Какви са предизвикателствата пред МЕТРО България… Пред ФАКТИ говори Никола Готрон, главен изпълнителен директор на МЕТРО България от април 2021 г. Той започва кариерата си в компанията през март 2007 г. като ръководител отдел „Снабдяване“ в МЕТРО Франция, след което последователно приема различни позиции в отдел „Продажби“ в централата на компанията в Дюселдорф, МАКРО (МЕТРО) Нидерландия и МЕТРО Китай, където е директор „Продажби“ до назначението си в България.
- Г-н Готрон, имате богат опит зад гърба си в структурите на МЕТРО, защото сте бил ръководител във Франция, Нидерландия и Китай. Какво знаехте за България, когато решихте през 2021-а да поемете МЕТРО България. Имахте ли ясна визия за развитие, или имаше и елемент на предизвикателство в цялата работа?
- В действителност не знаех много за страната, но познавах компанията ни МЕТРО. Имах шанса да работя в няколко държави за МЕТРО и затова имах добър поглед върху бизнеса и страната. Когато пристигнах в България, видях някои предизвикателства, но видях и големите възможности за МЕТРО да се превърне в предпочитания партньор за B2B клиенти.
- Какво е различното, ако сравним нещата със страните, в които сте бил, с това да правиш бизнес в България?
- Духът на предприемачество, бизнесът, който е отворен за редица иновации, креативност и все още имаме пространство за развитие, тъй като тук пазарът не е толкова наситен. Тук имаме още много възможности за подобрение в обслужването на нашите професионални клиенти. Нашите партньори са щастливи да работят с нас, ние не се страхуваме да опитваме и да се учим. Българите са смирени и отговорни хора. Хората с радост споделят и се учат един от друг, а това са качества, достойни за възхищение.
- Вашият девиз е: „Никога не се отказвай!“ Колко често го казвате на децата си… Колко силно движеща сила е това мото и как го прилагате…
- На децата си го казвам понякога, в зависимост от настроението и нуждите им, но това е по-скоро двигателят на моето поведение, а не пътеводител за тях. Ако е необходимо, в съветите си към тях използвам различен подход за мотивиране.
Прилагам го към себе си, когато съм изправен пред предизвикателства или очаквам бъдещи трудности. В тези случаи си го повтарям по няколко пъти на ден.
- Наслагването на кризи притисна бизнеса. Планираното развитие от преди 3-4 години не се случи. Как МЕТРО мина през кризата. Вие поехте управлението през март 2021-а – точно в разгара…
- Точно в разгара на пандемията от COVID-19. В ситуация с много ограничения, аз съм много горд да кажа, че екипът никога не се отказа. Всъщност минахме през трудностите с много успехи, въпреки средата и ограниченията. Екипът продължава да демонстрира силна устойчивост, за да поддържа бизнеса до най-добрите възможни нива. Постарахме се да подкрепим нашите ХоРеКа клиенти с програмата „Преоткрий България“, погрижихме се максимално за нашите служители и няма да спрем да го правим.
- В същото време МЕТРО обяви, че достигна продажби от близо 1 млрд. лв. през 2022 г. Каква е формулата…
- Формулата е - „Никога не се отказвай“. Най-важен е екипът и духът на задружност, който ни води към върха.
- Каква ще бъде 2023-а за сектора, в който оперирате?
- На първо място бих искал да подчертая факта, че МЕТРО е търговец на едро, а не дребно. Ние предлагаме на нашите клиенти от сектори ХоРеКа и традиционна търговия уникално търговско предложение – многоканален модел, проектиран да отговаря на техните професионални нужди. Очакваме пазарът на ХоРеКа да се възстанови напълно от кризата с COVID-19 през 2023-24 г. и да расте в дългосрочен план с 6% на годишна база.
Пазарът на традиционната търговия губи дял, но не значителен, и все още представлява 40% от общите бързооборотни стоки. Очакваният дългосрочен растеж е 3-4% годишно. За нас в МЕТРО очакванията са да растем по-бързо от пазара и да можем да обслужваме нашите клиенти с всичко, което им е необходимо.
- Разкажете повече за потребностите на клиентите ви от сектори ХоРеКа. Какво е това…
- Нека не забравяме, че нашите ХоРеКа клиенти бяха сред най-засегнатите сектори от локдауните по време на пандемията. Това доведе до множество негативни ефекти, но въпреки тях най-важните нужди за ресторантите/хотелите остават:
1) качество и свежест на продуктите, които купуват
2) удобство и високо ниво в обслужването (вкл. доставки)
3) ценово лидерство чрез нашите програми "Винаги изгодни цени" и "Цени на ниво" (Вземи повече, Спести повече)
Добрата новина е, че ние - в МЕТРО, разполагаме с правилните решения, за да отговорим на всяко едно от изброените по-горе, тъй като нашата мисия е да обслужваме нашите професионални клиенти.
