ИПБ: Разсипахте я тази пътна безопасност, за пореден път изнасилват закона

13 Април, 2025 10:24 2 051 23

  • ипб-
  • пътна безопасност-
  • здвп

Ще променяме системата, ама няма да пипаме политиците. Като че ли системата не се управлява от политици и те са извън нея, коментират от института

ИПБ: Разсипахте я тази пътна безопасност, за пореден път изнасилват закона - 1
Снимка: БГНЕС/Илюстративна

Разсипахте я тази пътна безопасност. За пореден път се изнасилва Закона за движение по пътищата. Не разбрахте ли, че ако закона можеше да спре смъртта по пътищата цяла Европа щеше да е с един закон. Планът за действие на АПИ е кризисен пиар, с който се прикриват дълбоки зависимости. Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (има ли изобщо такова нещо?) прави неуспешен опит да се събуди от шестгодишния си сън. Това заявиха от Института за пътна безопасност и допълниха:

Често даваме Гърция за пример. Ами вижте ги гърците - още през 2021 година са установили 7000 опасни отсечки (В България са 36 засега) и пари намерили от Европа да си ги оправят. Докато ние днес протестираме срещу обществото, което било виновно за трагедиите по пътищата. Обществото, видиш ли, било виновно! Скоро сигурно и оставката на обществото ще поискаме. Страхът ни убива, скъпо общество. Страхът да посочим с човешките имена проблемите. Ето, за това сме виновни, заради страха у нас!

Ще променяме системата, ама няма да пипаме политиците. Като че ли системата не се управлява от политици и те са извън нея. Коя система ще променяме тогава? Протестите не били политически, не искаме оставки на никого, благодарим на правителството, че набелязало 37 мерки за пътната безопасност (същите мерки, които бяха набелязани и през 2018г. след трагедията при Своге) и днес протестираме срещу себе си ?!

Становище на Института за пътна безопасност:

На 11.04.2025 година Агенция "Пътна инфраструктура" публикува на интернет страницата си карта на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия. Публикуван е и План за действие за обезопасяване на отсечките. Тази новина звучи доста въздействащо за обществото.

Експертите на Института за пътна безопасност извършиха преглед на картата и плана за действие и констатираха следното:

Ø Установените участъци са само по републиканската пътна мрежа.

Ø Основното обезопасяване се състои от подмяна на знаци, маркировка и ремонтни дейности по пътната настилка.

Ø Крайният срок за изпълнение на строително-монтажните работи варира от 30 юни до 30 юли

Ø Почти всичките отсечки са с дължина 100 метра.

При така представения ни план за действие се виждат множество недостатъци:

Не е извършена цялостна оценка на риска на РПМ и общинската пътна мрежа. От таблица 1 (виж долу) се вижда, че в градовете стават повече ПТП с пострадали и по-малко с убити. Съотношението на убити и ранени при ПТП в населено и извън населено място ни показва, че 45% от черните точки се намират на общински пътища.

Съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011 рискът се квалифицира като нисък, среден и висок. Понятието „повишен риск“ не съществува при оценяване на риска, защото трябва да се уточни спрямо какво е повишението. През 2023 година ИПБ представи оценка на риска на цялата пътна мрежа на България. Идентифицирани са 1380 точки със среден и висок риск. Близо половината от тях се намират в градовете. Само за информация Гърция през 2021 година установи 7000 точки с висок риск и поиска 450 млн. евро финансиране от Европейската инвестиционна банка за целенасочено понижаване на риска от ПТП.

Съгласното установената методология би следвало оценка на риска да се извърши на географски принцип, след това да се идентифицират пътищата с висок риск от настъпване на ПТП в съответните области и накрая да се установят така наречените черни точки. След това се извършва обследване на всички черни точки и им се поставя номер. Точката с най-нисък номер е с най-висок риск от настъпване на тежко ПТП. Съгласно ресурсите се прави план за действие и започва да се въздейства върху точките с най-висок риск. Всичко това трябваше да бъде направено от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ преди няколко години. Въздействието върху черните точки се осъществява от МВР, ИААА, АПИ и ДАБДП съгласно одитните доклади от извършените инспекции на черните точки.

Видно е, че всички тези действия не са извършени и категорично можем да заключим, че планът за действие на АПИ няма да постигне ефективно управление на риска от ПТП. Той е насочен единствено към подобряване на инфраструктурата, но в голяма част от черните точки е необходимо да се приложат и други мерки.

Пропуснато е ценно време от ДАБДП, за да не се налага в момента този реактивен подход, който цели единствено да успокои общественото напрежение. АПИ не е в състояние сама да се противопостави на некомпетентността и безхаберието, което е обхванало цялата транспортна система.

Категорично настояваме да бъде сменен подходът за управление на риска и да се действа съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 30 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    13 31 Отговор
    Не разбрахте ли че докато не влезем в еврозоната пари за пътищата няма да се дават? Трябва да вържат 3 процента дефицит за еврозоната.

    Коментиран от #3, #4, #14

  • 2 Град Козлодуй

    29 0 Отговор
    КЕШ и корупция
  • 3 баце

    30 3 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Дават, дават чекмеджето още е пълно.
  • 4 А ти

    43 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Не разбра ли, ме с тия двамата тулупа начело, колкото и пари да ни дадат все ще ги откраднат !!! Още катастрофата при Своге показа, че под асфалта има варовик , така е и на другите места и разследване няма !!!

    Коментиран от #7

  • 5 Валяка от Витиня

    35 1 Отговор
    За последните 35 години има най-много 2-3 лета през които в отсечката София-Ябланица не е правен "ремонт"!
    Преди 35 години с дядо ми висяхме по Витиня, днес аз вися с моите внучета на същия баир!
    35 години......ама шофьорите "карали с несъобразена с пътните условия скорост", затова били катастрофите.....нали така каза Бойко от Банкя!
  • 6 Ясна работата

    32 3 Отговор
    Намалете максималната скорост на движение на 20 километра в час и вдигнете заплатите на депутатите, така ще победим корупцията!
  • 7 Последния Софиянец

    21 2 Отговор

    До коментар #4 от "А ти":

    За миналата година не са разплатени 1 млрд за пътищата заради еврозоната.Фирмите почиват и чакат догодина като влезем в еврозоната да си получат парите.Тази година една дупка няма да се запълни.

    Коментиран от #11

  • 8 Хохо Бохо

    28 1 Отговор
    Някой прочете ли в новите промени за подобряване на инфраструктурата? За безопасността???? Или има само ограничения? Пълни нещастници

    Коментиран от #9, #21

  • 9 Последния Софиянец

    15 6 Отговор

    До коментар #8 от "Хохо Бохо":

    Заради еврозоната вече втора година парите за пътищата са орязани.За да вържем три процента дефицит.

    Коментиран от #18

  • 10 Нако

    18 0 Отговор
    Чудя се на кой спонтанен протест да отида днес?Че и на самолета,оня скъпия,ще режат лентата.Или в Бояна да ходя да гледам сеир как крадат картините на доктор Доган,или вече са ги продали на черния пазар.

    Коментиран от #15

  • 11 007

    16 0 Отговор

    До коментар #7 от "Последния Софиянец":

    А фирмите като запълнят дупките и след 4 месеца отново са кратери.То качество ,то чудо.Ама парите са разпределени м/у правилните хора и никой не търси отговорност.
  • 12 рибаря

    11 3 Отговор
    Кораба се завърна от Антарктида и нито думичка.Може репортажа да го дават след месец.Ако беше на Панчарево,филхармонията щеше да свири.
  • 13 Кат Копаеш !

    6 1 Отговор
    Кат Копаеш !

    В Пясъка !

    Няма !

    Да Намериш !

    Златото !

    Защото !

    То !

    Не е Там !

    Тия Кауни !

    Не можаха ли Да Разберат Това ?!
  • 14 Боруна Лом

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    АБЕ ГЛАМАР , ПАРИ ИМА,НО СЕ КРАДНАТ КАТО ЗА ПОСЛЕДНО!
  • 15 Щом ! С Нямаш !

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "Нако":

    Щом ! С Нямаш !

    Работа !....
  • 16 Жалка Българска к л о а к а

    12 1 Отговор
    Вижте в Македония над 35 парчета вече са в панделата и няма депутати няма кметове и тн

    Коментиран от #17, #20

  • 17 Тоест

    9 2 Отговор

    До коментар #16 от "Жалка Българска к л о а к а":

    Няма значение дали са депутати кметове или феодали закона си е закон в Македония !Имало е корупция но сега работят хората да накажат виновните
  • 18 парите са орязни щото първо

    9 0 Отговор

    До коментар #9 от "Последния Софиянец":

    са откраднати от урсулите и другите мафиоти преди да стигнат до нашите подобни
  • 19 Шталин

    13 0 Отговор
    Разбира се, проблема на пътищата са пътуващите. Как беше, има човек, има проблем.
  • 20 значи ние ще излезем

    7 1 Отговор

    До коментар #16 от "Жалка Българска к л о а к а":

    най долните нещасници от всички
  • 21 инжектопляктора

    7 2 Отговор

    До коментар #8 от "Хохо Бохо":

    какви подобрения?Пари няма.През 60те години от Варна за да стигнеш в София се преспиваше във В.търново.Пътя беше чакъл и сгурия.Паважа беше само през градчетата.1968г.ми се наложи с автобус да преживея пътя Варна-Силистра.Седем часа през Толбухин и Тервел.Епично пътуване което още помня.Пътища нямаше но затова пък страната беше обхваната от самолетни линии.То беше някога.Днес няма ни самолети ни влакове.
  • 22 Гост

    5 0 Отговор
    При този интензитет на движение в България, ако не се крадеше от парите за ремонт и ново строителство, и има качество, проблемите ще са по малко
  • 23 Васил

    4 1 Отговор
    Когаъо се кара по скапани пътища никакви закони няма да помогнат това е утопия. Не може да викаш на магистрала на път с две ленти това го няма никъде по белите страни.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове