През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474,500 кв. м., разположени в 38 обекта, сочи анализ на консултантската компания Colliers. Малките проекти - до 5000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.
Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 7.8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.
Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3.0%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.
Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите Мода и Заведения, бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор Мода се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.
От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63,200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21,000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3,400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за електроника и Заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до EUR 32, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.
Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6,500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до EUR 30.
В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат EUR 30, а на главните търговски улици остават без промяна – EUR 23.
В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.
Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите. В този контекст оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.
Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.
Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.
Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това, някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През 2025 г. Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това, акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.
Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
10:45 12.03.2025
2 Аз Кочо
Каквото е в Сащ ще дойде и тук.
От пика през 2000 г. през тези 24 години продажбите в универсалните магазини са се сринали с 43%. Няма възстановяване за физическите универсални магазини. Тъй като американците промениха начина си на пазаруване, бизнес моделът на физическите универсални магазини се срина под тежестта на електронната търговия.
Всички оцелели универсални магазини имат сайтове за електронна търговия и ръстът на онлайн продажбите, ако има такъв, частично прикрива смъртта на техните физически магазини.
Всички те затварят физически магазини от години и това продължава през 2025 г. Всеки път, когато магазин затвори, близките магазини могат да вземат част от останалия бизнес от затворения магазин, смекчавайки удара на електронната търговия върху оцелелите, а останалата част от този бизнес от затворения магазин отива в интернет.
10:48 12.03.2025
3 Делю Хайдутин
11:04 12.03.2025
4 Сюзън
Коментиран от #5
11:21 12.03.2025
5 Чети
До коментар #4 от "Сюзън":
първо и после коментирай. Моловете са пълни, продажбите се покачват и съответно и наемите се качват. Нищо не се изпразва, напротив, българите имат все по-високи доходи.Коментиран от #6
11:26 12.03.2025
6 Аз Кочо
До коментар #5 от "Чети":
"българите имат все по-високи доходи."Продължаваш да пускаш партенки. Цените растат а инфлацията за последните 3 години е 35 процента. В нея не се включват волатилните цени, горива, енергия, храни.
Лошите кредити растат с 30 процента за година.
А целият БВП се държи на вътрешното потребление. Бюджетът е с дупка от 12 милиарда, умело прикрити в постъпления които няма да се случат. А заплатите растат предимно в държавния сектор затова и дупката в бюджета.
Външният дълг на България расте най бързо от всички държави в Европа.
Коментиран от #8, #10, #18, #20, #25
11:50 12.03.2025
7 Иеронимус Бош
11:51 12.03.2025
8 Затова
До коментар #6 от "Аз Кочо":
ли моловете са по-пълни отвсякога въпреки покачването на цените? Нещо ти издиша теорията ми се струваКоментиран от #9, #11, #21
12:14 12.03.2025
9 Май не си наясно
До коментар #8 от "Затова":
Ако се разходиш по моловете особено през зимата ще видиш че масово хората са по кафетата в тях, в магазините има по няколко зяпача които "само гледат"Ако отидеш лятото ще видиш че моловете са празни.
Коментиран от #13
12:24 12.03.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Осман
До коментар #8 от "Затова":
Мани го вее,тоя чека на техните да му фрълат некой лев като на музикант ха ха12:46 12.03.2025
12 фен
12:53 12.03.2025
13 Според
До коментар #9 от "Май не си наясно":
статията, "Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите". Т.е. расте всичко, не само броят посетители но и парите които харчат там. Съответно всички помещения са заети и се строят нови молове а наемите се качват. Не се връзва с теорията ги че всеки посетител седи на по едно кафе да се сгрее.Очевидно доходите растат по-бързо от цените, иначе покачващите се цени щяха да водят до отлив от моловете а не до увеличаване на приходи и посещаемост.
Коментиран от #15, #16, #24
12:59 12.03.2025
14 .../..\..
13:07 12.03.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 До време е
До коментар #13 от "Според":
На запад Ритеѝлите са вече пусти13:20 12.03.2025
17 зевзек
13:44 12.03.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Аз Кочо
Коментиран от #26
13:50 12.03.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Тъй ли луа Вуе
До коментар #8 от "Затова":
Ти май на шаренко се радваш, и на захарни петленца хааахахаКоментиран от #23
14:15 12.03.2025
22 Мдаа
14:21 12.03.2025
23 Осман
До коментар #21 от "Тъй ли луа Вуе":
Га дудох у градо и право у моло, сите от с, ело там беа14:23 12.03.2025
24 Аз Кочо
До коментар #13 от "Според":
Според статистиката в сащ 37 пр са празните офис и търговски площи. Секторът е в колапс. В бг при 31.пр празни площи и още много в строеж секторът е във възход. Нормално е защото всички български и балкански "инвеститори " си перат парите тук без никакъв проблем. Затова сме в челните места на корупция във всички световни класацииКоментиран от #27
14:52 12.03.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Оли
До коментар #19 от "Аз Кочо":
Мен колко пъти ме тръкнаха,ама ед път не изплаках като теб - ривалник15:28 12.03.2025
27 На запад
До коментар #24 от "Аз Кочо":
всичко пазаруваме онлайн моето момче, дори храна. Аз лично не съм стъпил в супермаркет или ритейл магазин от години -- абсолютно всичко се поръчва онлайн и ми идва на вратата. В България тоа е немислимо, най-малкото нямате доставка до врата а всичко е долу до входа.Предложих на майка ми в София да пазарува храна онлайн, дадох й кредитна карта -- не ще! Иска да си ходи до Била, да си опипва зеленчуците и да мъкне торби при -5 навън, както си е пазарувала по татово време. Еми няма да стигнете запада дълго време, така че не сравнявай.
Коментиран от #28
15:41 12.03.2025
28 Аз Кочо
До коментар #27 от "На запад":
Объркал си полупатрля на коментара ти.Аз казвам точно това което казваш ти.
Този коментар го насочи към отговора на коментиращия вуи и неговите коментари номер
8,11,13
Коментиран от #29
15:58 12.03.2025
29 Корекция
До коментар #28 от "Аз Кочо":
Объркал си ПОЛУЧАТЕЛЯ на коментара ти.Аз казвам точно това което казваш ти.
Този коментар го насочи към отговора на коментиращия вуи и неговите коментари номер
8,11,13
15:59 12.03.2025