Честит празник, българи! Днес се навършват 134 години от Съединението на Княжество България и Източна Румелия. Това е може би най-знаменитият ден в историята на българската нация, тъй като тогава тя за първи път успява успешно да се самоорганизира и да извърши велико дело, каквото е Съединението на България. Освен това, месецът септември е изключително наситен откъм исторически събития за България. По повод днешната знаменита в исторически план дата за България, но и за някои други исторически събития случили се в този месец през XX век, ние от ФАКТИ разговаряхме с историка от Софийския университет Светослав Живков.
- Г-н Живков, днес честваме Съединението на България. То е изключително значимо събитие в историята на нашата нация. Какво най-вече трябва да знаят сънародниците ни за него?
- Съединението е наистина голям ден в българската история, тъй като, и идейно, и практически е акт осъществен от родолюбиви българи. Едва впоследствие получаваме подкрепа от Англия, докато в навечерието на все още неосъщественото съединение, Великите сили ни съветват да си кротуваме. Постигнат е успех по решаването на националния въпрос след Освобождението, а именно освобождаването на земите останали под чужда власт. Националният ни въпрос, както знаем, се поражда поради решенията на Берлинския конгрес. Разбира се, българската държава успява да постигне териториално разширение и след Балканските войни. То обаче е крайно незадоволително на фона на амбициите и националния идеал. Събитията около Съединението са страшно много, стотици, хиляди, безчет страници писани по този въпрос. Българите от Източна Румелия и от Княжество България просто решават да се съединят, до голяма степен и против волята на Великите сили. В този смисъл Съединението и в международен план е да речем.. не чак уникално събитие, но знаем, че Великите сили най-често диктуват събитията в международните отношения. Съединението на България е едно изключения.
- А бихте ли разказали на нашите читатели повече за позицията на Великите сили относно тази тогавашна национална кауза на българския народ? Защо например Русия не приема добре този наш самостоятелен акт?
- Великите сили, разбира се, по въпроса за Съединението, а и не само, изхождат от своите си интереси. Очаквано е всяка една държава в международните отношения да преследва своите интереси. Така и би трябвало да бъде. Конкретно Русия, на пръв поглед е странно нейното поведение, тъй като все пак руските дипломати са автори на Санстефанския проект от 1878 година, който не се реализира, в този смисъл до 1885 година всички в България очакват Русия да подкрепи едно евентуално съединение. Това не се случва поради много причини. Обикновено се изказва тезата, че влошените отношения между руския император Александър III и българския княз Александър I Батенберг са причина за това руската дипломация да не подкрепи Съединението. Има го и този момент на влошените лични отношения, но по-сериозната, системна причина е, че всъщност българският проект на Русия в тези първи години след Руско-турската война - не се реализира. Руският проект за българската държава е България да бъде един руски сателит. Буквално. Не просто съюзник в едни бъдещи планове на Русия на Балканите, за влизане на проливите и т.н., а една държава, която да бъде изцяло руски сателит. Този руски проект, поради ред причини, не се реализира. Българите към 1882-1883, особено около провала на Режима на пълномощията, поне българският политически елит, голяма част от него, начело с княза, демонстрира, че не желае България да бъде такъв руски сателит. От 1883 година започват плановете на Русия да детронира княз Александър I Батенберг. Това ще се случи три години по-късно, една година след Съединението. В този контекст Русия няма как да подкрепи едно такова съединение. Едно уголемяване на държава, която се очертава най-малкото като такава, която не е руски сателит.
- Може ли да се посочи български държавник, който е с най-голяма заслуга за осъществяването на Съединението?
- Обикновено би трябвало да е държавният глава и министър-председателят. По това време, вече споменахме, държавен глава е княз Александър I Батенберг, а министър-председател е Петко Каравелов. Ситуацията тогава е малко странна. Министър-председателят до известна степен върви след събитията и това всъщност може би се оказва и правилната позиция. Самото съединение до голяма степен е инициатива на местните българи в Източна Румелия, те подемат акцията, те създават таен комитет, пропагандират съединистката идея през цялата 1885 година. Самото съединение е извършено в Пловдив, конкретно към 6 септември, малко звучи странно, но то е военен преврат. Милицията на Източна Румелия, не цялата, разбира се, а тези части, които са ръководени от Данаил Николаев в Пловдив, свалят главния управител на Източна Румелия и обявяват Съединението. Това става с помощта и на четата на Чардафон, както и на някои други чети като Чирпанската. Водещите фигури, инициаторите на акцията, са от Източна Румелия. Князът, той е в течение на нещата, като към края на август, началото на септември, вече се ориентира в събитията.
Неговата заслуга се състои в това, че той постъпва доста смело, като без да е получил съгласието на Великите сили, Батенберг пристига в Пловдив и признава акта на Съединението. Оглавява обединението на Северна и Южна България. Съединението само по себе си - не е само 6 септември. Знаем, че веднага след този акт, Великите сили се събират на конференция в Цариград и се обсъждат различни варианти. В началото на ноември Сърбия напада България и всъщност Съединението е защитено с военния успех на България срещу Сърбия в Сръбско-българската война, в която върховен главнокомандващ е князът, това от една страна, а от друга страна и със самото решение на Великите сили, изразено в Топханенския акт.
- А дали не толкова дейното участие на тогавашния министър-председател Петко Каравелов, не се дължи на някакво външно влияние спрямо него?
- Най-вероятно Петко Каравелов именно поради тази причина си пасува. Защото съединистките дейци, освен, че установяват контакт с княза през лятото на 1885 година, те установяват контакт и с Петко Каравелов. Той буквално им казва: стойте, не правете лудории, рано е, няма подкрепа. Може би от тази гледна точка, позицията на Каравелов е издържана. Тя не е особено блестяща и патриотична, в случая, но това е на пръв поглед. В края на краищата е успешна позицията, защото Съединението, начинът, по който е извършено, българите показват, че това не е толкова акция на държавата и нейните институции, колкото на местните българи извън България. Тоест тези, които се намират тогава на територията на Източна Румелия.
Факт е, че впоследствие, вече след като е обявено Съединението и след като князът го подкрепя, влиза и в Пловдив, Петко Каравелов е с него. Самото признаване, ние вече споменахме, до голяма степен е успешно и заради Сръбско-българската война. Има и обаче едни Българо-турски преговори, една активизация на българската дипломация в началото на 1886 година. Българският външен министър Илия Цанов, който е министър в кабинета на Каравелов, а и негов политически и личен приятел, сключва предварителното споразумение с Османската империя, на което се стъпва при оформянето на последвалия Топханенски акт. Това споразумение е от януари 1886 година, като да, Топханенският акт има малко по-различни клаузи, продиктувани от влиянието на Великите сили, но в края на краищата българската дипломация също е активна и ролята на Каравелов не може да се отрече.
- Вървейки хронологично в годините, отново през септември, но този път на дата 22-ри, а годината е 1908, тогава е провъзгласена независимостта на България. Може ли да се каже, че именно тогава и Съединението, случило се 23 години по-рано, е признато напълно от международната общност?
- Чисто формално - да. Всъщност, когато става дума за Съединението, ние веднага трябва да кажем, че фактически България се съединява с Източна Румелия още през 1885-86 година, но формално, от гледна точка на международните отношения, Източна Румелия продължава да съществува като самостоятелен ентитет до 1909 година, когато е призната независимостта на България. Това се дължи на самия Топханенски акт, който просто казва, че българският княз се назначава за главен управител на Източна Румелия. Има и една свикана комисия през 1886 година, Българо-турска, която нищо не решава. Ние фактически имаме съединение още през 1885-86, защото институциите на Източна Румелия са ликвидирани и областта от чисто конституционно правна гледна точка е буквално слята с България. В тази област започват да действат българските закони, българският суверенитет, но в международно правен план обаче, включително и на международните географски карти, Източна Румелия продължава да съществува като отделна област. С факта на българската независимост и неговото признаване впоследствие, вследствие на българско-турски протокол, известна роля и на Русия, както и на останалите Велики сили, фактически Турция и останалите признават и самото съединение. Независимостта е утвърдена април 1909 година.
- ''Скачаме'' доста напред, г-н Живков, с над 30 години. Оставаме обаче в същия месец. От хубавите събития в българската история, отиваме към може би най-трагичните за страната ни в по-новата ѝ история. На 5 септември 1944 година, по непонятни и до днес причини, СССР обявява война на България. На 8 септември съветската армия нахлува в България, за да дойде прословутият ден 9 септември, в който България се сдобива с правителството на Отечествения фронт. Защо това се случва на България, какъв е прочитът Ви?
- По този въпрос има безброй много гледища, за огромно съжаление голяма част от тях са политически детерминирани. От гледна на това, дали авторите на тези гледища симпатизират на Съветския съюз и съответно на комунистическата идеология или не симпатизират. Или пък са в другата крайност, симпатизирайки на крайнодесни, пронацистки и профашистки идеологии. Защо се случва 5 септември, а впоследствие и 9 септември? Има един мит, че 5 и 9 септември са се случили, защото България е била съюзник на Германия и всъщност Съветският съюз обявил война на България, съветската армия нахлула на 7 срещу 8 септември, е освободителка на България, както наскоро разбрахме и на цяла Източна Европа, от фашизъм, нацизъм и т.н. Аз лично смятам, че за да има освободителна мисия, след това освобождаване, условно казано, трябва да има някакъв статус на освободеност, на свобода. След 9 септември няма никаква свобода в България и от тази гледна точка да говорим за освобождение е крайно нелепо. В България е факт, че има прогерманско и пронацистко правителство. То може да не е от нацисти, но в края на краищата България е съюзник на Нацистка Германия. Това правителство обаче е управлявало не до 5 септември, а до края на май. Последното прогерманско правителство в България е това на Добри Божилов. Друг е въпросът, че в него има хора, които не са симпатизанти на Нацистка Германия и които са участвали в акцията по спасяването на българските евреи.
От 1 юни, когато се формира кабинетът на Багрянов, България постепенно започва да къса отношенията си с Германия. Това, разбира се, няма как да стане рязко, предвид международната конюктура и хода на бойните действия във Втората световна война. Страхът в България от германска окупация, също не бива да бъде забравян, но доколко той е адекватен към лятото на 1944 година, е друг въпрос. Такова обаче е било мисленето на българските политици тогава. Фактически от средата на август месец, България не само декларира неутралитет във Втората световна война, но и практически взима мерки за скъсване на своите отношения с Германия. Има и една мисия на Стойчо Мошанов за примирие с Великобритания и САЩ, първоначално в Анкара, а впоследствие в Кайро. Тя започва всъщност още по-рано, в края на юли е замислена.
По-същественото е, че на 2 септември в България идва нов кабинет, който не само не е прогермански ориентиран, но е и съставен от политици, които са демократи. Те, в предишните 10 години, след 1934 година, са били опозиция не само на прогерманския и условно казано пронацистки курс в България, но са били противници и на цялата авторитарна диктатура в България, която се установява след Деветнадесетомайския преврат от 1934 година. Това правителство е оглавено от земеделеца Константин Муравиев, а в него влизат негови колеги като Димитър Гичев и Вергил Димов, демократи от Демократическата партия, каквито са Никола Мушанов, Борис Павлов и Александър Гиргинов. Влиза и народнякът Атанас Буров, който между другото е един от най-големите русофили в България. В тази връзка, 9 септември сваля от власт русофил.
Това правителство предприема и конкретни мерки, не само за скъсване на отношенията с Германия, но и за демократизация, нормализация на ситуацията в България. Дава амнистия, фактически то отменя антиеврейското законодателство с подзаконов нормативен акт. Не случайно на 5 септември, още преди СССР да ни декларира обявяване на война, българското правителство заседава и взима решение да скъса отношенията с Германия и да ѝ обяви война няколко дни по-късно. На 5 септември е това решение, а не на 8. Конкретният повод за него са първите сблъсъци между българската и германската армия, случили се на 3 и 4 септември в Нишка баня, където е бил щабът на българските войски в Източна Сърбия.
В този смисъл СССР обявява война на България, която се управлява от правителство, което в никакъв случай не е нито прогерманско, нито авторитаристко. То е напълно съставено от демократи. Ние не можем да го наречем демократично правителство, защото то все пак не е излъчено след избори, но и няма как да се направят такива през лятото на 1944 година. Правителството е съставено изцяло от привърженици на демокрацията. Те не са съветски хора, а са хора на съюзниците на СССР по това време. Тоест пробритански и проамерикански ориентирани хора.
Основната цел на това обявяване на война, всъщност е СССР и съветската армия да имат повод да навлязат на българска територия и да спомогнат този прокомунистически преврат, който се случва на 9 септември, съответно и постепенното взимане на властта от страна на комунистите. Няма никакви военни предпоставки за обявената война от СССР на България, тъй като съветската армия е в Румъния и тя фактически се забавя, минавайки през България, което помага на германските части да се укрепят в Югославия, създава се фронтът, който всъщност забавя разгромa на Нацистка Германия.
Самият 9 септември, чисто технически, от една страна в София е военен преврат, в който главни фигури са не точно комунисти, а по-скоро техните политически съюзници от ''Звено''. Повечето от тях запасни офицери като Кимон Георгиев, Дамян Велчев, Кирил Станчев и Владимир Стойчев. Именно те овладяват основните обекти в столицата. На първо място военното министерство, след това Пощата, Телефонната централа, Централна гара, БНБ също. Това обаче е в София. В провинцията на повечето места, особено важи за по-малки градчета и села, властта е взета от комунистическите групи. На някои места това започва още от 7 и 8 септември. Разбира се, където вече е влезнала съветската армия още на 8 септември, там по-бързо става завземането на властта.
Септември, както споменахте, наистина е изключително наситен със събития. Със Септемврийското въстание през 1923 година е направен първият опит за налагане на съветска диктатура и комунистически режим в България. Има и едно друго събитие, което не трябва да се пропуска, то е на 7 септември. Имам предвид Крайовската спогодба, с която през 1940 година България си връща Южна Добруджа, като това е всъщност ревизия на Ньойския договор. Връщаме си територии в Североизточна България, като Добрич и Балчик, които са български, но между двете световни войни, не са. Това събитие е ценно и важно за всички българи, особено пък за тези в Добруджа. Неслучайно се почита.
- Има свидетелства на български граждани от онзи период, че съветските войници са били доста груби и арогантни спрямо мирното българско население, а някои от тях не са били в особено трезво състояние. Има ли данни потвърждаващи това?
- Разбира се, че има. Тук, ако обективно погледнем на нещата, съветската армия от една страна влиза като неприятел, а от друга страна няма водени бойни действия. Като цяло съветската армия се държи доста по-малко агресивно тук, в сравнение с нейното поведение в страни, където срещу нея се водят военни действия. Това е нормално. Например в Унгария, в Полша, в Германия, там поведението на съветските войски е доста по-брутално. Не липсва обаче насилие от тяхна страна и по българските земи. Самите български комунисти в един момент се оплакват на Москва и казват: ''Укротете своите хора''.
Може да прозвучи малко грубо това нещо, но все пак по време на война, тези неща са, колкото и да звучи тежко, нормални. Това са хора, които воюват, срещу тях се стреля, те стрелят, убиват. При това положение цената на човешкия живот се понижава значително. А също така и на човешката чест. Така че аз не мога да твърдя, че това е била целенасочена съветска политика, когато говорим конкретно за насилие упражнявано от съветските войски, които са били в България. По-скоро е този психологически фактор на войната. Друг е въпросът, че самата съветска армия тук има най-различни куриози. Трагични куриози. Армията на СССР дава най-много жертви в България при един инцидент в Бургас, където няколко десетки съветски войници се натравят с метилов алкохол. Тук на българска територия няма бойни действия, заради които съветски войски да загинат. Има съветски войници починали, тъй като пристигат от Румъния в България ранени, тук са лекувани, но загиват.
- В този ред на мисли, нашата армия имала ли е сили да се противопостави на нахлуващите съветски войски, макар и временно?
