Докато българските шофьори маневрират между дупки с умения, достойни за олимпийски слалом, стана ясно, че до една трета от асфалта, който би трябвало да покрива пътищата ни, изчезва по твърде добре отъпкани корупционни пътеки.
Бившият строителен министър арх. Иван Шишков разкри за "Телеграф", че акредитирани лаборатории с международен опит са установили крещящи случаи на откровена кражба от пътната настилка. Най-фрапиращият пример е Северната скоростна тангента в София, където износващият асфалтов слой е бил с цяла една трета по-тънък от заложеното в проекта.
"Големият проблем у нас от 2015 г. насам е счупването на традиционния инвестиционен процес по реда: проектиране, подробни устройствени планове, отчуждения, изпълнение. Масово се наложи практиката с т.нар. инженеринг, при който строителят се занимава и с проектирането. Това е доказано лоша практика, защото строителят най-често проектира пътя така, че да му излезе по-евтино на него," обясни арх. Шишков.
Строителните фирми пестят от абсолютно всичко – от основата от трошен камък до дебелината на мантинелите, от качеството на боята за маркировката до пътните знаци с влошена светлоотразителност. Според източници от няколко строителни компании, причината е елементарна и добре позната – всяка обществена поръчка за пътища над 500 000 лв. е предварително "уредена", а 15% от средствата се връщат "под масата" към добре смазаната машина от чиновници и политици.
Представител на голяма строителна фирма сподели за "Телеграф": "Това винаги е било така от началото на прехода насам и в бранша се счита за нормална част от играта. Проблемът обаче е, че дори и при това корупционно отчисление в миналото имаше строг контрол от пътната агенция и техническите спецификации за пътищата като цяло се спазваха. От около 10-12 години насам обаче контролът прогресивно се влошава и сега се стига до огромни отклонения."
Цената на тази корупция не се измерва само в милиони откраднати левове, но и в човешки животи. Шефът на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров обяснява пряката връзка между лошите пътища и катастрофите: "Неравностите водят до лошо оттичане на водата от шосето. Това води до аквапланинг и лесна загуба на контрол над управлението дори и при скорост в ограничението. Така се завъртат коли и тирове, което води до трагедии."
Именно при такива условия е станала трагичната катастрофа край Плевен, отнела живота на 12-годишната Сияна. Предварителните данни сочат, че множество неравности по пътя, кръпки с различен релеф и полиран износващ слой на асфалтовото покритие са допринесли за инцидента, въпреки че тирът е шофирал с превишена скорост.
Реакцията на институциите беше предвидимо бюрократична – шефът на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ Даниел Иваничков и чиновник от областното пътно управление в Плевен бяха уволнени по заповед на строителния министър Иван Иванов.
Бащата на загиналото дете, Николай Попов, приветства отстраняването на Иваничков, когото нарече "Касичката", и призова за пълно разследване: "Това лице има основна вина за трагедията със Сияна, както с десетки тежки пътни инциденти в страната. През годините дори е командвал УС на АПИ с устни заповеди и заплахи. На ход е прокуратурата!"
Междувременно арх. Шишков изрази сериозни съмнения относно наскоро обявения търг за участъка от магистралата Бяла – Велико Търново, в който е заложена цена от 50 млн. лв. за километър: "Кой и по какъв начин определи тази цена, при положение че няма технически проект, нито са извършени отчуждавания, нито е ясно финансирането? За мен това бързане да се прави търг още сега, без да са ясни тези неща, създава силно подозрение, че става дума за корупционна схема."
Източник: www.dunavmost.com
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
Коментиран от #33
21:18 11.04.2025
2 А не бе
21:19 11.04.2025
3 скоро,скоро!!!
21:19 11.04.2025
4 Отстрани
Техни съучастници са всички техни коалиционни партньори, сглобкаджийй и ортаци.
Всички те са в тяхната шайка!
21:19 11.04.2025
5 Баце Тиква
21:20 11.04.2025
6 Сандокан
Коментиран от #42
21:20 11.04.2025
7 Ердоган
21:20 11.04.2025
8 Троян
Коментиран от #11
21:26 11.04.2025
9 Нькькр
21:27 11.04.2025
10 Гааню
21:28 11.04.2025
11 Много киселинни дъждове падат
До коментар #8 от "Троян":
От това ще да е21:29 11.04.2025
12 Иван
21:31 11.04.2025
13 Лумпен
А ние да внимаваме че много камери !
Много гладни ченгета!
Много гладни депутати!
Много гладни....!
