Коментар на Веселин Стойнев:
Носталгията по миналото е съвсем човешка. Колкото повече минават годините, толкова повече тъгуваш по младостта. А и паметта е много по-отчетлива за случки от детството и юношеството, отколкото за по-късни събития. Като погледнеш назад, има толкова пропуснати възможности и толкова пропиляно време. С напредъка на годините все повече осъзнаваш, че си смъртен, нищо че го знаеш от малък.
Когато гледаш стари снимки от семейния албум, от родното място, от родината, единствено се умиляваш. Защото разбираш хода на времето – не бързаш да кажеш дали преди е било по-зле или по-добре. Мъдростта те е научила, че просто е било по-различно, било е друго време. Радостите и страданията ти тогава предизвикват само една беззлобна тъга по нещо безвъзвратно отминало. Което е ценно именно като такова и може да ти носи само нега.
Когато се вкопчваш в миналото
Колективната памет за миналото обаче може да е съвсем друга. И не защото е обща, а не само твоя. А понеже ражда смисли в настоящето, за което няма как да си непременно мъдър. За настоящето още няма пожълтели фотоси, то още не е безвъзвратен завършек на нещо, което е такова, каквото е. Особено ако нямаш въображение и сили да го погледнеш от бъдещето. И да си кажеш – не, това не е настоящето, което искам, и мога да го променя. Тогава се вкопчваш в миналото и го привиждаш като бъдеще. Миналото става оправдание за твоето настояще – като изчезнала утопия, която съживяваш сега.
Но нали не ти е останал живец да се радваш на настоящето - такова, каквото е, или сили да го променяш, търсиш себеподобни да го възвеличаеш. Големите идеологически разкази за миналото стават лично кредо, с което осмисляш настоящето си. Социализмът например е светлото минало, което несправедливо е погребано и си мечтаеш да се върнеш в него. Колкото повече се вкопчваш в този разказ – и с това го превръщаш в мощна идеология, толкова повече преправяш паметта за собственото си минало. То вече сякаш само говори с твоите уста – все по-еднозначно, все по-плакатно и все по-немъдро.
Евтиния и изобилие?
Как това е било време на евтиния и изобилие. Как трамвайното билетче е било 6 стотинки и сме яли кренвирши за 3,60 лв., които „като ги хапнете, устата ви се напълва не със соя и бъркоч от химикали, а с божествения сок на леко опушено прясно телешко месо“. Нямат значение свидетелствата на онези, които и тогава, и сега споделят, че не ядат това, което сами произвеждат в месокомбинатите. И че споменът за онзи неповторим вкус е и заради много по-рядката консумация на месо и изключително бедния асортимент тогава, на които в годините после си обръгнал.
Идеологическият разказ може дори филията с мас от прасето на един бивш премиер да представи не само като бедност, но и като неповторим деликатес. Просто защото е от собственото детство. Но в този случай не говори детството - идеологическият кинематограф преподрежда личните ти спомени.
И истинските данни
И тогава обективните данни нямат никакво значение. Например тези от изследването на Мартин Иванов, Ралица Ганева и Калоян Ганев от Софийския университет, които създадоха индекс на цените, с който можем да съпоставяме какво при соца или дори по-рано би струвало в днешни пари. Според този индекс килограм бял хляб през 1985 г. за 40 стотинки тогава ни е струвал всъщност 2,40 лв. днешни пари, пералня „Перла-05“ за 620 лв. ни е струвала сегашните 3170 лв., а средната пенсия от 91 лв. е днешните 549 лв.
А „днешни пари“ означава по-точно стойностите преди инфлацията и пандемията – към 2020 година. Изследователите поставят в една потребителска кошница 10 основни храни от по килограм или литър – хляб, брашно, захар, мляко, олио, вино, ракия и др. и мерят колко от тях може да се купи със средната заплата в „златните години на социализма“ и колко сега. Оказва се, че тогава е можело да се купят 14 колички, докато през 2020 година - 22 колички. И че всъщност никога досега не сме живели по-богато – нито при „златния социализъм“, нито при „златния капитализъм“ от края на 1930-те и началото на 1940-те.
Разбира се, социалните неравенства днес са огромни и това води до безнадеждност сред големи групи хора – неслучайно, макар и с леко подобрение, сме едва 77-и в световния индекс на щастието, зад нас на Балканите са само Северна Македония и Турция. Щастието има, разбира се, и манталитетни измерения (все мрънкаме, все сме недоволни), защото и много по-бедни от нас общества са много по-щастливи.
Лесен обект за манипулация
Но тези обезкуражени хора стават лесен прицел за пропагандата. Многобройни Фейсбук групи и сайтове са създадени или превзети от кремълските хибридчици, за да идеализират комунистическото минало. Да го превърнат в обща утопична памет с цел не да го съживят, а за да зачеркнат европейското бъдеще на България. Да превърнат страната в своя губерния, като прекършат обществените усилия за повече законност, по-малки социални неравенства и повече благоденствие. И вместо средностатистическият българин да може да си купува кренвирши не само от 10, но и от 40 лв. – от каквото си иска месо „с божествен сок“, да се тъпче с нискокачествени колбаси и да плаче по „невероятните“ и „евтини“ кренвирши от 3,60, които демокрацията, Брюксел и Вашингтон са му отнели.
Затова трябва да си честен с миналото – само тогава можеш да си автономен в настоящето. Да опазиш собствения разнолик, радостно-тъжен разказ за него. И да го оставиш да почива там, където му е мястото – в миналото. Иначе дори кренвиршите, с които някогашният хладилник „Мраз“ никога не е бил пълен, ще са рядкост и в днешния хладилник.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хихихи..
Коментиран от #20, #34
06:04 22.03.2023
2 Уточнение
Коментиран от #4, #5, #16
06:04 22.03.2023
3 ХАХАХА
06:07 22.03.2023
4 ХАХАХА
До коментар #2 от "Уточнение":
Грешиш !0,04 ст беше за трамвая при това те бяха с кондуктор.Коментиран от #8
06:08 22.03.2023
5 От Казанлък..
До коментар #2 от "Уточнение":
Аз го помня от 2 ст,после 3 и през осемдесетте 6.. До "демокрацията"..Коментиран от #53
06:09 22.03.2023
6 Петър
06:10 22.03.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Сменям си ник-а
До коментар #4 от "ХАХАХА":
0,04 ст.Това на практика е равно на 0 /нула/
Коментиран от #10
06:10 22.03.2023
9 Да бе дебил
Коментиран от #23
06:11 22.03.2023
10 ХАХАХА
До коментар #8 от "Сменям си ник-а":
Грешка човешка. 0,04 лв.Коментиран от #11
06:13 22.03.2023
11 Сменям си ник-а
До коментар #10 от "ХАХАХА":
Приема се.06:14 22.03.2023
12 Последния Софиянец
06:15 22.03.2023
13 Изхвърлете зелето вече
06:19 22.03.2023
14 Да, ама заплатата беше 89 лева
Коментиран от #22, #38, #127, #195
06:20 22.03.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 За протокола
До коментар #2 от "Уточнение":
Имаше време, когато билетчето за трамвая струваше беше 2 ст до Халите и 4 ст от тях, нататък...Коментиран от #110
06:22 22.03.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Гандалф
06:26 22.03.2023
19 Боруна Лом
06:27 22.03.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Гандалф
06:30 22.03.2023
22 Бля бля..
До коментар #14 от "Да, ама заплатата беше 89 лева":
През 1987,бях на фреза,взимах от 350 до 380 чисто.Бачках в Арсенал-Казанлък и правех маси за фрези-отвор за боровата вода и околовръстната фаска.Разценката 1 лв за бройка,това за около 15 мин.На чистачките заплатата беше 120 до 160..Коментиран от #26, #32, #65
06:30 22.03.2023
23 Гост
До коментар #9 от "Да бе дебил":
Но пък качеството на леченив беше един път. Нямаше техника, нямаше медикаменти. Един път като дадеш 4000 социалистически левчвта за 6 опаковки лекарство вкарано от триаджия от Франция и разбираш за качественото соц лечвниеКоментиран от #200
06:30 22.03.2023
24 Аз мразя Америка!
06:31 22.03.2023
25 Дойче зеле
Коментиран от #64
06:33 22.03.2023
26 Там и сега вземат пари
До коментар #22 от "Бля бля..":
Хубави пари. Понеже бизнеса със смъртта е много важен за комунизтите. останалите бяхме жив зян. Ти не си пример. Ти си бил "намазана филия"! И ти си бил с партийна книжка и с комунистическо потекло! Нали?Коментиран от #29
06:37 22.03.2023
27 За протокола
По-късно, при "зрелия социализъм", киселото мляко вече се продаваше в пластмасови кофички и не беше "онова" кисело мляко, което се намираше само на някои места в провинцията. Прясното мляко пък стана "пастьооризирано", но се продаваше от пластмасови торбички, в които странно синееше и се плацикаше като водичка. Не си спомням какъв % масленост беше, но нямаше нищо общо с онова, предишното.
За колбасите, спомням си, когато един "учЕн" измисли в тях да се слага соя, с което уж се повишавало качеството и грижата за народа. За това получи и Димитровска награда. Както всичко друго тогава, пропагандата превърна това намаляване на качеството в грижа за народа.
Пиша всичко това, за да покажа, че това, което ядем и пием сега не е дошло изведнъж с падането на соца, а е един дълъг процес, започнал още преди това. И ако в края на соца не можеше да се намери вече кой знае колко качествена храна, то сега има, но струва значително по-скъпо от "народната".
Коментиран от #95
06:45 22.03.2023
28 Уефски
Коментиран от #36
06:45 22.03.2023
29 Бля бля..
До коментар #26 от "Там и сега вземат пари":
Завод 5 цех 120 не се занимаваше с Военно Производство,не четеш внимателно.Сега не знам как е,освен че целият Арсенал работи за Зеленски..06:46 22.03.2023
30 Няма 2 мнения
06:48 22.03.2023
31 Гандалф
06:54 22.03.2023
32 Сметка
До коментар #22 от "Бля бля..":
А 30-40 години по-късно взимат почти двойно, а билетчето от 6ст. е 1,50лв - 22 пъти по-високо или 2 500% вдигнато...06:55 22.03.2023
33 Коко
06:59 22.03.2023
34 СЗО
До коментар #1 от "Хихихи..":
Май въобще не си разбрал статията....ако въобще си я прочел.Коментиран от #37
07:00 22.03.2023
35 Истината
07:05 22.03.2023
36 Да попитам
До коментар #28 от "Уефски":
1994г още в соца ли бяхме, когато се класирахме четвърти на световното?Коментиран от #42
07:12 22.03.2023
37 Хихихи..
До коментар #34 от "СЗО":
Разбрах я прекрасно,ти също си ми ясен - актуалното 33 годишно конче с капаци,за което всичко извън "полезрението" му е неразбираемо,чуждо и лошо.Мъкии..07:12 22.03.2023
38 Моарейн
До коментар #14 от "Да, ама заплатата беше 89 лева":
Рожбенце, родителите ми си бяха средностатистически българи. Учех като гламава и бях отличничка заради знания, умения и способности (и цафки са ми писали, когато не знаех, а това обичайно се случваше по омразната математика), а не заради това, че са партийци; това се отнася и за останалите отличници в класа ми. Живеехме на висок етаж без майка ми и баща ми да са някакви партийни функционери. И дънки имах, и касетофон, и колело, точно от онези, по-новия модел - с кръглите рамки. Гарантирам, че за съучениците ми беше същото. Единствените верни неща, които си написал са за чакането за автомобил и за бананите и портокалите.07:17 22.03.2023
39 Сащ са диктатура
Корумпираните от тях бг политици превърнаха България от развита страна в топ 20 в последна в Европа. Оставиха ги да крадат стига да са им верни слуги!
07:18 22.03.2023
40 АБВ
Вижте колко хора ровят по кофите, колко хора не се хранят и колко не могат да си купят дори лекарствата
Вижте също така смазващата корупция във всички възможни сфери и тогава може би ще разберете носталгията по онова минало.
За тези тридесет години България е намаляла с около два милиона.
Нека се направи едно проучване по тази тема и да видим резултата.
В България без война се шири разруха и беззаконие.
Неслучайно сирийски бежанци сблъскали се с българската действителност искаха да се върнат в Сирия.
Дайте обяснение за това явление.
Не принизявайте по такъв начин българския народ.
07:22 22.03.2023
41 пппп
07:23 22.03.2023
42 Факт
До коментар #36 от "Да попитам":
Класира се поколението учило и тренирало в соца!Коментиран от #55
07:29 22.03.2023
43 статия за балъци
Водата беше 6 ст за кубик . Тока 2 стотинки . Акумулиращите печки никой не ги спираше . Сега някой можели да издържи да плаща толкова ток ?
Коментиран от #97
07:30 22.03.2023
44 След като има голямо социално
А най-голямата ти грешка е, че оценяваш нещата само в материални стойности! А чувал ли си нещо за справедливост, сигурност, приятелство, любов, чест, доблест…
Коментиран от #87
07:31 22.03.2023
45 За протокола
В градовете нещата бяха също доста разслоени. Някои работеха на норма или на някакви жалки заплати от по 120-150 лв, докато разни "баш-майстори", таксиметраджии, и някои други групи взимаха 350 - 700 лв. Тук не включвам номенклатурчиците, които сами не знаят колко много получаваха и ползваха държавата като лична собственост.
По отношение на разходите, късметлии бяха тези, които живееха на парно, защото парно и топла вода на корем беше под 30лв, докато на други места за тези "екстри" се плащаше много по-скъпо. Почивка в станции имаше само за тези, чиито предприятия имаха такива и то не всяка година, а за почивка и на зимна станция и на море не можеше да става и дума.
Накратко, онова време имаше положителни неща, но икономиката не можеше да покрие разходите на социалните придобивки. След 1989г вместо да запазят доброто и да го надградят, БКП/БСП и креатурите им разграбиха каквото можаха, а останалото разрушиха.
Коментиран от #50, #122
07:31 22.03.2023
46 доктора
Коментиран от #52
07:32 22.03.2023
47 сегашното гмо е голяма работа
За бирата също . Защото сегашната бира я карат в чували , сипват я в казана , бъркат я 6 дена и на седмия я бутилират . Не блъска на нищо .
07:33 22.03.2023
48 дядото
07:33 22.03.2023
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Само питам
До коментар #45 от "За протокола":
Коя пенсия е била 30 лева ? Има интернет и можеш да намериш данни в статистиката по години . 30 лева е за набор 1905 година , които са се пенсионирали директно след 1945 година . И то преизчислено към реформата от 1962 година .Коментиран от #67, #73
07:36 22.03.2023
51 Който има
07:36 22.03.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 де Факти
Да, сега имам смарт телевизор, но колко плащам всеки месец за кабелна и телефони, за отопление, за боклучава, но скъпа храна...А това че вече никъде не ходим на гости и се стискаме като габровци за всичко - на ви сега ЕС и НАТО. Бедност, мизерия, неподдържани опустели градове. Че и София прилича на Столипиново - мръсотия, счупени тротоари, олющени мръсни сгради, а по комплексите е направо филм на ужасите...
07:38 22.03.2023
55 Да попитам
До коментар #42 от "Факт":
Да, да, когато на Стоичков и някои други им беше забранено до живот да играят футбол и когато соца ги тренираше в Барселона, Порто, Хамбургер и други европейски грандове.Я се скрий някъде, бе.
Те успяха въпреки соца и защото успяха да излязат навън.
Коментиран от #63
07:39 22.03.2023
56 Българин
07:39 22.03.2023
57 Сух
07:40 22.03.2023
58 Африканец
Коментиран от #69, #78
07:41 22.03.2023
59 местен
Който е гледал последното предаване Ничия земя може да разбере как яко ни лъжат. И то всеки ден .
07:42 22.03.2023
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Съдията Дред
07:44 22.03.2023
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Зевзек
До коментар #55 от "Да попитам":
И сега защо ги няма тия спортисти?Защото ги няма школите от соца.Защото днес в тая територия има значение само нагрухването на 100-200 човека и нищо друго.Коментиран от #86
07:45 22.03.2023
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Пловдив
До коментар #22 от "Бля бля..":
Взимал си ги ти, като работник(защото работническата класа управляваше!!!) Защо не пишеш колко взимаха инженерите,лекарите,учителите и въобще всички,които бяха образовани?! Веднага ще ти кажа: 180 лв!!!Коментиран от #72
07:45 22.03.2023
66 истината
Хората не висяха по магазините , а и пращаха на децата по градовете !!!
Коментиран от #76
07:47 22.03.2023
67 Верно ли
До коментар #50 от "Само питам":
Дрънка измишльотини трола. 30 лева парно и топла вода беше сметката за цяла година на 120 кв. апартамент, ама нали някой трябва да пише глупости.07:47 22.03.2023
68 Aлфа Bълкът
07:47 22.03.2023
69 Билетчето
До коментар #58 от "Африканец":
от 6 стотинки идваше заедно с лагерите в Белене и празните магазини.Коментиран от #81
07:47 22.03.2023
70 1985 ГОД
07:48 22.03.2023
71 ФИЛИЯ С МАС
07:49 22.03.2023
72 не знам какво си работил
До коментар #65 от "Пловдив":
При нас инженерите почваха със стартова запрата 220 лева . Обаче на края на годината имаше " уравнение" и щатните получаваха на камара по две и половина заплати . Демек 13 и 14 заплата , че и малко отгоре . А на всеки 3 месеца премии.07:50 22.03.2023
73 За протокола
До коментар #50 от "Само питам":
Няма защо да питам Интернет, защото много добре зная колко взимаха моите роднини.А тази информация, че родените 1905 са се пенсионирали директно на 40г през 1945 само показва, че Интернет е пълен с неверни неща.
07:50 22.03.2023
74 Някой
Това, че няма държава и държавност, няма суверенитет, няма армия, която да го защитава (неслучайно), че по-голямата част от населението живее под официалната линия на бедност (която си е силно занижена), че са ни присъединили към блок, в който ролята ни е единствено донорска, това няма значение за теб, нали? И заткива като теб - майцепродавци. За един долар сте склонни да продадете и жена си, и децата си, и всичко чуждо около себе си.
Просто не съществува дума, която да описва колко ниско са паднали хора като теб.
07:50 22.03.2023
75 Урюрвкос
Коментиран от #80
07:51 22.03.2023
76 Мисли!
До коментар #66 от "истината":
Само от собственото ти изказване можеш да се сетиш за НЯКОЛКО неща: ОЩЕ ТОГАВА имаше масова миграция към градовете! 2) ако си ял тогава месо НЕ Е било от магазина, следователно приказките за това как във великия Комунизъм хората можели да си "позволяват" общо взето .. е било тяхна лична заслуга 3) от 2 следва въпроса - кой ви спира да правите същото сега, след като толкова много ви липсва? 4) тук ставаше дума за продукт, които не е сезонен. Колкото и животни да са гледали хората, животно е "ко леше" един път на 4-5 месеца, по празници, тук става дума за редовна консумация на някакво що годе прясно месо. Мисли! Нали се гордеете, че го можете даже по-добре от другите!07:52 22.03.2023
77 ДО БИЛЕТЧЕТО
07:52 22.03.2023
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Любопитен
До коментар #75 от "Урюрвкос":
"3,8 млн глави едър рогат добитък плюс 7млн агнета за пилетата не говоря. Товарните влакове пълни със живи животни заминаваха за близкия изток." Преди 2 дни бяха "20 милиона глави едър рогат добитък" Как за два дни така се промениха цифрите?Коментиран от #83, #88
07:53 22.03.2023
81 пишеш тъпотии
До коментар #69 от "Билетчето":
Видяхме като го няма Белене какви мутренски времена почнаха и как и до сега се крадят милиони . Някой влязъл ли е в затвора за кражба на милиони ?А относно магазините - аз празни рафтове не съм виждал . Да не говорим , че в богатата Англия това се случва сега .
Коментиран от #84, #91
07:54 22.03.2023
82 Реално
До коментар #79 от "Толкова сте жалки!":
... се пише "манипУлирате". Защо не уважавате собствения ни език, а се пишете големи родолюбци?07:55 22.03.2023
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Билетчето
До коментар #81 от "пишеш тъпотии":
"Видяхме като го няма Белене " Страшно е, че има хора, които говорят за концлагера Белене като нещо положително. Там са извършвани зверства и престъпления каквито колективната човешка памет на цивилизования свят е отхвърлила категорично. Точно там е проблема който посочих. Хората, котио си искат "билетчето" имат "морал" несъвместим с този на цивилизовани хора в 21ви век (или 20ти всъщност).Коментиран от #92
07:57 22.03.2023
85 Българските турци
07:58 22.03.2023
86 Да попитам
До коментар #63 от "Зевзек":
Тогава спорта беше политика! Успехите на много от нашите, а и соц-спортистите се дължаха на измама. Олимпиадите и много първенства тогава бяха за аматьори, а нашите си бяха професионалисти. Водеха се военни, ченгета, железничари и какви ли не още, но само на книга, а всъщност само тренираха. Отделно "зобенето", което благодарение на ГДР беше издигнато в изкуство.Иначе, да, липсата на масов спорт е проблем, но това не опира до системата, а до корумпираните БСФС и БФС. Не може нищо да не върви в държавата, а те да цъкат като часовник. Разрешиха частния хазарт, където се пръкнаха милиардери, а средствата за спортистите не достигат. Дори шампионите трябва да си търсят частно финансиране.
07:58 22.03.2023
87 Прокопий
До коментар #44 от "След като има голямо социално":
Изреди, освен материалното, всички онези неща, които комунизмът унищожи, налагайки чудовищната корупция, която създаде навсякъде у нас под формата на метастаза " имам наш човек".Коментиран от #89
07:58 22.03.2023
88 към днешна дата животните - още по малко
До коментар #80 от "Любопитен":
през военната 1942 г. у нас са отглеждани над 12,6 милиона говеда, биволи, овце, кози и прасета. Което е шест пъти повече от днешно време, когато секторът е наистина обрулен не от войни или други природни бедствия, а от некадърно управление.Да се върнем към 1989 г., когато повечето подсектори от животновъдството са отчитали добри икономически резултати. Свиневъдството е било сред водещите, като годишно в страната са отглеждани над 4,1 милиона животни. Само 23 години по-късно през 2012 г. броят на свинете пада на 541 хиляди, с което трудно се покрива дори консумацията на прясно свинско месо на пазара.
Плачевен е и сривът в овцевъдството – от 8,6 млн. овце през 1989 г. те намаляват на 1,3 млн. през 2012 г. Говедата от 1,7 млн. падат до 526 хиляди, биволите – от 52 хил. на 9 хиляди, а козите от 423 хиляди – на 356 хил.
07:59 22.03.2023
89 Само питам
До коментар #87 от "Прокопий":
А сега не важи ли - Имам наш човек ?08:00 22.03.2023
90 Некой си
Не е заради цената на билета, а заради незаключените врати, липсата на цигански набези като онзиденшния в Казанлък, заради възможността да минеш цяла София пеша посреднощ, без да се притесняваш, че ще те пребият, ограбят или изнасилят. Заради липсата на наркотици в училищата. Заради горския, който събираше такса от всички къмпингуващи около язовир Широка поляна.
Ей заради такива неща.
