Едва ли в света съществува министър с повече късмет от Николина Ангелкова, която в мъки и неволи за поредна година е начело на българския туризъм. За осезателния спад на чужди туристи към България за приключващия летен сезон тя обвини международното положение, авиопревозвачите, злата конкуренция, която плащала на гостите си да я посещават. В крайна сметка, липсата на работеща национална политика в сферата на туризма и промотирането на държавата нямат нищо общо с гигантските пробойни в нейната дейност и досега не се е случвало министърът да поеме отговорност за неблагополучията, резултат от непознаване на чувствителната материя, свързана с привличането на чужди гости.
Фалитът на британската компания "Томас Кук" е поредната благословия за неуспешната дейност на Ангелкова – докато е министър, тя винаги ще обяснява, че именно този срив е причина за отлива на чужди гости към страната ни. Каквото и да се случи оттук насетне, песента и́ ще започва с Кук и каканижене на цифри в произволен ред, стига да е ясно, че пак международното положение е простряло тъмната си сянка над сектора с пътуванията.
Незнанието на министъра бе излъчено и по телевизиите, когато тя развя бланката на застрахователя на "Томас Кук" и обяви, че всички хотелиери ще си получат парите, като я попълнят. Бланката обаче е стандартна за крайните потребители на туристическа услуга, тоест за самите туристи. За хотелиерите процедурата е съвсем различна и много по-продължителна, без гаранции, че в идните години ще си получат дължимите суми.
След обявяването на фалита, Ангелкова се активизира и организира среща с бранша. Въпросът е защо през последните две години, въпреки постоянните сигнали за увеличаващи се проблеми за британския туроператор, забавени плащания, увеличаващи се дългове, никой не събра същия този бранш и да му даде напътствия и указания как да преценяват рисковете, които носи със себе си толкова нестабилна компания?
Проблемът е в това, че в цялото ведомство не работи нито един човек, който да е наясно със световните процеси в туристическия бранш и няма кой да предвиди предстоящото развитие на проблемите.
Още преди срещата на 24 септември, хотелиери, които не са получили парите си от Кук, защото те работят с отложено плащане от два месеца, поискаха държавата да им опрости данъци или други видове плащания. Това обаче не може или по-скоро – не е редно да се случи (въпреки поетия ангажимент на Ангелкова да си поговори с финансовия министър и с премиера). Бизнесът, независимо в коя сфера, носи своите рискове и затова отговорността включва и познаване на средата, накратко казано - професионализъм.
Хотелиер от Поморие разказа, че е прекратил отношенията си с компанията още преди три години, когато започнали да извиват ръце не само за смъкване на цените, но и за отлагане на плащанията. „Това автоматично означава два вида проблеми: първо не е разумно да работиш на цени, които не са в твой интерес, и второ – ако искат два месеца отлагане, то явно са във финансова криза и няма как да знаеш кога няма да ти платят изобщо!“
У нас в публичното пространство се заговори за „цунами“ или за нещо като туристически Дориан: задавали се фалити на хотелиери, на туроператори. Както обикновено, целта е да се появят заглавия, а не да бъде обяснен проблемът. На първо място, той е в бездействието и безхаберието на туристическото ведомство и на второ: в отчаяните напъни на конкретни хотелиери на всяка цена да си докарат до няколко броя туристи повече.
Всъщност голямата цел на държавите, които развиват туризъм, е на да посрещат чартър след чартър с предплатени пакети, а да привличат взискателни, любопитни и всеотдайни туристи, които са готови на всякакви издевателства, само за да достигнат до желана дестинация.
В туристическите предизвикателства отдавна се включва доброволческа работа – залесяване, облагородяване на изостанали населени места, живот сред местните, опознаване на култура, природа, история, етноси.
В света не съществува интересна оферта, която да натовари 200 човека в самолет и те всички да искат да садят дървета, да строят дървени къщички или да доят крави, например.
Държави като Турция, Египет, Тунис, Мароко са сред тези, които разчитат на чартъри и това е свързано с груповата безопасност на туристите, които са настанени при условия, гарантиращи дистанция с рисковите елементи от местното население. Испания също кара чартъри и то по причини, сходни с нашите – презастрояване и нужда да се пълнят легла. Стотици хиляди легла! Вярно е, че тези държави подпомагат финансово туроператорите, като доплащат празните седалки в самолетите, но в нито една от тези държави сивият сектор в туризма не е повече от светлия.
Какво предлагат родните туроператори? Ако се загледате в организирана екскурзия, дори когато е към интересна дестинация, вътре са описани условията за преживявания на място. „Струва еди колко си, но при не по-малка група от 20 човека“ Или от 30 или от 100. Този овчи туризъм е бедняшко преживяване, лишено от възможността човек да спре и да съзерцава, да си избере свой маршрут, свои срещи. Модерните в туристическо отношение държави не само предлагат индивидуален подход, но и техните туроператори работят с всеки турист поотделно, формират малки групи между 4 и 10 човека и гарантират тяхната съвместимост.
Така другата огромна промяна за която нашия министър няма никаква представа е обемът на хората по света, които пътуват с лично направени онлайн резервации. Всичко: от планирането на полета, дестинациите, хотелите, трансферите, настаняването, изхранването, включително и местното ползване на туроператор, е грижа на самия турист.
В район на Колумбия, където допреди девет години са се водели военни действия с нарко горилите, отварят възможност за посещение на природен феномен, наречен Цветната река. Преди осем години мястото е посетено от 17 чужденци. През 2018 г. индивидуалните гости са от 100 държави, районът е превърнат в национален парк и е поставена квота на посетители на ден от 350 човека. Резервации се правят най-късно четири месеца преди пътуването, иначе квотите са разпродадени.
Населеното място е диво, дотам се лети час и половина в миниатюрен самолет, който става като хладилник на 4 000 м височина; в хотелите не тече топла вода, защото дори няма кран за такава, на нито едно място не се плаща с банкова карта, интернет евентуално може да се хване само в малкия парк; заведенията приличат на гарови закусвални у нас отпреди 40 години, по улиците хората се предвижват на магарета и мотори без цвят и възраст, а туристическите бусчета са без врати и прозорци. Пълно е с въоръжени до зъби военни, които охраняват целия район от евентуални нападения на нарко армии. И въпреки това гъмжи от хора от цял свят, които са подложени на проверки при влизането в парка, защото не могат да носят обикновени пластмасови шишета за вода, нито крем против изгаряне, нито репеленти. Това място не се рекламира никъде, защото общината няма пари за подобни глезотии. Хората отиват там, защото са видели снимките в мрежата. Това е всичко. От колумбийците зависи да осигурят транспорт и сигурност и те го правят. Няма милиони, предвидени за реклама, светът научава за тази държава от снимките в инстаграм.
През 2018 г. Блумбърг излиза със статия „Защо трябва да инвестираме в колумбийския туризъм?“. Ръстът, който бележи страната е забележителен в цял свят: от 2016 до 2017 г. страната е посетена от 44 процента повече туристи и те достигат 6,5 млн. човека. Нека уточним: това са реални посетители, а не броене на едро на всички мигранти, които се връщат да почиват в родната си страна. И ако у нас, по данни на Националния статистически институт през 2017 г. са пристигнали 11,6 млн. туристи, а на хотел са отседнали 3,5 млн. от тях (министърът никога не опита да обясни къде са останалите милиони, които надхвърлят населението на България), то в Колумбия в хотели са се настанили 6,1 млн. гости, останалите са били по квартири или на гости. И тук започва най-интересното:
В България приходите от 11,6 млн. чуждестранни туристи за 2017 г. са 3,9 млрд. долара, а в Колумбия постъпленията от 6 млн. чуждестранни посетители са 5,8 млрд. долара.
Оказва се, че развиващата се държава, чиито средни заплати са колкото българските, генерира приход на турист в размер на 966 долара на човек срещу 336 долара за посетител у нас.
Изключително интересно е как колумбийците обясняват политиката си, свързана с утвърждаването си като туристическа дестинация: средствата се влагат не в куха и безидейна реклама, а в изграждането на инфраструктура, за да станат достъпни исторически, културни, природни и други региони на страната; в осигуряването на охрана на местата, където доскоро властта е била в ръцете на наркокартелите. Посланието за мир и сигурност сред туристите е в логото: „Единственият риск в Колумбия е желанието да не си тръгнете!“. Следващото послание гласи: „Колумбия – магически реализъм“ – като перифраза на Габриел Гарсия Маркес.
И като се върнем на нашия си реализъм, тук драмата продължава да е в това с колко са намалели чартърите и към коя държава са пренасочени. Отделен е въпросът, че самолетите не летят по избрано от пилотите направление, а курсовете са отражение на интересите на туристите. Прекратяването на самолетни линии означава само едно: недостиг на пътници, за да се постигне оптимално затоварване на машините.
Може да звучи невероятно, но българската туристическа инфраструктура е по-лоша от колумбийската.
В случая няма нужда да правим сравнение с преките си конкуренти в лицето на Гърция, Хърватия и други привлекателни европейски държави с излаз на море. Сравнението е с държава, докъдето се пътува поне 20 часа, където всевъзможни насекоми-кръвопийци атакуват в джунглите и все пак хората не се спират, защото искат именно това уникално, индивидуално, вълнуващо, естествено и неповторимо преживяване.
Защо Колумбия няма да пострада от фалита на "Томас Кук"? Защото продуктът ѝ не зависи от чартъри, а освен това за англичаните е отворени специални директни самолетни линии от Лондон – към Картагена и Меделин, освен Богота и те се изпълняват от испански превозвач. Всичко е въпрос на дългосрочна визия!
Какъв е същинският размер на драмата у нас?
Около 7 хиляди са туристите в България, които са клиенти на Томас Кук. От тях само 500 са дошли по линия на Томас Кук – Великобритания, а другите са организирани от Германия. Германският клон на компанията обяви фалит по обяд на 25 септември, което означава, че спират и планираните им чартъри до 13 октомври.
На срещата с министъра собственикът на един от големите ни туроператори и агент на Кук за България, Христо Гълбачев, съобщава, че наземните транспортни оператори у нас отказват да превозват пристигащите туристи, ако не им бъде платено веднага. В това драма няма, а само здрав разум. В бизнеса не съществува споделено разпределяне на загубите – всеки спасява онова, което може. Плаща се и за лошите бизнес решения.
В какво е отговорността на бездейственото Министерство на туризма? Пълната липса на адкватност за последните две години. Затова предложението на Николина Ангелкова да изискваме от чуждите туроператори да се регистрират по нашия закон и да бъде създаден гаранционен фонд, който да ги задължи да платят на нашите хотелиери, е абсурден. Най-малкото именно министърът се гордее с това, че ние плащаме стотици хиляди евро на големите туроператори, за да ни рекламират и продават.
Какво трябва да се случи сега? Ние им плащаме да ни рекламират, а те ще ни плащат в случай на бъдещ фалит? По силата на кой закон трябва да се случи това?
Възниква и още един въпрос: защо в Плана за действие към Стратегия за развитие на туризма са предвидени съвместни рекламни мероприятия само с гигантите в туризма, които по правило водят най-нискокатегорийните туристи, но не е предвидена подобна дейност с модерните като услуги туроператори? Специализираните компании за туризъм са малки, но те работят с най-благодатните туристи, които плащат за преживявания, независимо от цената и неудобствата по време на самото пътуване. С тях обаче не общуваме, защото това, което ексклузивните филми не правят, е да пълнят хотели.
През април 2019 г. на срещата с главния изпълнителен директор на "Томас Кук" Петер Фанкхаузер в Севиля, Испания, Ангелкова отчита изключително успешни съвместни кампании и нито дума не е отворена за огромните проблеми на компанията.
Почти комично изглежда точка 3.3 от Плана за действие, който предвижва „Привличане на платежоспособни туристи“ чрез „Развитие на партньорства със световни туристически концерни за привличане на туристическите им марки от по-висок клас в България.“ Световните туристически концерни са успешни в предлагането на масов туризъм, а той по дефиниция не е предвиден за „платежоспособни туристи“.
