Датите невинаги изразяват истинската историческа промяна. В много случаи те имат по-скоро символично значение и добиват нарицателен смисъл.
Десети ноември е просто една очаквана промяна. Тя потвърждава формулата на Димитър Благоев, че процесите у нас обикновено са възпроизвеждане, продължение и отражение на драми, възникнали вън от нас. И след този ден видяхме как започва едно приспособяване, което не е прецедент в нашата история.
Туркофили в българското Народно събрание след Освобождението, русофили при Режима на пълномощията след 1881 г., германо- и австрофили в навечерието на Първата световна война, после „синеоки рицари” и великата Червена армия при Втората световна война. От най-съветизираната според З. Бжежински страна станахме, наравно с Албания, най-американофилската в европейския югоизток. Не че това го няма и в съседни страни, но при нас е по-динамично, по-старателно и по-контрастно.
По време на Първата световна война България е единствената православна държава в съюз с немците. Тук е лесно да дадем исторически обяснения, но я го защитете това изключение пред чуждестранна аудитория! Не съм видял на световни конгреси нашите големи историци да пленят публиката с подобна защита.
Така е и с Десети. Ние обясняваме всичко за Девети септември със събития отвън. Хубаво, а Десети как дойде? Нима не е със същия генетичен щрих?
Хора, които ако не беше дошла новата система, щяха да си останат едни обичани селски даскали и нямаше да се упражняват днес в ирония и дори в сарказъм по отношението на миналото. Сега отново почти всичките ни личностни изяви са покриване на тест за благонадеждност, при който угнетително напомняш за черното минало след Девети или за това как си бил преследван, на ръба на уволнението, дори и пред разстрел! А в същото време истински пострадалите в повечето случаи замълчаха!
Много хора запазиха достойнство с мълчание спрямо това, което не са одобрявали в живота преди Десети. С това те останаха част от онова тайнство, което с трепет наричаме порядъчно общество от тихи порядъчни хора!
Автор: Проф. Андрей Пантев
Източник: "24 май"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Философа
Коментиран от #4
19:05 11.11.2020
2 болш отпадък
19:08 11.11.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Емил
До коментар #1 от "Философа":
Един истински и умен човек, не би цитирал Димитър Благоев по никакъв повод!Коментиран от #6, #8
19:10 11.11.2020
5 другарю
19:11 11.11.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 лелелл
Кой политик, коя партия ще се нагърби с премахването на Братска могила?
Коментиран от #10
19:15 11.11.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 ТаУмВзе
19:42 11.11.2020
10 Тото
До коментар #7 от "лелелл":
Тези паметници са част от българската история наравно с паметника на Шипка, джамията в София и много други. Трябва ли да разрушаваме всичко което не харесва на някого. И бездруго огромна част от българските исторически ценности са разрушавани. Това е нашата история. Италианците не си разрушават Колизеума , германците не са разрушили концлагерите. Защо ли?Коментиран от #12, #14
19:59 11.11.2020
11 не може да бъде
20:30 11.11.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Почитател
00:12 12.11.2020
14 излагаш се
До коментар #10 от "Тото":
Сравняваш комунистическите паметници с концлагерите?Тези паметници разделят народа на две. Вместо да търсите помирение, да проявите съобразителност, вие ни тикате в очите символите на това, което е съсипало живота на предците ни.
Не е нужно да се рушат, а да се преместят на необществени места, защото сега излиза, че почитта към комунизма е официална политика на държавата.
Коментиран от #16
08:09 12.11.2020
15 бкп
08:53 12.11.2020
16 Генерал 🇧🇬
До коментар #14 от "излагаш се":
А, така ли, само тези паметници ли разделят народа на две?А джамиите кога ще бутаме, или превръщаме в музеи? Щото не може символите на петвековния ни поробител, да се извисяват в центровете на толкова български градове и села! Още повече,че има от тях строени върху църкви.
Те не са ли cимвoлитe нa тoвa, кoeтo e cъcипaлo живoтa нa прeдцитe ни, а?
Па ако мислите ,че по хубави паметници са този на Рейган и на Американските пилоти бомбандирали и избили мирни граждани слагайте китки на тях . Махнете и тези на Ботев, понеже е социалист-утопист, а може и на Сорос пожизнено да направите. Направете и на гейовете, как са се вкопчили един с друг понеже е по европейски.
