24 Октомври, 2024 16:02 1 263 15

Стефан Антонов: Не само заплатите. Учителят трябва да си върне авторитета и властта в класната стая

  • учители-
  • ученици-
  • образование

Учителските заплати не трябва да са компенсация за времето прекарано между пораснали бебета и самозабравили се пубери

Стефан Антонов: Не само заплатите. Учителят трябва да си върне авторитета и властта в класната стая - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Инсталирах си TikTok преди две години скоро след началото на руско-украинската война. Ако в Телеграм има канали за информиране, то в TikTok тече пропагандата. Ако човек наблюдава внимателно ще види как посланията еволюират с развитието на военните действия. Но не за това става дума. Между каналите, които човек следи, алгоритмите на социалната мрежа предлагат за гледане живи включвания на потребители. Другото в изобилие са интервюта, които приветливи млади хора (главно момчета) правят със случайни минувачи, най-често тийнейджъри или хора в ранните си 20 години.

Млади хора, които тепърва влизат в живота, вливат се в трудовия пазар и един ден най-вероятно ще имат деца, не разпознават снимки на Цар Борис III, Пейо Яворов, крепостта Царевец, не могат да посочат две столици на България и демонстративно се гордеят с невежеството си. Да, във Фейсбук човек се излага пред приятелите си, а в TikTok пред целия свят. Живите излъчвания на потребители в диапазона от девет до 16 часа идват от ученици и ученички в класните стаи. Някои се гримират, други си мажат филии с лютеница, трети скачат по чиновете.

Този пореден симптом за деградацията ни като общество отдавна стои някъде на рафта на съзнанието ми единствено със смешната си страна, тъй като нищо не мога да променя и няма смисъл да опитвам.

Преди две седмици си помислих, че това не трябва да се допуска да продължава, когато бивш пиар на Българска народна банка (вярно от втория най-срамен период в историята ѝ, но все пак бивш пиар на БНБ) се присъедини в публичната кампания на едно семейство срещу Националната природо-математическа гимназия. Няма как и не искам да съм арбитър по спора, но все по-необходимо става в училищното образование да се въведат нови политики. Такива, които да утвърдят авторитета на учителите, тяхната власт в учебния час, но също да гарантират, че ученици не се унижават, или дискриминират. А и да не допускат родители да разиграват всички, докато детете им не получи желаните оценки.

Как може да се постигне това? Навярно има много начини. Но защо не се прилагат? Ако се поставят камери в класните стаи, които да служат като видео и аудиорегистратори, всеки спорен случай ще може да се разглежда от компетентни органи в случай, че ескалира. Тези камери могат и трябва да са изключени от интернет, и да са защитени от кибератаки. Достъпът до записите трябва да става с потребителско име и парола и да се създава електронен запис за всяка промяна, която се прави – триене или теглене. Стандартите за защита от външни намеси и създаване на резервни файлове отдавна са налице. Ще се намери и кой да ги внедри.

След всички повишения на учителските заплати и компютъризацията на училищата вече спокойно може да се изиска от учителите да съхраняват резултатите от контролните, тестовете, есетата и другите форми на писмени изпити.

Изброеното няма как да нарушава правото на лично пространство и неприкосновеност, поне от житейска гледна точка. Ако има проблем от правна, той може да се разреши. Училищата са публична територия. Децата получават образователна услуга от държавата. Учителите получават парите си от държавата. Ако всеки си седи на чина, не си чопли по телефона, ако учителите не тормозят децата, не трябва да има никакъв проблем и записите ще се съхраняват някакво време, например до края на учебната година, след което ще се унищожават и това също може да се автоматизира, така че да се предотврати човешка намеса.

Така или иначе същите деца, които родителите и обществото като цяло се чудят как да защитят, сами се излагат с „лайфове“ в TikTok, които може всеки да види. Да не говорим, че камери ни следят в градския транспорт, по улиците, в банките.

Разликата е, че видеорегистраторите в класните стаи като тези в полицейските автомобили и на елеците на полицаите служат на по-висша цел - да се осигури справедливост. Веднъж когато по безспорен начин може да се установи не само дали ученикът е подготвен, но и дали поведението му в класната стая подобава на нормите, учителите трябва да имат право и да гонят ученици от час в стаите за размисъл, в които да се прекарат оставащото време до края на учебния час или ден. Това също ще се регистрира и ще дава свобода на училищата да предприемат последващи мерки с такива ученици.

В крайна сметка, и само едно дете да има във всяка паралелка, което желае да вземе от образователната система, трябва да получи тази възможност. Това е политика, която не води до сериозни бюджетни разходи. Може да се реализира практически веднага и да сложи край на безобразията в класните стани, били те ученически или учителски. Най-после учебният час и класните стаи ще станат това, което сме свикнали да бъдат – място и време за обогатяване на културата, формиране на мислене и изграждане на млади личности, които са подготвени за предизвикателствата на живота.

Покрай преговорите за ново вдигане на учителските заплати се прокрадна и искане учителите да получават право на ранно пенсиониране. По наше време това щеше да звучи комично, но днес може и да е вярно. Работата е там, че и милионери да станат, учителите няма да повишат познанията на децата, ако процесът на преподаване се смущава и те, както и училището са без инструментариум да дисциплинират проблемните.

Учителските заплати не трябва да са компенсация за времето прекарано между пораснали бебета и самозабравили се пубери. Те трябва да са за преподаване на знания, умения и способност за разбиране и мислене. А това е невъзможно без да се върне авторитетът на учителя и властта му да изпитва, оценява и отстранява проблемните.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    16 0 Отговор
    Трябва да играе тоягата.

    Коментиран от #11

  • 2 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    25 3 Отговор
    Едно време, учениците бяха деца на леяри, строители, хлебари, учители, инженери, лекари. Сега са деца на батки, кифли, ало измамници, бизнесмени, мутри, магистрати, депутати и на патладжани. Как искате някакъв учител да има авторитет? Ама и без достойна заплата, няма как да стане!

    Коментиран от #12

  • 3 честен ционист

    9 8 Отговор
    Какъв авторитет има даскал, който учи момчето ученик, че да си играеш с кукли не е нещо нередно.

    Коментиран от #8

  • 4 ТаУмВзе

    17 2 Отговор
    Забраняват се телефончетата във даскало и тва е! Ако са палави Глоби и хем ще има кинти за учителите. Те ти проста врътка за проблема. Както знаем тва няма да се получи, щото ще изквичат за демокрацийка, правата на човека и ала бала.
  • 5 българка

    16 2 Отговор
    Първо да се проведат конкурси за директорите на училищата! В момента се уволняват кадърните заместник директори и се назначават калинки. Учителите са поставени на колене, образованието също! Шкембелиите в МО да се поразходят из страната.
  • 6 Е те имат

    5 2 Отговор
    Снасят материала . Резултата е според таланта . Връздебели, неграмотни и пробвали дроги. Това е преувеличено. Учителка е по добре по история, а учител е по химия. Малцинствата се размножават добре. Помаци и други заедно с мигранти са 2,5 милиона. С тях по трудно се стигат големи резултати и медали. Парите не достигат. Значи гъвкавост е нужна.
  • 7 дамм

    18 0 Отговор
    Трябва да се върнат шамарите в училище.
  • 8 нали

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "честен ционист":

    Сигурно твоето момче е с куклите?
  • 9 Галя

    11 2 Отговор
    И сега има камери, но като няма наказуемост - все тая. Като включат и звук, учителят ще бъде следен изкъсо дали държи политкоректната линия на джендърството, османското присъствие и прочие наложени му неща, които той засега успешно заобикаля.

    Коментиран от #10

  • 10 промит мозъко

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "Галя":

    А не може ли само с камера, няма нужда от учители.
  • 11 Град Козлодуй

    2 2 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    факт
  • 12 Град Козлодуй

    2 2 Отговор

    До коментар #2 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    Бургаски леко с обидите
  • 13 ПънкТуФънк

    5 2 Отговор
    Училището като институция ще остане лукс за богатите. Масите ги чака телео-бразование и съответно теле-образувание... КОВИД беше успешен тестов период и за това.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 безпартиен

    2 0 Отговор
    Когато гавазина получава повече уважение и заплащане от даскала, резултатите ще са такива, каквито са сега!