18 Септември, 2023 09:10 3 509 35

Христо Радков пред ФАКТИ: За последните 10 години жертвите на пътя от водачи, употребили алкохол и наркотици, са 83

  • христо-
  • радков-
  • глоби-
  • дрога-
  • алкохол-
  • промени-
  • закон-
  • млади шофьори

Значителният дял от загиналите на пътя не са жертва на алкохол и дрога, а ние винаги се съсредоточаваме върху това, казва пътният експерт

Христо Радков пред ФАКТИ: За последните 10 години жертвите на пътя от водачи, употребили алкохол и наркотици, са 83 - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Инструкторите не дават свидетелство за управление за МПС. Дава го Автомобилна администрация. 75% от кандидатите за шофьори издържат изпита. Обучението ни е на ниво, защото ни крадат професионалните шофьори. Как гледа на промените в Закона за движение по пътищата, ще работят ли новите глоби, колко са виновни младите шофьори… Пред ФАКТИ по темата говори Христо Радков, председател на управителния съвет на Българското обединение на шофьорите.

Г-н Радков, правим промени на промените в Закона за движение по пътя. Само с административни санкции ли ще борим това, което се случва по пътищата, и ще намаляваме жертвите, които даваме на пътя?
- Ще започна така. Първо трябва да погледнем кой е вносител на всички тези промени в закона. Има един депутат в момента, който е законотворец, известно време не беше преди това в парламента, сега е, който все предлага промени, свързани с употребилите алкохол и наркотични вещества шофьори. Честно казано, започвам да си мисля, че на този човек като малък му се е случила някоя неприятна случка с някой близък нему човек под въздействие на алкохол и наркотици и затова сега си отмъщава. Когато погледнем статистиката за последните 10 години колко са жертвите на пътя от водачи, употребили алкохол и наркотици, се вижда, че са 83 човека. Общо загиналите за последните 10 години са 6137 човвека. При това положение алкохолът и наркотиците са причина за около 1,3% от общо загиналите. А това значи, че това не е основният проблем.

- Но е факт и сме свидетели, след като вече служителите на КАТ по-често започнаха да правят тестове за наркотици на пътя, как се установяват водачи, които шофират с опиати в организма. Дрогата влияе на организма…
- Разбира се, че човек под влияние на наркотици не е окей на пътя. Ние, от нашето сдружение, сме силно против водачи на моторни превозни средства да управляват под въздействието на алкохол и дрога. Съвършено ясно е, че такъв водач е неадекватен на пътя, а тогава вероятността ние да станем жертва е много по-голяма. Но искам да кажа, че значителният дял от загиналите на пътя не са жертва на алкохол и дрога, а ние винаги се съсредоточаваме върху това. И някак пропускаме, че нямаме добре обозначени дори магистрали като „Тракия“ и „Хемус“. Рядко имаме адекватно предварително известяване за следващия пътен възел накъде води, за да може водачът да се ориентира, а не да си пусне приложение и да го гледа. Има много по-важни неща, които да оправим, отколкото да се занимаваме с алкохол и наркотици. Тук ще отворя една скоба и за младите шофьори. Същият този законотворец, който се е фиксирал върху алкохола и наркотиците, вършее и върху младите шофьори…

- Ще го кажем ли кой е този депутат…
- Забравих му името. Не си заслужава да го помним този човек. Та за младите шофьори. Те са с повече адреналин, защото искат да се покажат, включително и пред своята бъдеща половинка, приятяли и т.н. И, да, те правят неразумни действия. Това не е много добро нещо, защото също води до пътни инциденти, при които имаме травми и загинали. Когато казваме, че в нощните часове имаме повече причинен пътен травматизъм от водачи, които имат книжка от последните две години, нека да видим статистика. Дали няма да се окаже, а тя това показва, че половината от шофиращите между 22 и 6 часа са със стаж до 2 години. Така че нека, когато гледаме статистика, да я гледаме отвсякъде. Нека тези законотворци, в частнос и този, когото визирах и му забравих името, които явно малко трудно смятат или не могат да видят, че проблемът не е в младите шофьори. При едно добро обучение, каквото ние имаме в момента, да, има какво да се добави, но нашето обучение е достатъчно добро и произвежда достатъчно добриводачи и в това съм категоричен. А това най-вече си личи от факта, че г-н Макрон – президентът на Франция, е склонен да отмъкне 120 000 български водачи с професионална книжка да ги направи французи веднага. Значи тези шофьори са добре обучени. Те управляват много добре. Транспортният сектор изкарва между 13% и 15% от Брутния вътрешен продукт на страната. А това не става с лошо обучени шофьори. Така че за обучението на българските водачи, те са добре обучени. Разбира се, трябва им малко практика и време, но пътният травматизъм би се намалил основно, когато се насочим към проблемите в инфраструктурата, в организацията на движението и не наблягаме толкова много на употребата на вещества и младостта на водачите.

- Как гледате на отнемането на автомобили. Ще даде ли ефект. От полицията твърдят, че дава ефект, защото човек си пази колата…
- От много години, след като хванат някои водач с над 1,2 промила или наркотични вещества, той получава ефективна присъда. Допреди няколко години първата присъда можеше да бъде условна, но условната присъда също не е много добре, защото при евентуално следващо провинение, то се кумулира и в крайна края сметка хората си лежат в затвора. Така че за тези шофьори наказанието е достатъчно. Говорим за затвор, все пак. Освен това от 2017-а дерегистрираме колите на такива водачи, а в момента влезе в сила и конфискарация, както знаем, от 8 август. Но нека си отговорим на въпроса какво повдигна духа на народното недоволство? Водач с алкохол в кръвта уби 15-годишно момче в София. И правим веднага законови промени. А какво показва този инцидент, че мерките за алкохол и дрога не работят. Но, разбира се, за да ги предложи някой, трябва да е депутат, но прави това под натиска от улицата.

- Какво ни пречи, за да намалим жертвите на пътя. Защо нашите резултати не са такива, каквито са в повечето страни от Европа, а се изтрепваме на пътя все едно сме във война?
- Като изключим Румъния, визирам страните в Европейския съюз, бих говорил и за Сърбия. Та в ЕС и Сърбия са направили така, че международният трафик не минава през малки населени места. Когато се движете от голямо към малко населено място, вие не влизате в 5, образно говоря, малки населени места. В нормалните страни тежкият трафик винаги заобикаля малките населени места. Плюс това в тези държави предимно се кара по магистрален път. Ако някъде не е магистрален път, то поне е с две ленти и с разделително ограничително съоръжение по средата, предимно мантинела. При това положение как да има инциденти! А у нас ние минаваме през мегдана буквално на всяко малко населено място, при което трябва и да намалим скоростта до 30 км/ч. А пътят трябва се води европейски коридор. В малките населени места минаваме и през пешеходни пътеки. Когато имаме едно свободно движение на товари, стоки и капитали, както е мотото на Европейския съюз, трябва да направим така, че да се движим максимално бързо в коридора. А не да се бавим както е у нас. И в момента, в който камионът излезе от малкото населено място, среща превозни средства с животинска тяга. За да ги изпревари, трябва да навлезе в насрещното движение и така често стават пътните инциденти. 23% от загиналите, за които вече споменах, умират при неправилна маневра, а според данните на Пътна полиция, това е предимно изпреварване. Причината е, че някой се движи бавно, друг тръгва да го изпреварва и се получава конфликт.
Нека да вметна нещо и за колчетата в Кресненското дефиле. Това, според нас, е много голяма недомислица.

- Но няма жертви…
- Да, така е. Няма жертви в самото Кресненско дефиле. Ако погледнем данните за Благоевградска област, какво излиза. Преди да се поставят тези колчета, загиналите са 13 - за 2021 година. За 2022-а загиналите са с 10 повече. В самото дефиле няма жертви, но преди дефилето и след дефилето!? Обикновено има жертви, когато се натрупа една негативна енергия, когато някой отпред бави цялата колона. Каквито и ограничения да сложим, каквито санкции да предвидим, това нещо в един момент избива някъде. И тук решението е следното. Просто трябва да създадем трета лента на повечето места, където може. 2 километра да е в посока от точка „А“ към „Б“ и след известно време 2 километра от точка „Б“ към точка „А“. Когато дадем възможност да се изпреварва, защото говоря само за ширината на една лента, която е 3 метра, а сервитутът на пътя остава същият, ще видите какъв ще е ефектът. Такова нещо може да се направи на пътя Пловдив - Карлово, където е равно и право. Може да се направи много лесно, няма и да е скъпо, а аварийността на пътя ще падне поне с едни 20%. Но никой не говори за тези проценти, а се захващаме първо с употребилите вещества и младите шофьори, защото от тях могат да се изкарат, не казвам вземат пари. Държавата е прибрала за първите седем месеца на тази година глоби за над 67 милиона лева. Говоря за платени глоби. А за последните шест години и половина заплатените глоби са за 685 млн. лева. И в същото време жертвите за миналата година са с 10 повече. Какво показва това? Че санкциите не работят.

- Но тук репликата срещу това е, че трудно се събират глобите и реално те са много повече…
- Това го говорят хора, които ги устройва да го говорят. Аз съм изискал данните по Закона за обществения достъп до информация. И сумата показва, че са платени и много глоби от миналата година.

- И после възниква въпросът къде отиват тези пари…
- Те трябва да се харчат за пътна безопасност, но това не значи, че с тях трябва да се купуват нови „печатници за пари“, т.н. нови триноги, а трябва да се положи маркировки, да се направи оширение, паркинги за камионите. Говорим за европейски коридори, а нямаме един паркинг за тирове… Освен този в Русе, който е платен, и е на изхода, защото там е митницата, другаде няма. Къде един шофьор на камион може да почине, когато минава през България. Че ние даже тоалетни нямаме на пътя. Шофьорите спират на бензиностанции, правят задръствания. С тези пари трябва да се направят паркинги, това е пътната безопасност в тежкотоварния трафик. Трябва да създадем условия за шофьорите на камиони, за да не карат преуморени, и така ще намалим жертвите на пътя.

-------------

CV

l Христо Радков е роден на 6 май 1972 г. в Пловдив
l Завършил средно образование в 22-о СОУ в София
l Магистър по икономика от УНСС
l Председател на МЕНСА - България, от 2013 до 2018 г.
l Занимава се с частен бизнес - внос и поддръжка на автомобили
l Има всички категории за управление на пътни превозни средста, с изключение на трамвай
l От 2018 г. е председател на управителния съвет на Българското обединение на шофьорите


Поставете оценка:
Оценка 5 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 браво

    35 3 Отговор
    един обективен човек най-накрая!
  • 2 поредния многознаещ от сериала

    6 24 Отговор
    професори и манджа с грозде вместо да се взаимстват съдебните разпоредби от запада и съседи при дрога, алкохол и шумни мотори и коли

    Коментиран от #34

  • 3 замислен

    17 0 Отговор
    От цялата работа, предложенията за законови промени се правят от разни НПО-та които предлагат и "правна помощ за пострадалите от катастрофи" и естествено прибират процент от заработеното разбирай присъденото обезщетение! Във случая целия проблем е, че платежоспособната страна е шофьора! по-точно това че има застраховка гражданска отговорност или ако няма вече има гаранционен фонд който също плаща. За целта "ако стане нещо" трябва да има виновен, ясно виновен! за да е по-кратко делото и естествено бързо да се вземат парите. Застрахователите пък за да си запазят печалбата вдигат застраховките и т.н. А за жертвите на никой не му пука, пука му де, ама да са повече и да има ясно виновен - ограничения и маркировки които да са нарушени.
  • 4 Браво

    30 3 Отговор
    За първи път да прочета нещо смислено по въпроса за ПТП! И оснаовните причини, организацията на пътя и някой се движи бавно и пречи!!!!

    Коментиран от #18

  • 5 Никъде не чух

    13 0 Отговор
    да се говори за обучение на кандидатите за СУМПС от ниските категории на магистрала. В тъмната част на денонощието. На дъжд сняг и адекватни полигони. Дори вече на изпита няма преминаване на ЖП прелез. Пускат се пълни самоубийци. В следващият момент всеки трети си гледа докато управлява Тик Тока или другите социални мрежи. Няма в училище и никакво адекватно обучение на децата за елементарни неща като пресичане на Зебра или каране на велосипед. Така жертвите няма да намалеят.

    Коментиран от #10, #28

  • 6 ха ха

    18 1 Отговор
    Браво и от мен! На депутатите трябва да се забрани да внасят закони без всички заинтересованите страни да са дали мнение. ОПГ-тата в народеното събрание са котови да внасят интимни закончета посани на коляно под коня на чуждия цар.
  • 7 стар водач

    19 1 Отговор
    Добро интервю.Не се разглежда проблема едностранно ,по милиционерски.Явно трябва по комплексен подход.
  • 8 Мамул

    13 4 Отговор
    Причина номер едно за катастрофи с МПС е пътната инфраструктура. Но се залага единствено на лична отговорност на шофьора, защото е най-лесно и евтино за управниците.
  • 9 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    5 4 Отговор
    Алкохолът и Дрогата не Пощават на Никои
  • 10 Минго

    6 0 Отговор

    До коментар #5 от "Никъде не чух":

    На курса научих само да управлявам колата. Шофьор станах после. От курса научи знаците, но не ги виждах. Сега ги знам без да ги гледам.
  • 11 Първия

    7 1 Отговор
    А другите 3600 човека са убити от НЕ дрогирани и НЕ пияни водачи.
  • 12 СМЕШНА СТАТИЯ

    3 23 Отговор
    Не знам какъв е тоя ЕКСПЕРТ, който сте изразили от незнам къде. Но аз не съм съгласен по нито една от теориите му.
    Съгласен съм да се явим да дебат и да го оборя за всичко което казва, че изобщо не е прав. И за алкохола и наркотиците, за обучението, за проблемните участници с концентрация на ПТП и пр. и пр. Доста неща ги вижда от собствената си камбанария. Проблемите са комплексни и са много.

    Коментиран от #17

  • 13 Владимир

    1 7 Отговор
    Стига сте акцентирали внимание към тия катастрофи има ги по цяла има МПС има катастрофи и това е точка. А и никой не застрахован да не блъсне някой ако ще доживотен затвор да има пак ще има убити от катастрофи
  • 14 ха ха

    12 0 Отговор
    Браво и от мен! На депутатите трябва да се забрани да внасят закони без всички заинтересованите страни да са дали мнение. ОПГ-тата в народеното събрание са котови да внасят интимни закончета посани на коляно под коня на чуждия цар.
  • 15 Гаглей

    9 0 Отговор
    Години наред раздаваха купени книжки, от задължителни 40 часа, инструктора на четвъртия ти предлага офертата. Рушвети на полицаи. За всички починали, по виновен е този, който се е нагълтал с подкупи даже повече от колкото този превишил скоростта или седнал пиян
  • 16 Е46ца

    14 6 Отговор
    Най-накрая един адекватен отговор.Май излезна ,че не дрогата и алкохола са виновни на българина, а манталитета му.Безмозъчно каращи има навсякъде.Какво значение има пил ли е , нее ли пил, той като направи белята връщане назад няма.Излиза ,че трезвеният е по-лош от пияния.Трезвен направи ли ПТП да му се взема книжката доживот и ефективно поне 5г.Също така пенсионерите след 60г да минават 2ри по-сериозен изпит в кат.
  • 17 ха ха

    12 0 Отговор

    До коментар #12 от "СМЕШНА СТАТИЯ":

    Ти всеки ще обориш, щото не правиш разлика между теория и факти.
  • 18 Умен по цялата глава

    10 0 Отговор

    До коментар #4 от "Браво":

    Ами има го ,знака е - Г17 - Задължителна МИНИМАЛНА скорост на пътя.Задължава да шофираш над посочената на знака скорост...Ама нали някой трябва да го постави в участъци с голям брой ПТП....Нали трябват отбивки за камиони и тирове да пропускат колони,които създават...Пак стигаме,че някой не си върши работата за която взима заплата...И умират Невинни,защото при челен удар,,шофьора в едната кола е абсолютно Невинен...

    Коментиран от #20

  • 19 Пияната тояга

    4 0 Отговор
    Това е 1% от общата смъртност от катастрофи бе.
  • 20 Ами тъй де

    16 0 Отговор

    До коментар #18 от "Умен по цялата глава":

    Ама да си чул някой да назове точно проблемите като този човек в парламента или от КАТ? Всичко се акцентрира до превишена скорост и пияни! И дай ще купуваме камери! Които служат само за рекет! Обърнали са го на търговия! Това е човек с визия за проблеммите и с адекватни предложения! От един от КАТ водещи се за пътни експерти, не съм чул адекватно говорене като този човек!

    Коментиран от #23, #25

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 редник

    5 0 Отговор
    / Нека да вметна нещо и за колчетата в Кресненското дефиле./

    И аз - минах оттам преди седмица - може би 35-40% от колчетата ги няма, останалите са прашни и толкова мръсни, че нощем най-вероятно не се виждат...
    На няколко места има разширения за отбиване, има и надписи "Пропусни колоната", но не видях някой да го прави...
    Дано скоро стане магистралата, а дотогава с повишено внимание!
  • 23 редник

    10 0 Отговор

    До коментар #20 от "Ами тъй де":

    Така е - добри съвети дава Христо Радков, дано ги прочетат депутатите!
    И още - пътната безопастност е твърде важна, за да бъде оставяна само на КАТ и депутатите - трябва обсъждане с обществеността, преди промени в законите...
  • 24 ертрефд

    9 1 Отговор
    Евала! Това са точните проблеми, но се правят, че не са, защото искат пари за да се решат. Говорят ми глупости само за ограничения, е докога? Да почнем да караме с 30 извънградско, вместо да се вложи лев и да се направи пътя да става за 120... Ограничения може, но временно, докато се направи качествено решение. Обаче не ги устройва, защото глобите изкарват много пари, а те ще отпаднат като започне да има свестни пътища, за които пък също се искат пари.
  • 25 Умен по цялата глава

    4 0 Отговор

    До коментар #20 от "Ами тъй де":

    Всеки гледа на Света от своята Камбанария..Служителите в КАТ са по Рестрикциите..
    Гледат да заработят повече,а не дали си жив..
    Резултата е стотици хиляди Левове от несъбрани пари от глоби и фишове , и абсолютни проблеми по Инфраструктура причиняващи катастрофи...Имаш 4 акта,минаваш 3 години между капките да не те спрат за проверка куките или шофираш другата кола и след третата година актовете и фишовете са отпаднали по Давност...
  • 26 Шофьор

    8 0 Отговор
    Този човек е от кухнята и може да обясни за кво иде реч. Проблемът е, че нашата държава работи баш като АД - квото може да приберем в повече от матряла без вложения, като създаваме все нови и нови чл. и ал. за финансово мандръсанье под благоверният нрав за несъобразеното тва и онова! Без вложения, ако може. Просто спазвай, както казваха милиционерите. Спазвай и неспазванемото...
  • 27 един се намери да им го каже!!!

