История срещу печалба: Паметник на културата става жертва на кметска алчност

7 Април, 2025 18:15 2 029 20

  • паметник-
  • култура-
  • поморие

Общински съветници се готвят да узаконят престъплението

История срещу печалба: Паметник на културата става жертва на кметска алчност - 1
Колаж: Биволъ
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Поморие е третият по големина български морски град. Последните 15 г. се управлява от ГЕРБ. Градът е особено важен за водещата партия, защото несменяемият му кмет Иван Алексиев оглавява и Областната структура на ГЕРБ. Той е лично промотиран от Бойко Борисов, пише в свое разследване сайтът "Биволъ".

Преди да стане кмет на Поморие, през 2011 г. Алексиев беше депутат от партията на Борисов. Особено показателен е и фактът, че именно от Поморие е и областният лидер на партията на Делян Пеевски “Ново начало”. Христо Широков, известен в криминалните среди с прякора си Широката. Широката е бивш бодигард на знаковия наркобос Димитър Желязков, по прякор Очите. От 10 години години Широката е общински съветник от влиятелната група на ДПС в Общинския съвет на Поморие. Спряган е като “дясната ръка” на кмета Иван Алексиев в местния парламент и в нерегламентираните му контакти с различни структури и бизнес. Фактът, че партиите на Борисов и Пеевски в най-голямата и една от най-богатите области в България – Бургаска, се управляват именно от Поморие, е симптоматичен и говори сам по себе си.

Град Поморие е и център на заселването на най-голямата и компактна руска общност в България. Това не е случайно, защото процесът бе стартиран преди повече от 25 г. с целенасочена държавна подкрепа от Русия за всички техни граждани, които искат да придобият недвижими имоти у нас. Според източници на Биволъ от разузнаването, стратегията е била разработена от Щаба на ГРУ и приложена в България последователно, с помощта на водещи руски банки. Те са имали инструкции да отпускат преференциални кредитни линии на всички руснаци декларирали желание да закупят имот или построят жилище в страната ни. За външните и геополитически интереси на Русия, регионът има особено голямо значение. Като добавим и най-голямата руска рафинерия в Източна Европа – ЛукОЙЛ, разположена едва на двадесетина километра в близост, картинката придобива плътност. В момента в Поморие вече има цял огромен квартал за десетки хиляди жители, известен с прозвището си “Малая Россия”, чийто огромен надпис гордо и демонстративно се извисява от централната фасада на една от най-високите сгради. Контролът върху управлението на местните власти в Поморие и Бургас е стратегически определящ и значим за руските интереси в България. Само на десетина километра от Поморие през морето е разположен и емблематичният ДоганСарай, построен незаконно върху терен прехвърлен на фирмите на ДПС именно от ЛукОЙЛ, като преди това е придобит заедно с над 300 дка земи на първа линия по силата на приватизационния договор с държавата от 1999 г. Началото на завладяването на българското крайбрежие и икономика от руската инвазия.

Тази резюмирана интродукция е важна, за да може да се разкрие генетиката на всяко корупционно престъпление, като “частен случай”, но белязано със знака на безконтролната безнаказаност и брутално погазване на законите в България от една неофеодална каста, характеризираща се с неограничена алчност, презумпция за вечна власт и обслужваща ретроградни антибългарски интереси.

В Биволъ многократно сме разкривали различни корупционни действия, крупни злоупотреби и закононарушения, свързани с Поморие и неговото общинско управление. Днес морският град е разкопан, подменя се ВиК-системата с поставяне на нови канализационни тръби и шахти, а улиците в централна градска част са неасфалтирани, кални, прашни, хората газят пясък и чакъл… Поръчката е по проект „Основен ремонт на улици, тротоари и реконструкция на прилежащата им ВиК инфраструктура, намираща се в централна градска част на гр. Поморие“ и е на стойност 4 200 000 лева без ДДС. Избраната фирма е ДЗЗД “Улици Осем”, в което преимущественият дял е на “Бургаспътстрой” АД. Дружеството е заложник на Гнилата ябълка ПИБ.

В сърцето на града зад прокъсан винил от години е скрит паметник на културата общинска собственост. Скрит е, защото е оставен нарочно да се саморазруши от ерозия, без да скандализира публиката. Интересно какво е мотивирало министъра на туризма Мирослав Боршош да открие летния сезон точно в Поморие? Вероятно това е част от нелепа пиар кампания за лъскане на сринатия имидж на общинския кмет Иван Алексиев, който от години провокира единствено шумни обществени и медийни скандали. Последният бе изцепката му да изкорени 60 броя 20-годишни декоративни дървета Гинко билоба от централната пешеходна улица. Сегашният му опит да превърне културна и историческа сграда в жилищна кооперация надминава всичко с арогантното си погазване на редица закони и обществения интерес, единствено в частна полза. Сладникавата миризма на Корупция се носи на талази от руините на някогашната прекрасна и красива емблематична за Поморие сграда.

Корупцията и алчността не само убиват хора, животни и дървета, а стоят и в основата на заличаването на паметта, историята, архитектурата, културата и националната ни идентичност. Поредна тяхна жертва е апетитна заради местоположението си вековна сграда с висока културно-историческа и архитектурна стойност в сърцето на черноморския курортен град Поморие. Построена е в началото на XX век, през далечната 1912 година, и е обявена за строително-архитектурен паметник на културата от местно значение в 1979 г. от Националния институт за паметниците на културата (НИПК). И докато повечето архитектурни паметници на културата в частни ръце са оставени да се рушат или понякога биват “случайно” опожарени от приютили ги бездомници, за да изникне на тяхно място поредната жилищна кооперация или хотел, тук случаят е сходен, но малко по-особен и още по-тревожен. Недвижимата културна ценност е общинска собственост и именно 4-мандатният кмет на партия ГЕРБ в община Поморие Иван Алексиев, който по закон е задължен да полага грижи и да поддържа доброто ѝ интериорно и екстериорно състояние и вид, я е оставил на самотек до срутване повече от десетилетие. Дори през 2014 г. по негово искане целият парцел публична общинска собственост е деактуван в частна общинска собственост и заедно с паметника на културата е отреден за продажба на търг с начален старт за наддаване от скромните за такъв вид имот 420 000 лева. След като планът не се реализира заради брожения в местния парламент и медийни публикации, че кметът продава къща-паметник на културата с двор на занижени цени, сградата е оставена да се самосрути скрита зад визуализиран на винил бъдещ инвестиционен проект, докато методически в продължение на 9 години кметът на Поморие Иван Алексиев подготвя и дирижира дългата и сложна административна процедура за застрояване на терена с апартаменти и магазини в частен интерес.

Алчността и разрухата на един кмет

Кметът на Поморие Иван Алексиев най-безцеремонно посяга на сградата архитектурен паметник културата – публична общинска собственост, компрометирайки я с жилищни надстройки и търговски пристройки, за да бъде обслужен частен интерес.

Културната ценност се намира в идеалния център на града и е част от Груповия паметник на културата „Ансамбъл около църквата „Рождество Богородично“, който включва три сгради НКЦ – бившата на БНБ, а в последствие известна като “Къщата с часовника”, процесната и храм “Рождество Богородично” – културна ценност от национално значение.

Кокетната къща /известна в наши дни като бившия Клуб на СДС/, която кметът на Поморие и областен координатор на ГЕРБ за Бургаска област Иван Алексиев иска да “вгради” в голяма сграда с жилищно – търговски функции, има изключителна историческо-културна и сантиментална стойност за гражданите на Поморие. Основният апетит е за местоположението на Паметника и земята под него, които са в самото сърце на морския град, а това е много скъпа и атрактивна цел. Затова е под прицела на частни интереси, които кметът иска за втори път да узакони чрез Решение на Общинския съвет.

Нещо повече,

по примера на други занемарени и рушащи се стари, но емблематични сгради за Поморие, някои от тях също паметници на културата, които са вече реставрирани и реновирани по европроекти или национална програма /бившата Митница и Болница, а сега Градска художествена галерия “Дечко Стоев”; бившият Пионерски дом, а сега Дом на изкуствата; бившият Обредния дом; бившият Медицински пансионат; Водната кула, която сега е Музей на рибарския поминък и др./, въпросната недвижима кулурна ценност при управлението на кмета Иван Алексиев нарочно не е включена в нито един проект за еврофинансиране. Тя е оставена десетилетия без никаква подръжка, за да се самосрути. Такава е съдбата на стотици исторически сгради в цяла България, които са жертва на бруталната престъпна политика на управляващите, продаващи Историята и Културата ни за мръсни пари. Най-пресният пример с единствения български град в Патримониума на Юнеско – Несебър, който ще бъда позорно изключен, заради застрояване на архитектурните си паметници, е особено актуален и крещящ. По тази тема, засягаща вече и националните ни интереси, Биволъ подготвя отделна публикация.

Едно от условията за Паметник на културата е да бъде запазен автентичният му вид и архитектурен облик, каквато е политиката и практиката във всяка цивилизована държава, ценяща своето културно наследство. Кметските планове за нея очевидно са други. В мандатите на Иван Алексиев къщата е неподдържана и влошава състоянието си, защото повече от 11 години се руши пред очите му. Той умишлено отказва да предприеме необходимите адекватни действия като добър стопанин за нейните подръжка, реставриране и съживяване.

Тук се налага хипотезата, че действията спрямо кулурната ценност са планирани и с предполагаема користна цел – да бъде икономически изгоден паметникът на културата за частен инвеститор, който да разгърне върху него и до него жилищни и търговски площи под “благовидността” пред обществеността, че така запазва архитектурния облик на фасадата, но на практика унищожава сградата, която след подобна намеса с допълнения в съвременен архитектурен стил ще изгуби своята вековна стойност и архитектурна експозиция като самостоятелна недвижима културна ценност в стария град на Поморие от началото на 20 век. Това се доказва с проекта на арх. Милена Каменова, който Иван Алексиев вняся в Общински съвет – Поморие. Той предвижда приемане на изменения на подробен устройствен план за парцела извън норматива и изграждане на нова сграда с допълнителни височина и обем за 7 апартамента и магазини.

Подобен идиотски прецедент вече има в Несебър, където преди години една от историческите Вятърни мелници беше буквално застроена и зазидана в грозен хотел.

След публикация на Биволъ, в която отбелязваме лошото състояние на паметника на културата в центъра на град Поморие /в края на текста тук/, кметът Иван Алексиев иска от Общински съвет – Поморие в отклонение от нормативните изисквания на чл. 19, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и на чл. 19 от Наредба 7 от 2003 г. да измени ПУП на процесната къща със значителни отклонения от законово регламентираните параметри, превръщайки я в жилищна кооперация със завишени плътност и коефициент на интензивност на застрояване – от 70% на 80% и кинт – от 2 на 3, без да бъдат заложени паркоместа и озеленяване, както изисква нормативната уредба за жилищно строителство. Това напълно обслужва интересите на потенциалния частен инвеститор, който ще се радва на допълнителни квадратура РЗП за стотици хиляди евро в топ-центъра на града.

Престъплението срещу Културата и Историята засяга националните интереси

Вековната ъглова сграда с двор в центъра на тогавашния град Анхиало (дн. Поморие) е проектирана преди 115 години с аптека на първия етаж и жилище на втория за семейство Маймункови. През 1944 г., поради невъзможност на фамилията да плати данъците си, имотът преминава във владение на Община Поморие. Къщата е обявена за строително-архитектурен паметник на културата от местно значение с писмо №2747 от 16 април 1979 г. НИПК /дн. НИНКН/ и е част от Групови паметник на културата “Ансамбъл около църквата “Рождество Богородично”, обединяващ и други ценни сгради недвижими културни ценности (НКЦ), включително и с национално значение.

С паметника на културата, известен за по-възрастните като “Маймунковата къща”, а от зората на демокрацията като “Клуба на СДС”, са израстнали над шест поколения и има изключително важна не само архитектурна, но и историческа стойност за паметта на Поморие и местната общност.

През годините знаковото здание в сърцето на Поморие сменя предназначението си. Там са се помещавали в различни периоди аптека, болнично отделение, Градски съвет за изкуство и култура с галерия, Клуб на Съюз на демократичните сили (СДС), кафене, хранителен магазин и магазин за детски играчки.

При стъпването на Иван Алексиев през 2011 година като кмет на община Поморие, излъчен от партия ГЕРБ и подкрепен от ДПС, сградата е с двойна защита срещу приватизиране и унищоване в полза на частни икономически интереси. Освен със статут на паментик на културата, тя е и публична общинска собственост, но не за дълго.

“Абра-кадабра”: От публична – в частна общинска собственост и за продажба

През 2014 г. архитектурният паментик на културата се ползва под наем от магазин за детски играчки на приземния етаж, а вторият е неизползваем. Въпреки, че фасадата е запазила художествения си облик, общинската къща корозира, подложена на атмосферните влияния и се нуждае от серозна реновация и консервация – както отвътре, така и отвън, за да бъде съхранена и функционална. Вместо това, кметът на Поморие Иван Алексиев, който съгласно Закона за културното наследство (ЗКН) и Закона за общинската собственост (ЗОС) трябва да се грижи за доброто състояние на паметниците на културата и да опазва общинската собственост от увреждане и погиване, предприема действия в съвсем друга посока. По негово искане Общински съвет – Поморие деакатува целия парцел, което включва и процесната сграда недвижима културна ценност – от публична, в частна общинска собственост.По този начин кметът на Поморие отключва вратата за бъдещи разпореждания с този имот в топ центъра на града, включвайки отстъпено право на строеж срещу обезщетение, публично-частно партньорство, прехвърляне на вещни права и други, сваляйки една от основните законодателни защити паметникът на културата да бъде запазен като такъв в автентичния си архитектурен вид и стил и да не стане обект на последващи разпоредителни сделки за смяна на собствеността, заедно с парцела, върху който е изграден.

Законът за общинската собственост (ЗОС) е категоричен, че публичната общинска собственост е собственост, която не може да бъде прехвърляна в частни ръце, а само на държавата в определени случаи. Освен това публичната общинска собственост не се придобива по давност. При преобразуването на имота в частна общинска собственост, той може да бъде подложен на други форми на управление, които не са възможни за публичната общинска собственост поради по-строгия контрол. Преобразуването на имота от публична в частна общинска собственост прави сградата-паментик на културата по-достъпна за частни инвеститори, тъй като дава възможност на Общината да я продаде или да реализира други бизнес сделки, които са забранени или ограничени за публични имоти. В този контекст, с оглед на предложението на кмета за промяна на застрояването, това може да се възприеме като част от процеса на подготовка на сградата за частни инвестиции, които биха я обезличили като архитектурен паметник на културата.

Преобразуването на сградата от публична в частна общинска собственост действително улеснява подготвянето ѝ за частен инвеститор, като същевременно намалява контрола и рестрикциите, свързани със съхранението на културната ценност. В съчетание с предложението за промяна в подробния устройствен план и план за застрояването, този процес определено може да се разглежда като стъпка към подготвяне на сградата за инвестиции, които биха могли да компрометират нейния автентичен облик, характер и културна стойност.

Така и става!

През 2014 г. местният сайт Zadkulisite.com алармира, че паметникът на културата е изваден на общинската сергия за продажба на имоти. С решение на Общинския съвет – Поморие, по искане на кмета Иван Алексиев, целият парцел с недвижимата културна ценност в центъра на Поморие е засилен на публичен търг с начална цена 420 000 лева, докато пазарната е милиони.

Действията на кмета на Поморие още тогава нагло демонстрират отношението му към паметника на културата и че той няма никакъв интерес от неговото запазване и поддържане в добро състояние като част от историята, архитектурата и спомените на стария град и поморийци, а търси начини да се отърве от него в частен интерес чрез продажба.

Всъщност заключението, което може да се направи е, че през първия си мандат на кмет на Поморие най-забележителните действия на Иван Алексиев не са в посока опазването, съхраняването, консервацията и реставрацията на паметника на културата, а в това – от публична общинска собственост да бъде преобразуван в частна общинска собственост и целият парцел с паметника на културата да бъде продаден.

В началото на 2015 г., когато през есента предстоят местните избори за кметове, имотът вече е привлякъл медийното и обществено внимание върху себе си и действията на Алексиев срещу паметник на културата със сигурност ще го охарактеризират отрицателно в предизборната кампания. Тогава той предвидливо иска парцелът отново да бъде преобразуван от частна общинска в публична общинска собственост с решение на общинския съвет, за да не може да се твърди, че желанието му е да го продаде.

Кметът на Поморие неглижира изискване на Министерство на културата

През 2007 г. от Експертен съвет на Национален инистут за паметниците на културата /НИНК/ са определени режимите за опазване на груповия паметник на културата „Ансамбъл ЦГЧ – около църквата „Рождество Богородично“, в който попада и единичната архитектурно-строителна недвижима културна ценност (къщата), която е с ансамблово значение и стойност за целия групов паметик. Посочено е, че всяка инвестиционна и друга намеса на територията на груповия паметник може да се осъществи единствено след съгласуване на проектната документация с НИПК.

Докато паметникът не културата е оставен да се саморазрушава, във втория си мандат като кмет на Поморие Иван Алексиев дава индикации, че възнамерява да реализира някакви инвестиционни намарения. Това се подразбира от писмо на Националния институт за недвижимото културно наследство (НИНКН) до кмета на Поморие от месец ноември 2016 г., с което изисква: “Преди разглеждане на бъдещи инвестиционни намерения на обекта при условията и по реда на ЗКН – да се назначи комисия по чл. 73 от ЗКН“.

Съгласно чл. 73 ЗКН комисията включва инспектор от регионалния инспекторат по опазване на културното наследство и представители на НИНКН.

От докумените по преписката, с които Биволъ разполага и изследва, става ясно, че не през същата 2016 г. кметът на Поморие незабавно или в 14-дневен срок от изискването на НИНКН, съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗКН, е назначил Комисия, а е чакал цели две години, което от своя страна отново индикира, че запазването на сградата-паментик на културата не е приоритет за Алексиев.

Едва през 2018 г., само два дни след заповед № РД-16-805 от 27 август 2018 г. на кмета на община Поморие, Комисията е издала Констативен протокол № КП-1/29.08.2018 г., като кратките сроково за нейното сформиране, оглед, изследване и преценка, че паметникът на културата е опасен, са наистина впечатляващи.

Комисията решава, че сградата недвижима културна ценност е в аварийно състояние и предлага на министъра на културата да разреши нейното демонтиране и реконструкция по автентични данни по реда на чл. 74 от ЗКН и в изпълнение на чл. 72-73 от ЗКН изисква пълно архитектурно и фото-заснемане на сградата с детайли. За краткото време дори член на комисята е успял да препоръча заснемането да извърши арх. Милена Каменова /споделя ни през март 2025 г. в телефонен разговор самата арх. Каменова – бел.р./

Със заповед на Министъра на културата от 10 януари 2020 г. е свикан Специализиран експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности /СЕСОНКЦ/. Заседанието на СЕСОНКЦ се провежда на 28 януари 2020 г., като във втора точка от Дневния ред е поставено за обсъждане архитектурното заснемане на сградата недвижима културна ценност в центъра на Поморие. От страна на заинтересованата страна Община Поморие присъстват главният архитект на общината арх. Деана Неделчева и арх. Милена Каменова, изготвила архитектурното фотозаснемане на сградата, а по-късно и идейния проект за надстрояване на паметника на културата с апартаменти и пристрояване с магазини, както ѝ е възложил кметът на Поморие Иван Алексиев.

На заседанието арх. Милена Каменова представя информация за статута на сградата-памтник на културата, свършената от нея работа по заснемането и даденото предписание на Комисията от 2018 г. за демонтаж и реконструкция по атентични данни. Архитект Елена Алексиева представя становището на НИНКН, с което приема внесената документация в изпълнение на изискването на констативния протокол на комисията и посочва, че съдържа достатъчно информация сградата да бъде реконструирана по автентични данни и предлага на министъра на културата да допусне демонтаж с оглед представеното архитектурно заснемане. Председателят на настоящия СЕСОНКЦ арх. Иван Колев пояснява, че не са налице инвестиционни намерения и се разглежда единствено архитектурното заснемане с цел демонтаж и бъдеща реконструкция. Арх. Петкана Бакалова обръща внимание, че при собственика на сградата Община Поморие липсва воля и желание да реставрира и запази автентичната конструкция, с което отправя демотивиращо послания към частните инвеститори да съхранят културното наследство. Тя изразява резервираност относно решението да се разрушат автентичните зидове и да се заменят с нови, но допуска да се предаде обем. Арх. Милена Каменова се съгласява с нея за придаването на обем на сградата. Проф. д-р Анелия Божкова не вярва, че Община Поморие ще вложи толкова много средства за реставрация на сградата и смята, че ще бъде оставена да се саморазруши, ако не бъде допуснат демонтаж. Арх. Габриела Семова-Колева коментира, че архитектурното заснемане е изпълнено добре, но в предствения документ липсва стойностна харакеристика. Няма отговор на въпросите как се съотнася самият обем спрямо църквата и околното пространство, какви са предимствата, има ли ритъм на прозорците, на членението.
Арх. Иван Колев и арх. Петкана Бакалова обсъждат вариантите за изготвяне на идеен проект, част Архитектура или обемно-устройствено проучване. Проектантът арх. Милена Каменова предлага да са двата варианта, защото обемът на къщата е толкова малък (200 кв. м. – бел.р.), че не е възможно да се стигне до обемно-утройствено проучване, ако няма идеен проект. Арх. Даниела Джуркова припомня на колегите си, че НИНКН преценява дали внесената документация е достатъчна за преизграждане на сградата-паменик на културата.

Изказвания правят и другите 16 члена на Специализиания експертен съвет, като взимат две решения. С първото премат извършеното архитектурно фотозаснемане, а с второто предлагат на министъра на културата да уведоми Община Поморие, че следва да инициира изготвяне на обемно-устройствено проучване и идеен проект при максимално запазване на автентичността на сградата паментик на културата.

Без да изчака становище с изиксванията на Министерство на културата, след провелото се заседание на СЕСОНКЦ, кметът на Поморие Иван Алексиев, вече встъпил в трети управленски мандат, на 19 май 2021 г. иска от общинския съвет решение за изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива за обект “Реконструкция, реставрация, пристройка и надстройка на недвижима културна ценност”. На 27 май същата година Общински съвет – Поморие удовлетворява искането на кмета за изменение на подробен устройствен план за застрояване и работен устройствен план за парцела с недвижима културна ценност при плътност – 70%, кинт – 2, височина – 11,5 м и озеленяване 30%, както и за изработване на идеен проект за надстрояване и пристрояване на паметника на културата.

На 13.07.2021 г., обаче, Министерството на културата изисква от Община Поморие на първо място да изработи и представи за съгласуване Инвестиционен проект за реконструкция по автентични данни на сградата паметник на културата и на второ място – обемно-устройствено проучване и идеен ивестиционен проект при максимално запазване на автентичността на сградата. Становището е подписано от служебния зам.-министър на културата доц. д-р Пламен Славов.

Министерство на културата нееднозначно акцентира със становището си, че е от първостепенна важност запазването на сградата като паметник на културата в оригиналия ѝ размер, архитектурен облик и експозиция, без придаването на обем, затова възлага да бъде изработен инвестиционен проект по автентични данни, какъвто Община Поморие и до този момент не е представила в НИНКН и културното министерство.

Всъщност кметът на община Поморие Иван Алексиев не се нуждае от решение на Общинския съвет, за да внесе в Министерство на културата чрез НИНКН инвестиционен проект за реконструкция по автентични данни на сграда НКЦ, както и обемно-устройствено проучване и идеен проект при максимално запазване на автентичността на сградата. Решението на Общинския съвет е необходимо за кмета на Поморие, за да бъде размита отговорността и да постави едва ли не пред свършен факт и без право на избор Министерство на културата, като му представи готов изменен от общинските съветници продробен устройствен план и план за застрояване на парцела и приет като единствен вариант от тях проекта с пристройки и надстройки на недвижимата културна ценност.

Наглостта придобива нови измерения

От 2021 г. досега, кметът на Поморие Иван Алексиев вече четвърта година не изпълнява Решение 520/27.05. 2021 г. на Общински съвет – Поморие и не е внесъл в Министерство на културата дори идейния проект при максимално запазване на автентичността на сградата, докато тя е оставена да се самосрути и вече е с изтърбушен покрив.

Не само, че и инвестиционен проект за реконструкция по автентични данни на сградата не е изготвен, съгласно изискванията на Министерство на културата, защото той изключва надстрояване във височина и обем с апартаменти, което не обслужва частния инвестиционен интерес, а през февруари 2025 г., вече в четвърти кметски мандат наглостта на кмета на Поморие Алексиев придобива нови измерения. Иван Алексиев иска ново решение от местния парламент, с което да отмени предходното от 2021 г. и да приеме проект на план за застрояване с апартаменти и магазини при завишени параметри: плътност – 80%, кинт – 3, без озеленяване и без предвидени паркоместа в парцела с паметник на културата в центъра на Поморие, с което се осигурява по-голяма квадратура на апартаменти и магазини в частен интерес.

В член 150 от ЗУТ не е записано, че изготвянето на комплекен план за инвестиционна инициатива (КПИИ) се разрешава и одобрява от Общинския съвет. Особено при факта, че Министерство на културата не е одобрило инвестиционен проект за реконструкция на паметника на културата по автентични данни, защото такъв при него няма внесен. За кмета Иван Алексиев е важно Общинският съвет да приеме измението на ПУП за застрояване с отклонение от правилата и норматива на урегулирания поземлен имот, възползвайки се от §9 от Наредба 7, но явно пропускайки най-важното – това може да се случи единствено с квалифицирано мнозинство от 2/3 от всички общински съветници, което е много трудно постижимо точно за това предложение.

Общественият интерес – да бъде запазена сградата паметник на културата в автентичен вид – никога не е стоял на дневен ред за кмета на Поморие, който в един последващ момент, при евентуално положително становище на НИНКН и Министерство на културата, отново може да поиска деактуване от публична в частна общинска собственост и да изкара парцела за продан на евентуални подставени лица, но този път с готов проект за апартаменти и магазини, вече подпечатан от Общински съвет – Поморие и съгласуван с Министерство на културата. Като така за гражданите на Поморие от общинската собственост в най-добрия случай ще остане в частта пристройка един сбутан туристически информационен център, а паметникът на културата ше бъде завинаги обезличен и превърнат в жилищна кооперция с два партерни магазина в частен интерес.

След като Докладна записка ОС -148 от 19.02.2025 г. на кмета на община Поморие Иван Алексиев е включена за разглеждане в дневния ред на комисиите на местния парламент за предстоящото заседание на Общински съвет, Биволъ алармира обществеността, че предстои обезличаването на паметник на културата с жилищни надстройки и търговски пристройки и апелира общинските съветници на Поморие да защитят обществения интерес за запазване на автентичния вид на културната ценност, като не дадат зелена светлина за предложението на кмета за апартаменти и магазини в надстройки и пристройки.

На заседание от 27 феруари 2025 г. на общинската Комисия по устройство на територията, строителството, околната среда и общинската собственост, докладната на кмета на Поморие, касаеща паметника на културата, не е приета в този си вид.

Общинският съветник Милен Манолов (“Продължаваме промяната”) от Местна коалиция “Земеделски народен съюз /ПП-ДБ, ИТН/ припомня, че тази докладна вече е внасяна от Иван Алексиев през 2024 г. и е била оттеглена от него преди гласуване, тъй като в нея са заложени в отколения от нормите завишени плътност и интензивност на застрояване. Общинският съветник от БСП Ива Кусева посочва, че няма как да подкрепи предложението паметник на културата в центъра на града да се надгражда с жилищни апартаменти. Виждайки отпор, кметът на Поморие Иван Алексиев започва да шикалкави, че може да не са апартаменти, а офиси, там да бъде заседателната зала на Общински съвет – Поморие и други “изненади от торбата с лъжи”, само и само предложението му да бъде прието в този вид, като обаче не вижда нищо лошо Общината да има два апартамента за представителни функции в ценъра на града.

Кметът дори си позволява да си служи с неистини и да заблуждава общинските съветници и обществеността, че инвестиционният проект с пристройки и надстройки е съгласуван с Паметници на културата и Министерство на културата и, видите ли – ако не го приемат, всичко щяло да започне като процедура отначало, което не отговаря на истината. Внесен проект в НИНКН и МК през мандатите на Иван Алексиев – няма, а сградата е оставена да се руши. На въпрос към кмета от общинския съветник Найден Пулакев /ИТН/ за финансирането на проекта, Алексиев отговаря, че то ще е външно – европейско, по примера с други сгради в Поморие, като категорично изключва средства от общинския бюджет. Това също не отговаря на истината, защото не съществува програма на Европейския съюз, по която да се отпускат пари за строителство на апартаменти върху архитектурен паментик на културата. Политиката на ЕС е да стимулира запазването на паметниците на културата в автентичния им вид, като финансира подобни проекти.

На заседание на Комисията по финанси и евроинтеграция от 28 фервуари 2025 г., предложението на кмета отново не е прието, общинският съветник от МК ЗМС / ПП-ДБ, ИТН/ и неин председател адвокат Веселин Анестиев аргументирано мотивира отказа си да подкрепи докладна-записката на кмета на Поморие за кооперация върху паментик на културата, обръщайки се към него:

“Уважаеми г-н Алексиев, вносител на докладната-записка, моето лично мнение е, че в град Поморие и в съществуващия център на Поморие почти не останаха сгради, които са емблематични за старо Анхиало. Единствената общинска е тази, виждате в какво състояние са останалите на улица “Княз Борис I” по пешеходната зона, които са в частни ръце и не само, доколкото ми е известно има още една на Община Поиморие – те не се поддържат както трябва. А това са емблеми на града.
В този стил, в който е представен проекта, на мен ми идва в повече, тъй като виждам, че започва да се занимарява и сградата на бившата банка /паметник на културата частна собственост – бел.р./. Поради това аз лично Ви моля да предприемем действия и този проект да не го одобряваме. Нека сградата да си остане в същия този архитектурен вид”…

В отговор кметът на Поморие Иван Алкексив прави предложение за пред публиката, от което в типично в свой стил впоследствие се отмята, и с това за пореден път доказва, че не е човек, който си държи на думата и на когото може да се вярва.
Ето какво казва той:

“Ние не държим на всяка цена да реализираме в този вид сградата. Просто цитирах…преписката е тук, едно решение от 2018 г., което да, пак по предложение на администрацията /тоест негово – бел.р./, но след оглед на комисията, имаше и представители на Паметници на културата и се тръгна в тази посока. И затова се обръщам към вас /общинските съветници – бел.р./, ако трябва, до сесията има още време, седнете само общинските съветници, целият общински съвет. Стига сме се деляли на групи, на управялващи и мнозинство, малцинство и т.н. Ако вашето решение е да запазим тази сграда, отменя се предходното решение, което дава тези големи параметри /прието отново по искане на кмета – бел.р./, не се приема това предложение, но се дава ясно, конкретно предложение – сградата се запазва в същия си вид, възстановява се в същия вид, дворът остава зелена площ, но да не стане така някой след нас… друг да го застрои, след нас да го превъртят, така че, г-н Анестиев, бетонирайте го в едно стабилно решение. Запазва се сградата, дворът се озеленява, благосутроява се… Дайте какво ще бъде сградата! Музей ли ще става, административна сграда ли… дайте зелена светлина, за да знаем ние в каква посока да работим. И, ако кажете, както кажете (…), аз поемам ангажимента веднага след като влезе решението в сила с проектанта променяме условието и за мен даже ще бъде по-лесно да осигурим финансиране за възстанояване на сградата и в рамките на две години или три може да бъде реновирана едно към едно…“

Обещанията и думата на кмета на Поморие тежат колкото въздуха. На среща между общинските съветници, на която трябва осбъдат и изменят Докладна-записка ОС-148 на Иван Алексиев, се появява и самият вносител, който противно на направената от него заявка за запазване на автентичния архитектурен вид и размери на сграда паметник на културата, продължава да настоява да бъде приет проектът за жилищна кооперация с магазини и се стига до скандал. По информация от присъстващи, кметът, заедно с председателя на местния парламент Адам Адамов и съветничката Петя Аранаудова /която от скоро живее в Поморие/, също от партия ГЕРБ, с областен координатор Иван Алексиев, тримата яростно защитавали и бранили на срещата проекта в частен интерес като лично мотивирани от застрояването, за сметка на запазване на архитектурната ценност в центъра на стария град, в интерес на местните хора и туризма, в автентичен вид.

Проектът на новото здание, изготевн от арх. Милена Каменова, което кметът на Поморие е възприел и поискал, включва два магазина на партерния етаж на мястото на старата сграда и един общински информационен център в новата пристройка от север. Нагоре ще са разположени на два етажа по три двустайни апартамента и още един голям апартамент в подпокривното четвърто ниво, общо 7 апартамента.

Мнозинството пресича мераците на кмета, но за кратко…

След разцеплението в ДПС на две фракции в национален план, кметът на община Поморие Иван Алексиев от ГЕРБ загуби стабилните си позиции в местния парламент и някои от скандалните му предложения понякога увисват във въздуха, крепени единствено от 8 съветника на ГЕРБ и 1 на ДПС-НОВО НАЧАЛО , от общо 21.

На 27-о заседание на Общински съвет – Поморие, провело се на 6 март 2025 г., при поискано поименно гласуване от кмета Иван Алексиев, 12 общински съветници за момента спасяват паметника на културата публична общинска собственост от презастрояване с апартаменти в частен интерес.

“ПРОТИВ” предложението на кмета на Поморие гласуват:

Бейнах Али Мустава /Избран от ПП ДПС/

Божидар Константинов Янушев /Избран от МК „ЗНС“(ЗНС, ПП-ДБ, ИТН)/

Веселин Атанасов Анестиев /Избран от МК „ЗНС“(ЗНС, ПП-ДБ, ИТН)/

Ива Димитрова Кусева /Избрана от БСП/

Милен Тодоров Манолов /Избран от МК „ЗНС“(ЗНС, ПП-ДБ, ИТН)/

Назиле Сали Осман /Избрана от ПП ДПС/

Найден Щерионов Пулакев /Избран от МК „ЗНС“(ЗНС, ПП-ДБ, ИТН)/

Николай Драгомиров Буковинов / Избран от БСП/

Сезгин Хасан Кадил /Избран от ПП ДПС/

Фатме Ахмед Хюсеин /Избран от ПП ДПС/

Христо Александров Христов /Избран от МК „ЗНС“(ЗНС, ПП-ДБ, ИТН)/

Юсеин Мехмедали Мехмедали /Избран от ПП ДПС/

“ЗА” предложението на кмета на Поморие гласуват:

Адам Георгиев Адамов /Избран от ПП ГЕРБ/

Георги Тошков Вражев /Избран от ПП ГЕРБ/

Донка Герогиева Атанасова-Вранчева /Избран от ПП ГЕРБ/

Иван Кънчев Дачев /Избран от ПП ГЕРБ/

Илиян Христов Щерев /Избран от ПП ГЕРБ/

Катя Аргирова Христофорова /Избран от ПП ГЕРБ/

Никола Дяков Абрашев /Избран от ПП ГЕРБ/

Петя Янева Арнаудова /Избран от ПП ГЕРБ/

Христо Стоянов Широков /Избран от ПП ДПС; независим; Областен координатор на ДПС-НОВО НАЧАЛО/

След като предложението на кмета Иван Алексиев за жилищна кооперация в центъра на град Поморие върху паметник на културата не е прието, той отново настоява да бъде отменено предходно решение на общинския съвет от 2021 г., прието по негово предложение, което вече четвърта година не изпълнява, защото в него са заложени пристройки и надстройки на паметника на културата и прилежащия двор с по-ниски показатели на застрояване (кинт- 2), което най-вероятно не удовлетворяват икономически и в пълнота апетитите на частния интерес. Превишавайки правомощията си, в разрез с вменените му от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), кметът на Поморие Иван Алексиев устно изисква от общинските съветници, които не са го подкрепили, да изготвят нова докладна-записка за парцела с паметник на културата.

След заседанието някои от съветниците, които отхърлят докладна-записката на кмета Алексиев, написаха във Фейсбук:

Веселин Анестиев:

…”АЗ ГЛАСУВАХ ПРОТИВ!!!

Защото, това е една от малкото останали сгради носещи духа на Анхиало и с една пристройка и надстройка, особено в стила който ни се предлага, тя ще загуби своята автентичност и ще бъде обезличена.

Мнението ми е, че трябва да се запази автентичния вид на сградата, така както се запазиха тези на Пионерския дом, галерията и ще се запази на стария съд, за да напомнят на поколенията за старо Анхиало.

Дали ще бъде съборена и повторно построена в оригиналния ѝ вид или ще се извърши ремонт и реконструкция, нека експертите се произнесат.

Гласувах против също така, защото не желая да се застроява двора към сградата, а той да остане и там се създаде една прекрасна градинка.”

Найден Пулакев:

“Аз гласувах против!

Днес в Общинския съвет се обсъждаше докладна, която предвижда НАДСТРОЯВАНЕ с два етажа и пристройка в напълно различен архитектурен стил към сграда – паметник на културата.

Сграда, която е емблематична за Поморие.

Гласувах против този проект, защото вярвам, че нашето културно наследство трябва да се съхранява, а не да се унищожава в името на инвестиционни интереси. Гласувах против превръщането на тази историческа сграда в поредната жилищна кооперация. Гласувах против това към нея да се „пришие“ модерна стъклена фасада, която няма нищо общо с духа на старата архитектура.

Поморие заслужава развитие, но не за сметка на своята история и идентичност.”

Милен Манолов:

…”Против” изграждане по автентични данни, пристройка и надстройка на жилищно-търговска сграда на НКЦ.– Считам за недопустимо да се застрои парцелът в този вид без нужното озеленяване . Вече многократно в Общинския съвет сме установявали, че градът ни не отговаря на минималните изисквания за озеленяване. Да позволим това строителство без зелени площи би било грубо пренебрежение към нуждите на гражданите.

– Не е редно да ставаме гумен печат на администрацията за проект, който не е бил обсъден с жителите на града. Такъв важен въпрос трябва да бъде подложен на обществено обсъждане, а не да бъде решаван задкулисно.

– Не приемам аргумента, че забавянето на процеса е достатъчна причина да приемем докладната. Доброто управление изисква правилни решения, а не прибързани действия, които могат да имат негативни последици за градската среда.

– Никъде в България няма сграда – недвижима културна ценност, застроена и надстроена по този начин, нарушавайки напълно естетичния ѝ вид. Тази сграда е емблематична за Поморие и считам, че трябва да бъде възстановена в оригиналния си вид.

Вярвам, че всеки общински съветник трябва да взима решенията си въз основа на своя морал и принципи, изцяло в защита на интересите на гражданите, а не в защита на своите лични или партийни интереси.”

Божидар Янушев:

“Здравейте, приятели!

На последната сесия разгледахме проекта на общинската администрация за така известната за всички ни “къща на СДС”, по-възрастните поморийци я знаят като Маймунковата къща.

Аз гласувах против.

Смятам, че администрацията можеше да се справи доста по-рано и по-добре със задачата за съхранението на тази сграда – част от културно-историческото наследство на Поморие. Колегите от мнозинството също видяха нуждата от наистина качествено решение за тази сграда. Намерението ни е да го постигнем.

Благодаря на всички приятели и съграждани, които изразиха подкрепа за решението ни! Това е въпрос и на ценностна система!”

“Ново искане”: Съветници се готвят да узаконят престъпление

Двадесет дни след като Общински съвет – Поморие категорично се противопостави паметникът на културата да бъде пристрояван и надстрояван, кметът на Поморие Иван Алексиев демонстрира твърда решимост парцелът все пак да бъде застроен и да не бъде запазена автентичната сграда. За да заблуди и за да получи благоразположението и на несъгласните с него общински съветници, в новата му Догладна-записка ОС-258/26.03.2025 г. апартаментите са набързо фиктивно заменени с конферентни зали и библиотека. На общинските съветници в мандат 2023-2027 се обяснява, че новата сграда ще бъде ползвана от тях и ще отговаря на техните нужди, без те дори да отчитат, че кметът се подготвя за 5-ти управленски мандат с мнозинство на ГЕРБ и ДПС-НОВО НАЧАЛО в общинския съвет, където повече от тях няма да намерят място, но пък завинаги ще останат в историята на Поморие като общинските съветници, които са подпечатали смъртната присъда на една от последните сгради-паметници на културата, носеща духа на старо Анхиало от началото на миналия век.

“На първия етаж се разполагат информационния център, магазин за продажбата на сувенири и рекламни материали на Община Поморие и приемна. На втория етаж се разполагат две зали – конферентни или за различни видове събития, а третия етаж се превръща в съвременно отворено офисно „co-working space“ пространство, с обособен кабинет, зала за срещи, библиотека и архив. Четвъртият етаж е обвързан функционално с третия, обхващайки функцията на библиотеката и архива”, посочва Алексиев.

За целта проектентът арх. Милена Каменова скоропостижно изготвя нова схема за разпределение на помещенията и тяхното предназначение, а от бързане кметът представя пред общинските съветнции в набора от документи отново обяснителната бележка на проектанта, в която се посочва, че недвижимата културна ценност ще се надгражда с апартаменти.

Кой е проектантът?

Архитект Милена Каменова е собственик и управител на “Архика” ЕООД. Дружеството е специализирано в извършването на комплексни услуги за инвестиционни проекти и строителство. В поместената в сайта “Архика” визитка на арх. Каменова е посочено, че е “дипломиран архитект от 2003г. към катедра “История & теория на архитектурата” в УАСГ-гр.София. От тогава членува в КАБ и САБ, притежава Пълна проектантска правоспособност. В момента е докторант в Българската Академия на науките…”. От интервю с нея за списание EVA разбираме, че “след квалификация по опазване на паметниците на културата, реставрация и консервация към Националния институт за паметниците на културата и Центъра за висши науки “Шайо” – Париж, започва да се занимава с изучаване и възстановяване на автентичната същност на археологически и исторически струкури, сгради, комплески”.

След като 26 март Биволъ алармира на страницата си във Фейсбук, че унищожаването на сградата-паментик на културата в Поморие е отново в ход, с нова докладна-записка на общинския кмет и поради това ще забави публикуването на журналистическото разследване по темата (за да проследи разискванията в общинските комисии – бел.р.), архитектът на проекта Милена Каменова разговаря с автора на Биволъ Стоян Тончев по нейна инициатива. В провелия се телефонен разговор арх. Каменова е запозната от журналиста Тончев с фактическата обстановка за процесната сграда в мандатите на кмета Иван Алексиев, когато се прави опит да бъде продадена, недвижимата културна ценност е оставена да е саморазруши, а сега с нейният проект се използва целия парцел публична общинска собственост с паметника на културата да бъде застроен, въпреки че не е одобряван от местната общност и е отхвърлен като вариант от Общински съвет – Поморие. Арх. Каменова споделя, че не познава и никога не е виждала кмета на Поморие, препоръчана е на Община Поморие от Комисията от 2018 г. да извърши архитектурно фотозаснемане и заявява, че при тези обстоятелства ще оттегли проекта си с пристройки и надстройки на сградата културна ценност и ще настоява да се придържат към възстановяване на сградата в автентичния ѝ вид и параметри. Уговарят се да се чуят на следващия ден. Още повече, тя изразява съмнение, че нейният проект изобщо ще бъде одобрен от НИНКН и Министерство на културата в този вид и няма представа защо от 2021 г. досега не е внесен от кмета на община Поморие в НИНКН и Министерство на културата за съгласуване. На следващия ден, след като е провела разговор с главния архитект на Община Поморие, арх. Каменова се отмята от думите си и посочва, че проектът с пристройки и надстройки на НКЦ остава, няма да го оттегли и Министерство на културата трябва да реши дали да го приеме.

Като архитект, специализирал опазване на паметниците на културата, реставрация и консервация, проектантът Милена Каменова трябва да е напълно наясно, че наслагването върху вековни сгради-паметници на културата с тежки пристройки и надстройки в нов стил, въпреки че е позволено от закона и се практикува с комерсиална цел, в не малко случаи води до тяхното обезличаване, загуба на автентичност, идентичност и културно-историческа стойност. Не случайно и до днес в нейните среди се води професионален и научен спор – дали е правилно при адаптация коренно да се смени стила и приложи “новото”, или трябва да се копира стила на авторовото решение, в конкретния случай от началото на 20 век.

Архитект Каменова от самото начало е наясно, че Община Поморие няма инвестиционни намарения да съхрани автентичния облик на сграда и затова умишлено не е изготвен и представен такъв проект пред Министерство на културата, а се цели да се застрои парцела в центъра на Поморие, при това в максимален обем и плътност, за да бъде осигурена в най-голяма степен печалбата от частна инвестиция.

Арх. Милена Каменова добре знае, че изискването на Министерство на културата е на първо място да бъде представен Инвестиционен проект за реконструкция по автентични данни на сградата- НКЦ в Поморие. Такъв до този момент няма. На второ място е посочено, като алтернативен краен вариант, изготвянето на идеен инвестиционен проект при максимално запазване на автентичността на сградата след обемно-устройствено проучване. Първият вариант липсва. Вторият, на който се спира арх. Каменова, не изпълнява частта “максимално запазване на автентичността” на сградата-НКЦ. За да бъде реализиаран, сградата-паметник на културата трябва да бъде разрушена, което не кореспондира с принципите, заложени в Закона за културното наследство за опазване на недвижимото културно наследство. След което в парцела ще трябва да бъде построена нова, различна сграда-реплика, при която са заличени две от фасадите на същестуващият в този парцел оригинален архитектурен паментик на културата и ще липсва покривната конструкция и визия, характерни за къщите в Анхиало от началото на XX век. Това корелира с “минимално запазване автентичността”, а не с “максималното” и на практика води до унищожаването на културна ценност, което от своя страна е престъпление и е наказуемо.

Междувременно проф. д-р арх. Николай Тулешков, академик, Директор на Център за архитектура, строителство, териториално устройство и дизайн (ЦАСТУД) при Българска академия на науките и изкуствата (БАНИ) изпраща на вниманието на кмета на община Поморие Иван Алексиев и общинските съветници своето становище относно недвижимата културна ценност и проекта на арх. Милена Каменова, компрометиращ я с пристройки и надстройки. Разпространено е и в социалните мрежи.

Публикуваме със съкращения неговото становище:

“Във връзка с разширяващия се проблем относно бъдещето на Маймунковата къща в гр. Поморие, съм обезпокоен от възприетия подход, предвиждащ тоталното обезличаване на този ценен за историята и съвременната визия на града обект. Защото град без съхранени достатъчно материални следи от неговия исторически път, е безлично струпване от постройки с ниска стойност. А от древния Анхиало до съвременния Поморие са се натрупали доста културни пластове, които за съжаление са били жертвани в една или друга степен през последното столетие от управляващите ги. Така вместо да бъде възстановена след трагичния пожар от 1906 година, е взривена великолепната мощна катедрала изградена в края на ХІХ век. Премахнати са и почти изцяло богатите дървени къщи от „Черноморски тип“, а накрая са жертвани и почти всички къщи от края на ХІХ и първата половина на ХХ век, притежаващи естетически качества. Случаите на удачно реставрирани постройки, са изключително рядко явление, например тази на бившия „Пионерски дом“ (жилищно-търговска сграда от 1912 година). (…)

Същевременно днес затиснат отвсякъде от огромни нови курортни комплекси и единични немащабни жилищни постройки, старият град отново в пореден път е насилван от хора жадни за нови застроени обеми и следващите от това печалби.

Такъв е и случаят с Маймунковата къща, която е един от добрите образци на еклектичните стилове от началото на миналото столетие. Тук в аптеката от приземието ѝ е получил първото си практическо обучение Петко Стоенчев – фармацевта поставил основите на модерната фармацевтика в България. А още колко и друга поморийска история помнят нейните стени.

Трябва да се отбележи обаче, че ненаситната безотговорност на определени от отговорните за застрояването на града общински чиновници, води ансамбъла почти до катастрофално състояние. И само му трябва да забие до прекрасната сецесионова постройка на банката някаква промяна. И без това наоколо това меркантилно безхаберие е създало хаос от свръхмащабни строежи и временни бидонвили. Явно в унисон с това поредния градоустройствено безумен проект, който общината се опитва да прокара през съпротивата на повечето от общинските съветници, е еманация на тотално погазване на закони, наредби, на исторически, естетически и общокултурни ценности.

От доклада на кмета Иван Алексиев се вижда как неумело се прави опит за завоалирането на едно престъпно действие още чрез заглавието – „Реконструкция, реставрация, пристройка и надстройка на недвижима културна ценност…“. Тук понятието „реставрация“ определено е сложено за заблуда. Докато останалия товар от думи е намерил материалния си израз в проект, който унищожава напълно автентичността, погълната от тежки нови обеми – отгоре, от ляво, от дясно и отзад. Оставените от немай-къде външни зидове от изцяло изтърбушената зад тях сграда са смазани, обезличени и фалшифицирани с нелепата поява отгоре им на несръчно конструиран псевдобароков фронтон. Целият проект лъха на некомпетентност и липса на вкус. Че архитекта не се е справил дори и с тази нещастна задача е ясно (…) А общината за да оправдае несъобразяването с каквато и да е била нормалност, вероятно под натиска на общността, „допуска отклонение от правилата и нормативите определени“ в Наредба № 7/22.12.2003 за ПНУОВТУЗ за нуждите на ревизиран ПУП-ПРЗ и РУП „като част от комплексен проект за инвестиционна инициатива“. Тук понятието „реставрация“ откровено е изхвърлена на боклука и проектът окончателно разкрива откровено комерсиалния си характер чрез ново заглавие – „Изграждане по автентични данни, пристройка и надстройка на жилищно-търговска сграда на НКЦ с обществено обслужващи функции“. Но „Автентичните данни“ от епохата когато е създаден ансамбъла, които трябва да демонстрира проекта обаче ги няма. (…)

Лъжи, клевети, арогантност и манипулации

На 30-31.03.2025 г. се провеждат две заседания на комисиите на общинския съвет, в които централна тема е астрояването на терена с паметник на културата в центъра на град Поморие, по предложение на кмета Иван Алексиев.

На заседанията на общинските комисии кметът на Поморие Иван Алексиев отклонява вниманието от същността на проблема със Заповед от 1993 г. – зданието да бъде съборено – която той можел да изпълни, но не го правил, защото искал да запази недвижимата културна ценност. Липсват му само аплодисменти.

Всъщност подобна заповед от преди 22 години е ирелевантна към момента, а и най-вероятно е незаконосъобразна, защото действия спрямо паметник на културата, съгласно Закона за културното наследство, могат да се предприемат едва след съгласуване с НИНКН и Министерство на културата, каквато съгласувателна процедура по събарянето на недвижимата културна ценност до този момент през годините не същестува. За сметка на това, в мандатите на Алексиев е налице престъпна безстопанственост спрямо общинска собственост-паметник на културата, която е неподдържана и изоставена да се разруши. А ако случайно Алексиев реши да изпълни въпросната заповед от 1993 г., ще бъде подведен под наказателна отговорност. Той много добре знае това и не го прави.

В комисиите Кметът на Поморие театрално се превъплати в жертва на двама общински съветници, които го притискали и оказвали натиск в кабинета му – да се съгласи недвижимата културна ценност да бъде възстановена по автентични данни. Всъщност това е първото изискване на Министерство на културата от 2021 г. – кметът да представи инвестиционен проект за реконструкция на недвижимата културна ценност по автентични данни, което Алексиев не изпълнява, защото иска целият парцел в центъра на Поморие да бъде застроен.

Иван Алексиев оправда неизпълнението на Решение от 2021 г. на Общински съвет -Поморие и невнасянето в НИНКН и Министерство на културата на никакъв проект за сградата-паметник на културата с проектанта арх. Милена Каменова, защото, по думите му, тя тогава забременяла, а след това била в майчинство. Изключително смехотворен, обиден и несериозен аргумент, още повече, че отново с нея опрвдава решението за проекта с жилищни апартаменти на предходните заседания на общинските комисии.

Кметът на Поморие Иван Алексиев, който е съдебно доказан клеветник и осъден от Биволъ за публично разпространение на лъжи срещу медията и нейните автори, че го били рекетирали, отново си позволи да наклевети журналист на Биволъ. Този път си измисли, че проектантът арх. Милена Каменова е заплашвана от разследващ журналист негов съгражданин (единственият, който в Поморие отговаря на това описание, е авторът на Биволъ Стоян Тончев- бел. р.), че, “ако не оттегли проекта си, няма да си намери работа”.

В крайна сметка във втората разширена комисия на местния парламент общинските съветници приемат проекта и предложението на кмета на Поморие за застрояване с пристройки и надстройки на сградата-паментик на културата, която запазва жилищно-търговското си предназначение и документално получава обществена функция единствено за общински информационен туристически център в пристройка. Същата докладна-записка, която в началото на месеца отхвърлят, мотивирайки се аргументирано със “съхраняване на културната ценност в автентичния и вид, облик и параметри, без пристройки и надстройки, в унисон с обществения интерес”.

Какво поиска кметът и какво одобриха съветниците

Кметът предлага:

“На основание чл.21, ал.1, т.11 и ал.2, чл. 45, ал.9, във връзка с чл.45, ал.5 от ЗМСМА, Общински съвет – Поморие:

I. Отменя свое решение № № 520/ 27.05.2021г. от Протокол № 20 от 27.05.2021г. на Общински съвет – Поморие, с което на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, във връзка с чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, е приета скица с предложение и е дадено съгласие да се изработи комплексен проект за инвестиционна инициатива (КПИИ) по чл.150 от ЗУТ за обект: „Реконструкция, реставрация, пристройка и надстройка на недвижима културна ценност“ в УПИ I762 /ПИ 57491.503.12 по КК/, кв.8 по плана на гр.Поморие, съдържащ части:

Проект за изменение на подробен устройствен план – план за застрояване и работен устройствен план (ПУП-ПЗ и РУП) за УПИ I762 /ПИ 57491.503.12 по КК/, кв.8 /ПИ 57491.503.12 по КК/, със съответното свързано застрояване, указано със задължителни линии, с градоустройствени показатели за устройствена зона „Жс“: Плътност – 70%, Кинт. – 2,0, височина Н=11,5м /3+М/, озеленяване – мин. 30%.

Идеен инвестиционен проект за обект: „Реконструкция, реставрация, пристройка и надстройка на недвижима културна ценност“ в УПИ I762, /ПИ 57491.503.12 по КК/, кв.8 по плана на гр.Поморие.”

II. На основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, във връзка с чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ и §9от ПЗР на Наредба № 7/22.12.2003 г. за ПНУОВТУЗ Общински съвет Поморие допуска отклонение от правилата и нормативите, определени с тази наредба и съгласува проектно предложение за изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване и работен устройствен план (ПУП-ПРЗ и РУП), като част от комплексен проект за инвестиционна инициатива (КПИИ) по чл.150 от ЗУТ за обект: „Изграждане по автентични данни, пристройка и надстройка на жилищно търговска сграда на НКЦ с обществено обслужващи функции“ в УПИ I762, кв.8 по плана на гр. Поморие, предвиждащ промяна на регулационните линии съгласно чл.117а от ЗУТ, и свързано застрояване, указано със задължителни линии, с градоустройствени показатели за устройствена зона „Жс“: Плътност – 80%, Кинт. – 3.0, височина Н=11,5м /М+2+Т/.”

Общинските съветници приемат:

По I. общинските съветници се съгласяват да отменят Решение № 520/27.05.2021 г., с което Общински съвет – Поморие дава съгласие, по предложение на кмета, да бъде реконструирана с пристройки и надстройки сграда-недвижима културна ценност, която е с жилищно-търговско предназначение, като за целта приемат изменение на ПУП при Кинт-2 и плътност на застрояване 70%. Кметът до този момент не внася идейния проект в НИНКН, тъй като впоследствие решава, че му трябват още повече разгъната застроена площ във височина (кинт 3) и по-голяма плътност на застрояване (80%), които определят максималните размери и форма на бъдещата сграда и не само правят парцела по-скъп, но и гарантират по-голяма печалба за инвеститора.

По II. общинските съветници се съгласяват да бъде изградена в този парцел жилищно-търговска сграда с обществена функция, което не кореспондира с първоначалната им заявка да бъде запазено материалното културно наследство – къщата на Маймункови, като за целта приемат ПУП-ПЗ и РУП да бъдат с отклонение от норматива, за да бъде максимално застроен парцелът в обем и височина при плътност 80% и кинт – 3. Така обществената функция ще бъде защитена единствено в част от пристройката с общински туристически информационен център.
Подобно решение на Общински съвет – Поморие не само, че по никакъв начин не променя предназанчението на сградата за 4 етажа жилищно строителство с магазини на партера, но и дава зелена светлина за цялостно застрояване на парцела, в който паметникът на културата ще бъде безвъзратно ликвидиран.

Общинските съветници добавят към докладна-записката на кмета Иван Алексиев точка III, с което възлагат на кмета на община Помори, преди внасяне на проект в НИНКН, да го представи пред Общински съвет – Поморие за одобрение, след проведено обществено обсъждане или референдум.

Докладна-записка ОС-258 може да бъде приета с мнозинство 2/3 от всички присъстващи общински съветници, съгл. §9 от ПЗР на Наредба № 7/22.12.2003 г., допускайки отклонения от правилата и нормативите на същата наредба. С приемането на точка III и останалите в докладна-записката на кмета Алексиев, общинските съветници буквално си режат главите и му развързват ръцете за последващи действия по парцела с недвижима културна ценност, при евентуално одобрение от НИНКН и Министерство на културата на инвестиционния проект на Община Поморие с пристройки и надстройки при завишени плътност и коефициент на интензивност на застрояване на парцела.

Това е така, защото:

Общински съвет вече ще е одобрил ПУП-ПЗ и РУП с отклонение на норматива и правилата, позовавайки се на §9 от ПЗР на Наредба № 7/22.12.2003 г. и ще е дал съгласие кметът на Поморие да представи пред НИНКН Комплексен проект за инвестиционна инициатива с идеен проект с пристройки и надстройки на НКЦ, което вече е опасен рецидив, който променя утвърдените градоустройствени линии, параметри, обеми и режим на застрояване в градската среда, изменяйки нейния характер и облик. И вече се е случвало за друг ПУП при обслужване на частен интерес!;

Община Поморие 13 години отказва да осигури финансиране за поддръжка на двуетажната къща паметник на културата с двор, което е индикация, че разгънатото задание с пристройки и надстройки е подготвено за частна инвестиция и в частен интерес при максимална печалба от квадратурата и при пренебрегване на обществения интерес за запазване на автентичния облик на НКЦ;

Предназначението на парцела, отреден за жилищно строителство, се запазва, тоест – ще се строят апартаменти;

Обществената функция документално се изразява единствено в наличието на общинския информационен център в пристройката;

Съгл. чл. 84 от ЗКН, във вр. с чл. 17, кметът внася идейния проект за съгласуване чрез НИНКН в Министерство на културата, без да се изисква предварително одобрение от Общинския съвет;

Съгл. чл. 150 , ал. 1 от ЗУТ на кметът не му е необходимо разрешение на Общинския съвет за изработване на Комплексен план за инвестиционна инициатива (КПИИ), идеен проект и проект за подробен устройствен план, включително работен устройствен план (ПУП-ПЗ и РУП), като в случая с парцела с недвижима културна ценност в центъра на Поморие той вече ще има готов одобрен от Общинския съвет подробен устройствен план – план за регулация и застрояване и работен устройствен план;

Относно свикването на местен референдум или обществено обсъждане, при вече одобрен от общинския съвет ПУП-ПЗ и РУП, кметът действа при оперативна самостоятелност при вземане на решение по този въпрос – не е задължен и няма интерес да го направи. Общинските съветници биха станали за смях, ако свикат обществено обсъждане или референдум по въпрос, който вече са предрешили с влязъл в сила техен акт – парцелът с НКЦ да бъде застроен с пристройки и надстройки при максимални плътност и интензивност на застрояване и при отклонение от норматива и правилата. Решение, което не биха могли да отменят или санират до края на мандата си, а и занапред, поради необходимото квалифицирано мнозинство от 2/3, което никога няма да получат от ГЕРБ и ДПС-НОВО НАЧАЛО.

В допълнение, действията на общинските съветници по този казус отключват плътното и интензивно застрояване извън норматива в централната градска част на Поморие, което дава “зелена светлина” за съседен на общинската сграда-НКЦ парцел – незастроена частна собственост.

Ако Общински съвет – Поморие приеме със свое решение докладна записка ОС-258 от 26 март 2025 г. на кмета на община Поморие Иван Алексиев, със сигурност може да бъде счетено, че смъртната присъда на сградата-паметник на културата в сърцето на черноморския курортен град е подпечатана.
Биволъ ще проследи 29-о заседание на Общински съвет – Поморие, насрочено за 8 април 2025 г. от 10:00 ч., и ще информира обществеността кои общински съветници подкрепят унищожаването на културно-историческото наследство на своя град с пристройки и надстройки за жилищно строителство и магазини.

Това, което трябва да направят общинските съветници на Поморие, или поне тези от тях, които се водят “опозиция”, въпреки че 95% от докладните на кмета Иван Алексиев се приемат в местния парламент при пълно мнозинство с техните гласове, е: да отменят Решение № 520/27.05.2021 г. на Общински съвет – Поморие; да променят предназначението на сградата-НКЦ от “жилищно-търговска” в “обществена сграда”; да възложат на кмета на община Поморие да изготви задание съгл. чл. 125 от ЗУТ, във вр. с чл. 84 от ЗКН, с инвестиционен проект за реконструкция по автентични данни на сградата-НКЦ и да го внесе в НИНКН и Министерство на културата. Ако искат да не бъде унищожен архитектурният паметник на културата.

Реконструкцията на сграда паметник на културата в автентичен вид, без добавяне на пристройки и надстройки, носи редица предимства, които се свързват основно със запазването на историческата, архитектурната и културната ѝ стойност.

Едно от основните предимства е, че сградата ще остане вярна на своя исторически и архитектурен облик, като се запазват оригиналните детайли и стилови характеристики. Това е важно за съхранението на историческото наследство и културната идентичност на град Поморие, като сградата остава част от културната памет на местната общност и за бъдещите поколения. Запазването на автентичния вид допринася за дълготрайната стойност на културния обект и за идентифицирането на мястото с неговата история. Сградите, които са паметници на културата, притежават значителна историческа и архитектурна стойност. Ако се добавят пристройки или надстройки към тях, те ще променят автентичния им облик и ще нарушат историческата им идентичност. Реконструкцията в автентичен вид гарантира, че оригиналната архитектура и стил ще бъдат запазени за бъдещите поколения.

При добавяне на пристройки и/или надстройки ще се наруши визуалната хармония на сградата и на цялото градско пространство. Включването на нови елементи ще доведе до неестетични и несъвместими промени, които не съвпадат със стила и архитектурния език на оригиналната сграда, което неименуемо ще предизвика визуално разстройство.
Реконструкцията в автентичен вид помага за запазването на историческата визия на сградата, което е особено важно в групови архитектурни зони с културна и историческа стойност и така се предотвратява грубото визуално замърсяване. Запазването на автентичния вид осигурява и затвърждава вписването на сградата в контекста на околната среда и съхраняването на архитектурното наследство.

Трябва да се отчете, че запазването на автентичния облик на архитектурния паметник има висока стойност за туристите, които търсят неподражаеми исторически значими места. Сградите в автентичен вид привличат туристи и посетители, които се интересуват на първо място от историята и културното наследство на топоса. Съхранените обекти могат да се превърнат в популярни туристически дестинации, като едновременно с това спомагат за развитието на туризма в региона.

Една от основните ценности на историческите сгради е уникалната атмосфера, която създават. Запазването на автентичността им е начин да се отстоява и същността им — не само физическата структура, но и духът на времето и мястото, от което произлизат. Сградите, които съхраняват автентичния си вид, имат специален чар, неподражаем, който не може да бъде постигнат чрез добавяне на нови пристройки, надсройки или елементи.

Сградите паметници на културата, които се възстановяват в автентичен вид, увеличават стойността си в дългосрочен план и биват ценени, пазени и уважвани от следващите поколения като част от културно-историческото и архитектурно наследство. Те служат за символ на местната история и традиции.

Сградата архитектурен паментик на културата има дълбока социална и емоционална стойност за местната общност в Поморие, тъй като е свидетел на исторически събития и е част от обществено-политическия, социално-икономоческия, културния и здравния живот на града. Запазването на автентичния вид на недвижимата културна ценност ще съхрани нейната социална и емоционална стойност, като не се прекъсва връзката между хората и тяхната история и спомени.

Реконструкцията на сградата паметник на културата в автентичен вид има много предимства, а сред тях е и насърчаването на културния туризъм, който носи икономически ползи и за местния бизнес. Съхранените автентични сгради предлагат уникални преживявания за посетителите, които искат да се потопят в атмосферата на миналото и да се докоснат до него.

Световната тенденция сред архитектите и научните среди в последните десетилетия е все повече да се поставя фокус върху съхранението на автентичния вид на старите сгради, отколкото да се извършват радикални изменения чрез пристройки и надстройки. Тази тенденция е изразена в редица международни документи, архитектурни теории и практики, които подчертават важността на опазването на културното наследство и историческата автентичност.

Основен принцип в съвременната архитектурна практика е запазването на културното наследство за бъдещите поколения. Старите сгради са носители на история, култура и идентичност на общността и тяхното съхранение има не само естетическа, но и социална и историческа стойност. Много архитекти и урбанисти смятат, че по-ценен и устойчив подход е да се възстанови автентичността на сградата, отколкото да се променя драстично.

Съществува и нарастваща нагласа за екологично устойчивото строителство. Вместо да се строят нови сгради или да се добавят значителни пристройки с надстройки, да се възстановяват старите сгради е по-екологично, тъй като спестява ресурси и намалява въглеродните емисии, свързани с изграждането на нови конструкции и сгради.

В много страни съществуват строги закони за защита на културното наследство, които налагат задължения за реставрация и съхранение на старите сгради в техния автентичен вид. Организации като ЮНЕСКО също активно подкрепят тази тенденция и създават международни стандарти за опазване на културното наследство.

