В последните седмици проблемът с преминаване на Годишен технически преглед (ГТП) на автомобила заради „повече“ емисии в изгорелите газове предизвика голяма дискусия и обществена реакция. Какви промени се готвят… Пред ФАКТИ говори Ангел Славчев, депутат от „Възраждане“.
- Г-н Славчев, партия „Възраждане“ продължава активно да настоява за разрешаване на проблема с около 2 милиона автомобила, които са заплашени да останат без ГТП поради новите изисквания в наредба, влязла в сила от юли 2024 г. Какво следва, какво искате да се промени?
- С темата се запознах още по време на предизборната кампания през юни тази година. На две от отворените ни срещи, хората попитаха какво ще направим, за да не се стигне до спирането от движение на автомобилите. Още в първия ден след клетвата на Народното събрание поисках среща със служебния министър на транспорта. Проведохме среща с неговия заместник, на която стана ясно, че през 2018 година Министерството на околната среда и водите е поискало от Министерството на транспорта да вкара в чл. 37 ал.4 от Наредбата за годишните технически прегледи, а именно – там, където се описват опасните неизправности, да бъдат заложени и изгорелите газове. След няколко срещи с министъра на околната среда и този на транспорта и липсата на комуникация между двете министерства, внесохме наши предложения и до двете ведомства. От МОСВ искаме да изпратят писмо до това на транспорта с настояване изгорелите газове да отпаднат от „опасни неизправности“. От Министерството на транспорта поискахме три неща:
1. Премахване на изгорелите газове от „ опасни неизправности“
2 Срокът за отстраняване на констатиран проблем да се увеличи от 14 на 30 дни
3. Ако автомобилът не отговаря на дадената му еко група спрямо годината на производство, то да се назначава по-ниска еко група, при съгласие на собственика
- Защо сегашната версия на Наредбата ще доведе до спирането от движение на милиони автомобили, които не могат да отговорят на строгите критерии за газови емисии?
- През 2018 година правителството на ГЕРБ е транспонирало Европейската директива 2014/45/ЕС явно с недоглеждане. В самата директива всички неизправности, свързани с отработените газове, са отбелязани като „значителни“ , а в българския вариант на наредба са посочени като „опасни“. Когато са в категория “опасни“, то автомобилът бива спиран автоматично от движение.
Ще дам пример: След като автомобил трябва да премине годишен технически преглед и бъде констатирано по време на прегледа, че няма спирачки, то на собственика му се дава право да отстрани проблема в срок от 14 дни и да си тръгне с колата от пункта.
Ако отработените газове на автомобила не влизат в нормите, зададени в наредбата, то автомобилът бива спиран автоматично от движение и мпс-то трябва да бъде изведено от пункта с репатрираща техника. Няма право да се движи по улиците.
- Кой, как, кога и какви емисии сме приели да спазваме?
- До преди 4 седмици всички мислихме, че Европейската директива 2014/45/ЕС от 3 април 2014 г. е тази, която ни кара да имаме толкова високи изисквания. Оказа се обаче съвсем друга причината. При управлението на ГЕРБ през 2018 година нашата държавна администрация е тази, която е въвела тези високи изисквания в наредба Н-32, която описва методологията за преминаване на годишен технически преглед. В самата директива на ЕС изискванията към отработените газове не са толкова строги.
- Защо става така, че автомобили на 40 години могат да преминат технически преглед без проблеми, а по-нови автомобили са заплашени от спиране?
- Причината е отново в наредбата. Когато Вашият автомобил е произведен преди 2002 година, то той автоматично влиза в първа екологична група, в която изискванията за отработени газове са занижени и всички коли ги покриват. Когато са произведени след 2002 година, то те имат Екологична категория, която е зададена от производителя. Важно е читателите да правят разлика между „екологична група“ и „ екологична категория“. Това са две коренно различни неща. В чл. 37 на Наредба Н-32 са описани изискванията за отработени газове. Когато автомобилът е произведен 2015 година, той излиза по документи с 5-та или 6-та екологична категория и съответно в 4-та екологична група, където изискванията за отработени газове са 6 пъти по-високи от тези за колите преди 2002 год. Наредбата гласи, че автомобил, който не влиза в екологичните стойности, бива спиран от движение.
- Какво предлагате като решение на създалата се ситуация?
- Предлагаме да се премахнат думите (или оказват въздействие върху околната среда.) в частта на чл. 37, ал. 4. от въпросната наредба, където се описват „ опасните“ неизправности. Това ще даде възможност, ако автомобилът не отговаря на изискванията, да бъде даден срок за отстраняване на неизправността, а не да го спират от движение.
Второто, което предлагаме, е срокът от 14 дни да бъде променен на 30 дни. Като мотив за тази промяна е, че 14 дни са прекалено малък срок за отстраняване на повечето възможни проблеми, както и ограничената възможност за вкарване на автомобила в сервиз. Наясно сме, че и 30 дни може да не бъдат достатъчни, но и че не може да бъде до безкрай.
