Играе ли си на политика Конституционният съд, или отсъди в името на истината. Ще имаме ли криза в управлението, след като партия „Величие“ влезе в парламента… Пред ФАКТИ говори политологът проф. Милена Стефанова.
- Проф. Стефанова, и Конституционният съд ли стана политически играч, ако слушаме какво ни казват от партиите в управляващото мнозинство, че благодарение на него, а не на избори, партия „Величие“ влязла в парламента?
- Аз бих призовала политиците да бъдат по-внимателни в говоренето. Партиите са в основата на демокрацията. Всъщност, съставите на всички изборни органи са под техен контрол. Ако изборният процес е опорочен, не можем да очакваме Конституционният съд да установи друго. Съдиите основават своите заключения на доказани факти. Не бяха ли същите тези партии, участващи в изборите и спечелили мандати в Народното събрание основните, които подадоха искания до Конституционния съд за касиране на изборите? ПП „Величие“ влиза в парламента благодарение на намалената стойност на 4% бариера и на откритите допълнителни гласове, подадени за тази партия. Бариерата се намали, защото бяха установени различия в броя на действителните бюлетини в повторно преброените повече от 2000 секции. И без да се беше намалявала бариерата, „Величие“ щеше да получи парламентарно представителство. Всъщност, само тази партия имаше реален интерес да сезира КС и да иска повторно преброяване на вота. Да говорим, че КС е станал играч в политическия процес, е доста пресилено.
- И защо КС става лош, когато излезе с решение, което наистина разбърка много неща, а е добър, когато партиите пъхат в него своите кандидати?
- Съставът на КС се формира по начин, по който няма как да се игнорира напълно ролята на партиите и политиците. И Народното събрание, и президентът са политически институции. Нищо че се казва, че част от институциите, като президент и Конституционен съд, например, загубват партийната си обвързаност, след като бъдат избрани. Наистина независими от партиите са те, когато с действията си показват, че взимат решения въз основа на обективни, проверени и доказани факти. Винаги ще има хора, които смятат, че президентът е лош, и КС също може да стане лош, ако засяга нечий интерес.
- КС анулира 780 гласа. Как гледате на това. КС има ли право да каже на хората – „вашите гласове са нула (не сте гласували)“…
- Задачата на КС е да установи фактите според исканията на вносителите. В този случай КС назначи три вида експертизи, което означава, че е трябвало да се установи броят на действителните, недействителните и подадените за всички участници в изборите бюлетини от определен брой секции – над 2000 от общо малко повече от 12000 секции в страната и в чужбина. Нарочно говоря с кръгли числа, за да улесня възприемането на информацията. Всъщност бяха преброени повторно резултатите от 1/6 от изборните секции. И в малко по-малко от половината от тях са установени някакви разминавания. Т.е. в около 1/12 от всички секции има нередности, които са от различен характер. Към този момент не знаем точно колко са нарушенията от всеки установен при повторното броене вид. Ще ги научим, когато КС публикува протоколите на назначените експерти. Те обещаха и аз си мисля, че скоро ще ги видим.
Що се отнася до нулираните 780 гласа, този въпрос е много проблематичен. КС е приел напълно законосъобразно, че доказателство за подаден вот от избирателите са бюлетините. Когато няма открити бюлетини, съответно няма гласове на избиратели. Няма открити бюлетини, защото няма чували в две от секциите, а в други пет няма или хартиени бюлетини, или бюлетини от машинното гласуване. Съответно тези гласове са нулирани. Което не означава, че на избирателите от тези секции КС казва, че не са гласували. КС казва само – не бяха открити бюлетини. Не са виновни избирателите, че бюлетините някъде са изчезнали. Сега има само един въпрос - къде са чувалите и къде са бюлетините? Тук бързо прокуратурата трябва да се произнесе. Признавам си, че ако аз бях решавала, не бих нулирала тези гласове, а просто бих извадила от проверката въпросните секции. Но това е валидно при научни изследвания. В правото е друго. И при единия, и при другия вариант на решение се създават предпоставки за бъдещи измами с чували.
