Правителството реши в спешен порядък да приложи 37 мерки за борба с катастрофите по пътя. Темата за пътната безопасност пак стана актуална, след като при инцидент скоро загина 12-годишната Сияна. Ще проработят ли мерките… Пред ФАКТИ говори Богдан Милчев от Института за пътна безопасност (ИПБ).
- Г-н Милчев, от доста години с вас говорим по темата за пътната безопасност. Дали и след 10 години пак ще си говорим по същия начин. Как смятате…
- През последната седмица разбрах защо никога няма да се оправим.
- Чак пък никога…
- Никога или добре, айде да кажа докога няма да се оправим. Докато ни е страх! Докато ни е страх от реформи, ще имаме тежки инциденти по нашите пътища. А нас ни е страх да се променяме. Това е самата истина. Страхът ни убива.
- Защо страхът ни убива?
- Защото всеки път, когато стане някаква тежка катастрофа в транспортната ни система, обществото се надига много гневно. И много бързо бива овладян този гняв. Ще дам няколко примера. Бащата на Сияна излезе преди дни и каза, че ще посвети живота си, за да промени системата. Няколко дни по-късно каза, че протестите, които се организират, не били политически. Темата не била политическа. А каква е? Питам аз. Системата е точно политическа. Системата се управляват от политици. В следващия момент изведнъж казва, че това, което се организира, нямало да бъде протест, а щяло да бъде молебен. Къде ще бъде този молебен… Пред храм-паметника Александър Невски. И какво... Ще се молим Христос да слезе на земята и да промени транспортната система на България ли, за да не се избиваме по пътищата. Прекрасно. И друго. Протестиращите родители на деца, загинали на пътя, за една нощ спряха да искат оставки, а казаха „благодаря, че ни приехте“. Визирам срещата с премиера Росен Желязков. Какво се случи през тази една нощ… Само те си знаят. От Института за пътна безопасност сме заглушени в медиите, в правителствените сайтове. Медиите не дават възможност на човек с критично мнение да се изкаже. А в Института за пътна безопасност можем да направим дисекцията на транспортната ни система. Ето сега искам да благодаря на вас и сайта Факти.бг, че ни давате тази възможност.
- Какъв точно ни е проблемът с пътната безопасност. Можете ли да го формулирате…
- Премиерът Желязков без да иска в началото на свое изказване преди дни го уцели точно. Каза, че проблемът бил системен. Точно такъв е - системен. Не защото се повтаря, а защото системата не работи като система. Давам пример за проблем на системата. Агенция „Пътна инфраструктура“ какво работи? Трябва да се грижи за нашите пътища, нали така. Докато тя работи както досега, докато не започне да си публикува ежемесечно финансовите отчети, докато не ни покаже ясно всяко възлагане – кога, за колко време от кого и за колко пари ще бъде извършено, за да може да се осъществи този извън системен контрол, никога нашите пътища няма да станат по-безопасни. Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“ – нали знаете, че има такава. Тя бе създадена преди шест години след инцидента в Своге, когато падна автобус и загинаха 20 човека. Тя съществува и трябваше да реализира същия пакет от мерки. Тази държавна агенция се създаде по моя инициатива. Какво работи тази държавна агенция? През тези шест години се смениха шестима премиери на България, но председателят на тази агенция е несменяем – Малина Крумова. И всяко едно от правителствата през този период имаше един и същ проблем с пътната безопасност. Знаете ли защо не беше извършена кадрова и структурна промяна в тази агенция, която е оторизирана само и единствено да отговаря за пътната безопасност и е подчинена пряко на премиера? Защото нито един български премиер не разбра защо тази агенция бе създадена и какво трябва да прави.
Затова поздравления за Малина Крумова. Това е най-добрият български администратор, който успя да научи 39 човека шест години да дишат под водата.
Никой в обществото не разбра смисъла на съществуването на тази агенция. Аз, като идеолог на тази агенция, призовавам незабавно министър-председателят Желязков или да извърши спешни кадрови и структурни промени в тази агенция, или да я закрие. Държавната агенция за „Безопасно движение по пътищата“ е абсолютно безполезна. И нещо друго, което е потресаващо. Тази агенция е превела 480 000 лева от нашите пари, вместо да отидат за пътища и за смислени политики, на bTV, на Нова телевизия и на няколко радиа за медийно време. Това за мен е най-голямото “престъпление”, което може да се извърши от държавен служител.
Когато ние имаме проблем с парите, когато имаме недостиг на средства - да си купуваме медийно време. Това е безумно.
Настоявам и искам да използвам вашата авторитетна медия да призова bTV, Нова телевизия и „Алфа рисърч“ да върнат парите, защото те афишират съпричастност към безумията на пътя, или поне така се правят, за да може да ги използваме тези пари по-рационално. Държавната агенция е дала на „Алфа рисърч“ 230 000 лева, за да мерят скоростта и дали караме с колани!? Нали има МВР, което може да върши тази работа без пари. Или самата държавна агенция няма служители, които да свършат тази работа...
- Кога се е случило това?
- От април до края на 2024 година. За по-малко от една година са раздадени близо 1 милион лева за различни проекти, все безумни. Разбирате ли за какво говорим, а сега ни дават 37 мерки, с които ще спрем трагедиите на пътя.
- Част от мерките не ги чуваме за първи път…
- Мерките няма как да дадат резултат. Извадих няколко неща, а други казах по време на заседанието при премиера Желязков, на което присъствах. Борд за разследване на катастрофите ще създава Гроздан Караджов… Боже. Борд, който ще разследва катастрофите!? Това как точно ще помогне в краткосрочен план на пътната безопасност!? Кой ще работи в този борд, след като в момента в борда за разследване на самолетни и жп катастрофи работят трима пенсионери, които са над 65 години. Как ще помогне този борд!? Какъв е смисълът от този борд, след като и в момента се разследват тежките катастрофи и можем да вземем документи за всяко разследване в съдебна фаза, за да видим обстоятелствата и всичко, което ни интересува. Друго „важно“, което ни казват, е, че небрандирани автомобили на МВР ще ни дебнат на пътя.
- То и сега има такива…
- Ама, разбира се, че има. Те просто не познават въобще системата. Ще създават училище за автоексперти, за да се решават по-бързо делата. Що за чудо е това. Ще обучаваме хора, които да правят по-бързо експертизи. Ако катастрофите продължават да растат, това няма как да помогне. Как това точно ще намали безумието на пътя!? Значи какво очакваме. Да има катастрофи, но ще имаме повече хора, които да се произнасят като експерти и делото да върви по-бързо. Нали целта е да намалим катастрофите, да няма катастрофи. Ще ви дам пример как се намаляват. Когато станах шеф на КАТ през 2011 година, вместо да пишем актове, почнахме да подпомагаме движението в София. Ефектът беше с 30% по-малко актове и с толкова по-малко опашки в КАТ.
- Значи има как да се направи?
- Всичко има как, ако имаш желание. Другото „гениално“ нещо – засичане на средната скорост. Това е много закъсняло нещо. Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов е погрешно информиран, че използването на камерите на тол системата ще решат проблемите на пътната безопасност. Меренето на средна скорост вече шест години не тръгва, а не може да тръгне не само поради технически проблеми. Цялата ни инфраструктура е пробита. Меренето на средна скорост има много особености. Давам пример. Скоростният режим – с колко може да се движим в даден участък на пътя, се променя от рамка до рамка десетки пъти. А това изисква постоянно пренастройване на камерите. Такива проблеми ще се създадат, че не ми се мисли. Повече лаборатории щели да правят за тестове на алкохол и наркотици.
