Електрическият автомобил и автономното шофиране имат общ недостатък: те не са подходящи за високи скорости. Именно заради все по-нарастващото убеждение, че те са бъдещето на автоиндустрията, Германия ще ограничи скоростта по своите магистрали.
Въпросът дали трябва да има ограничение на скоростта по немските магистрали предизвиква разгорещени дискусии.
Анкети показват, че половината от запитаните са в подкрепа, а другата половина са против въвеждането на новата мярка. Ако зависеше от Зелените максималната позволена скорост по немските магистрали щеше да е 80 км/ч.
С поглед към бъдещето на автобранша, скоро специалният статут на Германия относно „свободното“ шофиране по магистралите ще остане в миналото. Причините за това са две:Електрическата мобилност и автономното шофиране.
Електрическите автомобили работят с изключително висока ефективност. При ниски скорости, именно когато двигатели с вътрешно горене са екстремно неефикасни, предимството на електромобилите е особено голямо. При високи скорости и натоварвания, това предимство намалява все повече и повече, защото разхода на енергия се покачва експоненциално. Темпото на шофиране при електрическите автомобили има значителен ефект върху пробега.
При Tesla Model S например пробега от 334 километра със скорост 90 км/ч се редуцира на 255 километра с темпо 110 км/ч. Със 130 км/ч дистанцията намалява до 199 километра.
При BMW i3, който разполага със значително по-малка батерия, спадът в пробега при увеличение на скоростта е още по-рязък. Със скорост от 110 км/ч остават 91 километра, а със 130 км/ч шофьорът трябва да търси нова зареждаща станция след само 71 километра.
В сравнение с електромобилите, колите с двигатели с вътрешно горене са икономични при движение с препоръчителната скорост по магистралите. Едва след 180 км/ч пробега им се намалява наполовина.
Втората причина, поради която колата на бъдещето ще се движи значително по-бавно, е автономното шофиране. При високи скорости сензорите на автоматизираните автомобили работят на своите лимити, защото става все по-сложно за тях да виждат и анализират пътя в радиус от стотици метри. Ще бъде трудна и смяната на ленти при приближаваща кола отзад със скорост от например 220 км/ч.
Политиката, която е поставила както електрическите автомобили, така и автономно шофиране като цели на мобилността, няма да може да направи друго, освен да ограничи скоростта на немските магистрали. Единствените въпроси са как и кога.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Boxer
09:14 10.07.2018
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Кибик
Коментиран от #4
09:40 10.07.2018
4 БГман
До коментар #3 от "Кибик":
Много си прав. Целта не е повече сигурност, а повече контрол. Същевременно и затъпяване на населението и разчитане на технологиите. А контрола върху технологиите ще го държат управляващите и те така.09:46 10.07.2018
5 Споко
До коментар #2 от "Driving pleasure":
Спокойно бе, момче. Шофирането е някакво базово умение, което се учи за 3 месеца, нормално е да се заменят едни от най-големите тъпаци на обществото с роботи. Все едно да ти плащат, че ходиш... Тея смешни бакшиши и шофьорчета скоро ще търкат кенефи, да са учили.. :)Коментиран от #8, #23, #46
09:48 10.07.2018
6 Петър
09:53 10.07.2018
7 Иван
09:53 10.07.2018
8 Driving pleasure
До коментар #5 от "Споко":
Да де... и е потресаващо че има хора, които даже това елементарно умение не могат да усвоят, а им трябва сложна, скъпа и ОПАСНА електроника, за да ги замени. Парадоксалното в случая, е че точно тези пък претендират, че са нещо по!А на бакшишите ще им плащаш, за да не работят когато ги заместят роботите което отново води до парадокс - ти "интелектуалеца" си нацакан да ти бъркат в джоба, а е нацакан и бакшиша, който с 0 трудова дейност ще затъпява още повече
Бъдещето, което мързеливия идиотизиран интелектуалец гради е ще доведе до още по-голямо социално разслоение, до масово затъпяване и в крайна сметка до края на човешкия род (което предвид потресаващия човешки идиотизъм може би не е толкова лошо...)