С 500 хил. лв. от бюджета на ведомството е предвиден „редизайн, актуализация на съдържанието и поддръжка на официалния туристически портал и профилите в социалните мрежи“ чрез „обновен дизайн на официалния туристически портал; удовлетвореност на посетителите на портала от новия дизайн“. Става дума за същия портал, който струва 6 млн. лв. и който продължава да не работи. А хората по света продължават да търсят в Tripadvisor.
Не е ясно кой и как следи за изпълнението на този План за действие, след като нито един експерт не е предвидил поне да предупреди бранша у нас, че рискът от работа с "Томас Кук" е вече неоснователно висок и се е превърнал от бизнес в хазарт.
До този момент продуктът ни е изключително неустойчив, защото притокът на туристи зависи единствено от ниската цена, която предлагаме. Оттук насетне обаче не се налага да се търсят въображаеми виновници за отлива на чужди туристи от България – "Томас Кук" ще е новото знаме на провалите.
Автор: Лияна Панделиева
Източник: "Гласове"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Това
Коментиран от #26
19:10 26.09.2019
2 С.С
Коментиран от #9, #20
19:16 26.09.2019
3 Активист на БСП
19:23 26.09.2019
4 Eee
Коментиран от #6, #34
19:25 26.09.2019
5 666®
19:27 26.09.2019
6 Ежко
До коментар #4 от "Eee":
Ако беше виновен фалита на Томас Кук, то кой ще е министър на туризма е все едно! Каква тогава разликата дали ще е Ангелакова, Мунчо или Пенчо. Тук става въпрос, че нашите са неадекватни и не разбират от това с което се занимават. Дали ще ходят на работа -все тая!Как може при информация ",....по данни на Националния статистически институт през 2017 г. са пристигнали 11,6 млн. туристи, а на хотел са отседнали 3,5 млн. от тях " никой ,ама никой да не си зададе въпроса къде се губят милиони нощувки? Къде са неплатените данъци? Отговора е очеизваден!19:34 26.09.2019
7 360
19:51 26.09.2019
8 Кой68
Коментиран от #45
19:54 26.09.2019
9 Бачо Киро
До коментар #2 от "С.С":
Чукча писател, а? Очевадно не читател... Къде прочете, че Ангелкова е виновна за фалита на ТК? Каза ти, че Ангелкова с това ще оправдава всеки проблем. Отделно от това е напълно права, че всички в министерствата са неадекватни калинки без хабер от това, с което св занимават. Само примерът с Колумбия е достатъчен да попита някой в това келяво министерство - от 11+ милиона туристи защо само 3.5 са отчетени в хотелите.... Къде са останалите и къде са данъците. Ама колкото ти си чел и разбрал, толкова и те...Коментиран от #11
19:57 26.09.2019
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 С.С
До коментар #9 от "Бачо Киро":
Хей, тигре - не се учудвам на написаното от теб. Но не бързай с определенията кой и какъв писател съм. Направи си сам добро-изложи тук-в този сайт, твоето полупрофесионално мнение кой и за какво е виновен относно проблема с този туроператор. Спазвай добрия тон.Коментиран от #16
20:13 26.09.2019
12 Lonecheer
20:24 26.09.2019
13 Порно
Коментиран от #18
20:26 26.09.2019
14 Цифри
Коментиран от #25
20:27 26.09.2019
15 Чичо Тони
Коментиран от #17, #42
20:28 26.09.2019
16 Опа чукча
До коментар #11 от "С.С":
Човека за това ти каза „чучка” и аз също умишлено те наричам чукча. Направи си труда да прочетеш статията, там авторката е описала какво е можела и трябвало да направи Ангелкова относно томас кук на няколко пъти.Коментиран от #21
20:32 26.09.2019
17 Поредния чукча
До коментар #15 от "Чичо Тони":
Ще ти го смеля, че явно на чукчите ви е трудно да асимилирате. Общото е сравнението: колко приходи се отчитат от туристите; колко приходи получава едната и другата държава от един турист; колко разходи прави Колумбия и колко България за да рекламира турзима си; какви начини изюолзва една и другата страна за да рекламира туризма си. Всички отговори са в статията, ако не можеш да ги асимилираш, пиши се от малцинствата и гледай да изкрънкаш повече на местните избори.20:37 26.09.2019
18 тъпа магнолия
До коментар #13 от "Порно":
Кат я гледам как се е сбръчкала,като ябълка във фурна,надали ще изкара до пенсия или министър на фалиралият туризъм.20:42 26.09.2019
19 Морски
20:55 26.09.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 С.С
До коментар #16 от "Опа чукча":
Мдааа...ще отговоря и на теб. Ти какво разбра от моя текст?Не защитавам министъра на туризма,но и не вярвам,че тази увехтяла роза на демокрацията разбира от туризъм. Мислиш ли,че ако ТИ,случайно получиш властта да оправиш тези Авгиеви обори,наречени Черноморие,ще се справиш по-добре?Написаното по-горе от мен касае единствено и само авторката на статията.
