„Ако днес не започнем решителни реформи, след десет години няма да има кой да работи в България“, заяви Васил Велев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), по време на кръглата маса „Връзката между образованието и пазара на труда“, която се проведе днес, 5 декември 2024 г. в София.
Събитието привлече вниманието на над 150 представители на държавни институции, браншови и бизнес организации, учебни заведения, професионални гимназии, частни училища, регионалните управления по образование, бизнес организации и синдикати към тревожните данни: близо 50% от учениците отпадат от системата преди да завършат средно образование, а повече от 40% от висшистите работят на позиции, които не изискват висше образование. „Вместо да бъде източник на висококвалифицирани кадри, България все повече рискува да остане без нужната работна сила. Това е резултат от системна липса на връзка между образованието и нуждите на пазара на труда, която се задълбочава“, допълни Велев.
Според Националната карта на висшето образование университетите често предлагат специалности, които не са търсени на пазара на труда. Направления като „Математика“ и „Транспортно строителство“, които генерират специалисти с висока добавена стойност, остават слабо запълнени – съответно 19,5% и 16,8% от наличния капацитет. Същевременно, най-голям брой студенти се обучават в области като „Социални, стопански и правни науки“, които не са сред най-търсените от работодателите, и често завършилите остават без работа или заемат позиции за среднисти. Нуждата от технически кадри, инженери и здравни специалисти остава критично висока, като в тези области реализацията е почти пълна – до 95% за медици например.
Българското образование има нужда от цялостна реформа, чрез която да бъде адаптирано към нуждите на икономиката. Задължително е да се работи върху подобряване на професионалното образование, повишаване на привлекателността на ключови професии и засилване на участието на бизнеса в създаването на учебните програми.
Д-р Илин Димитров - секретар по култура, образование и туризъм на Президента на Република България посочи, че „Данните са стряскащи и е наложително всички заинтересовани страни да настояваме направените предложения да бъдат взети предвид и от това да произтекат решения и спешни мерки за реформи в образователната ни система“. Като основни проблеми той посочи ниския дял на образование и грижа в ранна детска възраст в България в сравнение със средния за ЕС, ниското ниво на познавателни и социално-емоционални умения, необходими за училище, както и слабата връзка между науката и пазара на труда.
Данните, представени от АИКБ, подчертават драматични дефицити в образователната система. За последните 5 години броят на учениците, получаващи диплома за средно образование, е спаднал с 25%, а тези, които избират професионално образование – с над 50%. От тях над половината са функционално неграмотни според последните международни оценки. Резултатите от теста PISA показват, че 54% от българските ученици не достигат критичния минимум от знания по математика, 53% - по четене и 48% - по природни науки.
Демографският спад допълнително задълбочава кризата. През последните три десетилетия броят на новородените е намалял с 34 434 души, а продължаващата емиграция на млади хора свива значително броя на учащите. Тази комбинация от фактори води до драстично намаление на броя на завършващите, което ограничава притока на квалифицирани кадри към пазара на труда.
„Образованието трябва да се изведе като платформа за обединение на България от гледна точка на нейното бъдеще - както на работодателите, така и на социалните партньори, на родителите и на цялото ни общество. Трябва да има обща национална програма за развитие на образованието, съобразена с пазара на труда. В Министерство на образованието и науката работим за това професионалните паралелки да съставляват 60% от всички паралелки, но за да има деца в тях, трябва също да ги рекламираме по-добре като възможност за кариерно развитие пред нашите деца и техните родители“ допълни проф. д-р Цоков, министър на образованието и науката.
Идентифицирани бяха основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са нисък дял на учениците, завършващи средно образование – около 50%; несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование, информация и реклама за неговото значение; остарели методи на преподаване и учебни програми; свръхпредлагане във висшето образование и демографски срив.
