Под натиска на интернет конкуренцията все повече търговци на текстил, магазини за мебели и хранителни продукти предоставят на клиентите си срокове от четири и повече седмици, в които те могат да върнат закупената стока, пише ДПА.
Вече се срещат дори оферти с неограничен срок за връщане на стоката. При това при пазаруване в магазина всъщност важи правният принцип, че купеното е купено. „Търговците в Германия винаги са били отзивчиви в случаи на замяна. Но поради онлайн търговията натискът да бъдеш любезен към клиентите в тази област допълнително се увеличи значително“, обяснява търговският експерт Мартин Фаснахт от Висшето училище по икономика WHU.
В крайна сметка в онлайн търговията срок за замяна от 14 дена е нещо естествено предвид законовите изисквания при повечето продукти. Клиентът е свикнал с това, казват от Съюза за търговия в Германия (HDE). В практиката една такава възможност за замяна междувременно „често се счита за нещо нормално и клиентите самоуверено я изискват“. Затова вече много търговци се стремят дори да надминат това изискване.
Така или иначе щедростта на търговците не е съвсем безкористна. Търговският експерт Фаснахт обръща внимание на това, че е и фирмите могат да печелят изцяло от подобни регламенти, целящи удобството на клиентите: „По-дългите срокове за замяна намаляват риска за потребителите и така улесняват вземането на решение за покупка.
В едно проучване на института „Аленсбах“, изготвено по поръчение на HDE, около 90% от анкетираните са посочили, че са доволни от практиката на търговците на дребно за замяна на закупена стока. Според него най-често се заменят облекла и електротехнически и електронни артикули. Много след тях се нареждали стоки от типа „направи си сам“, мебели и хранителни продукти. Същевременно проучването разкривало ясни разлики в поведението на двата пола. Според него жените се възползват значително по-често от възможността за замяна от мъжете.
Според Фаснахт тенденцията към срокове за замяна, ориентирани към удобството на клиента, е необратима. Той мисли, че в момента една такава оферта давала на търговеца и шанс да изпъкне пред конкуренцията. „Но в дългосрочен план по-дългите срокове за замяна ще се превърнат в стандарт.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА