Поредна доза напрежение между президента и управляващите създаде изказване на държавния глава навръх 10 ноември. Поводът за задочния спор беше българската демокрация, която според думите на Румен Радев, е застрашена. Типично от ГЕРБ не оставиха без отговор думите му. Поредните словесни престрелки и посланията от тях коментираме с политолога проф. Евгений Дайнов в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“.
- Проф. Дайнов, случва ли се нещо извънредно, имайки предвид, че това е поредния рунд между президента и управляващите? Като че ли всяка тема има потенциал да се превърне в разделителна между тях.
- Не знам дали е извънредно, но е в изцяло променен контекст. С тези протести, които в някаква степен неочаквано многобройни бяха вчера и явно ще продължат, всякакви политически пререкания вече придобиват съвършено друг смисъл. Те директно се отнася към това кой как упражнява властта и ще я упражнява ли още дълго тази власт и какво става след като престане да упражнява властта. Така че точно този спор попадна в точно такъв контекст на сериозно разклащане на властта и е от много важно политическо значение. От тази гледна точка, това обръщение на президента вече след вчерашните протести може да се чете като политическа декларация на някаква бъдеща партия или движение, които констатират какво не им харесва в държавата и поемат ангажимент нещо да направят по въпроса.
- Всъщност, от ГЕРБ заподозряха президента в координирани действия с БСП. Имайки предвид думите ви, да разбираме ли, че това може да се окаже напълно възможно?
- Хвърчат от вчера всякакви конспиративни теории. Сега гледах в интернет. Има няколко възгледа върху това как се случват историческите събития и политическите в частност – едното е, че са плод на конспирация винаги, другото е, че се събират няколко фактори едновременно, по различни причини се събират, които рязко променят ситуацията. Според мен, малко конспиративна е някаква схема, в която президентът Радев да участва с цел да катурват прословутата стабилност. Има събиране на дейности, има действия, които произтичат от една обща причина обаче. И тази причина, знаете ли каква е? Тази причина е поведението на властта. Аз мислех да напиша статия, в която да разсъждавам по следния въпрос: като че ли има във върхушката на властта, на управлението на държавата група хора, която всеки ден се събират и обсъждат един-единствен въпрос – какво да направим днес, за да подразним българския народ? От седмици наред те всеки ден правят такива фрапантни неща, които гарантирано дразнят хората. Гарантирано. И сега това дразнене минава и през протестите, минава естествено през реакция на този президент, който от самото начало чува онова, което хората не харесват. Той има тази дарба. Не забравяйте, още не беше встъпил в длъжност, когато подкрепи едни екологични протести – той ги чува тези неща.
- Това обаче политическо говорене на президента към момента, което очевидно е в негова полза, докога ще има потенциала да бъде такова?
- Като гледам той как говори и как засилва говоренето в критични ситуации, докато има критична ситуация можем да разчитаме на това, че той ще се намесва с някакви политически анализи. Искам да ви обърна внимание на следното обаче – когато се каже „протестът е политически“ или „става политически“, или „говоренето е политическо“, тук върви една известна подмяна. Всяко говорене и всяко действие, което се отнася до общото благо, е политическо. Защото политиката, дефинирана от Аристотел, е точно това – обслужване на общото благо. Друго е да кажем партийно, партийно е друго. Но всяко нещо, което опира до общото благо, е политическо. В случая това обръщение на президента е чисто политическо действие, защото констатира поредица от нередности в начина, по който живеем заедно.
- Свикнали сме обаче срещу президента да се изправя самият премиер Борисов. Сега тази роля се поема от Цветанов – защо?
- Аз мисля че Борисов има тежък проблем. Неговите очаквания все по-драматично се разминават с реалността. Той още по времето на председателството се беше подредил в живота следната картина: „България е стабилна, никой не ме оспорва, сега ще стане голям европейски политик, пък като мине европредседателството, ще стана на голям световен политик, ще въвеждам в ред световните дела“. И изведнъж България започва да ври и кипи, и се оказва, че хората изобщо не са доволни от него. Това е толкова е различно от онова, което той си представя, че той изпада в ситуация, която не е типична за него, но му се е случвало и преди – да не знае как да реагира. Не че Цветанов реагира правилно, не че който и да е реагира адекватно, особено на това събиране между говоренето на президента и протестите, които бушуват, но очевидно Борисов съвсем не знае как да реагира и явно се е оттеглил някъде да премисли нещата, да види защо аджеба си представя едно, а то всъщност е друго.
- Бързата и недомислена реакция някак си никога не е била в полза на управляващите. Това показват повечето събития, повечето коментари, които правят почти веднага прибързано. Така ли се оказва?
