Коментар на Владимир Костов
Имам предвид да ги оценим без политикантство и партизанщина. А с усилие да бъдем по-верни на историята и да служим на националния интерес.
Първата стъпка към подобна оценка е осъзнаването, че 9.09.1944 и последвалите го 1 - 2 години са едно, а дошлите след тях четири десетилетия и нещо - друго. Съвсем друго - бих казал, като мое лично мнение.
9.09.1944 и последвалите го 2 - 3 години не са нещо значително за Втората световна война в цялост. Но за България са изключителни.
Въпреки общо взето предпазливите действия през войната и на монарха и на правителствата, и на опозицията, в смутните месеци на втората половина на 1944, България е можело да изпадне в тежко положение и да плати с лихвите и за “символичната война” срещу Великобритания и САЩ, и за “символичния неутралитет “ спрямо СССР. Ако Москва не беше се възползвала от уговорката със съюзниците си, че България ще бъде в съветската зона на влияние и не беше стъпила с тежестта на Червената армия на българска земя, какво? Аз поне не успявам да въобразя, в тогавашната обстановка, какво друго, по-добро за България, е можело да се случи.
Да, Съветският съюз търси да реализира свои интереси - защо му е иначе зона на влияние, но той още няма своя политика за съветизация на други държави в следвоенния период. Нито Западът - политика за противопоставяне на една провеждана от Москва съветизация.
И едното и другото идват бързо след края на войната. С подновяването на съперничеството за световно лидерство.
Западът, начело със САЩ, залага на вече изпитана политика - активни стопански връзки, технологична и научна ефективност, военни съюзи.
Съветският съюз не успява да подеме своя, максимално открита за и към света, политика. Управляващата партийна бюрокрация в СССР, и макар и с някои различия и тази в страните от зоната на съветско влияние, поставя като своя главна цел, укрепването и стабилизацията си във властта. Разбира се, това става за сметка на обществото, за сметка на динамичността и ефикасността в много решаващи области.
Налагането, вместо нужната за СССР в следвоенната реалност отворена и динамична политика, на една консервираща линия за приоритетно укрепване на управляващата бюрокрация, не закъснява да даде фатални последици. Конфликти между СССР и Югославия, Албания, Китай. Охладяване на отношенията с новоосвободилите се колонии. Неуспешен експеримент с Информбюро. Конфликти с партиите от течението на “еврокомунизма”. Сериозни кризи в ГДР, Унгария, Чехословакия, Полша. Неумение да се използват военните победи в Северна Корея и във Виетнам. Стопански и научен застой и блокиране смяната на поколенията в управлението.
Вместо да излезе с амбициозна политика за световно лидерство, съветската бюрокрация се крие зад призиви като “ще стигнем и задминем американците!”, и утопичния блян “за мирно съвместно съществуване!”. И така, докато тази бюрокрация не сложи кръст и на самия Съветски съюз, с надеждата да запази каквото може от собствените си интереси.
Ето тази действителност, а не някогашният победен ход на съветската армия, определя политиката, мисленето, действията и на българската партийна и държавна бюрокрация до промените в края на 1989. Осъществени по инициатива на Москва и с активното участие на нейната агентура в София.
Влиянието на тези четири десетилетия и нещо върху живота на българското общество не завършва въпреки изминалите 30 години от 1989. Но за да познаем и се съобразяваме с това влияние в съответствие с българските национални интереси, първото условие е да го осъзнаем. Такова каквото е било, и е. За лошо, и за добро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 СИГАН ОТ КОМЛУКА
13:08 07.09.2019
2 El chochone оригинала
13:11 07.09.2019
3 За добро не свършва
Коментиран от #10, #19
13:14 07.09.2019
4 За добро не свършва
Коментиран от #8, #9, #15
13:14 07.09.2019
5 Госあ
Коментиран от #42
13:20 07.09.2019
6 Измет!