- Това го слушахме от Николай Денков как за 3 месеца ще е готово, докато беше премиер…
- Това са мерки, които са само на хартия. А най-голямото безумие го каза Гроздан Караджов, че целта на тези мерки е да се намали с 20% броят на жертвите. Кои жертви, господин Караджов? За какъв срок ще бъдат намалени тези жертви с 20%? Как го изчислихте, че ще се намалят жертвите точно с 20%, а не с 15%, 18% или 25%. На каква база го изчислихте това? Или като на Женския пазар - имаме намаление на салатата с 20%, с толкова и жертвите на пътя ще намалим. Как не ги е срам! Аз това се чудя. Как не ги е срам с такава демагогия да ни заливат. 20% по-малко жертви означава, че до края на годината да има 90 човека по-малко загинали. Примерно. И нали знаете какво ще кажат после… Ще кажат, че не са казали докога ще се намалят жертвите с 20%. Това ми прилича на онзи лаф от един филм: „Тати ще ми купи колело, ама друг…“ Преди години имаше един министър, за когото казваха, че е „министър 10%“. На Караджов сега ще му излезе прякора – „министър 20%“. Това, което каза, е безумна глупост. Но нали нещо трябва да се каже, нещо трябва да прикрием.
- Но мерки все пак трябват, защото наистина губим много хора по абсолютно нелеп и глупав начин на пътя…
- Трябва да изградим изцяло нова система. Разбирайте това са четири основни институции - Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“, Агенция „Пътна инфраструктура“, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и „Пътна полиция“. Те просто трябва да заработят като един механизъм с обща цел и с координация от Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“, каквато 6 години Малина Крумова не можа да направи. Необходимо е да се направи методология, която да е ясна, да идентифицираме рисковете и да ги приоритизиране. Това е експертен разговор, това не е разговор за обществото. И е много важно – прозрачност в работата на институциите и допускане на обществото да контролира тази дейност. Това означава, че всичко, което върши държавата, преди да го върши, да е ясно и публично заявено, да е обяснено. От Института за пътна безопасност подаваме много сигнали, но те не ги обработват изобщо. А нашите сигнали не са свързани само с лоши пътища. Ние - от Института за пътна безопасност, постоянно сигнализираме институциите за проблеми в работата и те не ни отговарят. Защо? Защото няма какво да ни кажат. Така че няма как да се оправим, докато не променим системата, а промяна на системата означава нови политици, но ни е страх. И затова на този етап ще продължаваме да си говорим до следващата тежка катастрофа. И така.
Богдан Милчев пред ФАКТИ: Държавна агенция за „Безопасно движение по пътищата“ е абсолютно безполезна
14 Април, 2025 09:12 3 134 47
Ще се молим Христос да слезе на земята и да промени транспортната система на България ли, пита експертът

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 35 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Северозападнал
09:14 14.04.2025
2 Милчев забрави откъде
Коментиран от #5
09:19 14.04.2025
3 Пълно е
09:21 14.04.2025
4 Сталин
09:23 14.04.2025
5 Тихо бе ,
До коментар #2 от "Милчев забрави откъде":
Мицифай ...09:24 14.04.2025
6 Данко Харсъзина
09:25 14.04.2025
7 Комисар
09:28 14.04.2025
8 Фен
Коментиран от #16, #41
09:29 14.04.2025
9 то да бяха само те
Коментиран от #18
09:37 14.04.2025
10 СЗО
09:39 14.04.2025
11 джедай
09:43 14.04.2025
12 Избирател
Защото нови политици означава нови началници, които не са нито на Бойко, нито на Шопара, нито на БСП. Което означава 600 000 сегашни некадърни герб-бсп-шопаро "калинки" вън от държавните системи, означава мън от държавните хранилки.
09:44 14.04.2025
13 Пак казвам.
Там където Паричните Потоци не се контролират, там където има огромна Денежна маса Разпределена и Усвоена без Контрол и Отчетност за Качество и Свършена Работа се шири Корупция, Кражба и Криминалност.
Навсякъде по света, където Няма Контрол на Пари срещу Работа и Качество, се шири Корупция, Кражба и Криминалност.
Резултатите са ясни на всички.
Така е и в България.
09:46 14.04.2025
14 Възмутен
Търтеи!
Само смучат заплати от Държавата!
09:46 14.04.2025
15 замислен
09:46 14.04.2025
16 Лъжеш!
До коментар #8 от "Фен":
ПП-ДБ спря Корупцията! Но Мафията ГЕРБ, ДПС, ИТН, БСП, ВЪЗРАЖДАНЕ съсипаха Промяната!!!!На ви сега отново Корупция!!!!
09:48 14.04.2025
17 В тея Агенции сте БИВШИ КАТ началници
09:49 14.04.2025
18 Някой
До коментар #9 от "то да бяха само те":
България има по-големи пробреми от "безполезните държавни институции", това са ВРЕДНИТЕ ОПГ ГЕРБ-СДС, БСП, ДПС, ИТН, "Възраждане" ...ПП - са безполезни, защото не могат да отстранят горните ОПГ. ПП са некадърни, не знаят как да дпечелят избори и да отстранят горните ОПГ.
Коментиран от #29
09:50 14.04.2025
19 Пътищата на Сияна и агенциите
09:51 14.04.2025
20 Граждански Сайт за Пътищата в България
Направете Един Сайт за Оценка на Пътната Мрежа в България, като всеки може да даде Оценка на Пътищата по които кара собственият си Автомобил?
Сайта трябва да бъде в постоянно Обновление със Текуща Информация за Качество и Безопасност на Пътя, това трябва да бъде Сайт направен и Обновяван от Българските Граждани, Сайт който да бъде в Противовес на Правителство и Държавна Администрация?
Ако Българските Граждани не се вземат да направят Сайт за Опасните и Безопасни Пътища в България всичко ще си върви както е в момента.
09:54 14.04.2025
21 Любопитен
09:58 14.04.2025
22 Мнение
10:01 14.04.2025
23 Къпина Крушова
10:05 14.04.2025
24 Другото което може да бъде направено
Просто е, всичко може да се направи много точно и последователно за има Текуща Информация за Пътищата в България, защото Има Основа, Единственото което трябва да се реши от Участниците на Пътя е Кое Приложение да се Ползва от Вече Създадените и Популярни Такива?
Но трябва да бъде Една Апликация за за може максимално точно да се работи със Събраната Информация за състоянието на Пътищата в България?
Не Чакайте Държавата, защото досега Държавата взима вашите Такси за Пътя,и какво от това?
10:07 14.04.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Проблемът на Давещите се е
Държавата тук усвоява едни пари и е непричьом.
10:12 14.04.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 дядото
10:15 14.04.2025
29 6нтщ5ж
До коментар #18 от "Някой":
А ти мислиш ли, че борбата с Мафията ГЕРБ-ДПС и слугите й ИТН-БСП-ВЪЗРАЖДАНЕ е лесна? Не виждаш ли организиратата атака срещу ПП-ДБ, всички срещу един?!10:26 14.04.2025
30 жалко за момиченцето това е страшна
10:26 14.04.2025
31 За една година време може да се
10:28 14.04.2025
32 Почасово Заплащане в Западна Европа.
Разлика в Часове Заплащане на Труд в Западна Европа и по Света и Източна Европа?
Без добро Заплащане няма Качествена Работа?
Германия
Германия предлага €12.82 / час ($13.80) минимална заплата.
Със средните доходи при €26/час ($28.30), той балансира икономическата сила със социалната отговорност и правата на работниците. Нидерландия
Холандските работници печелят най-малко €14.06/час ($15.10), докато средната за страната достига €30/час ($32.70). Великобритания
Британските работници над 21 години печелят £12.21 / час ($15.90) минимум. Средните заплати се покачват до £19 / час ($24.70). Нова Зеландия
Минималната заплата в Нова Зеландия е 23,50 новозеландски долара на час.
