Коментар на д-р инж. Александър Трифонов
„Държавата създава условия за балансирано развитие на отделните райони на страната и подпомага териториалните органи и дейности чрез финансовата, кредитната и инвестиционната политика.“
Чл.20 от Конституцията на Р България
На своето заседание на 26 август т.г. Правителството реши в проекта на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. да не бъдат включвани нови инвестиционни проекти, финансирани с държавни заеми и/или с издаване на държавни гаранции. Основанието за това решение е, че няма постъпили от ресорните министерства нови проектни предложения.
Те трябва да са по реда на Наредбата за условията, на които трябва да отговарят инвестиционните проекти, финансирани с държавни заеми, и проектите, кандидатстващи за финансиране с държавна гаранция, и за реда за тяхното разглеждане, приета с ПМС № 337 от 2015 г..
Някои по-важни постановки в тази Наредба:
Чл. 2. Министрите ежегодно представят в Министерството на финансите предложенията си за инвестиционните проекти по чл. 1 в срока, определен от Министерския съвет в бюджетната процедура за съответната година по чл. 67, ал. 1 от Закона за публичните финанси.
Чл. 3. Министерският съвет разглежда исканията за финансиране на проекти с държавни заеми, които отговарят на следните условия:
1. проектът да съдейства за развитието на публичния сектор и икономиката на страната;
2. искането да е придружено от пълно описание на проекта - наименование; цели; технико-икономическа обосновка, включваща и финансов и икономически анализи и изведени показатели за финансова и за икономическа ефективност; очаквани срокове за реализация; социално-икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването му; анализ на въздействието върху околната среда;
3. да е приложен анализ за приложимостта на режима по държавните помощи, който включва най-малко оценка по чл. 21, ал. 2 и 3 от Закона за публичните финанси;
4. да е приложено описание на финансовите параметри на проекта - всички източници на финансиране и размер на съответния финансов ресурс, размер на искания заем, срокове и начини за усвояване на заема, предварителни лихвени условия и погасителна схема, оценка за размера на разходите за консултантски и административно-управленски услуги, други съпътстващи разходи по проекта, източници за погасяване на заема;
5. да е представен анализ и оценка за влиянието на външното/вътрешното финансиране и разходите по обслужването на заема върху бюджета на съответното министерство, като бъдат отчетени всички инвестиционни проекти, които се изпълняват или предстои да бъдат изпълнявани в системата на министерството вносител;
6. да е представен анализ и оценка на рисковете и мерките за тяхното ограничаване при реализацията на проекта;
Чл. 4 Министрите внасят предложенията си за инвестиционни проекти в Министерството на финансите с придружително писмо, съдържащо информация за:
1. значимостта на проекта за икономиката на страната;
2. причините, поради които по проекта не е възможно ползването на финансиране / съфинансиране от фондовете и програмите на Европейския съюз, други инвестиционните механизми или партньорство с частния сектор;
3. анализ и оценка на действащите заемни споразумения, администрирани по бюджета на съответното министерство и възможностите за поемане и обслужване на нов дълг;
4. анализ и оценка на влиянието на новото заемно финансиране върху общото ниво на разходите за съответния сектор;
5. степен на готовност за реализацията на проекта;
Основания за мрачните прогнози за бъдещото на България:
1. Тази политика се повтаря вече втора година, тъй като на заседанието си на 12.06.2019 г. Правителството приема същото решение.
2. Това решение нарушава чл. 20 от Конституцията, но нито тогава, нито днес, нито една партия и/или медия не обръща внимание върху последиците от него върху икономическото развитие на България.
