Коментар на Емилия Милчева:
След смъртта на 12-годишната Сияна на участъка Телиш–Радомирци (част от път I-3 Плевен – Луковит), властта най-сетне се размърда – не от отговорност, а поради обществения натиск. Отстраниха ръководството на Областното пътно управление в Плевен "до изясняване на обстоятелствата". И започнаха да правят това, което не бяха направили – поставиха 12 знака и 8 табели на мястото, където скоростта вече е намалена от 70 на 60 км/ч. Всичко това – чак след трагедията, въпреки че МВР на три пъти е настоявало Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да го направи.
Вътрешният министър Даниел Митов нареди "всеобхватна проверка" на опасните пътища. Не закъсня и регионалният министър Иван Иванов, под чието "крило" е АПИ – той също разпореди проверка. Целта: "установяване на геодинамични процеси" и анализ на участъци с висока концентрация на катастрофи. Ако се открият слабости – щели да ги обезопасят "мигновено". Сякаш досега никой не е знаел за тях.
Проверките трябва да приключат в рамките на седмица – и предвиждат да се вземат проби от пътната настилката, поне такива обеща регионалният министър, прокуратурата правела следствени експерименти. Колко надълбоко ще бръкнат в асфалта? Може да замирише – и то много лошо. Помним разкритията на служебните кабинети за липсващ асфалт – до една трета от необходимата дебелина на настилката по ключови пътища. През февруари 2023 г. отново имаше "съвместни проверки" на МВР и МРРБ. Тогавашният служебен министър Иван Шишков нарече част от ремонтите по пътищата "строителна бутафория".
Въпросът не е дали ще има проверки. Въпросът е – ще има ли виновни. Или под новите табели всичко ще бъде заметено.
Кой поддържа пътищата и кой контролира
Най-опасните пътища в България са известни от години – КАТ разполага с точна карта, а рисковите участъци са добре познати. Но това, което остава скрито за обществото, е какво точно правят фирмите, спечелили многомилионни обществени поръчки за поддръжка на тези пътища, и какъв контрол упражнява АПИ върху тяхната работа. Не пътищата са проблемът, а бездействието на държавните институции, които не осигуряват безопасността им.
Държавата дължи на семействата на загиналите на пътя и на цялото общество публично разкриване на виновните – чиновници и безконтролни фирми, които са оставили опасни участъци да убиват хора. На някои пътища десетилетия наред се случват трагедии, а нищо не се променя. Такъв е и участъкът, където Сияна намери смъртта си, бил е определен като рисков.
В парламентарната комисия по вътрешна сигурност стана ясно, че МВР са сигнализирали АПИ да се почистят канавките и подновят маркировките с червена линия в средата, с водещи стълбчета по платното. В социалните мрежи хора от Плевен споделиха, че проблемът в Хумата (така се нарича районът, в който е опасната отсечка) е от десетилетия и всички са били наясно.
МРРБ и АПИ не са назовали фирмите, отговорни за поддържането на пътищата в Плевенска област, маркировката, пътните знаци и ограничителните системи за пътища. В крайна сметка те действат по задания от АПИ, няма поръчка - няма и работа. Проверка на Дойче Веле показа, че те не са случайни, някои имат дълга история в пътното строителство и печеленето на обществени поръчки.
За пътните знаци в Северозападен район отговаря ПСТ Груп, с която е сключен 4-годишен договор за 16.6 млн. лева през ноември 2023 г., по време на правителството на ПП-ДБ, когато регионален министър е Андрей Цеков. ПСТ Груп е една от строителните фирми, получили значителен дял от парите за пътища през годините, също и един от осемте "строители" на магистрала "Хемус" с договор за 127 млн. лева. Изпълнител на част от злополучния ремонт на столичния център, за който получи санкции за некачествена работа.
Обществената поръчка за полагане на хоризонтални маркировки в същия район печели ДЗЗД "Белфрай Трафик Технолоджи", договорът за 35 млн. лева е подписан в последния работен ден на правителството "Денков" и е в сила до 7 април 2028 г.
Обединението включва "Белфрай България" АД и две унгарски дружества – "Кьозути Солгалтато Еш Керешкеделми" и "Белфрай Ут Корлялтолт Фелельосегу Тарсасаг". Един от двамата управители на "Белфрай България" – Кирил Лапин, е гражданин на Австрия, а сайтът North Data показва десетина негови бизнеси във Виена, някои в ликвидация.