- Но пък при Борисов дълги години беше, сега започва обратното. Той реагира бързо и правилно, а напоследък не реагира нито бързо, нито правилно, именно поради това негово отдалечаване от действителността. А другите, всички останали просто не са му на нивото. Те толкова са далеч от неговото ниво останалите членове на ГЕРБ и видни министри, че той като не може да реагира, като е изтървал нишката на събитията, те нямат никакъв шанс. Просто те не ги разбират тези работи. Ето ви пример, чудесен пример – примерът Мая Манолова. Колко акъл трябва да имаш, за да вземеш служебния автомобил именно на Мая Манолова, и именно тогава когато тя е национален омбудсман. Ами нали Мая Манолова е с пъти по-добро в медийното присъствие от всички гербаджии взети заедно? Те в рамките на един ден я направиха най-популярният политик в България, ей така от пълно неумение за публично присъствие. Така че единственият, който може там да реагира, е Бойко Борисов. Той в момента очевидно е в някакво безпокойство. А на тях им е дадено да измислят – ей сега ще започнат да измислят конспирация. Утре най-късно от ГЕРБ ще чуем пак някакви конспирация на еди кого си, за да се случи еди що си.
- Президентът беше обвинен някак си без изненада в разделител на нацията. Получава ли се обаче точно обратното в тази ситуация – обединени в това недоволство срещу управляващите?
- При отсъствие на политическа партия или политическо движение, което да фокусира това недоволство, около което това недоволство да се структурира, единствените фигури са тези две, които остават на терена – президентът, който очевидно не е от ГЕРБ и не иска да бъде, и Мая Манолова, която дето се вика и служебната й характеристика е закрилник на народа, защото това работи един омбудсман. Така че тези двете фигури са най-важните политически места в момента, но тъй като не са партийни, много трудно ще може покрай тях да се структурира това недоволство, което върви в момента. По принцип това недоволство трябва да си намери партиен носител, но такъв очевидно няма на терена.
- Споменахте променен контекст заради протестите, някак парадоксално се получава – в дните, в които цялата страна е по улиците, родни политици разменят хапливи реплики. Обръща ли обществото все още внимание на такива скандали, имат ли те тежест като цяло за нагласите на електората?
- Хайде да го кажем така метафорично. В момента протестират обикновените хора, не такива, като мен, които имат ясни идейни конструкции в главата си, и чуват и четат всичко. В момента, в който излязат на протест обикновените хора, те престават да чуват и да виждат каквото и да било, което е пряко свързано с тях, и ще ви кажа защо. Обикновеният човек не протестира, народът като такъв не протестира, не е през цялото време политическо животно. Народът като излезе на улицата, обикновените хора, значи им е писнало до такава степен от всички, и те не чуват никого. Така че каквото и да си приказват горе по върховете, който и с когото да се скара, ако това няма връзка с недоволството на стоящо зад този протест, никой няма да ги чуе, и ще изглеждат, както изглеждаха в началото на 2013 година – абсолютно неадекватни хора, които вършат някакви техните си неща и народът ги гледа с недоумение.
- Ще има ли обаче чуваемост от другата страна, някаква ангажираност на фона на целите тези масови протести, от страна на управляващите?
- Управляващите си ги изпросиха тези протести. Всеки ден все едно нарочно измислят нещо, за да дразнят хората. Те си го предизвикаха и ще ви кажа защо – това пак отново е описано от Аристотел: ако някой управляващ беше чел Аристотел, това, което е писал този дядо преди 2 300 години, щеше да си спести ама много неприятности, супер много неприятности. Никакъв адекватен отговор не може да дойде от управляващите, защото те влязоха в една спирала да градят олигархия, а олигархията си има вътрешни закони на развитие. Най-малкото води до монопол, до самообслужване на властта и до кражби на публични средства. Тя олигархията затова съществува и затова не може реагира адекватно докато е олигархия. Корените на всичко, което се случва в момента – протестът заради горивата, къде е коренът – коренът най-често е олигархически. Емил Димитров-Ревизоро в качеството си на депутат внася в комисията, на която е председател закон, който изхвърля малките търговци на горива на пазара и закрепва монопола на „Лукойл“. Сега, цялата им работа е такава, те само за това мислят. Така че адекватна реакция не виждам откъде може да дойде.
- Как обаче ще завърши всичко това? Не виждаме нищо ново – този сюжет сме го преигравали вече неведнъж, а вие неведнъж сте прогнозирали предсрочни избори на този кабинет. Индикациите май остават.
