Когато Екрем Имамоглу, арестуваният лидер на опозицията в Турция, се появи в съда в петък, където се гледаше едно от многото дела срещу него, привърженици го посрещнаха пред сградата. Според тях обвиненията срещу Имамоглу са политически мотивирана акция, която цели да му попречи да се кандидатира за президент. Той е смятан за най-силния опонент на Ердоган с най-големи шансове да сложи край на неговото управление, продължило повече от две десетилетия.
Колебливата европейска реакция
Ако бъде осъден, на Имамоглу може да бъде забранено да заема публичен пост. Мнозина виждат в обвиненията политически мотиви, но правителството в Анкара твърди, че правосъдието е независимо. Но въпреки продължилите седмици наред антиправителствени протести и съдебния процес, който мнозина смятат за поредната стъпка към авторитаризъм, реакцията на Европейския съюз бе по-скоро вяла.
Според Селим Кунералп, бивш посланик на Турция в ЕС, ЕС е бил „доста колеблив“ в реакцията си на ареста на кмета на Истанбул и последвалите репресии спрямо протестиращите. „Мисля, че лидерите на ЕС не искаха да изглеждат твърде враждебно настроени към президента Ердоган“, коментира дипломатът пред ДВ.
Турция е кандидат за членство в ЕС и от нея се очаква да поддържа високи стандарти в областта на върховенството на правото, правата на човека и свободата на медии. Според експерти обаче нарастващата стратегическа важност на Турция като член на НАТО изглежда влияе на реакцията на Европа, когато се стигне до нарушаването на тези ценности.
"Кметът на Истанбул не е в топ 10 на приоритетите на ЕС"
Съветът на Европа вече настоя за „незабавното освобождаване“ на Имамоглу. Някои германски политици застанаха на страната на протестиращите. Съпредседателят на Зелените Феликс Банашак дори посети Турция, за да „подкрепи демократичните сили“. „Има повече от една индикация, че правосъдието вече не е независимо“, коментира пред ДВ и Серпил Мидятли от Германската социалдемократическа партия.
Еврокомисарката по разширяването Марта Кос отмени своя визита в Турция в знак на протест срещу задържането на кмета. „Европейският съюз е дълбоко обезпокоен от задържането и ареста на кмета на Истанбул Екрем Имамоглу и други публични фигури, включително представители на медиите и на гражданското общество“, заяви Кос в Европейския парламент в началото на април, определяйки ситуацията като „отстъпление от демокрацията“. „Многократно сме заявявали, че Турция трябва ефективно да обърне негативната тенденция в областта на основните права и върховенството на правото", допълни тя. Но тя препрати към ограниченията, пред които е изправен ЕС по отношение на позицията си, след като спомена, че „в Сирия, в руската агресивна война срещу Украйна, в Ливан и в Южен Кавказ, Турция е стратегически партньор на Европа“.
Аслъ Айдънташбаш от Европейския съвет по външна политика коментира, че реакцията на ЕС е плод на различните геополитически предизвикателства, пред които Общността е изправена. Според нея ЕС е преминал към „хладнокръвен и прагматичен подход“, тъй като сътрудничеството с Турция в различни регионални кризи, които имат пряко отношение към ЕС, е необходимо. „Ясно е, че кметът на Истанбул не е в топ 10 на приоритетите на ЕС спрямо Турция", добавя тя.
Миграция и посредническа роля в Украйна
През 2015 година Брюксел сключи споразумение с Турция. В рамките на него страната получи девет милиарда евро, за да ограничи нелегалната миграция към Европа. Освен това Турция поддържа добри отношения с Русия дори и след началото на войната в Украйна. Расте усещането, че Анкара ще трябва да играе важна роля за опазването на мира, ако такъв бъде договорен. „Сигурността на Европа е немислима без Турция“, заяви наскоро президентът Ердоган. Според експерти турски войници могат да бъдат изпратени като миротворци на територията на Украйна след постигането на споразумение между Москва и Киев.
