На тържествена церемония в Големия дворец на Кремъл на 7 май Владимир Путин официално встъпи в петия си президентски мандат. След като положи клетва и прие парада на кремълския полк, Путин отиде в Благовещенския събор, където патриарх Кирил отслужи молебен в негова чест. За първи път молебенът беше показан по телевизията. "Дай Боже, краят на века да означава и край на вашето пребиваване във властта", пожела патриархът на президента.
Два дни по-късно, на фона на продължаващата трета година кръвопролитна война в Украйна, с военен парад на Червения площад в Москва беше отбелязан Денят на победата, или краят на Великата Отечествена война. В речта си Владимир Путин отправи обичайните си критики към Запада, обвинявайки го в разпалване на регионални конфликти, междунационални и междурелигиозни вражди и във възпиране на независимите центрове на развитие. Путин обяви, че Русия е готова за диалог, но в същото време напомни, че ядрените ѝ сили са винаги в бойна готовност.
Тези теми коментира за БНР руският историк Тамара Ейделман, отличена през 2003 година като "заслужил учител на Руската федерация" и заклеймена през 2022-ра като “чуждестранен агент”.
Тамара Натановна, какво означава лично за вас датата 9 май?
"Това е краят на войната. Това е трагичен ден. Самият израз "да се празнува 9 май" ми се струва неправилен. Разбирам, че когато са обявили края на войната през 1945 г. хората са започнали да ликуват, но това е ден на паметта и ден на траур. Днешното дрънкане на оръжие е особено безнравствено. Как може в деня на края на войната да се организира военен парад? Това ми се струва ужасно.
Веднага след края на войната започнаха да превръщат трагедията в триумф. Съзнателно беше създаден образ на войната като триумф и то не толкова на армията, колкото на пълководците под мъдрото ръководство на великия вожд. След смъртта на Сталин започна да се формира по-човешка представа за войната. През 60-те и 70-те години на ХХ в. се появява това, което ще нарекат по-късно лейтенантска проза. Бакланов, Астафиев и Биков пишат за човека по време на война. Написани са много забележителни книги. Появяват се филми: "Иваново детство", "20 дни без война", "Проверка по пътищата".
В същото време обаче още тогава властта се е опитвала да си присвои този ден. Онези, които са се връщали от войната, са се наричали фронтоваци. Днес тази дума не се използва. Използва се "ветерани". На пръв поглед това е едно и също. Ако си ветеран обаче, това не означава задължително, че си бил на фронта.
Дядо ми е участвал във войната и никак не обичаше да говори за нея. Това е показано много добре в книгата на Светлана Алексиевич "Войната не е с лица на жена". Много от жените, които тя интервюира, споделят, че дълго време не са можели да говорят за войната и не са искали да си спомнят за нея. В същото време беше създадена голяма група от хора, които ходеха по училищата и участваха къде ли не. Не искам да ги поставям под общ знаменател. Не се съмнявам, че и сред тях е имало хора, които наистина са воювали. Но те създадоха един напудрен образ на войната, в който сякаш започнаха да вярват. И много лесно в началото на новия век този по-човешки образ на войната беше изтласкан на заден план и осакатен. Отново си спомнят преди всичко за Сталин и обличат децата във военни униформи. Въпросът е защо това стана толкова лесно. Може би защото никога не беше казана цялата истина за войната."
Защо в днешна Русия се реабилитира фигурата на Сталин?
"Защото сегашният режим усеща близостта си с тогавашния режим. Следователно култът към тогавашния вожд подсилва култа към сегашния вожд."
Владимир Путин се опитва да докаже, че т.нар. от него "специална военна операция" е продължение на борбата с нацизма от времето на Великата отечествена война. Доколко му вярват хората в Русия?
"Това е много болезнен въпрос, на който няма категоричен отговор. Със сигурност не всички вярват в това. Познавам много хора и то не само от средите на московската интелигенция, които не вярват. Ако кажем, че никой не вярва, също няма да е вярно. Разбра се, че мнозина вярват. Пропагандата обаче се опитва да ни убеди, че хората се борят с колективния Запад. А тези, които не се борят, са някакви отцепници.
Мисля, че активните поддръжници на войната и противници на Америка не са чак толкова много. Други се съгласяват, че Западът е нещо страшно, макар че никога не са ходили там. Има такива, които не вярват, но се страхуват да изкажат мнението си или го изказват в много тесен кръг."
Владимир Путин твърди, че воювайки в Украйн,а Русия не заграбва чужди територии, а защитава своите исторически земи. Как ви изглежда този аргумент в качеството ви на историк?
"Мен като историк ме обижда това, което прави Путин с историята - използва я за личните си цели. Тези, които работят за него, постъпват много хитро. Защото вземат някакъв факт или историческа версия и след това ги смесват с множество лъжи. Или вземат дадена историческа версия и я представят като единствено възможна. Въпросът дали украинците и руснаците са един народ се обсъжда от историците и филолозите от ХIХ в. Нека учените спорят спокойно помежду си.
Дори да бяхме братя-близнаци, за какво изобщо говорим? И кой е казал, че някаква странна биологична общност, това вече намирисва на фашизъм, трябва да живее в една държава? Хората, които живеят в дадена държава, са нацията. Наричаме руснаци руснаците, евреите, бурятите, и украинците, които са граждани на Русия. Има и граждани на Украйна. Най-различни, говорещи на различни езици. Това няма нищо общо с тяхната пропаганда, която се основава на фалшивата история. Това няма значение. Има граници и Будапещенско споразумение, което Русия е подписала."
През септември миналата година в Русия се появиха нови учебници по история за 10 и 11 клас, в които са разяснени целите и задачите на така наречената "специалната военна операция". Освен това, през седмицата президентът Путин подписа указ за държавната политика в областта на историческото образование. Ето някои цитати от указа: "Русия е държава-цивилизация, сплотила руския и много други народи в пространството на Евразия в единна културно-историческа общност", "В основата на самосъзнанието на руското общество са залегнали традиционни духовно-нравствени и културно-исторически ценности, от които зависи съхраняването на суверенитета на Русия", "Неприятелските действия на чуждестранни държави целят на отрекат или омаловажат приноса на Русия в развитието на световната цивилизация". Какво означава това за историческата наука и за училищното образование?
"Учителите могат и да не забележат конкретно този указ, но това е още една тухла в стената, която строят. Още едно изхвърляне на отрова в така и така отровената атмосфера. Това, че Русия е държава-цивилизация предполага, че тя е някакво особено явление с особени традиции, които трябва да бъдат защитени. Това означава, че Русия се различава от Запада, че не са ни нужни човешките права и свободи и че искаме да живеем по съвсем друг начин. Разбира се, че атмосферата, която трови живота в Русия като цяло ще се проявява и в училищата. И не само заради учебника.
Учебникът на президентския помощник Владимир Медински е пропит от тази идея. Всички се ужасяват от последната част за специалната военна операция, но цялото му съдържание води към това. Всичко е направено много хитро. Целият учебник е пропит от идеята колко прекрасно е било да се живее в Съветския съюз. Не са били доволни само някои отцепници и националисти, които Западът е финансирал. А ние винаги сме се защитавали. През 1956 г. сме се защитавали в Унгария, през 1968-ма - в Чехословакия, след това в Афганистан, а сега се защитаваме в Украйна. Всичко това ще се втълпява на децата. Много е тъжно."
Въпреки че историческите аналогии винаги са неточни и непълни, все пак искам да ви попитам на кой период от историята на Русия или на Съветския съюз ви напомня това, което наблюдаваме днес?
"Дълго време се обсъжда въпросът дали все още е 1929 или вече 1937 г. Не е нито 29-а, нито 37-а. 2024-та е. Всички диктатори си приличат по нещо, защото са диктатори. В предишните периоди не е имало ядрено оръжие, което днес е средство за шантаж. Съветският съюз имаше ядрено оръжие, но той беше съвсем друга държава. Сега имаме Русия, Украйна и много други държави. Съотношението на силите е напълно различно. Не е имало интернет и мобилни телефони. Това значи, че скоростта на предаване на информацията е била друга, което е много важно.
Затова смятам, че се намираме в особен период. Днешната ситуация е много по-страшна заради количествата ядрено оръжие и заради безсилието на международните организации, което с всяка изминала година става все по явно. От друга страна, навремето не е имало възможност за бързо предаване на информация и за трансгранични онлайн контакти. Днес те са голямо предимство и трябва да се възползваме от тях."
Тази седмица Владимир Путин положи клетва като президент на Русия за пети път. Какво очаквате от поредния му мандат?
"Лично аз не очаквам нищо или по-скоро нищо добро. Виждам как всеки ден гайките се затягат все повече. Всеки ден има новини, че пенсионерка получава пет години затвор за коментар в социалните мрежи, че 67-годишна лекарка е застрашена от ефективна присъда, защото е казала нещо на вдовицата на загинал в Украйна, че дават тежки присъди на болни и възрастни хора. Не говоря за осъдените правозащитници и за загиналия Алексей Навални, а за обикновени хора, които просто са си отворили устата. Изобщо не ми харесват и ученията с ядрено оръжие. Разбирам, че това е преди всичко начин за шантажиране, но човек може да се увлече.
Зная, че имате приятели в България. Можете да се обърнете към тях от ефира на националното радио.
"Много искам да поздравя българските си приятели. Участвах в международен проект и работих много с български учители по история. Спомням си за тях с голяма любов."
Автор: Ангел Григоров
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Свободен
И на смърт!
Коментиран от #3, #98
10:05 12.05.2024
2 Калпазанин
Коментиран от #20
10:05 12.05.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 САМО ПИТАМ
Коментиран от #83
10:07 12.05.2024
5 Сиганин
10:09 12.05.2024
6 да де
10:10 12.05.2024
7 Българка
Коментиран от #16
10:11 12.05.2024
8 ХоХо
Коментиран от #14
10:11 12.05.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 бебето
Коментиран от #35
10:15 12.05.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 м0ше
Коментиран от #18
10:15 12.05.2024
13 Сталин
-Йозеф Паул Гьобелс
10:16 12.05.2024
14 Пъ оди у
До коментар #8 от "ХоХо":
Либия, Ирак, Югославия и Виетнам.Коментиран от #38, #40, #63
10:16 12.05.2024
15 Zахарова
10:16 12.05.2024
16 Сиганин
До коментар #7 от "Българка":
Българските путинофили не ходят в Русия, те работят в Испания, почиват в Гърция, децата им учат в Англия, карат Немски коли, ползват Американски социални мрежи на Южнокорейски телефони и много отдавна са изхвърлили чугунените мелачки за домати на които пишеше Сделано в СССРКоментиран от #51, #96
10:16 12.05.2024
17 Сталин
Коментиран от #53
10:17 12.05.2024
18 Историк
До коментар #12 от "м0ше":
Па ти кАжи кво станА на 07.10.2023.10:17 12.05.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Биско Чекмеджето
До коментар #2 от "Калпазанин":
От учителката ми по немски знам, че ако една фамилия е съставена от две имена, то задължително приносителя е yudenКоментиран от #79
10:19 12.05.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Минаващ
10:22 12.05.2024
24 Сталин
10:22 12.05.2024
25 Ром
Коментиран от #39
10:24 12.05.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Ленин
10:26 12.05.2024
29 Сталин
Коментиран от #32, #34, #58
10:27 12.05.2024
30 Т.е.
Това е достатъчно.
Всички страни по света се нуждаят от американския закон за чиждестранни агенти"
Коментиран от #86
10:29 12.05.2024
31 Мда
Най-яростните фашисти, най- големите радетели за еврогейски ценности
Коментиран от #33
10:29 12.05.2024
32 Ка-пу-тин,
До коментар #29 от "Сталин":
СССР го създадоха евреи-болшевики.10:29 12.05.2024
33 Оди у
До коментар #31 от "Мда":
Русиа.Коментиран от #41
10:30 12.05.2024
34 Градински
До коментар #29 от "Сталин":
Значи е време да полеете прословутите дървета с соковете на Zлата орда10:30 12.05.2024
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 И Преди и сега
Коментиран от #52
10:31 12.05.2024
37 Ейделман да отиде в Газа,
10:31 12.05.2024
38 Хаха
До коментар #14 от "Пъ оди у":
ПЪ предпочитам да отида в екзотичен Виетнам или Югославия, отколкото в Кравария! Не всички имаме твоята мИчта - зелена карта, сюиткейз, терминал 2, Кравария, почасово заплащане на 3 места, като мияч на чинии, куриер, градинар, "живот" в картон под наем, плюскане на гмо....10:31 12.05.2024
39 Мда
До коментар #25 от "Ром":
Ми сигурно, щом амбулантните търговци Киро, Ристьо, Тотева или Тодева с такава стръв го нарязаха. Пластмасовия Васко даде едни пари за да е кмет и сега трябва да ги избие.Хаха мъка жълтопаветна
10:32 12.05.2024
40 Баце,
До коментар #14 от "Пъ оди у":
Много искам да отида, обаче се обърках и не мога и да намеря пътя.Що не дойдеш да ме упътиш?
10:32 12.05.2024
41 Оди ти
До коментар #33 от "Оди у":
у Украйна.10:32 12.05.2024
42 Истории от БЛАТОТО
Болшевик е мързелив, некадърен бедняк селянин, решил, че като насилствено узурпира и заграби властта и богатството на кадърните и успелите и той ще стане богат, да ама, не, историята го доказа, всички станаха еднакво бедни и мързеливи!
Коментиран от #46, #80
10:32 12.05.2024
43 Ха ха ха
10:32 12.05.2024
44 Объркано Атлантиче
Няма значение дали сте руснак, американец или откъде сте, Русия трябва да бъде защитена.
Защото няма къде другаде да бягаме. Няма къде другаде да отидем, това е краят на пътя.
Дори руснаците не разбират какво е заложено, защото руснаците са сериозни хора, които не вярват в конспирации, но не ме интересува неспособността им да видят истината. Виждам проклетата истина и ви казвам точно сега: ако Русия падне, целият свят ще падне по пътя на сатанинския Запад.
Руснак ли съм? Не. Но разбирам ли колко важни са те за свободата и истинския, единен световен ред? Да, така е.
В Русия мислят, че се борят само със Запада и НАТО, нямат представа, че се борят със самия Сатана.
Те не разбират, че Украйна е само началото, не разбират, че Украйна е детска игра. Западът възнамерява да стовари целия свят върху тях. В никакъв случай не можем да позволим на Русия да загуби".
Коментиран от #59, #74, #78
10:33 12.05.2024
45 Предателите
10:35 12.05.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 История
Идва цървул от Сичилиа в Щатите и чрез измами,рекет и убийства става икономическа и политическа класа.
Проф Джон Митшмайер:
В Америка няма конгресмен и шериф които да не са купени
10:37 12.05.2024
48 Гост
Все си мисля, че такова изказване е фашизъм! Нито дума, че в незалежная на тази "странна биологична общост" забраниха езика, вярата, появиха се репресии и убийства, вероятно от някаква друга "по-висша" общост според аФторката! Никой не претендираше за територии, населявани от тази "общност", преди една "висша" хунта да започне да забранява, репресира, обстрелва, унищожава...
10:39 12.05.2024
49 Мухаа ха!
10:42 12.05.2024
50 Питане към БНРто
10:43 12.05.2024
51 Хаха
До коментар #16 от "Сиганин":
А българските кравофили продадоха имотите си по морето и други места на "бедни" руснаци, за да се сдобият с мИчтаната зелена карта, билет за терминал 2, нов айфон, нови сиси и джуки, сухо за предплатен наем за картона в Кравария и 20 годишен таралясник, щото нЕма градски транспорт....Коментиран от #56
10:44 12.05.2024
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Zахарова
До коментар #17 от "Сталин":
Провери имаш ли модъчна дейност инфантилКоментиран от #70
10:47 12.05.2024
54 ⚜️Лопата с чип⚜️
10:47 12.05.2024
55 az #СВО
Само си представете, че през 2003г. този чужд агент е бил награден като "учител на годината"!?!
19г. по-късно раковата клетка е екстрахирана и повече не трови руското общество в чужд интерес.
Тенденцията не може да не радва, но процесът на чистене тече бавно!
Русия се чисти!
10:47 12.05.2024
56 Zахарова
До коментар #51 от "Хаха":
Провери си айкютоКоментиран от #60, #61
10:48 12.05.2024
57 Поправка
10:49 12.05.2024
58 Zахарова
До коментар #29 от "Сталин":
Глупак10:51 12.05.2024
59 Копей!
До коментар #44 от "Объркано Атлантиче":
Що верваш на американци?Отклоняваш се от правата путлерска линия!Коментиран от #62, #64, #67
10:52 12.05.2024
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Ха ха
До коментар #56 от "Zахарова":
Доста високо е, въпреки че предпочитам да го наричам по български - коефициент на интелигентност! Пробвай и ти - не е трудно! Притеснявам се за твоето образУвание! Имаш ли 5-ти клас? Смесваш кирилица и латиница, което е признак за неграмотност и някаква странна "модерност", т.е. инфантилност!
10:54 12.05.2024
62 Важното е, че браниш още Авдеевка
До коментар #59 от "Копей!":
Бахмут и Соледар, и Мариупол, нищо че паднаха, това е риска пропаганда.10:54 12.05.2024
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Да вярно, американците само лъжат
До коментар #59 от "Копей!":
Така е.10:55 12.05.2024
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Тонката
Какво стана ли? Евреите пожертваха собствените си граждани...Това стана!
10:56 12.05.2024
67 Центчо
До коментар #59 от "Копей!":
Единствените държатели на истината са САЩ, и каквото кажат сащ е истина, всеки който не е съгласен с истината на САЩ е диктатор и трябва да бъде избомбен инда му се вземе нефта!Коментиран от #82
10:58 12.05.2024
68 Фащ и малобритания
Коментиран от #106
10:58 12.05.2024
69 Сиганин
До коментар #60 от "Яж гОмна, бе":
Толкова ли ти е нивото, до тук ли се простира интелекта ти?Коментиран от #72
10:59 12.05.2024
70 Яж курешки, бе,
До коментар #53 от "Zахарова":
гОмняр укронацистки.Коментиран от #76
11:00 12.05.2024
71 Ейделман е
Коментиран от #75
11:00 12.05.2024
72 За такива като теб и това е
До коментар #69 от "Сиганин":
Прекалено интелектуалничене.11:02 12.05.2024
73 !!!?
11:02 12.05.2024
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 !!!?
До коментар #71 от "Ейделман е":
Руското име Кадиров повече ли ти харесва....!?11:05 12.05.2024
76 Сиганин
До коментар #70 от "Яж курешки, бе,":
По добре се спри, щото половината ми приятели с които си пия уискито са путинофили и са супер пичове, а заради такива като теб всеки ги мрази щото се вижда колко ти е акъла. Поне не излагани останалите ти братя и сестри.11:05 12.05.2024
77 Кирил
11:06 12.05.2024
78 Объркан путинист
До коментар #44 от "Объркано Атлантиче":
Лиже задникъ на путин,живее на Запад,ползва се от неговите блага,вика слава россий...Позна,ли се?
11:06 12.05.2024
79 Калпазанин
До коментар #20 от "Биско Чекмеджето":
А замислял ли си се защо, yuden е само този на който майка му е еврейка без значение какъв по ернос е бащата, и обратното. Демек за да е евреин трябва да е роден от еврейка и защо се взема за фамилно име имеи на майката, едно домашно за аудиторията11:07 12.05.2024
80 Всички така наречени комисари
До коментар #42 от "Истории от БЛАТОТО":
На революцията бяха евреи.Коментиран от #81
11:08 12.05.2024
81 После през 1937 година
До коментар #80 от "Всички така наречени комисари":
Сталин ги изчисти окончателно и сега затова реват и го мразят и викат, че бил диктатор.Коментиран от #104
11:09 12.05.2024
82 Хаха
До коментар #67 от "Центчо":
Европа не се нуждае от истината за Русия, тя има нужда от удобна за нея лъжа, която е готова да печата най-новите глупости за нас, ако тези глупости имат характер на богохулство и клевета. Руски философ - И.А. Илин11:09 12.05.2024
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Сандо
11:11 12.05.2024
85 Българин
Истината е ,че войната на украйнска територия не е меду руските и украйнски славяни и християни ,а е между Християнството и Православието и ционисткия сатанизъм в лицето на киевската хазарска хунта и англо-саксонския и световен ционизъм ...
