Преди да видим кой е Майстора с главно М, да кажа няколко общи думи. Следя предаванията на История БГ по БНТ, понеже все пак това е специалността ми от университета - история и археология. Колкото ги следя тези предавания, толкова и обикновено не успявам да ги догледам.
Не знам докога БГ историците ще изпитват удоволствие да остават затворени в тези 1300 години България. Добре, нека да са 1400 години – все същото.
Историята на нашите земи е много, много хилядолетна. Както и историята на нашия народ. Повечето професионални историци подскачат при тези думи. Ама как – българският народ не е на повече от 1300 – 1500 години. Освен това сме били и варвари, езичници, чак до 9 век, когато приемаме християнството. Освен това всичко добро и цивилизовано е дошло при нас отвън, от големите империи, които са ни заобикаляли или от които сме били част в определен исторически период и т.н. в този ред на мисли.
Това говори за нивото на нашите историци, като професионални такива, а също и за нивото на техния интелект. Защо? Защото сега има огромно количество литература в интернет, има свободен достъп до непредставима като обем литература на всякакви езици. А ние си пеем старата песен от времената на Студената война, че и отпреди това. Понеже скоро се говори и за азбуката и тук се наслушахме на клишета, за това как азбуката е създадена от Кирил и Методий, а преди това от св. Климент Охридски, който създал глаголицата.
Още Мавро Орбини в Царството на славяните, книга издадена в 1601 година, казва че славяните имат две азбуки. Кирилица, създадена от Кирил Философ и глаголица създадена от св. Йероним. Свети Йероним е „пламенен далматин“, т.е. хърватин, живял обаче още в 4 век. През 4 век по нашите земи, в Добруджа създава своята азбука и Етикус Истер, човек от благороден скитски произход. Знаци от глаголицата откриваме още в линеарната писменост А и Б, също както и от кирилицата, в края на второ хилядолетие преди новата ера. Писмени знаци по нашите земи има и още много по-стари от линеарната писменост и внимание, много от тях са същите като днешните „кирилски“ букви. Обаче ние си пеем старата песен за това как нашата азбука била създадена през девети век.
И сега за Майстора с главно М. Още в най- ранните пластове на селищните могили по нашите земи археолозите откриват следи от двукатови къщи. Това означава, че още във времето от 5-6 хиляди години преди новата ера в селищата от онова време е имало двуетажни къщи. От това време са същите тези планирано изградени селища, с едноетажни и двуетажни къщи, с прави улици, понякога целите села оградени и укрепени, т.е. може да ги наречем същински градски центрове, понеже говорим за онези далечни времена. Много по-късните градежи, от времето на траките, крепости, царски резиденции, куполни гробници и други култови постройки са по-добре известни, а и умението на тогавашните майстори и строители е доказано и признато.
Същите тези тракийски майстори и строители изграждат и огромната част от така наречените римски градежи по нашите земи от времето преди около две хиляди години. Това са римските укрепени лагери и крепости, храмовете от онова време, мостове и калдъръмени пътища, обществени и частни сгради и градски площади, резиденции, крайградски вили и много други. Тракийските земи, разделени тогава на провинции, от Черно море, чак Адриатическо, са средище на многоброен и умел народ.
От нашите земи и римляни и по-късно и византийци взимат майстори строители, каменоделци, тухлари, варджии и керемидчии, за нуждите на строежите както на самите Балкани, така и за земите на цялата империя. Същото е и по турско време, от което време са легендите за майстор Манол, за майстор Георги и т.н. Но тези легенди възможно също са от много по-старо време. Самата дума майстор се среща в римските надписи, в земите на Мизия, Тракия и Македония като „мастриан“, което е нещо като звание, титла. Думата „майстор“ идва от глагола „да сторя“ или „строя“, т.е. тя е нашенска.
Дори самото влияние, разпространението на тази дума по чужди далечни земи, показва къде е гнездото, къде е балканското гнездо на това понятие, къде са се раждали, учили и творили майстори с главно М. Дори днес в английския език думата „мастер“ означава не толкова майстор, а господар. Колкото и да е странно и „турската“ дума „уста“, например уста Генчо или уста Кольо Фичето, която означава „майстор“ е със същия корен. Уста е всъщност (м)уста(р) – майстор.
Но това не е никак странно, ако познаваме истината за историята на нашите земи. Турската дума дюлгер, също е с нашенски произход и идва от глагола „дялкам“. Т.е. „дюлгер“ означава „дялкар“, човекът който дялка камъните, понеже това е основно умение на древния майстор, а камъкът тогава е основно средство за строеж и изграждане. Думите мистрия (майстория) и мастар са производни от думата майстор, а тя както казахме е чисто нашенска.
