Институтът за пътна безопасност (ИПБ) извърши оценка на риска на цяла България по географски принцип, по области и по идентифициране на черни точки. Данните за извършване на тази оценка на риска са получени от Гаранционния фонд, Асоциация на застрахователите в България, НСИ и сайта на МВР. Използван е швейцарски стандарт SN-641724, тъй като до този момент в България няма приет стандарт за оценка на риска. Чрез него освен, че сме идентифицирали риска, ние сме го и приоритизирали.
Оценката на риска ни дава възможност да управляваме по-ефективно парите, които харчим за строеж и ремонт на пътища. Тя ни показва дали е необходимо да се извърши ремонт или трябва да се построи изцяло нов път. При определяне на черните точки в отделните области е констатирано, че в България пътнотранспортните произшествия не се идентифицират съгласно изискванията на Директива 2008/96, информацията за това къде е настъпило едно ПТП е изключително неточна и невярна. Използват се данни на Асоциацията на застрахователите в България при идентифицирането на местата, на които стават най-много пътнотранспортни произшествия в различните области.
Констатирали са над 1500 черни точки.
"Към днешна дата официално МВР води, че имаме около 90 опасни места в България. Гърция идентифицира над 7000 такива, Швейцария е идентифицирала над 4000. И трите държави имат сравнително еднакво население и размери, от което излиза че България има най-малко опасни места в целия Европейски съюз. Това само по себе си ни показва, че имаме изключително сериозен проблем с достоверността на информацията, която се събира от държавните институции за пътнотранспортния травматизъм", обясняват от ИПБ.
Навсякъде ли в България рискът да попаднете в катастрофа е еднакъв?
Отговорът е НЕ!
Както се вижда от карта №1 вероятността да загинеш от ПТП в някоя от областите е различна от тази да попаднеш в леко ПТП. От картата се вижда, че в Софийска област е най-вероятно да загинеш от ПТП. Веднага до нея се нареждат градовете Ловеч, Русе, Варна и Пловдив. Най малка вероятност от смърт при ПТП има в градовете Перник, Търговище, Ямбол, Шумен и Габрово.
След като се идентифицира риска в отделните области на България е необходимо да се установят и така наречените черни точки /места, на които стават най-често ПТП с ранени и загинали/. Със съдействието на АБЗ Институтът за пътна безопасност идентифицира и най-опасните места в отделните областни градове. Идентифицирането на дефицити в транспортната ни система ще ни даде възможност да ги отстраняваме преди настъпването на тежки ПТП.
Има ли кой да управлява риска от ПТП в България?
Отговорът е НЕ!
От ИПБ дават пример с решаването на проблема в Гърция.
На 01.02.2019 г. с постановление №21 на МС е създадена Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата, която трябваше да управлява риска от ПТП. За тези две години от нейното създаване Агенцията няма правомощия за управление на риска от ПТП. Не е изготвила и оценка на риска от ПТП. В същото време на 03.02.2021 г гръцкият премиер Мицотакис представи оценка на риска от ПТП в Гърция, както и екшън план за отстраняване на 7000 черни точки в цялата страна, като програмата от 450 милиона евро ще бъде финансирана от Европейската инвестиционна банка.
След преглед на международните стандарти за управление на риска се установи, че за да управляваш риска би следвало и да си собственик на същия. Нормативно този въпрос не е уреден в България. Собственик на инфраструктурата би следвало и да е собственик на риска, което изключва ДАБДП да управлява същия. За това от Института за пътна безопасност предлагаме да се извършат структурни промени и АПИ да се обедини с ДАБДП.
Изваждането на АПИ от МРРБ и превръщането му в държавна агенция, пряко подчинена на МС, ще приоритизира изграждането на безопасна инфраструктура и ще направи по-прозрачно харченето на пари при ремонт/изграждане на пътища, коментират още от ИПБ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Къде
11:23 15.02.2021
2 Последния Софиянец
Коментиран от #16
11:23 15.02.2021
3 Русенец
11:23 15.02.2021
4 гост
11:24 15.02.2021
5 Русенец
Коментиран от #7
11:25 15.02.2021
6 Дидо
11:27 15.02.2021
7 Хккхх
До коментар #5 от "Русенец":
Пробвай Варна-Тюленово. Ама там няма де да излезеш от пътя.11:27 15.02.2021
8 Абе еййййй
11:28 15.02.2021
9 СЕЛЯНИН
11:31 15.02.2021
10 Радо
11:32 15.02.2021
11 БАЙ Х@Й ‼
11:34 15.02.2021
12 Дупка до дупка
11:35 15.02.2021
13 Перо
11:35 15.02.2021
14 свидетел
11:42 15.02.2021
15 Гост
Значи, за две години не е направила нищо! А заплатите?!
Коментиран от #28
11:43 15.02.2021
16 Асанчу
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Не се оплаквай! Ти от "трескане" не се плашиш.11:45 15.02.2021
17 Може да загинеш навсякъде като си
11:46 15.02.2021
18 Любен Стойков
11:55 15.02.2021
19 Рошко
11:56 15.02.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 морски
Сега бях в Никарагуа , Коста Рика и Панама ! Ах как искам и държаватта ни да сатане като тях !!!!Дрълали са с десеттки години пред нас
12:11 15.02.2021
22 Трагично
12:29 15.02.2021
23 Верно ли
12:40 15.02.2021
24 Centurion
Коментиран от #29
14:00 15.02.2021
25 90?
14:35 15.02.2021
26 Радо
14:48 15.02.2021
27 Да ви кажа
15:50 15.02.2021
28 Гост
До коментар #15 от "Гост":
Заплатите редовни и с бонуси.17:02 15.02.2021
29 Гост
До коментар #24 от "Centurion":
А правописа, кога?17:04 15.02.2021
30 MTGонтан
03:38 16.02.2021
31 Коко
17:47 16.02.2021
32 Онзи
23:20 16.02.2021
33 Баце
21:41 17.02.2021
34 Този коментар е премахнат от модератор.