Само през миналата година двама от най-влиятелните политици в света бяха на посещение в Ханой - президентите на САЩ и Китай. Интересно е да наблюдаваме как Виетнам бива ухажван от най-големите, пише германската обществена медия ARD в обширна публикация за 100-милионната държава, изживяваща в момента истински подем.
Със САЩ Виетнам поддържа т.нар. обхватно стратегическо партньорство, което е най-високото ниво на дипломатически отношения. А с Китай има подписано споразумение за изграждане на "общо бъдеще". Освен това кове съюзи и с други важни партньори, например с Япония, посочва още германското издание.
"Бамбуковата дипломация" на Виетнам
"Виетнам не иска да се поставя в ситуация да избира между отделните сили, а се стреми да бъде приятел с всички, като използва съперничеството между тях в своя полза", казва Хуон Ле Ту от неправителствената организация "International Crisis Group". Неслучайно външната политика на Ханой е наричана "бамбукова дипломация": гъвкава е във всички посоки, но, подобно на бамбукова пръчка, не се чупи лесно.
През последните години политическите наблюдатели забелязват осезаемо активизиране от страна на Виетнам: страната залага на многопосочна външна политика, която се състои в изграждането на мрежа от различни партньори, за да бъде държан в шах Китай.
От една страна Китай и Виетнам следват обща идеология: и двете държави са комунистически режими, авторитарно управлявани еднопартийни системи. От друга обаче - отношенията между тях са напрегнати заради териториалните претенции в Южнокитайско море и все по-агресивното поведение на Китай в региона, припомня ARD. Затова Вашингтон е изключително важен партньор от гледна точка на сигурността. Така САЩ, които само преди няколко десетилетия бяха във война с Виетнам, днес са сред важните му приятели.
Социалистическата народна република представлява дълга ивица земя по западното крайбрежие на Южнокитайско море. На север се намира столицата Ханой, а на юг - икономическата метрополия Хошимин, бивш Сайгон.
Във Виетнам живеят около 100 милиона души. Населението е предимно младо, като най-голямата група съставляват хората на възраст между 30 и 34 години. Виетнамците са начетени и трудолюбиви, а напоследък държавата им се развива с бързи темпове. Миналата година Виетнам постигна 5% ръст и е смятан за една от най-динамичните икономики в Югоизточна Азия - още една причина да бъде ухажван от всички, включително от Европа. Преди три години Виетнам сключи с ЕС споразумение за свободна търговия, налице са и редица двустранни търговски споразумения с други държави.
В момента страната печели и от стратегията на западните компании, насочена към диверсификация. "Китай плюс едно" се нарича тази стратегия за намаляване на зависимостта от производството в Китай. Тази нова политика работи в полза на Виетнам, където много западни компании инвестират в изграждането на производствени бази за износ.
Наред с това Виетнам разполага с огромни залежи на редки метали, които се използват например за производството на микрочипове. Богатството на суровини прави страната интересна и за международните инвеститори, които се стремят да намалят зависимостта на своите вериги за доставки от Китай.
Обратната страна на медала
Нарастващото геополитическо значение на Виетнам в борбата за надмощие между Китай и САЩ има обаче и своите отрицателни страни. "Западните партньори вече оказват по-малко натиск за подобряване на положението с човешките права във Виетнам", казва Нгуен Джанг, експерт за Виетнам в сингапурския изследователски център ISEAS.
Един пример: твърдите действия на властите срещу активисти и природозащитници. В доклад на "Амнести интернешънъл" се говори за "тормоз, наблюдение, произволни задържания и политическо мотивирано наказателно преследване" на активисти, както и за "тревожни случаи на изтезания и други форми на малтретиране".
Автор: Кристиане Юстус (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тайната на успеха
Коментиран от #4, #7
10:05 28.01.2024
2 Виетнамската
Навремето в политехниката в Харков имахме десетки виетнамци и тия сметаха тройни интеграли и диференциални уравнения наум без лист и химикалка...
Коментиран от #17
10:11 28.01.2024
3 да де
10:12 28.01.2024
4 ХО ШИ МИН
До коментар #1 от "Тайната на успеха":
ТО СИ Е АГНЕ НО ГОВОРИ ЧУЖДИ ЕЗИЦИ ---И ТЕБЕ ДА ТЕ НАРЪСЯТ С 800 000 ТОНА ХЕРБИЦИД ОРАНЖЕВ АГЕНТ И ТИ ШЪ ПРОЯДЕШ10:13 28.01.2024
5 Хохо Бохо
Коментиран от #26
10:16 28.01.2024
6 гост
3. Еднопартийната система излиза много по-евтина от многопартийната празнодумна "демокрация"; 4.Пословичното трудолюбие на азиатците; 5. Високото им самочувствие, че могат всичко след победата над САЩ !
Коментиран от #8
10:17 28.01.2024
7 Хохо Бохо
До коментар #1 от "Тайната на успеха":
Иди в Горублянска кръчма и си поръчай агнешко ако ти се дояде кучешко10:18 28.01.2024
8 Мхм
До коментар #6 от "гост":
Съветвям те да си намериш момиче че мозъка ти е тотално изпушилКоментиран от #10, #11, #58
10:19 28.01.2024
9 Рускиня
10:21 28.01.2024
10 аз пък те съветвам
До коментар #8 от "Мхм":
да ходиш до някоя клиника да попиташ дали продават мозък наливен че имаш силна нужда от доливане…Коментиран от #16
10:27 28.01.2024
11 Циник
До коментар #8 от "Мхм":
Всичко в поста на колегата е истина, недей чети само Дойче Веле и нашите петоколонници, а виж и малко сериозни медии.10:32 28.01.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Местните русофили трябва да се
Около три четвърти - 76 на сто, от виетнамците са положително настроените към САЩ. Щатите са на особена почит сред по-образованите слоеве от виетнамското общество (89%). Нормално, че любовта към братска Америка е по-силна сред най-младите (89 на сто от 18-29-годишните). Интересното е, че и по-старите, онези, които са били свидетели на Виетнамската война, имат положително отношение към САЩ (60 на сто от тях).
Въпреки че във Виетнам има еднопартийно социалистическо управление, там живеят най-големите любители на свободния пазар (95%). Подобен процент приема твърдението, че задълбочаващите се връзки между Виетнам и другите страни, е нещо положително.
Коментиран от #18, #51
10:39 28.01.2024
15 Постулат за напреднали:
10:43 28.01.2024
16 Мхм
До коментар #10 от "аз пък те съветвам":
Първо пипни момиче тогава ще говорим10:46 28.01.2024
17 Сега разбирате ли защо
До коментар #2 от "Виетнамската":
харесват САЩ , а не Китай и Русия!10:48 28.01.2024
18 И още нещо!
До коментар #14 от "Местните русофили трябва да се":
Докато преговорите за Тихоокеанското партньорство, което включва 12 държави, вкл. САЩ и Виетнам, но изключва Китай - продължават, виетнамското общество приема Вашингтон като най-голямата икономическа сила в света (56%).Спрямо бъдещето Виетнам вижда САЩ като важен съюзник. На въпрос на кои страни могат да разчитат като добър съюзник най-много виетнамци избират Америка. От друга страна като най-голяма заплаха се приема Китай. Това отношение донякъде е определено от териториалните спорове, които двете държави имат в Южнокитайско море. Мнозинството от виетнамците - 84%, се тревожат, че този неразрешен въпрос може да доведе дори до военен конфликт.
10:50 28.01.2024
19 Исторически парк
10:59 28.01.2024
20 Така Така
Коментиран от #21
11:02 28.01.2024
21 Който се е събрал с китайци и руснаци -
До коментар #20 от "Така Така":
хубаво не е видял !Коментиран от #27
11:03 28.01.2024
22 Кристиане
11:04 28.01.2024
23 Така Така
11:06 28.01.2024
24 Много просто
Коментиран от #90
11:06 28.01.2024
25 РЕАЛИСТ
Коментиран от #29
11:07 28.01.2024
26 🐘🐘🐘
До коментар #5 от "Хохо Бохо":
Да , а после наритаха и китайците и след това и руснаците . Сега са в нормални отношения със всички въпреки миналото , имат голямо население и работна ръка , както и ресурси , партията гледа да не се меси на обикновенните хора и още по малко на бизнеса , а си се занимава с нейните си там партийни дела и всичко си върви .11:10 28.01.2024
27 Рускиня
До коментар #21 от "Който се е събрал с китайци и руснаци -":
Виетнамците не са китайци! Виетнамците са Много почтени хора, а не китайски шмекери!11:15 28.01.2024
28 DW, Карнеги, Тайван Александър, Виетнам
11:25 28.01.2024
29 Работливи са
До коментар #25 от "РЕАЛИСТ":
Ами той Петър Младенов каза в какво състояние е несасипаната икономика на България след Живков.Пълна разруха и съсипия.
