийли", притежава и емблематичната шведска марка "Волво" (Volvo).
От своя страна шефът на "Джийли" Ли Шуфу е един от основните акционери в една от най-престижните автомобили компании в света - германският концерн "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz).
"Джийли" е мажоритарен акционер и в производителя на емблематичните английски спортни автомобили "Лотус карс" (Lotus Cars).
"Тесла" и китайските конкуренти на американския гигант
В началото на януари тази година беше обявено, че китайската автомобилостроителна компания Би Уай Ди (съкратено от Build Your Dreams или "Изградете вашите мечти" - бел. ред.) е изпреварила през последното тримесечие на 2023 г. американския гигант "Тесла" (Tesla) по броя на продадените електромобили.
Корпорацията Би Уай Ди е доставила на клиенти по целия свят през периода октомври - декември 2023 г. 526 000 нови коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), а "Тесла" - 484 507, припомня Би Би Си.
Все пак, за цялата 2023 г. американският производител на електромобили е рекордьор с 1,8 милиона електрически коли, продадени в целия свят.
"Тесла" обаче отново е принудена да понижи цените на своите електромобили на редица водещи пазари, сред които и в Китай, предадоха световните агенции през миналия месец.
Решението на компанията идва, след като в началото на месеца тя съобщи за сериозен спад на електрическите автомобили, които е доставила през първото тримесечие на 2024 година. Броят им намалява до 386 810 спрямо последното тримесечие на 2023 година (484 507).
На този фон американската компания снижава началната цена на електромобилите си на китайския пазар с по 14 000 юана (около 1933 долара). Така цената на електрическите коли от серията "Модел Уай" достигат най-ниското си равнище, откакто се предлагат на китайския пазар - 249 900 юана (около 34 506 долара), посочва Си Ен Ен.
Западът и китайската експанзия
Редица западни лидери наблюдават с безпокойство китайската експанзия на пазара на електрически автомобили. Европейският съюз и САЩ обвиняват управляващите в Пекин, че чрез държавната финансова подкрепа, която оказват на частните китайски автомобилостроителни компании, те получават "нечестно предимство".
Представители на Европейската комисия разследват китайски автомобилни компании, които оперират и в страните от ЕС, за да установят дали те не прилагат нелоялни търговски практики. Това съобщи през януари Ройтерс, позовавайки се на три източника, които са свързани с разследването.
Следователи към ЕС инспектират представителствата на китайските автомобилостроители Би Уай Ди, "Джийли" и САИК (SAIC), са обявили два от източниците пред Ройтерс.
ЕК е потвърдила, че е "започнало проучване на търговските практики на автомобилни производители".
Проверката, започнала през октомври 2023 г., цели да установи дали благодарение на огромните субсидии, които Китай отпуска на производителите на електрически автомобили, те успяват да поддържат изкуствено ниски цени. Целта е да бъде установено дали тази практика им осигурява незаконно предимство спрямо техните конкуренти в ЕС, както и дали е необходимо налагането на наказателни мита върху вноса в Евросъюза на китайски електрически превозни средства, посочва Ройтерс.
"Световните пазари са наводнени с евтини китайски електромобили". Това заяви през септември 2023 г. председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен в речта си "За състоянието на Съюза" пред Европейския парламент в Страсбург. По думите ѝ цените на китайските електромобили се поддържат изкуствено ниски чрез държавни субсидии.
Ако това се докаже, то Еврокомисията може да наложи наказателни тарифи върху вноса на китайски електрически автомобили в страните от Евросъюза, отбелязва "Скай нюз"·
През април канцлерът на Германия Олаф Шолц посети Китай, придружаван от високопоставени мениджъри на водещи германски компании.
Шолц посети престижен университет в китайския мегаполис Шанхай, където коментира навлизането на китайските производители на електрически автомобили на пазара в Германия и в други европейски страни.
"Единственото нещо, което трябва отсега да е ясно, е, че конкуренцията трябва да бъде честна, без дъмпинг, без свръхпроизводство и със спазване на авторските права", посочи германският канцлер.