-Те са неизбежни, и вие много добре помните защо го прогнозирах. Конструкцията на властта е толкова нелепа, олигархична в най-бруталния, дразнещ хората вид, че тя не може да издържи на сериозна политическа криза. Ако това продължи, което видяхме вчера, конструкцията на тази власт не е така построена, че да издържи на такава криза. И затова винаги съм казвал, и не само аз- този кабинет няма да изкара целия си мандат, защото не е конструиран по начин, по който може да издържи, да изкара целия си мандат. И като добавим към това характерното за всяка олигархия качество непрекъснато да дразни хората, да високомерничи – вижте, защо избухна това напрежение срещу Валери Симеонов? Той каза на глас онова, което тази олигархична власт си мисли за нас, че ние сме някакви кресливи идиоти, дето лъжем. Преди това ни обясняваше, че му се мотаем из краката и всякакви такива неща. Това да събереш в едно олигархия, която краде – тя друга работа няма, ползва властта, за да краде, откъде краде – от хората. Второ, да развиеш и да демонстрираш презрение към хората, които ограбваш – как си представяте вие, че това може да издържи 4 години?
- Въпросителните обаче са после какво, какво следва – протести, предсрочни избори? Има ли някаква нова картина или сме обречени този сценарий да си го играем отново и отново?
- В една демокрация избори има, за да успеят хората да излъчат адекватно свои представители. В една демокрация изборите никога не знаеш кой ще ги спечели. Това е номерът на изборите. Ако знаеш кой ще ги спечели, значи нещо ти е сбъркано в демокрацията, както ако Путин се яви на избори в Русия – Путин печели. Значи няма нужда от избори. Изборите са важни тогава, когато не знаеш какъв ще бъде резултатът. И тук вече е въпрос за това съществуващите политически партии доколко ще съумеят да изразят онова, което хората искат да видят да се случва. Не виждам някаква драма, нито някаква обреченост. Особено инфантилни са разсъжденията: „Ами те пак ще дойдат социалистите“. Откъде накъде да си мислят, че пак ще дойдат социалистите? Нали зависи от това как гласуват 4 милиона човека?
- За финал можем ли да направим едно такова обобщение- политическата конструкция няма да издържи на натиска на общественото недоволство?
- Конструкцията сама по себе си, дори и да издържи на тази критична ситуация, на тази криза, която в момента е, аз не я виждам да издържи на следваща и по-следваща. Дори стана дума мисля във вашето радио преди 2 седмици, че най-разумното действие на Бойко Борисов би било да събере европейските избори и парламентарните в едно. Тоест, да добута до лятото този кабинет. Аз не го виждам как ще мине през зимата – все още е топло, все още е ноември, все още хората не са достатъчно разярени. Обикновено най-яростните революции стават зимата и най-успешните откъм сваляне на правителства. Страшно ще се учудя, ако Бойко Борисов успее да събере парламентарни и европейски избори, защото очаквам да подаде оставка преди това.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тииф
13:09 13.11.2018
2 Шляхтиц
13:14 13.11.2018
3 Кълвач
13:19 13.11.2018
4 Кълвач
13:19 13.11.2018
5 Бухал
Коментиран от #62
13:26 13.11.2018
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Apple
Коментиран от #24, #53
13:37 13.11.2018
9 Morgoth
13:47 13.11.2018
10 bbb
13:55 13.11.2018
11 Много ядосан
Коментиран от #48
14:04 13.11.2018
12 Наблюдател
14:28 13.11.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Любомир Семерджиев
14:37 13.11.2018
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Аналитик
14:54 13.11.2018
17 Амнезия Склерозова
Нали, ...Професоре ;)
14:58 13.11.2018
18 Велика България.
Коментиран от #39, #47, #52
15:04 13.11.2018
19 мдаа
Коментиран от #33
15:56 13.11.2018
20 стоян георгиев
16:28 13.11.2018
21 SAAB
17:00 13.11.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Че ДПС и сега управлява
До коментар #8 от "Apple":
Че Доган и Шишо управляват и крадат заедно с Тиквато18:02 13.11.2018
25 ами ами
18:04 13.11.2018
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 СТАРОТО
18:40 13.11.2018
28 Azzzzzzzzz
Не може след три неуспешни мандата да се мисли по този начин! Какво значи няма алтернатива, ще се създаде!Дайте сега и на внуците ни да царува ББ.Това е пораженческо мислене"
18:40 13.11.2018
29 Azzzzzzzzz
Не може след три неуспешни мандата да се мисли по този начин! Какво значи няма алтернатива, ще се създаде!Дайте сега и на внуците ни да царува ББ.Това е пораженческо мислене"
18:41 13.11.2018
30 Azzzzzzzzz
Не може след три неуспешни мандата да се мисли по този начин! Какво значи няма алтернатива, ще се създаде!Дайте сега и на внуците ни да царува ББ.Това е пораженческо мислене"
18:41 13.11.2018
31 СТАРОТО
18:45 13.11.2018
32 Хитлер
18:53 13.11.2018
33 Като окрадоха
До коментар #19 от "мдаа":
България, за да плащат на такива като теб, за да гласуваш за тикви. :)19:29 13.11.2018
34 Българин
Народен съд.
Въпросът ми е с кои ще ги сменим?
19:50 13.11.2018
35 безпартиен
20:17 13.11.2018
36 Chukan Kirilov
20:24 13.11.2018
37 бсфн
21:43 13.11.2018
38 дебили
22:02 13.11.2018
39 Иванов
До коментар #18 от "Велика България.":
Разбира се, че ще излезе. Гаранция Франция! Той ще излезе, а Снегурочка ще влезе!22:03 13.11.2018
40 пинчера
22:17 13.11.2018
41 СТАРОТО
22:18 13.11.2018
42 СТАРОТО
22:24 13.11.2018
43 СТАРОТО
До коментар #7 от "Прецицалото":
осГавка,осГавка ,осГавка ! хахаха ега ти граматика ???22:27 13.11.2018
44 професоре
22:46 13.11.2018
45 Ачко
23:00 13.11.2018
46 Бачо
23:05 13.11.2018
47 Ачко
До коментар #18 от "Велика България.":
Да. Ако се напише луд . За да не носи отговорност. А ти? Нормален ли си?23:06 13.11.2018
48 никси
До коментар #11 от "Много ядосан":
аиде нема нужда испотрбали сани23:18 13.11.2018
49 Тръмп
23:35 13.11.2018
50 377
23:59 13.11.2018
51 Демократ
00:39 14.11.2018
52 Писна ми! 🌋
До коментар #18 от "Велика България.":
Ще излезе с разпран з@дник, но по-богат с 5-6 млрд. !Няма по-големи измамници и хитреци от Боко и Цвъки. Тия двамата манипулират години наред цял един народ, крадът го и го лъжат на поразия, а част от него им вярва и боготвори! Жалки, заблудени овце! Тия двама наглеци плюят по всички нас, а вие си мислите, че дъжд вали! Време е да прогледнете и видите истината, а тя е страшна за България и всички нас! Тия боклуци покровителстват ултравиолетовите и всячески ги закрилят като техен основен електорат, а за нас изобщо не им пука, важното е да си плащаме надутите данъци, глоби, застраховки, ток, вода, отопление, горива, лекарства, храни и т.н. ! 💣 Време е за промяна без гербери, комунисти, продажни патриоти и цялата тая парламентарна сволоч! 😠02:55 14.11.2018
53 Алфа Ромео
До коментар #8 от "Apple":
Бъркаш, никоя партия не иска народа, иска се смяна на системата, никой балък няма да търпи вече която и да е от тези мафиотски структури.Коментиран от #55
05:43 14.11.2018
54 Румяна Костова
06:54 14.11.2018
55 Румяна Костова
До коментар #53 от "Алфа Ромео":
Точно така,но все пак някаква система трябва да има ,по каква схема да си изберем управляващи?06:56 14.11.2018
56 гост
07:28 14.11.2018
57 Петър Янчев
07:45 14.11.2018
58 Ша са опраим
10:14 14.11.2018
59 ЗЛОБЕН
10:22 14.11.2018
60 ЗЛОБЕН
10:34 14.11.2018
61 Воиводта от Чавдар
Коментиран от #67
12:07 14.11.2018
62 Кавал Бареков
До коментар #5 от "Бухал":
Не е нужно да си професор за да го кажеш.Пределно ясно е,че това правителство е аут до края на януари.12:56 14.11.2018
63 Тръмп
13:13 14.11.2018
64 Тръмп
13:17 14.11.2018
65 Тръмп
13:20 14.11.2018
66 Познавач
19:35 14.11.2018
67 Дудук
До коментар #61 от "Воиводта от Чавдар":
Ако бсП откраднат властта,което го могат, ще ошушкат всичко и ще изтеглят голям заем или Народа ще ги свали с протести.00:37 15.11.2018
68 инфо
Средното си образование получава във Форест Хил Скуул в Лондон [2]. Започва обучението си в Оксфорд през 1976 г. [1] благодарение на получена стипендия от фондация „Людмила Живкова“, а по-късно получава бакалавърска степен от колежа „Корпус Кристи“ на Оксфордския университет. През 1984 г. получава научната степен „кандидат на историческите науки“ след защита на дисертация на тема „Френската комунистическа партия и проблемът за политическите съюзи (1972-1981 г.)“[3] Преподава известно време в Оксфорд, бил е асистент в Софийския университет [1] Евгений Дайнов е бил зачислен за редовен аспирант в Института по история на Българската комунистическа партия при ЦК на БКП през 1982 година. [4]От проведената аспирантура има докторат по съвременна история на тема „История на комунистическото и работническото движение на националноосводобителните движения в Западна Европа след 1945 г.“ (1985) [2] [5]. Работил е като преподавател в Института по история на БКП.
14:44 15.11.2018