Не чух за ползотворно сътрудничество на Виетнам с Русия.
Коментиран от #45
11:32 28.01.2024
30 Цент Тавър
11:34 28.01.2024
31 Ами да!
11:37 28.01.2024
32 бобо
11:38 28.01.2024
33 Поумнял
11:40 28.01.2024
34 ТрампЛин
Коментиран от #36
11:55 28.01.2024
35 Корумпираните във Виетнам се съдят по
11:57 28.01.2024
36 Виетнамец
До коментар #34 от "ТрампЛин":
Колко военни на САЩ загинаха във Виетнам?! Колко виетнамци избиха САЩ?! Защо САЩ загубиха войната?!Коментиран от #38, #41
11:58 28.01.2024
37 Калпазанин
12:02 28.01.2024
38 ТрампЛин
До коментар #36 от "Виетнамец":
САЩ, Губиш война-печелиш търговски партньор!Россия, печелиш война -губиш търговскИ партньорИ!
САЩ, сфера на влияние, просперитет!
Россия, сфера на влияние, мизерия!
12:03 28.01.2024
39 Разпад
12:05 28.01.2024
40 Тома
Коментиран от #43
12:08 28.01.2024
41 ТрампЛин
До коментар #36 от "Виетнамец":
Питай сега и за Япония и атомните бомби.Коментиран от #62
12:09 28.01.2024
42 факт
12:09 28.01.2024
43 ТрампЛин
До коментар #40 от "Тома":
При комунистическия режим, много хора дадоха фира не заради кражба на пари, а по политически причини! У нас нито един управляващ по времето на комунизма не влезе в затвора за кражба на пари! А се крадеше и със задните бузки!12:12 28.01.2024
44 Румен Американеца
12:14 28.01.2024
45 РЕАЛИСТ
До коментар #29 от "Работливи са":
Ти разруха ли викаш на икономиката през 1989г. Имахме тежка промишленост, развито селско стопанство, безплатно образование, здравеопазване. Нямаше бездомни, нямаше наркомани. Имахме едни 10 милиарда заем, който сега го тяглят за месец. Колкото до сътрудничеството между Русия и Виетнам, то се видя. Изгониха САЩ от Виетнам, като мръсно коте. Сега целият Запад помага на Украйна и Русия е в настъпление.Коментиран от #47
12:15 28.01.2024
46 Ицо
12:23 28.01.2024
47 ТрампЛин
До коментар #45 от "РЕАЛИСТ":
Имахме и космонавти, двама дори! Тежка индустрия, произвеждахме печки Циганска любов и Тригнезден чушкопек!Коментиран от #48
12:24 28.01.2024
48 РЕАЛИСТ
До коментар #47 от "ТрампЛин":
Хайде да споменем, че строихме кораби, произвеждахме камиони, мотокари в София и електрокари в Пловдив. Изнасяхме торове. АЕЦ с шест реактора и никакви средновековни вятърни измишльотини. Компютри дори правехме и собствени цветни телевизори. Сега само на ишлеме работим в цехчета, щото работната ръка по-евтина. Имахме 250 бойни Самолета без да е теглен заем , като сега. Всички храни по БДС, чисти и истински. Сега и ти не знаеш, какви ядеш.Коментиран от #49, #50, #52, #56
12:35 28.01.2024
49 ТрампЛин
До коментар #48 от "РЕАЛИСТ":
За да строиш нещо, трябва да имаш традиции! Ако си имал традиции в нещо, тях никой не може да ти ги отнеме! Точно както в космонавтиката, имахме “развита” космонавтика.Коментиран от #65, #72
12:44 28.01.2024
50 ТрампЛин
До коментар #48 от "РЕАЛИСТ":
И какви точно камиони сме произвеждали?12:46 28.01.2024
51 Наженатифил
До коментар #14 от "Местните русофили трябва да се":
Защото във войната срещу САЩ, победиха.12:46 28.01.2024
52 ТрампЛин
До коментар #48 от "РЕАЛИСТ":
Имахме 250 бойни самолета без пари??? Ти в ред ли си? Ссср имаше разположени у нас огромно количество бойна техника, за да си осигури задните части за няколко часа в случай на нападение!!! Буферна зона, пушечно месо, без което тя-любимата ти россия не може да съществува!Коментиран от #53
12:50 28.01.2024
53 Фъш КИА
До коментар #52 от "ТрампЛин":
Пак ли си дошъл да събираш храчки бе гносар, ти достойнство нямаш ли12:54 28.01.2024
54 Некой си
12:58 28.01.2024
55 ТрампЛин
Коментиран от #60, #71, #86
12:58 28.01.2024
56 ТрампЛин
До коментар #48 от "РЕАЛИСТ":
То все едно сега НАТО-вските самолети които ни пазят, да ги броим за свои! Без пари отново.13:04 28.01.2024
57 Виетнам се развива защото там
Коментиран от #59
13:11 28.01.2024
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 ТрампЛин
До коментар #57 от "Виетнам се развива защото там":
С частни инициативи? С частен бизнес? Комунистическа Партия??? То и вие управлявахте 48 години, пък вижте до къде стигнахме! Една Нация на 1300 години да се моли за спасение и помощ от една нацийка на 200 години!!!Коментиран от #69
13:14 28.01.2024
60 На управлението на
До коментар #55 от "ТрампЛин":
Виетнамската комунистическа партия. Путин не е комунист, а проамерикански агент - както Горбачов Елцин и тем подобни.13:14 28.01.2024
61 някой
Коментиран от #64
13:15 28.01.2024
62 Ама вярно…
До коментар #41 от "ТрампЛин":
…..що така? Явно нас малко са ни бомбили хамериканците!13:17 28.01.2024
63 Перо
Коментиран от #66
13:18 28.01.2024
64 ПаСъмАс за обувките и дома!
До коментар #61 от "някой":
Русофило фил филоКолко жалко и просташко е.
Да си ти безродник. Страшно е!
Да се кланяш на Диктаторче което
Ти натрапва своето приятелство проклето!
Той не иска твоето съгласие.
Ти си негов роб и т’ва си е!
Просто казва “Здравствуй дарагой.
И в дома ти свойски се нанася той.
Туй за русофила наш не е проблем
Той е умствено обременен!
Той забрави че за Свободата наша.
Ний платихме с наш’то злато.
Че за Съединението на страната
Заплатихме със кръвта пролята!
Че за Българската Независимост
С Турски дълг Русия ни “курдиса”.
Той забравил е съветите на Стамболова.
Дружбата с Русия е отровна!
Този “братски” нам народ славянски
Инфилтрира банди партизански.
И накрая за капак на всичко.
Спретна ни преврат комунистически!
И за всички тез неискани услуги.
Днес ще трябва раболепно да слугуваме?
Туй за русофила наш не е проблем.
Той е умствено обременен!
Колко жалко и просташко е.
Да си ти безродник. Страшно е!
Коментиран от #68
13:19 28.01.2024
65 Хаха
До коментар #49 от "ТрампЛин":
Правилно! Кравария има "традиции" в космонавтиката, компютрите, електрониката, самолетостроенето и т.н. още от времето на Джордж Вашингтон... Къде ви намира такива "умници" Галя от посолствоТО!?Коментиран от #67
13:21 28.01.2024
66 ТрампЛин
До коментар #63 от "Перо":
Правата на човека не могат да бъдат монополизирани! Те могат да бъдат Политизирани!! У нас бяха политизирани, или с други думи, имаха ги само членовете на БКП! По нататък заключенията и последствията си ги правете!Коментиран от #87
13:23 28.01.2024
67 ТрампЛин
До коментар #65 от "Хаха":
Точно толкоз вярно, ако кажем че рооЗЗия има традиции в космонавтиката от Петър Първи!13:25 28.01.2024
68 Хаха
До коментар #64 от "ПаСъмАс за обувките и дома!":
Щом идол ти е измекяра русофоб Стамболов, който се е крил при цига.ки по врема на Априлското въстание, когато са умирали съратниците му, ясен си ми що за стока атлантическа си...Коментиран от #73
13:27 28.01.2024
69 Чети друже
До коментар #59 от "ТрампЛин":
По време на комунизма в НРБ земеделието бе частно, подпомагано от държавата с евтини трактори, комбайни и други машини, с твърди цени на продукцията. ТКЗС бе частна кооперация. В Чехословакия ги запазиха, в РБ ги унищожиха.Коментиран от #74
13:29 28.01.2024
70 Владимир
13:29 28.01.2024
71 полковник Гроб
До коментар #55 от "ТрампЛин":
И на двете . Към тях може да се добави , проходимостта на руският камион през джунглата , наречен " Виетнамка", макар там да е имало и много ЗИЛ-ове . Велосипеда основно транспортно средство . Виетнамците правят чудеса с велосипеда . Ползват го за всякакъв транспорт , кара дори сандъци с патрони. Сляпата вяра в комунистическите идеи , изиграли своята тогавашна роля , за пълното обединение на нацията срещу външните сили . Помощта на Русия и Китай , без която нямаше да се справят . Срастване с тежките условия на джунглата , където се чувстват като у дома си . Добрата работа на Калашника в условията на тропическата джунгла , срещу не до там добрата на американският М-16.13:32 28.01.2024
72 Хаха
До коментар #49 от "ТрампЛин":
"Ако си имал традиции в нещо, тях никой не може да ти ги отнеме! Точно както в космонавтиката, имахме “развита” космонавтика."Това са твои "бисери", селски! Няма как да имаш "традиции" в нещо, което не е още измислено или сега се създава! Факт е, че имахме вече атомна централа, двама космонавти, произвеждахме оборудване за МКС, произвеждахме компютри, оборудване за атомни централи и други неща, които все още не бяха навлезли в масово прозводство и експлоатация в много страни по света!
Коментиран от #75
13:33 28.01.2024
73 Не си прав
До коментар #68 от "Хаха":
Стамболов е действал - за турските служби. Въстанията, където е бил организиратор, са завършили с предателство, а Стамболов е изчезвал с парите. Същият е предложил като министър- председател на султан Абдул Хамид да окупира княжество България, като той да бъде бейлер бей.13:34 28.01.2024
74 ТрампЛин
До коментар #69 от "Чети друже":
Сериозно ли ги приказваш тези глупости?13:41 28.01.2024
75 ТрампЛин
До коментар #72 от "Хаха":
Камионите не са били открити? Затова не сме имали традиции? Корабите също? В космонавтиката макар да нямахме традиции по обективни причини, си беше силно развита🤣🤣🤣🤣Коментиран от #77
13:45 28.01.2024
76 Наско
13:51 28.01.2024
77 Хаха
До коментар #75 от "ТрампЛин":
Какво да обястявам на тевежа в "взет ум"! Камиони произвеждахме в "Мадара" Шумен по лиценз на Шкода! След 89-та "умните" демократи всичко закриха и остатъците от завода пустеят в момента, може да се разходиш до там да ги видиш! По същия начин в Ботевград произвеждахме в автобуси Икаруси с марка Балкан! За корабостроенето - винаги сме имали морско във Варна и речно в Русе! Ама отново "умни" деократични приватизатори и "реформатори" ги закриха! Благодари за това и на посолствоТО!Коментиран от #78
13:54 28.01.2024
78 ТрампЛин
