ЕС иска строги ограничения за коли над 10-годишна възраст, като целта е - премахване на дизелите

30 Април, 2025 09:52 8 001 45

  • употребявани автомобили-
  • дизелови автомобили-
  • европейски съюз

Фиктивната причина е намаляване на процента на пътнотранспортните произшествия, но истинската е друга

ЕС иска строги ограничения за коли над 10-годишна възраст, като целта е - премахване на дизелите - 1
Снимка: Shutterstock

Европейският съюз се готви да въведе нови ограничения за автомобили над десет години, позовавайки се на желанието си да намали процента на пътнотранспортните произшествия. Експертите обаче са убедени, че истинската цел на инициативата е постепенното изместване на старите дизелови превозни средства от европейските пътища, тъй като те представляват сериозна екологична заплаха и не отговарят на съвременните стандарти за емисии.

Брюкселската инициатива предвижда значително засилване на техническия контрол за милиони собственици на дизелови автомобили. В момента в повечето страни от ЕС автомобилите над десет години са задължени да преминават годишен технически преглед със задължително отчитане на пробега. В Германия такива превозни средства се проверяват на всеки две години, но по много по-строги стандарти. Същевременно Европейската комисия настоява, че именно възрастта на автомобила има пряко влияние върху нивото на безопасност на движението по пътищата, тъй като техническото състояние на старите автомобили често не отговаря на съвременните изисквания.

Критиците на тази инициатива поставят под въпрос подобни твърдения, посочвайки липсата на обективни данни, които пряко свързват възрастта на превозните средства с повишените нива на произшествия. Според тях състоянието на автомобила и редовността на поддръжката му са по-важни фактори от броя години, но ЕС се стреми да промени общия подход, като се фокусира върху възрастта на превозните средства като критичен показател.

Новите правила поставят особен акцент върху дизеловите превозни средства, които не са оборудвани с филтри за твърди частици или от които такива филтри са били премахнати. В старите дизелови автомобили процесът на регенерация на филтъра не протича правилно, особено в условия на интензивна градска експлоатация, където двигателите често работят в режими, които предотвратяват пълната регенерация. Цената за подмяна или ремонт на филтър за твърди частици може да достигне 3000 евро, което е прекомерна финансова тежест за много собственици на стари автомобили, карайки ги или да игнорират проблема, или да откажат напълно да използват подобни системи.

В момента липсата на задължително тестване на емисиите на твърди частици по време на технически прегледи позволява много дизелови превозни средства да останат извън екологичния контрол. Въпреки това, като част от нова инициатива, Европейският съюз се стреми да въведе задължителни проверки на работата на филтрите за твърди частици по време на техническия прегледи, което значително ще усложни експлоатацията на стари дизелови автомобили без подходяща система за почистване.

Трудността при прилагането на тези промени се състои в техническата сложност на проверката на изправността на филтрите за твърди частици без използване на специализирано оборудване, което ще изисква допълнителни разходи от сервизните центрове и съответно увеличение на разходите за технически преглед за собствениците на автомобили.

Ако новите изисквания бъдат приети, хиляди дизелови автомобили, които в момента се движат в Европа и респективно у нас, ще бъдат изправени пред избор: или да инсталират нови филтри, което често е икономически нецелесъобразно за стари превозни средства, или да изпратят автомобилите за рециклиране. Освен това, дори актуализираните почистващи системи не винаги гарантират съответствие със съвременните екологични стандарти поради естественото стареене на автомобилните системи и износването на двигателя.

На фона на тези промени се очаква много европейци да се стремят да се отърват от старите си автомобили възможно най-скоро, за да избегнат разходите за преустройство или изхвърляне. В резултат на това броят на старите, но все още технически годни автомобили на вторичния пазар ще се увеличи. Очаква се значителна част от тези автомобили да бъдат продадени на намалени цени на купувачи от страни извън Европейския съюз, но и немалко ще дойдат у нас.

Украйна вече е посочена сред основните дестинации за продажби на такива автомобили, където поради икономическите реалности търсенето на достъпни превозни средства остава постоянно високо. Вносът на употребявани европейски автомобили в Украйна показва положителна динамика от няколко години, а нова инициатива на ЕС може допълнително да засили този процес. Според експерти, през следващите години Украйна може да се превърне в един от основните пазари за продажба на стари европейски дизелови автомобили, които постепенно се извеждат от производство поради по-строгите екологични стандарти в ЕС.

Документ на Европейската комисия, публикуван на 24 април 2025 година, подчертава, че подобряването на безопасността на движението по пътищата и намаляването на вредните емисии е стратегически приоритет за ЕС през следващите години. Следователно държавите членки ще бъдат задължени да предприемат мерки за засилване на техническия контрол, по-специално чрез актуализиране на процедурите за проверка на превозните средства, като вземат предвид реалните условия на тяхната експлоатация и степента на износване на ключови елементи от системата за контрол на емисиите.

