Електромобилите са прекалено скъпи и затова са недостъпни за повечето хора - така мислят мнозина. Те често струват с 50% повече, отколкото съизмеримите с тях конвенционални модели - с двигатели с вътрешно горене, уточнява германската обществена телевизия АРД.
Малки коли, малък избор
В Германия се предлагат само три електрически модела, които струват по-малко от 30 000 евро. А ако включим към сметките и държавната премия, както и уменията да се преговаря, палитрата на по-достъпните електрически коли се разширява до към десетина модела. Но и в този случай не може да става и дума за богат избор.
Ако някой си избере един от тези модели, той трябва да е готов на сериозни компромиси – най-вече по отношение на комфорта и вътрешното пространство в автомобила. Защото при въпросните модели на практика говорим за "микроавтомобили", в които няма място за съвременните асистиращи системи, подпомагащи водача. Да не говорим за семейства с деца, които пътуват с повечко багаж. Малки коли, малък избор: изглежда и през следващата година това няма много да се промени, пише още германската телевизия. Пред АРД експертът по темата Щефан Братцел, основател и директор на изследователския институт Център за автомобилен мениджмънт (ЦАМ), казва, че е възможно да се появят и още няколко нови модела от Европа, Америка и Китай от по-ниския ценови сегмент.
"Производителите искат колите да станат по-евтини"
Някои от германските автопроизводители искат електромобилите да поевтинеят, но не вярват, че това скоро ще е възможно, казва експертът. Той припомня, че германската автомобилна индустрия закъсня с електромобилността. САЩ и Китай са по-напред в това отношение.
За постигане на климатичните цели, до 2030 по пътищата на Германия трябва да се движат най-малко 15 милиона електрически автомобила. Засега обаче само хората с високи доходи могат да си позволят прехода към електромобилност: според данните на ЦАМ един електромобил излиза средно 52 700 евро. При това положение няма как броят на електрическите коли по пътищата на Германия да се увеличи бързо. Актуално в страната се движат едва 1,3 милиона електрически коли, което е по-малко от 3 процента от общия брой автомобили в страната, посочва АРД.
В края на 2023 германското правителство спря субсидиите за закупуване на електромобил - на фона на бюджетната криза. Те достигаха до 3000 евро за домакинство и закупен електрически автомобил. Но далеч не само това оскъпява покупката. Друг важен фактор в момента са високите лихви. "Това е фактор, който забавя вземането на решение за покупка", посочва Братцел.
Освен това Брюксел засилва натиска: законовите изисквания на ЕС за системите за безопасност повишават производствените разходи. Същото се случва и с митата: тъй като страните от ЕС още не са достатъчно напреднали в тази област, много батерии идват от Азия, а продукцията им се облага с 10% такса.
Търсене или предлагане: Какво липсва?
Половината от германските граждани живеят в жилища под наем и изграждането на собствена инфраструктура за зареждане, макар наемодателят да има законно право да го направи, не е никак приятно начинание - това е свързано с подаването на молби за разрешение и процедури за одобрение от страна на сдружението на собствениците. Освен това три четвърти от хората живеят в градове с екологичен местен транспорт и са по-склонни да използват електрически велосипеди или споделени автомобили. А по данни на Федералната статистическа служба, около една трета от домакинствата в Германия не разполагат нито с гараж, нито с място за паркиране. И много хора с право се питат защо да харчат толкова много спестени пари или пък да взимат кредит за електромобил, който ги изправя пред нови проблеми.
"Нуждаем се от паркове за бързо зареждане", казва още Братцел пред германското издание. "Трябва да има възможност за десетина минути да си заредите колата за пробег от нови 100 до 150 километра. Само с гъста и надеждна мрежа от станции за бързо зареждане можем да успеем да убедим клиентите в предимствата на електромобилността", сe казва още в публикацията на АРД.
Автор: Юри Зоненхолцнер ард, свр
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Явтото
06:18 11.01.2024
2 Обширен анализ
Инвестиционна възвръщаемост -отрицателна
Комфортабелност -нулева
Перспективност -твърде относителна
Социален ефект -центрлзирана подчиненост
В крайна сметка, полезността ще е за същия ограничен кръг от хора, които и днес са недостижими, но това не води нито до масовост, нито до поевтиняване. Нещо подобно на редките метали и минерали за украшение -"вижте ме кой съм!"
Коментиран от #19
06:31 11.01.2024
3 Зико
Дано да се махнат Шолц, Фон дер Лай...и сие, че стана голям провал.
06:40 11.01.2024
4 АЙ Кю въпрос
06:49 11.01.2024
5 Читател
Коментиран от #6, #14
07:13 11.01.2024
6 Читател
До коментар #5 от "Читател":
...по-скъп. Не ви ли се струва силно надценено това JOE?" ... Лекторът се запъна с отговора.07:15 11.01.2024
7 Батериите
Освен това батериите на масовите електрички не осигуряват достатъчен пробег.
Другият голям проблем е зарядните станции в частност гаражи и паркоместа. Ако разполагате с гараж или паркоместо където да си зареждате електромобила тогава шансовете да харесате този тип возило рязко се увеличават.
Коментиран от #11
07:29 11.01.2024
8 Абе....
07:33 11.01.2024
9 НЕ СТАВА КАКТО ГО МИСЛЕХМЕ
07:36 11.01.2024
10 Хохо Бохо
07:41 11.01.2024
11 Хохо Бохо
До коментар #7 от "Батериите":
Това със зарядно в гаража върши работа само за градско/селско придвижване от 200-300 км. За дълъг път София-Бургас ще усетиш най-големият им недостатък-времето за зареждане. Представи си цяла София, летуска на път за морето, ще има всенародни събори с дни на зарядните станцииКоментиран от #15
07:48 11.01.2024
12 Селянин
08:06 11.01.2024
13 българина
08:09 11.01.2024
14 българина
До коментар #5 от "Читател":
защото когато пускаш нешо ново на пазара, особено насила без реално пазарно търсене а на база политическо решение, нормата на печалба е удвоена, За да избиеш много бързо инвестицията в разработката, докато пазара не се усети, че продаваш боклуци.....08:14 11.01.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Тошко укр@йнски
С i4 M50 Виена-София 21 часа. С Пежо 208 бензин - 11 часа. А не, мерси, без мен. Електричка само в града и една нормална в гаража
08:24 11.01.2024
17 крива политика
08:42 11.01.2024
18 Жоро Бекъма
08:57 11.01.2024
19 Нури
До коментар #2 от "Обширен анализ":
точен Вие Постът09:06 11.01.2024
20 Бамби
09:12 11.01.2024
21 2233
09:19 11.01.2024
22 Сандо
09:23 11.01.2024
23 факуса
09:24 11.01.2024
24 Уса
Коментиран от #25
09:33 11.01.2024
25 Селянин
До коментар #24 от "Уса":
Ще се изчерпа колкото се изчерпа петрола. Едно време ни учиха, че земята има петрол до 2000 година. Гледам, че все още има. Литият е един от най-разпространените метали в природата. Просто технологията на извличане не е много добра все още и се извлича в находища. Но литии ще има.Коментиран от #27
09:59 11.01.2024
26 Търново
10:01 11.01.2024
27 Гост
До коментар #25 от "Селянин":
Теслю се премести на село ха ха ха при Грета.10:02 11.01.2024
28 ами
11:43 11.01.2024
29 В момента навън е само -8 градуса
11:44 11.01.2024
30 Язе
12:10 11.01.2024
31 Живея в блок
15:30 11.01.2024
32 Оли трактора
17:20 11.01.2024