От своя страна финансовият министър на САЩ Джанет Йелън, която посети Пекин през миналия месец, обвини Китай в налагането на дъмпингови цени при продажбата на електрически автомобили в други страни.
Йелън изтъкна, че пряката и непряката държавна подкрепа от страна на управляващите в Пекин "води до производствен капацитет, който далеч надхвърля вътрешното търсене, както и това, което глобалният пазар може да понесе".
На въпрос на Си Ен Би Си - дали Вашингтон може да наложи наказателни мита върху вноса на китайски стоки, ако Пекин продължи да оказва нелегитимна държавна помощ на своите компании, Йелън отговаря: "Не бих изключила нищо на този етап. Трябва да държим всички възможности на масата. Искаме да работим с китайците, за да видим дали можем да намерим решение".
"Зийкр": Световният пазар е достатъчно голям за всички производители
Вицепрезидентът на китайския производител на електромобили "Зийкр" Чен Ю разказва пред "Скай нюз", че когато чуждестранни компании са изградили първите си заводи за електрически превозни средства в Китай, местните фирми са започнали бързо да се учат от тяхното ноу-хау.
Той споделя, че заедно с другите китайски производители на електромобили са научили много от своите западни конкуренти за техническите характеристики и дизайна на колите, както и за корпоративната им култура.
Вероятността за налагането на наказателни тарифи от страна на ЕС върху вноса на китайски електрически превозни средства е източник на безпокойство за вицепрезидента на "Зийкр".
"Без съмнение ние се притесняваме от едно евентуално подобно предизвикателство", посочва Чен Ю.
Евентуалните наказателни тарифи и въвеждането на други мерки срещу китайски производители на електромобили от страна на западните страни обаче привидно не притесняват компанията "Зийкр" като цяло, отбелязва "Скай нюз".
Подразделението на китайския гигант "Джийли" не смята, че заплахата от налагането на наказателни тарифи е твърде сериозна.
Позицията на "Зийкр" е, че световният пазар е достатъчно голям за всички производители на електрически автомобили.
Дали е така, само времето ще покаже.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Факт
12:56 05.05.2024
2 Трябва
Коментиран от #5, #6
12:57 05.05.2024
3 САТЪРА НА ХАНА
.....
ЕДТЕСТВЕНО Е ТАМ ДА СЕ РАЗВИВАТ
Коментиран от #27
12:58 05.05.2024
4 Калпазанин
12:59 05.05.2024
5 Калпазанин
До коментар #2 от "Трябва":
Туй викам я, държат ги китайци и руснаци.13:00 05.05.2024
6 САТЪРА НА ХАНА
До коментар #2 от "Трябва":
ВЕЧЕ ИМА НАТРИЕВИ БАТЕРИИ....... ОБАЧЕ НЯМА БАТЕРИИ КОИТО ДА БАЧКАТ ДОБРЕ НА СТУДЕНО
.... НЕ СА ИЗМИСЛЕНИ ВЗЕ ОЩЕ
Коментиран от #7
13:00 05.05.2024
7 Калпазанин
До коментар #6 от "САТЪРА НА ХАНА":
Да не се окаже че и нямат толкова натрийКоментиран от #30
13:01 05.05.2024
8 Баце
Това е като преди 3 години на едни експериментални течности викахте ваксини и наложихте нов световен ред, като същевременно оскубахте стотици милиарди, ако не и трилиони от населението, не си ли спомняте вече???
Коментиран от #22
13:02 05.05.2024
9 Иван
13:05 05.05.2024
10 Китайските ментета
Само край блатата може някой да се излъже, макар че предпочитат Западни автомобили 12-та РЪКА!