Коментиран от #17, #33
09:57 10.07.2018
9 Голям Слон
10:11 10.07.2018
10 Коларят
Коментиран от #11
10:27 10.07.2018
11 Злобар
До коментар #10 от "Коларят":
Айде бе дали е така???Нали затова вече има автоматици със 8 скорости и даже нагоре.
За безопасността няма спор, ама ако нищо не се движи ще е най-добре няма да има никакви зблъсаци. Трябва да се правят някакви компромиси в зависимост от дължината на магистралата, пътната настилка, широчината и т.н.
Коментиран от #32
10:37 10.07.2018
12 smeh
Коментиран от #13, #15
10:51 10.07.2018
13 1 към 1
До коментар #12 от "smeh":
Какво има да се чудим то си е казано директно.10:55 10.07.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 чичкопаричко
До коментар #12 от "smeh":
Като с гейовете. Все нещо искат и са недоволни.11:43 10.07.2018
16 К.К.
11:48 10.07.2018
17 дядо Гошо
До коментар #8 от "Driving pleasure":
Коментарите сочат, че в сайта има трезво мислещи хора! Строго против ограничаването на свободата при придвижване!11:48 10.07.2018
18 Никой
А нали автономното шофиране е точно за това - бързо и безпроблемно задвижване. Какъв би бил смисъла да се направят сложни коли със стотици сензори и камери, които си общуват помежду си, а продължат да се влачат с 130?
Коментиран от #21
11:53 10.07.2018
19 Награден фонд
А камо ли да стигне до Германия.
11:55 10.07.2018
20 ЙЪН
ТУК ГЛЕДАМ ТАБЕЛИТЕ НА НАСЕЛЕНИТЕ МЕСТА ИЗНЕСЕНИ НА КИЛОМЕТРИ ПРЕД КЪЩИТЕ КЪДЕТО Е САМО КОПРИВА И БЪЗАК.
Е НЕ Е ЛИ ЗА ПАРИ ОТ ГЛОБИ НАПРАВЕНО.
12:01 10.07.2018
21 Гадина
До коментар #18 от "Никой":
Каква скоростна кутия те бие у кухата глава не разбирам. Проблема винаги е бил челно съпротивление и експоненциално нарастващата нужда от мощност за неговото преодоляване при нарастване на скоростта. Независимо с какво гориво е колата.Коментиран от #26, #28
12:14 10.07.2018
22 бойнг
12:16 10.07.2018
23 Alex
До коментар #5 от "Споко":
Търкам кенефа ма вземам по 2600 лв на месец ти колко взимаш чисто?Коментиран от #25
12:32 10.07.2018
24 GTE
13:06 10.07.2018
25 фонзи
До коментар #23 от "Alex":
тоа не взема, дават му за кавали13:07 10.07.2018
26 Именно
До коментар #21 от "Гадина":
Точно затова им трябва скоростна кутия, колега.Коментиран от #27
13:18 10.07.2018
27 Татнту за кукуригу
До коментар #26 от "Именно":
Е да ама ако и сложат скоростна кутия и съединител си става една от многото че и по-тежка на всичкото отгоре. Тогава забрави някой да си вземе такова нещо.13:25 10.07.2018
28 Driving pleasure
До коментар #21 от "Гадина":
Значи представи си, че караш 2000 година БМВ 530д с 5 степенна автоматична скоростна кутия - при 200 км/ч стрелката на оборотомера ще надминава 4000 и ще гони червената зонаПредстави си сега същият път, същата скорост отново БМВ 530 но 2018 г с 8 степенен автомат - при 200 км/ч двигателят ще работи с при малко над 2500 об/мин
Представи си сега разхода при 4000 оборота и при 2500 оборота - това имат предвид колегите пишейки за скоростните кутии.
Коментиран от #30
13:28 10.07.2018
29 Driving pleasure
13:30 10.07.2018
30 Голям Слон
До коментар #28 от "Driving pleasure":
Започвам да си представям вече... В единия двигател вериката е като от мотокар, а в другия е като от велосипед :-) Единият си кара и свирка без да мисли. А другият се чуди откъде ще намери 2500 лева в най-добрия вариант, за да си я смени, защото му е консуматив. За оборотите добре, но в крайна сметка автомобилът преодолява въздух и пътна настилка. И в разхода при тази скорост на двата двигателя няма драстична разлика. Вероятно си изненадан.Коментиран от #37, #39, #59
13:39 10.07.2018
31 Шаран БГ
Но именно германците не знаят на какво се казва аутобан !? Да дойдат тука, в България, да ги пусна аз по АМ "Тракия", че да разберат какво е !!
Ще разберат.... ако стигнат живи и здрави до другия и край
13:47 10.07.2018
32 Алфа Ромео
До коментар #11 от "Злобар":
Кви автоматици с 8 скорости те гонят бе пич, къде живееш в Германия ли, в България 80% от хората карат 15-20+ годишни коли.Коментиран от #38
13:48 10.07.2018
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Марио
Коментиран от #41
13:49 10.07.2018
35 Гост
13:52 10.07.2018
36 Гост
13:53 10.07.2018
37 Driving pleasure
До коментар #30 от "Голям Слон":
Mercedes S350cdi 7G-tronik pri 140 6.8 разход при 200 9.9 не е като при електричката която въобще не може да вдигне 200 и която утроява разхода на енергия13:54 10.07.2018
38 Злобар
До коментар #32 от "Алфа Ромео":
Без да се заяждам бих те посъветвал да се поразходиш из централната част на София да видиш.Да по селата е различно както и по селата на Германия сигурно.
Коментиран от #54
13:56 10.07.2018
39 Татнту за кукуригу
До коментар #30 от "Голям Слон":
Логиката ти е като на бавноразвиващ се.Ходи карай с 20 на първа и после с 200 на 8 и после ела да се обесняваш.
Нали оборотите на двигателят са еднакви а с 20 челното съпротивление е много-по малко от 200???
Опссссссссс ще се изненадаш от резултата.
14:01 10.07.2018
40 1234
14:14 10.07.2018
41 Голям Слон
До коментар #34 от "Марио":
Представи се сега, че някой ти удря шамар. Представи си, че същият този някой го прави, но на забавен каданс. Къде реакцията ти ще бъде по-бърза? Ама честно :-) Именно скоростта убива. Каквато и реакция да извадиш, няма как от 200 до 0 да спреш за 20 метра. Да не говорим, че самата реакция изисква някакво време. Което обърнато в спирачен път отново са метри и метри. Пътищата не убиват. Убива невъзможността да прецениш правилно къде и как да караш.Коментиран от #42, #44, #56
14:16 10.07.2018
42 Според зависи
До коментар #41 от "Голям Слон":
Много правилно си се кръстил голям слон :))Скоростта няма как да убие а несъобразената скорост убива !
Аз също не одобрявам без лимит пътища дали ще е 200 дали нещо друго всеки път трябва да си има лимит.
Примерно какъв е асфалта, колко са широки лентите, колко са на брой.
Също ако си 10т как се спира знаеш ли е не е като да си 1т!!!!
Също не случайно има за магистрала да не се карат мотопеди и каручки за да не ти се налага да спираш до 0.
Даже само вземи Тракия има участък където и 130 км/ч е рисково щото асфалта е оле мале а има и някъде където 160 си е ОК и не се усеща, просто си трябва държава.
Коментиран от #43
14:32 10.07.2018
43 Голям Слон
До коментар #42 от "Според зависи":
:-) Прави впечатление как повечето скачат, като ощипани госпожички, когато някой реши да ограни скоростните им пориви. Много народ в действителност не си дава сметка за нещата, защото е крайно неграмотен във всеки един аспект на думата. Достатъчно е да имаш акъл за 5 ст., за да направиш сметка с колко м/с се движиш при определена скорост. При 200 км/ч това са вече 54 м/с. Слагаме половин секунда реакция (ако си бърз) и прибавяме 27 метра. Стараха 80 метра преди да направиш каквото и да било. Каквато и кола да караш, едва ли от 100 км/ч д 0 ще можеш да спреш за по-малко от 35 метра. За 200 км/ч даже не мога да предположа :-) И така, караш си спокойно с 250 км/ч и си мислиш, че скоростта не убива, а убиват пътищата :-)))))) А добрият шофьор е не онзи, който кара със 140 по българска магистрала, а онзи, който може да прецени с колко да кара :-)Успех на всички колеги с големи и малки категории.
14:43 10.07.2018
44 Знаещ
До коментар #41 от "Голям Слон":
Да доразвием твоята логика. Ако караш със 130 на магистрала и някой те засече ненадейно гарантирано ще се блъснеш и е възможно да умреш. Ако обаче на същата магистрала караш с 10 км/ч дори някой от средната лента да те засече, поради бавното движение на колите ти ще спреш и няма даже да се докоснете камо ли да умреш. Дай всички да караме с 10, защото е наистина безопастно. Ако шофират идиоти и 100 км/ч е много опастна скорост. По-скоро трябва да се наблегне на спазването на правилата за движение и на насилственото ако трябва повишаване на културата на шофиране в България. Както сам знаеш, въпреки че в Германия на много места се кара с 200 особено нощем когато няма задръствания, жертвите на пътя са много по-малко отколкото в България, където има ограничения навсякъде.Коментиран от #45
14:51 10.07.2018
45 Голям Слон
До коментар #44 от "Знаещ":
Никъде не съм твърдял, че трябва да се кара с 10 км/ч :-) Грешно следваш логиката ми. Направих една "проста" математическа обосновка, че скоростта действително убива. Убиват и редица други фактори: липса на опит, лоши настилки, падащи камъни, пияни и дрогирани водачи. Но в крайна сметка всичко се свежда до прецека! А преценката идва с опита. А той от своя страна е производна на куп други фактори: първоначално обучение, годишен километраж, психо-физично състояние на водача и т.н. Много се разпрострях. Та, така. Недей вади думи от контекста. Не искам да кажа нищо подобно.Коментиран от #47, #49
15:10 10.07.2018
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Знаещ
До коментар #45 от "Голям Слон":
Пак повтарям, че с 10 км/ч не можеш да загинеш,а със сто е много вероярно. Това показва, че скоростта убива и трябва да я ограничим до наистина безопастни нива. Гарантирано безопастна скорост е 10 км/ч. Значи на магастралите трябва да се движим с 10 и няма да има нито един смъртен случай. Това е твоята логика.15:20 10.07.2018
48 Morgoth
По-склонен съм да вярвам, че първо автономните коли ще навлезат масово и след това ще бъдат въведени отграниченията, когато вече няма да има толкова шофьори. А проблема на електричките е никакъв - това, че няма горна граница не значи, че са принудени да карат с 200. Който иска да си пести батерията да кара с 90 на магистралата. Той и бензина се хаби доста по-малко при тази скорост.
15:24 10.07.2018
49 Знаещ
До коментар #45 от "Голям Слон":
Като цяло харесвам коментарите ти, но тук специално не си съвсем прав. Германската статистка го доказва.Коментиран от #53
15:24 10.07.2018
50 ivo Враца
Напиши тук в този "форум"къде съм сгрешел за да махнеш коментара........
Коментиран от #51
15:26 10.07.2018
51 Награден фонд
До коментар #50 от "ivo Враца":
А така е друго..15:28 10.07.2018
52 Антиелектрика
Това е достатъчно красноречиво, че зелените са новите фашисти! Само да внимават да не свършат в канавката на историята!
16:01 10.07.2018
53 Голям Слон
До коментар #49 от "Знаещ":
С едната кълка върху статистиката също не е работа. Това, че в една държава има ниска смъртност на пътя ВЪБЩЕ не означава, че това по някакъв начин е обвързано с високите скорости по аутобаните :-) Чувал ли си за ideotentest в Германия? А за TUV? Когато на пътя излизат хора, които гарантирано нямат проблеми с това, да бъдат шофьори, а автомобилите им минават щателни проверки - тогава е друго. Когато в една държава всичко е оставено на самотек, като нашата, тогава е съвсем друго. Всичко, което искам да кажа, е че скоростта наистина убива, а статистиката само по себе си е суха математика. Кой е учил, той знае. Нашата смъртност идва най-малко от онези два фактора, за които споменах в началото на този пост.16:02 10.07.2018
54 Алфа Ромео
До коментар #38 от "Злобар":
Централната част на София и богаташките квартали около града са малка част от България, и в Ст Загора има нови скъпи коли но уверявам те че тези коли са малък процент от автопарка на България. Има и една част нови евтини коли, предимно фирмени, които в никъв случай не могат да имат модерен автоматик.Коментиран от #62
18:49 10.07.2018
55 Skk
19:24 10.07.2018
56 Марио
До коментар #41 от "Голям Слон":
Това със шамара и търг сравнение, защото няма нищо общо с шофшрането.Иначе да,трябва да прецениш къде да караш.21:21 10.07.2018
57 onq s konq
22:35 10.07.2018
58 Афе
22:59 10.07.2018
59 Антон 1
До коментар #30 от "Голям Слон":
Е , а в смених на 180000 км , и какво ?Кефа от тази кутия и този двигател при f11 е уникален ! Като вземеш предвид и междуосие и център на тежеста , задно окачване на възглавници и уникално прецизното управление , ааааа ?
