Разсипахте я тази пътна безопасност. За пореден път се изнасилва Закона за движение по пътищата. Не разбрахте ли, че ако закона можеше да спре смъртта по пътищата цяла Европа щеше да е с един закон. Планът за действие на АПИ е кризисен пиар, с който се прикриват дълбоки зависимости. Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (има ли изобщо такова нещо?) прави неуспешен опит да се събуди от шестгодишния си сън. Това заявиха от Института за пътна безопасност и допълниха:
Често даваме Гърция за пример. Ами вижте ги гърците - още през 2021 година са установили 7000 опасни отсечки (В България са 36 засега) и пари намерили от Европа да си ги оправят. Докато ние днес протестираме срещу обществото, което било виновно за трагедиите по пътищата. Обществото, видиш ли, било виновно! Скоро сигурно и оставката на обществото ще поискаме. Страхът ни убива, скъпо общество. Страхът да посочим с човешките имена проблемите. Ето, за това сме виновни, заради страха у нас!
Ще променяме системата, ама няма да пипаме политиците. Като че ли системата не се управлява от политици и те са извън нея. Коя система ще променяме тогава? Протестите не били политически, не искаме оставки на никого, благодарим на правителството, че набелязало 37 мерки за пътната безопасност (същите мерки, които бяха набелязани и през 2018г. след трагедията при Своге) и днес протестираме срещу себе си ?!
Становище на Института за пътна безопасност:
На 11.04.2025 година Агенция "Пътна инфраструктура" публикува на интернет страницата си карта на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия. Публикуван е и План за действие за обезопасяване на отсечките. Тази новина звучи доста въздействащо за обществото.
Експертите на Института за пътна безопасност извършиха преглед на картата и плана за действие и констатираха следното:
Ø Установените участъци са само по републиканската пътна мрежа.
Ø Основното обезопасяване се състои от подмяна на знаци, маркировка и ремонтни дейности по пътната настилка.
Ø Крайният срок за изпълнение на строително-монтажните работи варира от 30 юни до 30 юли
Ø Почти всичките отсечки са с дължина 100 метра.
При така представения ни план за действие се виждат множество недостатъци:
Не е извършена цялостна оценка на риска на РПМ и общинската пътна мрежа. От таблица 1 (виж долу) се вижда, че в градовете стават повече ПТП с пострадали и по-малко с убити. Съотношението на убити и ранени при ПТП в населено и извън населено място ни показва, че 45% от черните точки се намират на общински пътища.
Съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011 рискът се квалифицира като нисък, среден и висок. Понятието „повишен риск“ не съществува при оценяване на риска, защото трябва да се уточни спрямо какво е повишението. През 2023 година ИПБ представи оценка на риска на цялата пътна мрежа на България. Идентифицирани са 1380 точки със среден и висок риск. Близо половината от тях се намират в градовете. Само за информация Гърция през 2021 година установи 7000 точки с висок риск и поиска 450 млн. евро финансиране от Европейската инвестиционна банка за целенасочено понижаване на риска от ПТП.
Съгласното установената методология би следвало оценка на риска да се извърши на географски принцип, след това да се идентифицират пътищата с висок риск от настъпване на ПТП в съответните области и накрая да се установят така наречените черни точки. След това се извършва обследване на всички черни точки и им се поставя номер. Точката с най-нисък номер е с най-висок риск от настъпване на тежко ПТП. Съгласно ресурсите се прави план за действие и започва да се въздейства върху точките с най-висок риск. Всичко това трябваше да бъде направено от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ преди няколко години. Въздействието върху черните точки се осъществява от МВР, ИААА, АПИ и ДАБДП съгласно одитните доклади от извършените инспекции на черните точки.
Видно е, че всички тези действия не са извършени и категорично можем да заключим, че планът за действие на АПИ няма да постигне ефективно управление на риска от ПТП. Той е насочен единствено към подобряване на инфраструктурата, но в голяма част от черните точки е необходимо да се приложат и други мерки.