Както се оказва, тези 780 гласа не биха повлияли нито на влизането на „Величие“ в парламента, нито на разпределението на мандатите между партиите.
Но доверието в изборите се наруши още повече и това вече е непростимо!
- Има ли гавра с институциите – визирам КС, ЦИК, „Информационно обслужване“ и прокуратура, защото наистина забъркаха голяма каша. Кой кой беше в цялата работа по изискването на информация. Къде остана държавността…
- Нека не забравяме и реакциите на президента. Повечето коментари бяха доста неуместни, но те бяха породени от комуникационни грешки. Създаде се излишно напрежение и се установи очакване,
че изборите са изцяло опорочени, че нарушенията са безкрайни и ефектът от решението на КС ще е да настане апокалипсис.
Това не е вярно, институциите са легитимни и са изпълнявали задълженията си. Сега на нас, наблюдателите, изследователите и гражданските активисти ни се пада задачата да докажем с конкретни данни, че апокалипсисът е отложен за някой друг път. И ще разчитаме на медиите да популяризираме информацията, разбира се, след като станат публични протоколите на експертите на Конституционния съд.
- И отново се повдигна въпросът само за машинен вот, защото щял да бъде по-честен. Хартия срещу машина – въртим ли се в един омагьосан кръг!
- Мисля, че експериментът с точно този вид машинно гласуване трябва да приключи.
Искането сега отново да бъде въведено единствено и само машинно гласуване не е реалистично,
защото КС е установил и разминаване на данните от флаш паметите на машините и броят на подадените бюлетини от машинно гласуване, които секционните комисии отчитат и броят. Подобни крещящи несъответствия се откриват и при проверки на административни съдилища във връзка с оспорване на резултати от местни избори.
Мисля, че много сериозно трябва да се анализират откритите нарушения и да бъдат направени изменения в Изборния кодекс, които да ги неутрализират. Видно е, че много от нарушенията се произвеждат на ниво секционни комисии.
Изводът е прост – секционните комисии не трябва да броят бюлетини.
Те трябва само да осигурят нормалното протичане на изборния ден в секцията. Гласуването трябва да се провежда само на хартия, като бюлетините се пускат в непрозрачни кутии, които са пломбирани фабрично. След приключването на изборния ден всяка секционна комисия (която не е нужно да е от много членове и 3-ма биха били достатъчни) отнася избирателния списък, неразпечатаната кутия и останалите неизползвани бюлетини в районен преброителен център, където се прави проверка за съответствие на общия брой на бюлетините и броя на гласувалите по избирателния списък и бюлетините без да се броят по партии се смесват с бюлетини от други секции. Това би дало възможност да се ограничи контролираният вот. Комисиите в преброителните центрове не трябва да се излъчват на партиен принцип, но партиите могат да имат застъпници и наблюдатели. Тук трябва да има и видеонаблюдение. В секциите вече няма да е нужно. Тук, ако толкова много искат, да бъдат въведени и сканиращите машини за броене и отчитане на подадените гласове по партии. Звучи добре, нали?
Ама да познаем дали партиите са склонни да се лишат от съществуващите възможности за контролиране и фалшифициране на вота!
Въпрос на преценка е на колко секции със съответен брой избиратели да се сформира преброителен център. Някак става ясно, че и чувалите няма да имат такова значение, защото ще има сканирани бюлетини. Въпрос на правни норми е и законодателят трябва да помисли много добре и да се реши на такава промяна.
Друг въпрос, който се нуждае от допълнителна регулация, са подвижните избирателни урни. КС установи доста смущаващи факти. Трябва и да се помисли за избирателните списъци, защото при сегашното състояние много се спекулира с избирателната активност. А и ако се въведат преброителните центрове при намален състав на секционните комисии, да не започнат да си правят шашми с попълване на бюлетини на несъществуващи избиратели. Не е лесно, никак не е лесно. Възможно е да се мисли и за повишаване на бариерата за влизане в парламента.
- Партия „Величие“ в парламента. Какви сметки се объркаха …
- О, всички представени в народното събрание формации плащат за допуснатите нередности по време на изборите. Безспорно управляващото мнозинство е най-уязвимо, защото остана с 5 депутата по-малко и се установи само на 121 гласа. Дали и как ще се справят - предстои да видим. Мисля, че нито една от партиите в Народното събрание не иска избори сега, независимо от декларациите на партии като „Възраждане“ и МЕЧ. Вероятно и „Величие“ вече трябва да причислим тук. Поне предварителните заявки са такива.
Опозицията става още по-разединена, което пък помага на мнозинството.
Интересно би било да видим в един отбор ПП-ДБ, „Възраждане“, МЕЧ и „Величие“. И пак гласовете няма да им стигнат без ДПС-Ново начало. Мисля, че ПП-ДБ са най-губещите от позицията, която заемат. Всички други са гласовити популисти и ПП-ДБ често са изкушени също да заемат понякога радикални позиции. Не трябва, защото само ще губят. А противното поведение би ги сближило с управляващото мнозинство. Сложно е.
Да отбележим и още една щета – за наблюдателите и коментаторите ще стане още по-досадно, защото броят на популистичните, неконструктивните и чисто демагогските изказвания от трибуната ще се повиши.
- На какви гласове може да разчита кабинетът „Желязков“ сега. БСП и ИТН не искат избори, но опират до ДПС-Ново начало…
- Подкрепа от ДПС – Ново начало е възможно да наблюдаваме, когато е необходимо. Това няма да направи тази партия част от управляващото мнозинство, но вероятно нещо ще се опитат да изтъргуват. Ще видим. Да не забравяме, че предстоят избори на регулатори и други независими от законодателната и изпълнителната власти органи. И предстои да се приеме окончателно бюджетът. Комисията по финанси вече одобри идеята на Пеевски да се правят магазини в пощите, което само по себе си е не само спорно, то е безумно.
Да предположим, само хипотетично, че се стигне до бламиране на кабинета. Какво следва? Връчване на мандатите за съставяне на правителство от президента. Отново се започва с ГЕРБ като първа политическа сила. И тогава ПП-ДБ са на ход отново, защото нормално правителство не би могло да бъде съставено без участието на първите две. Е, според мен никой не иска да се стига до такава ситуация. Всеки по различни причини не го иска. Някои от политическите сили много биха искали, но няма да им се получи, защото няма с кого и как да формират мнозинство. Ситуацията е патова и ще е такава, защото разумът не надделя, когато се сформираше мнозинство.
Въобще всички напрежения в държавата през последните две-три години, особено сега, са породени от приемането на еврото. Ако правителството, мнозинството в НС удържат позиции и България стане част от Еврозоната, ситуацията коренно ще се промени.
Битката е между проевропейската и прокремълската част от обществото и партиите, които защитават тези позиции.
И като капак на всичко, имаме динамични процеси на промяна на световния дневен ред след встъпването в длъжност на президента Тръмп. Няма никак да е лесно, но трябва да издържим и да станем част от Еврозоната. Тогава ще сме в пъти по-защитени и облагодетелствани всякак – не само икономически и финансово, но и геополитически.
- За да чуем от Бойко Борисов, че нищо не може да се гласува без Делян Пеевски. Това ли е новата стабилност в управлението?
- Това изказване на Борисов е поредното, което показва, че е обиден на ДБ и ПП. Защото нещата биха били много по-различни, ако тези две формации - или поне ДБ, бяха намерили общи приоритети и бяха ги облекли в управленска форма. И като си спомня, че ни беше представено, че не е постигнато съгласие заради една неподписана нескопосана декларация за кордон над Пеевски, ми става тъжно. Аз не изключвам възможността да се водят някакви разговори с ПП-ДБ от страна на ГЕРБ. Ние няма и да разберем за тях, ако не се облекат в управленска форма. Във всяко изказване на представител на ПП-ДБ обаче Пеевски присъства неизменно. Чак се чудя каква мощ трябва да има този човек, за да е навсякъде в държавата. Но те си водят тяхната политика на непрекъснато залепване на Борисов и Пеевски. Това се харесва на техните избиратели.
- ДПС на Доган подкрепят кабинета, но стават ли и те зависими от ДПС – Ново начало?
- Не мисля, че става дума за зависимост от ДПС-Ново начало. ДПС-ДПС, или фракцията на Доган, сега е подкрепяща мнозинството. Ние видяхме през последния месец как ДПС-ДПС си вдига цената с искания за назначения на техни хора във втория ешелон на властта. И видяхме, че БСП се е съгласила да им се отпуснат някакви места от квотата на БСП. Ако Пеевски иска да се намеси, както казва Борисов „без да сме го молили“, цената на ДПС-ДПС пада главоломно. Това е битката на двете ДПС фракции.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Факт
Коментиран от #49
09:12 17.03.2025
2 Това е Мафия
С тези политици просперираща и успешна държава няма как да имаме !
Коментиран от #5, #8
09:12 17.03.2025
3 хахх
09:13 17.03.2025
4 Директора
Е, от тук на сетне, няма сила, която да ме накара да гласувам, след като е повече от явно, че от моя глас не зависи абсолютно нищо!
09:13 17.03.2025
5 Така е
До коментар #2 от "Това е Мафия":
Как ,като всички политици са продукт на служби,разузнавания ,лобита ,и все във вреда на България и българите !09:13 17.03.2025
6 Хмм
Коментиран от #54
09:14 17.03.2025
7 Там където
09:15 17.03.2025
8 Истина
До коментар #2 от "Това е Мафия":
Това не са политици ! Зависими хора,които отиват в НС да изкарат много пари !09:15 17.03.2025
9 Трол
09:18 17.03.2025
10 плюс минус
В началото с хартиени бюлетини, после с машина.
Но вече не знам къде е отивал моят глас, или пък са го игнорирали.
Коментиран от #30
09:19 17.03.2025
11 Тома
09:19 17.03.2025
12 Подозирам, че ...
09:22 17.03.2025
13 Чума
Коментиран от #19
09:22 17.03.2025
14 пешо
09:24 17.03.2025
15 САНДОКАН
09:25 17.03.2025
16 Мнение
Коментиран от #20
09:25 17.03.2025
17 6нтщ5ж
09:26 17.03.2025
18 Мдаа
09:27 17.03.2025
19 Вероятно
До коментар #13 от "Чума":
Явно като са откраднали чувалите, целта е била друга, да злепоставят и натопят някого, а не просто да фалшифицират!09:29 17.03.2025
20 Чума
До коментар #16 от "Мнение":
И вие да знаете, че бюлетините нямат нищо общо с протокола, който сте сътворили, и вие ще ги хвърлите в камината! Ако някой се сети да ги поиска - Ами, аз ги сдадох! Не знам как са изчезнали!Коментиран от #22
09:32 17.03.2025
21 Лемънс
09:32 17.03.2025
22 Така е! Прав си!
До коментар #20 от "Чума":
Фалшификаторите на изборите са ги откраднали!Превзетата от мафията държава!
Ето така изчезнаха 300 000 гласа на ПП-ДБ и Бойко Борисов се тресеше от злородство!!!!! Затова премахна машинното гласуване, за да могат неговите хора да крадат чувалите, защото машините няма как да откраднат!!!!!!!