3. Същевременно в Методическите указания на МРРБ от м. Март т.г. за разработване и прилагане на планове за интегрирано развитие на община (ПИРО) за периода 2021-2027 г. е заложено:
„Мерките ( за изпълнение на ПИРО) следва да бъдат приложими, постижими и реалистични, с конкретни измерими резултати и с реални източници на финансиране. Това означава, че включените в програмата за реализация мерки не трябва да бъдат „пожелателни“ или „потенциални“ (в случай че бъде осигурено финансиране в неопределен бъдещ момент), а да представляват реално планирани дейности и поети ангажименти от страна на общината или партньорите.“
Следва, че МРРБ е заложило принципа „Спасението на давещите се е дело на самите давещи се“ и то когато близо 2/3 от общините разчитат на субсидии и трансфери от държавата. А обещаните субсидии са редуцирани с 41,83 % през третото тримчесечие на 2019 г. „През 2018 г. разходите на местно ниво в България възлизат на 7,2 млрд. лв. Близо 5 млрд. лв. от тях не са общински средства – това са близо 4 млрд. лв. трансфери от правителството и около 1 млрд. лв. европейски средства. Останалите 2,3 млрд. лв. са собствените приходи на общините, от които едва около 1 млрд. лв. са данъчните приходи. На практика, от 7 лева похарчени на местно ниво едва 1 лев е собствен данъчен приход на общината.
Всичко останало са трансфери от държавата, европейски субсидии и неданъчни приходи. Тази разбивка ясно показва огромния структурен проблем пред общинските бюджети в България – общините нямат адекватен собствен ресурс и са изцяло зависими от трансфери (от централното правителство) и помощи (от европейския данъкоплатец). Проблемът е законодателно заложен – липсата на свободен публичен ресурс не е провал на общинските власти“, отбелязват икономистите от Института по пазарна икономика в писмо от 13 ноември 2019 до премиера Б. Борисов.
Няма и една дума, указание, предложение за помощ за спиране обезлюдяването на България ( вече 617 населени места са без или с 1 жител). А единственият изход е производствени звена със съвременни технологии и достойни доходи за достоен живот.
4. Аптеките остават без филиали в селата, решиха депутатите на 25 юли 2020, след като не приеха предложените поправки в закона, които да позволят това в противовес на европейската практика. 17 са общините в страната без нито една аптека. 106 пък са общините, на чиято територия аптеките са не повeче от 3. Това е само един щрих от отчайващото здравеопазване в България.Това ли е решението с растящия процент на хората в пенсионна възраст?
5. Фалитите на микро и малки фирми (с персонал до 50 души), които са почти 98% от бизнеса у нас, ще достигнат 21% до края на годината, прогнозират от Асоциацията за защита на потребителите. Голяма част от тях едва достигат 50% от оборотите преди пандемията. Този тип предприятия са най-уязвими от финансови, икономически, глобални кризи. В Европа техният дял е равен на тези с персонал над 250 заети, около 40%. Следва, че с такава структура на бизнеса не може да се очаква устойчиво икономическо развитие. Нито едно Правителство досега не се погрижи да я подобри, което означава, че бизнесът в България е оставен на самотек.
6. Няма никаква визия за повишаване качеството на образованието при следните констатации:
- от министъра на образованието Красимир Вълчев ( от 09.09.2019 г„) от по отношение на недостига от около 5000 учители: Три хиляди и 500 имаме, които са в пенсионна възраст и продължават да работят. Между 4000- 4500 се пенсионират ежегодно в нормално възрастово разпределение. Трябва да има ежегодно 2500 т. е. близо два пъти повече учители, които да постъпват в системата. От друга страна възрастовата структура е такава, че младите хора, които постъпват на пазара на труда са едва две трети от тези , които навлизат в пенсионна възраст т. е. ние имаме общ недостиг във всички сфери, във всички системи и това ще се увеличава и задълбочава през следващите 10 години.” Тази тенденция официално е регистрирана още през 2016 г.
- в XXI век в България се увеличава броя на смесените паралелки, поради недостиг на ученици.Например за учебната 2020-2021 г. в община Ценово ще има 158 ученици в 18 паралелки, от които 8 ще бъдат самостоятелни, а в другите 10 учениците ще се обучават в смесени класове. Логично е да спада качеството на образованието и не случайно България е разпределена в „Държави/региони със среден резултат статистически значимо по-нисък от средното за ОИСР“, видно от Програмата за международно оценяване на учениците - PISA 2018. Как е възможно при такова състояние на образованието да се развива и прилага изкуствен интелект, изграждането на „умни“ села и градове, икономика базирана на знанието?
