14 Юни, 2013 19:17 2 683 3

С Дунав мост ІІ вече сме по-близо до Европа

  • дунав мост 2-
  • откриване-
  • българия-
  • румъния-
  • видин-
  • калафат
С Дунав мост ІІ вече сме по-близо до Европа - 1
Снимки: М. Богданова ©

Вече сме по-близо до Европа. Това заяви председателят на Народното събрание Михаил Миков при откриването на Дунав мост ІІ.

Мостът ще бъде пуснат в експлоатация в полунощ в 24,00 часа.

На евробанкнотите са изобразени части от мостове, които отварят врати и свързват народи. Това прекрасно съоръжение свързва народи от двете страни  и превръща Видин в кръстопътна точка на връзката с Европа. Усещаме, че сме по-близко до Европа, а и с Европа на бъдещето, заяви Михаил Миков.

Министър председателят Пламен Орешарски изрази съжаление, че Дунав мост ІІ има толкова дълга история, но изрази надежда, че свързва хората от двете страни и дава възможности за нов бизнес.
„Искам да кажа две неща – едно малко съжаление и една голяма надежда. Съжалявам, че този мост има толкова дълга история. Чухме, че римляните са строили по-бързо. В някаква степен, историята на този мост докосва и моята професионална кариера, когато взехме решение да го изграждаме, аз бях заместник, и подпомагах моя министър в структуриране на финансирането. По-късно се опитвах да структурирам финансирането му като министър. Сега много се радвам, че част от проблемите са отпаднали и повече няма да мисля за „Дунав мост” 2, каза Пламен Орешарски.

Мугур Изъреску, министър-председател на Румъния през 1999 - 2000 г., посочи имената на онези, които са допринесли за подписването на документите за изграждането на моста, сред които от българска страна назова Петър Стоянов, Иван Костов, Надежда Михайлова. Той припомни части от историята на започването на проекта за построяването на „Дунав мост” 2.

Премиерът на Румъния Виктор Понта заяви, че строителството на „Дунав мост” 2 продължи твърде дълго. „Много съм радостен, и имам късмета да бъда днес тук. За 2000 години, са построени три моста в тази зона. Моментът действително е исторически”, каза още Понта.
„Строителството на този мост продължи твърде дълго. Аз съм шестият министър-председател, за да стигнем до официалното откриване на моста. Подозирам, че и в България са се сменили много неща. Важният урок е да се научим заедно да работим по-ефикасно по големите проекти, по които държавите ни се нуждаят”, заяви Виктор Понта.
„Да се опитаме заедно да подобрим инфраструктурата от румънска и българска страна и да мислим заедно за други големи проекти”, подчерта премиерът на Румъния.
„Бих искал да изразя най-добри намерения на българските съседи. Искам по-често да вървим заедно по нашия общ европейски път и да бъдем заедно в Шенгенското пространство”, заяви Понта.

Това е едно съоръжение, което ще бъде връзката между два региона, в което живее население, което се нарежда сред най - бедните в ЕС, заяви европейският комисар по регионална политика Йоханес Хаан.
Хаан изрази убедеността си, че след няколко години ще се усетят позитивния ефект от изграждането на моста в посока повишаване на благосъстоянието на населението от двете страни на реката. Той благодари на българските и румънските власти от последните няколко години затова, че направиха всичко възможно за завършването на съоръжението, затова, че създадоха обща компания, която да отговаря за експлоатацията на моста и затова, че се погрижиха от утре мостът да започне да функционира.
Минути след като еврокомисарят приключи своето приветствие двама работници от Видин и Калафат, работили по изграждането на моста от самото начало на проекта прерязаха заедно лентата, с което официално откриха "Дунав мост 2".
На церемонията присъства и патриарх Неофит, който също изрази задоволството си от откриването на моста.
 

Кратка история на Дунав мост 2

На 24 януари 2007 г. Народното събрание ратифицира споразумението между България и Румъния за изграждане на нов мост над р. Дунав. През март 2009 г. се изливат пилоните в неплавателната част на българския участък на реката. В началото на октомври 2012 г. се монтира последният сегмент между стълб РВ12 и устой А3, краен елемент на основен мост към високият румънския бряг на р. Дунав. На 4 юни 2013 година в Държавен вестник е обнародвана ратификацията на Споразумението между правителствата на България и Румъния за създаване на съвместна търговска структура – оператор на новия комбиниран (пътен и железопътен) мост между двете страни на реката между градовете Видин и Калафат.

Любопитни факти за Дунав мост 2

Това, което отличава Дунав мост 2, от всички останали 120 моста над река Дунав по цялото й протежение, е че конструкцията на съоръжението е конзолно, което се използва у нас за първи път. Дължината на съоръжението е 1791 метра. За жп линията е добавена стоманобетонна гредова естакада с дължина 400 м. За отворите на моста с дължина по 80 м елементите са превозвани с автомобилен транспорт. В корабоплавателната част между острова и румънския бряг отворите са по 180 м , а елементите са превозвани до обекта с плавателни съдове. Ето и още интересни факти:

1. 275 000 тона стоманобетон са използвани при изграждането на моста;
2. 3 са обособените части на моста;
3. В неплавателния (под връхната конструкция на моста) са изградени 8 стълба с височина от 3 до 20 м са изградени;
4. По 7 пилота са излети под всеки от тях с диаметър 2 м на дълбочина до 60 м;
5. 4 стълба са издигнати в плавателния участък на реката;
6. 300 сегмента с тегло до 120 тона изграждат връхната конструкция на моста в неплавателния участък;
7. В периода на строителство са създадени около 980 работни места.

Таксите за преминаване

по новия мост са аналогични на тези при моста Русе-Гюргево, а именно между 6 EUR и 37 EUR в зависимост от вида на превозното средство. Такса няма да плащат автомобилите на противопожарните служби, полицията и неотложната медицинска помощ на България и Румъния, както и преминаващите пешеходци и велосипедисти.

Проблем с логистичен център и ромски квартал

Кметът на Видин Герго Гергов подписа с особено мнение акта за експлоатация на Дунав мост 2. Причината е, че новото съоръжение прекъсва пътя на жителите на ромския квартал „Нов път” до града. Разстоянието между къщите и жп линията не е повече от 300-400 метра. В квартала има около 5000 къщи.

Разположените складове и офиси на фирми в Западна промишлена зона също са със затруднен достъп. Причината е, че пътят е разрушен от тежките машини при строителството на моста. Фирмите, които са претърпели загуби, са осъдили община Видин за неустойки. Кметът Гергов поясни, че досега са платили над 1 млн. лв. неустойки.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Kuku Kukov

    1 0 Отговор
    Изглежда отлично и при първа възможност ще отида да го видя и премина по-него! Също гледах и откриването на репортаж, откриха го двама работници, което е много добър показател за момента!!!
  • 2 Сульо

    0 0 Отговор
    Очакваме народното събрание да вземе решение за събаряне на моста, защото е построен от ГЕРБ!
  • 3 Fred

    0 0 Отговор
    ГЕРБ е дал парите май, а? Или са от някъде другаде....