До коментар #77 от "Хаха":
Произвеждахме чушки и чушкопеци за тях! За камиони произвеждахме задни мостове в Мадара, и разни други компоненти! Автобуси Чавдар сглобявахме! Това ако го наричаш Традиции🤣🤣🤣 и не забравяй, традициите включват и маркетинг и пазари! Все неща непонятни за чугунените ви Сърповидни глави!Коментиран от #79
14:12 28.01.2024
79 Хаха
До коментар #78 от "ТрампЛин":
И какво - като сглобяваме "само" части, да ги "закрием" ли бе, пъпеш!? Щото е по-лесно, а и нямаме "традиции", значи е атлантически и демократично! А на тяхно място - казина, бетове, заложни къщи, бързи кредити, за които също нямахме традиции, но гисъздадохме, нали... Пръщиш от "акъл", няма що!Коментиран от #80, #82
14:23 28.01.2024
80 ТрампЛин
До коментар #79 от "Хаха":
Не! Не трябваше да ги закриваме! Трябваше държавата да дотира производството им, да им изкупува продукцията и да я складира! Така икономиката ни сега щеше да е на едно от челните места в ……Африка!Коментиран от #81
14:25 28.01.2024
81 Хаха
До коментар #80 от "ТрампЛин":
Така е! Шкоди, камиони и автобуси "никой" по света не купува! Оборудване за атомни централи, кораби и компютри са "отживелици"! Естествено, че "нищо" не трябваше да направи държавата за продължаване на договорите, преструктуриране, запазване на работни места, препродажба! Мнооого по-лесно е да унищожиш и закриеш нещо по нареждане на посолствоТО и да припечелиш няколко милиона само от скрап! Браво -"умен" пъпеш си!Коментиран от #83
14:33 28.01.2024
82 ТрампЛин
До коментар #79 от "Хаха":
Хахо Хахо, гол и бос си! Бягай да си погасиш борча в Мъни, защото акъла ти не стига да си направих сметка на парите! ТКЗС било частна компания?! Били сме лидери в тежкото машиностроене!? Имали сме най-големия металургичен завод в Европа без да имаме желязна руда…..компютри, компоти, конфитюр!!!Коментиран от #84
14:35 28.01.2024
83 ТрампЛин
До коментар #81 от "Хаха":
Можехме направо да закупим компанията Шкода и да си произвеждаме камиони и леки коли. Чехите щом не могат ние можем!!14:39 28.01.2024
84 Хаха
До коментар #82 от "ТрампЛин":
Ти заминавай да заложиш в "модерно" казино, бет, мет и нам още кво си, "модерни" атлантико!? Ако не ти достигат кинтите, бъди спокоен - до всяко едно има заложни къщи и бързи кредити! Бъди "горд" родител 1 или 2, плюскай треви и скакалци, вей гордо знамето с дъгата на прайда и не коментирай неща, от които пъпешовидната ти глЪвЪ не отбира...14:43 28.01.2024
85 Каквото
В западната криминална финансилизирана икономика- целта е да обсебят всичко по горе и да лапат ренти, лихви и дивиденти.
15:27 28.01.2024
86 КОНЦЕСИИ И СМЕСЕНИ ФИРМИ
До коментар #55 от "ТрампЛин":
ЗАЕДНО С ЧУЖДЕНЦИ СЕ ПРАВЯР САААААААААААААААМО ПРИ УСЛОВИЕ 51 ПРОЦЕНТА ДЯЛ ЗА ДЪРЖАВАТА И 49 ЗА ЧУЖДЕНЕЦА ИНВЕСТИТОР. КОМПРОМИСИ НЯМА ЩОТ ТЯХНИТЕ ВИЕТНАМСКИ РЪКОВОДИТЕЛИ НЕ СА КАТО КОСТОВ ДОГАН БОКО СТАНИШЕВ НИНОВА РАДЕВА......16:17 28.01.2024
87 Перо
До коментар #66 от "ТрампЛин":
В БГ е имало над 1 млн. членове на БКП и каква привилегия са имали, че не си спомням? Излиза, че всеки осми е бил привилегирован! Членовете на БЗНС също! Като включим и тях излиза, че страшно много хора са били богопомазани, само дето не знаем, без теб! Да не би да са били държавни милионери или са имали привилегии в приватизации, заменки, концесии, обществени поръчки и т.н.Коментиран от #88
17:23 28.01.2024
88 ТрампЛин
До коментар #87 от "Перо":
Перко, не всеки член беше Член! Малките членчета бяха доносничета и се надяваха да пораснат до голям Член. БЗНС викаш имаше? Опозиция на БКП? Нали така твърдеше? Заедно с ОФ🤣🤣🤣🤣🤣 И путин е американски шпионин като Горби и Елцин? Ти ли го каза това? Вие сте психично болни.17:32 28.01.2024
89 Eлементарно
08:45 29.01.2024
90 И другарите
До коментар #24 от "Много просто":
Също от БСП,и да не забравяме кремлинската банда от джуджета те го обожават,и тези тука във форама така наречените копейки ако че плюват срещо него.18:18 17.10.2024