Европейският съюз се готви да въведе нови ограничения за автомобили над десет години, позовавайки се на желанието си да намали процента на пътнотранспортните произшествия. Експертите обаче са убедени, че истинската цел на инициативата е постепенното изместване на старите дизелови превозни средства от европейските пътища, тъй като те представляват сериозна екологична заплаха и не отговарят на съвременните стандарти за емисии.
Брюкселската инициатива предвижда значително засилване на техническия контрол за милиони собственици на дизелови автомобили. В момента в повечето страни от ЕС автомобилите над десет години са задължени да преминават годишен технически преглед със задължително отчитане на пробега. В Германия такива превозни средства се проверяват на всеки две години, но по много по-строги стандарти. Същевременно Европейската комисия настоява, че именно възрастта на автомобила има пряко влияние върху нивото на безопасност на движението по пътищата, тъй като техническото състояние на старите автомобили често не отговаря на съвременните изисквания.
Критиците на тази инициатива поставят под въпрос подобни твърдения, посочвайки липсата на обективни данни, които пряко свързват възрастта на превозните средства с повишените нива на произшествия. Според тях състоянието на автомобила и редовността на поддръжката му са по-важни фактори от броя години, но ЕС се стреми да промени общия подход, като се фокусира върху възрастта на превозните средства като критичен показател.
Новите правила поставят особен акцент върху дизеловите превозни средства, които не са оборудвани с филтри за твърди частици или от които такива филтри са били премахнати. В старите дизелови автомобили процесът на регенерация на филтъра не протича правилно, особено в условия на интензивна градска експлоатация, където двигателите често работят в режими, които предотвратяват пълната регенерация. Цената за подмяна или ремонт на филтър за твърди частици може да достигне 3000 евро, което е прекомерна финансова тежест за много собственици на стари автомобили, карайки ги или да игнорират проблема, или да откажат напълно да използват подобни системи.
В момента липсата на задължително тестване на емисиите на твърди частици по време на технически прегледи позволява много дизелови превозни средства да останат извън екологичния контрол. Въпреки това, като част от нова инициатива, Европейският съюз се стреми да въведе задължителни проверки на работата на филтрите за твърди частици по време на техническия прегледи, което значително ще усложни експлоатацията на стари дизелови автомобили без подходяща система за почистване.
Трудността при прилагането на тези промени се състои в техническата сложност на проверката на изправността на филтрите за твърди частици без използване на специализирано оборудване, което ще изисква допълнителни разходи от сервизните центрове и съответно увеличение на разходите за технически преглед за собствениците на автомобили.
Ако новите изисквания бъдат приети, хиляди дизелови автомобили, които в момента се движат в Европа и респективно у нас, ще бъдат изправени пред избор: или да инсталират нови филтри, което често е икономически нецелесъобразно за стари превозни средства, или да изпратят автомобилите за рециклиране. Освен това, дори актуализираните почистващи системи не винаги гарантират съответствие със съвременните екологични стандарти поради естественото стареене на автомобилните системи и износването на двигателя.
На фона на тези промени се очаква много европейци да се стремят да се отърват от старите си автомобили възможно най-скоро, за да избегнат разходите за преустройство или изхвърляне. В резултат на това броят на старите, но все още технически годни автомобили на вторичния пазар ще се увеличи. Очаква се значителна част от тези автомобили да бъдат продадени на намалени цени на купувачи от страни извън Европейския съюз, но и немалко ще дойдат у нас.
Украйна вече е посочена сред основните дестинации за продажби на такива автомобили, където поради икономическите реалности търсенето на достъпни превозни средства остава постоянно високо. Вносът на употребявани европейски автомобили в Украйна показва положителна динамика от няколко години, а нова инициатива на ЕС може допълнително да засили този процес. Според експерти, през следващите години Украйна може да се превърне в един от основните пазари за продажба на стари европейски дизелови автомобили, които постепенно се извеждат от производство поради по-строгите екологични стандарти в ЕС.
Документ на Европейската комисия, публикуван на 24 април 2025 година, подчертава, че подобряването на безопасността на движението по пътищата и намаляването на вредните емисии е стратегически приоритет за ЕС през следващите години. Следователно държавите членки ще бъдат задължени да предприемат мерки за засилване на техническия контрол, по-специално чрез актуализиране на процедурите за проверка на превозните средства, като вземат предвид реалните условия на тяхната експлоатация и степента на износване на ключови елементи от системата за контрол на емисиите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чичо
Коментиран от #3, #19, #40, #41
09:56 30.04.2025
2 Нов внос
09:58 30.04.2025
3 факуса
До коментар #1 от "Чичо":
тоз е кожодерски само за хората09:59 30.04.2025
4 Край
10:03 30.04.2025
5 интересно КАКВО ЩЕ
10:03 30.04.2025
6 А не бе
10:06 30.04.2025
7 провинциалист
Коментиран от #11, #42
10:14 30.04.2025
8 а за тротинетки нищо
10:15 30.04.2025
9 Новак
10:18 30.04.2025
10 Миризлив пор
Коментиран от #15, #17
10:27 30.04.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Тези
10:29 30.04.2025
13 ....