Третото и е едно от най-важните е създаване на нова точка в наредбата, която дава право при непокриване на заложената в талона на автомобила еко категория, то
системата на Автомобилна администрация да дава възможност за назначаване на по-ниска екологична група, като водачът на МПС да удостовери, че се съгласява мпс-то да бъде заложено в по-ниската екологична група, като е наясно, че с това си действие ще бъде ограничен достъпът му до централните части на градовете.
Когато започне изменението на наредбата, ще има между 14 и 30 дни за обществено обсъждане, което от своя страна ще даде възможност на всички заинтересовани страни да дадат своите предложения и те да се обсъдят. Ние предвиждаме да направим няколко обществени събития, където да съберем експерти, собственици на пунктове за прегледи, потърпевши и да дадем още предложения за изменение. Едно от нещата, които ще поискаме, е да се прегледа цялата директива 2014/45/ЕС от 3 април 2014 год. и да се премахнат несъответствията между нашата наредба и европейската.
- Колко замърсяват автомобилите реално?
- Трудно мога да дам точно определение колко замърсяват автомобилите, но като обикновен човек виждам всекидневно как дизелови автомобили изкарват черен дим от ауспусите. В нашата държава не се поощрява да караш автомобила си на екологично гориво, като газ пропан-бутан, метан или електричество. Напротив, въпросната наредба дава преимущество именно на дизеловите автомобили, което е изключително странен парадокс. Едно от нещата, върху които работим и ще продължим да го правим, е държавата да поощрява собствениците на автомобили да избират такива, които замърсяват изключително малко.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Малоумници
А не ауспуси, пътен данък, аптечки и пожаргасители.
13:11 12.08.2024
2 Зевс8346
Коментиран от #13
13:13 12.08.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Много изисквания
13:19 12.08.2024
5 браво
Незабавна промяна на трите точки .
Ако не отговаря на изискванията автомобила за евро 5 да му се записва , че е евро 4 или евро 3 ...
Не може евро 2 да се движат без проблеми и да минават прегледи а, такива с 3,4,5 да ги спират от движение.
13:19 12.08.2024
6 факуса
13:20 12.08.2024
7 Пърд пър
13:20 12.08.2024
8 ю ка ка
13:23 12.08.2024
9 Значи
Коментиран от #15
13:26 12.08.2024
10 Да ти
До коментар #3 от "Бесен-_ Язовец":
Монтирам катализатор у твойта кошница спрела. Да не сме всички милионери?Коментиран от #12
13:28 12.08.2024
11 мдаа
13:29 12.08.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Дядо Гъдю
До коментар #2 от "Зевс8346":
Не е преведена неправилно.Просто са се натегнали,да се покажат по-набожни от Папата.Има една стара приказка за такива натегачи:,,Казали му да пръ.цне-той чак се наа...кал!"
Такава е всичката работа на парашутистите-чиновници.
13:33 12.08.2024
14 Петър
13:35 12.08.2024
15 Кремък
До коментар #9 от "Значи":
ГЕРБ-ясно,ами другите мало?умници къде са спали?ГЕРБ нямат гласове сами да пробутат тази тъ!потия без помощта на някои от останалите.Сега предизборно няма нужда да си късат ризите и да се правят на загрижени.Възраждановците само си правят предизборен пиар.
13:40 12.08.2024
16 фрока
13:44 12.08.2024
17 5798
Тъкмо да се поразредят джигитите и да стане по чист въздуха
ама българска работа
13:44 12.08.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Тома
13:52 12.08.2024
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Вожда
Коментиран от #42
13:59 12.08.2024
24 хаха
Демек да накарат Бай Ганьо да си купи нова кола 😁
14:00 12.08.2024
25 Мдааа
14:02 12.08.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Тая наредба Н-32 е да се спрат старите
14:07 12.08.2024
28 Баба Гуна
Ето така става, когато некадърността е в същността на една партия и няма експерти. То и затова с такава готовност някои други партии ги подкрепиха - защото ЦЯЛАТА ИМ ПАРА ОТНОВО Е В СВИРКАТА!
14:09 12.08.2024
29 Ари Ватанен
Коментиран от #39
14:22 12.08.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Бай Иван
Ах тези ГЕРБ-аджийски калинки дето не знаят чужди езици и превели думата "значителни, катоопасни! Като от Брюксел и Вашингтон им кажат, че трябва да пр--нат, те се наси--т! Сега продължавайте да гласувате за партиите от Сглобката и скоро ще ви поискат да издишате въздуха си през катализатор! Като заключение може да се каже, че който нещо което сам нещо сам си направиш, никой не може да ти го направи!
Коментиран от #33
14:29 12.08.2024
32 Имам ли проблем
14:31 12.08.2024
33 Шаро
До коментар #31 от "Бай Иван":
Другата думичка е "директива"!Значи препоръка, не задължение!!!