Според Асоциацията демографският спад и липсата на адекватни реформи са сред водещите фактори за задълбочаване на кризата. Въпреки усилията за адаптиране на образователните програми към нуждите на бизнеса, системата остава недостатъчно гъвкава, а финансирането на принципа „парите следват ученика“ не стимулира качеството. Според прогнозите на Агенцията по заетостта през следващите години България ще изпита остър недостиг на специалисти в области като инженерство, строителство и здравеопазване. Съществуващите образователни програми, ориентирани главно към теоретични знания, са далеч от практическите изисквания на трудовия пазар.
„За съжаление, в момента ние се намира в една много остра структурна несъвместимост между това, което търсят работодателите, и това, което се предлага като работна сила. Искрено вярвам, че само в партньорство можем да търсим решения, защото образователната система и системата на пазара на труда са толкова органично свързани, че те не могат да дават самостоятелни решения, които да не са свързани, както и не могат да компенсират дефицити, възникнали в по-ранен етап“, посочи Наталия Ефремова, заместник-министър на труда и социалната политика.
Дискусията постави акцент върху неотложните реформи за удължаване на основното образование и активното участие на бизнеса в управлението на образователните програми, предложението на АИКБ за въвеждане на задължителна матура по математика получи пълна подкрепа от присъстващите. Участниците се обединиха около необходимостта от въвеждането на задължителна матура по математика след дванадесети клас и от рекламирането на образование по дефицитни специалности - както професионално, така и висше.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Спешните реформи
Коментиран от #34
16:53 05.12.2024
2 Добре че е "нс"
16:54 05.12.2024
3 Слави
16:56 05.12.2024
4 антидържавата
И какъв е изводът - ще работим за чужди компании тук или в чужбина и българския капиталист ще иска връщането на бригадите :(
Коментиран от #6
17:02 05.12.2024
5 ТаУмВзе
17:04 05.12.2024
6 антидържавата
До коментар #4 от "антидържавата":
Коригирам се: Капиталът се изпапква по яхти, джетове, спортни автомобили, силикони, любовници и т.н. Но не се реинвестира в бизнеса, в обучения за персонала, в роботизация...Чипа на пост-комунистическия капиталист си остава от времето на развития комунизъм.
Коментиран от #15
17:04 05.12.2024
7 пипи
Е няма да има кой да работи...
17:06 05.12.2024
8 Как
17:11 05.12.2024
9 Ван
Коментиран от #30
17:17 05.12.2024
10 Петър Стоянов
Коментиран от #43, #44
17:17 05.12.2024
11 дядото
17:18 05.12.2024
12 лудия
Коментиран от #19
17:18 05.12.2024
13 Леля Гошо
Логично, нивото им е на среднист от някогашните добри гимназии,
17:19 05.12.2024
14 Животът е пълен с иронии
Коментиран от #48
17:21 05.12.2024
15 Уса
До коментар #6 от "антидържавата":
Правилно и в това е големия проблем.Има държави без никакво производство и си живеят живота само от туризъм и правилното разпределение на парите.У нас се краде поголовно и новите софиянци мълчат доволни от свободата да се гърчат в София17:21 05.12.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Уса
17:24 05.12.2024
18 "Величие"🇧🇬🇧🇬🇧🇬 96,111111
17:37 05.12.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Ами да
17:48 05.12.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Наблюдател
Коментиран от #28
17:54 05.12.2024
23 Какво ви е виновно
18:14 05.12.2024
24 Габрово
Коментиран от #50
18:15 05.12.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Ти пък,
До коментар #22 от "Наблюдател":
Нали имат "социално-емоционални" умения.18:48 05.12.2024
29 замислен
18:50 05.12.2024
30 Не се връзва,
До коментар #9 от "Ван":
Г-на ти играе "социално-емоционално" по нервите.18:53 05.12.2024
31 #идиоти вън
19:35 05.12.2024
32 Импекса
Коментиран от #35
19:57 05.12.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 ХА ХА
До коментар #1 от "Спешните реформи":
В тези държави не говорят български.23:32 05.12.2024
35 жънат каквото са посяли
До коментар #32 от "Импекса":
Подиграваха се с тях по интервютата за работа.23:33 05.12.2024
36 Жечко
23:52 05.12.2024
37 Ами
Сега берете плодовете.