Айде , който си има брада , си има и гребенче !
Темата не е кой какво пари може да задели за “ консумативи “!
Аз например се старая да печеля повече , а не да харча по-малко!:)
23:13 10.07.2018
60 ГостЪ
Тотално . Живота става абсурдно тъп направо да ти се отще .
00:15 11.07.2018
61 1-2-3 😁
03:08 11.07.2018
62 Гост
До коментар #54 от "Алфа Ромео":
Ох, това за богаташките квартали искрено ме разсмя! Тук снегът е наистина повече. Затова има повече джипки. Тук-таме има някой заможен, останалите сме нормални граждани с наследствени имоти.06:48 11.07.2018
63 Мартин
Коментиран от #64
07:47 11.07.2018
64 Пасквил
До коментар #63 от "Мартин":
Разбира се че няма нищо общо с истината. Не виждаш ли че това е поредния пасквил срещу електрическата мобилност, за да отблъскват хората от електромобилите. Което разбира се няма как да се случи. Всеки с две стотинки мозък в главата си знае, че електромобилите вече са по-бързи, та това в статията няма как да е вярно. Ако има ограничение, то няма да е заради електромобилите, които още днес могат да карат с каквато си искат скорост. Бързо или икономично. Ако проблемът беше със зареждането, просто щяха да увеличат броя на плануваните бързи зарядни станции с 350 киловата мощност.Един час зареждане с такава мощност, осигурява 1000 километра пробег със 180 км/ч или 1800 км с 100 км/ч. Колкото е по-голяма батерията, толкова по-малко на брой зареждания ще са разпределени в този час, а капацитетът на батериите расте всяка година.
09:33 11.07.2018
65 Шофьор
Коментиран от #68
09:38 11.07.2018
66 Иван
10:37 11.07.2018
67 Иван
10:40 11.07.2018
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 ГостЪ
Дори не пуска мигач защото вижда че пред теб има път и си по-бърз чукваш и фаровете престроява се веднага пред теб.
Отдясно бус с ремарке влиза най-вляво да
изпревари , но със 140 . Движещите се с една скорост и в една посока оформят групи и не просто се съобразяват един с друг а всеки деиства все едно си говорят едновременно по телефона , дори някой да реши да мине с двеста . Пътуването те изпълва със спокойствие и удоволствие .
Когато скоростта в лява лента стигне 95 километра хората пускат аварииките , дори да не се налага повече намаляване .
Германия 180 постоянна скорост лява
лента , зад теб колата наглася автопилота на 182 и понеже шофьора е бълтарин лумпен и си мисли ,че
всички които не се съобразяват с него понеже 180 му се виждат нормални получава добре премислен удар в задната броня . Но зажалост дори и след това бусовете на наща фирма са единствените ,
на които дори и на германците им се налага да изпреварват отдясно . Шофирането в бг и българските шофьори са пълна трагедия . За общо пет месеца сериозно шофиране тази и миналата година видях една лека кятястрофа
Още на първия ден в бг видях над пет ,
а след месец с и седем трупа и съм готов
Да се обзаложа че е много повече заради многото неадекватници , които казват в прав текст ,че скорости над сто са неадекватни . Тези хора немагат да разберат , че не можеш да спреш света да се развива и той вече не е т
Коментиран от #71
11:50 11.07.2018
70 ГостЪ
12:22 11.07.2018
71 Голям Слон
До коментар #69 от "ГостЪ":
Безспорно оформят групи... Идеални за верижни катастрофи :-)20:35 16.07.2018