7. Обидна е констатацията на Световната банка в доклада „Да правиш бизнес 2019“ (Doing Business 2019), че България продължала да влошава условията си за развиване на бизнес и за трета поредна година пада в класацията. Същевременно в периода 2017-2018 общо 128 икономики съществено са подобрили регулацията си, като са улеснили правенето на бизнес във всички измервани от доклада области. Най-значителен напредък отбелязват Афганистан, Джибути, Китай, Азербайджан, Индия, Того, Кения, Кот д’Ивоар, Турция и Руанда.
8. Отчайваща е класирането на България в същия доклад на 88 място от140 страни по отношение на „Ориентация на правителството за бъдещето“. Разработените стратегии запазват изоставането на България от средните показатели за Европа.
Изводи:
1. Налага се изводът, че Правителството иска да направи от България само територия, тъй като:
- вече 10 години то няма желание и визия да инвестира в устойчивото развитие на производствената база на икономиката. Разчита се на чужди инвестиции и на инициативата на местното население, което обаче не разполага с необходимия ресурс. Същевременно Преките чужди инвестиции се запазват на едни от най-ниските нива за последните 20 години и са в размер едва на 263 млн. лв. през второто тримесечие на 2020 г. България се превръща в суровинен придатък на международни корпорации и държава без собствен промишлен облик, без национално производство, с което българите да се гордеят ;
- във всички стратегии ( 150 на брой и нито една не реализирана пълноценно) се запазва отрицателния приръст, т.е запазва се тенденцията за задълбочаване на демографската криза. Дори НСИ предвижда населението на България към 2080 година да бъде под 5 млн. жители. Това обаче не смущава управляващите;
- разчита се на финансови помощи от Европейския съюз, които навярно по-лесно могат да се преразпределят за лични или корпоративни, но не и за национални интереси. Навярно и милиардните дългове, които взе Правителството са вече изхарчени, без знанието на обществото;
2. Трудно допустимо е, че над 400 000 заети в държавния сектор ( над 21% от заетите лица срещу 16% в САЩ) не могат да родят и разработят проекти за инвестиции, свързани с икономическото развитие на България. По-логично тяхната пасивност да е в резултат на указания от Правителството. Следва, че не само не трябва да им се увеличават заплатите, трябва да се освободят от заеманите длъжности или да дадат обяснение за тяхната пасивност и незаинтерсованост за бъдещето на България.
3. Балансираното и устойчиво развитие на регионите остава не само едно добро пожелание, химера, а дори чрез указания и политики се влошава. Правителството остава глухо и нямо за десетките предложения на общини, учени, експерти от гражданския сектор и неправителствени организации.
4. Правителството не спазва конституцията, върши престъпления по отношение бъдещето на България, от което следва, че то трябва да подаде оставка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 1618
19:01 02.09.2020
2 Обещано от ппГРОБ
19:02 02.09.2020
3 мали мали
19:03 02.09.2020
4 нула лева
Коментиран от #10
19:04 02.09.2020
5 Баце Каталонски
19:04 02.09.2020
6 Какво управление
19:04 02.09.2020
7 МЕРКАНТИЛНОСТ
19:06 02.09.2020
8 възпитаник
Коментиран от #12
19:08 02.09.2020
9 розово
19:09 02.09.2020
10 Наистина си нула,
До коментар #4 от "нула лева":
Оставка няма да има,а вие продължавайте да се търпите от злоба19:21 02.09.2020
11 Пламен
19:51 02.09.2020
12 гггггг
До коментар #8 от "възпитаник":
Като ходиш в болница им плащаш предостатъчно...А, забравих и вноските от здравни осигуровки.20:00 02.09.2020
13 безпартиен
20:18 02.09.2020
14 Решението всеки знае...
21:27 02.09.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 1234578
Пoрeдния мoшeник мaнипулaтoр или прocт чoвeк е д-р инж. Трифoнoв. Кoйтo oбяcнявa нa 60-тe прoцeнтa дeбили и прости плeбeи cрeд бългaрcкия нaрoд/глacувaщи зa ГEРБ и БCП/. Кaк зa вcичкo у нac e винoвeн caмo eдин eдинcтвeн чoвeк. И как тoвa e Бoйкo Бoриcoв. И кaк кaтo гo мaхнeм, щe cтaнe чудo и Бългaрия щe "ПРОЦЪФТИ".
