Днес инициативата Горичка.бг и проектът AirBG.Info излязоха с обща позиция относно програмата на Столичната община за подобряване на качеството на въздуха в София. В позицията си Горичка.бг и AirBG.Info призовават за ревизия на въпросната програма и отстраняване на недостатъците в нея.
Те настояват още за въвеждане на зони с ниски емисии, за преразглеждане на местата за поставяне на измервателни станции, за ограничаване на превозните средства, замърсяващи над законните норми, за бързо ограничаване на използването на въглища за отопление и за инкриминиране на горенето на отпадъци.
Целия текст на позицията можете да видите в следващите редове:
"Днес Столичната община организира обществено обсъждане за своята "Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021-2026 г.”
Програмата има сериозни недостатъци както по отношение на установените причини за замърсяване на въздуха, така и по отношение на предложените мерки. Нашата позиция е, че Програмата се нуждае от сериозна ревизия, за да представи реалната картина в София и за да предложи някаква значима промяна.
Програмата стъпва на необяснимо ограничен набор от данни, а дори и малкото използвани данни са погрешно интерпретирани. Не се предвиждат и адекватни мерки за подобряване на качеството на въздуха.
Данните:
Програмата използва необяснимо ограничен набор от данни. На практика това са данни само от станциите на Изпълнителната агенция за околната среда към Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Програмата не взима предвид много по-подробни данни за източниците и разпространението на замърсителите. Такива данни предоставят в реално време стотиците измервателни станции на AirBG.Info на територията на София. Пренебрегнати са данните от още 22 станции на Столичната община, от Пловдивския университет, от 42 дифузионни тръби на Сдружение “За Земята”, както и сателитните данни от европейската програма Коперник.
В същото време Столичната община разполага с висококвалифициран швейцарски анализ на азотния диоксид във въздуха на София, който дава информация за много сериозен проблем, а изобщо не е взет предвид в Програмата.
Анализът:
Анализът в Програмата няма как да бъде адекватен, след като не използва всички налични данни, особено пространствените и тези, които изследват конкретен източник и параметър на замърсяване. Дори малкото използвани данни са погрешно интерпретирани. Няма обяснение как приносът на трафика към замърсяването е спаднал толкова значително между Програмата от 2014 г. и настоящия проект за нова Програма.
Цитираното изследване на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) при БАН не е интерпретирано правилно и не е взето предвид при моделирането. Отчетени са единствено емисиите на фини прахови частици (ФПЧ), породени от горивните процеси в транспорта, а е игнориран делът ФПЧ от почви и строителство, които са разнасяни след това от транспорта.
Липсва какъвто и да било анализ на връзката между замърсяването и здравето на хората. Това е най-важната информация и основна причина, за да има изобщо подобно обществено обсъждане.
Програмата не взима предвид застрояването на града, то не е анализирано и няма мерки в тази посока. София разчита на проветряване на града от планината Витоша по протежение на реките и планираните зелени клинове. Застрояването на ключови територии по това протежение и неговият ефект изобщо не са анализирани. Плътността на застрояване в центъра и други територии също не е анализирана от гледна точка на задържането и концентрацията на емисии в конкретни територии.
Енергийната ефективност напълно отсъства от Програмата и мерките, а това е основният начин за намаляване на замърсяването на въздуха.
Мерките:
Програмата предлага обречени и контрапродуктивни мерки. На фона на замърсяването на въздуха и проблемите с климата, произлизащи от газа (азотни оксиди и въглеродни емисии), трябва да се заложат и стимулират мерки за енергийна ефективност и за соларно отопление, фотоволтаични инсталации на покривите и термопомпи.
Въвеждането на зони с ниски емисии е спомената без ясен ангажимент кога и къде ще бъдат въведени.
Непонятно е защо се обвързва въвеждането на зони само и единствено с наличието на ТЕЦ и газификация, сякаш това са единствените алтернативи за отопление вместо горене на твърди горива.
Независимо от необяснимото намаление на ролята на транспорта за замърсяването на въздуха, всеки човек в София знае и чувства значителната вредна роля на многото безнадеждно остарели автомобили. Най-успешната мярка в редица водещи европейски страни за чистота на въздуха беше и е субсидираната замяна на стари автомобили с електрически.
Настояваме Столичната община да преразгледа местата за поставяне на измервателни станции, които следва да бъдат на места с много хора, да върне станцията на Орлов мост, където е едно от най-високите замърсявания и да интегрира всички налични данни в анализите си.
Настояваме за ограничаване на превозни средства замърсяващи над законните норми, бързо ограничаване на използването на въглища за отопление и инкриминиране на горенето на отпадъци".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Милен
13:45 11.12.2020
2 сектант
13:49 11.12.2020
3 мда
13:49 11.12.2020
4 Аз40
13:49 11.12.2020
5 Справедливия
Коментиран от #6, #11
13:53 11.12.2020
6 БАЙ Х@Й
До коментар #5 от "Справедливия":
Няма как от стари коли да направиш скраБ!14:10 11.12.2020
7 'кот повикало
14:11 11.12.2020
8 Гггг
14:13 11.12.2020
9 Хон Крум
Преди всичко, следва да се осъществи стриктен контрол на такива автомобили и тяхното спиране от движение, със съответните административни санкции, както към водачите, така и към пунктовете, където са минали фиктивен преглед.
Коментиран от #12
16:24 11.12.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 ГУМЕН КРАДЕВ
До коментар #5 от "Справедливия":
Да си смениш дилъра - пробутва ти калпава стока , направо си изпушил от нея !22:49 11.12.2020
12 Брадвата
До коментар #9 от "Хон Крум":
Прав си, и автомобилите са проблем, обаче доказано те са 11% от целия проблем. Иначе да, и за тях не можаха да се напънат да направят нищичко. Смрадта по булевардите е чутовна10:33 14.12.2020