- Какво ще бъде новото, за да задържите и надграждате един устойчив бизнес модел през следващите години?
- Имаме ясен поглед върху нашата дългосрочна стратегия, наречена sCore. Тя отразява нашите визия и мисия, както и заявява фокуса ни върху професионалните ни клиенти – ХоРеКа и Търговци. Нашата стратегия sCore 2022-2030 се основава на 6 ключови стълба. Поставяме силен фокус върху нашите хора, нашия асортимент, веригата за доставки, ценовото лидерство и нашите магазини.
- Какво е стратегия sCore 2022-2030…
- Бих искал очертая 4 основни инициативи, които представят нашия подход към клиентите ни:
1)B2B асортимент – ориентиран към клиента, управляван от данни и стабилен
2)Ценово лидерство:
• Вземи повече, Спести повече (Цени на ниво), фокусиран върху нашите клиенти от традиционна търговия (Търговци), но и атрактивен за ХоРеКа и крайни клиенти – уникален ценови модел в страната, осигуряващ конкурентна цена за определено количество. Той осигурява прозрачност и помага на нашите клиенти да управляват по-добре своя бизнес (като имат възможност винаги да разчитат на стабилни цени).
• Винаги изгодни цени - за нашите ХоРеКа клиенти – топ 200 ХоРеКа продукта на ниски цени всеки ден;
3) Търговски екип – ще удвоим нашия търговски екип, ще ги обучим и оборудваме дигитално, за да предоставим по-добро обслужване на нашите клиенти
4) Магазини на едро – нова концепция за магазините. Тази седмица официално откриваме нашия обновен магазин МЕТРО София 2, който ще отговори още по-добре на нуждите на нашите професионални клиенти.
- Големите фирми са оплакват от липса на работна ръка. Как се справяте вие с човешкия фактор…
- Ние сме един от големите и атрактивни работодатели в страната и този факт носи със себе си сериозна отговорност. Нашите хора са нашият основен актив, ние инвестираме постоянно в обучения, конкурентни възнаграждения и придобивки, за да бъдат горди, че са част от международна компания с устойчив бизнес модел, което за тях означава сигурна и стабилна работа. Нашите усилия са насочени към добрата грижа за нашите хора и техните семейства, тяхното професионално развитие и емоционално чувство за принадлежност към нашето семейство – ЕДИН МЕТРО екип.
- Все повече бизнесът гледа към дигиталната трансформация. При вас как навлизат дигиталните технологии?
- Част от нашата амбиция до 2030 г. е да утроим продажбите си в „Доставки“. За да направим това, трябва да сме напълно оборудвани дигитално и да направим поръчките възможно най-удобни за нашите професионални клиенти. Планираме да продължим да инвестираме в нашата онлайн платформа за пазаруване на професионални клиенти (MShop) и в нашия персонализиран дигитален инструмент (MCompanion).
Нещо повече, разработихме няколко дигитални инструмента, които подпомагат работата на нашите колеги в „Доставки“, за да обслужваме по-добре нашите професионални клиенти, които се възползват от тази услуга.
- Инфлация, скъпи продукти, доходи на хората… Как си обяснявате вие поскъпването? Дори Министерски съвет обяви, че ще предприеме мерки. Цените пазарни ли са?
- Инфлацията е тук и трябва да се справяме с нея. От наша страна внедрихме „Винаги изгодни цени“ и „Цени на ниво“ (Вземи повече, Спести повече), инвестираме голяма част от общия си доход, като за сметка на това намаляваме печалбата си.
- Вземи повече, Спести повече… Как работи това в България?
- Като търговец на едро основният фокус на нашата търговска политика са професионалните клиенти, като те се нуждаят от ценови подход без ефект „високи-ниски“ цени. Нашата ценова политика е насочена към това да предложим постоянно ниска регулярна цена на артикулите от кампаниите „Цени на ниво“ и „Винаги изгодни цени“. „Цени на ниво“ (Вземи повече, Спести повече) е уникален ценови модел, при който предлагаме най-добрата цена за дадено количество от определен продукт. Колкото повече купуват клиентите ни, толкова по-добра цена за бройка продукт получават. За момента имаме около 5000 артикула в „Цени на ниво“, като планът е през лятото те да станат 7000. Това е и основният ни инструмент за намаляване на негативните ефекти от инфлацията върху нашите клиенти.