    6 0 Отговор
    браво бе най-после един умен да се появи но за жалост другите ще го удавят бързичко в морето на простотия и безмозъчност което цари във властта…
  • 28 ДЪРТ

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "Никъде не чух":

    прав си стават шофьори в ниската категория ама много слабо подготвени от опит с децата ми положих много усилия за да ги доподготвя много часове каране с мен при всякакви условия и на полигон те не можеха да се паркират между две коли ! по мое време за ,,C категори ни обучаваха общо 12 месеца практика теория и устройство на МПС от продължителноста на курсовете и качеството трябва да се тръгне и после карането и ползване на телефони по време на карането дори и по тракия със 130км секунда невнимание е със страхотни последствия! законите ни са врата в полето повечето го заобикалят не минават през нея нека не се стига до там!
  • 29 Пежо

    4 0 Отговор
    Браво на човека, вярно това са повечето проблеми...От курса за обучение на водачите има още какво да се желае, трябват поне още 20 часа кормуване във всякакви условия, и по тъмно също.А не да се влачат с 20 км/ч в града 15 часа.Също, отпадането на "полигона" преди още да започне градското кормуване беше грешка.Мерките наистина трябва да са комплексни, това сега са половинчати решения на некомпетентни хора.Катастрофите стават основно от високото самочувствие и арогантност на някои водачи,лоши и недобра организация на движението.В пътищата трябва да се налеят наистина много пари, и... да не се крадат, а да се правят КАЧЕСТВЕНО.Това трябва да е основният критерии, а не ниската цена
  • 30 любител

    2 0 Отговор
    абе хубав анализ ама защо не погледнеш и цифрите искате възрастните шофьори да не карат според ЕС или по нашите искания да ходят на психо а колко ПТП са направени от възрастни и колко то гомньовци със стаж от 1-2г. с мощните коли и с купени книжки. а за вълнообразните пътища да не говорим заради кражбите на боко тиквата. ето ви едно лице което трябва да бъде съдено за хиляди деяния в които участват и други такива като него.
  • 31 Митко

    2 1 Отговор
    А жертвите на водачи, употребили само трева, са точно НУЛА.

    Коментиран от #32

  • 32 Кандидат Милионер

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Митко":

    Жертвите са всички употребяващи само Трева,Митко..Тревата прави мини кръвоизливи в мозъка и уврежда краткотрайната памет...Пепи тръгна вчера да си купи дъвка ,а се върна с вафла...И пътни знаци и всичко забравяш...Не употребявай!!
  • 33 похода

    0 0 Отговор
    на ударените в бойната на пътя не е от 84
  • 34 Онзи

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "поредния многознаещ от сериала":

    В Германия, като ти направят тест, за наркотици ти излиза, че си пушил марЕхОЛана преди 8 часа и те пускат. Тука еничарите се радват, че са те прецакали и ти взимат книжката и колата. Да не говорим за хората изгоряли с фалшиви тестове. Има и онкоболни, които я използват, като и те попадат под ударите на закона.

    Та се пита кои не попада под тези удари? Полицаите и хората с имунитет.
  • 35 Наблюдателен

    2 0 Отговор
    Че убочението е немърливо е факт. Видях го по моите две деца , които взеха изпита от първия път но с тати караха по 1000 км преди да ги пусна сами. Жертвите от алкохол са процентно малко , но дали 83 за мен умишлено убити са за пренебрегване. И да прав е че инфраструктурата ни е направо скапана и че КАТ поставя триногата и плана е изпълнен. Но защо никой не провери колко фиша са издадени за неправилна маневра или маневра без мигач или любимото ми (което за мен е най-големия виновник за инциденти на магистралите) неправилно стоене на пътното платно.Няма и наказани за образуването на колони от охлюви -комплексари. Преди дни загина човек ударил се на магистралата в движещ се пред него с 60 км/h !!! Единствения виновен е спящия по колите състав на КАТ !