Смъртта на Сияна: "България няма повече деца за убиване"

8 Април, 2025 06:01 1 198 42

  • емилия милчева-
  • сияна-
  • войната на пътя-
  • деца-
  • шофьори-
  • пътища-
  • апи-
  • мррб-
  • катастрофи

След смъртта на Сияна някакви колелца в счупените държавни системи се раздвижиха. Но докато не бъде поета отговорност, всичко е театър.

Смъртта на Сияна: "България няма повече деца за убиване" - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Емилия Милчева:

След смъртта на 12-годишната Сияна на участъка Телиш–Радомирци (част от път I-3 Плевен – Луковит), властта най-сетне се размърда – не от отговорност, а поради обществения натиск. Отстраниха ръководството на Областното пътно управление в Плевен "до изясняване на обстоятелствата". И започнаха да правят това, което не бяха направили – поставиха 12 знака и 8 табели на мястото, където скоростта вече е намалена от 70 на 60 км/ч. Всичко това – чак след трагедията, въпреки че МВР на три пъти е настоявало Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да го направи.

Вътрешният министър Даниел Митов нареди "всеобхватна проверка" на опасните пътища. Не закъсня и регионалният министър Иван Иванов, под чието "крило" е АПИ – той също разпореди проверка. Целта: "установяване на геодинамични процеси" и анализ на участъци с висока концентрация на катастрофи. Ако се открият слабости – щели да ги обезопасят "мигновено". Сякаш досега никой не е знаел за тях.

Проверките трябва да приключат в рамките на седмица – и предвиждат да се вземат проби от пътната настилката, поне такива обеща регионалният министър, прокуратурата правела следствени експерименти. Колко надълбоко ще бръкнат в асфалта? Може да замирише – и то много лошо. Помним разкритията на служебните кабинети за липсващ асфалт – до една трета от необходимата дебелина на настилката по ключови пътища. През февруари 2023 г. отново имаше "съвместни проверки" на МВР и МРРБ. Тогавашният служебен министър Иван Шишков нарече част от ремонтите по пътищата "строителна бутафория".

Въпросът не е дали ще има проверки. Въпросът е – ще има ли виновни. Или под новите табели всичко ще бъде заметено.

Кой поддържа пътищата и кой контролира

Най-опасните пътища в България са известни от години – КАТ разполага с точна карта, а рисковите участъци са добре познати. Но това, което остава скрито за обществото, е какво точно правят фирмите, спечелили многомилионни обществени поръчки за поддръжка на тези пътища, и какъв контрол упражнява АПИ върху тяхната работа. Не пътищата са проблемът, а бездействието на държавните институции, които не осигуряват безопасността им.

Държавата дължи на семействата на загиналите на пътя и на цялото общество публично разкриване на виновните – чиновници и безконтролни фирми, които са оставили опасни участъци да убиват хора. На някои пътища десетилетия наред се случват трагедии, а нищо не се променя. Такъв е и участъкът, където Сияна намери смъртта си, бил е определен като рисков.

В парламентарната комисия по вътрешна сигурност стана ясно, че МВР са сигнализирали АПИ да се почистят канавките и подновят маркировките с червена линия в средата, с водещи стълбчета по платното. В социалните мрежи хора от Плевен споделиха, че проблемът в Хумата (така се нарича районът, в който е опасната отсечка) е от десетилетия и всички са били наясно.

МРРБ и АПИ не са назовали фирмите, отговорни за поддържането на пътищата в Плевенска област, маркировката, пътните знаци и ограничителните системи за пътища. В крайна сметка те действат по задания от АПИ, няма поръчка - няма и работа. Проверка на Дойче Веле показа, че те не са случайни, някои имат дълга история в пътното строителство и печеленето на обществени поръчки.

За пътните знаци в Северозападен район отговаря ПСТ Груп, с която е сключен 4-годишен договор за 16.6 млн. лева през ноември 2023 г., по време на правителството на ПП-ДБ, когато регионален министър е Андрей Цеков. ПСТ Груп е една от строителните фирми, получили значителен дял от парите за пътища през годините, също и един от осемте "строители" на магистрала "Хемус" с договор за 127 млн. лева. Изпълнител на част от злополучния ремонт на столичния център, за който получи санкции за некачествена работа.

Обществената поръчка за полагане на хоризонтални маркировки в същия район печели ДЗЗД "Белфрай Трафик Технолоджи", договорът за 35 млн. лева е подписан в последния работен ден на правителството "Денков" и е в сила до 7 април 2028 г.

Обединението включва "Белфрай България" АД и две унгарски дружества – "Кьозути Солгалтато Еш Керешкеделми" и "Белфрай Ут Корлялтолт Фелельосегу Тарсасаг". Един от двамата управители на "Белфрай България" – Кирил Лапин, е гражданин на Австрия, а сайтът North Data показва десетина негови бизнеси във Виена, някои в ликвидация.

