„Правителството ви е бавноразвиващо се. Състоянието на киберсигурността ви е пародийно“. Тези думи на хакерите, които удариха системите на НАП и източиха лични данни над 5 милиона граждани и фирми, дълго ще отекват из коридорите на властта. Защото отвъд всичко останало, носят и един сериозен заряд на унижение. Не просто ни окрадоха, а ни се изсмяха в очите. Няма да коментирам самата атака над НАП, има си специализирани органи, които тепърва ще разследват как се случи цялата тази унизителна ситуация. Думата ми обаче е за изборите и темата с машинното гласуване. Въобще след тази атака и след болезнената констатация, че състоянието на киберсигурността ни е пародийно, мисля, че всякакъв нелеп опит да се реанимира гласуване чрез машини или по електронен път е отвъд абсурдна.
Нека първо кажем няколко думи за електронното гласуване. С оглед на ситуацията май няма здравомислещ човек, който да иска към този момент електронно гласуване. С тази „мисъл техническа“, която върлува като бубонна чума из IT-отделите на администрацията ни, мисля, че по-добре вместо електронно гласуване, просто директно да отменим изборите. И без това от тях няма да има съществен смисъл, ако всеки може да човърка из резултатите, а като виждаме състоянието на киберсигурността ни („пародийно“) едва ли може да се очаква друго. Добре, да се съгласим, че „електрическото“, както го наричат зевзеците из социалната мрежа, гласуване е в коша и там ще си остане. Какво правим обаче с машинното гласуване?
По същество проблемите с машинното гласуване са няколко. На първо място е проблемът със сигурността на отчетения вот. Машините дават дефекти, бъгват, забиват и въобще – носят всички позитиви, но и негативи на всяка машина. При един бъг на машината кой ще гарантира, че вотът е записан и отчетен като хората? Видяхме как цял свят се смя на Мадуро във Венецуела за машинното гласуване там. И нашите чукчи решиха, че най-доброто решение е да възпроизведем венецуелското техническо чудо относно дилемата „за“ или „против“ машинно гласуване. Но да оставим този абсурд настрана. След хакерската атака в НАП мисля, че би трябвало да са лъснали уменията на нашата „мисъл техническа“ да се справя с проблемите на киберсигурността.
Машините, макар и несвързани с интернет, пак си остават една електроника, от която, очевидно, държавата ни разбира толкова, колкото Албания разбира от самолетостроене. Въобще – тъжна картинка. Вторият съществен проблем на машините е, че са брутално скъпи. За полубананова демокрация като нашата да се накичим с машини във всяка секция е като в Ботсвана да си купят електрически коли на „Тесла“ за нуждите на тамошната полиция. В докладът на ЦИК за отминалите избори констатациите са плашещи – един глас на машина струва 60 лева, докато един глас на хартиена бюлетина струва 77 стотинки.
И за финал – отново от данните на ЦИК излиза, че едва ¼ от гласувалите в секция с машина са подали вота си именно чрез машината. Останалите ¾ са гласували с хартиена бюлетина, въпреки възможността да гласуват с машина. С други думи – само да не се окаже, че това е поредната лабораторна тема, от която гражданите не се вълнуват въобще, а? Има едни жълтопаветни рицари на машинното гласуване, които се чудят как да изведат пред скоби един технически (и по съществото си – не особено съществен) въпрос и да го превърнат в проблема на държавата. Иначе част от тях излезли да искат оставката на финансовия министър заради фала в НАП, ама да ги пита човек чия оставка ще искат, ако някой сръчен хакер ни открадне изборите заради техните машинки и играчки?
Изборният процес не е игра. Не е и не може да бъде заложник на прищявките и капризите на една шайка раздърпани служители в няколко IT компании. Към изборите трябва да се подхожда сериозно и отговорно. И най-вече – дайте да си отговорим какъв точно проблем ще реши машинното гласуване. Ще направи ли изборите по-честни? Не. Ще ги направи ли по-евтини? Категорично не! Ще ги направи ли по-достъпни за хората? Само който не е виждал как баба му си служи с дистанционното за климатика, само той може да си мисли, че на всички граждани ще им е лесно да гласуват с машина. И какъв изборен проблем ще решат машините? Никакъв. Само ще създадат проблеми и ще дадат възможност на някой скучаещ хакер отново да ни обясни след някоя друга година, че нивото на киберсигурност ни е пародийно. И на мен ми се иска да сме „нация техническа“, ама не сме. Иска ми се и да съм лекоатлет, ама не съм. Такива са реалностите и трябва да се съобразяваме с тях. Иначе сами пишем историята на собствения си провал. Затова – никакво машинно гласуване!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лазар Коен
Коментиран от #11
10:02 17.07.2019
2 Гостилничаря
Коментиран от #14, #30, #37
10:04 17.07.2019
3 Философа
10:05 17.07.2019
4 Хайл
10:06 17.07.2019
5 Гост
10:07 17.07.2019
6 сектант
10:07 17.07.2019
7 Dragozow
Коментиран от #12, #25
10:07 17.07.2019
8 бл.134 в Зап. парк
В тази полудържава вече всичко е платено и абсурдно : България на 6 морета ; Да живее Ньой ; Южна Добруджа е румънска
10:08 17.07.2019
9 Axaxa
Коментиран от #18
10:09 17.07.2019
10 Даскала
10:10 17.07.2019
11 Максуел
До коментар #1 от "Лазар Коен":
Тази мумия жива ли е ?10:11 17.07.2019
12 Преброяване на бесните язовци
До коментар #7 от "Dragozow":
Точно затова започвам да си мисля, че целият този цирк с изтеклите от НАП данни е, за да може да наплашат мат'ряла и в крайна сметка да не въведат машинното гласуване.Коментиран от #13, #29, #39
10:12 17.07.2019
13 Бесен Язовец
До коментар #12 от "Преброяване на бесните язовци":
Ще се сетиш!10:13 17.07.2019
14 Преброяване на бесните язовци
До коментар #2 от "Гостилничаря":
Баба Вуна от Куртово Курнаре от къде да знае какво е интернет, хакер, и т. н.? На нея и на масата други 80%-тни им прожектират по телевизора, че машинното гласуване е несигурно и толкоз. А защо е несигурно - защото има малък шанс да развали рахатлъка на трите прасенца и гос'ударя им от Сараите.10:17 17.07.2019
15 Рошавия
10:20 17.07.2019
16 Йосарян
10:26 17.07.2019
17 Димов
10:36 17.07.2019
18 Гост
До коментар #9 от "Axaxa":
Май не си гледал филма Мъж на годината с Робин Уилямс.10:41 17.07.2019
19 Димов
10:46 17.07.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Добре, ама
Така си мисля аз...
11:34 17.07.2019
22 3333
Коментиран от #40, #41
11:34 17.07.2019
23 Западните Балкани
11:47 17.07.2019
24 Чичо Тони
12:00 17.07.2019
25 Чичо Тони
До коментар #7 от "Dragozow":
В банките всеки има лична с/ка с достъп до нея във всеки момент и информация 24/7 какво се случва с нея. При машинно гласуване с отчитане на вота с електронен носител нямаш никаква представа как е отчетен твоя вот и най-важното - не можеш да възразиш. Затова - бюлетина. Тя може да бъде генерирана от машината, но тя (бюлетината) е твоя вот и твоето доказателство за него.12:07 17.07.2019
26 Morgoth
12:31 17.07.2019
27 Ама ха
12:47 17.07.2019
28 Авторът
Коментиран от #47
13:19 17.07.2019
29 Бобъра
До коментар #12 от "Преброяване на бесните язовци":
Точно така!13:20 17.07.2019
30 Патето яки
До коментар #2 от "Гостилничаря":
Автора се прави на улав та баламосва раята с глупости. Може би ще хакнат в къщи готварската печка или кафемашината и програмата на пералнята.Първо беше уж руснак след това марсианец. Цялата медийна гилдия се включи в баламосването явно им се плаща.
14:34 17.07.2019
31 Димов
Коментиран от #33, #38
15:12 17.07.2019
32 гост
Гербаджийска мижитурка такава...!!!
15:47 17.07.2019
33 Гост
До коментар #31 от "Димов":
Бъркаш! Те точно на това разчитат! Колкото по-малко гласоподаватели, толкова по-добре! Решаващият вот ще бъде на купените гласове! Според мен, трябва да има минимален праг на гласувалите, за да се зачетат изборите!Коментиран от #35, #42
15:58 17.07.2019
34 Какво общо
19:15 17.07.2019
35 Пешо
До коментар #33 от "Гост":
В Сърбия при гласували под 50% изборите не се зачитат!19:17 17.07.2019
36 неам нерви
19:33 17.07.2019
37 Е да де
До коментар #2 от "Гостилничаря":
Нали за това го активираха момчето...за заблуда, ама ние знаем, че машините за гласуване нямат интернет, всички го знаем, а селата са празни. Явно много ги е страх от машините, а нас искат да ни заменят с роботи...ще видим кой-кого !19:44 17.07.2019
38 Грешиш
До коментар #31 от "Димов":
Грешиш много, Димчо !Коментиран от #43
19:46 17.07.2019
39 И за това
До коментар #12 от "Преброяване на бесните язовци":
И за машинното, и за милиардите за F16, които уж ги имаше, а ги няма, и да се подмажат на краварите, и да очернят руснаците, да забравим Ц. Ц...прах в очите20:14 17.07.2019
40 И за това
До коментар #22 от "3333":
И за машинното, и за милиардите за F16, които уж ги имаше, а ги няма, и да се подмажат на краварите, и да очернят руснаците, да забравим Ц. Ц...прах в очите20:17 17.07.2019
41 Даааа
До коментар #22 от "3333":
То пък банките - чисто бели и честни!20:18 17.07.2019
42 Димов
До коментар #33 от "Гост":
Дори всички 7 млн българи да гласуваме, пак корумпираните ще ни управляват. На кого се надявате, ако има висока избирателна активност? Всеки глас е още пари субсидия за алчните управници. Защо да им пълним гушите с вота си?20:33 17.07.2019
43 Димов
До коментар #38 от "Грешиш":
И към вас - въпросът от #42.20:35 17.07.2019
44 Бачо Киро
08:12 18.07.2019
45 Ммда
11:28 18.07.2019
46 ясно
18:07 18.07.2019
47 точно
До коментар #28 от "Авторът":
Ценз!8-ми клас и ще излизат ``фалшиви диломи`` и ``шофьорскикнижки``!
Коментиран от #48
18:25 18.07.2019
48 Димов
До коментар #47 от "точно":
Но при ценз за трудов стаж няма как да излиза фалшив стаж. Минимум 80% стаж от трудоспособните ти години, и тогава имаш право на глас. И всички данъци платени.19:56 19.07.2019
49 Jenniehonna
19:52 11.05.2020
50 Компютърно неграмотен
15:49 27.08.2020