На 1-ви февруари почетохме жертвите на комунизма. В този ден обикновено тъгата на загубилите роднините и приятелите си е преобладаващо, а у други, като мен, които нямат близки пострадали от зверствата на комунистическия режим в България, се настанява състраданието. Достатъчно ли е това обаче? Като че ли не. Но за да не вземам думата от днешния събеседник на медията, ще спра дотук с уводните думи. Още повече, той просто даде абсолютно цялата картина на проблематиката.
От ФАКТИ потърсихме журналиста и убеден антикомунист Калин Манолов относно въпроса: Достатъчно ли е просто да помним и почитаме жертвите на комунизма, особено на надигащата се вълна, засега локална, на комуно-фашистки лозунги. Попитахме го също за "'феномена" соцносталгия, както и за вероятността България да се отклони от цивилизационния си избор.
Казаното от Калин Манолов четете в следващите редове:
"Аз приемам поклоненията пред Мемориала на жертвите на комунизма като един символичен акт, в някакъв смисъл като съживяване на паметта за тези хора, които комунизмът не само уби, но искаше да заличи и спомена за тях. Този акт е едно малко възкресение, но то е само символика и по никакъв начин не отменя дълга ни - пред нас самите и особено пред следващите поколения - да се отърсим от комунизма. В противен случай обществото няма да може да върви напред поради самата същност на комунизма и отпечатъкът, който той остави върху българското общество. Комунизмът не е само форма на партийно съществуване, а начин на мислене. Според самите комунисти е отстояване на идеи. А какви са тези идеи - основно атеистични, което е много важно, защото това означава аморални, тъй като се отричат ценностите на християнството и традиционният морал. Няма друг начин един такъв строй като комунизма "да бъде построен", както те се изразяваха, без да се отрекат традиционните ценности и да се наложат техните, да се промени историята и даже културата на нациите, които комунизмът е завладял.
В нашето COVID време бих нарекъл комунизма вирус, но вирус не на една преходна болест, която се надяваме всеки момент да си отиде, а по-скоро като дребната шарка, която всички изкарваме, вирус, който се е насадил от най-ранна детска възраст в съзнанието на хората и е станал начин на мислене, който им пречи да гледат нормално на света в зрялата си възраст. Точно заради това този начин на мислене трябва да бъде променен и това не може да стане с едно поднасяне на венци", обстоен и категоричен бе Калин Манолов.
Нямаше как да не го попитаме за соцносталгията, която във времената на различни, тежки за преживяване кризи, в които живеем, се засилва у някои хора. Коментарът на журналиста по този въпрос бе следният:
"Не знам дали това е точно носталгия по строя. Лесният и доста точен отговор е, че това е жалба по младост на поколенията, които са живели в комунизма, който им гарантираше сигурност, но сигурност като в затвор. Системата нищо не искаше от тях, но в същото време им взимаше всичко. Не искаше от тях усилия и самостоятелно мислене, напротив - самостоятелното мислене беше един от най-тежките грехове и дори престъпление в това време. На много хора им е по-лесно да не взимат решения за живота си и съответно да не носят отговорност за тях, а да чакат, както е популярно да се казва, някой друг да ги "оправи". Когато се наложи да се оправят сами в едно нормално и свободно общество, на тях им става трудно и започват да съжаляват за времето, когато някой друг ги е "оправял". Това е психология, мисловна нагласа, която не бих идеологизирал.
Тези хора съществуват във всяко едно общество, в което като им се поставят някакви задачи за решаване, а те не могат или не искат да ги решат, започват да съжаляват за някакъв вид тоталитаризъм. Освен това, генетично комунизмът сам по себе си е един много еснафски обществен строй и хората, които са в този смисъл еснафи, тоест затворени в малката общност, пасивни, непредприемчиви, хора, които не искат да взимат решения за живота си, те се припознават в еснафщината на комунизма, защото тези хора, комунистите, много им приличат на тях. Особено с възрастта тази прилика, която вие наричате носталгия, става все по-голяма и хора, които по принцип не отговарят на този психологически профил, започват да се чувстват близки с комунистите.
