Фирмите от отбранителната промишленост са уверени, че западните правителства ще продължат да увеличават разходите си за оръжия, за да се противопоставят на Русия и Китай, като отхвърлят опасенията, че политическите сътресения в САЩ и Европа могат да ограничат военните бюджети.
По данни на мозъчния тръст "Стокхолмски международен институт за изследване на мира" (СИПРИ) глобалните разходи за отбрана са достигнали рекордните 2,4 трилиона долара през миналата година, стимулирани от войната в Украйна и нарастващото напрежение между Китай и Запада.
Членовете на НАТО се споразумяха за по-нататъшно увеличаване на разходите на срещата на върха във Вашингтон този месец.
Но големите политически промени в Обединеното кралство, Съединените щати и Франция – а те имат големи военни разходи, изплашиха някои инвеститори, които смятат, че подкрепата за войната в Украйна може да намалее през следващите години.
Ръководители на промишлени предприятия по време на авиошоуто във Фарнбъроу, едно от най-големите събирания на компании от авиокосмическата и отбранителната промишленост в света, заявиха пред Ройтерс, че дори ако помощта за Украйна бъде намалена, западните правителства ще похарчат големи средства за укрепване на отбраната за потенциални бъдещи конфликти с Русия и Китай.
"Украйна даде един важен урок: ако не се подготвиш, си загубил“, каза Лоренцо Мариани, съуправител на италианската отбранителна фирма Leonardo LDOF.MI.
Видими доказателства за геополитическото напрежение бяха представени на летището в Южна Англия, което всяка година служи като шоурум за самолети и базар на оръжия – от прототипи на въоръжени дронове до американски и европейски изтребители.
Дори пътническият самолет A350 на Air India, паркиран на пистата пред щандовете на изложителите, носеше следи от конфликта на границата на Европа, тъй като първоначално е бил построен от "Еърбъс" за руския "Аерофлот", преди да смени собственика си заради санкциите.
Бързането за сдобиване с оръжия след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 г. повиши печалбите и цените на акциите на американски отбранителни гиганти като "Локхийд Мартин"(Lockheed Martin LMT.N) и "Рейтиън" (Raytheon RTX.N), както и на европейски компании, сред които Leonardo и британската BAE Systems BAES.L.
Така например акциите на германската "Райнметал" (Rheinmetall RHMG.DE) са поскъпнали с 390% след нахлуването на Русия в Украйна, а тези на шведския производител на отбранителни продукти "СААБ" (Saab SAABb.ST) – с над 340 на сто.
ТРЪМП ЗА УКРАЙНА
Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп намекна, че може да намали финансирането за Украйна, ако бъде избран през ноември, което може да доведе до ограничаване на процъфтяващите продажби на всичко – от ракети и безпилотни самолети до бронирани превозни средства и артилерийски снаряди.
Но Тръмп продължава да е ястреб по отношение на Китай, втората по големина военна сила в света. САЩ увеличават разходите за отбрана в Азиатско-тихоокеанския регион за всичко – от подводници до ракетни системи за противовъздушна отбрана, за да се противопоставят на агресивната тактика на Пекин спрямо Тайван и Филипините.
Том Лалибърти, президент в "Рейтиън" по направление "Системи за сухопътна и противовъздушна отбрана“, заяви, че гледа дългосрочните тенденции, а не политическата реторика на отделни политици по време на предизборната кампания.
"Занимавам се с това от 38 години, като цяло няма голяма разлика между една или друга (американска) администрация по отношение на укрепването на отбраната“, каза Лалибърти.
Заместник-министърът на отбраната на САЩ по въпросите на придобиването и поддържането Уилям Лаплант повтори това мнение, като заяви, че военните разходи и партньорствата с европейските съюзници се ползват с двупартийна подкрепа.
"Производството, работните места и сигурността са в голяма степен с нас, независимо от вашата политика“, заяви Лаплант пред панел по време на авиошоуто.
Новото британско лейбъристко правителство нареди преглед на отбраната, което предизвика опасения, че програмите, включително проектът за изтребител на стойност десетки милиарди долари, могат да бъдат съкратени.
За да намали тези опасения, премиерът Киър Стармър потвърди ангажимента си към отбранителната индустрия на авиошоуто във Фарнбъроу, където разгледа оръжия на компании като BAE и европейския авиокосмически гигант Airbus AIR.PA.
"Що се отнася до Обединеното кралство, нещата там са доста стабилни“, заяви Тревър Тейлър, директор на отбранителната програма в Кралския институт на обединените служби.
"Убеден съм, че през следващите години разходите за отбрана ще се увеличат.“
Великобритания може също така да бъде мост между САЩ и Европа, за да се ограничи евентуално напрежение по отношение на разходите за отбрана, каза Грег Сандърс, сътрудник по отбраната в мозъчния тръст "Център за стратегически и международни изследвания".
"Независимо от това какво ще се случи на изборите в САЩ, Обединеното кралство вероятно ще се опита да играе ролята на посредник, а понякога и да балансира някои от противоречивите импулси.“
ФРЕНСКА ПОЛИТИКА
Ръководителите и анализаторите в отрасъла изразиха по-голяма загриженост за политическата ситуация във Франция, където този месец парламентарните избори доведоха до избор на нов парламент, което увеличи опасенията, че бюджетната безизходица може да забави разходите за отбрана.