Абсолютно НИЩИЙ )))
Коментиран от #13, #14, #26
13:05 05.05.2024
11 Тонката
Кой говори за "честност"....🤣
А и като получават "нечестно предимство", що не вземете да ги санкционирате, а? Ей така - за спорта...Наложете санкции на Си.....🤣
Коментиран от #12
13:11 05.05.2024
12 А това не са
До коментар #11 от "Тонката":
ли санкции дето никой не ги купува въпреки, че никой не им пречи със санкции? Просто са китайски боклуци.Коментиран от #17, #18
13:14 05.05.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 И руснак няма да се
До коментар #10 от "Китайските ментета":
излъже за $35 000 да купи кола дето ще ѝ свърши тока насред блатото при -60 градуса.13:17 05.05.2024
15 Лост
13:20 05.05.2024
16 Симо
13:30 05.05.2024
17 Тонката
До коментар #12 от "А това не са":
Излезте от каменната ера!Мога да ти кажа, защо в Англия никой не купува...Причината е, че застрахователните компании отказват да ги застраховат...Или, ако ги застраховат, искат убийствени застраховки и плашат потенциалните клиенти, че за тях нямало пасти....В смисъл, ако някой те удари, застрахователите не могат да в ремонтират....И двете твърдения не са верни, но това е друг въпрос...Идеята ми 3, че застрахователите на Острова се опитват да пробутват собствените си дървета....Иначе, само идиот би си купил електричка принтези цени на батериите...Смяната им струва около 20 000лв...Пример:
Audi Q8 e-Tron - £11,580.50
Отиваме на 25 000лв....Като сложиш и цената на такава кола, както и цената на тока, ти били си купил електричка? Щото аз не....🤣
Коментиран от #32
13:32 05.05.2024
18 Капитан Салам
До коментар #12 от "А това не са":
Е да де ама ти четеш ли,че 60-70% китайски се купуват а европейски дедоффф, някакво мижаво процентче.13:34 05.05.2024
19 Мда
13:48 05.05.2024
20 Град Козлодуй
13:50 05.05.2024
21 БеГемот
14:02 05.05.2024
22 БеГемот
До коментар #8 от "Баце":
Авто и Мобил...ако знаеш какво значат тия думи ще разбереш...задвижването няма значение...друг е въпроса ,че не можем да си ги позволим все още...аз съм за това който иска нафтова печка да си я кара ама аз не съм длъжен сутрин да дишам тая гадост като отворя прозореца...Коментиран от #25
14:05 05.05.2024
23 Автора
14:10 05.05.2024
24 Баварката
14:17 05.05.2024
25 Къде отиваш
До коментар #22 от "БеГемот":
Винаги може да се преместиш в гората, на чисто. Сложи 2 часа дневно транспорт до работното ти място и обратно. Електричката ще ти пасне чудесно.14:32 05.05.2024
26 Механик
До коментар #10 от "Китайските ментета":
Ти,. момче, преди да ми говориш за великите зпадни коли, прочети отново статия. Може да обърнеш внимание, кой държи акциите на великите марки.Начи, собственика (осн. акционер) китаец, суровините руски, частите "made in china", батериите и те, чиповете и те и..... после пак кажи, че са западни марки!
Аман от облъчени ГМО-бройлери, начи!
14:47 05.05.2024
27 Именно
До коментар #3 от "САТЪРА НА ХАНА":
Затова в Норвегия ги купуват като топъл хляб (докато държавата плаща паст от колата).Коментиран от #29
14:47 05.05.2024
28 Хахаха
15:01 05.05.2024
29 факуса
До коментар #27 от "Именно":
това е демократично, а в китай не е15:25 05.05.2024
30 Солта
До коментар #7 от "Калпазанин":
кога стана дефицитна?15:54 05.05.2024
31 123321
16:00 05.05.2024
32 Касио
До коментар #17 от "Тонката":
Какъв пример даваш с това Ауди за богаташи?! Дай пример с nissan leaf или подобен модел16:03 05.05.2024
33 Знайко
Ако не почнете да купувате европейки електрички на дебели цени ще има търговска война!
Вчера четох , че пристанищата в еропа са задръстени с китайски коли, защото повечето автовлакове били резервирани от Тесла?!?
Желая ви успех!
16:08 05.05.2024