11 Януари, 2024 06:00 2 395 32

Германия: кога ще поевтинеят електрическите автомобили?

  • германия-
  • електромобили-
  • автомобили-
  • пари-
  • коли-
  • електрически автомобили

Все повече хора в Германия биха искали да имат електрически автомобил. Но повечето модели са достъпни само за по-заможните.

Германия: кога ще поевтинеят електрическите автомобили? - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Електромобилите са прекалено скъпи и затова са недостъпни за повечето хора - така мислят мнозина. Те често струват с 50% повече, отколкото съизмеримите с тях конвенционални модели - с двигатели с вътрешно горене, уточнява германската обществена телевизия АРД.

Малки коли, малък избор

В Германия се предлагат само три електрически модела, които струват по-малко от 30 000 евро. А ако включим към сметките и държавната премия, както и уменията да се преговаря, палитрата на по-достъпните електрически коли се разширява до към десетина модела. Но и в този случай не може да става и дума за богат избор.

Ако някой си избере един от тези модели, той трябва да е готов на сериозни компромиси – най-вече по отношение на комфорта и вътрешното пространство в автомобила. Защото при въпросните модели на практика говорим за "микроавтомобили", в които няма място за съвременните асистиращи системи, подпомагащи водача. Да не говорим за семейства с деца, които пътуват с повечко багаж. Малки коли, малък избор: изглежда и през следващата година това няма много да се промени, пише още германската телевизия. Пред АРД експертът по темата Щефан Братцел, основател и директор на изследователския институт Център за автомобилен мениджмънт (ЦАМ), казва, че е възможно да се появят и още няколко нови модела от Европа, Америка и Китай от по-ниския ценови сегмент.

"Производителите искат колите да станат по-евтини"

Някои от германските автопроизводители искат електромобилите да поевтинеят, но не вярват, че това скоро ще е възможно, казва експертът. Той припомня, че германската автомобилна индустрия закъсня с електромобилността. САЩ и Китай са по-напред в това отношение.

За постигане на климатичните цели, до 2030 по пътищата на Германия трябва да се движат най-малко 15 милиона електрически автомобила. Засега обаче само хората с високи доходи могат да си позволят прехода към електромобилност: според данните на ЦАМ един електромобил излиза средно 52 700 евро. При това положение няма как броят на електрическите коли по пътищата на Германия да се увеличи бързо. Актуално в страната се движат едва 1,3 милиона електрически коли, което е по-малко от 3 процента от общия брой автомобили в страната, посочва АРД.

В края на 2023 германското правителство спря субсидиите за закупуване на електромобил - на фона на бюджетната криза. Те достигаха до 3000 евро за домакинство и закупен електрически автомобил. Но далеч не само това оскъпява покупката. Друг важен фактор в момента са високите лихви. "Това е фактор, който забавя вземането на решение за покупка", посочва Братцел.

Освен това Брюксел засилва натиска: законовите изисквания на ЕС за системите за безопасност повишават производствените разходи. Същото се случва и с митата: тъй като страните от ЕС още не са достатъчно напреднали в тази област, много батерии идват от Азия, а продукцията им се облага с 10% такса.

Търсене или предлагане: Какво липсва?

Половината от германските граждани живеят в жилища под наем и изграждането на собствена инфраструктура за зареждане, макар наемодателят да има законно право да го направи, не е никак приятно начинание - това е свързано с подаването на молби за разрешение и процедури за одобрение от страна на сдружението на собствениците. Освен това три четвърти от хората живеят в градове с екологичен местен транспорт и са по-склонни да използват електрически велосипеди или споделени автомобили. А по данни на Федералната статистическа служба, около една трета от домакинствата в Германия не разполагат нито с гараж, нито с място за паркиране. И много хора с право се питат защо да харчат толкова много спестени пари или пък да взимат кредит за електромобил, който ги изправя пред нови проблеми.

"Нуждаем се от паркове за бързо зареждане", казва още Братцел пред германското издание. "Трябва да има възможност за десетина минути да си заредите колата за пробег от нови 100 до 150 километра. Само с гъста и надеждна мрежа от станции за бързо зареждане можем да успеем да убедим клиентите в предимствата на електромобилността", сe казва още в публикацията на АРД.

Автор: Юри Зоненхолцнер ард, свр


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Явтото

    25 0 Отговор
    Кахъри , проблеми и неприятности , вместо удобство, това е извода.
  • 2 Обширен анализ

    29 0 Отговор
    Екологичност -отрицателна
    Инвестиционна възвръщаемост -отрицателна
    Комфортабелност -нулева
    Перспективност -твърде относителна
    Социален ефект -центрлзирана подчиненост
    В крайна сметка, полезността ще е за същия ограничен кръг от хора, които и днес са недостижими, но това не води нито до масовост, нито до поевтиняване. Нещо подобно на редките метали и минерали за украшение -"вижте ме кой съм!"

