Един от парадоксите на епохата, в която ще живеят нашите деца, е че колкото по-дигитални ставаме, толкова повече ще се нуждаем от широка основа от базови знания, а не толкова от тясно специализирани умения. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на среща в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ с директори и учители от математически и природо-математически гимназии, на която бяха обсъдени мерки за насърчаване на изучаването на математика и природни науки.
„Нашата система е свръхамбициозна откъм профилирана подготовка“, подчерта министър Вълчев. По думите му прекалено амбициозните програми по някои природни науки като химия и физика демотивират учениците със средни когнитивни способности. Същевременно часовете по тези предмети са силно ограничени, а материалът е тежък, което принуждава учители и ученици да препускат през него.
„Днес все по-ясно се вижда, че математиката и природните науки ще бъдат в основата на бъдещите професии. Защото математиката развива умения като логическо мислене, абстрактна интелигентност, дисциплина на мисленето и концентрация – умения ключови за 21 век.”, подчерта министър Вълчев. В тази връзка МОН обмисля различни мерки за насърчаване на обучението по математика и природни науки, които да се обсъдят и с представителите на математическите гимназии.
Обсъжда се профилираната подготовка да не е толкова амбициозна, а учебните програми да се преструктурират така че да се даде повече време за затвърждаване на знанията, за упражнения и за дълбоко учене. Министърът представи и идея за регламентиране на хибридни профили в гимназиите. Това ще даде възможност за разширено изучаване например на математика или природни науки към основния профил. “Трябва да пренастроим образователната система към интересите на обществото и към подготовката на кадри за сфери, които ще спомогнат за икономическо развитие на страната ни”, посочи министърът.
Поставен бе и въпросът част от математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища. Това ще даде възможност на учениците, които са приети в тях след 4. клас, да продължат обучението си до завършване на гимназиалния етап. Училищата отделно ще продължат да осъществяват прием и след 7. клас и да разкриват допълнителни паралелки, ако е необходимо.
В дискусията участваха и заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, директорът на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН Евгения Костадинова, представители на академичната общност, експерти от МОН, преподаватели и училищни ръководители.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Милениум✨
21:18 06.03.2025
2 Ти да видиш
Деца ще повтарят ли класове заради нея както в НПМГ София?
Ко ша каиш капацитет ???
21:24 06.03.2025
3 родител.
21:25 06.03.2025
4 Винету
21:27 06.03.2025
5 Киро Шприца
Коментиран от #8
21:28 06.03.2025
6 Разпорената Лена
21:30 06.03.2025
7 Наско Гнома
Коментиран от #10
21:34 06.03.2025
8 Хмм...
До коментар #5 от "Киро Шприца":
Как се правят кренвирши няма ли да им покажеш?21:41 06.03.2025
9 Град Симитли
Герберска премъдрост!
21:41 06.03.2025
10 366
До коментар #7 от "Наско Гнома":
Колко дни има високосната година, бе, горило?21:42 06.03.2025
11 Читател
21:46 06.03.2025
12 по добре полицай
Коментиран от #13
21:49 06.03.2025
13 фен на милиционерските вицове
До коментар #12 от "по добре полицай":
Там е работата, че ти дори не си полицай, а милиционер.21:58 06.03.2025
14 Трябва да се учи математика и химия
22:00 06.03.2025
15 ежко
1.Движи четката отгоре надолу
2.Движи четката от долу нагоре.
3.Натопи я в боята.
4.При нужда повтори.
И на тази база са ви всичките учебни програми!Кога се сетихте,че на бояджията му трябват "широка основа от базови знания"?!?С кеф да ги изгониш всички от МОН!
22:01 06.03.2025
16 пери
Умения ли? По-интересна е статистиката колко млади учители са стартирали кариера в образованието и какъв процент са се задържали след първата година. Щото НЕ е лесно, далеч, далеч не толкова, колкото изглежда отстрани.
Интересен също е процентът на тези, работили като учители, но отказали се не заради децата, а заради държавната политика към образованието, делегираните бюджети, бумащината, липсата на правила и права, никакви реформи и, не на последно място по важност, родители с безкрайни претенции, виждащи врагове в учителите.
Докато в образованието политиката е разделяй и владей и парите са основния фактор, и уменията ще са такива - никакви. Качеството - все по-лошо.
22:01 06.03.2025
17 Милиционерите
22:02 06.03.2025
18 Що па да уча
Коментиран от #19, #20
22:10 06.03.2025
19 па ако съм с военна диплома
До коментар #18 от "Що па да уча":
Ще съм президент22:11 06.03.2025
20 има и друг начин
До коментар #18 от "Що па да уча":
Направи си землянка в гората и се крий, докато никой не те търси.22:24 06.03.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Глупости ! Глупости ! Глупости !
Едни трбва да имат широк Фундамент от Знания !
На Други не им Трябват !
Но всичките трябва да имат Целия реквизит от фундаментални знания !
После идва Специализацията !
Всеки със своите умения !
Зубрачите !
На Боклука !
Защото Глупоста е онова Което Ос -- ир , аа нещата !
Вижте Българския Парламент ! И Цялата Държавна Администрация !
Отгоре До Долу !
22:47 06.03.2025