Очакваме увеличение на таксите за ползване на пътната инфраструктура между 3% и 6%. Това заяви началникът на Националното тол управление проф. Олег Асенов пред бТВ.
Той прогнозира, че преизчислено през цените на потребителските стоки и транспортните услуги това увеличение ще доведе до повишаване на цените на крайните стоки с най-много 2%.
Според председателя на Съюза на превозвачите Йордан Арабаджиев обаче въвеждането на тол системата показва колко е сбъркана икономическата логика. Той даде пример с цената на горивото. Ако сега нафтата е 2 лева, все едно от 16 август (когато бъде въведена системата - б.р.) тя ще стане 4,50 лева, подчерта той.
Проф. Асенов го контрира, че не бива да се гледат само абсолютни числа извън контекста на стоките. Той обясни, че всяка тол система има своя специфика и механичното пренасяне на модели от една държава в друга не е правилен подход. Според него с предложените тарифи ще бъдат стимулирани превозвачите, които използват по-малки и екологични превозни средства, тъй като за тях тарифата е 10 ст.
На въпрос защо в Германия - страната с най-развитата икономика, за ползване на магистралите се плаща двойно по-малко проф. Асенов отново подчерта, че аналогии с други държави не може да се правят, тъй като у нас народното благо се разпределя през 22% данъчна тежест за разлика от Германия.
Запитан при кои продукти ще е най-съществено увеличението на цените проф. Асенов посочи, че вероятно най-сериозно отражение ще има върху цената на продукти като минералната вода, т.е. такива с голям обем и маса, но с ниска себестойност.
Арабаджиев обаче не се съгласи и заяви, че сериозно отражение ще има върху цените на всички стоки. Той напомни, че принципът на тол системата уж трябвало да бъде "Който цапа, плаща".
По тази причина Арабаджиев не разбира защо един автобус Евро 6 плаща 5 ст/км, а един камион - също Евро 6, - 50 ст/км. Това е сбъркана логика, категоричен бе той.
Проф. Асенов увери, че още през 2020 г. ще се усети ефектът от тол системата, тъй като реалните приходи ще бъдат значително повече, отколкото в момента се събират от винетната система. Според него тя не е справедлив модел.
"Въвеждането на тол системата е икономически механизъм с който се правят политики. Тази реформа ще осигури по-добро възпроизводство", изтъкна той.
По негови прогнози още догодина благодарение на новата система ще бъдат осигурени допълнителни средства за поддръжка, като те ще бъдат най-малко 500 млн. лева.
Арабаджиев обаче бе категоричен, че все пак превозвачите не са съгласни с новите такси. Ние ще дадем възможност хората да пътуват с автобус по-евтино, но те ще плащат по-скъпо мляко и хляб - липсва баланс, заяви той.
По тази причина от Съюза на превозвачите настояват влизането в сила на тол системата да бъде отложено. Проф. Асенов посочи, че отсрочка е възможна, но по-важното в случая било да се постигне сближаване на становищата, за да се създаде един работещ модел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лелееер
12:23 03.04.2019
2 Господин Никой
12:24 03.04.2019
3 Седящия бик
12:25 03.04.2019
4 реално
12:30 03.04.2019
5 Гост
*****************
При 5 милиона българи значи всеки от нас през завишените цени на стоки ще се бръкне с още 100 лева на година. няма какво да ми обясняват 2 процента, 5 процента.
12:33 03.04.2019
6 Ангел Паралийчев
12:33 03.04.2019
7 123
12:47 03.04.2019
8 Иванов
12:54 03.04.2019
9 Varna
12:55 03.04.2019
10 рекет рекет
13:24 03.04.2019
11 наивници
13:28 03.04.2019
12 AmiX
Вместо да създават условия за вдигане на заводи и предприятия и нови работни места...
Хазната се издържа от скубане на шофьорите ⚠️⚠️⚠️
14:10 03.04.2019
13 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
14:46 03.04.2019
14 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
14:47 03.04.2019
15 Оня с коня
15:18 03.04.2019
16 Простак
17:43 03.04.2019
17 Горо
18:01 03.04.2019
18 Бесен
01:11 06.04.2019
19 Бесен
01:59 06.04.2019
20 Бесен
02:01 06.04.2019
21 Бесен
02:06 06.04.2019