Коментар на Георги Вулджев, Ekipbg.com
Миналата седмица правителството оповести, че има намерение да създаде държавна бензиностанция, която ще продава гориво на ниски цени. Брилянтната идея веднага обиколи всички медии като коментарите по темата бяха смес от подигравка и искрено недоумение. И с право. Трудно е да се проумее кой би сметнал, че това е добра идея. Опитите държавата да се занимава с търговска дейност винаги и навсякъде завършват с провал. Но отвъд икономическия нонсенс, идеята за държавна бензиностанция издава пълната неспособност на правителството и държавните институции да изпълнят регулаторната си отговорност и да разрешат проблемите на пазара за горива в България.
Защо държавна бензиностанция?
По каква причина правителството смята, че се налага създаването на държавна бензиностанция? Управлението на държавните резерви е съвсем отделна тема от осъщестяването на търговска дейност, така че това не може да е съображение. Единствената причина, поради която правителството може да иска да създаде държавна бензиностанция, която да продава на ниски цени е защото иска да субсидира сектора. Ако иска да субсидира сектора, това е признание, че нещо в него не работи както трябва. Ако нещо в него не работи както трябва, това е именно по негова вина, защото вносът и търговията с горива са силно регулирани от държавата дейности.
Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока. Самите цени всъщност са сравнително ниски в абсолютна стойност, сравнени с останалата част от Европа, обаче надценката между цената на едро и тази на дребно у нас е една от най-големите. Повече данни за това какви са надценките в България в сравнение с други държави в Европа можете да намерите в тази статия.
На какво се дължи това? Дължи се на факта, че „Лукойл“ има изключително доминантна позиция на пазара за горива, конкретно във връзка с акцизните складове. Директно или индиректно, „Лукойл“ контролира над 80% от акцизните складове в България. Понеже всеки вносител на горива има нужда да ги съхранява в акцизни складове, за да е финансово рентабилен бизнесът му, всички фирми за горива трябва да използват акцизен склад. Това, разбира се, не е безплатно. И ако някой има доминантна позиция по отношение на контрола върху акцизните складове, той може да завиши разходите на своите конкуренти, което да доведе до по-високи надценки на горивата в страната.
Идеята е крайно несправедлива спрямо данъкоплатците
Създаването на държавна верига бензиностанции по никакъв начин не адресира този проблем. То просто го заобикаля. Вместо да намери начин да разреши проблема с контрола върху акцизните складове, държавата ще субсидира верига бензиностанции, които ще продават на ниски цени и така, може би, ще накара частните търговци да свалят надценките си. Дори това да се постигне, какъв е смисълът? Данъкоплатецът няма да спечели абсолютно нищо, защото евентуалното сваляне на надценките ще се постигне след като той плати за държавната бензиностанция чрез данъци.
Така всъщност се получава изключително перверзен парадокс. Жертвите на липсата на конкуренция на пазара за горива в страната – данъкоплатците – са тези, които сега ще трябва да платят за този проблем. Освен това – не всеки данъкоплатец потребява горива. Защото не всеки има моторно превозно средство. Но всеки данъкоплатец ще плаща за държавната бензиностанция. Това прави цялата схема още по-несправедлива. Човек като мен, който не е собственик на автомобил, ще трябва да плаща за това да има по-евтини горива за собствениците на автомобили, което е необходимо, защото държавата е неспособна да реши проблема с доминантното положение на „Лукойл“ при акцизните складове.
Най-големият скандал тук дори не е идеята за „държавна“ бензиностанция, колкото и абсурдна да е тя сама по себе си от икономическа гледна точка. Най-големият скандал е пълната абдикация на държавата от регулаторна отговорност, която самата тя си е присвоила. Хем политици постоянно ни обясняват как определени сектори, като горивата, имат нужда от стриктна държавна регулация, хем напълно се провалят в нейното прилагане. Не може публичните институции хем да имат пълна власт, хем да не носят отговорност и накрая сметката да да я плащат данъкоплатците. Това е просто недопустимо.
Държавната бензиностанция е абдикация от регулаторна отговорност
Да не говорим за всички останали проблеми със създаването на държавна бензиностанция. Например, сериозният риск от злоупотреба с публичен ресурс, който винаги е налице когато се позволи на държавата да развива търговска дейност. Нека не забравяме, че държавната Българска банка за развитие, която въпреки че уж трябва да подкрепя малкия и среден бизнес, през последните години нашумя с отпускането на кредити към редица доста крупни и все политически свързани бизнесмени. Освен това, тази „банка“ е подчинена на същото министерство, което сега се предлага да контролира държавната бензиностанция – министерство на икономиката.
В крайна сметка, идеята за държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците и регулаторните отговорности, които са гласувани на правителството и държавата. И изключително озадачаваща идея в кризисен период, в който бюджетът така или иначе ще е на дефицит, съкращават се данъци, за да се подпомогнат определени сектори, отпуска се директна държавна помощ на работодатели и работници…Натоварването на бюджета с един допълнителен разход, който е и напълно ненужен ако регулаторната функция се изпълняваше, е абсолютно ненужно и дори рисковано от фискална гледна точка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Язе
10:03 21.05.2020
2 КАТО
10:04 21.05.2020
3 Ама
10:05 21.05.2020
4 Не съм сигурен
10:07 21.05.2020
5 Гост
Коментиран от #15, #19
10:07 21.05.2020
6 Харченето на пари, чрез РЕФЕРЕНДУМ
10:07 21.05.2020
7 Усмивката
10:09 21.05.2020
8 национализация
Останалото може и частен бизнес да е. Стратегическото предпочитам да е държавно.
Коментиран от #29
10:10 21.05.2020
9 Абсурдистанска реалност.
А колкото до ,,Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока"
Спекула с цени и надценки на държавно ниво в абсурдистан е държавна политика от 91ва до днешна дата.
10:14 21.05.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Лекар БГ
Изхождайки от вече утвърденото правило ,как ББ Държата борави с парите ни и с"държавното "-е точно така.Двамината херои,спретнали тази идея, си имат хора зад гърба. Чийто интереси обслужват и на чиято издръжка са.
Пълна простотия.
10:29 21.05.2020
13 Наблюдател
Коментиран от #26
10:38 21.05.2020
14 jorj
10:40 21.05.2020
15 Пешо
До коментар #5 от "Гост":
Май още вярваш в Дядо Коледа?10:42 21.05.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Пламен
10:45 21.05.2020
18 ???
Коментиран от #20
10:48 21.05.2020
19 Баш Батка
До коментар #5 от "Гост":
Те се надявай на ниски цени Ганьо. Нефта е с отрицателна цена и искат да напълнят хранилищата с печалба и след няколко месеца да счупят ръцте на Лукича с още по висок акциз. То малко и трябва да помисли човек.11:34 21.05.2020
20 Шекспир
До коментар #18 от "???":
На автора са му платили да ръси "мнения"но до някъде е прав.Защо ще правят бензиностанции.Не е ли по правилно само но всички складове да са държавни.11:38 21.05.2020
21 Гост
11:40 21.05.2020
22 В.В.
11:46 21.05.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Искаме си държавата!
11:48 21.05.2020
25 Някой
11:55 21.05.2020
26 Шекспир
До коментар #13 от "Наблюдател":
Ще я изкупят но на десеторно по висока цена отколкото я продадоха.11:57 21.05.2020
27 Мимч
12:36 21.05.2020
28 EU BG
13:12 21.05.2020
29 Ха ха
До коментар #8 от "национализация":
Пропусна енергото .ЧЕЗ ни показва,че в Европа е възможно.13:42 21.05.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 COVID GERB
Коментиран от #37, #49
13:42 21.05.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Libre comments air
ДЗС....
Коментиран от #35
13:58 21.05.2020
35 Kiko
До коментар #34 от "Libre comments air":
Сигурно не знаеш,какво означават абвиетурите,които си написал,но ще ти кажа само едно.До 89 година,България имаше селско стопанство,което задоволяваше вътрешния пазар и изнасяще сескостопанска продукция за целия соц лагер плюс необятната СССР.Сега какво имаш,нищо.Селското стопанство ни е на нивото на годините преди първата световна война,икономиката също,а вместо износ имаме внос,за да може да се храниме.14:07 21.05.2020
36 Матей
14:19 21.05.2020
37 Гуньо от Левуново
До коментар #32 от "COVID GERB":
Този" капацитет" показва,че са му намазали филийка с масло- на тънко! Защо ни правиш на глупендери,бе дебелоок драскач? Държавното било много лошо. Направо ужас! Точно този неолиберален модел ,упорито насаждан от десетки години,съсипа най- важните,стратегически отрасли.И ни върна в първи клас.Бившия " Нефтохим" най- големия на Балканите го извръткахте с тази мантра.Соди- Девня,втори по мощност,с най модерна база в света,го подарихме на наш основен конкурент.И загубихме огромен пазар за тежки торове по цял свят.Защото бил Държавен! Сега ни поднасяш и,д,отски примери с държавни бензиностанции.Все едно,държавата да изкара с тонове ягоди на пазара,но да сложи цени с нисък марж.Но качеството същото ,каквото е при частника! Е,какво ще се случи? " Вашите ягоди" по частните сергии,който продавате кой на каквато цена му изнася,но негласно сте картерирали+- 10 ст,изведнъж ще увиснат.И вие с тях! Какво предполагаш,че ще се случи,а? Ами аз ще ти отговоря- върволица от коли,камиони ,бусове.Пред държавните бензоколкни.Хапвате дръжката до края.Или слагаш разлика 1-2 стотиники,или умиргаш. Нищо лично,просто бизнес! Нали искахте конкуренция? Защо Държавата да не е равнопоставен субект на този пазар.Усещат че кранчето за милиарди се затяга!...Не знам чия е идеята,но го поздравявам! Едно адекватно,дори мъдро решение на този кабинет! Дано,не го блокират!Коментиран от #39, #42
14:29 21.05.2020
38 Кръсника
14:40 21.05.2020
39 COVID GERB
До коментар #37 от "Гуньо от Левуново":
Абе гунчо от левуново!!Това е софийски лаф за тъ панар.Ти прочете ли какво съм написъл или си под въздеиствие на антидепресанти.ОДОБРЯВАМ проекта за държавни бензиностанции.И преди да се правиш на отворко,прочети внимателно,за да не изпадаш отново в депресия.Това,че възприемам ГЕРБ за най лошия вирус за България,не означава,че не мога да приема тяхно решение,което смятам за положително.14:41 21.05.2020
40 Марешки
Коментиран от #41
14:48 21.05.2020
41 Kiko
До коментар #40 от "Марешки":
Пабло Ескобар беше наи могъщия и жесток наркобарон в Света,но това не му пречеше,когато с едната ръка убива, с другата да прави бедните щастливи.Построил е стотици училища.Не че искам да сравнявам ох люва-Марешки с Ескобар,но понякога и от най лошите,може да се роди полезна идея.Коментиран от #47
14:55 21.05.2020
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Германик
17:47 21.05.2020
44 Какъв
19:39 21.05.2020
45 Кънчо Путкодеров
21:09 21.05.2020
46 Страх лозе пази
Дайте , НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР ДА ОПРЕДЕЛИ КРАЙНАТА ЦЕНА НА ГОРИВАТА!НАП ДА МУ СЪДЕЙСТВА.
Има как, тя да бъде изчислена!
Гарантирам ви, че цените никога, няма да се повишат!
И държавата ще спести 2-3 милиарда, бъдещи разходи.
13:27 22.05.2020
47 наглостта няма граници
До коментар #41 от "Kiko":
Пеевски, бие Ескобар с една глава на кон разстояние.Докато ,Ескобар раздава неговите пари и ги харчи, то Пеевски раздава държавните , откраднати милиони от нас.
13:31 22.05.2020
48 HitDobavki Net
12:00 23.05.2020
49 Стоян
До коментар #32 от "COVID GERB":
Точно как автоматично ще намалеят цените?Пример със автобусен транспорт-цена на дизела-2,75-цена на билета 1.10 сега цена на дизела 1,63 - цена на билета 2.00лв.-честито.08:26 25.05.2020