Коментиран от #18
09:23 12.11.2020
17 шум
Паметникът на американските пилоти е нещо различно. Първо, че е напълно допустимо да се правят паметници на жертвите от войната, второ, че паметникът е един метър висок, скрит зад огради и дървета. Ти виждал ли си го въобще и как може да го сравняваш с комунистическите монументи, високи по 40-50 метра, разположени на най-централните места, монументи на окупатори и подтисници?
Коментиран от #23
13:23 12.11.2020
18 анти
До коментар #16 от "Генерал 🇧🇬":
Ако имахте само един паметник, малък и добре скрит като на американсите летци, нямаше да сме така подтиснати, както от многобройните 50 метрови чудовища, разположени на ключови места.Нормално ли е в Борисовата градина да има монумент Братска могила,да го гледат подрастващите. Каква е позицията на държавата, на какво ги учим?
Коментиран от #24
13:32 12.11.2020
19 Учим ги,
Коментиран от #20, #21
13:39 12.11.2020
20 Джордж
До коментар #19 от "Учим ги,":
Държавата от комунисти ли се управлява?Коментиран от #33
13:59 12.11.2020
21 мръсен шумкар
До коментар #19 от "Учим ги,":
Не са ли вредни комунистите за Българи, виж къде ни докараха, какво ни завещаха - панелни комплекси, мизерия, далавери, селски тарикати, простащина, липса на всякаква култура. Вие комунистите не сте били фактор преди 9-и и никога е нямало да станете, без помощта на САЩ към СССР. Не сте ли нахални още да управлявате тази държава, с какво сте по-добри? Диктатори! Всички политици са ваши послушковци. Един политик не си е отворил устата за преместването на болшевишките паметници.14:01 12.11.2020
22 Димитров
16:14 12.11.2020
23 Генерал 🇧🇬
До коментар #17 от "шум":
Нищо не сравнявам, питам - защо от символите на тези избивали българи - англо-американски, комунистически, турско-мюсюлмански, да махаме само определени, а други да останат. Ето това разделя. Ако ще махаме, да махане всичко наред.И паметникът не е просто на американците, загинали през ВСВ, а на американските пилоти, бомбардирали София.
Всички войници имат право на почит, но не и там, където са извършили масови убийства на ЦИВИЛНИ. Тези .."хора", са хвърляли всякакви предмети и детски играчки, които да се взривяват в ръцете на невинни деца. Някои неща си имат граници.
Американският паметник е извън оградата на посолството, ВИДИМ е, а това е провокация и своеобразен среден пръст.
Коментиран от #25
16:46 12.11.2020
24 Генерал 🇧🇬
До коментар #18 от "анти":
Към момента в България има около 1450 мохамедански храма (много повече от съветските паметници). Много от тях доста големи с високо минаре, в централните части на градовете и села.По броя на християнското и мохамеданското население у нас, според последното преброяване, на всеки 2700 християни се пада по една черква, а на всеки 2700 мохамедани се разпределят по 3 джамии. В мюсюлманска Турция на всеки 30 000 човека се разрешава по една джамия.
По Конституция Православието е признато за традиционна религия в България, болшинството се определят също за Православни.
Сега, след мюсюлманския вековен тормоз, кои мислиш са по-подтиснати? Болшинството (милиони) православни християни, или няколко платени с грантове соросоида- имащи властта да обикалят из медиите и говорят от името на хората?
Коментиран от #26
16:48 12.11.2020
25 пак не си прав
До коментар #23 от "Генерал 🇧🇬":
Вие нали сте били съюзници с американците и сте поощрявали бомбандировките. Нали подобно на тях сте опитвали да смените режима, чрез терор над населението. Трябва ли да броим межу вас кой колко българи е избил за постиганането на тази цел.Джамиите ни разделят само с 5% мюсюлмани. Паметникът на американците ни разделя със съвсем малко американци, живеещи в България. Комунистическите паметници обаче на разделят на две!
Теб подтиска ли те американския паметник? Той е малък, трудно се вижда. Подтискат ли те джамиите? Аз не ги виждам в София. Някъде по турските села имало. Когато станат проблем за мен и за тях ще почна да пиша. За мен проблем са Братската могила в Борисовата градина и Паметника на Съветската армия. За пловдивчани е Альоша. Вие трябва да наравите отстъпки и с общи средства да се запазят тези паметници и да се пренесат на специални комунистически мемориали, но не може да останат на сегашните си места. Направете си комунистическа джамии (музеи) и си почитайте вътре, но не облъчвайте всички със симовлите си.
Джамиите са ни натрапени от външни фактори и е трудно да ги разкараме, но комунистическите симовли идват от българи - ето това ни разделя!!!
Коментиран от #27
18:43 12.11.2020
26 браво
До коментар #24 от "Генерал 🇧🇬":
Ще махнете комунистически паметници, когато махнат джамиите. До тогава ще си натрапвате религията на всички останали.Коментиран от #28
18:45 12.11.2020
27 Генерал 🇧🇬
До коментар #25 от "пак не си прав":
Ти изобщо четеш ли какви глупости си писал?Съветските паметници в България са около 160, джамиите- 1450!! Как манипулативно ги смяташ тия 5%??
Не пътуваш ли из България, не виждаш ли джамии? Които са близо 10 пъти повече от съветските паметници, но виж, те ти бодат очите...
И изобщо защо се мъчиш в тия коментари? Ясно казах, че ако ще махаме, да махаме всички наред, но пак взе да ми обясняваш кои символи са лоши и потискат, и кои не.
Ти, какво, според паметници и символи делиш българските жертви ли??
19:37 12.11.2020
28 Генерал 🇧🇬
До коментар #26 от "браво":
Не натрапвам нищо, не ми вкарвайте думи които не съм рекъл, попитах, защо да махаме от символите на тези които са избивали българи, само определени?Коментиран от #29
19:39 12.11.2020
29 с добро
До коментар #28 от "Генерал 🇧🇬":
Не става въпрос само за съветските паметници, а за всички комунистически. Много са, над 160; няма град или село без такъв, а на много места са повече от един.Съгласен съм, че джамиите подтискат всички ни, но това, всъщност, ни обединява. Комунистическите паметници, от своя страна, ни разделят на две, настройват ни един срещу друг.
Разбира се, че без джамии ще е по-хубаво, но това са диваци и ще направят поразии . Вие като тях ли сте, уж сте по-разбрани, не можете ли да направите отстъпки, сънародници сме.
Единствено искаме да бъдат преместени от площадите и парковете, да се обособят места, където да може свободно да ги почитате, без да се създават излишни дразнения за останалите българи.
Не можем ли да се разберем цивилизовано, защо трябва да падате на нивото на мохамеданите.
Коментиран от #30
20:13 12.11.2020
30 Генерал 🇧🇬
До коментар #29 от "с добро":
Пак ли търсиш оправдания и според паметници и символи делиш българските жертви??Някаква съвест останала ли ти е?
Коментиран от #31
21:20 12.11.2020
31 не следиш
До коментар #30 от "Генерал 🇧🇬":
Човек, всички сме жертви на турците. И половината от нас са жертви на комунистите. Джамиите не можем да махнем, защото турците ще скочат. Комунистическите паметници не можем да махнем, защото вие ще скочите. Дайте да се разберем поне с вас, като българи. Не ви ли е съвестно, че сте в ролята на турците?Коментиран от #32
09:53 13.11.2020
32 Генерал 🇧🇬
До коментар #31 от "не следиш":
Щом не можете да махнете мюсюлманските и комунистически символи, мoжeте дa пoдкaрaтe символите и ocтaнкитe на Изтoчнaтa римcкa импeрия. В крaйнa cмeткa ромеите за нас и за нaшитe зeми са зaвoeвaтeли, a нaшитe прeдци oкaзвaт ярocтнa cъпрoтивa. Източно-ромеите днес ги няма, може спокойно да заличите останалите източно-римски находки. Това поне го можете, през последните 30 г. това и правите- рушите.Защо да съм в ролята на турците, не държа на се махат избирателно, а всичко. В този случай точно вие сте в ролята на турците като през турско- махате това, което кажете.
13:10 13.11.2020
33 За нещастие не
До коментар #20 от "Джордж":
За нещастие не се управлява от комунисти... За разлика от Китай, който се управлява от Китайската Комунистическа Партия, България се управлява от соросоидни отр.eпku.16:58 27.12.2020