Носталгията е лесно преодолима, просто трябва да се има за акцент промяната в мисленето, и то индивидуалното мислене, не толкова някакви социално-психологически характеристики на цялото общество, защото става въпрос за индивидуална психологическа нагласа. Също така аз не мисля, че младите хора са носталгици по едно минало, което, за съжаление - това е един от нашите грехове, те не познават, защото много малко им разказваме. Те могат да бъдат заблудени от един фалшив разказ за комунизма, който им го представя в изцяло положителна светлина, най-вече по отношение на сигурността, на възможността да се живее с една заплата, да се ходи на евтини почивки и всичко останало, като се спестяват много други подробности като липсата на свободно придвижване и най-вече на свободно мислене. Когато тези неща не се разкажат, а се изтъкват само някакви мними предимства, един млад човек лесно може да бъде убеден, но в днешния информационен свят с мигновен достъп до всякаква информация тази заблуда не би могла да трае дълго.
Като цяло не мисля, че младото общество е комунизирано. Друг е въпросът, че светът олевява и това е процес от години. Той олевява в икономически смисъл, което дори е малко по-жалко от това, ако беше идеологическо олевяването, защото комунизмът се срути най-вече заради неработещата си икономика. И когато едни световни лидери на проспериращи доскоро и все още страни тръгват натам, откъдето ние се връщаме, е много жалко да се гледа, защото хора като нас, които са живели в подобни времена, горе-долу знаем какво ще се случи, но пък не можем да предупредим, защото не ни чуват. Знаете, хората, които разполагат с власт и възможности, рядко се вслушват в мнението на тези, които смятат за малко по-бедни и малко по-неинтелигентни от себе си.
Една от мисиите на източноевропейските страни както в Европейския съюз, така и в НАТО, която поне до този момент не e e изпълнена, е именно да бъде върнат олевяващият свят към либералните си корени, като под либерални аз разбирам свободата във всичките нейни измерения - икономическа, политическа и т.н. Ние, които сме живели комунизма, трябваше да се опитам да попречим на тези, които не са, но вярват в неговите лъжливи идеи, за да не тръгват в тази посока. Всички бивши комунистически страни се оказахме слаби, разединени и явно недостатъчно влиятелни. В крайна сметка обаче обществото и хората се учат по трудния начин, така че най-вероятно ще се случи това, което се казва в нашата хубава приказка - "Що яде солта и тоягите като накрая пак плати"? Но нямаме избор - ще го преживеем".
В общественото и най-вече в политическото пространство от няколко години антикомунистическата мисия е много слабо застъпена. Същото важи и за дясната политика в нейния икономически, но и не само смисъл. Прозападна ориентация на България пък е само декларативна, колкото да я има, а в същото време антизападната реторика в различни направления и в полза на ретроградния изток, разбирайте преди всичко Кремъл, е все по-агресивна и печелеща влияние сред обезкуражените по различни причини българи. В този смисъл, попитахме Калин Манолов има ли опасност България да бъде отклонена от своя цивилизационен избор да е част от семейството на цивилизованите държави в НАТО и Европейския съюз, като той ни отговори така:
"Тази опасност е по-реална от всякога през последните 30 години и то най-вече заради ескалиращото напрежение между Запада и Русия, докато ние все още, за съжаление не сме се отърсили от статута на колониално владение, на потенциална 16-та република. Видяхте и вчера интервюто на руската посланичка Митрофанова, която се държа като генерал-губернатор, а все още няма никаква официална реакция от страна на Министерството на външните работи или от Комисията по външни работи в Народното събрание на този тип назидателно-покровителствен тон, който тя си позволява не за първи път. Аз мисля, чe нейното изпращане тук в началото на миналата година не е случайно, предвид и миналото ѝ.
За жалост, на реалната опасност не се противопоставят дори самоидентифициращите се като прозападни и антикомунистически формации, колкото и малко да са те. Не намирам адекватни причини за липса на такова противопоставяне, явно си правят временни политически сметки. Всъщност, със сигурност си ги правят.
Опасността от излизане от НАТО и Европейския съюз не е реална, но опасността от отклоняване от пътя е реална. Отклоняването от пътя не означава поемане на друг път непременно, а означава много по-бавно ходене, залитания, лутания, неща, които губят ценно време за обществото и трябва да бъдат наваксвани след това.
Ясно е, че Русия не може да предложи никаква алтернатива - нито военна, нито икономическа на Запада, и това, разбира се, е нещо, което може би "оправдава" липсата на активно противодействие на всички хибридни атаки, които от десетина години се случват в България. Някак се стига до заключението, че антикомунизмът отживял времето си, че не е престижно да бъдеш антикомунист, че даже е смешно, защото ситуацията сега е радикално променена. С това аз в никакъв случай не съм съгласен. Ако говорим за типичните комунистически нагласи, с които започнахме, те са вечни и се репродуцират непрекъснато, защото са ирационални. Комунизмът е една голяма емоция, една квазирелигия и винаги ще има хора, които ще са склонни да го прегръщат като една красива идея, без да се интересуват от начина, по който тази идея може да бъде осъществена, а този начин е единствено с насилие.
Антикомунизмът е дълг не само на определящите се като десни, а на всички честни и морални хора от абсолютно всички партии, защото за мен това е борба за истината. Неговото рационално и обосновано отхвърляне, за съжаление е било присъщо на малцина. За съжаление, защото този рационален поглед е рядък. обикновено отхвърлянето, както и приемането на комунизма, е емоционално. Ако бъде рационално и ако се прави от много малко хора, то някак си се губи в пространството. За това според мен просветените антикомунисти са длъжни най-после да дадат тон за един рационален и аргументиран дебат за комунизма и за нанесените от него поражения върху обществото. Това не може да се случва само посредством няколкоминутни интервюта в телевизионни студия, нито само на определени дати от календара, и то предимно по формален начин. Този дебат за преодоляване на комунистическото минало трябва да се води, както се водеше в Германия след Втората световна война дебатът за нацизма. И той не трябва да бъде само на думи, а най-после да се проведе лустрация в България, за да има гаранции, че това осмисляне и преживяване на миналото е било наистина разбрано и че това минало повече няма да пречи на развитието на страната в бъдеще. Напоследък лека-полека започва да се разбира и отново да се артикулира нуждата от лустрация - нещо, за което пледирам от много години и смятам, че никога не е късно.
Лустрацията по никакъв начин не е погазване на човешки права, а справедливост и застраховка, че едно свободно общество няма да бъде отклонявано от пътя си от хора, които идват от едно несвободно и недемократично минало и които не знаят нищо друго освен това, което са правили през комунизма. А това, което правят те в едно свободно общество, е да внасят разкол, да разделят и да владеят, да пречат на нормалното развитие просто защото не могат нищо друго - не могат да градят, а само да рушат".
"Имаше анонс от "Демократична България" за конституционна промяна, която да гарантира провеждането на лустрация за бивши ръководни кадри на БКП и тоталитарните ѝ служби, а от друга страна и на корумпирани политици и чиновници от по-ново време. Криминалната лустрация е също толкова необходима, колкото и политическата.
За да не бъде отменяна от Конституционния съд под претекста, че нарушава човешки права, лустрацията трябва да бъде вписана като възможност в Конституцията ни. Надявам се и очаквам "Демократична България" да си спомнят за това си предизборно обещание, дори мисля, че беше започнато писането на някакъв законопроект. Надявам се той да бъде завършен и приет", добави журналистът относно лустрационните норми.
"Лустрацията не е измислена след падането на Берлинската стена и не е отмъщение към комунистите. Тази практика е от 1945 година, когато се приема и започва да се прилага Законът за денацификацията на Айзенхауер, закон, който е част от един много по-голям следвоенен план, който се нарича 5Д и е бил съгласуван в Потсдам през лятото на 1945 година. 5Д включва денацификация, демократизация, демилитаризация на по правило много въоръжените тоталитарни общества, децентрализация на тоталитарната държава, която имаше един център за всичко, и демонтаж на икономическите системи на тоталитарната държава. Всичките тези 5Д трябва да се случат най-после и в бившите комунистически страни. Това е лустрацията - един мащабен план за нормализация на едно поробено преди това общество. Ако тези неща не се изпълнят в своята цялост и взаимосвързаност, обикновено се случват нещата, които наблюдаваме през тези вече над 30 години, и то не само в България - отклонения от пътя, залитания, връщания назад.
Смятам, че тази лустрация трябва да бъде не само самоцелна, не само една-единствена дейност на някого или някакъв орган. Тя трябва да стане в един по-голям мащаб, в една рамка, която може да бъде очертана чрез приемането на закон за български институт за национална памет. Така или иначе Комисията по досиетата вече 2-3 години работи с изтекъл мандат и не е подменян нейният състав и като дойде ред за това, а то скоро ще дойде, мисля, че трябва да се помисли за надграждане на тази комисия и прерастването ѝ в това, което обикновено се нарича институт за национална памет по модела на полския институт. Този модел не е единствен и не е директно приложим в България по ред причини. Но ако в България имаме такъв институт - една от дейностите, на който трябва да е продължаване разкриването на принадлежността на различни хора към бившите комунистически тайни служби и изкарване на имената им, когато те пожелаят да заемат някоя обществена длъжност, надграждането трябва да се състои посредством образователна дейност, която да действа в посока не само обявяване на имена, но и преосмисляне на цялото минало - с научни изследвания, с пълен достъп до всички данни за всички агенти - тоест дигитализиране на архива на комисията и качването му в интернет без каквито и да е ограничения.
Едно трябва да е ясно, без лустрация и декомунизация няма възможност за истинско демократично развитие в нито една страна. Настоявам, че е крайно време да се стигне до този етап от разграждането на комунизма - чрез лустрация и осигуряване на достъп до пълната информация. Всичко да се знае за всички. За последното дори няма законови пречки и е изключително необходимо за нормалното развитие на обществото. Не трябва да позволим и този път огласяването на такива информации да бъде единствено и само в ръцете на политиците, защото те със сигурност злоупотребяват.
Само след като истински си припомним за комунистическото минало и осъзнаем цялата истина за него, можем да си простим и да се помирим, понеже непрекъснато се говори за разделението на обществото. То е разделено, защото никога не е направило усилието, за което говорим досега, и защото в християнството прошката следва след покаянието", каза в заключение антикомунистът Калин Манолов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мразядебили
Коментиран от #8, #21
21:10 02.02.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Комунистите са зло
Коментиран от #7, #44, #62, #94
21:10 02.02.2022
4 010101
21:11 02.02.2022
5 Румен
21:12 02.02.2022
6 бойко б. се ос💩ра
Коментиран от #13
21:12 02.02.2022
7 Ако в китай е спорно дали е ежедневие,
До коментар #3 от "Комунистите са зло":
В Северна Корея е наистина е едневие.21:12 02.02.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Българин
21:14 02.02.2022
10 Тоя пък
21:15 02.02.2022
11 6969
Коментиран от #43
21:15 02.02.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Путин беше
До коментар #6 от "бойко б. се ос💩ра":
ментор и наставник на Борисов.Борисов за благодарност за съветите и подкрепата му отчиташе част от откраднатото от еврофондовете и му подаряваше огромни подаръци., за които плащахме и продължаваме са плащаме ние. Като допълнение на благодарността си позволи стотици хиляди съмнителни русници да закупят огромно количество недвижимост и да вземат наше гражданство. На руските фирми им подариха монопол на нашият пазар на горивата и не им беше търсен никакъв данък. Русофилите като него позволиха на руснаците тихо да окупират и източват финансовият ресурс на българите и европейските фондове. Ние сме троянският кон на Русия в Европа. Заради русофилите предатели.
21:19 02.02.2022
14 jorj
21:21 02.02.2022
15 Иван Грозни
21:22 02.02.2022
16 3.14К
Коментиран от #25
21:22 02.02.2022
17 BOBO
21:23 02.02.2022
18 Аз залагам
Коментиран от #48
21:26 02.02.2022
19 Дуай Липа
Коментиран от #28
21:30 02.02.2022
20 Чеп
21:34 02.02.2022
21 Антигербер
До коментар #1 от "Мразядебили":
те са чисти комунисти21:37 02.02.2022
22 майката на костов
21:37 02.02.2022
23 Замфир Яшаров
21:38 02.02.2022
24 демокрация
До коментар #12 от "фбр":
м@иризлив колхозин, няма отърване от вас като хлебарките сте!21:39 02.02.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Национално богатство
Може ли?
21:42 02.02.2022
27 Леле,леле
21:44 02.02.2022
28 Така е !
До коментар #19 от "Дуай Липа":
Статистика :Вече от няколко години на 60% от новородените майчения им език НЕ Е българският...
21:45 02.02.2022
29 Цеко
Коментиран от #41
21:45 02.02.2022
30 Ох майкооо
"А какви са тези идеи - основно атеистични, което е много важно, защото това означава аморални, тъй като се отричат ценностите на християнството и традиционният морал.
Атеистичните идеи били аморални, защото отричали традиционния морал.
Ама чак такива каламбури на човек да му прилошее
Сега когато са налице християнските ценности За какъв морал въобще може да се говори
Не бяха ли християните които изгориха милиони вещици на кладата учени глави организираха стогодишната война организираха 30-годишната война седемгодишната война кръстоносни походи какви ли не зверства
В момента се правят на миролюбиви но само се правят бъдете убедени че е така ако имат възможност отново ще тръгнат на походи и ще се сблъскват с другите религии както всъщност винаги е ставало
21:47 02.02.2022
31 Босия
21:47 02.02.2022
32 no name no face no number
21:49 02.02.2022
33 Комунизмът
Истински комунизъм не е имало никъде по света с изключение на израелските кибуци но и там е просъществувал за определен период и постепенно и плавно е отшумяла все пак е изиграла положителна роля за установяването на еврейския народ на неговите традиционни земи
Коментиран от #36, #40
21:50 02.02.2022
34 "Жертвите"
Коментиран от #38
21:51 02.02.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 гражданин
До коментар #33 от "Комунизмът":
колко е егоист човек, че иска да си запажи живота вместо да бъде убит от червени престъпници, смятай какъв си иди@т.21:55 02.02.2022
37 ффф
21:56 02.02.2022
38 глупако
До коментар #34 от ""Жертвите"":
фашизъм е имало в Италия.21:56 02.02.2022
39 Честен и морален
21:57 02.02.2022
40 Само да питам
До коментар #33 от "Комунизмът":
Ти бил си в Китай или Виетнам ? Хората бачкат и са щастливи,за разлика от българина.Вечно намръщен и недоволен.21:57 02.02.2022
41 гост
До коментар #29 от "Цеко":
Лустрация на цялата им фамилия до 9-то коляно и отнемане на имуществата им.21:58 02.02.2022
42 Човек с памет
21:59 02.02.2022
43 корекция
До коментар #11 от "6969":
... нечестните хора не са били комунисти, а са били членове на партията, за да я използват. Има тънка разлика между същност и фасада.22:01 02.02.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 tato
22:08 02.02.2022
46 Марина
Коментиран от #83
22:09 02.02.2022
47 тони
22:11 02.02.2022
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Царски ум
Коментиран от #51
22:12 02.02.2022
50 Милев
22:12 02.02.2022
51 Разбирате ли ме?
До коментар #49 от "Царски ум":
Трябва да го направят и богат, трябва да има жена и деца за в бъдеще!22:13 02.02.2022
52 Отегчен
22:13 02.02.2022
53 Бебчо
Поумнейте и не бъдете алчни!
Бъдете добри хора!
22:15 02.02.2022
54 И двете
До коментар #48 от "мдаааа":
неизбежно водят до икономически кризи и войни22:15 02.02.2022
55 Реалист
22:16 02.02.2022
56 Стефан Петров
Толкова години след края на т.н. "комунизъм" този човек изгражда жизнената си философия на негова основа. Жалко. Човек, когато е обсебен толкова от миналото, не разбира настоящето и не е готов да посрещне бъдещето.За каква лустрация бълнува? 99% от активистите на БКП, служителите на ДС и техните помощници отдавна са мъртви или на преклонна възраст. Все едно да иска лустрация за агентите на турската власт, предали Левски. С хора като този човек България няма бъдеще.
Коментиран от #111
22:17 02.02.2022
57 Грантаджиев Соросоид
22:17 02.02.2022
58 Царски ум
22:17 02.02.2022
59 Асан
22:18 02.02.2022
60 Феодал
22:18 02.02.2022
61 Реалист
Бъдете разумни хора !
Не вярвайте на антихристи и расисти !
Те искат вечно да управляват над христианите !