Коментиран от #35
09:35 17.03.2025
23 Тъмен субект
09:35 17.03.2025
24 Колко
09:35 17.03.2025
25 Баш софиянец
09:37 17.03.2025
26 ДОКО
09:37 17.03.2025
27 Добре че
09:46 17.03.2025
28 Майора
Коментиран от #29
09:47 17.03.2025
29 Хахаха
До коментар #28 от "Майора":
Пак ли си предозирал бре, глист?!Коментиран от #55
09:50 17.03.2025
30 истина
До коментар #10 от "плюс минус":
винаги е било последното, политическата мафия бюлетини не брои, тя си пише резултата както си иска09:50 17.03.2025
31 хихи
В Дупница са!
На ход е прокуратурата да ги изкара от дупницата на виновните?
09:50 17.03.2025
32 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
" Изнасяли милиони от една банка в чували!" ❗
" Няма да стигнат чувалите за тр.уп.ове!"❗
" Няма чувалите с бюлетини!"❗
чУвате ли, все чувАлите ни липсват‼️
09:50 17.03.2025
33 Подозирам
Коментиран от #42
09:50 17.03.2025
34 Кюлчетар
09:51 17.03.2025
35 хихи
До коментар #22 от "Така е! Прав си!":
ала, бала с президента, ала бала с машините и после на някой островКоментиран от #39
09:51 17.03.2025
36 Мнение
09:53 17.03.2025
37 зашката
„Шокът в тези избори са 600 000 невалидни бюлетини. Как е възможно това да се случи? И всички мълчат за тази ситуация. Причината е в непрецизирания изборен закон, усложнена ситуация особено с преференциите, объркване на хората“, коментира още проф. Тадаръков......и преди и сега
09:53 17.03.2025
38 Блез Паскал
Всички знаехме, че борисоФ Опорочава, Мнипулира и Драстично Подменя вота на избирателите.
Но сега това се потвърди и от най-висшият съд в България - Конституционният съд.
Г-жа Павлина Панова председател на Конституционния съд заяви:
Думите на Борисов са неверни и обидни.
Коментиран от #58
09:54 17.03.2025
39 Истината!!!
До коментар #35 от "хихи":
Ала-бала с Хартиените бюлетини ги направиха хората на Бойко Борисов и Делян Пеевски и цяла България видя това на видеонаблюдението в Белица!!!!!!И същевременно тези двамата обвиняват в своите грехове ПП-ДБ, за да ги очернят, за да отвратят хората да гласуват, за да подменят по-лесно истинския вот!!!!!
09:55 17.03.2025
40 Вън!
09:56 17.03.2025
41 Хахахах оставка бе
09:57 17.03.2025
42 Грешни подозрения,
До коментар #33 от "Подозирам":
бюлетините ги скриха нефелните кметове на ППДБКоментиран от #45, #47
09:59 17.03.2025
43 Истината!!!
10:00 17.03.2025
44 БУГАРАш!
10:04 17.03.2025
45 Мафията вън!
До коментар #42 от "Грешни подозрения,":
Крадецът от ГЕРБ вика "Дръжте крадеца"!ГЕРБерите сами са извършители на неправомерно действие, но обвиняват и сочат другите като виновни за същото нещо. Това показва как нарушителите от ГЕРБ се опитват да отклонят вниманието от собственото си поведение, като насочва подозренията към ПП-ДБ, на които всъщност им ИЗЕЗНАХА цели 300 000 гласа откраднати с чувалите от "някой"... Често се използва, някой който се опитва да прикрие своите грешки или престъпления да обвинява другите в тях.
Коментиран от #59
10:05 17.03.2025
46 За кой път
10:05 17.03.2025
47 Напротив!
До коментар #42 от "Грешни подозрения,":
Ти си тук само, за да тролиш.10:06 17.03.2025
48 Правото на силата
Ивелин Михайлов ги издъни и ще си плати.
Това е нашата демокрация - вече не е и фасадна. Видя се от всички измамничеството и престъпното мислене на политиците, незачитане на правото и законите.
Предатели водят държавата към унищожение.