Пропуснато е ценно време от ДАБДП, за да не се налага в момента този реактивен подход, който цели единствено да успокои общественото напрежение. АПИ не е в състояние сама да се противопостави на некомпетентността и безхаберието, което е обхванало цялата транспортна система.
Категорично настояваме да бъде сменен подходът за управление на риска и да се действа съгласно международния стандарт за управление на риска БДС ISO 31000:2011.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #3, #4, #14
10:27 13.04.2025
2 Град Козлодуй
10:30 13.04.2025
3 баце
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Дават, дават чекмеджето още е пълно.10:32 13.04.2025
4 А ти
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Не разбра ли, ме с тия двамата тулупа начело, колкото и пари да ни дадат все ще ги откраднат !!! Още катастрофата при Своге показа, че под асфалта има варовик , така е и на другите места и разследване няма !!!Коментиран от #7
10:35 13.04.2025
5 Валяка от Витиня
Преди 35 години с дядо ми висяхме по Витиня, днес аз вися с моите внучета на същия баир!
35 години......ама шофьорите "карали с несъобразена с пътните условия скорост", затова били катастрофите.....нали така каза Бойко от Банкя!
10:38 13.04.2025
6 Ясна работата
10:44 13.04.2025
7 Последния Софиянец
До коментар #4 от "А ти":
За миналата година не са разплатени 1 млрд за пътищата заради еврозоната.Фирмите почиват и чакат догодина като влезем в еврозоната да си получат парите.Тази година една дупка няма да се запълни.Коментиран от #11
10:45 13.04.2025
8 Хохо Бохо
Коментиран от #9, #21
10:48 13.04.2025
9 Последния Софиянец
До коментар #8 от "Хохо Бохо":
Заради еврозоната вече втора година парите за пътищата са орязани.За да вържем три процента дефицит.Коментиран от #18
11:01 13.04.2025
10 Нако
Коментиран от #15
11:06 13.04.2025
11 007
До коментар #7 от "Последния Софиянец":
А фирмите като запълнят дупките и след 4 месеца отново са кратери.То качество ,то чудо.Ама парите са разпределени м/у правилните хора и никой не търси отговорност.11:11 13.04.2025
12 рибаря
11:12 13.04.2025
13 Кат Копаеш !
В Пясъка !
Няма !
Да Намериш !
Златото !
Защото !
То !
Не е Там !
Тия Кауни !
Не можаха ли Да Разберат Това ?!
11:15 13.04.2025
14 Боруна Лом
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
АБЕ ГЛАМАР , ПАРИ ИМА,НО СЕ КРАДНАТ КАТО ЗА ПОСЛЕДНО!11:17 13.04.2025
15 Щом ! С Нямаш !
До коментар #10 от "Нако":
Щом ! С Нямаш !Работа !....
11:17 13.04.2025
16 Жалка Българска к л о а к а
Коментиран от #17, #20
11:21 13.04.2025
17 Тоест
До коментар #16 от "Жалка Българска к л о а к а":
Няма значение дали са депутати кметове или феодали закона си е закон в Македония !Имало е корупция но сега работят хората да накажат виновните11:23 13.04.2025
18 парите са орязни щото първо
До коментар #9 от "Последния Софиянец":
са откраднати от урсулите и другите мафиоти преди да стигнат до нашите подобни11:24 13.04.2025
19 Шталин
11:27 13.04.2025
20 значи ние ще излезем
До коментар #16 от "Жалка Българска к л о а к а":
най долните нещасници от всички11:36 13.04.2025
21 инжектопляктора
До коментар #8 от "Хохо Бохо":
какви подобрения?Пари няма.През 60те години от Варна за да стигнеш в София се преспиваше във В.търново.Пътя беше чакъл и сгурия.Паважа беше само през градчетата.1968г.ми се наложи с автобус да преживея пътя Варна-Силистра.Седем часа през Толбухин и Тервел.Епично пътуване което още помня.Пътища нямаше но затова пък страната беше обхваната от самолетни линии.То беше някога.Днес няма ни самолети ни влакове.11:46 13.04.2025
22 Гост
11:57 13.04.2025
23 Васил
13:00 13.04.2025