01:57 06.12.2024
38 Пълни глупости!
04:55 06.12.2024
39 ха ха
06:20 06.12.2024
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Истинският
08:02 06.12.2024
42 Истинският
08:03 06.12.2024
43 До Петър Стоянов
До коментар #10 от "Петър Стоянов":
След като инженерите са били неграмотни как са строили АЕЦ, язовири, пътища, компютри и.т.н.? А новите инженери след като са толкова грамотни, не са построили и един язовир, да не говорим за пътища, магистрали. Актуално България не произвежда нито един полупроводников чип, а едно време произвеждаше джобни калкулатори.Коментиран от #49
08:17 06.12.2024
44 Файърфлай
До коментар #10 от "Петър Стоянов":
По-добре слабограмотни инженери и лекари,отколкото супер грамотни юристи,социолози,политолози, пиари и тям подобни.Коментиран от #46
16:45 06.12.2024
45 Реформите Най -Вече
С Чук, Сърп и Тесла!
Нищо не става !
Нужни са Висококачествени Високо - Технологични продукти !
Китайската сила Тук Не Помога !
18:10 06.12.2024
46 Псевдо грамотни
До коментар #44 от "Файърфлай":
Псевдо грамотни юристи,социолози,политолози, пиари и тям подобни. !18:12 06.12.2024
47 Пешо
20:57 06.12.2024
48 Не обвинявай даскалите,
До коментар #14 от "Животът е пълен с иронии":
те изпълняват директивите на МОН, там е заровено кучето.14:53 07.12.2024
49 Едно време,
До коментар #43 от "До Петър Стоянов":
говоря и за преди 1944г. вишистите са били много малко, влизаше се трудно с по няколко изпита и поне 10 кандидати за място. Учеше се упорито, по 36 часа седмично вкл. и събота. Преподавателите яко късаха и никой не им държеше сметка за това, дори ги насърчаваха. Сега ходят по училищата да ги агитират каква хубава чалготека имало в техния град съвсем близко до ВУЗ-а.15:03 07.12.2024
50 Една пълна
До коментар #24 от "Габрово":
по американски афро-американка била възхитена от наетата българка за 100$ да ѝ почисти жилището. Все пак съм лекар - отговорила нашенката. Като знам какви необразовани катили са част от богаташите у нас и как удостоиха с пенсия от 700лв. мага Астор(той дори се радваше, Бог да го прости), виждаме каква е ценностната система у нас. Тия които раждат на 11г. от 14-15г. "батковци" го правят за "наградата" - еднократната помощ за майчинство. След това взимат майчинство съвсем незаслужено, като че ли трябва да работят на тая възраст. Искам да покажа тези неуредици и стотици още, които пречат на образованието. Необразованият човек не е дивак. Живял съм като дете на село където повечето възрастни бяха с 3-4 отделение. Не познавам вече хора с такъв морал, такова трудолюбие като тях. Виж също необразованите племена в Бразилия по Амазонка, има много филми за тяхната "диващина" и сравни с това което става в сегашната война Украйна-Русия.15:11 07.12.2024
51 Ха ха ха
16:40 07.12.2024
52 681
17:11 07.12.2024
53 Име
18:09 07.12.2024
54 първо т нар работодатели
05:21 08.12.2024
55 Пурко
16:35 08.12.2024
56 Инж.
Мечтаят си тези ,,бизнесменчета да имат бели роби.Ще останат само с мечтите си!
Балъците свършиха, ще плащате яко щом искате работници!
12:58 09.12.2024
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 ганев
22:34 09.12.2024
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 ганев
22:48 09.12.2024