11 Декември, 2020 13:42 1 862 12

Горичка.бг и AirBG.Info с позиция за въздуха в София

  • горичка.бг-
  • airbg-
  • софия-
  • въздух-
  • качество на въздуха

"Настояваме за ограничаване на превозни средства замърсяващи над законните норми, бързо ограничаване на използването на въглища за отопление и инкриминиране на горенето на отпадъци", казва се в позицията

Горичка.бг и AirBG.Info с позиция за въздуха в София - 1
Снимка: БГНЕС/Архив

Днес инициативата Горичка.бг и проектът AirBG.Info излязоха с обща позиция относно програмата на Столичната община за подобряване на качеството на въздуха в София. В позицията си Горичка.бг и AirBG.Info призовават за ревизия на въпросната програма и отстраняване на недостатъците в нея.

Те настояват още за въвеждане на зони с ниски емисии, за преразглеждане на местата за поставяне на измервателни станции, за ограничаване на превозните средства, замърсяващи над законните норми, за бързо ограничаване на използването на въглища за отопление и за инкриминиране на горенето на отпадъци.

Целия текст на позицията можете да видите в следващите редове:

"Днес Столичната община организира обществено обсъждане за своята "Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021-2026 г.”

Програмата има сериозни недостатъци както по отношение на установените причини за замърсяване на въздуха, така и по отношение на предложените мерки. Нашата позиция е, че Програмата се нуждае от сериозна ревизия, за да представи реалната картина в София и за да предложи някаква значима промяна.

Програмата стъпва на необяснимо ограничен набор от данни, а дори и малкото използвани данни са погрешно интерпретирани. Не се предвиждат и адекватни мерки за подобряване на качеството на въздуха.

Данните:

Програмата използва необяснимо ограничен набор от данни. На практика това са данни само от станциите на Изпълнителната агенция за околната среда към Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Програмата не взима предвид много по-подробни данни за източниците и разпространението на замърсителите. Такива данни предоставят в реално време стотиците измервателни станции на AirBG.Info на територията на София. Пренебрегнати са данните от още 22 станции на Столичната община, от Пловдивския университет, от 42 дифузионни тръби на Сдружение “За Земята”, както и сателитните данни от европейската програма Коперник.

В същото време Столичната община разполага с висококвалифициран швейцарски анализ на азотния диоксид във въздуха на София, който дава информация за много сериозен проблем, а изобщо не е взет предвид в Програмата.

Анализът:

Анализът в Програмата няма как да бъде адекватен, след като не използва всички налични данни, особено пространствените и тези, които изследват конкретен източник и параметър на замърсяване. Дори малкото използвани данни са погрешно интерпретирани. Няма обяснение как приносът на трафика към замърсяването е спаднал толкова значително между Програмата от 2014 г. и настоящия проект за нова Програма.

Цитираното изследване на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) при БАН не е интерпретирано правилно и не е взето предвид при моделирането. Отчетени са единствено емисиите на фини прахови частици (ФПЧ), породени от горивните процеси в транспорта, а е игнориран делът ФПЧ от почви и строителство, които са разнасяни след това от транспорта.

Липсва какъвто и да било анализ на връзката между замърсяването и здравето на хората. Това е най-важната информация и основна причина, за да има изобщо подобно обществено обсъждане.

Програмата не взима предвид застрояването на града, то не е анализирано и няма мерки в тази посока. София разчита на проветряване на града от планината Витоша по протежение на реките и планираните зелени клинове. Застрояването на ключови територии по това протежение и неговият ефект изобщо не са анализирани. Плътността на застрояване в центъра и други територии също не е анализирана от гледна точка на задържането и концентрацията на емисии в конкретни територии.

Енергийната ефективност напълно отсъства от Програмата и мерките, а това е основният начин за намаляване на замърсяването на въздуха.

Мерките:

Програмата предлага обречени и контрапродуктивни мерки. На фона на замърсяването на въздуха и проблемите с климата, произлизащи от газа (азотни оксиди и въглеродни емисии), трябва да се заложат и стимулират мерки за енергийна ефективност и за соларно отопление, фотоволтаични инсталации на покривите и термопомпи.

Въвеждането на зони с ниски емисии е спомената без ясен ангажимент кога и къде ще бъдат въведени.

Непонятно е защо се обвързва въвеждането на зони само и единствено с наличието на ТЕЦ и газификация, сякаш това са единствените алтернативи за отопление вместо горене на твърди горива.

Независимо от необяснимото намаление на ролята на транспорта за замърсяването на въздуха, всеки човек в София знае и чувства значителната вредна роля на многото безнадеждно остарели автомобили. Най-успешната мярка в редица водещи европейски страни за чистота на въздуха беше и е субсидираната замяна на стари автомобили с електрически.

Настояваме Столичната община да преразгледа местата за поставяне на измервателни станции, които следва да бъдат на места с много хора, да върне станцията на Орлов мост, където е едно от най-високите замърсявания и да интегрира всички налични данни в анализите си.

Настояваме за ограничаване на превозни средства замърсяващи над законните норми, бързо ограничаване на използването на въглища за отопление и инкриминиране на горенето на отпадъци".


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Милен

    7 3 Отговор
    Оставка Фандъкова!
  • 2 сектант

    4 3 Отговор
    фандък къде си да засадиш дръвче
  • 3 мда

    5 3 Отговор
    На Фъндъкова едните дето горят боклуци са избирателите и, а другите, дето са на въглища, са шефовете. За софиянци не и дреме, важно е шефовете и електората да не се закачат.
  • 4 Аз40

    3 3 Отговор
    На снимката се виждат едни 2 големи комина. Сигурно ги ползват бедни наши сънародници, които се молят на Господа да оцелеят тази зима?
  • 5 Справедливия

    4 4 Отговор
    Мръсните димящи изтърбушени 20 + годишни таралясници - на скраб плюс компенсация чрез закупуване на по-нови коли, отговарящи на нормите за сметка на държавата! Газификация на гетата! Изграждане на въздушни коридори от Витоша и плътни зелени пояси около булевардите!

    Коментиран от #6, #11

  • 6 БАЙ Х@Й

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Справедливия":

    Няма как от стари коли да направиш скраБ!
  • 7 'кот повикало

    7 0 Отговор
    Аз пък настоявам за забрана на всички джендърски НПО-та !!!
  • 8 Гггг

    4 1 Отговор
    Горичка на майка ви .... Я малоумници ходете да видите какво бълва Бобов дол и след това пишете нещо
  • 9 Хон Крум

    1 1 Отговор
    Не са проблема толкова печките, а многото автомобили, които в голямата си част, са без катализатори и премахване на всички видове части от тях, които намаляват вредните емисии.
    Преди всичко, следва да се осъществи стриктен контрол на такива автомобили и тяхното спиране от движение, със съответните административни санкции, както към водачите, така и към пунктовете, където са минали фиктивен преглед.

    Коментиран от #12

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 ГУМЕН КРАДЕВ

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Справедливия":

    Да си смениш дилъра - пробутва ти калпава стока , направо си изпушил от нея !
  • 12 Брадвата

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Хон Крум":

    Прав си, и автомобилите са проблем, обаче доказано те са 11% от целия проблем. Иначе да, и за тях не можаха да се напънат да направят нищичко. Смрадта по булевардите е чутовна
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове