„Един много сериозен катаклизъм зрее в нашето общество на тема пътна безопасност. Според мен сблъсъкът на реалността с илюзията, в която живее държавната администрация, предстои. Ако слушате внимателно какво ни се казва всеки ден от различни държавни експерти, рисува ни се една картина – жертвите намаляват, нови магистрали, нови пътища, укрепване на срутища, нови тунели. Говори се сякаш живеем в страна на приказки и чудеса. Другата реалност е на нас, шофьорите, хората, които сме по пътищата, които виждаме всеки ден колко много проблеми имаме по нашите пътища“.
Това каза д-р инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ) пред ФАКТИ. Свързахме се с него, за да говорим както за последните случаи на срутвания на земна маса по пътя през Искърското дефиле и катастрофата между автобус и камион, в която загинаха трима души, така и за становището на ИПБ от по-рано днес относно две обществени поръчки на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП).
„Тази нелепа катастрофа между автобус и камион ни показва за пореден път, че в подобни нелепи инциденти никой от нас не е застрахован. Такива инциденти се случват единствено и само защото допускаме човешки грешки и такива грешки ние винаги ще допускаме. По същия начин и доставчикът на транспортната система допуска човешки грешки“, каза Богдан Милчев и даде пример с пътя по Искърското дефиле: „Още когато този път е проектиран, там има страшно много проблеми. Самият район в такъв, че има силно изветряне на скалите, има много сериозни проблеми, свързани с тези срутища. Разбира се, те се активизират, когато има има определени природни явление“.
„Тук по-големият проблем е не, че има срутища обаче, проблемът е, че никой не охранява тези срутища и свлачища. В момента ние играем на руска рулетка. Представете си, че там се движат автомобили и изведнъж върху пътя се изсипват 200 тона камъни. Фактът, че до момента няма жертва е единствената причина транспортната система да не се е разклатила до степен, в която да има наистина необратими промени“, продължи Милчев.
На въпроса кой ще понесе отговорността, ако при такова свлачище за съжаление загине човек, Милчев отговори: „Отговорността ще е на жертвата, че се е движела по пътя. Да не би да вярвате и да мислите, че отговорността ще я поемат тези, които стопанисват пътя? Те „са направили всичко“ – изпратили са алпинисти, сложили са мрежи, всичко според техните възможности. Това още веднъж ни показва, че ние се нуждаем спешно от кадрова и структурна промяна в управлението на транспортната ни система. Непонятно ми е как самодоволно Министерски съвет си потрива ръцете и казва колко много успехи жънат в пътната безопасност от гледна точка на намаляване на жертвите, а в същото време никой не си направи труда да извърши анализ какво се случва през последната година и половина, в която ние сме в абсолютно нова ситуация във връзка с тази пандемия“.
„От Института за пътна безопасност изготвихме анализ, който съвсем скоро ще излезе. Наблюдаваме, че ако наставим огледално 2020 година и 2021 година месец по месец, те не си приличат“, обяви Богдан Милчев. „Януари месец 2021 има рязко спадане на жертвите, февруари месец имаме рязко увеличение. През март – до 20 март, жертвите са сходен брой с жертвите от март 2020. Това ни показва, че нямаме никаква тенденция на развитието на пътната безопасност. Скалата просто се качва нагоре и спада надолу като едно махало на часовник и никой в държавата не може да предвиди какво следва утре – дали утре ще паднат камъни, дали някой ще катастрофира. В България нямаме институция, която да има правомощия и експертиза да управлява риска по нашите пътища. Всичко е абсолютна импровизация“, категоричен беше той.
Припомняме, че 15 февруари ИПБ публикува свой доклад с оценка на риска на пътищата в България. На въпроса дали някоя институция е взела предвид този доклад, Богдан Милчев отговори: „Единственият коментар по тази оценка беше, че някакви самозвани експерти правели нещо, което е абсолютно непонятно за тези, които са със званието експерт. Съжалявам, но явно нямаше как да бъде взета предвид тази оценка на риска, защото просто възможностите на тези, които управляват транспортната ни система са толкова. Доказателство за моите думи е неспособността вече второ правителство повече от 7 години да не може да създаде нов Закон за движение по пътищата. Това доказва неспособността на лидерите, които водят нашата транспортна система в някаква посока, да я доведат до някъде. Те всъщност не могат да подготвят адекватно законодателство, от което ние имаме крещяща нужда вече седма година“.
Богдан Милчев уточни, че нов Закон за движение по пътищата не се изготвя не толкова заради липса на политическа воля, а по-скоро заради това, че „те не знаят какво да съдържа този закон“. „Те не знаят какво трябва да представлява новия закон, с какво да е различен от сегашния. Ние имаме огромен дефицит във всички нива на транспортната ни система“, каза той.
„Аз се учудвам с какъв висок „професионализъм“ обаче две седмици преди изборите се организират обществени поръчки от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. И то обществени поръчки, за които преди това са правени няколко опита да се организират от АПИ, които са били неуспешни. Сега изведнъж виждаме как една поръчка от 300 хиляди лева скача на 1,6 милиона лева с видоизменяне на няколко думи. Това е непонятно. Непонятен е и стремежът на ДАБДП да дублира функции и на МВР, и на АПИ. Това за пореден път показва, че хората, които управляват ДАБДП не знаят как да управляват тази агенция. Тя е попаднала в ръцете на хора, които въобще не знаят какво да правят с нея“, каза още Богдан Милчев.
Припомняме, че по-рано днес ИБП излезе със становище относно две обществени поръчки, обявени от ДАБДП. В това становище се казва, че с тези поръчки ДАДБП не само дублира функции на МВР и АПИ, но освен това планира да похарчи недотам целесъобразно държавни средства. Пред ФАКТИ Богдан Милчев обясни, че становището е изготвено след анализ на публично обявените обществени поръчки. „И двете обществени поръчки за милиони, които ДАБДП пуска, са абсолютно нелепи и само доказват, че тези, които ръководят тази агенция въобще не знаят какво да вършат. Със сигурност поръчките са фиктивни, а цените са прекомерно завишени и нашият анализ го показва. Със сигурност тези поръчки няма да допринесат по никакъв начин в развитието на пътната безопасност в България“, категоричен беше той.
„Идеята за създаването на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ беше тя да управлява риска, но тя просто не знае какво е това да управляваш риска. Тези, които я ръководят нямат и понятие от управление на риска. Наистина предстои много сериозен сблъсък между реалността и розовите очила, които са си сложили „експертите“ от държавната агенция. Предстоят катаклизми в транспортната ни система и още нелепи катастрофи, за които не можем да дадем адекватно обяснение извън това, че шофьорът е извършил нарушение, допуснал е грешка, разсеял се е, заспал е. Не може обаче шофьорите да заспиват постоянно по нашите пътища. Вероятно има по-сериозен проблем. Не може по нашите пътища шофьорите постоянно да се разсейват“, каза още Богдан Милчев.
„Докато не създадем нормативна база, която да е основана на това, че хората винаги ще допускат грешки и че доставчикът на транспортната система трябва да изгради система, която е толерантна към човешките грешки – когато сбъркаме, да не загиваме, ние няма как да променим нищо. Откакто има Covid-19 ние сме в нова ситуация. В същото време - какви нови мерки предприеха тези, които управляват нашите пътища във връзка с новата ситуация? Какво различно направиха от това, което правеха през 2019 година? Отговорът е абсолютно нищо. МВР прави акция след акция, но все телевизионни акции. ДАБДП прави обществени поръчки. АПИ си строи магистрали. Не видяхме нищо извънредно в управлението на пътищата, свързано с извънредните мерки, тъй като те имат пряко отношение към нашето движение, което ту се ограничава, ту се пуска. Имаме проблеми и съм убеден, че те тепърва ще започнат да излизат на преден план“, каза в края на разговора д-р инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 гадно
Коментиран от #8
13:42 23.03.2021
3 Опа
14:12 23.03.2021
4 ред
ТЕЗИ ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ ГИ СЛУШАМЕ ПОВЕЧЕ ОТ 30 ГОДИНИ
14:26 23.03.2021
5 Катя Исакова
Коментиран от #9
14:57 23.03.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Библиотекарски
"Министърът трябва да отговори как фиш, който сме издали, се връща отново при нас. Тези служители ще бъдат притиснати в момента да кажат това, което иска министърът. Аз обаче искам да му напомня: да не се окаже, че утре ще правим спецакция в банката и да се търси записа". Милчев е убеден, че на платежното нареждане, с което е била платена глобата, стои името на Йовчев, но подписът е на въпросния служител.
15:19 23.03.2021
8 Кеф
До коментар #2 от "гадно":
За едни Френски самолети един иска 5милиона комисионно За това нищо не казваш или са дребни пари за социалистКоментиран от #17
15:35 23.03.2021
9 Служител
До коментар #5 от "Катя Исакова":
Вие не знаете в института Каква работа кипи /срещу пари пишем статии- и хубаво и лоши друга работа нямаме/15:39 23.03.2021
10 АНАНИ
15:57 23.03.2021
11 Наблюдател
16:05 23.03.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Пинокио
18:06 23.03.2021
15 кобрети
18:30 23.03.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Само питам
До коментар #8 от "Кеф":
За хвърчилата на картинки колко е комисионната?Личи си кой я е ошкафавил.10:00 24.03.2021
18 Колко Агенции и слюжби се занимава с
09:40 27.05.2021
19 Служби
09:41 27.05.2021