Крадат до 30% от асфалта на българските пътища

11 Април, 2025 21:13 2 992 62

  • асфалт-
  • кражби-
  • корупция-
  • пътища-
  • войната на пътя

Цената на тази корупция не се измерва само в милиони откраднати левове, но и в човешки животи

Крадат до 30% от асфалта на българските пътища - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Докато българските шофьори маневрират между дупки с умения, достойни за олимпийски слалом, стана ясно, че до една трета от асфалта, който би трябвало да покрива пътищата ни, изчезва по твърде добре отъпкани корупционни пътеки.

Бившият строителен министър арх. Иван Шишков разкри за "Телеграф", че акредитирани лаборатории с международен опит са установили крещящи случаи на откровена кражба от пътната настилка. Най-фрапиращият пример е Северната скоростна тангента в София, където износващият асфалтов слой е бил с цяла една трета по-тънък от заложеното в проекта.

"Големият проблем у нас от 2015 г. насам е счупването на традиционния инвестиционен процес по реда: проектиране, подробни устройствени планове, отчуждения, изпълнение. Масово се наложи практиката с т.нар. инженеринг, при който строителят се занимава и с проектирането. Това е доказано лоша практика, защото строителят най-често проектира пътя така, че да му излезе по-евтино на него," обясни арх. Шишков.

Строителните фирми пестят от абсолютно всичко – от основата от трошен камък до дебелината на мантинелите, от качеството на боята за маркировката до пътните знаци с влошена светлоотразителност. Според източници от няколко строителни компании, причината е елементарна и добре позната – всяка обществена поръчка за пътища над 500 000 лв. е предварително "уредена", а 15% от средствата се връщат "под масата" към добре смазаната машина от чиновници и политици.

Представител на голяма строителна фирма сподели за "Телеграф": "Това винаги е било така от началото на прехода насам и в бранша се счита за нормална част от играта. Проблемът обаче е, че дори и при това корупционно отчисление в миналото имаше строг контрол от пътната агенция и техническите спецификации за пътищата като цяло се спазваха. От около 10-12 години насам обаче контролът прогресивно се влошава и сега се стига до огромни отклонения."

Цената на тази корупция не се измерва само в милиони откраднати левове, но и в човешки животи. Шефът на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров обяснява пряката връзка между лошите пътища и катастрофите: "Неравностите водят до лошо оттичане на водата от шосето. Това води до аквапланинг и лесна загуба на контрол над управлението дори и при скорост в ограничението. Така се завъртат коли и тирове, което води до трагедии."

Именно при такива условия е станала трагичната катастрофа край Плевен, отнела живота на 12-годишната Сияна. Предварителните данни сочат, че множество неравности по пътя, кръпки с различен релеф и полиран износващ слой на асфалтовото покритие са допринесли за инцидента, въпреки че тирът е шофирал с превишена скорост.

Реакцията на институциите беше предвидимо бюрократична – шефът на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ Даниел Иваничков и чиновник от областното пътно управление в Плевен бяха уволнени по заповед на строителния министър Иван Иванов.

Бащата на загиналото дете, Николай Попов, приветства отстраняването на Иваничков, когото нарече "Касичката", и призова за пълно разследване: "Това лице има основна вина за трагедията със Сияна, както с десетки тежки пътни инциденти в страната. През годините дори е командвал УС на АПИ с устни заповеди и заплахи. На ход е прокуратурата!"

Междувременно арх. Шишков изрази сериозни съмнения относно наскоро обявения търг за участъка от магистралата Бяла – Велико Търново, в който е заложена цена от 50 млн. лв. за километър: "Кой и по какъв начин определи тази цена, при положение че няма технически проект, нито са извършени отчуждавания, нито е ясно финансирането? За мен това бързане да се прави търг още сега, без да са ясни тези неща, създава силно подозрение, че става дума за корупционна схема."

Източник: www.dunavmost.com


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 32 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 си дзън

    68 4 Отговор
    30% асфалт = два самолета със сакове...абе фурми.

    Коментиран от #33

  • 2 А не бе

    57 5 Отговор
    Това го знае всяко хлапе
  • 3 скоро,скоро!!!

