14,4 млн. лв. сме платили за SMS паркиране през миналата година в София, Пловдив и Бургас, където има системи за таксуване през телефона. Най-много са броили жителите на столицата - над 12,1 млн. лв. за есемеси, сочи справка на Центъра за градска мобилност изготвена за вестник „Монитор” от началото на 2016 г. до края на септември.
Втори в класацията е морският град, където сумата за паркиране със съобщения е 1,6 млн. лв. В Пловдив пък са изпратени есемеси за над 700 хиляди лева.
Три пъти по-малко от есемесите са стрували на софиянци скобите по колите. За откопчаването им са броени над 4,2 млн. лв. на ЦГМ. По около 580 автомобила на ден се блокират с катинар в софийската синя и зелена зона. Така през първите 11 месеца на миналата година 140 476 коли са били закопчани. Собствениците на 1410 возила са се ожалили, че скобата е поставена извън правилата, като писмено това са заявили 533, а останалите са сигнализирали по телефона.
До края на ноември паяците в София са отнесли на наказателен паркинг общо 28 385 коли, което прави средно по 80 вдигнати автомобила на ден. Те са вкарали в хазната над 1,7 млн. лв. За да си вземе шофьор колата, трябва да плати 60 лв. плюс такса от 2 лв. за всеки час престой на наказателния паркинг. Така едно неправилно паркиране често стига до стотачка.
Във втория по големина град – Пловдив, пък на ден валят по около 2000 есемеси за паркиране. Така сметките показват, че в хазната са влезли около 726 000 лв.
Във Варна пък паяците са захапали 4009 неправилно паркирали автомобила през 2016 г., сочат данните на ОП „Общински паркинги и синя зона”.
“Стандарт": ”Продажбите на хибридни коли скочиха с 25%
Продажбите на автомобили с алтернативно гориво в ЕС се увеличават с 1,2% като през четвъртото тримесечие на 2016 г. са регистрирани 168 103 такива автомобила. Това сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирани от в. "Стандарт".
При хибридните електрически превозни средства (HEV) положителният тренд продължава като продажбите отчитат двуцифрен ръст от 25,1% като за тримесечието са регистрирани 76 930 автомобила.
При зарежданите с електричество превозни средства обаче се отчита спад с 16,5% като през тримесечието са регистрирани 49 637 автомобила. Важно е да се подчертае, че продажбите се сравняват с последното тримесечие на 2015 г., когато беше отчетен ръст със 160,5%.
Търсенето на автомобили, задвижвани с пропан, етанол или природен газ (NGV) продължава да намалява (-8,1%), макар и с по-умерени темпове, отколкото в предишните месеци. В резултат за тримесечието са регистрирани 41 536 такива автомобила. Основната причина за този спад е свиване на италианския пазар.
Като цяло през 2016 г., 609 629 автомобила на алтернативно гориво са регистрирани в ЕС, което е ръст с 4,1% в сравнение с 2015 г. Този подем се дължи главно на хибридните превозни средства (+27,3%), следвани от сегмента на електрическите автомобили с по-скромен растеж (+ 4,8%), докато продажбите на автомобили на други алтернативни горива намалява (-19,7%).
"Труд": „Хиподрума“ и „Надежда“ номер 1 по мръсен въздух
Най-мръсен въздух дишат жителите на столичните райони „Хиподрума“, „Надежда“ и „Павлово“. Това сочат последните данни за количеството фини прахови частици на Изпълнителната агенция за околна среда, предоставени на „Труд“.
Към края на януари са отчетени завишени стойности на запрашаване, които достигат трайно до пет-шест пъти над нормата от 50 µg/m3 за 24 ч. На 28-и и 29-и най-прашно е било в района на „Хиподрума“, твърдят експертите, които следят в реално време качеството на въздуха. В следващите два дни първенци по вредни вещества се оказват „Надежда“ и „Павлово“.
Според данните за периода 31 януари – 1 февруари в двата района фините прахови частици са над 300 µg/m3 при норма от 50 µg/m3. Най-високи са стойностите по обед между 11 и 13 ч, стойностите скачат рязко и след пиковите часове за трафика в столицата и остават такива за цялата нощ.
Прекомерно запрашаване отчитат и станциите в „Младост“, „Дружба“ и „Красно село“, където единствените часове, в които показателите са в норма или съвсем леко я превишават, са между 14 и 18 ч.
Основният замърсител на въздуха както в София, така и за страната са именно фините прахови частици (ФПЧ10 ). Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния и обществен транспорт, битовите изгаряния на твърди и течни горива, опесъчаването и осоляването на улиците през зимния сезон.
От агенцията напомнят, че запрашаването има ясно изразен сезонен характер. През зимата, когато масово се използват твърди горива за отопление, се наблюдават значително по-високи концентрации на прах. Допълнително се наблюдава повишаване на нивата при липсата на вятър, мъгла, температурна инверсия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА