Местните избори отминаха. Партиите се върнаха към ежедневните си задачи, но какво остава след вота като поуки, като тенденции. По темата пред ФАКТИ говори Лидия Даскалова, юрист и политолог.
- Г-жо Даскалова, емоциите от местните избори вече отминават. Какво запомнихте от цялата кампания?
- Мисля, че за тази кампания още дълго време ще се говори. Впечатление ми направи това, че тя започна малко вяло в началото, но се стигне до тази ескалация, която наблюдавахме в края. Кампанията ще се запомни и с абсолютно безпрецедентния хаос, който ЦИК създаде, а това доведе и до рекордния брой невалидни бюлетини – около 500 000. Тези гласове биха стигнали на едни парламентарни избори цяла една политическа сила да влезе в парламента. Отново наблюдавахме и как много от кандидатите се замеряха с компромати. Не на последно място трябва да се отбележи ниската избирателната активност. Нееднократно сме споменавали, че това е проблем и много се надявам да бъде предмет на една гражданска дискусия в бъдеще. Аз, като гражданин, не мога да разбера защо хората се отказват така лесно от едно от най-демократичните права, а именно да упражняват правото си на глас. Ниската избирателна активност е притеснителна и тя трябва да бъде анализирана, за да се вземат мерки и от страна на гражданското общество, и от страна на политиците, за да може в бъдеще да не се случва това в подобен мащаб. От избори на избори коментираме, че това е проблем, но въпросът е какво правим за неговото решение.
- Битката в София бе най-интересна. Защо „Държавна сигурност“ надделя, макар и минимално, над „държавна собственост“?
- Надали сме имали големи очаквания, че София ще стане „червена“. По-скоро изненадата се състои в това, че Васил Терзиев спечели с толкова минимална разлика. Това също ще бъде предмет на много дискусии. Според мен едната причината е, че кандидатът на „Левицата“, на „Атака“, на БСП - Ваня Григорова, бе подкрепена от много партии. Всъщност, политически тя беше най-подкрепеният кандидат. Също така в последните дни някак се създаде впечатлението, че всички са срещу Васил Терзиев - включително и ГЕРБ. Помним как Борисов призова първоначално да се гласува за Григорова, а след това се отметна. Това със сигурност изигра роля. Не на последно място, но сякаш десните избиратели в София не разпознаха в кандидатурата на Васил Терзиев своя човек. Въпреки това резултатът е ясен. Въпросът е дали ще се извлекат поуки от всичко, което се случи на изборите.
- При местните избори всички са победители. Всеки изтъква успехите си. ГЕРБ удържат властта в много места в страната, ДПС се нареждат след тях като влияние, а БСП са трети. Как гледате на това?
- ДПС почти не променя резултата си спрямо предходните местни избори. Задържа позиции. Но не бих казала, че ГЕРБ запазват позиции. Бе коментирано, включително от ГЕРБ, че отстъпват на много места, което вероятно изненада и самите тях.
- ГЕРБ запазва солидно присъствие в много общинските съвети, запазват кметове на много места, регистрират добро количество гласоподаватели. Това показват резултатите и това ги прави първи като мащабност…
- ГЕРБ знаят, че присъствието в общинските съвети е много важно. Те ще продължат да управляват на много места. Правилно отбелязвате, че Общинският съвет е по-важен дори и от кмета, защото има по-голяма роля в местното самоуправление и при вземането на решения. Но що се отнася до кметското място, тъй като следя и изказванията на ГЕРБ, самите те отчетоха, че са загубили градове, които си мислихме до съвсем скоро, че със сигурни за ГЕРБ. Пример е Пазарджик. Впрочем, аз съм израснала там, затова ми беше много интересно да следя развитието. Там кандидатът Тодор Попов уж се явява като независим, но от години негласно се знаеше, че се ползва с подкрепата на ГЕРБ и ДПС. Така че ГЕРБ отстъпиха на места и в този смисъл не бих казала, че тези избори са толкова успешни за тях, колкото им се искаше. Имаше и нещо друго интересно. Ако помните, говореше се, че ПП-ДБ нямат изградени местни структури и са се насочили само към големите градове. А се оказа, че не е точно така. Спечелиха кметски места и в по-малки населени места – градове и села. Спечелиха Варна, Благоевград, Пазарджик и София, а това си е успех за тях.
- „Възраждане“ влиза на много места в общинските съвети. Каква заявка е това?
- За „Възраждане“ може да се кажат няколко неща. Да, те влизат на места в общинските съвети. Да, те влизат на места в общинските съвети, но претърпяха категорична загуба що се отнася до кметските позиции в областите и общините. А голямата заявка на „Възраждане“, с която те се появиха на политическата сцена, беше да бъдат водещи, дори да бъдат първа политическа сила, както изтъкна Костадинов наскоро. Тази прогноза не се случи. „Възраждане“, по мое мнение, са една типична популистка партия, която разчита на подкрепа главно в моменти на криза, в моменти на трудности, в моменти, в които хората са изплашени. Типичното за популизма е, че той разчита на масовата истерия, на страха на хората и тогава се ползва с доверие и качва проценти. В едни спокойни времена „Възраждане“ ще достигнат своя връх и в бъдеще по-скоро ще започнат да падат надолу. Впрочем, дори самият Костадинов сподели, че не е съвсем доволен от изборните резултати. Така че тезата, която циркулираше в медийното пространството преди изборите, как „Възраждане“ на много места ще поднесат изненада с резултата си (тоест, че ще имат високи резултати) просто не се сбъдна.
- Превърна ли се ЦИК в политически инструмент, след като спря машините за първия тур?
- За мен категорично – да. Аз по образование съм юрист, политология е втората ми специалност. Като юрист не успях да си обясня как се случи този хаос. ЦИК действа абсолютно непрофесионално, в разрез с Изборния кодекс, с изборните норми, включително и в нарушение на АПК. Решението на ЦИК за отмяна на машините първо нямаше предварително изпълнение, не изчакаха и срока за удостоверяване на машините, но въпреки това се разпоредиха машините да бъдат прибрани. ЦИК злоупотребиха тотално с избирателното право на гражданите, прибирайки машините. За мен това е абсолютно недопустимо. Аргументите на ЦИК не бяха нито юридически, нито експертни, те бяха изцяло политически. Действията на ЦИК бяха най-притеснителното нещо в цялата кампания за мен и не мога да си обясня тази ситуация. Надявам се този въпрос да се разгледа в бъдеще и да не бъде потулен след изборите, защото това е прецедент. Как е възможно на политическа основа ЦИК да се превърне в поредния орган, който да бъде използван като нечия маша. За мен това е много сериозен проблем и ще следя с интерес как ще се развият нещата. Вече се чуха гласове да се потърси отговорност на ЦИК, да се сменя съставът. Да видим какво ще стане.
- Изборите минаха, но видяхме и оставка на лидера на ДПС Мустафа Карадайъ? Как гледате на това?
- ДПС от години се е научила да държи всякакви вътрешнопартийни турболенции далеч от медийното пространство. От месеци се очакваше Делян Пеевски да заеме още по-ключова роля, освен като официален говорител на партията. Фактът, че Карадайъ подаде оставка сега, макар че неговият мандат щеше да изтече след месец, ясно показва, че тази оставка не е била израз на собствена воля, както и че ДПС далеч не е демократичната, либерална партия, за каквато се представя. Завесата малко се надигна и видяхме истинското ѝ лице - партия, ръководена авторитарно и задкулисно. Макар години наред да са считани за нежелан коалиционен партньор от всички политически сили, според мен предстои да видим все по-ясни заявки от ДПС да заема активна роля в политическите процеси в страната. Въпросът е дали това ще се допусне и докъде ще доведе, включително във външнополитически план и най-вече в отношенията между България и Турция.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Само да попитам
13:44 08.11.2023
2 Чак
13:45 08.11.2023
3 Майна
13:46 08.11.2023
4 1234
Коментиран от #32
13:47 08.11.2023
5 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #9
13:49 08.11.2023
6 провинциалист
Коментиран от #12
13:50 08.11.2023
7 провинциалист
13:52 08.11.2023
8 Трол
13:52 08.11.2023
9 любител
До коментар #5 от "ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ":
прав си пич но ако беше само ЦИК с мед да ги намажеш а то цялото управление кабинет полиция армия съд прокуратура да изреждам ли още.всичко е на подчинение на краварите. предатели.Коментиран от #11
14:03 08.11.2023
10 Майора
Коментиран от #16
14:11 08.11.2023
11 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #9 от "любител":
Точно14:15 08.11.2023
12 любител
До коментар #6 от "провинциалист":
не само изборите цялото управление си е пълна порнография .14:16 08.11.2023
13 Малко фактииии
14:16 08.11.2023
14 Мъдрият
Аз примерно съм аполитичен, но винаги гласувам като съвестен гражданин, и трябва да избера от наличните партии за коя да гласувам.
В последните години гласувам за Възраждане по метода на изключването, защото всички други са "маскари"!)))
Гласувам за Възраждане, защото най-много се доближават до моите виждания и възгледи!
И при много други Българи е така!
Просто в България живеят много хора, които имат следните възгледи(като мен):
1. Обичат България и са патриоти
2. Обичат Русия защото е наша братска православна държава и ни е освободила от турското робство - по заслуга на император Александър II Николаевич
3. Мразят и са против разврата, изкривяванията, извращенията и ненормалностите, който се мъчи да ни наложи Европа
4. И са против членуването на България в европейския съюз
5. И са против приемане на еврото или друга чужда валута
И всички тези хора с такива възгледи - трябва да намерят партия, за която да гласуват и която да има подобни ценности и виждания!
И просто в момента - това е Възраждане!
И ще бъде тя - докато отстоява тези позиции и принципи!
Коментиран от #17
14:17 08.11.2023
15 Лидия Даскалова?? Ваня Григорова бе
14:18 08.11.2023
16 любител
До коментар #10 от "Майора":
ами този индивид нали е назначен от хадемичето сега да го изгони или той да си подаде оставката защото това си беше предпоставка за маниполиране на изборите. не че сега не го направиха. хахаха.предатели.14:21 08.11.2023
17 любител
До коментар #14 от "Мъдрият":
абсолютно прав си пич но тези боклуци печелят защото има една малка част които са зависими от тях и това е твърдия им електорат а голямата част от хорат мислят като теб но те се обезвериха от тяхните интриги и маниполации на изборите .просто няма честни избори от както бе избран боко тиквата крадеца до сега и сега.14:30 08.11.2023
18 Няма бира
14:35 08.11.2023
19 Гацо
14:38 08.11.2023
20 Български
14:48 08.11.2023
21 тарантула
14:49 08.11.2023
22 Факт
14:51 08.11.2023
23 герап
15:16 08.11.2023
24 Хъхъ
- ами що за иксперт си тогава?
15:26 08.11.2023
25 Фибата
15:35 08.11.2023
26 Протестиращ
А десните избиратели няма как да припознаят Терзиев, защото идва от лява либерална коалиция ПП-ДБ. Гласувахме за него само заради това да не допуснем онова путинско недоразумение Григорова да съсипе и окраде София.
17:49 08.11.2023
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Още една САЛФЕТКА !
19:22 08.11.2023
29 Ян Бибиян
Тук единственото нещо което е невъзможно е да се върнеш там от кадето си дошъл, на бял свят.
20:15 08.11.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 яяя
06:54 09.11.2023
32 Солянка
До коментар #4 от "1234":
Ами Тя може да не знае че има зам министър Толкова и е акъла /това и написа ли това казва Явно неи е реда да пише нещо07:22 09.11.2023
33 Толкова може
07:24 09.11.2023