Коментиран от #7
13:22 07.09.2019
7 Госあ
До коментар #6 от "Измет!":
А пиратската ? Та какво е. Съгласен съм, обаче че диктатурата на пролетариата далеч не е била философската представа за идеалната социална държава.13:33 07.09.2019
8 Усмивката
До коментар #4 от "За добро не свършва":
Що с№ занлиждаваш.Производство имаше, не нроим качествпт, а знаеш ли ти ,,очрводецо" че половината се изйфурляше.Като лудите.У нас , покрсй града ,има №дна дига,по точмо запълнено дере с соцматериали ,чисто нови машини двигатели със сребро 99 процемта .Сега върху тоз клондвйкт направиха път и складове.Безхаберието бе имблематично.Отговорноста ,размита.Нещо да се подсещаш.Сегашното какво е.Размита отговорност.По точно колективна.Значи ничея.Погледни партия ГЕРБ.Статутквото.Няма виновни.Няма осъдени.Същите са приятелю.Соросоидите са в главата тиКоментиран от #43, #51
13:34 07.09.2019
9 Усмивката
До коментар #4 от "За добро не свършва":
Що се заблуждаваш.Производство имаше, не броим качеството, а знаеш ли ти ,,очеводецо" че половината се изхвърляше.Като лудите.У нас , покрай града ,има една дига,по точно запълнено дере с соцматериали ,чисто нови машини двигатели със сребро 99 процента .Сега върху тоз клондайкт направиха път и складове.Безхаберието бе емблематично.Отговорноста ,размита.Нещо да се подсещаш.Сегашното какво е.Размита отговорност.По точно колективна.Значи ничея.Погледни партия ГЕРБ.Статутквото.Няма виновни.Няма осъдени.Същите са приятелю.Соросоидите са в главата ти13:39 07.09.2019
10 Гост
До коментар #3 от "За добро не свършва":
Нито е имало държава, нито икономика, нито призводство, нито износ, нито култура, аз съм свидетел. Имаше само сервилничене по комунистическа линия.Коментиран от #44
13:40 07.09.2019
11 Тръмп
13:43 07.09.2019
12 Тръмп
13:47 07.09.2019
13 ПОЗНАВАЧ
По-добре не може да се каже. Сложете НРБ на мястото на Съветски съюз, и ще получите вярна представа за комунистическата номенклатура у нас.
13:51 07.09.2019
14 Тръмп
Коментиран от #20
13:52 07.09.2019
15 Бай Яни
До коментар #4 от "За добро не свършва":
Явно си от тези дето дружно са крали за собствена облага от държавата. Водил си учение на трудови бригади да бъдат експлоатирани от КГБ И БКП. Ленин ските съботи си ги искарвал с някои партиец на чашка. Или си надзирава поредният строеж на някой партиен дом от горките воиници. Или си дът комунист кадър на ДС. НО вече в учебниците е записано, тоталитарния режим е бил престъпен и продажен. БКП е обявена за терористична организация създадена от Москва и КГБ. Г. Димитров. В. Червенков. П. Младенов са руски граждани. Всички кметове на черноморския краи са руски граждани, после не сме били окопирани.Коментиран от #22
13:53 07.09.2019
16 Тръмп
13:57 07.09.2019
17 някой си там
Коментиран от #18, #30
13:58 07.09.2019
18 Усмивката
До коментар #17 от "някой си там":
Недей да тълкуваш ако....И история на следосвобожденска България не познавашм.За твое сведение България след националната катастрофа 1920 се възражда за има нема 10 години.Но тогава начело на държавата не е имало комуноиди да чакат от Москва или Европа подаяние ,а истински патриоти ,родолюбци начело с Цар Борис [[.Това не ср изучава в учебницитеи има защо.И до сега подържат същото невежество у народните маси, за да си гарантират сигурен електоратКоментиран от #26
14:22 07.09.2019
19 Хаджи хаджи Българин
До коментар #3 от "За добро не свършва":
🖒🖒🖒🖒🖒🖒🖒🖒🖒 тя сороснята е налазила като чума всички области на културата и трябва препарат или скалпел да се използва за нейното премахване! Първо да се започне от Парламента, МС, чалгата и дрогата!14:23 07.09.2019
20 гост
До коментар #14 от "Тръмп":
Тръмпи, то и за Кенеди нищо на се знае бе брат, а колко по-нова му е историята. Така се гради нация! Сплотяват я хиперболизираните добродетели в изграждането на национални герои и прикриването на реалността. Това е държавата - единство, около национални идеали и идоли изградени и с помощта на пропагандната машина. Нещо като вътрешна религия, отклоняването от която се анатемосва. BTW Цървулът си е факт! Останалата истина би замъглила ореола на Левски! Дори "историята" е отклонила вниманието от истинските причини и факти около залавянето му с измисленото на лошият герой и предател в лицето на поп Кръстьо. Виж, че години не се знаеше и пишеше за какво реално е осъден Дякона? Сещаш се защо, нали?! Е, в духът на новата "българска" история, писана от твоите подчинени очаквам след 10-ина години, към 500 годишното османско присъствие да се осмелят и да преразгледат и дейността на Левски. Дали пък според новите евроатлантически ценности е бил просто терорист от гледна точка империята?!Коментиран от #25
14:49 07.09.2019
21 някой си там
Коментиран от #27, #31, #38, #39
14:49 07.09.2019
22 антрашпиц
До коментар #15 от "Бай Яни":
Оф,то пък сега не се краде.Аве момче,ти на Марс ли живееш?14:57 07.09.2019
23 ПЕНКО
14:59 07.09.2019
24 анова
15:01 07.09.2019
25 Тръмп
До коментар #20 от "гост":
Ти си прекрасна рожба на комуноидното културно претопяване на българите от СССР!!!:):):)Левски е осъден два пъти на смърт,веднъж за грабеж придружен с убийство и по другия член за Бунтовничество и Открито призоваване към бунт срещу Властта!!!:):):)Фалшивия мит за цървулите и плета е обречен на забрава,както е било с мита,че земята е плоска!!!:):):)Коментиран от #28
15:07 07.09.2019
26 гост
До коментар #18 от "Усмивката":
Човекът ти тълкува просто факти. Логично разсъждава. А я теб да те попитам - какъв капитал влиза във възраждането за което говориш? Чужд или български. Каква е собствеността на фабриките?! Май почти няма 100% българска такава, а? Което всъщност е нормално, имайки предвид, че управленските позиции във властта след освобождението отива в грамотните наследници на някогашните чорбаджии и обучени пришълци от Европа, намерили поле за изява без конкурентна, местна среда. Националната жертвоготовност на армията обаче тогава е била истинската сила на народа. За жалост или за късмет армията се е подчинявала на небългари!Коментиран от #40
15:08 07.09.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 гост
До коментар #25 от "Тръмп":
Я да видим колко още знаеш: колко годишен е бил убитият от Левски, за който му е издадена смъртната присъда? Убийство при грабеж - FOX Crime! Хахаха Залавянето на Левски съвсем не е било целенасочено, а е било провокирана случайност от самият него.15:17 07.09.2019
29 ПЕНКО
15:20 07.09.2019
30 ПАТРИОТ
До коментар #17 от "някой си там":
Абсолютни глупости. България, Франция и Испания тогава са имали най развитото земеделие в Европа. България е имала силна индустрия - текстил, кожи, шивашка, сериозен занаятчийски еснаф, тютюневаКоментиран от #33
16:16 07.09.2019
31 ПАТРИОТ
До коментар #21 от "някой си там":
Да, бе.... Комунистите убиват дядо ми на 9. 9. Без да има вина за нещо. 1949 ни взимат 500 декара ниви, 700 декара ливади, гори, 1500 овце, 30 коня и волове. Имали сме от 30 до 50 ратаи. Зверски труд на цялата фамилия от тъмно до тъмно. Комунистите забраняват на родителите ми да завършат средно образованиеКоментиран от #34, #36, #45, #50
16:21 07.09.2019
32 Връл червен комунист
Неоспорима и неопровержима историческа истина!