21:33 11.04.2025
14 Факт
21:37 11.04.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Аз лично
Коментиран от #29
21:41 11.04.2025
17 Каруцар
Коментиран от #44
21:41 11.04.2025
18 Kaлпазанин
21:42 11.04.2025
19 Каруцар
21:43 11.04.2025
20 Гумаджия
21:43 11.04.2025
21 Каруцар
Коментиран от #31
21:44 11.04.2025
22 Перо
21:45 11.04.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Хит дЪ роуд Джак
21:46 11.04.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Гласове от зайчарника в Банкя
21:51 11.04.2025
27 Димитър Георгиев
21:51 11.04.2025
28 Хейт
21:52 11.04.2025
29 ПП ЛЪВ 🇧🇬
До коментар #16 от "Аз лично":
Ние също но трябва да правим разлика че държава и родина са две различни неща.Родината няма как да я мразим но държавата на мутрите и ДС имаме дълг да я УНИЩОЖИМ!21:53 11.04.2025
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Лекувам наркозависимост
До коментар #21 от "Каруцар":
Глупости на търкалета...магистралите са от бетон ,който е леко уребрен и даже прецаква гумите по-бързо от нормално.....на други места където виждаш асфалт ,отдолу пак има бетонни блокове за основа ...Коментиран от #40
21:57 11.04.2025
32 Позор
Пътищата в бананова република България се строят предимно САМО ОТ ЧАКЪЛ.
Е КАК ТОГАВА ИСКАТЕ ДА НЯМА ДУПКИ И СМЪРТ НА ПЪТЯ?
Коментиран от #36
21:59 11.04.2025
33 Дубайския Шейх
До коментар #1 от "си дзън":
Така и неразбрахме защо Бохо Ханъм купи цел самолет пълен с фурми от нас какво ги правихте тия фурми после?22:01 11.04.2025
34 Моето мнение
А няма държава, защото няма народ!
Няма народ!!!
22:01 11.04.2025
35 Марда
Коментиран от #37
22:03 11.04.2025
36 ПП ЛЪВ 🇧🇬
До коментар #32 от "Позор":
И до кога ще се строят така?!Докъто ние не дойдем на власт!22:03 11.04.2025
37 🇪🇺 Европейски Член
До коментар #35 от "Марда":
Според Европейско проучване българите са най бързо топящият се народ в света.Защо ли!22:05 11.04.2025
38 🇪🇺 Европейски Член
22:06 11.04.2025
39 Пак общи приказки
22:07 11.04.2025
40 Български 🇧🇬 Наркоман
До коментар #31 от "Лекувам наркозависимост":
А защо плащаме тол такси след като Нама пътища и защо депутатите намалиха скоростта вместо да започнат ремонти на опасните пътища това адекватно ли е според вас?22:11 11.04.2025
41 Бедна фантазия
22:13 11.04.2025
42 Буха ха
До коментар #6 от "Сандокан":
Историята не познава случай овцете да се разбунтуват и да обесят овчарите, доячите и колячите22:21 11.04.2025
43 Уса
22:24 11.04.2025
44 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #17 от "Каруцар":
Павета, павета се наричат тези твои "квадратни каменни блокчета" другарю КАРУЦАР.... ПАВЕТАТА МОЖЕ И ДА СА ПАРАЛЕПИПЕДНИ, каквито бяха по старите булеварди на София...Aрхитeктитe нямaт пoдгoтoвкa пo cпeциaлнocттa "Пътнo и жeлeзoпътнo cтрoитeлcтвo"...a пък пo "Икoнoмикa и организация нa cтрoитeлcтвoтo" ca пълнa cкръб...Тoзи дебел тулуп, нe e нaяcнo c бaзoви пoлoжeния в cтрoитeлcтвoтo нa мaгиcтрaли, обаче се прави на експерт по темата.Коментиран от #46
22:25 11.04.2025
45 Възмутен
22:28 11.04.2025
46 УАСГ
До коментар #44 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Специалностите в УАСГ са Архитектура, Водоснабдяване и канализация, Геодезия, Ландшафтна архитектура и ландшафтно планиране, Строителство на сгради и съоръжения, Транспортно строителство, Хидростроителство. Какви претенции имаш към архитектите?Коментиран от #57
22:37 11.04.2025
47 Яна
22:41 11.04.2025
48 дсрхсхаа
22:42 11.04.2025
49 ДемоКрад(ец)
как по цял ден обикалят индиици по къшите и дворове
и питат някой иска ли асфалт
сами се сетете от къде идва този асфалт при индийците
22:44 11.04.2025
50 Пилотът Гошу
22:52 11.04.2025
51 Анонимен
23:05 11.04.2025
52 Иван
23:08 11.04.2025
53 Анонимен
23:08 11.04.2025
54 Анонимен
23:11 11.04.2025
55 Анонимен
23:13 11.04.2025
56 Анонимен
23:17 11.04.2025
57 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #46 от "УАСГ":
...това, че дебелия толуп-архитект се прави на пътищар, приятелю УАСГ.23:39 11.04.2025
58 Върнете
00:26 12.04.2025
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 БгТопИдиот🇧🇬
Нал скачаше за банани 89 ,а беше станало 9 млн.
07:06 12.04.2025
61 Васил
09:35 12.04.2025
62 ТОЙ
13:49 12.04.2025