15:06 12.08.2024
34 Само питам
Коментиран от #35
15:44 12.08.2024
35 гост
До коментар #34 от "Само питам":
Защото "великия шмекер - депутат Йордан Цонев // Данчо Ментата/ гордо заяви тогава от трибуната на парламента, Цитирам: " ОТ КЪДЕ ДА ЗНАЕМ, ЧЕ ТЕЗИ С ГАЗОВИТЕ УРЕДБИ НЯМА ДА КАРАТ НА БЕНЗИН?"! Целта е да се знае кой е чорбаджия и кой е чирак в тази територия, СулЮ и ПулЮ да слязат от колите за да се освободи движението за тези с коли струващи над 200 000, да си карат с 200! И катастрофите щели да намалеят! А бе всичкото е в името на народа !Коментиран от #40
16:06 12.08.2024
36 Анонимен
16:09 12.08.2024
37 охо
16:29 12.08.2024
38 Поддържам някои от предложенията
Какво предлагам:
Нормите за допустимо замърсяване да се преведат в съответствие на тези от Европейския съюз
Глоби и спиране от движение на всички МПС с ДВГ на които са премахнати катализатор или ДПФ филтър. Това е предумишлено действие в нарушение на изискванията за техническа изправност на автомобила. Такива проверки да се правят и на произволен принцип както проверката за алкохол.
Автомобилите се оценят спрямо нормите от завода производител. Ако не се покриват при теста ГТП да има 30 дена гратисен период за отстраняване на неизправността. След този период ако отново не се покриват нормите да се спират от движение до отстраняване на неизправността. Това за автомобили работещи с гориво предписано от производителя.
Постоянни проверки за качеството на горивата и маслата за ДВГ. На нарушителите високи глоби и отнемане на лиценз за употребяване на подобна дейност.
Стимулиране на собствениците на автомобили с ниска степен на замърсяване с безплатно паркиране в централни градски части и платени паркинги за определено време или част от денонощието.
Ха да видим колко плюсчета и минусчета и смислени коментари ще пост
16:42 12.08.2024
39 селянин
До коментар #29 от "Ари Ватанен":
А тия които сме си купили преди година ,кво правим16:43 12.08.2024
40 Хъс
До коментар #35 от "гост":
А,...защо още по великия шмекерне помръдва ня йота в тази посока,
а ще брише сълзите на боксьорката.
2018год., защо е намразила коли
с бензинови двигатели.
18:07 12.08.2024
41 Мишо
18:09 12.08.2024
42 Мишо
До коментар #23 от "Вожда":
Евроатлантически СЛАГАЧИ !18:13 12.08.2024
43 коки
Необходимо е да се обърне внимание на автомобилите на газ. Израел въведе държавна политика за преходно преминаване на газ преди електричество. Нашата държавна политика се оказа преминаване на стар дизел. На всяка крачка по пътищата са тези стари дизели.
Коментиран от #45
18:18 12.08.2024
44 Мишо
18:19 12.08.2024
45 Мишо
До коментар #43 от "коки":
Коки,ама то един производител софтуерно ги манипулираше преди да излязат от завода ти искаш новите да покриват нормите. Основно човешко право е свободата на придвижване. За какво са ви коли-ще се раждаме, живеем, работим и умираме в един град, никакво излизане и пътуване, аааа на море ще ми ходите!18:23 12.08.2024
46 ами
Коментиран от #60
19:21 12.08.2024
47 50% ГТП ЩЕ ЗАТВОРЯТ
19:34 12.08.2024
48 Трак
19:35 12.08.2024
49 ежко
19:35 12.08.2024
50 Ддд
Коментиран от #53
19:55 12.08.2024
51 Ддд
Коментиран от #63
19:58 12.08.2024
52 Знаещ
До коментар #19 от "ха ха":
Отдавна няма олово в горивата, моме!20:22 12.08.2024
53 Знаещ
До коментар #50 от "Ддд":
Директивата е приета 2014 година, ама няккои не можете да четете и мислите!20:27 12.08.2024
54 Трябва...
21:58 12.08.2024
55 Хей
22:10 12.08.2024
56 да питам
22:37 12.08.2024
57 От Унгария
23:00 12.08.2024
58 Юрист
Коментиран от #59
23:04 12.08.2024
59 Хей
До коментар #58 от "Юрист":
Не смеят да забранят коли под еди коя си година, че стотици хиляди ще ги налазят. А така един по един през годината.... Първите ще са забравили... Така и господарите ще си продават боклуците, и приходите ще се увеличават... И заемите де...23:37 12.08.2024
60 ГО изтичаща
До коментар #46 от "ами":
Ами отивайте 2 седмици по рано кой ти пречи.Сега е лято ама зимата ако е бахър докато загрее катализатора и помпата за вторичен въздух няма да смогне00:39 13.08.2024
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Болтов
До коментар #51 от "Ддд":
Сега тези дето са спряни от движение да си съдят МТС за вреди и пропуснати ползи!11:18 13.08.2024