Генералният секретар на НАТО Марю Рюте нееднократно е подчертавал важността на Турция както за зърнената сделка в Черно море, така и за снабдяването на Украйна с муниции, оръжия и дронове. На пресконференция в началото на април Рюте избегна въпрос за ареста на Имамоглу. Полският премиер Доналд Туск пък заяви, че се надява Турция да играе водеща роля в спирането на войната в Украйна.
Според Аслъ Айдънташбаш Ердоган се опитва да се договори със съюзниците си в НАТО. „В момента Турция е най-голямата сила в региона на Черно море. Тя казва на западните си партньори, на своите съюзници, че срещу отблъскването на Русия иска подкрепа за своите усилия за военна модернизация“, коментира експертката. "Посланието е: Ние няма да се бием с Русия, но нашето силно присъствие означава да попречим на Русия да контролира Черно море.“
ЕС губи лостовете си за влияние
Още от началото на войната в Украйна Турция отказва да наложи санкции на Русия и продължава да купува руски газ и петрол. Има опасения, че заради икономическата си зависимост от Русия Турция може да остане по-близка с Москва, отколкото с Брюксел. Газопроводът „Турски поток“ доставя газ в страната, Турция освен това изнася най-много земеделска продукция към Русия и посреща милиони туристи оттам всяка година.
Докато Русия все повече прониква в Турция, ЕС загуби свои лостове за влияние, след като замрази кандидатурата на Турция за членство. „ЕС няма никакви лостове за влияние, защото не се водят преговори по процеса на присъединяване на Турция, по задълбочаването на митническия съюз или за либерализиране на визовия режим“, коментира бившият турски посланик Кунералп.
Експертите смятат, че макар по-силните връзки с Турция да предлагат сериозни стратегически предимства за ЕС, твърде голямото отдалечаване от европейските ценности може да постигне обратен ефект.
Автор: Аншал Вохра
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #6, #9
14:55 14.04.2025
2 Европеец
14:57 14.04.2025
3 Що за въпрос ?!
14:59 14.04.2025
4 Есъюз
Коментиран от #14
14:59 14.04.2025
5 Баце ЕООД
15:00 14.04.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Баце ЕООД
До коментар #6 от "Много си компетентен":
Ти не си компетентен и нямаш такава възможност. Не може всеки.15:05 14.04.2025
8 Избирател
Обаче обвиненията срещу Джорджеско или пък Марин льо Пен изобщо не са политически мотивирана акция която да им попречи да се кандидатират за президенти според вкиснатото зеле.
Ех пуста "праведна" пропаганда - защо така пак с двойни стандарти бе господа "евроатлантици". Нали за льо Пен казвахте че ако е правова държава който е крал трябва да бъде в затвора или това не важи за наведените евроатлантици - те могат да си крадат на воля стига да играят по вашата свирка - нещо като Боко и Шиши.
15:05 14.04.2025
9 Атина Палада
До коментар #1 от "честен ционист":
Да,обаче без Ердоган ..Защото им е ясно,че Ердоган няма да си разваля "рахатлъка" с Русия и САЩ!Прекалено икономически интереси има Ердоган с Русия за да ги пропилее!
Ердоган може да е всякакъв и най вероятно е,но не е глупак!
Коментиран от #15, #26
15:07 14.04.2025
10 Ломски
Страната с население от 7 милиона души говори за Турция и Русия.
България е нищожна държава.
Никой не се съобразява с нея.
Страната е джудже.
15:11 14.04.2025
11 Я кажи
До коментар #6 от "Много си компетентен":
Като си капацитет по темата, кой има най голямата армия в ЕС и в контекста на първи коментар дали не е прав?Прав е. Ае беги
Коментиран от #16
15:14 14.04.2025
12 Учуден
И как така в държава членка на НАТО може да има репресии и да се управлява от "диктатор". Нали цялото НАТО според пропагандата било съставено само от демократични държави които взаимно защитавали "демокрацията". Излиза че сега ако някой нападне Турция според чл.5 ние сме длъжни да се притечем на помощ на един "диктатор" който управлява държавата си чрез репресии. Така да се каже НАТО защитава разни диктатури.
