Изобилие от проекти за изграждане на заводи, милиарди евро инвестиции и една и съща близост с Русия: под егидата на националиста Виктор Орбан Унгария ясно се сближи с Китай, отцепвайки се по този начин от останалите в ЕС.
След Франция и Сърбия, Си Цзинпин пристига тази вечер в Будапеща, последен етап в европейската му обиколка.
"Една историческа визита", заяви унгарският министър на външните работи Петер Сиярто, относно посещението на Си Цзинпин в Унгария. Той припомни, че централноевропейската страна не е била посещавана от китайски президент от повече от две десетилетия.
Далеч от твърдостта, демонстрирана от европейците пред търговските напрежения с Китай, които се трупат, и критиките във връзка с украинското досие, отправяни към Пекин, в Унгария Си Цзинпин стъпва като на свой терен.
"Това изпраща сигнал на ЕС, като избира да посети Унгария, която е последната страна, която е открито благосклонно настроена към Китай сред 27-те", казва за Франс прес Тамаш Матура, асоцииран професор в университета "Корвинус".
За Виктор Орбан това е дипломатически успех, плод на неговата политика за отваряне към Изтока, която той прилага, откакто дойде на власт през 2010 г. и започна своята дипломатическа офанзива за спечелване на нови поддръжници. Когато Брюксел се дистанцира от Пекин, Орбан напротив задълбочи тези връзки с Китай, отхвърляйки идеологическия сблъсък на блоковете.
В противовес на европейската стратегия за намаляване на рисковете, Унгария разпъна червения килим за азиатския гигант, който стана първи инвеститор в страната миналата година.
"Солидните двустранни отношения пораждат доверие за китайските компании, те не се страхуват, че от неблагоприятните политически развития, които биха нарушили техните дела", казва политологът Ян Сюетун от престижния университет "Цинхуа".
Въпреки малките си размери - 9,6 милиона жители - Унгария от 2022 г. беше залята от вълна от инвестиции, по-специално в областта на електромобилите и на батериите.
Навсякъде заводите никнат с впечатляваща скорост. Гигантът КАТЛ изгради мега обект близо до град Дебрецен, докато автомобилоконструкторът БИД ще произвежда туристически возила в Сегед от идната година.
Според правителството настоящите проекти са оценявани на около 15 милиарда евро. В замяна на това китайски компании се ползват с данъчни облекчения в Унгария, от субсидии до инфраструктура и предложения за работа за техните работници.
Унгария също така получи заеми от Пекин в рамките на програмата "Един пояс, един път", наречена официално "Пояс, път". Високоскоростна железопътна линия трябва да бъде изградена между Будапеща и Белград, въпреки че проектът беше белязан от закъснения.
При това сътрудничество във всички сфери, Будапеща купи китайски ваксини срещу Ковид-19, обеща да приеме първи китайски университетски кампус в ЕС и подписа неотдавна спорен пакт за сигурността, разрешаващ китайски полицейски патрули на унгарска територия.
Това породи безпокойството на опозицията, която критикува непрозрачността, която заобикаля договорите, въздействието върху околната среда на фабриките за батерии и корупцията. Според опозицията от строителните проекти се обогатява "кръгът на Орбан".
Отвъд икономическите връзки, Унгария успя се покаже като полезен партньор за Пекин в международните срещи, отбелязва Тамаш Матура.
Редовно критикуван от западните си партньори заради авторитарния си уклон, Виктор Орбан на няколко пъти използва правото си на вето, за да блокира или да смекчи критичните изявления на ЕС спрямо Китай, особено онези, които касаят по-специално правата на човека.
"Една логика, която може да се приложи също и за НАТО", казва Матей Шималчик от Централноевропейския институт за азиатски изследвания, базиран в Словакия.
Защото Унгария, член на Алианса от 1999 г., се разграничава от партньорите си, като критикува "войнствената трескавост" пред Русия и пледира за прекратяване на огъня в Украйна.
"Ние сме абсолютно съгласни с Китай относно украинското досие", подчерта Петер Сиярто.
Пекин се представя като неутрална страна и призовава редовно за политическо уреждане, което да сложи край на сраженията в Украйна, като същевременно остава близък до Кремъл. Подобно на Будапеща.
превод от френски: Габриела Големанска, БТА
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Гориил
09:57 09.05.2024
3 И на Русия,
09:58 09.05.2024
4 Бонев
Коментиран от #13
09:58 09.05.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Стига бе
Къде ли е проблема?
Коментиран от #14
10:01 09.05.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 ТаУмВзе
10:05 09.05.2024
9 Харон
"Будапеща също така получи заеми от Пекин" Много изгодни, Ще плаща народът затова, че китайците да си строят жп линия -нямаща връзка към европейската жп мрежа- от контейнерният им терминал в Гърция, през Сърбия до Будапеща....
10:07 09.05.2024
10 Един
10:11 09.05.2024
11 Град Козлодуй
10:13 09.05.2024
12 007
11:18 09.05.2024
13 007
До коментар #4 от "Бонев":
За разлика от нас.11:19 09.05.2024
14 Харон
До коментар #6 от "Стига бе":
Толкова цъфти благодарение на тези мафиоти, че от най-веселата барака в соц. лагера, се наредиха барабар с най в категория дрипльовците на Европа....11:20 09.05.2024
15 Сандо
11:58 09.05.2024
16 Митев
11:59 09.05.2024
17 Геро
13:45 09.05.2024
18 Васил
Коментиран от #23
14:16 09.05.2024
19 Путин
17:56 09.05.2024
20 Вики Орбански
18:56 09.05.2024
21 Бай Иван
После да не се чудим че има инвестиции в други страни?
23:23 09.05.2024
22 Недозрял икстеншън
11:08 11.05.2024
23 Т@по парче
До коментар #18 от "Васил":
си,нали знаеш?!19:51 13.05.2024