15 Юни, 2021 07:21 3 300 11

Два варианта за развитие на голямо българско летище

  • пловдив-
  • летище-
  • концесия

Концесия или сливане с летище „София“

Два варианта за развитие на голямо българско летище - 1
Снимка: Shutterstock

Съдбата на Летище Пловдив отново е на кръстопът, след като служебното правителство обяви решението си да прекрати процедурата по концесията. Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров обяви, че поради липса на интерес процедурата ще бъде преустановена, още повече, че условията и параметрите за кандидатстване не съответстват на икономическата обстановка, вследствие на COVID-19.

Повече от година имаше отворена процедура за концесията на Летище Пловдив. Въпреки запитването от страна на няколко консорциума, нито една компания не подаде документи. Поради това се стигна до отлагането на процедурата 4 пъти, докато последната не изтече през март, а желаещи пак нямаше, уточнява Trafficnews.bg.

Министър Тодоров заяви, че ще се направят концесионни анализи и ще се изработят няколко варианта. Не е ясно какви ще са условията, както и дали това ще се завърши от служебното правителство. TrafficNews научи, че това не е единствената опция за бъдещето на аеропорта.

Обсъжда се идеята и възможността държавното дружеството „Летище Пловдив” ЕАД да се обедини със софийското „Летище София” ЕАД. До 19 април 2021 година то беше лицензираният летищен оператор на столичното летище, като и към днешна дата то е търговско дружество със 100% държавно участие в капитала. На практика обаче то е изпразнено откъм съдържание, тъй като Летище София вече се управлява от концесионера „СОФ Кънект” АД.

Вариантът за сливане на двете дружества е свързан със сериозния паричен капитал, който е натрупан в „Летище София”. Сумата, с която разполага държавното дружество са над 100 млн. лева, като уставният капитал е над 6 млн. лева.

В същото време финансовото състояние на „Летище Пловдив” ЕАД е доста тежко. Капиталът му е малко над 1 млн. лева, а приходите не могат да покрият разходите. Освен това аеропорта има нужда от сериозна инвестиционна програма в инфраструктурата, която без целево финансиране от държавата не може да се осъществи. Ако двете дружества се слеят, то част от средствата в софийското дружество може да бъде инвестирани в пловдивското летище. По този начин Летище Пловдив ще остане единственото държавно летище в четирите големи града у нас, тъй като другите три са на концесия.

Междувременно Министерството на транспорта обяви конкурс за независим член на Борда на директорите на Летище Пловдив. В момента мястото се заема от Спас Шуманов, който доскоро бе и изпълнителен директор на аеропорта.

Кандидатите трябва да имат висше образование, образователна степен „магистър“ за една от следните специалности: право, финанси, икономика, счетоводство и контрол, маркетинг, бизнес администрация, педагогика, филология, национална сигурност, техническа специалност. Също така най-малко пет години опит на ръководна длъжност и умения и компетентности в областта на стратегическото планиране или в областта на оперативното управление. Конкурсът ще бъде писмен, а втората част писмен.

Другите две места в Борда на директорите са заети от бившия кмет на Община Родопи Пламен Спасов и бившият служител на Летище София Лъчезар Миленчев. Последният е и изпълнителен директор на аеропорта.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Човек

    12 4 Отговор
    Не искат Пловдив да се развива икономически! Ще засенчи София!

    Коментиран от #2

  • 2 АНОНИМЕН

    12 0 Отговор

    До коментар #1 от "Човек":

    Най-сигурния начин да го ликвидират е да подарят както Пловдивския панаир и пловдивското летище на Гергов! А е по-добро от софийското през зимата защото мъгла няма! Но да развиеш такова нещо на 100 километра от столицата е недопустимо и направо неправоверно и еретично отвсякъде!
  • 3 Гошо

    11 4 Отговор
    София всячески мачка развитието на Пловдив! Ако не беше така, Пловдив да я беше задминал! Вижте само какво трилентово околовръстно има София и ремонтираното нещастно на Пловдив двупосочно!!!

    Коментиран от #5

  • 4 един от многото

    4 2 Отговор
    Все пак Пловдив не е София , няма да го допуснат!
  • 5 София

    11 1 Отговор

    До коментар #3 от "Гошо":

    Смуче пари от цялата държава,всичко отива за нейно развитие,а за провинцията остават някакви трохи.И се замислете как се разходват парите при управлението на Фандъкова и герб

    Коментиран от #9

  • 6 КосмонаФт

    4 2 Отговор
    Направо започвайте космодрума, летищата са отживелица.
  • 7 Пловдив

    5 2 Отговор
    голямо българско летище - каква поредна смехория в този сай, с 2 полета обслужвани дневно какво летище е това??????

    Коментиран от #8

  • 8 Пловдивчанин

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "Пловдив":

    Защо е така? Май не си задавате правилните въпроси; Пловдив ли си, Голям Чардак ли си, ти си знаеш.
  • 9 Да така е

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "София":

    Защото строителството в сф е тяхно и така карат хората да ходят там и да купуват имоти на високи цени а имота е най скъпото което човек си купува през живота

    Коментиран от #10

  • 10 Филибе

    3 1 Отговор

    До коментар #9 от "Да така е":

    “Не всичко е пари, приятелю” Лили Иванова. Имот купува онзи който не знае какво да прави с парите си. Умните хора инвестират в себе си, развиват свой талант, свой бизнес. Ела в Стария град да видиш калви хора са живели тогава. Малка подробност: нямало е много българи, не са управлявали комунисти като Баце, Гергов и Доган.
  • 11 гост

    1 0 Отговор
    Всичко е умишлено,ако искат ще отворят много полети на нискобюджетните компании.Има как да се развие летището,трябва воля за това.