По този начин, предложените промени не само ще променят пазара на употребявани автомобили в самата Европа, но и ще окажат осезаемо въздействие върху автомобилния пазар на съседните страни, оформяйки нови тенденции във вноса на стари превозни средства и налагайки преглед на вътрешните стандарти за екологичен контрол.


Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 32 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Чичо

    112 3 Отговор
    Махнахме комунизма.. за да инсталираме друг такъв.

    Коментиран от #3, #19, #40, #41

  • 2 Нов внос

    52 2 Отговор
    9 годишните веднага ще се появят тук.
  • 3 факуса

    58 2 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо":

    тоз е кожодерски само за хората
  • 4 Край

    28 5 Отговор
    Ще ни напълнят с канцерогенки. И нас и украйна
  • 5 интересно КАКВО ЩЕ

    55 1 Отговор
    ПРАВИМ СЪС САМОЛЕТИТЕ ----КАТАЛИЗАТОРИ ЕВРО 10 ИЛИ ЩЕ ГИ МЕНЯТ С ЕЛЕКТРИЧЕСКИ
  • 6 А не бе

    80 10 Отговор
    Крайно време е България да се махне от този фашистки евросъюз. Да останат там само дебилите Кая Калас и Фондерлаен.
  • 7 провинциалист

    42 1 Отговор
    Да ми подарят нова кола, няма да погледна стар дизел!

    Коментиран от #11, #42

  • 8 а за тротинетки нищо

    26 0 Отговор
    ес е фрг . там са 38 марки коли . продават коли . продават авточасти . лобисите налагат диктат .
  • 9 Новак

    15 8 Отговор
    Съгласен, но само при условие, че спрете да произвеждате коли над 2000 куб.
  • 10 Миризлив пор

    37 0 Отговор
    Абсурдна ситуация, ако притиснат производителите да си коригират цените то никой няма да кара кола над 10 години, просто ще предпочете след 7-8 да купи нова на лизинг. Просто последните 5 години цените на колите са скочили 2-но, лихвите по лизинга също. Вече е тотално неизгодно да си смениш колата с нова, караш старата до откат!

    Коментиран от #15, #17

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Тези

    40 2 Отговор
    от ЕС само глупости измислят с цел да тероризират хората.
  • 13 ....

    27 1 Отговор
    Вън от ЕС

    Коментиран от #37

  • 14 Селянина с колелото

    42 0 Отговор
    И това не е истинската причина, премахването на старите дизели. Европейските феодали искат да ограничат движението и само шепа "избрани" хора да разполагат с автомобили. Европейските феодали искат пълен контрол над населението в тази територия, но няма да им се получи.
  • 15 Мъжът на Урсулата

    25 2 Отговор

    До коментар #10 от "Миризлив пор":

    Е, аз потъргувах с ваксинки и други пфайзерки, мога да сменям колите като ризи, всеки ден. Работете и Вие, кой Ви спира?
  • 16 ДрайвингПлежър

    33 1 Отговор
    Няма да спра да повтарям, че ЕС не е нищо друго освен луксозен концентрационен лагер! Глупостта и наглостта на тая фашизирана структура убива!!

    Коментиран от #35

  • 17 ПКП

    2 19 Отговор

    До коментар #10 от "Миризлив пор":

    Като ти е скъпо, оди пеш бе, оди пеш

    Коментиран от #20

  • 18 голем смех

    25 1 Отговор
    Казвате ТИРовете ще минат на бензин ли? Ахахахаха
  • 19 Лудост

    32 3 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо":

    Бюрократите на Европейския съюз не ги интересуват хората - при какви условия работят, по колко не им плащат, с това, което им плащат могат ли да си покрият разходите за живот, хранят ли се, с какво се хранят, има ли здравни услуги, лекарства, сигурност и справедливост, но много го интересуват от климата. Но всичко това е нормално, когато този съюз се управлява от дами под въздействието на климакса, положението няма и не може да бъде по-различно.
    Ще вземе да излезе, че Съветския съюз, управляван от дементясалите старци беше по-добър за хората, отколкото Европейския съюз, управляван от климктясали бабички.
  • 20 кое ми е скъпо бе

    30 1 Отговор

    До коментар #17 от "ПКП":

    НИКОЯ от новите коли няма да издържи 10 години.
  • 21 Пешо

    28 2 Отговор
    Добре дошли в 1984 по Оруел. Скоро такси и за въздуха който дишаме във фашисткия ес.
  • 22 Някой

    26 2 Отговор
    ЕС е фашистка организация - иска да наложи закони и правила, които са в откровен ущърб на населението му. Но пък са много полезни за транснационалните компании, които плащат на ръководителите на ЕС.