- Чисто технически е могло българската армия да окаже някаква съпротива, но тя би забавила влизането на съветските части в България за няколко часа или най-много ден, два, три. Не сме имали нито материално обезпечение, нито ресурс за някаква помощ, германска или друга. Дори чисто психологически българите не са били готови да воюват срещу съветската армия. Трябва да се има предвид, че в лятото на 1944 година, въобще цялата 1944, общо взето доминиращото чувство в българско общество е такова на обреченост. Това е така предвид обрата във войната, предвид американските бомбардировки, които нанасят и чисто психологическа травма, особено на населението в София и Западна България като цяло. Не случайно една от целите на българската външна политика от лятото на 1944 година е да излезем от войната, преди армията на СССР да достигне българските граници. Това е политиката, и на Багрянов, и на Муравиев до голяма степен.
Когато Съветският съюз обявява война на България на 5 септември и след като българските министри са уведомени за това, те веднага взимат решение да се иска примирие. Изпращат човек в руската легация, като тук е другият интересен момент, че Съветският съюз обявява война на България, без преди това е да е скъсал дипломатическите си отношения с България. Най-малкото това е нещо необичайно в международните отношения. Освен да се иска примирие, се решава и ако влезнат съветските войски в България, да не им се оказва никаква съпротива. Тоест Съветският съюз може да ни е обявил война, но ние не се считаме за негов противник и няма да воюваме срещу армията му. Има индивидуални, много редки прояви на съпротива, дело на отделни офицери, очевидно хора на честта, очевидно не обичащи съветската армия, които гръмват с пистолет, самоубиват се впоследствие, или са убити.
- Последен въпрос. По повод 9 септември се разрази един дипломатически скандал между България и Русия в последните няколко дни. Руското посолство в София подготвя изложба на 9 септември, която в контекста си тълкува тази дата като ден, в който България е била освободена от нещо. Министерството на външните реагира остро по повод това събитие, но от руското посолство защитиха изложбата си. Какво е мнението Ви не толкова на историк, а на обикновен гражданин?
- Позициите на руската дипломация са ясни. Те не са от вчера. В наши дни Русия от една страна се опитва да играе като наследник на имперска Русия, но от друга страна тя не отхвърля съветското наследство. С това се появява една малко шизофренна ситуация, защото в края на краищата съветските другари ликвидират Руската империя. Те ликвидират физически Романовата фамилия, императорът и неговото семейство.
Факт е, че Русия, когато става дума за такива дати като 9 септември, като 9 май, ако искате, където и мащабът е доста по-голям, приема ги тези събития като свое дело. Тезата, която в България съществуваше по комунистическо време, че Съветският съюз, респективно Русия, е двоен наш освободител, веднъж от османска власт, втори път от фашистко робство, отдавна е отхвърлена в България. Дори от по-леви дейци не се възприема на 100%. Въпросната теза обаче продължава да се отстоява в Русия, а и да се налага от най-високо правителствено равнище. Преди година и малко имаше подобна декларация от страна на Мария Захарова, която в крайна сметка е говорител на руското правителство, за двойното освобождение и прочее.
Аз вече споменах, че за да има освобождение, веднага след него трябва да има някакъв статус на освободеност. Това, което прави съветската армия в Европа е, че заменя един наистина също безскрупулен режим, какъвто е нацисткият, и нацистката окупация в страни като Чехословакия и Полша, със своя не по-малко варварски и не по-малко тоталитарен режим. Трябва да се отбележи, че съветската армия е едно оръдие, тя не е някаква институция, която действа на своя глава, а просто по военен път прокарва и налага политическите интереси на държавата, която стои зад нея.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 El chochone
Коментиран от #116
08:03 06.09.2019
2 Криско
Коментиран от #8
08:05 06.09.2019
3 Трудовакъ
08:09 06.09.2019
4 Факти
08:12 06.09.2019
5 СссереМ
Коментиран от #11
08:19 06.09.2019
6 сашо
08:24 06.09.2019
7 Българин
08:33 06.09.2019
8 Истината
До коментар #2 от "Криско":
Единствено руската кочина и русофилите са били против. Чети Симеон Радев.08:34 06.09.2019
9 Хаджи хаджи Българин
Коментиран от #15, #21, #103
08:34 06.09.2019
10 ссср
Коментиран от #133
08:37 06.09.2019
11 Хаджи хаджи Българин
До коментар #5 от "СссереМ":
Представи си ти, че анфличаните са лицемерни и сам ще си отговориш!!!08:37 06.09.2019
12 анова
Коментиран от #16
08:37 06.09.2019
13 Хаджи хаджи Българин
Коментиран от #23, #25, #58
08:40 06.09.2019
14 Борис
08:44 06.09.2019
15 Рубладжийче
До коментар #9 от "Хаджи хаджи Българин":
Рубладжиите винаги четете историята с руски очила!Коментиран от #30
08:46 06.09.2019
16 Истината
До коментар #12 от "анова":
Русия насъска сърбите!Коментиран от #39
08:47 06.09.2019
17 Факт
08:53 06.09.2019
18 Истината
Никоя държава не се показа толкова враждебна спрямо Съединението, колкото Русия. Ако и любовта към Русия да беше доста поохладняла през последните години, то тя охладня сега съвсем. Повикването на българските офицери из българската армия показа ясно на българите, че Русия обича България, а не българския народ. Тази враждебна постъпка отвори очите и на простолюдието, което преди вярваше в благодеянието и в любовта на руския цар, както в Евангелието. Следствието от това беше, че българският народ обърна гръб на матушка Русия
(А. фон Хун, Борбата на българите за Съединението си, Русе, 1890 г.).