Бългaри тoвa вeчe ce cлучи много пъти мaхнахмe мнoгo „ВИНОВНИЦИ“: Любен Беров, Жaн Видeнoв, Ивaн Кocтoв, Симеон Caкcкoбургoдcни, Ceргeй Cтaнишeв, Плaмeн Oрeшaрcки. Мaхнaхмe Бoйкo Бoриcoв, a пocлe гo върнaхмe, сега пак се мъчим да го махнем. И кaквo ce прoмeни? НИЩO!
Зaщoтo 60% бългaрcки плeбeи, нe рaзбeрaт кaк функциoнирa държaвaтa ни, нe рaзбирaт, чe държaвaт нe eдин чoвeк - примиeрa/мутрaтa Бoриcoв/ или прeзидeнтa/фaтмaкa Рaдeв/. Държавата, това е НАРОДНОТО СЕБРАНИЕ, това е ДЕПУТАТА. Народа ни не разбира, че за да просперира държават ни, трябва да си избере поне половинат депуатти, първо да са морани и честни, второ образовани и трето смели. Които да могат да се опълчат на МАФИЯТА/ЗАДКУЛИСИЕТО/ във власта и да не се продадат. Народа не разбира, че депутатите на ГЕРБ, БСП и ДПС, са страхливи и крадливи лакеи, назначени от МАФИЯТА. Депутатите на ГЕРБ, БСП и ДПС, служат на МАФИЯТА, а не на народа. За МАФИЯТА няма значение, дали ще спеч
14:06 03.09.2020
17 1234578
Поредния мошеник манипулатор или прост човек e д-р инж. Трифонов. Който обяснява на 60-те процента дебили и прocти плебеи сред българския народ/гласуващи за ГЕРБ и БСП/. Как за всичко у нас е виновен само един единствен човек. И кaк това е Бойко Борисов. И как като го махнем, ще стане чудо и България ще "ПРOЦЪФТИ".
Българи това вече се случи мнoгo пъти махнaхме много „ВИНOВНИЦИ“: Любeн Бeрoв, Жан Виденов, Иван Костов, Cимeoн Сакскобургодсни, Сергей Станишев, Пламен Орешарски. Махнахме Бойко Борисов, а после го върнахме, ceгa пaк ce мъчим дa гo мaхнeм. И какво се промени? НИЩО!
Защото 60% български плебеи, не разберат как функционира държавата ни, не разбират, че държават не е един човек - примиера/мутрата Борисов/ или президента/фатмака Радев/. Държaвaтa, тoвa e НAРOДНOТO CЪБРAНИE, тoвa e ДEПУТAТA. Нaрoдa ни нe рaзбирa, чe зa дa прocпeрирa държaвaт ни, трябвa дa cи избeрe пoнe пoлoвинaта дeпуaтти, първo дa ca мoрaни и чecтни, втoрo oбрaзoвaни и можещи и трeтo cмeли. Кoитo дa мoгaт дa ce oпълчaт нa МAФИЯТA/ЗAДКУЛИCИEТO/ във влacтa и дa нe ce прoдaдaт. Нaрoдa нe рaзбирa, чe дeпутaтитe нa ГEРБ, БCП и ДПC, ca cтрaхливи и крaдливи лaкeи, нaзнaчeни oт МAФИЯТA. Дeпутaтитe нa ГEРБ, БCП и ДПC, cлужaт нa МAФИЯТA, a нe нa нaрoдa. Зa МAФИЯТA нямa
14:13 03.09.2020
18 1234578
Не разбират, че държавата е група от много хора, които трябва взаимно да се контролират, а не да има един ТИРАНИН/ДИКТАТОР/, който да заповчдва на всички. Или група тирани=МАФИЯ, която да заповядва на всички и да ограбва всички. Нe рaзбирaт, чe OCНOВAТA нa държaвaтa e НAРOДНOТO CЪБРAНИE. Тo нaзнaчaвa cъдa, прoкурaтурaтa, примиeрa, а те армията, пoлициятa, лeкaритe, учитeлитe, чинoвницитe, главния бaнкeр ...
14:15 03.09.2020