За поддръжка и ремонтни дейности на републиканските пътища към ОПУ-Плевен отговаря Консорциум "Сторгозия 2023" - Ловеч, в който влизат "Виастрой"-Ловеч и "Пътинженеринг"- Русе. Договорът е сключен на 8 август 2024 г., когато регионален министър беше Виолета Коритарова и управляваше служебния кабинет на Димитър Главчев. Контрактът действа до 7 август 2028 година.
При друг служебен кабинет - на Гълъб Донев, е сключен и договорът за ограничителни системи за пътища за Северозападен район с ДЗЗД "Безопасност Запад", който е в сила до октомври 2025 г. – за 42.250 млн. лева (без ДДС). Обединението включва две пернишки фирми – "МЛГ" ЕООД и "КМВ системи за пътна сигурност", която е работила по значими инфраструктурни обекти като магистралите "Тракия", "Люлин" и "Струма" – ЛОТ 2 и ЛОТ 4, бул. "Цариградско шосе" и др.
Какви дейности е възлагала АПИ на тези фирми за работа по рискови участъци, в т.ч. в Хумата, и как са я свършили – тази информация също трябва да е публично известна.
Няма повече деца за убиване
"България няма повече деца за убиване" - под този наслов на 12 април са обявени протести в София, Плевен и на други места в България.
След смъртта на Сияна някакви колелца и механизми в счупените държавни системи се раздвижиха. Проверки, табели, знаци, изслушване в парламентарни комисии – познат ритуал след всяка такава трагедия. Докато няма осъдени, докато няма върнати пари, оставки и поименна отговорност, всичко е театър. България ще изгуби и други деца, щом обезопасява път само след погребение на дете.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Спекула
Коментиран от #3
06:11 08.04.2025
2 Георги
06:15 08.04.2025
3 Каруцар
До коментар #1 от "Спекула":
Аве ганяци , мнооо ви е страх от камери , знаци и ограничения, все бързат дебилите балкански. Минете ли границата , сте по ниски от треватаКоментиран от #6
06:19 08.04.2025
4 Агенция 3,14
06:20 08.04.2025
5 Шабан
06:21 08.04.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 До Спекула, Георги ...
Коментиран от #8
06:33 08.04.2025
8 Мръсно
До коментар #7 от "До Спекула, Георги ...":
Мръсно е да се спекулира с една човешка трагедия.Коментиран от #16
06:36 08.04.2025
9 Дойче веле 🚾
06:36 08.04.2025
10 Да започнат активно
06:37 08.04.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Аз аз аз
06:46 08.04.2025
13 Очз
06:50 08.04.2025
14 ИСТИНСИКЯ ПРОБЛЕМ
Коментиран от #37
06:58 08.04.2025
15 дедо..
Коментиран от #17
06:59 08.04.2025
16 Очз
До коментар #8 от "Мръсно":
Охооо! Тук някой решава дали Dirty или young да умират хората ли. Ехаааа!!!07:09 08.04.2025
17 шопо..
До коментар #15 от "дедо..":
Ако се не отклоняваха средства за скоростния път видин-софия,днес тировете нямаха да обикалят,те трябваха от първи април да минават през петрохан,но там има още сняг..но ако ако имаше тунел,даден за изпълнение на външна фирма,както моста при видин-без участие на бг-то..днес щеше да е готов.07:12 08.04.2025
18 Инж.
Ще има още грабежи,лоши пътища и корупция.
Парите после отиват към политиците, корумпирани полицаи и прокурори.
Убийството и издевателствата върху обикновените българи са държавна политика.
Никой неможе да спре това.
Не се надявайте да се променят нещата, така ще е до последния българин.
Щом има политици, полицаи и прокурори, ще има мафия и крадене!
Коментиран от #23
07:12 08.04.2025
19 Фен
07:21 08.04.2025
20 Гого
Коментиран от #22
07:21 08.04.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Пълен смях
До коментар #20 от "Гого":
И най-лошото е че всичко се знае и нищо не се прави. КОРУПЦИЯ!07:22 08.04.2025
23 Шофер
До коментар #18 от "Инж.":
То това важи за цял свят. Но допреди Кики, поне доста път се построи. А после, всичко спря. И само се краде.07:25 08.04.2025
24 ха ха
07:25 08.04.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 жжжжжж
07:37 08.04.2025
27 гоосе
Купуваме си кошница "нов внос" с фалшив договор с италианска баба и пак сме доволни.
Успяваме с връзки, кутия бонбони и шише, което не се търкаля да изместим някой, чакащ като нас за ЯМР по здравна каса и пак сме доволни.