    Коментиран от #19

  • 3 Зико

    26 2 Отговор
    Изненадан съм от признанието, че направихме голяма глупост с елетромобилите. Само богатите си купуват елетрички, ама пропуснаха да кажат, че те имат и автомобили с ДВГ за дълъг път :)
    Дано да се махнат Шолц, Фон дер Лай...и сие, че стана голям провал.
  • 4 АЙ Кю въпрос

    21 0 Отговор
    A защо няма вторичен пазар на електроколите? Стетете се де!
  • 5 Читател

    21 2 Отговор
    През 2015-2016-та... във фирмата, в която работих, дойдоха представители на Рено за България. Предлагаха ни JOE. Започва един лектор, да ни обяснява страхотните предимства на JOE пред друг модел на Рено, но еквивалент на JOE като големина. И с бензинов двигател. Но бензиновото рено беше на половин цена от електрическото JOE. Ta... "лекторът" супер-въодушевено разказва за JOE - как в него има 2000 компонента по-малко, как няма подръжка като смяна на масло на двигател, колко евтин е пробега на километър. Ние слушаме, и един колега каза: "все пак, кажете ни един недостатък на тази кола, не може да има само предимства". Лекторът се почесва по кратунката и казва "батерията е много скъпа - около 10 000 Евро е". И бързо допълва "но животът на тази батерия е много дълъг - над 13 години, можете да изминете над 240 000 км. с нея, а в същото време, ел. двигател е много по-евтин от бензиновия му аналог, и с много по-малка подръжка".... лекторът продължава с хвалбите за JOE. Но колегата ми пак го прекъсва и казва "от думите ви разбирам, че JOE е прекрасен автомобил, с по-ниски екслоатационни разходи... само дето е 2 пъти по- скъп. Но не разбирам, защо е 2 пъти по-скъп при условие, че сам казахте - в JOE има 2000 детайла по-малко, двигателят му е по-евтин, само батерията е скъпа - 20 000 лв, но ако от 60 000 лв. махнем цената на батерията, остават 40 000 за купе + двигател. Е защо след като имаме JOE без батерия и с 2000 компонента по-малко, то JOE пак е по-скъпо с 30%

    Коментиран от #6, #14

  • 6 Читател

    11 0 Отговор

    До коментар #5 от "Читател":

    ...по-скъп. Не ви ли се струва силно надценено това JOE?" ... Лекторът се запъна с отговора.
  • 7 Батериите

    7 0 Отговор
    Това им е слабото место на електричките. Ако цената им падне до тези на ДВГ ще е чудесно.
    Освен това батериите на масовите електрички не осигуряват достатъчен пробег.
    Другият голям проблем е зарядните станции в частност гаражи и паркоместа. Ако разполагате с гараж или паркоместо където да си зареждате електромобила тогава шансовете да харесате този тип возило рязко се увеличават.

    Коментиран от #11

  • 8 Абе....

    7 0 Отговор
    ....всички новини за поевтиняване са кьорфишек, маркетингови трикове за привличане на балами. С тази покупателна способност -> толкова! А в БГ около 20 х по-зле и от Зимбабве! Така ще е о така ще си остане. Афтърмаркет практически на тази технология няма! Така че купуваш ел. кола на цената на боксониера в София, караш 8 години и я хвърляш, тва е....
  • 9 НЕ СТАВА КАКТО ГО МИСЛЕХМЕ

    9 1 Отговор
    Конкуренцията сваля цените. Голямата страна навлиза на европейския пазар с цени на половина. Скоро не само фермерите ще са по магистралите на Германия.
  • 10 Хохо Бохо

    8 1 Отговор
    Ми махнете митата на китайските и ще поевтинеят. Не ли?
  • 11 Хохо Бохо

    13 1 Отговор

    До коментар #7 от "Батериите":

    Това със зарядно в гаража върши работа само за градско/селско придвижване от 200-300 км. За дълъг път София-Бургас ще усетиш най-големият им недостатък-времето за зареждане. Представи си цяла София, летуска на път за морето, ще има всенародни събори с дни на зарядните станции

    Коментиран от #15

  • 12 Селянин

    5 3 Отговор
    Последните три реда на статията са ключа за палатката. В Европа хората имат пари за електрички, просто на повечето не им излиза сметката с времето за зареждане за по дълъг път и зареждането ако живееш в блок. Ако инвестират в огормни зарядни паркове и зарядни пред блоковете на всяко парко място, ще се избият да ги купуват, обаче те инвестираха във ваксини.
  • 13 българина