    50 4 Отговор
    баце бърза!!!
  • 4 Отстрани

    89 6 Отговор
    Гербаджийските боклуци за 20 години нанесоха пълен погром над държавата ни, държавността, населението ни и всичко българско, след като по престъпен начин овладяха цялата държава и назначиха на всички възлови места утайка държана с компромати.
    Техни съучастници са всички техни коалиционни партньори, сглобкаджийй и ортаци.
    Всички те са в тяхната шайка!
  • 5 Баце Тиква

    49 2 Отговор
    Аааа 30...
  • 6 Сандокан

    70 6 Отговор
    Народа трябва да се вдигнем на бунт и да обесим Бойко Шиши и Доган тези 3 от мафията трябва да са в гроба и другите като се замислят да крадат от народа ще си имат едно наум

    Коментиран от #42

  • 7 Ердоган

    41 2 Отговор
    Във всяко българско кметство се крие не един, а поне двама трима Измамоглувци.
  • 8 Троян

    46 2 Отговор
    Де да знам, ама това тяхното асфалтиране го отмива първия дъжд. Лека нощ.

    Коментиран от #11

  • 9 Нькькр

    50 3 Отговор
    И заради това пътищата са лоши, а те ще ми вдигат такси и глоби!!!!!!!!!! Какъв народ- такава управа
  • 10 Гааню

    35 3 Отговор
    Ако не може да краде, не може да заспи бе.
  • 11 Много киселинни дъждове падат

    23 1 Отговор

    До коментар #8 от "Троян":

    От това ще да е
  • 12 Иван

    68 2 Отговор
    Много повече от 30% - жив свидетел съм на отсечката на магистрала Марица, от Плодовитово до Димитровград 30км при отпуснати 150милиона за цялосно изграждане, бяха израсходвани само 75 - 80 милиона.Разликата беше поделена между Тиквата(за една отрязана лентичка) повече и Пътища Пловдив по малко!!! Качеството на пътя е трагедия, дунавски вълни и пропадания по цялата отсечка само след 1година. Така работи мафията в България и то навсякъде.......
  • 13 Лумпен

    40 3 Отговор
    Да асфалтират гробовете си и на родата с тоя асфалт!
    А ние да внимаваме че много камери !
    Много гладни ченгета!
    Много гладни депутати!
    Много гладни....!
  • 14 Факт

    22 0 Отговор
    Движението е интензивно. При дъжд автомобилни масла, антифриз и сажди правят пътя хлъзгав при разрешена скорост. Не сменяйте зимните гуми, докато времето не се стабилизира!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Аз лично

    23 1 Отговор
    Съм обявил война на тая държава още преди 30 години. Защото тогава осъзнах, че тя още преди това ми е обявила война и прави всичко възможно да ме унищожи. Отговарям и със същото.

    Коментиран от #29

  • 17 Каруцар

    25 7 Отговор
    Защо преди 1944г. навсякъде в Бъллгария по градовете нашите юнаци са градили вечни пътища с едни такива квадратни каменни блокчета? Понеже те са вечни и леките коли, каруците и големите камиони не могат да ги разрушат. Зашо след влизане на асфалтовата технология започнахте да покривате с асфалт улиците, които са направени от нашите деди с каменни блокчета по градовете? Ми за да правите лесни Биснес парички? Защо ако някъде на път в града прекарвате някоя тръба и след като разкопаете улицата направена от нашите деди от каменни блокчета не я възстановявате отново да бъде покрита с каменни блокчета, а слагате асфалт? Ми, защото е по - лесно за парички и вече никой не си спомня как се поставят каменни блокчета! Аре у гьола тая асфалтова Комyнистическа технология изградена от по времето на Соца! А бе другари! Сега сядаш в трактора, запалваш си цигарката и с мъpзел асфалтираш! Преди 1944г хората не са били мързеливи и са нямали време за цигарки с наведено тяло по време за нареждане на каменните кубчета по пътищата! Защо има някой улици, построени с каменни плокчета от нашите деди още от преди 1944г. , които ако не са били дотикани от асфалтови фирми, стоят красиви, без дупки и работещи до ден днешен? Ми защото камъка си е камък, а асфалта си е асфалт!

    Коментиран от #44

  • 18 Kaлпазанин

    27 1 Отговор
    30%са само за подписа на министъра ,от там надолу още колко проценти за подпис се плащат хал хабер си нямате ,и това го знам не от вчера ,па и как после се приема обект пак го знаем бедна ви е фантазията
  • 19 Каруцар

    16 5 Отговор
    Идете във Велико Търново. Преди 1944г. всички улици са били изградени с камнните кубчета. Незаменима Природна Извайна Красота! По времето на Соца наслагаха асфалт дитектно над кубчетата. Замириса на асфалтова смрад. Прекарваха тръби и там където е прекарана тръбата слагаха асфалт, а не отново да възстановят каменните кубчета! Другари КомунКатър Асфалтови Бизнесмени! Престанете да унищожавата Прекрасната Омайна Майка България! Спрете да унищожавате старите работещи технологии на нашите деди. Идете в Еленския Балкан и вижте! Къщи - Първи етаж от камък изграден. Втори етаж от дърво изграден! По стредата на къщата джамал за топлене чрез изгаряне на слама! Преди хората са живеели по къщички, сега по цементови БЛОКОВЕ - ЗАТВОРИ - ЗАНДАНИ!
  • 20 Гумаджия

    38 1 Отговор
    По-скоро се влагат 30% и се крадат 70%
  • 21 Каруцар

    19 1 Отговор
    В америка преди да се постави асфалт, върху меката почва се наслагват едри камъни. След това до един метър височина върху едрите камъни се хвърлят по малки камъни и тежка машина минава по тях за да се запълват всички дупки. След това отново се нанасят по дребни камъни и пак минава тежката машина. Чак накрая с по дребни камъни заедно с асфалт се покрива най - горната част на пътя. По този начин автомобилните гуми се движат по камъчета свързани с малко асфалт, наложен върху твърд каменен слой и всичко е наред. Това е градивна технология направена с логика, а не с парични емоции!

    Коментиран от #31

  • 22 Перо

    11 1 Отговор
    И стесняват улиците.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Хит дЪ роуд Джак

    27 1 Отговор
    Ам мисля че слагат само 30% от асвалта и крадът останалото
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Гласове от зайчарника в Банкя

    21 2 Отговор
    Крадат асфалта, алхимиците го претопяват, малко абра-кадабра в калъпчета и кюлчета и в Шкафа😉
  • 27 Димитър Георгиев

    27 2 Отговор
    Защо триете, нима ГЕРБ ДПС не са мафия? Нима Борисов и Пеевски не са заслужили минимум по една доживотна присъда! Изби се народа по пътищата на ГЕРБ! Краде се безогледно! И на върха са Пеевски и Борисов!
  • 28 Хейт

    36 2 Отговор
    Ако крадяха само 30% щяхме да имаме пътища като в Испания. Шлаката на Буци краде 80-90% от всеки проект. С останалите 10-20% прави нещо козметично, колкото да се скапе до месец. Затова живеем в кочина.
  • 29 ПП ЛЪВ 🇧🇬

    21 1 Отговор

    До коментар #16 от "Аз лично":

    Ние също но трябва да правим разлика че държава и родина са две различни неща.Родината няма как да я мразим но държавата на мутрите и ДС имаме дълг да я УНИЩОЖИМ!
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Лекувам наркозависимост

    8 3 Отговор

    До коментар #21 от "Каруцар":

    Глупости на търкалета...магистралите са от бетон ,който е леко уребрен и даже прецаква гумите по-бързо от нормално.....на други места където виждаш асфалт ,отдолу пак има бетонни блокове за основа ...

    Коментиран от #40

  • 32 Позор

    17 1 Отговор
    В българския асфалт НЯМА АСФАЛТ!
    Пътищата в бананова република България се строят предимно САМО ОТ ЧАКЪЛ.
    Е КАК ТОГАВА ИСКАТЕ ДА НЯМА ДУПКИ И СМЪРТ НА ПЪТЯ?

    Коментиран от #36

  • 33 Дубайския Шейх

    18 2 Отговор

    До коментар #1 от "си дзън":

    Така и неразбрахме защо Бохо Ханъм купи цел самолет пълен с фурми от нас какво ги правихте тия фурми после?
  • 34 Моето мнение

    18 0 Отговор
    Краде се, защото няма държава.
    А няма държава, защото няма народ!
    Няма народ!!!
  • 35 Марда

    14 0 Отговор
    Пишеш 3, слагаш 1, прибираш 2 и всичко е 0 на 0 за пред чужденците. Намаляващо войнствено племе с афинитет към кражбите и измамите.

    Коментиран от #37

  • 36 ПП ЛЪВ 🇧🇬

    7 0 Отговор

    До коментар #32 от "Позор":

    И до кога ще се строят така?!Докъто ние не дойдем на власт!
  • 37 🇪🇺 Европейски Член

    12 0 Отговор

    До коментар #35 от "Марда":

    Според Европейско проучване българите са най бързо топящият се народ в света.Защо ли!
  • 38 🇪🇺 Европейски Член

    4 2 Отговор
    Талмудист ките ционисти чиф Ути и болшевики подлагат етническите българи на ГЕНОЦИД!
  • 39 Пак общи приказки

    10 2 Отговор
    Неизвестен изследовател изчислил, че в България се крадат 30% от асфалта. Ама кой е излседователя, как го е изчисли, къде точно се краде, някъде не е ли повече? Общи приказки. Сериозните медии не пишат така.
  • 40 Български 🇧🇬 Наркоман

    8 2 Отговор

    До коментар #31 от "Лекувам наркозависимост":

    А защо плащаме тол такси след като Нама пътища и защо депутатите намалиха скоростта вместо да започнат ремонти на опасните пътища това адекватно ли е според вас?
  • 41 Бедна фантазия

    9 1 Отговор
    Имате как се краде и то напълно законно. Без да се спестява от асфалт или камъни и други инертни материали. Нито написалия статията, нито някои от коментиралите е работил в пътностроителна компания. Даже вече и “връщане на пари под масата” няма. И пак се краде яко. И ще продължи така, докато е тази форма на управление. Защото в изградената схема всичко е законно до последната точка и запетая на закона и вратичките в него.
  • 42 Буха ха

    13 0 Отговор

    До коментар #6 от "Сандокан":

    Историята не познава случай овцете да се разбунтуват и да обесят овчарите, доячите и колячите
  • 43 Уса

    9 1 Отговор
    Какви красиви вежди рисувате на мрснте гербаджии...Поне 70% асфалт липсва,като при кренвиршите
  • 44 ИМПЕРИАЛИСТ

    8 1 Отговор

    До коментар #17 от "Каруцар":

    Павета, павета се наричат тези твои "квадратни каменни блокчета" другарю КАРУЦАР.... ПАВЕТАТА МОЖЕ И ДА СА ПАРАЛЕПИПЕДНИ, каквито бяха по старите булеварди на София...Aрхитeктитe нямaт пoдгoтoвкa пo cпeциaлнocттa "Пътнo и жeлeзoпътнo cтрoитeлcтвo"...a пък пo "Икoнoмикa и организация нa cтрoитeлcтвoтo" ca пълнa cкръб...Тoзи дебел тулуп, нe e нaяcнo c бaзoви пoлoжeния в cтрoитeлcтвoтo нa мaгиcтрaли, обаче се прави на експерт по темата.

    Коментиран от #46

  • 45 Възмутен

    8 0 Отговор
    Знае се и няма наказани.
  • 46 УАСГ

    4 1 Отговор

    До коментар #44 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Специалностите в УАСГ са Архитектура, Водоснабдяване и канализация, Геодезия, Ландшафтна архитектура и ландшафтно планиране, Строителство на сгради и съоръжения, Транспортно строителство, Хидростроителство. Какви претенции имаш към архитектите?

    Коментиран от #57

  • 47 Яна

    7 3 Отговор
    Инж. Шишков? Нехигиенично, направо мръсно! Тоя уби дете, заради един незаконен павилион! Ало, кукувичарника!
  • 48 дсрхсхаа

    2 0 Отговор
    За мен всички тези неща са свързани с манталитета на българина и 45 години диктатура където обикновенния човек се опитва постоянно да излъже системата
  • 49 ДемоКрад(ец)

    3 0 Отговор
    елате да видите по богатите села около софия
    как по цял ден обикалят индиици по къшите и дворове
    и питат някой иска ли асфалт
    сами се сетете от къде идва този асфалт при индийците
  • 50 Пилотът Гошу

    7 1 Отговор
    За асфалта ич не им дреме, до 80% се крадат още преди да поръчат даже чакъла... От бюджета за проекта.
  • 51 Анонимен

    3 1 Отговор
    ГОСПОЖОООООООООООООО КАКВИ ЗАБЛУДИ ГОСПОЖООООООООО ЦЕЛЕНАСОЧЕНО ЗАБЛУЖДАВАТЕ ГОСПОЖООООООООО ЩО ЗА БЕЗМИСЛИЦИ ЩО ЗА ПРАЗНИ ДУМИ ГОСПОЖООООООООО
  • 52 Иван

    5 0 Отговор
    И кво правим сега едно голямо НИЩО нали имали хора осъдени има ли хора в затвора НИЩО
  • 53 Анонимен

    2 1 Отговор
    ЗАЩО ЗАБЛУЖДАВАТЕ ГОСПОЖОООООООО КАКВИ СА ТИЯ ВАШИ СЪЧИНЕНИЯ Е ВИЖДАМ ЗАЩО ПОД СТАТИЯТА ДЕЖУРНИТЕ ПЛАХЕНИ СИПЯТ НЕВИЖДАНИ ОБИДИ ЗАПЛАХИ РАЗДАВАТ ПРИСЪДИ ВАШИТЕ ДЕЖУРНИ ПЛАТЕНИ СА ТУК КАКВА ОГРОМНА ГРОЗНА ЛЪЖА
  • 54 Анонимен

    3 1 Отговор
    ГОСПОЖО ВИЕ ЛИЧНО УСТАНОВИХТЕ ЛИ ИМАТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА ЛИ ЧЕ ЛЪЖЕТЕ А ТОЗИ ШИШКОВ ЗАПАДИ НЕГОВАТА БЕЗОТГОВОРНОСТ ЕДИН ЧОВЕШКИ ЖИВОТ Е ИЗГУБЕН ГОСПОЖО И НИКОЙ НЕ ГО ТЪРСИ ГОСПОЖО ЗАЩО ТОВА НЕ ПИШЕТЕ ИСТИНАТА ГОСПОЖО ЗА ВАС Я НЯМА ШИШКОВ КОЙТО СИ ЛЕЖЕШЕ И ПОЛУЧАВАШЕ ПАРИ ОТ ДЪРЖАВАТА ЗА КАКВА РАБОТА КЪДЕ МУ Е РАБОТАТА
  • 55 Анонимен

    3 2 Отговор
    ОТКАКТО СЕ РАЗБРА ЗА БОТАШ РАДЕВИТЕ СЛУЖЕБНИ ВЕЧЕ ИЗЛИЗАТ И ЛЪЖАТ ЛЪЖАТ ЛЪЖАТ ВПРЕГНАЛИ СА СА ВСИЧКО И ВСИЧКО БОТАШ ПЛАЩА ВСЕКИ ДЕН ЧЕРНО НА БЯЛО Е ГОСПОЖООООООООО А ВАШИТЕ ЛЪЖИ СА ЗА ВАШИГЕ ПЛАТЕНИ ДЕЖУРНИ
  • 56 Анонимен

    3 1 Отговор
    ДО ФАКТИИИИИИИИИ СЪЧИНЕНИЯ ФАКТИ СЪЧИНЕНИЯ ФАКТИ ТЕЗИ СЪЧИНЕНИЯ СА ОТ 5 ГОДИНИ ВЕЧЕ СЕ ИЗТЪРКАХА И ФАКГИ КЪДЕ СА ЧЕСТНИТЕ ФАКТИ СТРОЕЖЛЖИТЕ НА ЧЕСТНИТЕ ПОКАЖИТЕГИ ФАКТИ ДА ГИ ВИДИМ ИНАЧЕ ФАШИТЕ СЪЧИНЕНИЯ ИЗДИШАТ И СА В УПОТРЕБА САМО НА ВАШИТЕ ПЛАТЕНИ ДЕЖУРНИ
  • 57 ИМПЕРИАЛИСТ

    5 0 Отговор

    До коментар #46 от "УАСГ":

    ...това, че дебелия толуп-архитект се прави на пътищар, приятелю УАСГ.
  • 58 Върнете

    2 1 Отговор
    Асфалта !
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 БгТопИдиот🇧🇬

    1 2 Отговор
    Кирчовското стадо требе да се редуцира.

    Нал скачаше за банани 89 ,а беше станало 9 млн.
  • 61 Васил

    0 0 Отговор
    30% ????? Аз залагам че процента се движи около 70.
  • 62 ТОЙ

    0 0 Отговор
    Борисов и Пеевски създадоха схемата с чувалите, път има, но само на хартия. Ние сме държава само на хартия.