От изхида на тази война ще зависи дали циониатите-сатанисти и глобалисти ще рвализират пъкления им план да поробят света по.д маската на Нов световен(ред),или силите на светлината и доброто ще надделеят и ще провалят пъкления план на цион .
Коментиран от #90
11:12 12.05.2024
86 Хахахаха
До коментар #30 от "Т.е.":
Че в раша има много евреи бе русофилня. А за чуждестранен агент се обявява всеки който не е съгласен с властта! Това е толкова елементарно! Даже и да не познаваш чужденци, но не си съгласен с властта, вече си чуждестранен агент! Хахахаха.11:14 12.05.2024
87 Перо
11:15 12.05.2024
88 фен на сидеров
11:15 12.05.2024
89 Факти
Коментиран от #91
11:18 12.05.2024
90 Хахахаха
До коментар #85 от "Българин":
Русофили, защо се превъзбуждате от държава, която идеята и е само да воюва! Това ли за вас е прогреса? Раша е държава от третия свят, тя ли трябва да ви управлява, защото печели войни? Означава ли тогава, че този който ви бие има право да ви управлява?11:18 12.05.2024
91 Хахахаха
До коментар #89 от "Факти":
Русофилня, 122 държави гласуваха против раша! 122 държави! Как не разбирате, че света се обединява срещу руския фашизъм?11:21 12.05.2024
92 Иван
Ако това е било вредно - не знам вече, стига с това плямпане - никой не спазваше "идеологията", обаче е факт - че се създаде нов "род" човек - който е творец, родител, не убиец, не наркоман, мафиот, пират, както и да е.
СССР създаде здравеопазване.
Жената престана да бъде домашна помощничка - да пържи и да глади, да е постоянно в къщата.
Както и да е - да се оправят.
Коментиран от #94
11:21 12.05.2024
93 !!!?
Коментиран от #100
11:24 12.05.2024
94 Хахахаха
До коментар #92 от "Иван":
СССР вече няма и няма да се върне! В рашата също не е като от времето на СССР! Там по малките градове и селата, нищо от времето на СССР не е променено. Защо според вас ще ви помагат на вас, като те не са оправили у тях?11:30 12.05.2024
95 Павел пенев
11:53 12.05.2024
96 Павел пенев
До коментар #16 от "Сиганин":
Ти изглежда още пазиш своята чугунена мелачка за домати. Не става ясно как си прочел какво пише на нея, защото сиганите нямат азбука и могат само да дрънкат на сигански. Поздрав на всички сигани в сайта за техните мъдрости.12:01 12.05.2024
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Тити
17:21 12.05.2024
100 Ветеран от протеста
До коментар #93 от "!!!?":
Ти па кво лично имаш против фюрера?17:23 12.05.2024
101 Гадно
17:45 12.05.2024
102 Със сигурност
18:51 12.05.2024
103 Търновец
20:03 12.05.2024
104 Не не успя за жалост
До коментар #81 от "После през 1937 година":
Не не успя да ги разчисти окончателно. Слуд него пак изпълзяха като гущери във властта при Хрушчов, Андропов беше по произход от тях, а при Горбачов и Елцин отново яхнаха руснаците. И сега владеят основните отрасли ,банките и мине не мине я историчар,я писател,а политанаблизатор пак и пак подсунват поредния сациален инженеринг.20:06 12.05.2024
105 Айсберг
Ама плащат за Путин!!! Евреите навсякъде са си евреи! Ние изповядваме христианска религия, те юдаизъм?! Whu is whu?
21:44 13.05.2024
106 Роко
До коментар #68 от "Фащ и малобритания":
Приятелю Хитлер неколкократно благодари на големият си приятел Сталин за неоценимата помощ при взимането на власта. Минските споразумения бяха скъсани от фашиста Путин (през 1995 година руската академия на науките дава определение какво е фашизъм и управлението на Путин покрива всички точки на това определение)18:01 03.06.2024