21:07 26.09.2019
22 С.С
До коментар #20 от "Мишо перничанчето":
Подозирам,че живееш на морето. Ако е така-и двамата знаем какво е Обзор лятото,но и зимата.21:20 26.09.2019
23 Пако
21:20 26.09.2019
24 ТОЧКАТА
21:30 26.09.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Хах
До коментар #1 от "Това":
Я млък ве ей...21:41 26.09.2019
27 Цифри
До коментар #25 от "JPower":
За Колумбия може да си прав, вероятно има перящи пари, но за българските хотелиери си абсолютно прав. И никога няма да има такова сдружение, защото са ганьовци и всеки дърпа към себе си чергата да краде. То такова браншово обединение, което да работи и да отстоява интересите на бранша и членовете му, няма никакво в България, нито земеделски производители, нито шивачи, нито обувна промишленост, нито нищо.22:14 26.09.2019
28 Лияна Панделиева поредния Популист
Накрарко, за да проумеете уравнението е следното:
Неквалифицирани кадри*амортизирана база*ниско качество на услуга=договор с Томас кук=нископлатени туристи+високи очаквания=оплаквания=обезщетения=фалит
Това, че хотелиерите нямат визия, знания и умения не е проблем на Ангелова.
Това е като да обвинявате домоуправителя на вашия блок за това, че вие не си сменяте чаршафите или почистване масата.
ЗАМИСЛЕТЕ СЕ И СТИГА ПОПУЛИЗЪМ!
22:31 26.09.2019
29 0000
01:19 27.09.2019
30 Док
06:32 27.09.2019
31 Лиянаци на рояци
06:59 27.09.2019
32 Празна
07:24 27.09.2019
33 Смотан
07:35 27.09.2019
34 marquise
До коментар #4 от "Eee":
Госпожа Ангелкова има пряка връзка с некадърната политика, която води нейното ведомство в сферата на туризма. Нейните действия са хаотични, имитиращи и зловредни за бранша.Коментиран от #35
08:18 27.09.2019
35 Лиянаци на рояци
До коментар #34 от "marquise":
Разбира се, всички им виновни на алчните селяци-хотелиери. Даже туристите са виновни, защото не идват :-)))09:23 27.09.2019
36 тетка Лиана
12:33 27.09.2019
37 Dido
14:50 27.09.2019
38 Хан Крум
18:04 27.09.2019
39 Бай Хой
18:08 27.09.2019
40 Правят ни на луди
18:11 27.09.2019
41 Тод
18:11 27.09.2019
42 Хахото
До коментар #15 от "Чичо Тони":
Чичо Тони,как я видя тази Антарктида от близо, от Колумбия, че то има няма 5000 километра?
18:30 27.09.2019
43 Горо
18:55 27.09.2019
44 Тома Скука
22:19 27.09.2019
45 Хелиос
До коментар #8 от "Кой68":
Нито е некадърна нито е слабоумна тя е министърка на про руското комунистическо правителство на герб Хотелите които са пред фалит ще се закупят ит руснаци Един много доходен бизнес когато клиентите са твои Наскоро Делян Пеевски и ДПС отделиха Техномаркет ит Булгартабак това ум позволи нов кредит от 100 милиона от ББР (ДЪРЖАВНА)към предишния от 150 милиона парите познайте за какво ще се използват08:06 29.09.2019
46 Димов
09:55 29.09.2019
47 xdm
20:03 30.09.2019