Коментиран от #37
10:30 30.04.2025
14 Селянина с колелото
10:31 30.04.2025
15 Мъжът на Урсулата
До коментар #10 от "Миризлив пор":
Е, аз потъргувах с ваксинки и други пфайзерки, мога да сменям колите като ризи, всеки ден. Работете и Вие, кой Ви спира?10:32 30.04.2025
16 ДрайвингПлежър
Коментиран от #35
10:32 30.04.2025
17 ПКП
До коментар #10 от "Миризлив пор":
Като ти е скъпо, оди пеш бе, оди пешКоментиран от #20
10:34 30.04.2025
18 голем смех
10:37 30.04.2025
19 Лудост
До коментар #1 от "Чичо":
Бюрократите на Европейския съюз не ги интересуват хората - при какви условия работят, по колко не им плащат, с това, което им плащат могат ли да си покрият разходите за живот, хранят ли се, с какво се хранят, има ли здравни услуги, лекарства, сигурност и справедливост, но много го интересуват от климата. Но всичко това е нормално, когато този съюз се управлява от дами под въздействието на климакса, положението няма и не може да бъде по-различно.Ще вземе да излезе, че Съветския съюз, управляван от дементясалите старци беше по-добър за хората, отколкото Европейския съюз, управляван от климктясали бабички.
10:39 30.04.2025
20 кое ми е скъпо бе
До коментар #17 от "ПКП":
НИКОЯ от новите коли няма да издържи 10 години.10:42 30.04.2025
21 Пешо
10:45 30.04.2025
22 Някой
Коментиран от #23
10:47 30.04.2025
23 тогава
До коментар #22 от "Някой":
Чамодана и на вокзала. Никой не те задържа в България.Коментиран от #25, #27
10:49 30.04.2025
24 хе хе
10:51 30.04.2025
25 Някой
До коментар #23 от "тогава":
А може и обратно - вземай си баг-а и марш от България.Не си ти този, който ще каже къде да е България. Има си затова народ, референдуми. Каквото каже мнозинството.
Коментиран от #26
10:51 30.04.2025
26 тогава
До коментар #25 от "Някой":
България е казала какво иска и кой е нейния път. Като не ти изнася, се махай.Коментиран от #32
10:53 30.04.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 хе хе
10:56 30.04.2025
29 Стара чанта
11:19 30.04.2025
30 Нямам против,
11:19 30.04.2025
31 Буха ха
11:19 30.04.2025
32 Някой
До коментар #26 от "тогава":
Моля, припомни ми кога българския народ е определел пътя на страната? Референдуми? Нещо друго? И кой е казал, че курса на една страна не може да се променя? Ето, преди 35 години курса бе сменен. И тогава е имало хора, които са мислели като теб - че посоката е опредлена и никой няма право да я променя.Коментиран от #33, #38
11:20 30.04.2025
33 лесно е
До коментар #32 от "Някой":
Народа е определил пътя на България с десетхиляден митинг пред Парламента. не ли?Тебе ли да питаме? Или Костадинов?
11:23 30.04.2025
34 Ваня
11:29 30.04.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Ей Джуджооо
11:38 30.04.2025
37 зле
До коментар #13 от "....":
прав ти път нешастник11:42 30.04.2025
38 Референдумите през 1947г. и 1971г.
До коментар #32 от "Някой":
По време на Народната власт в НР България народът имаше право на национални референдуми и сам си определяше посоката на развитие.На "кръглата" правоъчълна маса през зимата и пролетта на 1990г. беше извършен държавен преврат, като "кръглата маса" си присвои функциите на Велико Народно събрание и отмени част от Конституцията на Народната република.
Това беше повратният контрареволюционен момент.
Антикомунистите в БКП станаха седесари и бесепари, и с антикомунистическата си контрареволюция ни докараха до сегашната безизходица.
11:43 30.04.2025
39 Яяяяя
11:49 30.04.2025
40 Старец
До коментар #1 от "Чичо":
Този е много по сташен, защото е замаскиран като "демократичен".11:50 30.04.2025
41 Гост
До коментар #1 от "Чичо":
Тоя е много по - лош от предния.11:51 30.04.2025
42 Що, пеш
До коментар #7 от "провинциалист":
Не можеш ли да ходиш или с градски транспорт??? Ако си беден, приеми го, не се напъвай да живееш като богатите!12:07 30.04.2025
43 Копейка
12:19 30.04.2025
44 Разбира се
12:48 30.04.2025
45 Анонимен
12:48 30.04.2025