За поддръжка и ремонтни дейности на републиканските пътища към ОПУ-Плевен отговаря Консорциум "Сторгозия 2023" - Ловеч, в който влизат "Виастрой"-Ловеч и "Пътинженеринг"- Русе. Договорът е сключен на 8 август 2024 г., когато регионален министър беше Виолета Коритарова и управляваше служебния кабинет на Димитър Главчев. Контрактът действа до 7 август 2028 година.

При друг служебен кабинет - на Гълъб Донев, е сключен и договорът за ограничителни системи за пътища за Северозападен район с ДЗЗД "Безопасност Запад", който е в сила до октомври 2025 г. – за 42.250 млн. лева (без ДДС). Обединението включва две пернишки фирми – "МЛГ" ЕООД и "КМВ системи за пътна сигурност", която е работила по значими инфраструктурни обекти като магистралите "Тракия", "Люлин" и "Струма" – ЛОТ 2 и ЛОТ 4, бул. "Цариградско шосе" и др.

Какви дейности е възлагала АПИ на тези фирми за работа по рискови участъци, в т.ч. в Хумата, и как са я свършили – тази информация също трябва да е публично известна.

Няма повече деца за убиване

"България няма повече деца за убиване" - под този наслов на 12 април са обявени протести в София, Плевен и на други места в България.

След смъртта на Сияна някакви колелца и механизми в счупените държавни системи се раздвижиха. Проверки, табели, знаци, изслушване в парламентарни комисии – познат ритуал след всяка такава трагедия. Докато няма осъдени, докато няма върнати пари, оставки и поименна отговорност, всичко е театър. България ще изгуби и други деца, щом обезопасява път само след погребение на дете.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Спекула

    30 5 Отговор
    Цялата тази кампания със смърта на това дете и трагедията на семейството.Сега ще се сложат едни ограничения от 50 км.в час,легнали полицай,камери и още куп кухи мерки докато се пооталожи гнева а КАТ ще потриват доволно ръце на хранилките.

    Коментиран от #3

  • 2 Георги

    23 0 Отговор
    като се има предвид, че тея ремонти се извършват все от наши фирми, наистина ли някой вярва, че ще бъдат открити нередности? Всичко нередно у нас се замита, а ако се налага направо се асфалтира.
  • 3 Каруцар

    12 14 Отговор

    До коментар #1 от "Спекула":

    Аве ганяци , мнооо ви е страх от камери , знаци и ограничения, все бързат дебилите балкански. Минете ли границата , сте по ниски от тревата

    Коментиран от #6

  • 4 Агенция 3,14

    20 0 Отговор
    Да обаче има много хубави хора за затвора, които се крият зад депутатски имунитет, в държавната администрация и в прокуратурата и съдебната система.
  • 5 Шабан

    13 2 Отговор
    Не само деца, за убиване! Хора няма в България, хора! Колкото една махала на Истанбул, е! Трябва да трепери над всяка жива молекула българина, която е имала злощастието да се роди в това фашизирано парче земя, ако иска да оцелее, де! Иначе, пак, на 200 години ново робство....
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 До Спекула, Георги ...

    4 1 Отговор
    Вие какво предлагате ?

    Коментиран от #8

  • 8 Мръсно

    5 3 Отговор

    До коментар #7 от "До Спекула, Георги ...":

    Мръсно е да се спекулира с една човешка трагедия.

    Коментиран от #16

  • 9 Дойче веле 🚾

    15 9 Отговор
    Трябва да бъде забранено и изгонено от България
  • 10 Да започнат активно

    5 0 Отговор
    Изпълнение за пътя Плевен-Боаза за да се разтовари трафика.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Аз аз аз

    14 1 Отговор
    А къде е виновният шофьор на камиона и какво ще е неговото наказание? И какво се случва и подписва докато ни отвличате вниманието с поредната катастрофа с загинал? Съболезнования на близките
  • 13 Очз

    5 1 Отговор
    Хубава статия, ама последното изречение, не можа ли да го извъртиш пак в полза на децата и не само, в полза на живота или не ти идва отвътре.
  • 14 ИСТИНСИКЯ ПРОБЛЕМ

    18 2 Отговор
    Никой не протестира, че прокуратурата и съда бездействат за кражбите на Шиши и Боко. Странно.

    Коментиран от #37

  • 15 дедо..

    14 0 Отговор
    В бг-то,нищо не е както трябва,хвъргат се млрди за увеличение на заплатите на палицията и публичния сектор,а там е бъкано с работещи пенсионери,никакви съкращения-а тези средства могат да отидат за подръжка на пътищата,но важно е да подържаме първо място по корупция и за ченге от глава на населението в е.с..

    Коментиран от #17

  • 16 Очз

    0 5 Отговор

    До коментар #8 от "Мръсно":

    Охооо! Тук някой решава дали Dirty или young да умират хората ли. Ехаааа!!!
  • 17 шопо..

    10 0 Отговор

    До коментар #15 от "дедо..":

    Ако се не отклоняваха средства за скоростния път видин-софия,днес тировете нямаха да обикалят,те трябваха от първи април да минават през петрохан,но там има още сняг..но ако ако имаше тунел,даден за изпълнение на външна фирма,както моста при видин-без участие на бг-то..днес щеше да е готов.
  • 18 Инж.

    14 0 Отговор
    Никой не може да спре краденето в строителния сектор.
    Ще има още грабежи,лоши пътища и корупция.
    Парите после отиват към политиците, корумпирани полицаи и прокурори.
    Убийството и издевателствата върху обикновените българи са държавна политика.
    Никой неможе да спре това.
    Не се надявайте да се променят нещата, така ще е до последния българин.
    Щом има политици, полицаи и прокурори, ще има мафия и крадене!

    Коментиран от #23

  • 19 Фен

    4 10 Отговор
    Ако сороските медии и НПО, под юмрука на Радев, и с подкрепата на олигархията не бяха счупили държавата преди 4 години, и тази магистрала щеше да е готова, и там нямаше да има тирове.
  • 20 Гого

    13 1 Отговор
    Много крадоха. Та това е резултата. Та тия дето крадат са в парламента на първите банки. Кой взе 60 милиона в чували къде е тоя? Кой му ги даде? Въпроси без одговори.

    Коментиран от #22

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Пълен смях

    13 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гого":

    И най-лошото е че всичко се знае и нищо не се прави. КОРУПЦИЯ!
  • 23 Шофер

    3 7 Отговор

    До коментар #18 от "Инж.":

    То това важи за цял свят. Но допреди Кики, поне доста път се построи. А после, всичко спря. И само се краде.
  • 24 ха ха

    9 0 Отговор
    каква мила родна картинка , престъпление има престъпниците са ясни ама някакси са обвързани с даването и получаването на милиони от държавата бандит , което ги поставя над всякакви "закони " написани от скъпите ни вождове , видими резултати от дивия капитализъм , не че при социализма беше друго
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 жжжжжж

    7 1 Отговор
    Бог да прости. но като знам как вие спряхте всяко строителство и сега да ревете.. не е ли лицемерно ...
  • 27 гоосе

    13 2 Отговор
    Спира ни полицай след нарушение и ние сме щастливи и доволни, че сме се измъкнали с 20 лева в документите.
    Купуваме си кошница "нов внос" с фалшив договор с италианска баба и пак сме доволни.
    Успяваме с връзки, кутия бонбони и шише, което не се търкаля да изместим някой, чакащ като нас за ЯМР по здравна каса и пак сме доволни.
    Даваме някой лев на лелката в общината да прибута по-бързо документите ни за разрешение за строеж и пак сме доволни.
    Даваме пари под масата на местния главен архитект да си затвори очите, че не сме изпълнили проекта за строеж и пак сме доволни.
    Плащаме си на изпита за шофьорска книжка, за да го вземем от първия път и пак сме доволни.
    Плащаме на майстора на ръка, за да спестим ддс на нас, а на него данъци, и пак сме доволни.
    Плащаме си изпитите в университета, за да не ни скъсат, и пак сме доволни.
    Купуваме цигари без бандерол, че са по-евтинички и пак сме доволни.
    Получаваме си 80% от заплатата под масата и пак сме доволни.
    Хвърляме пари от балкона на "прокурор", за да не подведе под отговорност внучето, което е "блъснало човек" и е в ареста и сме доволни.
    Затваряме си очите, когато виждаме как някой друг плаща под масата - това не е наша работа.
    Траем си, когато слушаме как съседът пребива жена си - това също не е наша работа.
    Мълчим си, когато виждаме как синчето на съседа зарибява останалите хлапета в квартала с наркотици, защото и това не е наша работа.

    И на финала - протестираме против корупцията, която убива.

    Коментиран от #38, #42

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Сила

    14 0 Отговор
    Значи като се случи на дете на герберопитек е трагедия , а за детенце на безпартийни родители е просто статистика ?!? Така се получи в този конкретен случай .....
  • 30 Още колко ще

    5 0 Отговор
    Се демонстрирате пред дядо Бойко?
    Честно казано, вече ми се гади. Да кръстим някоя удица на нейно име, а?

    Коментиран от #33

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 болгаринь..