Някое от нашите умствено осакатени козячета ще ми разясни ли чл.5 и трябва ли да защитаваме "диктатора" Ердоган. Също не е лошо да ми разясни колко единно станало НАТО след като Путин нападнал Украйна.
15:17 14.04.2025
13 флип
15:19 14.04.2025
14 Българин
До коментар #4 от "Есъюз":
"Не ни се занимава с диктатори като ердоган и путин"А за чл.5 на НАТО нещо няма ли да кажеш - да не би да са го отменили вече и всеки да се спасява поединично.
15:21 14.04.2025
15 Избирател
До коментар #9 от "Атина Палада":
"Да,обаче без Ердоган"Не трябва ли в една демократична държава народа да определя кой да го управлява а не някакви брюкселски или вашингтонски зелки - или "демокрацията" съществува само в "праведната" пропаганда а иначе си е фашистки режим където господарите ви казват кой да управлява в подопечните колонии. Само че наведените "евроатлантици" превърнахте България в колония ама с турция не ви се отдава.
Първо пробвахте преврат да му направите, сега се опитвате цветна революция ама пусто все удряте на камък.
Коментиран от #17
15:31 14.04.2025
16 Ми то
До коментар #11 от "Я кажи":
Италия 341 хиляди армияФранция 304 хиляди
Полша 196
Испания 181
A България е на 12 място със 36 хилядна армия.
15:39 14.04.2025
17 Атина Палада
До коментар #15 от "Избирател":
Отбелязвам само,че урсулините в ЕС знаят,че не могат да използват Турция с Ердоган срещу Русия..Иска им се този Имамоглу,с него ще успеят..Иначе демокрация в ЕС няма..Има олигархична диктатура..
15:53 14.04.2025
18 Така е
То и в България вече е почти диктатура,но се краде много !
16:16 14.04.2025
19 Не реагира защото беше заета
17:48 14.04.2025
20 Турците извадиха голям късмет
Коментиран от #21
17:58 14.04.2025
21 Мехмед
До коментар #20 от "Турците извадиха голям късмет":
Тц, точно обратното - Турция като страна с най-многобройно население и съответно най-много кресла в Европейския парламент, автоматично става локомотив на съюза. Като такъв тя (Турция) поставя условията и управлява. Това, което предците ни не успяха - да завземат цяла Европа с огън и меч, ще се постигне по доброволен и мирен начин.Коментиран от #24
18:28 14.04.2025
22 АБЕ...
Коментиран от #23
20:32 14.04.2025
23 Мтои
До коментар #22 от "АБЕ...":
Ми той не е бил сам а цяла глутница са задържани и дадени под съд.Горки те
Коментиран от #25
20:38 14.04.2025
24 Да бе
До коментар #21 от "Мехмед":
Колкото сега Германия е локомотива...я ги питай германците чувстват ли се машинисти? ЕС е добър за слаби и незначителни държави, дава им някаква относителна сигурност. За силни държави е спирачка, трябва да се съобразяват малко или много с другите джуджета в съюза.22:45 14.04.2025
25 АБЕ...
До коментар #23 от "Мтои":
Така де то големите кражби като всеки големи работи стават с хора и организации сам човек няколко пирона ще откраде самоКоментиран от #27
07:01 15.04.2025
26 Дгх
До коментар #9 от "Атина Палада":
Да. Ердоган се грижи за народа си и държавата си съответно . За разлика от опозицията,която служи на чужди интереси, затова всички европейски медии са много загрижени за тях,както и голяма част от нашето общество.07:23 15.04.2025
27 Мтои
До коментар #25 от "АБЕ...":
Обикновен за показ се съдят само онези дето изнася с торбички а не с колички или камиони а тоя до толкова че правил КУЛИчки от парички.Трябва да е недосегаем.
07:44 15.04.2025