Коментиран от #94
08:01 22.03.2023
91 Билетчето
До коментар #81 от "пишеш тъпотии":
"А относно магазините - аз празни рафтове не съм виждал ." Това е най-обикновена лъжа. Даже мога да ти опиша и триковете, които използваха за да прикрият това положение, но така ставаше още по-очевидно. В богата Англия липсват домати посред зима и то заради сезонно забавяне, в България липсваха чушки посред лято, поради което фразата ""докараха чушки" предизвикваше вълна от телефонни обаждания и всичко живо "излизаше от работа" за да купи заветния продукт и да "затвори буркани".Коментиран от #93
08:01 22.03.2023
92 стига тия опорки
До коментар #84 от "Билетчето":
Ти бил ли си та ? Видял ли си ? Стефан Савов нещо направиха ли му в Белене ? Как завърши после висше ?08:01 22.03.2023
93 глупости пишеш брат
До коментар #91 от "Билетчето":
Също като опорката за бананите . Сега колко банани ядеш ?Коментиран от #98
08:02 22.03.2023
94 Билетчето
До коментар #90 от "Некой си":
И в концлагерите вратите не са се заключвали. Знаеш ли защо? Защото като си излезеш от вкъщи пак си в концлагера. Като не се заключваха вратите, защо по границите се стреляше по тези, които искаха да избягат от тоя "рай". НЕ да влязат, да ИЗЛЯЗАТ. София съм я минавал последно през октомври пеша - от Централна Гара до Младост 1 в 11 през нощта. И никой нищо не ми е направил. Друг е въпроса, че в днешно време точно тия дето ги приказвате тия приказки изобщо не ходите пеша, и не слизате от колите. Училищата, особено елитните бяха РАЗВЪДНИЦИ за наркомани. Явно нямаш информация. Сигурно си мислиш, че липсата на такива новини в Работническо дело е "реалността" а?Коментиран от #101
08:07 22.03.2023
95 Господине,
До коментар #27 от "За протокола":
Кажете нещо и за абсолютния достъп на всички българи до здравеопазване (лекар/фелдшер дори и в селата), образование, спорт, култура, наука... Кажете нещо и за социалните придобивки на хората и липсата на безработица. По онова време правото на труд и отдих са гарантирани от държавата...Смятате ли, че ровещите по кофите образовани и интелигентни хора не заслужат стандарта на живот, който имат бг политиците или поне нормална част от него?! Смятате ли, че тези бг политици за собственото си благополучие не обслужват интересите на тези, които са ги корумпирали и ги държат под контрол? Смятате ли, че българите сами избират политическата си върхушка или чрез "изборите" само се узаконява порочния 30-годишен модел на разруха на страната (наричан от господарите "борба за демокрация"). И т.н.
Коментиран от #143
08:07 22.03.2023
96 ха ха
08:08 22.03.2023
97 Приятел ще те поправя,
До коментар #43 от "статия за балъци":
въглищата бяха 16 лв-българските брикети, а вносните от СССР бяха 18 лв. Тогава с една заплата си купувах 6 тона вносни въглища и парното ми беше на макс. Сега с една пенсия мога да си купя 500 кг въглища-станаха 800 лв тона.Коментиран от #99
08:08 22.03.2023
98 Билетчето
До коментар #93 от "глупости пишеш брат":
С празни приказки няма да стане "брат". Пиша само неща, които съм живял. А колко банани ям зависи от това колко ми се ядат. За разлика от тогава, когато колкото и да ми се ядяха, Партията казваше кога ще има. И бананите са най-малкия проблем.Коментиран от #106
08:09 22.03.2023
99 Любопитен
До коментар #97 от "Приятел ще те поправя,":
"въглищата бяха 16 лв-българските брикети" А колко беше една миньорска заплата, знаеш ли?Коментиран от #199
08:11 22.03.2023
100 Иван Вазов
Правителството в Берлин трябва да разбере, че докато плаща заплата на служители като Стойнев, българите все повече ще ненавиждат и Германия и Европа.
08:11 22.03.2023
101 Вероятно
До коментар #94 от "Билетчето":
няма къде да видиш концлагер... Но отиди в Германия или Полша и виж какво е концлагер... Ако си психично здрав, може и да припаднеш...Коментиран от #107
08:16 22.03.2023
102 3343
Американските ни приятели да построят поне 1/3 от това..
Измамници
08:16 22.03.2023
103 Примерите с цените
Един бял хляб струваше 30 стотинки а не 40
Още по-ранни години един билет струваше две стотинки това означаваше че мога да пътувам 50 пъти с един лев
Водата през 1962 година беше една стотинка на кубик
С един лев можех да си купя 100 кубика вода
Електроенергията беше 2,2 стотинки да киловат дневна и 1,7 стотинки нощна енергия
Сега просто се объркваш от постоянно променящите се цени
Да не забравяме че българия тогава започна от нулата нищо нямаше в опоската от шест войни преди 45-та година понесени от българите
Коментиран от #123
08:18 22.03.2023
104 Ани
08:18 22.03.2023
105 Госあ
Коментиран от #115
08:18 22.03.2023
106 Българските турци
До коментар #98 от "Билетчето":
Пенсионер съм от 10 години в страна с "катастрофална икономическа криза и инфлация" според българската медия и обществено мнение ! Живея от 33 години в тази страна и от 8 години вече не работя и живея с пенсията си . Живея в собствено жилище със съпругата си което сме си го добили със съвместен труд по фабрики и заводи (не от собствен бизнес) ! Осигурили сме и семействата на децата си със собствен дом ! До тук всичко може да ви звучи като арогантност или самохвалство... но като гледам и чета коментарите тук просто съм изумен как с пропаганда и манипулация може да се изкривят очевадни истини ...как може да се помпи фалшив елитизъм и превъзходство на хора които от 33 години се лутат в хаоса на един жалък "преходен период" с илюзия за хубав спокоен и осигурен живот !!!Коментиран от #109
08:20 22.03.2023
107 Билетчето
До коментар #101 от "Вероятно":
Бил съм и в Германия и в Полша и в ... България. Само в България концлагера не е направен да се помни паметта на жертвите по подобаващ начин. Може би защото ни управляват наследниците на същите престъпници, които го създадоха. А други си представят как ще го направят активен отново и това е потресаващо.08:20 22.03.2023
108 Ам чи
08:24 22.03.2023
109 Билетчето
До коментар #106 от "Българските турци":
Българските турци са пословично трудолюбиви! Едно от най-големите престъпления на комунистическия режим (и неговите наследници, които и до днес ни управляват) е, че изгониха тези хора, и то с дългосрочни цели. Друг е въпроса, че ви/ги използват, за да държат българското общество за заложник на чужди интереси, защото, нека си го кажем и това - в Турция вота на изселниците е контролиран и манипулиран - няма нищо "демократично" в него.Коментиран от #120
08:24 22.03.2023
110 Макс
До коментар #16 от "За протокола":
Ех, спомени ! Имало е време когато е нямало трамваи , помниш ли ? Защо не гледате напред , бе хора ?08:25 22.03.2023
111 йхнкхйких
08:27 22.03.2023
112 Това на
08:28 22.03.2023
113 нинели
Коментиран от #116
08:28 22.03.2023
114 Госあ
08:28 22.03.2023
115 Любопитен
До коментар #105 от "Госあ":
А сегашната продъжителност на живот е средно с 4 години по-висока от тази през 89та, но такива като теб ни обясняват как системата била прецакана. Ако вземем този показател, системата е къде къде по-добра.Коментиран от #117, #119, #121
08:29 22.03.2023
116 Любопитен
До коментар #113 от "нинели":
"Но сега се чудя кое ми харесва? М" Какво работиш?08:31 22.03.2023
117 Госあ
До коментар #115 от "Любопитен":
Нерде 20, нерде 4 ? Ако го взема на доверие в което изобщо не съм сигурен, но ще погледна. Писал съм - несигнификантни колебания в рамките на грешката.08:31 22.03.2023
118 Перо
08:32 22.03.2023
119 Госあ
До коментар #115 от "Любопитен":
Всъщност с две години. Та къде са 20, къде са две 😂08:34 22.03.2023
120 Българските турци
До коментар #109 от "Билетчето":
Защо всички в България мислят че сме забравили да пишем и говорим български и че за 33 години сме се превърнали по еволюционен път в малоазиатски маймуни ?!... Защо виждатe хората с двойно (бг. ) гражданство в Турция като едно "аморфно струпване" податливо на всякакво влияние , натиск, идеологични манипулации, насочване или пренасочване и лесно управление ?!!...А всъщност тези хора ако не бяха прокудени от България едва ли щеше да има ДПС и етническа политика в България !?....Както не е имало от 03. ІІІ.1878 до "демократичното" основаване на ДПС !!!... На нас тук ни е много интересно и забавно как някои "хора"...бивши мижитурки и двулични доносчици... въртят политиката на България !? И как някои махленски анализатори се мъчат да правят карикатури на прокудената през 1989 г. истинска антикомунистическа ,..антивъзродителна "етническа" интелигенция ! ДПС е пародия на партия от родоизменници които служат за САПУН за измиване на "катранения" възродителски ПОЗОР на България !...И докато има живи преименувани,ще ги държите като щит срещу Световното общественно мнение и евентуалните опити за претенции за морални и материални обезщетения !!! Това че ги мислите за партия "зад която стои Турция" е показател за вашата малоазиатска параноя,която ви надъхват всичките ви минали и сегашни покровители !Коментиран от #151
08:36 22.03.2023
121 Госあ
До коментар #115 от "Любопитен":
Я кажи нещо за пенсионната възраст при тези две годинки увеличение (които апропо са в рамките на грешката) М ?Коментиран от #126
08:36 22.03.2023
122 Земеделските пенсии
До коментар #45 от "За протокола":
Тогава бяха 30 лв но всяка година се увеличаваха и след 10 години се изравниха с работническитеМного е важно да се уточни че никъде по света земеделците не получават пенсии
Коментиран от #129
08:36 22.03.2023
123 Не става така!
До коментар #103 от "Примерите с цените":
"Да не забравяме че българия тогава започна от нулата нищо нямаше в опоската от шест войни преди 45-та година" Цитирам един твой другар малко по-надолу в темата: "през военната 1942 г. у нас са отглеждани над 12,6 милиона говеда, биволи, овце, кози и прасета. " Та с опорките не сте ги синхронизирали. Не става хем да обясняваш, как преди комунистите "не е имало нищо", хем да обясняваш през военните години какви рекордьори сме били.Коментиран от #137
08:37 22.03.2023
124 Култура миянко
Коментиран от #138
08:37 22.03.2023
125 хахаха
"рядката консумация на месо"...списувателят може да провери каква е била консумацията на хранителни продукти преди 89-та и сега...ще се изуми колко по-малко консумира сега обикновения човек...и то при положение, че тогава във всеки дом на село имаше животинки и градини със зеленчуци...да се твърди, че сега живеем по-богато е подигравка...
Коментиран от #131
08:38 22.03.2023
126 Любопитен
До коментар #121 от "Госあ":
Няма как да те вземам насериозно, след като ти написах, че са 4 годините разлика, а ти ми говориш за "2 годинки". Просто, когато си склонен по такъв очевиден начин да лъжеш, няма смисъл да се ангажираме в реален разговор - такъв не може да има.Коментиран от #158
08:39 22.03.2023
127 хахаха
До коментар #14 от "Да, ама заплатата беше 89 лева":
ма верно ли?! Лелееееее...аз къде ли съм бил тогава? :)))))))Коментиран от #132
08:40 22.03.2023
128 един от многото
08:41 22.03.2023
129 За протокола
До коментар #122 от "Земеделските пенсии":
:)Там, където земеделските стопани са частни лица, няма пенсии, но където са обединени в ТКЗС-та и други подобни, пенсии има.
08:41 22.03.2023
130 До коментар # 82 реално
Коментиран от #134
08:41 22.03.2023
131 Реално
До коментар #125 от "хахаха":
Не е "подигравка", а реалност. Поне за 70% от населението на страната. Защо останалите 30% са на това положение - причините са различни. Но в днешно време, ако имаш акъл и ти се работи живееш много прилично. Дори и само ако ти се работи живееш много прилично. Аз не познавам хора, които да живеят зле.08:41 22.03.2023
132 Този коментар е премахнат от модератор.
133 ИСКАМ ДА НАПОМНЯ
ЧЕ ПРЕЗ 1945 ГОДИНА
БЪЛГАРИЯ
ЗАПОЧНА ОТ НУЛАТА
ОЗЛОЧЕСТЕНИЯТ БЪЛГАРСКИ НАРОД БЕШЕ ПРЕТЪРПЯЛ ЗА 66 ГОДИНИ ОТ ОСВОБОЖДЕНИЕТО ШЕСТ ВОЙНИ
Коментиран от #136
08:42 22.03.2023
134 Реално
До коментар #130 от "До коментар # 82 реално":
Моля, но е хубаво хората, които са родолюбци, да знаят, че тази претенция идва с определени задължения. Не знам кой ви е изтрил коментара, аз нямам такива правомощия, същия съм като вас тук. Предполагам, че има нещо общо не с правописа ви, а с нещо, което е нарушение на правилата на сайта.08:45 22.03.2023
135 Диди
08:46 22.03.2023
136 Реално
До коментар #133 от "ИСКАМ ДА НАПОМНЯ":
"напомнянето ти" е жестока МАНИПУЛАЦИЯ. България дори не е пострадала сериозно от войната до 45та, камо ли да е "започнала от нулата".Коментиран от #145, #148, #154
08:46 22.03.2023
137 не е опорка
До коментар #123 от "Не става така!":
Това че е имало повече животни 1942 година се дължи на факта че в земеделието се е използвала много животинска "тяга" . Волове , крави , коне , магарета ..... Около 1968 година конете са драстично намалени . Същото важи и за воловете , поради масовото навлизане на механизацията .Коментиран от #140
08:47 22.03.2023
138 Любопитен
До коментар #124 от "Култура миянко":
"Сравнения извадени от контекста. Единствените скъпи неща са били,перални,радиомагнитофони и телевизори,неоправдано скъпи,но пък колко,често купува човек такива неща." Верно? Я кажи, колко струваше едно кило кашкавал 85та?Коментиран от #144, #157
08:48 22.03.2023
139 Ти си
Ние скачахме и заменихме кренвирши от по 3,60 за банани от по 5 лева и цъфнахме та вързахме.....
08:49 22.03.2023
140 Не става така
До коментар #137 от "не е опорка":
Опорка е, щото твърдите, че 45та "България е започнала от нулата" а е ФАКТ, че не само, че не е започнала от нулата, ами е имала ОГРОМНА БАЗА, когато комунистите са дошли на власт. Но, както е типично за слуги на окупатори - са си присвоили заслугите, за да показват колко са велики, докато са съсипали останалото, което не са могли да "претопят" в техния "разказ".Коментиран от #155, #161
08:51 22.03.2023
141 Милев
08:52 22.03.2023
142 Този коментар е премахнат от модератор.
143 За протокола
До коментар #95 от "Господине,":
Да, имаше масово здравеопазване, но то беше далеч от световните стандарти. По простата причина, че нашите лекари нямаха достъп до най-новите неща и апаратури, които по правило излизаха на Запад, а не в СССР. Имаше и не толкова добри неща. Личен опит със зъболечението. Имам проблем, дава ми се час след 2-3 месеца. Отивам и ми се каза, "Ааа, вие трябва да се лекувате по месторабота" Отивам по месторабота, записват ми час за след 2-3 месеца, а тогава ми казват "Аааа, вие трябва да се лекувате по местоживеене." . Ако пък заради командировка или нещо друго си изпуснеш часа, нещата стават още по-зле. А кариеса през това време си работи. Няма да започвам да говоря за металните пломби, някои от които ми падааха часове, след като бяха поставени.По отношение на работата за всички - имаше скрита безработица, Много хора се водеха на работа, но не работеха и дори пречеха с поведението си и развалянето на морала.
За гарантираната почивка - да, всеки имаше отпуска, но отпуски имаше и сега. Карти за почивна станция имаха тези, чиито предприятия имаха почивни станции. И то не всяка година. Поне при нас карта за станция се взимаше веднъж на 3г. Останалото време - на квартири или "с връзки". Само ще спомена, че станциите бяха малко, а масово имаше бунгала-душегубки, с общи тоалетни и бани. За хигиената няма да говоря.
Както писах ,имаше хубави неща, но те не бяха запазени от тези, които тогава имаха всичката власт.
Коментиран от #146, #194
08:54 22.03.2023
144 Култура миянко
До коментар #138 от "Любопитен":
Що не отидеш сега да купиш кашкавал ,да не казвам фирми,за 35 лв килото?Ще отговориш,че лично теб не те събаря и тази цена,мен също,но въпросът е принципен,а не ти или аз колко заработваме или имаме.08:54 22.03.2023
145 Искам да напомня
До коментар #136 от "Реално":
България наистина започна от нулатаКупонната система беше въведена 41-ва година от богдан филов
От 30 000 убити и неизчислимо количество ранение само през първата фаза на войната нищо ли са се не била пострадала сериозно от войната?????
08:56 22.03.2023
146 Амдертлиев
До коментар #143 от "За протокола":
Знаеш ли колко чакат в ЮК за да отидат на зъболекар,по направление,демек по каса 3--6 месеца,че и повече.Имаш ли си на идея,че запълване на канали с лечение на кътник в Сащ е 1000-1200$,поне толкова беше преди 3 год.Откъде знам ли ?Ха познай от 3 пъти.Коментиран от #153, #165
08:59 22.03.2023
147 Как ви лъжат !
Елементарно смЕтане:
Мин.раб. заплата 1988 - 140 лв. /ПМС № 97/1988 г..., билетче 0,06 ст.
Мин.раб. заплата 2023 - 780 лв. /ПМС № 497/29.12.2022 г...., билетче 1,20 лв.(усреднено за страната)
.......
През 1988 за 140лв.делено на 0,06 ст = 2333 бр. билетчета
През 2023 за 780 лв. делено на 1,20 лв.=650 бр. билетчета
КОГА ЩЕ ГО СТИГНЕМ СОЦИАЛИЗМА ???
Коментиран от #160
08:59 22.03.2023
148 Господине
До коментар #136 от "Реално":
ГрешитеЩе ви дам един цитат от протоколите на народното събрание
Ето го
Иван Багрянов, министър на земеделието, който на 25 януари 1939 година в народното събрание заявява:
- Имах случай да кажа и друг път - ние сме земеделска страна, без земеделие. Ние нямаме излишъци от зърнени храни, ние изнасяме не излишъци, а само туй което крадем от устата на нашия народ и неговия нещастен добитък. Цифри в доказателство аз преведох в изобилие. /справка стенографски дневник на народното събрание от 1939 година/.
Коментиран от #152
08:59 22.03.2023
149 Един от всички
08:59 22.03.2023
150 Шаран БГ
Господине , разбирам, че сте многоезичен и културен човек !! Ама напишете го с "думи прости" на разбираем български език, за да Ви разбере всеки ! Или поне българското значение / signification bulgare / поставете отдире в скобки. Аман от " емоции и сиктирфикации" !! Ами правете го този английски /хамерикански/ официален ! Или речникът за чужди думи в българския подновете, като целия оксфордски английски речник вкарайте там с българска транскрипция и да рахатясаве !!
Моля Ви не изопачавайте езика на Славейков , Ботев и Вазов ...............
08:59 22.03.2023
151 Бамбука
До коментар #120 от "Българските турци":
Пропагандата - майка на нежеланието да работиш за благоденствието на тези, които са те избрали. След това идва и дъвката, повтарят лъжата, отново със същата цел. Разделяй и владей, проста изпитана от политиците практика. Как да кажат, че хората са братя и могат да живеят задружно и да паднат в канала ? Що не отидат без охрана на пазара, в курортите без значение в коя страна са и да плещят глупостите, с които само объркват хората ? Ами щото ще ги освиркват или просто ще ги набият.09:01 22.03.2023
152 Реално
До коментар #148 от "Господине":
.. ми цитираш изказване на политик с политически мотиви. Пробвай пак, но с цифрички.Коментиран от #159, #163
09:02 22.03.2023
153 Е как
До коментар #146 от "Амдертлиев":
.. .в омразния САЩ, бе другарю, защо не в обичаната Расия? Там нали всичко е "безплатно"? Впрочем, 1200 долара в САЩ са нормални за тежка процедура с най-модерни препарати и техника. Само балами мислят, че нещата стават с "добро желание и благ поглед". Моята зъболекарка в София взема 380 лева за същата услуга.09:06 22.03.2023
154 хахаха
До коментар #136 от "Реално":
вярно ли? Я прочети до коя година България изплаща репарации на Гърция заради окупацията на Беломорска Тракия...09:08 22.03.2023
155 Баба рада
До коментар #140 от "Не става така":
От едно тетевенско село каза през 1962 годинаСИГИ СМЕ ДОБРЕ
ЗАЩОТО НА МАГАЗИНА ИМА
И БАСМИЦА И ЦЪРВУЛКИ
ТАЗИ ЖЕНА НА 85 ГОДИНИ Е ЖИВЯЛА В МИНАЛОТО И Е ЗНАЕЛА КАКВО Е ДА НЯМА НИТО ПЛАТОВЕ НИТО НЕЩО ЗА ОБУВАНЕ ПО МАГАЗИНИТЕ НА СЕЛАТА
09:08 22.03.2023
156 ТОВА Е РЕКЛАМА
09:08 22.03.2023
157 ами
До коментар #138 от "Любопитен":
4 лв кило Витоша и 5 лв кило Балкан...кашкавал Балкан се правеше от овче мляко...сега има ли в магазините кашкавал от овче мляко?09:09 22.03.2023
158 Госあ
До коментар #126 от "Любопитен":
Аз работя с цифри от НСИ. Просто ги смятам за по достоверни от тези на ДВ, все пак. И пак ти повтарям, тази разлика е несигнификантна и е в рамките на грешката.09:10 22.03.2023
159 Господине
До коментар #152 от "Реално":
Това е цитат който ви давам не от политик а от икономистАнгъс Мадисън. Той е британски икономист, най-известен учен, апологет на пазарната икономика, занимаващ се с история на икономическото развитие на Европа и света. Според него 80% от населението на предвоенна България се е занимавало с примитивно земеделие и страната ни е изоставала от развитите страни с 50 до 100 и повече години.
Коментиран от #164
09:11 22.03.2023
160 Госあ
До коментар #147 от "Как ви лъжат !":
Математиката за тези е табу.Коментиран от #162
09:12 22.03.2023
161 стига с тия глупости
До коментар #140 от "Не става така":
И каква огромна база е имала България 1944? Земеделие с животинска тяга и разпокъсано земеделие със средно 13 декара на земеделец ?България почва развито механизирано земеделие реално след 1965 година .
09:13 22.03.2023
162 Без коментар
До коментар #160 от "Госあ":
"Математиката за тези е табу." Това го каза човек, който на цитирани 4 години разлика между две епохи, каза, че били 2 .... Без повече коментар.09:14 22.03.2023
163 Господине
До коментар #152 от "Реално":
Искате цифричкиСправка протоколите на народното събрание
Цитат от Серафим Георгиев депутат в народното събрание, подкрепящ режима, който се изказва на 12-ти март 1940 година:
“Това показва че картината на българската мизерия е страшна. Аз мога да ви припомня картина от берковско, която видях с очите си - едно дете ядеше симид вместо сирене с царевичен хляб. Мога да ви прочета данни…. , че 19.5% от селските семейства живеят тухлени къщи, а 61 % в кирпичени. Селското жилище се състои обикновено от две стаи в които живеят средно 6 души. В тия две стаи се и готви. Нямат кладенци 57% от домакинствата, нямат клозет 17,4% от тях. Нямат кревати 20% от домакинствата, а останалите 80% от тях имат средно по 2 кревата за 6 души. Нямат маса 28.5% от домакинствата, а 36% нямат стол. Нямат печка 28% от домакинствата. Нямат юрган 36% от тях. Нямат дюшеци 46.5%, а 34% нямат никаква постеля. Домашните съдове и прибори са със съмнителна чистота и се държат на открито, понеже 53% от домакинствата нямат нито един шкаф. Измиването на тялото през зимата е непознато. Долните дрехи обикновено са така замърсени, че са хванали кожа от кир. Ето това са покъртителните условия за закъснелостта на българския живот.” /справка стенографски дневник на народното събрание от 1940 година/.
Земеделската земя е била разпокъсана на повече от 13 милиона парчета. На едно активно заето в земеделието лице се падат по 13,3 декара. При това положение модерно земеделие не
Коментиран от #166
09:15 22.03.2023
164 Реално
До коментар #159 от "Господине":
"Това е цитат който ви давам не от политик а от икономист" Мхм > "Иван Багрянов, министър на земеделието, който на 25 януари 1939 година в народното събрание заявява:" Пробвай пак, но се напъни малко повече.09:16 22.03.2023
165 За протокола
До коментар #146 от "Амдертлиев":
Имам много добра представа за зъболечението и у нас и на други места.Тук коментираме как е било по времето на соца, а не кой-къде е ходил и какво е чул и видял. Ако почнем да се мерим по тези неща, със сигурност ще изгубиш.
Коментиран от #171, #183
09:18 22.03.2023
166 Реално
До коментар #163 от "Господине":
Цитираното от теб засяга начина на живот, не икономическата база, за която говориш. Пробвай пак, но се напъни малко повече.Коментиран от #167, #168, #169, #175
09:18 22.03.2023
167 Този коментар е премахнат от модератор.
168 хахаха
До коментар #166 от "Реално":
значи, викаш, начина живот няма общо с икономическата база? :)))))))) България е била адски развита икономически, но населението напук на това е живяло мизерно? 1939 г. потреблението на ток е било 19 квт на човек от населението ГОДИШНО...яка кономическа база, няма щоКоментиран от #170
09:24 22.03.2023
169 Господине
До коментар #166 от "Реално":
Не е ли ясноЧе начинът на живот е в пряка функция от икономическата база
Не очаквам да променя вашето мислене но поне малко реални факти предполагам са достигнали до вашето съзнание
Предполагам че сте млад човек и не сте се докоснали до малко по-далечното минало пряко както аз съм имал тази възможност
Коментиран от #172
09:25 22.03.2023
170 Реално
До коментар #168 от "хахаха":
" 1939 г. потреблението на ток е било 19 квт на човек от населението ГОДИШНО...яка кономическа база, няма що" Направо ми дай за пример потреблението на ток през 1880та в Англия. Явно те тогава не са били развити икономически, нищо, че такова не е имало. Къде ви намират такива.Коментиран от #173
09:26 22.03.2023
171 ами
До коментар #165 от "За протокола":
по време на соца във всяко училище имаше зъболекар и всички ученици периодично ходеха на преглед и проблемите се решаваха преди да се усложнят...искаш ли да знаеш защо го знам това? :)))Коментиран от #174, #216
09:26 22.03.2023
172 Реално
До коментар #169 от "Господине":
"Че начинът на живот е в пряка функция от икономическата база" Нека направим изводи на базата на това за икономическата база на Русия, на базата на това как живее 80% от населението там. Според вас те са в 18ти век и на "нулата", нали така?Коментиран от #176
09:27 22.03.2023
173 хахаха
До коментар #170 от "Реално":
ти изглежда си функционално неграмотен...ти твърдиш, че начина на живот не зависел от икономическата база...и аз ти показвам, че с 19 квт на човек няма как да имаш икономическа база...ама на вас ви е удобно да се вторачвате в думите и да измествате същносттаКоментиран от #178
09:28 22.03.2023
174 Защо ли
До коментар #171 от "ами":
"по време на соца във всяко училище имаше зъболекар и всички ученици периодично ходеха на преглед и проблемите се решаваха преди да се усложнят...искаш ли да знаеш защо го знам това?" Затова ли всички по времето на соца бяха с развалени зъби? Искаш ли да знаеш защо знам? :)Коментиран от #177
09:28 22.03.2023
175 а стига бе
До коментар #166 от "Реално":
Каква икономическа база бълнуваш ? На колко ги цениш воловете и конете , дървените рала , сърповете и диканите ?09:28 22.03.2023
176 хахаха
До коментар #172 от "Реално":
и как живее 80% от населението там? Ти кога последно беше в Русия? :))))))Коментиран от #182
09:29 22.03.2023
177 Този коментар е премахнат от модератор.
178 Реално
До коментар #173 от "хахаха":
Ако наистина беше грамотен, щеше да знаеш, че ВСИЧКИ държави в онзи период са имали ниско потребление на електричество защото ... електрификацията тепърва е набирала скорост. Голяма част от българските села са били електрифицирани през 60те и 70те години на 20ти век. Предполагам, че това показва, че комунистическия режим е бил пълен провал, според вашите собствени критерии.Коментиран от #180
09:31 22.03.2023
179 Защо ли
До коментар #177 от "ами":
Явно защото познавам достатъчно "другаре" които в устата си нямат и 5 зъба, но иначе много им липсва онова време. И не се притеснявай за мен, зъболекарката ми е в топ 3 за страната. С лекота. Но на мен онова време не ми липсва. И тя не ми обяснява колко "евтино" ще ми излезе. Качеството струва пари, но някой, който иска да му е "безплатно" няма как да го разбере това нещо. Но се напъвай де, все някой ще ти повярва.09:34 22.03.2023
180 хахаха
До коментар #178 от "Реално":
очевидно не хващаш какво ти се казва..".че ВСИЧКИ държави в онзи период са имали ниско потребление на електричество защото..."тъй ли? и като как Германия, Франция, да не изреждам всичките държави са произвеждали стругове, автомобили, танкове, кораби, самолети...и куп други неща? На лоени свещи и с животинска тяга? :))))))
Коментиран от #185
09:35 22.03.2023
181 зеленски
09:36 22.03.2023
182 Реално
До коментар #176 от "хахаха":
Последно бях 2018. Преди това съм бил още 10тина пъти по работа. Извън Москва, Питер и Ростов на Дон е трагедия.Коментиран от #188, #214
09:37 22.03.2023
183 Амдертлиев
До коментар #165 от "За протокола":
Що реши,че ще изгубя,толкова ли трудно да си представиш,че съм зъболекър." По времето на" реалния соц" не съм работил,но началото на "демокрацията" закачих,системата беше до към2000г .едно към едно със соца.Та да си дойдем на думата,спешни случай никой не е отказвал ,даже имаше дежурни кабинети в събота и неделя,на моменти ,няколко години и нощни дежурства сме давали.Коментиран от #186, #215
09:37 22.03.2023
184 Отчаяните русофили
09:38 22.03.2023
185 Реално
До коментар #180 от "хахаха":
"Тъй ли" Тъй. Електрификацията от онова време не е имала нищо общо с електрификацията 40 години по-късно, каквото е сравнението, което правиш. Но, за да дам пример, тъй като явно си нямаш представа. Българската тютюнева индустрия е била една от най-мощните, и за не я е било необходимо почти никакво електричество. В нея са работили стотици хиляди. И това е ИНДУСТРИЯ, незвисимо дали хората са живели по 5ма в една стая.09:40 22.03.2023
186 Всичко е точно
До коментар #183 от "Амдертлиев":
"че съм зъболекър". Ако си такъв зъболекар, колкото си и грамотен, това отговаря на комунистическия стандарт ... и за грамотност, и за зъболечение.Коментиран от #189
09:41 22.03.2023
187 DW и Веселин Стойнев!! Това, не е
09:42 22.03.2023
188 Ха ха ха ха
До коментар #182 от "Реално":
Ти до Каспичан ако си ходил , пак добре !Коментиран от #190
09:43 22.03.2023
189 Амдертлиев
До коментар #186 от "Всичко е точно":
Грешка от клавиатурата.Ти граматична полиция ли си?Коментиран от #191
09:46 22.03.2023
190 Реално
До коментар #188 от "Ха ха ха ха":
Живял съм за дълги периоди в някои от най-големите градове в света, но ако така ти става по-добре си повтаряй това, което си написал. Сигурен съм , че ти действа успокояващо.09:48 22.03.2023
191 Всичко е точно
До коментар #189 от "Амдертлиев":
"Грешка от клавиатурата." Погледни къде е "а" и "ъ" на клавиатурата, и ще ти стане ясно, но то лъжата си беше основна ценност в Комунизма. Всички лъжеха за всичко, така че явно си добре обучен. Браво.Коментиран от #213
09:50 22.03.2023
192 Даамм
Коментиран от #207
09:52 22.03.2023
193 Билет от 6 ст. е бил висша ценност?
09:58 22.03.2023
194 Този коментар е премахнат от модератор.
195 TV Бобов дол
До коментар #14 от "Да, ама заплатата беше 89 лева":
Колега, 1985 първата ми работа като общо работник беше със щат 350 лева надземни а година по-късно 670 лева чести подземни без премии и бадбавки с безплатни транспорт и храна.Коментиран от #198
10:30 22.03.2023
196 реставрация 194
Коментиран от #197
10:32 22.03.2023
197 Най-сладкото нещо
До коментар #196 от "реставрация 194":
Сладките времена са сега. Разбира се, като изключим последиците от действията на режими като фашисткия в Русия, но това винаги е било известно. НАЙ-СЛАДКА Е СВОБОДАТА!Коментиран от #212
10:36 22.03.2023
198 Значи
До коментар #195 от "TV Бобов дол":
... при цена на жилищата по това време някъде между 9 и 15 хиляди лева, сега имаш към 7-8 жилища. С такава заплата няма как да нямаш. 670 лева месечно без надбавки и премии. За 2 години купуваш едно жилище, нали така?10:39 22.03.2023
199 Този коментар е премахнат от модератор.
200 Да попитам
До коментар #23 от "Гост":
А сега какво е качеството на лечение? Лежал ли си в болница? Не ти го пожелавам.11:01 22.03.2023
201 Матей преображенски
Коментиран от #205
11:04 22.03.2023
202 НАП
11:31 22.03.2023
203 руZофилията V шOк!
11:44 22.03.2023
204 Счетоводител
13:00 22.03.2023
205 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #201 от "Матей преображенски":
45-години комунистите ядоха, пиха, убиваха, лъжейки народа със светлото утре на комунизма. Когато това утре трябваше да дойде се видя, че и помен няма от обещания рай, и хоп - държавата бе съвсем организирано и по план на ДС, тотално разсипана. Със стопиране и нищоправене от страна на властта, народът бе докаран на границата на оцеляване, за да няма физическа възможност да по търси сметка за дерибействата на комунистите през така наречения социалистически период. Държавата ни не бе съсипана от диспансеризирания Филип Димитров, нито от "Веселиновския философ Желю" и неговото вице,- баба Блага. На всички нива се действаше организирано и по план. Отделните министерства и ведомства действаха единно и в синхрон. Спомнете си как набързо комунистите станаха "социалисти" и "поеха вината с мезе". Как беше ? – от "Напред към сияйните върхове на социализЪма и комунизЪма другарки и другари."….до "Ние вината поемаме само с мезета".13:52 22.03.2023
206 ИМПЕРИАЛИСТ
Това беше най-идиотският строй....Още помня блъсканицата пред американската палата на Пловдивския панаир за да се докопаш до.............. НАЙЛОНОВА ТОРБИЧКА С ПРОСПЕКТИ.....Реалността за онова време е просто НЕОПИСУЕМА и на това разчитатe комунистическите гниди!!!
13:56 22.03.2023
207 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #192 от "Даамм":
Бaбaлъкът, пo oнoвa врeмe, бeшe вeтeринaр в зaлхaнътa/грaдcкaтa клaнницa/ нa Coфия и ни бeшe прeдупрeдил дa нe купувaмe кoлбacитe ...a млякo c мeceци нe вкуcвaхмe, зaрaди aнтибиoтицитe c кoитo, колегите му ветеринари, лeкувaли крaвитe oт мacтит...Коментиран от #208
13:59 22.03.2023
208 супер
До коментар #207 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
А сега пием разредено сухо мляко от радиоактивното украинско.14:05 22.03.2023
209 Този коментар е премахнат от модератор.
210 Сам Боха
15:08 22.03.2023
211 Времето на Козяк свършва
16:17 22.03.2023
212 Човек от народа
До коментар #197 от "Най-сладкото нещо":
Скоро свободно ще проядеш еврохлебарки, червеи и мухи. Да ти е сладко, и "свободата" да ти есладка16:26 22.03.2023
213 ами
До коментар #191 от "Всичко е точно":
А и Ъ са една под друга на клавиатурата...ти с каква клавиатура си?16:56 22.03.2023
214 хахаха
До коментар #182 от "Реално":
ами да ти кажа, половината ми роднини живеят в Русия и не в Москва, Петербург или друг голям град...та това за трагедията...не ми ги разправяй на мен...:))) Провинциален град, който е по-чист и уреден от София...17:01 22.03.2023
215 За протокола
До коментар #183 от "Амдертлиев":
Не говорим за спешна помощ. Говорим за това, че имаше подхвърляне като футболна топка между различни кабинети. Не зная какво е било основанието, но докато стигнеш до зъболекар малкото кариесче ставаше голям кариес. И с некачествените пломби, зъба отиваше на кино. И понеже не е спешен случай всеки прехвърляше топката на друг. Имам случай и със счупено борче, което си го носих в канала много, много години. От една доцентка в МА. Моят поглед е от страната на пациента, а там съм с богат опит още от детска възраст.Писах, че ще изгубиш по отношение на зъболечението в чужбина и по-специално в САЩ, защото много добре зная как е там. Там наистина е такава цената на запълване на канали и т.н., но ако имаш застраховка, която беше доста ниска, това се покрива от нея. Да, тя не покрива сериозни неща но за един кътник стига. И все пак колко зъба правиш на година ако се грижиш?
18:21 22.03.2023
216 За протокола
До коментар #171 от "ами":
До 8 клас можеше да ходиш в училище, но след това влизаше във въртележката местоживеене - месторабота/училище. Обикновено работата и училището бяха в различни райони от местоживеенето. Поне в София.18:25 22.03.2023
217 Водолей
19:45 22.03.2023
218 Русенец
21:04 22.03.2023
219 Веспа
22:09 22.03.2023
220 Гост
15:10 23.03.2023
221 11112222333
В природата при по-добри условия за живот популацията нараства.
Преди бяхме почти девет милиона, а сега почти пет милиона.
Мисля че отговора е ясен.
18:03 23.03.2023
222 Шаран БГ
Защо никой не изнася едни такива данни : Колко лични /частни/ домове бяха построени / де с помощта на БИБ , де не/ за времето от 1960 година до 1990 г И колко за последните 30 години ?
За мен именно това строителство е най-добрия показател за социалното положение на простолюдието !!!
09:32 18.05.2023