Коментиран от #56, #141
08:56 06.09.2019
19 Дреме ми
08:56 06.09.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Истината
Коментиран от #52
09:01 06.09.2019
23 Българин
До коментар #13 от "Хаджи хаджи Българин":
Руските подлоги никога не сте били и никога няма да бъдете българи. Да не забравяме, че именно русофилите подписахте по руска заръка молба до султана да окупира Източна Румелия за да възстанови решенията на Берлинския конгрес.09:01 06.09.2019
24 соросоидни кърлежи
Коментиран от #28
09:02 06.09.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Съединител
09:04 06.09.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Българин
До коментар #24 от "соросоидни кърлежи":
Без Русия нямаше да ви има единствено вас, националните предатели и българофоби!09:05 06.09.2019
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Хаджи хаджи Българин
До коментар #15 от "Рубладжийче":
Аз получавам € за работата ми, която работя, а тя няма нищо общо с тролването на глупости и простотии в нета! И да ти кажа нещо тихо на ухото, за да не чуят другите тролове като теб! Всеки 2ри нормален и образован германец, харесва Русия и се срамува за неговите предци, какви зверства са извършили през ВСВ! И запомни, че във всяка война между двете воюващи страни, стоят интересите на най - малко 5 други сттани, които са в сянка!Коментиран от #31, #61
09:10 06.09.2019
31 Рубладжийче
До коментар #30 от "Хаджи хаджи Българин":
Как пък не попадна случайно в нета на книгите на Симеон Радев?09:12 06.09.2019
32 ИВАН
09:12 06.09.2019
33 Долу
09:13 06.09.2019
34 Истината
Коментиран от #45
09:15 06.09.2019
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Приятел
Коментиран от #41
09:22 06.09.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 анова
До коментар #16 от "Истината":
Защо смятате така че Русия има пръст съм съгласен но ултиматума дойде от Австроунгария не че и тях нямаше да бием ама ставаше сложно09:24 06.09.2019
40 на майка ти путката
09:25 06.09.2019
41 😎😂😎 Гуньо
До коментар #37 от "Приятел":
Ти брат го описа по- ясно и от Хр. Ботев!09:28 06.09.2019
42 гост
09:28 06.09.2019
43 ББББ
Коментиран от #55
09:30 06.09.2019
44 Borislav Popov
До коментар #36 от "Хаджи хаджи Българин":
Да де, да де, и да не и струва на тойта Русия, конфронтацията с Англия много скъпо, тя реши да заложи против обединението на България ! С други думи, тойта Рашка се погрижи за своя си интерес, за сметка на българските интереси. Типично по руски, по братско-славянски и по православному.Коментиран от #51
09:30 06.09.2019
45 Хмммм
До коментар #34 от "Истината":
Ти си толкова Истина, колкото този смешник от снимката в статията! Бог да пази България от такива като теб! Честит празник драги Българи!09:32 06.09.2019
46 Пипи дългото чорапче
Коментиран от #48
09:33 06.09.2019
47 Истината
Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка! Аман, бей, аман! Лошо нещо било московлука…
Коментиран от #54, #129
09:33 06.09.2019
48 Българин
До коментар #46 от "Пипи дългото чорапче":
За руската пета колона Съединението не е празник, защото е против волята на господарите им. Няма по гнусни национални предатели от петоколонниците!09:36 06.09.2019
49 доко
09:39 06.09.2019
50 Всички соросоидни боклуци
Коментиран от #87
09:42 06.09.2019
51 Хаджи хаджи Българин
До коментар #44 от "Borislav Popov":
Когато си запазваш неутралитет, не означава, че си против! Ако си пропуснал урока по география, щети помогна! България попада тогава ( и днес продължава да е така) в буферната зона, на интересите за господство, на 3 велики сили! Русия - Османската империя - Австро- Унгарската Империя, последната подтиква Сърбия да ни нападне през 1885 година, като мотива е териториален реванш за Сърбия след Съединението! Бягай по другите страници, че си пропуснал новините за Путин днес!09:42 06.09.2019
52 Цуци
До коментар #22 от "Истината":
А след това царуват цървули ограбващи имотите на хората . Кое е по добре а.Коментиран от #60
09:43 06.09.2019
53 Джони
Коментиран от #63, #86
09:48 06.09.2019
54 Болен мозък
До коментар #47 от "Истината":
Изкривената в главата ти стина е такава, ама фактите са съвсем други. Трудно е да се опровергават лъжи, които дори не са базира и на реални събития, но: Сърбия е насъскана срещу нас от Аавстроунгария; Русия създава в България държавните структури,, а не Англия, Астроугария или Прусия/Германия, еле па краварите. Руснаците правят възможно съединението, не само защото те правят възможно съществуването на държавата България, а и не позволяват на турците да се връшат в Източна Румелия, което би дало повод на тия, на които лижешбсега задника, да се противопоставят на съединението.09:50 06.09.2019
55 Хаджи хаджи Българин
До коментар #43 от "ББББ":
Брат, моля те препрати го това, на оная невежа - Борислав Попов, че да назубка малко, иначе, ще си остане тъпичък, какъвто си е сега!Иначе има доста документи по темата! Но катастрофата на България идва след " имплантирането" от Австро -Унгарската Империя на княз Фердинант в България! Той разбива от вътре страната, и в последствие териториалните загуби от 1/3 на България!09:52 06.09.2019
56 Хаха жалък опит за лъжа
До коментар #18 от "Истината":
Ограничения соросоиден речник винаги издава опитите на нискоинтелигентни нац.предатели за фалшифициране на исторически източници:„...че българският народ обърна гръб на матушка Русия”! Немски кореспондент употребява думата „матушка” през 1890г! Добре си копирал целия съчинен текст, ама да го беше прочел, че току виж забележил издайническата шизофренична омраза към Русия.10:05 06.09.2019
57 Поредният фалшификатор
Истинският празник за България е 9 септември, освободил ни от монархо-фашисткото робство, след койтозапочва 45 години бурен възход на страната.
10:12 06.09.2019
58 Бай Хой
До коментар #13 от "Хаджи хаджи Българин":
Е ти като голям българин защо искаш Бог да пази и Русия? ми защото си руска подлога-русороб. Бог да пази България!Коментиран от #64
10:13 06.09.2019
59 Аман то грантаджии
Коментиран от #68
10:21 06.09.2019
60 Стига лъгал
До коментар #52 от "Цуци":
Няма по-голямо ограбване на имоти отколокот след Освобождението. Държавата попада в ръцете на германски агенти и техните лакеи и започва масово разоряване на дребните селяни. Така както и след 10 ноември, земята се отнема от върхушката и се създават огромни частни земевладения. След 9 септември няма и един разорен селянин, напротив, тогава за първи път държавата отпуска пенсии на селяните.10:25 06.09.2019
61 Бай Хой
До коментар #30 от "Хаджи хаджи Българин":
Да, вярно е че доста германци от старото поколение се срамуват от стореното от тях през войната, но да кажеш че всеки втори харесва русия си е пълна олигофрения от твоя страна, колко може да се хареса на нормален човек една кочина. Или може би работиш в източна германия , където всеки втори германец е бил доносник на службите пряко подчинени на руската измет КГБ. И защо не ходиш да работиш в любимата ти кочина за да помогнеш на тяхната икономика ами помагаш за икономическия просперитет на омразния ти капитализъм? Руско надупените сте двулични олигофрени с празни кратуни. Вашето място е в кочината пРоссия, там ще имате пълна свобода да лижете задници, а можете и да се навеждате на воля.Коментиран от #67
10:27 06.09.2019
62 На борба за свобода България измира
Ще има нов 9 септември 1944, когато Червената армия ни освободи от германско фашистко робство.
Коментиран от #65, #84
10:28 06.09.2019
63 анова
До коментар #53 от "Джони":
Джони много си прав нямате представа колко тежки времена идват световната икономическа система ще рухне отведнъж ще настъпи такъв хаос че няма да знаем къде се намираме10:32 06.09.2019
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Хаджи хаджи Българин
До коментар #62 от "На борба за свобода България измира":
Освободи от НАГЛО- САКСОНЦИТЕ!10:46 06.09.2019
66 Бесен
10:57 06.09.2019
67 Хаджи хаджи Българин
До коментар #61 от "Бай Хой":
Просветление господне ! От 30 години живея и работя в Германия! Дори Случайно следвах 7 години във Франкфурт на Майн! Но да чуеш от един Професор - по Политическа география, че сътрудничеството на Германия с РФ е много по- приемливо и за двете страни, е доста показателно! Човека говори за сътрудничество , а не за ограбване! Както и мах колега, запасен офицер, с когото сме обсъждали доста неща, по отношение, преди 1989 и след нея! И ще ти призная, че германците са много по - притеснени от популацията на турците в Германия и преселението на талибаните, отколкото от руснаците! Но по думите , които използваш субективно по темата, мога да преценя, колко е твоето IQ- вероятно, не по - голямо, от размера на обувките ти! Хубав ден и весел празник, на всички Българи, независимо, къде живеят и работят!11:07 06.09.2019
68 Българин
До коментар #59 от "Аман то грантаджии":
Русофил=национален предател =българофоб!Коментиран от #74
11:10 06.09.2019
69 Само питам
Коментиран от #71
11:15 06.09.2019
70 333
11:30 06.09.2019
71 Веднага ти набивам канчето
До коментар #69 от "Само питам":
Трябва да си голям боклук като соросоидните подлоги, за да възхваляваш на нац. ни празник Австроунгария и Англия. Т.е. трябва да си като теб ;)Коментиран от #78, #83
11:30 06.09.2019
72 Днес полит шаиката
Коментиран от #75
11:33 06.09.2019
73 соросоид дебил
Коментиран от #81, #94
11:39 06.09.2019
74 Хаджи хаджи Българин
До коментар #68 от "Българин":
Ако не беше марушка Русия през 1876- 1878г ти сега щеше да се казваш Мюмюн! И да са ти резнали онази ти работа! А си и толкова Българин, колкото аз съм негър !Коментиран от #76, #77
11:46 06.09.2019
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 NSDAP
Русия няма място в Европа!Това е монголо-татарско племе,а славяни никога не са съществували.Ние дължим само и единствено едно голяма БЛАГОДАРЯ на Германия,че от 1878-1945 беше наш съюзник и никога не ни изостави,въпреки трудните моменти.Адолф Хитлер, Хинденбург,Бисмарк=ИСТИНСКИ БЪЛГАРОФИЛИ!Германия,въпреки много по-силна от България,никога не ни е казвала какво да правим,кого да ни управлява и как да се управлява България.Доколкото до цар Борис 3,той е отровен от Москва,а не от Берлин.Хитлер и цар Борис 3 са били много добри приятели и дори вече излезнаха снимки наяве,където Адолф Хитлер и цар Борис 3 са заедно и карат шейна на Пирин.
Коментиран от #105
12:06 06.09.2019
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 АНАЛИЗАТОР
Коментиран от #85
12:15 06.09.2019
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 NSDAP
До коментар #62 от "На борба за свобода България измира":
Такива като тебе моето момче,правиха пътища,мостове и работеха по цял ден!След това,бяха разстреляни предателите като теб.Само че,ние изгубихме войната и комунистите измислиха Холокоста и газовите камери,с цел да целият свят да ни мрази,но то вече истината излиза наяве,и всички вече знаят как вашите гулаци са били огнени пеши,където сте горели хората,а ние сме имали трудови лагери.Коментиран от #100
12:21 06.09.2019
85 Българин
До коментар #82 от "АНАЛИЗАТОР":
Ако не бяха руснаците нямаше да ви има предателите безродници и българофоби, които винаги сте закопавали България за да угодите на руските си господари. Никъде няма такива национални предатели като вас!12:23 06.09.2019
86 NSDAP
До коментар #53 от "Джони":
Джони ти не разбираш!В България няма деление между русофили и русофоби.В България има деление между българи и русофили.Българи,които обичат България и да готови да умрат за нея,и русофили които са готови да умрат за Русия и да направят България 83-тата република в руската федерация.Коментиран от #89
12:23 06.09.2019
87 NSDAP
До коментар #50 от "Всички соросоидни боклуци":
Тъпчо,самите учени на султана казват,че в Европа турци няма!Самият Кемал Ататюрк дори не е бил турчин,а е бил потурчен българин.В европейската част на Турция има само България!Слава богу,че братята келти отриха ДНК и вече може да се докаже през него и то е,че 89% от населението в европейската част на Турция е българско!Турците са в монголи и са в централната част на страната.Източните турци са кюрди и ние имаме интерес да подкрепяме Кюрдистан,защото Турция държи милиони българи в плен и не им дава да се самоопределят като различни от турци.Ти от къде си мислиш,че има руси туркини и туркини с арийски черти. :)Коментиран от #98
12:29 06.09.2019
88 Мунчо
Коментиран от #91
12:31 06.09.2019
89 Истината
До коментар #86 от "NSDAP":
Днес, четейки русофилските коментари само можем да се убедим, колко актуално звучат думите на покойния историк проф. Пламен Цветков: „След 9-ти септември ни разделиха на човеци и нечовеци. В България днес живеят две нации – едните се подчиняват подсъзнателно на всичко руско и съветско, а останалите се опитваме да бъдем българи”.Коментиран от #92
12:31 06.09.2019
90 NSDAP
Коментиран от #137
12:32 06.09.2019
91 Животновъд
До коментар #88 от "Мунчо":
От кръстоска между пияна руска свиня и червен български нерез се получават много интересни приплоди отличаващи се с българофобията и русофилиято си!Коментиран от #102, #124
12:33 06.09.2019
92 NSDAP
До коментар #89 от "Истината":
За жалост е така!След Русия трева не никне.Дори по времето на Отоманската империя сме били къде къде по-добре.Поне българщината се е запазвала,а днес не е така.Дано нещо да се промени,че иначе тежко горко ми на нас....12:34 06.09.2019
93 Българин
Коментиран от #95, #143
12:41 06.09.2019
94 NSDAP
До коментар #73 от "соросоид дебил":
Може някои да ги заболи,ама Отоманската империя след 1878 година не ни е правила никакви мръсотии,освен тази,че ни вземат едната част от Тракия,ама като сметнем какво ни е причинила Сърбия и какво Русия,Отоманската империя е като цвете(говоря за периода след 1878).Коментиран от #96, #104
12:44 06.09.2019
95 NSDAP
До коментар #93 от "Българин":
Разбира се!Много добре го каза,аз затова и казах,че истинските български националисти не са нито русофили,нито фашисти, нито национал-социалисти,нито американски слуги.Разбира се,че САЩ могат да ни бъдат съюзник,но не трябва да им позволяваме да се бъркат във вътрешните работи.Същото се отнася и за другите страни без Русия,защото Русия дължи на България твърде много за да й го простим.12:48 06.09.2019
96 Белене скоро пак ще работи
До коментар #94 от "NSDAP":
И такива като теб, дето смятат че сърбия и русия са ни навредили повече от османците, ще имат много време да размишляват над този въпрос докато чукат камъчета с голи ръце.12:49 06.09.2019
97 Алооуу джендърите..
13:00 06.09.2019
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 kimi
13:04 06.09.2019
100 Този коментар е премахнат от модератор.
101 Тъй тъй гудко
13:13 06.09.2019
102 До животновъда
До коментар #91 от "Животновъд":
Алооуу ткзс-ара, вие комунистите грухтяхте пред СССР и плюеха гнилия Запад, а сега се изметнохте и правите четки на господарите ви от Запад и плюете Русия, обърнахте резбата, за тва и подкрепяте гей парадите. Боже кому са нужни такива безнравственици.13:14 06.09.2019
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Генетичен отпадък от баща си
До коментар #79 от "NSDAP":
Я кажи кой създава българската държава „няколко месеца след 3 Март?” Кой прави войска, кой обучава офицерите, кой създава държавните структури, като министерства, общини и т.н. - РУСИЯ. не англия, не сащ, не турция, не австроунгария, а РУСИЯ, бокл*к такъв.Коментиран от #117
13:23 06.09.2019
106 Зара
13:45 06.09.2019
107 ai stiga
13:49 06.09.2019
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 Честит празник
14:32 06.09.2019
110 Хахаха
14:35 06.09.2019
111 ФИКИ
14:43 06.09.2019
112 Браво
14:43 06.09.2019
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 Мехмед
15:13 06.09.2019
115 селянин 1
Коментиран от #119
15:36 06.09.2019
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 небрежнев
До коментар #105 от "Генетичен отпадък от баща си":
Русия се заема да сформира и ръководи Българската армия след Освобождението, като намерението й е да оформи предмостие към основната задача на империята - проливите и достъп до Средиземноморието. Когато разбира, че България е независима държава със свободен и горд народ, се обръща и отношението й към нас. Русия категорично осъжда Съединението. Само умното и правилно разчетено от управляващите международно положение, дава възможност да се обединим. Англия се противопоставя на всяка руска инициатива и най-неочаквано от тях получаваме подкрепа (може би за пръв и последен път в историята ни), а Русия остава на постоянни антибългарски позиции... до соц. режима.15:48 06.09.2019
118 Смело патриоти
16:23 06.09.2019
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 БЪЛГАРИН в цигански държава
16:40 06.09.2019
121 Помнещ
16:57 06.09.2019
122 Западните Балкани
17:11 06.09.2019
123 чичо
Коментиран от #126
17:19 06.09.2019
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Лъчо
17:31 06.09.2019
126 Българин
До коментар #123 от "чичо":
Лъжеш русоид, Русия е против Съединението!Коментиран от #127
18:11 06.09.2019
127 11ап
До коментар #126 от "Българин":
Както и ЦЯЛАТА ЕВРОПА!18:19 06.09.2019
128 Повръщащия
18:24 06.09.2019
129 Ей историка
До коментар #47 от "Истината":
Това че си ИЗМИСЛЯШ исторически глупости и ги пишеш тук - никога няма да станат истина. Не всички хора са елементарни и зомбирани, за да ти повярват.20:17 06.09.2019
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 СВТ40
20:51 06.09.2019
132 Българин
Не мога да разбера от какъв зор на всички напоследък все Русия им е в устата. Напоследък се правят жалки опити да се омаловажат различни исторически истини само и само да се угоди на държави които нямат история.
21:01 06.09.2019
133 Този коментар е премахнат от модератор.
134 еми
22:53 06.09.2019
135 ТТТТ
23:04 06.09.2019
136 Киристе
23:19 06.09.2019
137 гост
До коментар #90 от "NSDAP":
Има фундаментална грешка във въпросът ти! Начинът ти на представяне на русофобство от средата на 19 век и отнасянето му в съвремието не предполага, че след като са били "върли русофоби" тогава, биха били такива и сега. Светът тогава не е бил толкова поляризиран, колкото сега. Всъщност бъдещето на България и Балканите тогава е било изцяло свързано с развоя на Руско-Турската война. Нямаш трети вариант - или Турция, или Русия. Интересите на Европа по това време са на страната на Турция. "Русофобството" на революционерите по онова време просто е било страх от неизвестното, ново външно влияние. Просто са си давали сметка, че няма кой да остави България самостоятелен играч и независима. И все пак погледа на всички, без Левски е бил обърнат към Русия: Раковски, Ботев, Димитър Общи, Вълчан и т.н.Коментиран от #138, #142
23:40 06.09.2019
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 гост
До коментар #138 от "гост":
.... И ако ти е трудно да отговориш: чети! Чети какви са били плановете на Запада и на Русия за България. Ама чети подробно и всичко, защото там е истината! България съществува не благодарение, а въпреки желанието на Европа!00:01 07.09.2019
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Хаджи хаджи Българин
До коментар #18 от "Истината":
Ти ...........трудно е да се опише, как се промъкна между коментарите, твойта......?04:21 07.09.2019
142 Хаджи хаджи Българин
До коментар #137 от "гост":
Брат подкрепям те с двете си ръце! Но манипулацията е свързана с технологии! Накратко- тролове дигитални се промъкват, ги пропускат между дискусиите! Това, може да стане само от " вътре" ! ДУМАТА РЕЙТИНГ СРЕЩУ ЗАПЛАЩАНЕ, да ти говори нещо????04:28 07.09.2019
143 Напълно съм съгласен с теб
До коментар #93 от "Българин":
Руската политика към България е най-обсъждана защото поражда в сърцата ни най-големите противоречия. Руската политика е различна преди и след смъртта на Александър втори. Разбираемо е че си гледат собствения интерес както го правят и другите държави. Русия иска контрол на проливите, Англия също. Франция поддържа Румъния. Австрия се интересува от Сърбия. Германия с лакти си пробива място сред големите. Когато някоя от тия държави ни е помагала то е било когато нашият интерес съвпада с техният. Трябва да се опитаме да лавираме между всички държави и да си търсим интереса без да се ерчим като петлете на този или онзи като си мислим че имаме приятел зад гърбът си. Стига с това русофили и русофоби сороси и кравари и не знам си кво. Всички велики ни делят за да сме слаби. "съединението прави силата". Да живее България.!Коментиран от #144
08:37 07.09.2019
144 гост
До коментар #143 от "Напълно съм съгласен с теб":
Съгласен съм с теб почти всичко написано от теб,, но не и с края. Русофилството и влиянието на Русия от гледна точка на развитието на държавата след 44, нищо общо с влиянието на американофилството, Сорос и насажданото русофобство след 89-та. Когато се говори за България, като държава и нация ТРЯБВА да се прави разлика между приятел ( макар и не съвсем безкористен) и открит враг, прикрит зад налагане на фобии и бягане от отговорност за краха на държавата последните десетилетия!13:34 07.09.2019