22:18 02.02.2022
62 Механик
До коментар #3 от "Комунистите са зло":
И сега сте се навъдили много такива "каймак на обществото". Скоро ще си го получите.22:18 02.02.2022
63 Национално богатство
Съвсем сериозно ви казвам, че моето място е в политиката , но може би не ми личи!
22:22 02.02.2022
64 Национално богатство
За Русия това е било вреда, както и за други държави !
Коментиран от #118
22:23 02.02.2022
65 Изък
22:23 02.02.2022
66 Хаах
И не е нужно човек да влиза в Президентството, нужно е само да мине покрай него, за да го усети и чуе.След това да мине и покрай позитано.Там отвън не се усеща, ама ако влезе, все ще се натъкне на някой още неизметен от Нинова.
22:25 02.02.2022
67 Царски ум
22:27 02.02.2022
68 Млад и страстен
22:28 02.02.2022
69 Съвършен
А другите, другите които имат близки...
22:29 02.02.2022
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Отврат
национал - комунисти или както кратко ги нарече Хазарта гальовно.....-вие си знаете как.
22:31 02.02.2022
72 Умен или тъп
Има много примери !
Най добре да няма никакви видове робство!
22:31 02.02.2022
73 ...
Коментиран от #77
22:32 02.02.2022
74 Превъзпитан
22:32 02.02.2022
75 Български фашист
22:32 02.02.2022
76 Лудница
22:32 02.02.2022
77 Реалист
До коментар #73 от "...":
Комунизмът е вид робство !България е била добре , когато е ВЪРВЯЛА с Германия ! Само тогава България не е била поробена !
22:35 02.02.2022
78 Човешка даденост
22:37 02.02.2022
79 Национално богатство
22:38 02.02.2022
80 Непобедим и незаменим
Аз съм човек с чувства !
Аз съм човек за обработка и реализации в живота!
Поумнейте съзнателно много ви моля!
22:40 02.02.2022
81 Не може ли
22:40 02.02.2022
82 Браво
България винаги когато е била с Германия е следвало национална катастрофа.
България никога против Русия, е следвалоТРАГЕДИЯ.
22:41 02.02.2022
83 Марина
До коментар #46 от "Марина":
100 000 милиона убити от комунизма!22:43 02.02.2022
84 Национално богатство
От години и векове българите сме незначителни хора !
По време на Османската империя, всъщност Варна е била без квартали, била е с махали, а те са ромската, турската, арменската, гагаузката, гръцката , както и българската махала !
Та така де !
22:46 02.02.2022
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 ИСТИНАТА
22:49 02.02.2022
87 Турбо
22:49 02.02.2022
88 Моралните шпицкомандоси
22:51 02.02.2022
89 Разум като атомна бомба
22:52 02.02.2022
90 Моралните шпицкомандоси
Коментиран от #112
22:52 02.02.2022
91 Дар от БОГ
Моля ви помогнете ми да живея добре!
22:53 02.02.2022
92 Дар от БОГ
22:54 02.02.2022
93 Фен
22:54 02.02.2022
94 Този коментар е премахнат от модератор.
95 Тотото
22:57 02.02.2022
96 да те светна
До коментар #48 от "мдаааа":
Империализмът е последният, загниващ стадий на капитализма. Чист, домонополистичен капитализъм на свободната конкуренция в света отдавна няма. Поограмоти се и тогава пиши тук.Коментиран от #116
22:59 02.02.2022
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Дар от природата
А хора, които не ме харесват, това е така , заради моите диагнози и заради това че съм българин!
Коментиран от #108
23:02 02.02.2022
100 наблюдения
На 27 януари цял свят почете жертвите на фашизма и холокоста, ама тогава нямаше дълги статии на първа страница.
23:02 02.02.2022
101 Дар
23:04 02.02.2022
102 Перо
Коментиран от #106
23:04 02.02.2022
103 Реалист
Тва трябва да спре да е така!
Аз заслужавам да живея добре, а не да си губя времето,!
Помогнете да се въведат в ред и да съм спокоен !
Човешки хора бъдете!