16:25 07.09.2019
33 Госあ
До коментар #30 от "ПАТРИОТ":
Франция освен земеделие братчед, е имала култура и наука. Чувал ли си за Парижките изложения на които се представят последните достижения в областта на науката, техниката, производството, изкуството. Къде си тръгнал да сравняваш онази България на чорбаджиите с Франция ?16:27 07.09.2019
34 Госあ
До коментар #31 от "ПАТРИОТ":
Добре са направили. Ти трябва да си туркофил и освен комунистите да ненавиждаш и революционерите. Всъщност ето защо толкова мразите руснаците, защото е било по добре за вас турското иго. Това е. Просто е.16:35 07.09.2019
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Зверски труд
До коментар #31 от "ПАТРИОТ":
От тъмно до тъмно ама за ратаите... Айде молим, нема нужда.18:53 07.09.2019
37 Поздравления за гн Костов
19:06 07.09.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 БГГГ
До коментар #21 от "някой си там":
Проста ушанко,наври си мнението там,където не огрява слънце,пийвай одеколон и хващай пътя за “развитата” Русия,боклук недоносен!!!19:55 07.09.2019
40 Усмивката
До коментар #26 от "гост":
Заблуждаваш се .Българинът е първо добър стопанин,трудолюбив и издръжлив.И чак след това идва жертвоготовнос,войник и силен на война.Тия дет наричаш ,армия ,са башибузук и касапи.Защото мотивизмът е заграбване и насилие.Това са войниците на България.Силни на полето ,с ралото,с добитъка.Това спасява и издига България.И чак тогава идват чуждите капитали.Не както е сега.Рекет, политически.Усвояване на чужди средства и прочие.Кой инвистира в крадлива държава.Това е същественото между тогава и сега, приярелю22:33 07.09.2019
41 Тръмп
Коментиран от #52
11:28 08.09.2019
42 България
До коментар #5 от "Госあ":
изплаща на Гърция огромни за времето си репарации по вина на царя и политиците до 9.9.44 г., които ни набутват на губещата страна, както става и през Първата световна война, Между съюзническата, както става и в наши дни.14:14 08.09.2019
43 Коментара
До коментар #8 от "Усмивката":
ти е пример за неграмотност!14:16 08.09.2019
44 Глупост
До коментар #10 от "Гост":
си написал! 27-ма икономика в света, развито селско стопанство, а сега - разруха, мизерия, корупция.14:19 08.09.2019
45 Зверският труд
До коментар #31 от "ПАТРИОТ":
са полагали ратайте, а дядо ти си е платил за греховете. Рано или късно се плаща, така, че и на теб ще ти представят сметката.14:35 08.09.2019
46 Лора, внимавай...!!!!
15:50 08.09.2019
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Хаджи хаджи Българин
До коментар #8 от "Усмивката":
Усмихвай се, колкото си пожелаеш! Превода на английските инструкции, дори да ги преведеш с гугъл- преводач, те издават! Направи си три да, поне да научиш английски! Няма да личи толкова!04:13 09.09.2019
52 Хаджи хаджи Българин
До коментар #41 от "Тръмп":
А сега! На кой снасяме информацията! Би ли ми подсказал???04:17 09.09.2019
53 Иванов
Не е имало начин Червената армия да заобиколи България и да остави вражеска държава в тила си. Нито Англия, нито САЩ са имали намерение да се скарат със Сталин, още повече след десанта в Нормандия, на който за да успее, е бил нужен натиска на Червената армия върху Вермахта.
05:12 10.09.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.