Даже и страховитата и пълна с мистика дума „масон“ е свързана с майсторлъка. Думата „масон“ ( мазон) идва от „мазач“. Затова и масоните се наричат зидари или „свободните зидари“ или направо казано в един по-профанен вид зидаро-мазачи. Понеже в древността всички занаятчийски групи са били строго организирани, включително и тази на майсторите строители. Строго са се пазили и много професионални тайни. Оттам организацията на майсторите строители – мазачи е копирана от така наречените масони.
И изведнъж по История БГ чуваме как нашите едновремешни майстори и строители гледали от тук или от там, я от Европа я от Азия образци на архитектурата и как ги копирали тук по нашите земи. Отишъл някой и видял две села в централна Турция, които приличат на българските стари градове, със старите къщи, или отишъл в Албания и видял градовете Жирокастро (Жирокастро) и Берат и решил, че и българските градове навремето били строени по чужд образец. Мога само да възкликна като поета – „ О, клето самопрезрение и неразбиране на българския гений!“
Българският майстор, винаги усмихнат, с чук в ръката и закичил китка зад ухото, често самоук гений или да го кажем майстор по рождение е един от най-яките образи по нашите земи и то пак да повторя от хилядолетия. Неговата слава се е разнесла наблизо и далеч, наред със славата на царе и смели войни, на мислители и създатели на писменост, на жрици-прорицателки, на буйни вакханки и приказни принцеси. И всички те родени по нашите земи. Хора, на които ние сме преки наследници и дано по-скоро да го осъзнаем и запишем в учебниците по история.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Емил
Коментиран от #32
08:28 29.05.2024
2 Бай Ставри
08:29 29.05.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Aлфа Bълкът
Коментиран от #33
08:31 29.05.2024
5 звезди
08:32 29.05.2024
6 мдаа
По БНТ само съветските майстори може да бъдат хвалени!
Коментиран от #9
08:33 29.05.2024
7 Перо
Коментиран от #11, #35
08:34 29.05.2024
8 Както казваше учителят по история:
Коментиран от #14
08:50 29.05.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Браво
Коментиран от #34
08:57 29.05.2024
11 Да, може
До коментар #7 от "Перо":
Абсолютно съм съгласен с Вас.Самият факт, че това пошло предаване се казва "История.бг" е подигравка със зрителя.
Да не говорим за това, какви гости се канят там.
Всеки който каже - обичам Америка , е добре дошъл.
По всякакъв начин се показва, колко сме лоши ние Българите - как нищо не можем сами, как само чакаме на готово, някой да ни "оправи"
Е, тази линия върви не само по телевизиите, вижте какво става в образованието !
Учебниците се пишат от организации, спонсорирани от НПО-та и "Америка за България".
Един Емил Ждасим, преподавател по история, съвсем спокойно казва , че Апостола на свободата е престъпник и убиец!
И представете си , никой още не му е сменил фасадата на този!
Познайте какво ще се случи с такъв субект, в не-завладяна държава!
какво
Коментиран от #15, #36
09:01 29.05.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Време е за Възраждане
09:12 29.05.2024
14 Бльона
До коментар #8 от "Както казваше учителят по история:":
Точно!На мен винаги ми е било интересно, как съвременни "експерти" ,интерпретират историята, от съвременна гледна точка.
Не можем да я променим- защото тя е ИСТОРИЯ - нещо отминало и безвъзвратно потънало в миналото.
Но иначе е готина дъвка , за оскотели псевдо - историци , които са на хранилка !
09:13 29.05.2024
15 Язе
До коментар #11 от "Да, може":
Викаш,не поддържа ли Путинската линия значи лъже?!!Коментиран от #17
09:27 29.05.2024
16 Гост
Коментиран от #37
09:43 29.05.2024
17 Гост
До коментар #15 от "Язе":
Неграм0тн0стта е основен признак, издаващ непр0светеният евр0атлантик.Коментиран от #24
09:45 29.05.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Ко Ме Фачо
09:55 29.05.2024
22 Охо!
09:58 29.05.2024
23 Абсолютно верно
10:04 29.05.2024
24 Язе
До коментар #17 от "Гост":
Когато нямаш аргументи отклоняваш темата,нали?Толкова сте елементарни, та чак дрънкаКоментиран от #39
10:21 29.05.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Учител по история
Коментиран от #30
10:28 29.05.2024
27 Коко Н
Къде сме ние?Гледайки началото на строежите в древността, Римската империя и Западна Европа може убедително да се направи сравнение къде е Уста Кольо и други неизвестни строители.Оказа се ,че и доматите сме ги припознали в 40-те год. на миналия век,като отначало сме ги яли зелени,а ни преподаваха,че сме учели други на градинарство.Крайно време е да си погледнем нашите неща от верния ъгъл.