    8 0 Отговор
    Време е нещо да се промени,иначе всичко за три дена и пак сначало,много депутати,много корупция в публичния сектор,милиционерска држава-и всички тия от чнг с увеличение на заплатите,без съкращетия-толкова е забатачено че няма оправяне-сега момченце в пловдив си отиде..шест годишно-4 часа под пълна упойка за изваждане на зъб,а бе тия ненормални ли са..
  • 33 Зайче скок подскок

    4 0 Отговор

    До коментар #30 от "Още колко ще":

    Да така е. Всичко за гепачите пари злата евра дори и почтеността. И ВАЖНО КЪДЕ СЕ СКРИ СНИШИ ПОКРИ ГЛАВАТА НА ГЕРБОКОПАЧИТЕ АСФАЛТ ПАШАТА БИБИТКАЩИЯТ ПО МАГИСТРАЛИТЕ НЕГОВАТА ГОРДОСТ И ОБСЕБВАЩИТЕ СЛУЖБИТЕ. НЕМА ГО ВЕЧЕ СЕДМИЦА. ШИШКАВИЯТ СЪЩО. ДУМА НЕ СА ОБЕЛЕЛИ.
  • 34 бе ем ве ама друг път

    5 0 Отговор
    ще отшуми и така до следващия път... както всичко друго ..... жалко за детенцето
  • 35 Никой

    2 2 Отговор
    Един път се прави трудно.

    Не са предвидени за ТИР.
  • 36 Мнение

    3 0 Отговор
    Този, шефа на АПИ, с цялата си наглост вчера каза:,, Ако всички ми искат оставката, ще я подам. Но нищо няма да се промени и затова няма да подавам оставка,,?! Този наглец предварително знае, че и с него, и без него нищо няма да се промени, и затова ще си седи там, ще си върти далаверите, ще си краде... И така до кога? Хора, събудете се! В очите ни казват, че нищо няма да се промени. Защо ги търпим тогава, защо взимат огромните заплати, защо ние мизерниците издържаме тази алчна, ненаяла се сган? Защо търпим да ни управляват такива доказани бандити като Борисов и Пеевски? България си заминава, убиват децата ни, гаврят се с народа, огромни заеми, които и внуците няма да могат да изплатят, крадат от всякъде и от всичко, лъжат ни непрекъснато, напразни обещания. А ние търпим, мълчим, свряли сме се в,, миши дупки,, , не смеем да вдигнем глави, защото купените с нашите пари милиционери бият и убиват яко. Къде са ни младите хора, студентите? В чалготеките, там са, явно им е много добре в тази кочина.

    Коментиран от #40, #41

  • 37 ИСТИНСКИЯТ ПРОБЛЕМ

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "ИСТИНСИКЯ ПРОБЛЕМ":

    Никой не протестира, че прокуратурата и съда бездействат за кражбите на Киро и Kokoрчо + контрабандистите! Странно и позорно!
  • 38 1984

    3 1 Отговор

    До коментар #27 от "гоосе":

    Най-смисления коментар, който съм чел от 15 години. 100% вярно и важи за всяка ситуация в България. Съжалявам, че не мога да сложа 100000+
  • 39 просто съм реалист

    1 0 Отговор
    оо не бойте се ще има още много …с това възпитание и манталитет на питеците няма скоро да спрът убийствата по пътищата поне още 30-40 години
  • 40 Какво ще кажеш

    0 1 Отговор

    До коментар #36 от "Мнение":

    Защо от ПП решиха да направят напук на Борисов и спряха строежа на "Хемус".Аз лично,се радвах,че Борисов е заделил тези пари,преди да падне от власт.Каква радост беше от Кирчо и Кокорчо, когато прибраха парите за пътища,под предлог,че магистралата се строи незаконно.После се оказа,че всичко е законно и сега продължава строежа,вече оскъпен,а трафикът на тежкотоварни камиони щеше да е по "Хемус",а не по тази отсечка.Всички са маскари! Слушах и госпожа Комитова,как "през девет кладенеца вода носеше",само и само да спре строежа на пътища,напук на Борисов. И си знаехме,че ние ще сме потърпевши.Дано сега да не заметат и разводнят проблемите.
  • 41 и какво ще се

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Мнение":

    промени като си даде оставката??? момичето ще възкръсне или ще сложат някой който не техен човек ли? как една оставка оправя положението? герб ви научиха на това когато хванат някой в гаф да си подаде иставката и готово проблема е решен обаче да му се търси отговорност в никакъв случай?!?!?!? я помисли малко кое е по-ефективно оставка или да се търси отговорност?
  • 42 Така е

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "гоосе":

    Прав си,но като си удряш главата в бетонна стена,кого го боли,човека или стената.Зависими сме от толкова много хора,че в един момент търсиш начин,да не си блъскаш главата.