    5 0 Отговор
    изобщо не ме интересува германия, нямат никаква представа какво правят вече. Имат навика да влизат сами в огромни икономически кризи
  • 14 българина

    8 0 Отговор

    До коментар #5 от "Читател":

    защото когато пускаш нешо ново на пазара, особено насила без реално пазарно търсене а на база политическо решение, нормата на печалба е удвоена, За да избиеш много бързо инвестицията в разработката, докато пазара не се усети, че продаваш боклуци.....
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Тошко укр@йнски

    5 0 Отговор
    И за толко не стига. За града имам електричка но и голяма дизелова. И тук е к@@р-капана с електричките, много са условията за да ти е евтино - трябва партидата да ти е на частно лице а не фирмена, трябва да зареждаш само на нощна. На станции ако зареждаш ти е по-скъпо отколкото да караш 740d
    С i4 M50 Виена-София 21 часа. С Пежо 208 бензин - 11 часа. А не, мерси, без мен. Електричка само в града и една нормална в гаража
  • 17 крива политика

    6 0 Отговор
    А какво да кажем за Булгартустан? Ние се молим за 20-годишни немски коли втора употреба.....А електрически втора употреба няма и да има, предвид нуждата от смяна на батерии и други възли.....
  • 18 Жоро Бекъма

    3 0 Отговор
    Електрическите автомобили са лишаване на населението от право да имат кола.
  • 19 Нури

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Обширен анализ":

    точен Вие Постът
  • 20 Бамби

    1 0 Отговор
    Когато няма достатъчно производство на ток. И това време ще дойде....
  • 21 2233

    0 0 Отговор
    Мога да сътворя електричка автомобил само със обикновен акумолатор и той да има безкраен пробег. Какви са тези скъпи акумолатори излишно използване на суровини и силно удряне по джоба на потребителя. Който е на ти със тези неща ще се сети за какво се пише ТУК.
  • 22 Сандо

    0 0 Отговор
    А токът ще поевтинее ли?И дали ще има ток?
  • 23 факуса

    0 0 Отговор
    всичко над 20 000 е непосилно за нормален работещ българин,требе се обърнем към китайския пазар,никога няма да догоним ес изискванията,приличат на изпитанията на херкулес
  • 24 Уса

    3 0 Отговор
    Като се изчерпа лития ще се возите на дедо вия.В сащ почти е изчерпан а в Европа се внася във вид на електромобил

    Коментиран от #25

  • 25 Селянин

    0 2 Отговор

    До коментар #24 от "Уса":

    Ще се изчерпа колкото се изчерпа петрола. Едно време ни учиха, че земята има петрол до 2000 година. Гледам, че все още има. Литият е един от най-разпространените метали в природата. Просто технологията на извличане не е много добра все още и се извлича в находища. Но литии ще има.

    Коментиран от #27

  • 26 Търново

    1 0 Отговор
    квартал Бузлуджа от два дена няма ток заради авария.Къде ще си зареждам електричката?
  • 27 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Селянин":

    Теслю се премести на село ха ха ха при Грета.
  • 28 ами

    1 0 Отговор
    електричките стават само за лятото, зимата ще стоят като паметници на глупостта...
  • 29 В момента навън е само -8 градуса

    1 0 Отговор
    А е бивало в нашите географски ширини да става и под -20, че и да се задържа за по седмица две! И какво правим тогава с електрически автомобил в повечето случаи стоящ навън, поради липсата на гаражи за всички! Да не говорим за зареждане, сигурност и как на ферибота в Игуменица НЕ КАЧВАТ електрически автомобили понеже са много лесно запалими при по-високи температури! И какво правим сега?...Явно ще минат доста години в усъвършенствуване на технологията и сваляне на цените, почти същия път какъвто е извървял автомобила с вътрешно горене от първото му масово появяване до ден днешен - тоест над 1010 години!
  • 30 Язе

    1 0 Отговор
    Много добра статия! Поздравления за автора.
  • 31 Живея в блок

    0 0 Отговор
    с 6 входа по 24 апартамента или общо 144. Около блока вечер има приблизително 200 коли. Представям си ако са на ток и всеки пусне кабел да си зарежда на нощна каква идилия ще бъде. Нещо като Гъливер завързан от лилипутите. Ще има кражби на ток, рязане и кражби на кабели, ударени от тока, запалени докато зареждат коли, направо не ми се мисли повече. В кварталчето ни (200Х200 метра) има още 5 такива блока.
  • 32 Оли трактора

    0 0 Отговор
    Не ме ехххе за Младост, Люлин, селен унд паланкен в ди концлагера. Загрижен съм за просперитета и благоденствието на нибелунгите!