Коментиран от #41
10:31 29.05.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Асен Милев
Глаголицата бе правена с цел, а Българицата (т.н. кирилица) е реформирана (или по-скоро реформирана от старите ни букви), усъвършенствана на съществуващата вече писменост, за удобство и богослужение на български език. Цар Борис не е утвърдил никакъв нов език, а е наложил първия български ЛИТЕРАТУРЕН и църковен език в историята ни.
Заслугата на българската ДЪРЖАВА е, че Кирилицата е станала официална държавна писменост, българският е официално признат за 4-ти език заедно с латински, гръцки и иврит в религиозните служби и е била създадена книжнина, която е послужила на сума ти народи, включително и Русия да станат книжни народи. Държавата, по чиято воля и заслуга е станало всичко това, е БЪЛГАРИЯ.
Коментиран от #31, #42
10:52 29.05.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 уйко калеко
До коментар #29 от "Асен Милев":
Напълно СТЕ прав във вашия коментар.КОЙ И КАК СЪЗДАЛ ,КАКВИ БУКВИ ИЗПОЛЗВАЛ И Т.Н.СА ВАЖНИ ПОДРОБНОСТИ ,НО НЕ ТОЛКОВА.НАЙ ВАЖНОТО СПОРЕД МЕН Е ФАКТА,ЧЕ БЛАГОДАРЕНИЕ НА БЪЛГАРИЯ И НЕЙНИЯ ВЛАДЕТЕЛ БОРИС ПЪРВИ ТАЗИ ПИСМЕНОСТ ОЦЕЛЯВА .ТОВА Е СПОРЕД МЕН ТРЯБВА ДА НИ ПРАВИ ГОРДИ БЪЛГАРИ И НЕ Е КЛИШЕ ,А САМАТА ИСТИНА,ЧЕ И НИЕ СМЕ ДАЛИ НЕЩО НА СВЕТА.КИРИЛИЦАТА СЕ ИЗПОЛЗВА В ПОЧТИ 23 ДЪРЖАВИ С НАСЕЛЕНИЕ НАД 180 МЛН ДУШИ.И НАМНОГО ГОЛЯМА ТЕРИТОРИЯ ИМАЙКИ ПРЕДВИД РУСИЯ.
11:25 29.05.2024
32 Наглата ви неграмотност
До коментар #1 от "Емил":
е типична за русофилите пишман историци!11:29 29.05.2024
33 Кажи му русофил
До коментар #4 от "Aлфа Bълкът":
и не го обиждай повече!Коментиран от #38
11:30 29.05.2024
34 А ти на какви се бе,
До коментар #10 от "Браво":
дриш...льо?11:30 29.05.2024
35 Т.нар. днешни историци още са
До коментар #7 от "Перо":
в комунизма направен по съветски маниер. Техните и съветските книги пълни с българомразтво са само за изгаряне!11:32 29.05.2024
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Aлфа Bълкът
До коментар #33 от "Кажи му русофил":
Какъв русофил бе, разтягането на локуми от псевдо интелектуалци. Тъкмо се бях събудил и щях да заспя от тая тъпня.Майсторът "с китка зад ухото"!? Да не е седнал на чука, че е бил така щастлив?
13:12 29.05.2024
39 Гост
До коментар #24 от "Язе":
Както подчертах: коментарите ви, пълни с правописни грешки, са аргументът. Ако и това не сте разбрали.....20:02 29.05.2024
40 Гост
До коментар #37 от "Анджо":
Неграмотен е човек, който не знае да чете и пише. Сигурно имахте предвид невеж. Това пък е човек, който не знае разни неща, като например, каква е разликата между неграмотен и невеж.20:04 29.05.2024
41 Гост
До коментар #27 от "Коко Н":
Грешиш. Точно новото време и технологиите за масова комуникация, дадоха възможност на всеки сам03ван историк да си изгради платформа и да си крещи неговите истини от нея. Сега, напишеш нещо в нета и го прочетат 2000 души. А преди, за да пише на широката публика се искаше да посочиш източници и да докажеш твърденията си.20:09 29.05.2024
42 Гост
До коментар #29 от "Асен Милев":
Борис е наложил славянският език, като единен за народа му. Допреди това в България се е говорело на два езика - славянски и старобългарски, който няма нищо общо с днешният ни език, а е от групата на тюркските езици. Естествено, няма как да наложи него, защото славяните в България са били много повече от прабългарите. Доказателството е невъобразимото сходство на днешният български език с другите славянски диалекти: сръбски, руски, полски, чешки, хърватски, словенски, беларуски, украински..... Освен, ако не смятате да ме убеждавате, че и тези народи говорят езикът на прабългарите. Нема нужда.Коментиран от #44
20:14 29.05.2024
43 ънгей киртакофф
21:52 29.05.2024
44 Асен Милев
До коментар #42 от "Гост":
Тюркските езици са в Азия. На Балканския полуостров при тракийските племена тюркски езици няма.22:55 29.05.2024