($15.30), докато средната заплата е 42.64 новозеландски долара/час ($27.50). Тези заплати осигуряват добър стандарт на живот. Ирландия
Минималната заплата в Ирландия е €13.50/час ($14.50), като средните доходи достигат €29 / час ($31.60). Белгия
Минималната заплата в Белгия е €12.82/час ($13.70), като средната заплата около €23.16 / час ($24.60). Тези заплати са подкрепени от силни профсъюзи, всеобхватни социални придобивки и силна защита на работниците. Канада
Федералният минимум на Канада е около$17.75 / час ($12.50), докато средната заплата е около$36/час ($25.34). Португалия
Към 1 януари 2025 г.минималната почасова заплата в Португалия е приблизително €
10:44 14.04.2025
33 Почасово Заплащане в Западна Европа.2
Към 1 януари 2025 г.минималната почасова заплата в Португалия е приблизително €5,02 ($5,54) за стандартна 40-часова работна седмица, базирана на месечна минимална заплата от €870 ($959,64). Средната почасова заплата в Португалия е около
€ 11.11 ($12.25). Южна Корея
Южнокорейците печелят минимум 10 030 долара на час (6,79 долара), като средната заплата е около 25 000 долара на час (16,92 долара). Съединени Американски Щати
Федералната минимална заплата в САЩ е 7,25 долара на час, без промяна от 2009 г.насам. Въпреки това, средната почасова заплата седи на $33.00. Испания
Минималната заплата в Испания е €8,87/час (9,79 щ.Д.), докато средната заплата е около €15,38 / час (16,97 щ. д.), отразявайки регионалните различия и продължаващите усилия за подобряване на равнопоставеността на заплатите. Бразилия
Минималната почасова заплата в Бразилия е 8,29 щатски долара (1,65 щатски долара) , като средната заплата е между 15,62 и 15,62 щатски долара.$17.56 ($3.10-$3.49). Минималната месечна заплата е 1518 щатски долара (302 щатски долара). Швеция
Подобно на повечето скандинавски страни, Швеция няма фиксирана минимална заплата, като заплатите се определят чрез колективно договаряне. Работниците често печелят около 130 Шведски крони/час (13,01 щатски долара) за начални длъжности, докато средните заплати са по-близ
10:48 14.04.2025
34 Почасово Заплащане в Западна Европа.3
Подобно на повечето скандинавски страни, Швеция няма фиксирана минимална заплата, като заплатите се определят чрез колективно договаряне. Работниците често печелят около 130 Шведски крони/час (13,01 щатски долара) за начални длъжности, докато средните заплати са по-близо до 225 Шведски крони/час (22,51 щатски долара). Коста Рика
Минималната почасова заплата в Коста Рика варира от приблизително 12 237 (21 долара) за неквалифицирани работници до 15 984 (28 долара) за висшисти. Исландия
Минималната почасова заплата в Исландия е приблизително 2230 искови долара (17 долара), докато средната почасова заплата е около исковата молба.
3,800 ($28.96). Работник във Франция през 17-ти век: 10 часа на ден, 185 дни в годината.
По време на управлението на крал Луи, работниците във Франция са имали тежки условия и гладът за най-бедните е факт от живота. Типичният работен ден беше 12 часа, но два часа бяха отделени за обяд и може би следобедна дрямка. Неквалифициран работник в средата на 18-ти век в Англия: 11 часа на ден, 208 дни в годината.
Проучване от 1998 г.на историка Ханс-Йоахим вот установява, че работниците в Лондон през 1750 г. са работили по 11 часа на ден, пет дни в седмицата. Неделята е ден за почивка, но тези, които работят срещу заплащане, също пропускат работа в понеделник, който по това време се нарича Свети понеделник.
10:51 14.04.2025
35 Порно
10:53 14.04.2025
36 БгТопИдиот🇧🇬
Полезна е полезна е ,за финансовото благосъстояние на назначените от партията другари на "работа"
11:06 14.04.2025
37 Сменяй
11:07 14.04.2025
38 Продължавам със Почасово Заплащане
Словения
Минималната почасова заплата в Словения е приблизително €7.52
($8.29), със средно почасово заплащане около €14.23
($15.70). Латвия
Минималната заплата в Латвия е €4.05/час ($4.47), със средно €11 / час ($12.13). Унгария
Минималната почасова заплата в Унгария е приблизително 1 672 форинта (4,52 щ. Д.), а средната почасова заплата около 4 175 форинта (11,28 щ. Д.) Полша
От 1 януари 2025 г. минималната месечна заплата в Полша е 4666 злоти (1200 щатски долара), с минимална почасова ставка на ЗЛОТИТЕ.
30.50 ($7.85). Естония
Минималната заплата в Естония е определена на €886 (978 щ.Д.) на месец, което се превежда като почасова ставка от приблизително €5,31 (5,87 щ. д.) за стандартна 40-часова работна седмица. Словакия
Минималната месечна заплата в Словакия е €816 (900 щ.Д.), с минимална почасова ставка на €4,69 (5,18 щ. д.).Русия
Минималната почасова заплата в Русия е приблизително 140 рубли ($1,47), докато средната почасова заплата достига около
803 рубли ($8.41).Литва
Минималната месечна заплата на тази балтийска държава е €1,038 ($1,110). Ако приемем стандартна 40-часова работна седмица, това се равнява на приблизителна часова ставка на €6,35 ($7). Гърция
Минималната почасова заплата в Гърция е приблизително €5.19
($5,72), с месечна минимална заплата от €830 ($915,52) за служители, работещи стандартна 40-часова седмица. Чешка Република
Чешките работн
11:09 14.04.2025
39 Почасово Заплащане в
Чешка Република
Чешките работници получават минимална почасова заплата от 124 чешки крони.
($5,43), като средната заплата достига 260 чешки крони
($11.39).
11:12 14.04.2025
40 Преводът за почасово заплащане е с
Коментиран от #43
11:19 14.04.2025
41 Дърт Вейдър
До коментар #8 от "Фен":
Какво е това колумбово яйце което споменаваш в поста си?12:21 14.04.2025
42 Василеску
12:39 14.04.2025
43 Ти си
До коментар #40 от "Преводът за почасово заплащане е с":
Цялото недоразумение е в това , че не отчиташ че това са брутни ставки и още си изпуснал фактора потребителски цени и консумативи които са много по-високи от тия в България .Коментиран от #47
12:58 14.04.2025
44 Китин от Китен
И само едно нещо му е убягнало в екзалтацията - да представи своя, собствена визия как би оправил нещата. ако беше на властова позиция.
Поза "Мис Бони". Отлично я познаваме покрай забележителните гафове на "Спасителите на София", които и до ден-днешен се гордеят с една подпряна опорна колона на детелината до Резиденция Бояна.
Подпряна, а не ремонтирана!
Това е класическо поведение при този тип хора, те яростно изискват от сега управляващите ефективни планове и реализации, които да се отчитат ежедневно и напълно прозрачно/ това е напълно смислено изискване/ , а когато нещата дойдат до собствените им планове и реализации - там е гробно мълчание.
Аман от въздухари, аман!
13:10 14.04.2025
45 Стига!
13:30 14.04.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Не съм тук да правя сто процентов
До коментар #43 от "Ти си":
анализ на цяла Европа и светът но влез в който и са искаш магазин в Столицата и сравни цените на основните стоки за потребление тук и на Запад, тек са по скъпи отколкото в Германия и останалите Западни Държави.Пак повтарям за има квалифицирана работна ръка в България и Пазар на трудът, трябва да има ренумерирано заплащане на Час за Извършена Работа и Качество.
Докато сте доволни местните ДС и ГЕРБ БСП Чорбаджи да ви плащат Надница за Работен Ден който може да бъде до 14/18 часа няма да има нито Пазар на Труда нито Качествено свършена Работа.
С две думи, от Българите зависи.
Системата не само за подръжка на Пътища Допотопна и Корупционна благодарение на българските Работници и Работодатели.
Последно това което аз съм пропуснал всеки може да го допълни, без да ми се дават наставления.
Както казах по горе, "спасението е в ръцете на давещите се".
15:42 14.04.2025