Даваме някой лев на лелката в общината да прибута по-бързо документите ни за разрешение за строеж и пак сме доволни.
Даваме пари под масата на местния главен архитект да си затвори очите, че не сме изпълнили проекта за строеж и пак сме доволни.
Плащаме си на изпита за шофьорска книжка, за да го вземем от първия път и пак сме доволни.
Плащаме на майстора на ръка, за да спестим ддс на нас, а на него данъци, и пак сме доволни.
Плащаме си изпитите в университета, за да не ни скъсат, и пак сме доволни.
Купуваме цигари без бандерол, че са по-евтинички и пак сме доволни.
Получаваме си 80% от заплатата под масата и пак сме доволни.
Хвърляме пари от балкона на "прокурор", за да не подведе под отговорност внучето, което е "блъснало човек" и е в ареста и сме доволни.
Затваряме си очите, когато виждаме как някой друг плаща под масата - това не е наша работа.
Траем си, когато слушаме как съседът пребива жена си - това също не е наша работа.
Мълчим си, когато виждаме как синчето на съседа зарибява останалите хлапета в квартала с наркотици, защото и това не е наша работа.
И на финала - протестираме против корупцията, която убива.
Коментиран от #38, #42
07:40 08.04.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Сила
07:55 08.04.2025
30 Още колко ще
Честно казано, вече ми се гади. Да кръстим някоя удица на нейно име, а?
Коментиран от #33
08:21 08.04.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 болгаринь..
08:29 08.04.2025
33 Зайче скок подскок
До коментар #30 от "Още колко ще":
Да така е. Всичко за гепачите пари злата евра дори и почтеността. И ВАЖНО КЪДЕ СЕ СКРИ СНИШИ ПОКРИ ГЛАВАТА НА ГЕРБОКОПАЧИТЕ АСФАЛТ ПАШАТА БИБИТКАЩИЯТ ПО МАГИСТРАЛИТЕ НЕГОВАТА ГОРДОСТ И ОБСЕБВАЩИТЕ СЛУЖБИТЕ. НЕМА ГО ВЕЧЕ СЕДМИЦА. ШИШКАВИЯТ СЪЩО. ДУМА НЕ СА ОБЕЛЕЛИ.08:39 08.04.2025
34 бе ем ве ама друг път
09:05 08.04.2025
35 Никой
Не са предвидени за ТИР.
09:16 08.04.2025
36 Мнение
Коментиран от #40, #41
09:49 08.04.2025
37 ИСТИНСКИЯТ ПРОБЛЕМ
До коментар #14 от "ИСТИНСИКЯ ПРОБЛЕМ":
Никой не протестира, че прокуратурата и съда бездействат за кражбите на Киро и Kokoрчо + контрабандистите! Странно и позорно!10:04 08.04.2025
38 1984
До коментар #27 от "гоосе":
Най-смисления коментар, който съм чел от 15 години. 100% вярно и важи за всяка ситуация в България. Съжалявам, че не мога да сложа 100000+10:12 08.04.2025
39 просто съм реалист
10:13 08.04.2025
40 Какво ще кажеш
До коментар #36 от "Мнение":
Защо от ПП решиха да направят напук на Борисов и спряха строежа на "Хемус".Аз лично,се радвах,че Борисов е заделил тези пари,преди да падне от власт.Каква радост беше от Кирчо и Кокорчо, когато прибраха парите за пътища,под предлог,че магистралата се строи незаконно.После се оказа,че всичко е законно и сега продължава строежа,вече оскъпен,а трафикът на тежкотоварни камиони щеше да е по "Хемус",а не по тази отсечка.Всички са маскари! Слушах и госпожа Комитова,как "през девет кладенеца вода носеше",само и само да спре строежа на пътища,напук на Борисов. И си знаехме,че ние ще сме потърпевши.Дано сега да не заметат и разводнят проблемите.10:18 08.04.2025
41 и какво ще се
До коментар #36 от "Мнение":
промени като си даде оставката??? момичето ще възкръсне или ще сложат някой който не техен човек ли? как една оставка оправя положението? герб ви научиха на това когато хванат някой в гаф да си подаде иставката и готово проблема е решен обаче да му се търси отговорност в никакъв случай?!?!?!? я помисли малко кое е по-ефективно оставка или да се търси отговорност?10:22 08.04.2025
42 Така е
До коментар #27 от "гоосе":
Прав си,но като си удряш главата в бетонна стена,кого го боли,човека или стената.Зависими сме от толкова много хора,че в един момент търсиш начин,да не си блъскаш главата.10:24 08.04.2025