В деня след изборите акциите на европейските авиокосмически и отбранителни компании се понижиха с над 2 процента.
"Продължава да е налице притеснение от много, много нестабилна политическа система (във Франция)“, каза Саш Тюса, анализатор по отбраната в базираната в Лондон компания за капиталови проучвания Agency Partners.
Каквото и да е бъдещето, краткосрочните перспективи пред фирмите от отбранителния сектор са добри, като се има предвид свръхтърсенето от страна на западните правителства, които искат да доставят стоки за Украйна, заяви Мат Милас, президент за отбраната и космоса в Honeywell Aerospace HON.O.
"Очевидно е, че войната в Украйна създаде огромен скок в търсенето. (Имаме) цялото това търсене, натрупано без предлагане“, каза Милас по време на въздушното изложение.
Превод от английски Пламен Йотински, БТА
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Русофилчо
Коментиран от #2
18:02 24.07.2024
2 Руска Ллама
До коментар #1 от "Русофилчо":
Малко е. Руснаците дават 15%18:05 24.07.2024
3 БгТопИдиот🇧🇬
така редят френдовете от да-вос.
18:13 24.07.2024
4 Крумов
Луда работа - вместо за нещо разумно - се дават пари за оръжия.
Все едно - да си купувам всеки ден - нов нож, то ти трябва 1 брой.
18:32 24.07.2024
5 Слава на Евроатлантическа България
Сега в НАТО колко имаме ?
Кога Евроатлантическа България ще настигне НРБ , по каквото и да е??
НИКОГА
Коментиран от #7, #11
18:52 24.07.2024
6 😄..... Пешо с волгата...
19:29 24.07.2024
7 По добре Евро атлантическа България....
До коментар #5 от "Слава на Евроатлантическа България":
Да не настига НРБ по нищо...Коментиран от #8
19:31 24.07.2024
8 Слава на Евроатлантическа България
До коментар #7 от "По добре Евро атлантическа България....":
Дори и в демографията ли ?Евроатлантическата ти България умира със 100 000 на година !
Явно не си българин, а евроатлантик.
20:46 24.07.2024
9 Крумов
21:11 24.07.2024
10 Даа!
21:31 24.07.2024
11 уйко калеко
До коментар #5 от "Слава на Евроатлантическа България":
Когато решиш да напишеш нещо помисли поне една минута преди това.СИВ БЕШЕ ИКОНОМИЧЕСКАТА ОРГАНИЗАЦИЯ НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКИТЕ ДЪРЖАВИ ,А ВАРШАВСКИЯ ДОГОВОР ВОЕННАТА.За тези 460 машини които пишеш НРБ ги е експлоатирала за 30 години срок.Демократичните промени ни сварват с 220 машини (самолети и хеликоптери) на 70 % вече с издухан ресурс(за бракуване)Единствената съвременна авиационна техника за това време в нашата армия са били МИГ-29.Именно с тях е започнало модернизирането и превъоръжаването на БНА.НИКОГА НРБ НЕ Е ПРИТЕЖАВАЛА НАКУП 460 МАШИНИ БОЙНА АВИАЦИЯ.Коментиран от #12, #13
22:23 24.07.2024
12 Слава на Евроатлантическа България
До коментар #11 от "уйко калеко":
"От 60-те г. до 1989 г. българските ВВС са получили и експлоатирали общо: 226 МиГ-21, 90 МиГ-23, 4 МиГ-25, 22 МиГ-29, 23 Су-22, 40 Су-25, 44 Ми-24, 18 Ми-8s всичко 460 машини.."даже и в американското Уики го пише.
А какво не пише-
"През 1998 г. бяха затворени 4 авиобази на територията на България, за да се интегрираме в НАТО. В Габровница, Балчик, Узунджово и Щръклево. Две години по-късно е затворена и авиобазата в Стара Загора. През 2001 г. затварят врати авиобазите в Добрич, Равнец и Чешнегирово. През 2003 г. е затворена и авиобазата в Доброславци. 9 авиобази са закрити у нас в рамките на 5 години, за да може да се интегрираме с НАТО. Според Стратегическата концепция за отбраната и сигурността на страните членки на НАТО, приета в Лисабон, изграждането и развитието на Въоръжените сили на Република България е създаване на военен потенциал за гарантиране на сигурността на държавата. След 1989 г. под диктовката на западните сили страни членки на НАТО България започва снемането от въоръжение на 400 бойни самолета, за да остане днес с 15, и затваря 9 авиобази..."
23:04 24.07.2024
13 Слава на Евроатлантическа България
До коментар #11 от "уйко калеко":
А СИВ БЕШЕ ИКОНОМИЧЕСКАТА ОРГАНИЗАЦИЯ от която можеше да си позвалиш 460 бойни летателни машиви за Варшавския договор.Сега като сме в икономическия ЕС, колко ЧЕРТЕЖИ на самолети си позваляваме за Атлантическия договор- НАТО ???
23:10 24.07.2024
14 МИТ
18:14 25.07.2024