10:35 17.03.2025
49 Голяма работа
До коментар #1 от "Факт":
Българите, масово не се интересуват от избори, защото не виждат келепир. Най-голям келепир имат медиите. Те са заинтересовани от всякакви скандали. А народа няма полза, затова не ходи да гласува.Коментиран от #51
10:40 17.03.2025
50 българин
11:07 17.03.2025
51 българин
До коментар #49 от "Голяма работа":
Не келепир, смисъл не намират интелигентните хора да гласуват за престъпници.11:09 17.03.2025
52 да броят отново, неизбежно е
Да се провери, колко чували липсват.
В противен случай, остава огромно съмнение в целия изборен процес.
Мисля си, ако активността
беше 70-80 % , броенето отново щеше да е съвсем непосилно, но сега ситуацията не е такава. И друго - всеки председател на комисия да си поеме отговорността. Много хора трябва да проумеят, че не може да отиват в тези комисии, само, за да вземат някой лев и да се размотават цял ден. Отговорността трябва да е на първо място, винаги и навсякъде, ако не искаме за настъпи тотална анархия.
11:16 17.03.2025
53 Промяна
11:25 17.03.2025
54 Промяна
До коментар #6 от "Хмм":
ИВЕЛИН Е НАЗНАЧЕН ОТ ДЪЛБОКАТА ДЪРЖАВА СЛУГА Е ТЕХЕН ХАХАХАХАХАХА ДЪЛБОКАТА ДЪРЖАВА НАЗНАЧИ ИВЕЛИН В ПАРЛАМЕНТА ДА РУШИ ВЕЧЕ 5 ГОДИНИ Е ТАКА ОТКРАДНА БЮЛЕТИНИТЕ ЗА ДА ГО НАЗНАЧИ ТОЗИ ИЗМАМНИК11:27 17.03.2025
55 Промяна
До коментар #29 от "Хахаха":
ТОВА Е ИСТИНАТА КС НАМАЛИ БАРИЕРАТА ЗА ВЛИЗАНЕ ЗА ДА ВЛЯЗАТ СЛУГИТЕ НА ДЪЛБОКАТА ДЪРЖАВА11:29 17.03.2025
56 В заглавието
11:31 17.03.2025
57 Сега значи
11:33 17.03.2025
58 Промяна
До коментар #38 от "Блез Паскал":
ИЗЛЯЗОХА ДРАСКАЧИ БЕДНИ БЕЗРАБОТНИ ДА ДРАСКАЧ ПРОСТОТИ СА ЛЪЖАТ СЕБЕПОДОБНИТЕ ЗА ЖАЛКИ СТОТИНКИ11:34 17.03.2025
59 Промяна
До коментар #45 от "Мафията вън!":
АЛА БАЛА С ПРЕЗИДЕНТ С ВЕНЕЦУЕЛСКИТЕ МАШИНИ11:35 17.03.2025
60 Един
11:44 17.03.2025
61 Никой
11:53 17.03.2025
62 СПИРО
12:04 17.03.2025
63 Мнение
12:07 17.03.2025
64 Мари Миленче
12:24 17.03.2025
65 Влагайте повече мисъл
1. къде са чувалите?
2. къде са бюлетините?
12:35 17.03.2025
66 Програмист
Та Другари Програмисти - Управители на народа Български. Първо се учете на програмиране в Мнемоник Код за връзка със ХАРДУЕРА - НАРОДА БЪЛГАРСКИ и след това отидете да се обучавате чрез използуване на КИБЕРНЕТИКАТА - как да функционира ОПТИМАЛНО ДЪРЖАВАТА по време на БУРИ и УРАГАНИ!
12:41 17.03.2025
67 Искренов
СЕКЦИИ.ЦЕЛИЯТ КС МЪЦ НЕ КАЗА.
12:41 17.03.2025
68 Гласуваш не гласуваш се тая
12:46 17.03.2025
69 Мутри вън!
12:47 17.03.2025
70 Истински русофил
цензурира.
12:57 17.03.2025
71 Айде
13:10 17.03.2025
72 В лудницата на нехората
13:25 17.03.2025
73 мутрафон
13:44 17.03.2025