23:06 02.02.2022
104 Царски ум
23:07 02.02.2022
105 Млад и страстен
23:09 02.02.2022
106 Бебчо
До коментар #102 от "Перо":
Аз съм от големият град, не съм от село!23:10 02.02.2022
107 ГруЮ
Съсобственик на Издателска къща “МаК” ООД (осн. 2004), публикувала на български всички значими произведения на Айн Ранд, Лудвиг фон Мизес, Фридрих фон Хайек. Опаа...и този се е начел на "правилната" литература. Ако беше с няколко години по-стар по време на социализма, щеше да е пламенен издател на избраните съчинения на Маркс, Енгелс и Ленин.
23:12 02.02.2022
108 Царски ум
До коментар #99 от "Дар от природата":
Става въпрос за човек, който никой не го информира за нищо !23:12 02.02.2022
109 В.В.П.
Коментиран от #119
23:12 02.02.2022
110 Жалко... мадам калинке
23:21 02.02.2022
111 Lukaшенко
До коментар #56 от "Стефан Петров":
Правилно ,мъж,..!Подкрепям.Таквиз тикви ,като тоя за некви лустрация,плещят нон стоп ,а пък избираха три пъти Тиквата Баш комунист ,кариерист,човек от силовите структури .Да ви еее.ааа и демократите.23:21 02.02.2022
112 Така е !
До коментар #90 от "Моралните шпицкомандоси":
Цитат от Антон Страшимиров - писател :"Клаха народа, както турчин не го е клал."
23:25 02.02.2022
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 Млад и страстен
23:26 02.02.2022
115 В.В.П.
23:27 02.02.2022
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 мчн
Що не земете да се ограмотите. В момента в 2022 година в Комунистически Китай на един етност, какви техники пролагат властите.Без съд в лагери, хора се държат за медицински материал за донори на сърца всички други органи, като същестременно жените ги стирилизират.В Африка на места децата в училище ги държат с вериги по чиновете.Я по леко с пропагандата за комунизма и фашизма в Б-я.
23:32 02.02.2022
118 Хрис
До коментар #64 от "Национално богатство":
ПррЕАтел, ма ти действително си истинско "национално богатство" щом твърдиш, че Ленин е измислил комунизма! Към тва твое гениално прозрение.ще направя само едно не толкова сществено.утчнение. То е: Ленин е роден през 1870 г., а през 1848 г. излиза от печат "Манифест на комунистическата партия", на немски език, философски труд на Маркс и Енгелс.00:39 03.02.2022
119 Христо Ботев-гениален поет и публицист
До коментар #109 от "В.В.П.":
СИМВОЛ-ВЕРУЮ НА БЪЛГАРСКАТА КОМУНА!Вярвам в единната обща сила на человеческий род на земното кълбо, за да твори добро.
И в единний комунистически ред на обществото, спасител на сички народи от вековни тегла и мъки чрез братски труд, свобода и равенство.
И в светия животворящ дух на разума, укрепляющ сърцата и душите на сички хора за сполуката и тържеството на комунизма чрез революция.
И в единното и неделимо отечество на сички хора и обща собственост върху сички имоти.
Изповядвам единний светъл комунизъм, поправител недъзите на обществото.
Чакам събужданието на народите и бъдащий комунистически строй на целия свят.
Галац, 20 април 1871 г.
00:48 03.02.2022
120 Държавна Сигурност
До коментар #113 от "Туй ли ще лустросваш бе каиш":
Как сме го пропуснали този фашизоид а не сме го умъртвили още в зародиш.Народен хляб е яла гадината,не е от новите фашисти.01:48 03.02.2022
121 Поп
02:48 03.02.2022
122 Око за око
08:42 03.02.2022
123 АНТИКОМУНИСТ
ЛУСТРАЦИЯТА ВЕЧЕ Е ЗАКЪСНЯЛА И ПОЧТИ БЕЗСМИСЛЕНА, Ч€РВ€НИТ€ ОЛИГАР$И ИМАТ ВИНАГИ ГОТОВИ ЗА ПО$ТАВ€НИ "лица" (НА В$€КИ КИЛОМ€ТЪР $А)!!!
77г. КОМУНИЗЪМ СТИГАТ! СТИГАТ! СТИГАТ!
ДАЛИ ЩЕ СЕ СЛУЧИ НЯКОГА НОВА РЕВОЛЮЦИЯ , НОВА КОНСТИТУЦИЯ И НОВ НАРОДЕН СЪД !?!?!?!?!?
11:41 03.02.2022
124 Този коментар е премахнат от модератор.