    Коментиран от #23

  • 23 тогава

    6 22 Отговор

    До коментар #22 от "Някой":

    Чамодана и на вокзала. Никой не те задържа в България.

    Коментиран от #25, #27

  • 24 хе хе

    15 2 Отговор
    Дизеловото гориво е отпаден продукт от производството на бензина. Като спрем да употребяваме дизел, какво ще го правим този отпаден продукт? А отпадния продукт от дизела е КЕРОСИНА.
  • 25 Някой

    19 1 Отговор

    До коментар #23 от "тогава":

    А може и обратно - вземай си баг-а и марш от България.
    Не си ти този, който ще каже къде да е България. Има си затова народ, референдуми. Каквото каже мнозинството.

    Коментиран от #26

  • 26 тогава

    1 17 Отговор

    До коментар #25 от "Някой":

    България е казала какво иска и кой е нейния път. Като не ти изнася, се махай.

    Коментиран от #32

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 хе хе

    20 1 Отговор
    Народа рязко загуби желание да кара електрички и накрая няма да му оставят избор. И то във времената в които самите производители вече не желаят да пройзвеждат електрически возила.
  • 29 Стара чанта

    7 0 Отговор
    Платени решения , платени статии !
  • 30 Нямам против,

    8 0 Отговор
    стига заплатата ми да стане минимално 3000Е, ще сменям колите като носни кърпички
  • 31 Буха ха

    17 0 Отговор
    Истинската причина е че на Фолксваген печалбите намаляха наполовина, затварят заводи, уволняват работниците и икономиката затъва.
  • 32 Някой

    17 0 Отговор

    До коментар #26 от "тогава":

    Моля, припомни ми кога българския народ е определел пътя на страната? Референдуми? Нещо друго? И кой е казал, че курса на една страна не може да се променя? Ето, преди 35 години курса бе сменен. И тогава е имало хора, които са мислели като теб - че посоката е опредлена и никой няма право да я променя.

    Коментиран от #33, #38

  • 33 лесно е

    0 10 Отговор

    До коментар #32 от "Някой":

    Народа е определил пътя на България с десетхиляден митинг пред Парламента. не ли?
    Тебе ли да питаме? Или Костадинов?
  • 34 Ваня

    14 0 Отговор
    "ЕС иска нови ограничения за автомобили над десет години"....на тези чиновници от ЕС не им плащаме заплати за да налагат малоумни ограничения и санкции .
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Ей Джуджооо

    3 0 Отговор
    Няма проблем, тогава да се платят на хората по застрахователна стойност!
  • 37 зле

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "....":

    прав ти път нешастник
  • 38 Референдумите през 1947г. и 1971г.

    11 0 Отговор

    До коментар #32 от "Някой":

    По време на Народната власт в НР България народът имаше право на национални референдуми и сам си определяше посоката на развитие.

    На "кръглата" правоъчълна маса през зимата и пролетта на 1990г. беше извършен държавен преврат, като "кръглата маса" си присвои функциите на Велико Народно събрание и отмени част от Конституцията на Народната република.

    Това беше повратният контрареволюционен момент.

    Антикомунистите в БКП станаха седесари и бесепари, и с антикомунистическата си контрареволюция ни докараха до сегашната безизходица.
  • 39 Яяяяя

    8 1 Отговор
    Първо да се замислят защо в ЕС колите са най-скъпи. И как един обикновен човек, дори и в Германия, може да си я позволи.
  • 40 Старец

    8 0 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо":

    Този е много по сташен, защото е замаскиран като "демократичен".
  • 41 Гост

    8 1 Отговор

    До коментар #1 от "Чичо":

    Тоя е много по - лош от предния.
  • 42 Що, пеш

    0 7 Отговор

    До коментар #7 от "провинциалист":

    Не можеш ли да ходиш или с градски транспорт??? Ако си беден, приеми го, не се напъвай да живееш като богатите!
  • 43 Копейка

    1 2 Отговор
    Шефа каза днес да сме против ЕС, че иначе ще играят шамарите.
  • 44 Разбира се

    0 2 Отговор
    че е крайно време да започне по-строг контрол на емисиите на дизелови автомобили. В момента минават само проформа тестове.
  • 45 Анонимен

    1 0 Отговор
    Целта на промените е кристално ясна.При спиране на тока електромобилите са непълно негодни.Парализата в целият ЕС да е пълна,като евродепутатите ще се гордеят от действията си.Целта им е постигната без да има гърмежи и жертви.