Съществуват многобройни критики срещу добавянето на нови пристройки или надстройки, които не съответстват на оригиналната архитектура. Когато новите елементи значително контрастират стилово, те разрушат визуалната, архитектурната и историческа стойност на сградата, а примерът за това, което може да се случи в Поморие, е доказателство. За много архитекти добавянето на модерни елементи, които не уважават историческия контекст, е не само визуално неестетично, но и социално неприемливо.

Въздействието на автентичната архитектура върху общественото възприятие на съответното място е много по-силно от това на модерни пристройки или надстройки, особено в контекста на съществуващия групов архитектурен ансамбъл в сърцето на Поморие, който ще бъде безвъзратно нарушен, ако процесната сграда-недвижима културна ценност част от него бъде претопена и заличена под натиска на алчността, наглостта, корупцията и некомпетентността, които устремено водят България към поредната Национална катастрофа.

Унищожаването на сградата на СДС ще унищожи всъщност и интегритета на целия Групов паметник на културата „Ансамбъл около църквата „Рождество Богородично“ , която оформя историческото ядро в централната градска част на Поморие. Плановете на кмета Алексиев целят практически построяване на съвсем нова сграда, без никакви архитектурни достойнства, която обаче да погълне историческата. Подобна реализация ще деформира драстично както нейния външен вид, така и културната и историческата ѝ стойност. Според експерти архитекти, практиката е измислена, за да се “шунтира” Закона за културното наследство, като се завземат терените на някогашните архитектурни бижута в българските градове. Тези действия противоречат на обществения интерес и нарушават принципите, заложени в ЗКН на Република България, както и в Закона за общинската собственост.

Според Закона за културното наследство паметниците на културата са обект на специална защита, за да бъде запазен автентичния им облик. В същото време Законът за общинската собственост уточнява, че общинските имоти трябва да се управляват така, че да се гарантира тяхната дълготрайна устойчивост и да се отчитат обществените интереси. Съществуващият проект за изменение на подробния устройствен план, с цел застрояване на парцела с историческата сграда архитектурен паметник на културата, както и предложението за увеличаване на плътността на застрояване и коефициента на интензивност на застрояване, поставят под сериозна заплаха уникалността и историческата идентичност на сградата-НКЦ, което е в отклонение от изискванията на съответните закони.

Същевременно сградата, която е публична общинска собственост, не е поддържана в мандатите на кмета на Поморие Иван Алексиев, като именно това е довело до влошаване на нейното състояние. Въпреки че за нея има възможности за реставрация чрез европейско финансиране, тя не е включена в нито един проект. Това поведение в възможно да бъде интерпретирано като умишлено оставяне на сградата да се руши, за да се подготви за частен инвеститор, който ще промени нейния облик, за да се облагодетелства от местоположението ѝ. Подобно действие, освен че е недопустимо, също така е в противоречие с ценностите и морала, свързани със съхранението на културното наследство и е престъпление.

Нещо повече, както показва и примерът с други реставрирани и възстановени паметници на културата в Поморие, като бившата митница (сега Галерия „Дечко Стоев“) и Пионерският дом, сградата-архитектурен паметник на културата следваше да бъде част от подобни инициативи. За съжаление, тя бе изключена от тези процеси, което още веднъж поставя под съмнение мотивите на местната администрация и кмета на града за нейното бъдеще.

Съгласно Закона за културното наследство и Закона за общинската собственост, кметът на общината има правото и задължението да поддържа, реставрира и управлява паметниците на културата общинска собственост и да следи и изисква опазването на недвижимото културно наследство на територията на цялата община. Кметът трябва да управлява и стопанисва общинската собственост с грижата на добър стопанин, който я пази от погиване и разрушаване и я поддържа в добро състояние в обществен интерес, съгласно нормативната уредба, и носи административна, имуществена и най-вече наказателна отговорност, ако неговите действия и бездействия предизвикват отрицателни изменения в обективната действителност, обществено опасни последици, засягащи отрицателно конкретни обществени отношения. В. т.ч,. ако не опазва паметник на културата, сградата-НКЦ общинска собственост, и не изпълнява задълженията си съгласно законовите разпоредби, свързани с опазването на културното наследство, в следствие на което се е стигнало до погиване на вещта, нейното увреждане или до застрашаването от унищожаване или повреждане.

С оглед на гореизложените факти и обстоятелства Прокуратурата на Република България трябва да се самосезира, или ще бъде сезирана, за да провери, установи и приложи закона, разкривайки обективната истина – налице ли са деянията, извършени от оправомощено длъжностно лице, което:

умишлено не е положило грижи за опазване на сграда-архитектурен паметник на културата, като я е оставило да се руши и да бъде в окаяно състояние – престъпление, свързано с унищожаване или повреждане на недвижимо културно наследство (неспазване на задълженията за опазване на недвижим културен паметник и неизпълнение на задължения за поддръжка на общинска собственост, което води до повреждането на архитектурния паметник);

е задължено да се грижи за чуждо имущество и не вземе необходимите мерки за запазване на това имущество или му причини вреди поради небрежност;

унищожи, повреди или доведе до влошаване на състоянието на културен обект, подлежащ на специална защита от закона;

е небрежено в изпълнението на служебните си задължения и ако действията или бездействията му са довели до значителни щети;

е задължено да се грижи за чуждо имущество, ако не вземе необходимите мерки за запазване на това имущество или му причини вреди поради небрежност;

с действията и бездействията си цели да набави облага (в особено големи размери) за себе си и/или трети лица, възползвайки се от служебното си положение и причинявайки значители вреди;

и др.

Държавното обвинение трябва да има предвид, че длъжностното лице е знаело за състоянието на сградата, имало е задължения по закон да я опази и е можело да вземе мерки за нейното опазване, но не е реализирало необходимите действия за защита на обекта. Налице са липса на предприети мерки за реставрация, консервация, реконструкция или поддръжка на сградата за дълъг период от време, които са довели до нейното повреждане и частично разрушаване. Пренебрегнато е задължението за осигуряване на средства за опазване на общински имот-паметник на културата. Доказателствата и свидетелствата са, че сградата е оставена да се саморазруши. По смисъла на Закона, правния и моралния кодекси, това е Престъпление.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 17 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сила

    20 2 Отговор
    Много ми харесва профила му , особено увисналата долна устна ....само по снимката , без да чета , ми става ясно що за същество е това ....за ГЕРБ се подразбира също само по снимката , те така изглеждат , герберопитеците !!!
  • 2 ИКОНОМИСТ

    29 2 Отговор
    Герберистката мафия ако върне откраднатите милиарди , държавата ни може да отпусне помощ дори и на МВФ .
  • 3 Mими Кучева🐕‍🦺

    4 8 Отговор
    Фараон Ивелин Първи ще оправи България!💋🦍🌈🤣🥳🖕
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Шишибойко брос

    16 2 Отговор
    Осиновената челяд на братя Шишибойко!
  • 6 Аз съм веган

    10 2 Отговор
    Физиономията на това казва всичко.
  • 7 Иван Грозни

    12 1 Отговор
    Колко още трябва да се доказва, че всичко свързано с прасчо и тиквата/едното храни другото и обратно/ е равно на грабеж, разрушение и беззаконие? МНОГО СА ВСЕ ОЩЕ/защото няма прокуратура и съд-купени са/ затова герб имат високи проценти при изборите.

    Коментиран от #13

  • 8 прекалено дълъга статия

    11 3 Отговор
    това сигурно е милионното доказателство че герб са мафия дебелия и той доган и той и какво ? народа прави ли нещо по въпроса ? това означава че на народа му харесва това!!!
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 име

    8 2 Отговор
    Стигнах до ГРУ разработило план за заселване на руснаци и си купували с държавна подкрепа имоти у нас. Робитех по морето до преди десетина години, изграждахме безжични и сателитни мрежи, видеонаблюдение и контрол на достъпа по комплексите. Руснаците, които си купуваха апартаменти, криеха реалната стойност на закупеното, щото не искаха държавата им да ги пита от къде толкова пари. Сделките минава на поне 5 пъти по-ниска цена от реалната. До тук с пасквила че ги купували с държавна подкрепа и ГРУ го организирало.

    Иначе за боко и шишо и хората им по места е ясно че не са стока, но нямам намерение да чета цялата статия за нещо, което всички знаем.

    Коментиран от #19

  • 11 Бл а т н а я Ро с и я

    4 3 Отговор
    Ицо широката е на ти с дрогата.Това в парламента е елита на нацията създадена 44та. От БКП/ДС
  • 12 Ха сега де...

    6 0 Отговор
    "...несменяемият му кмет Иван Алексиев оглавява и Областната структура на ГЕРБ."
    Ами на следващите местни избори отидете за риба или за гъби и пак оставете единствено платените и зависими избиратели да изберат кмет, а после си оплювайте брадата, че бил пак същия и бил несменяем!
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 9936

    2 0 Отговор
    Съдържанието на тази дълга статия е характерна почти без изключение за дейността на СДС -кметовете на нашите окръжни градове и тези край Черноморието. Особено за тези с повече от два мандата, които възприемат града си като тяхна частна собственост. Тъжна истина, но е факт, ако Бивол или някои други независими журналисти посмеят да разследват и тях!
  • 17 Реалист

    2 0 Отговор
    Какъвто народа такива и управляващите:) не ги жали тпнрите:) да събаря целия град ако ще:)
  • 18 Гост

    2 0 Отговор
    Нещо за Хасково, за Странджанско, за Разград?
  • 19 Гост

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "име":

    Чудно, с какви пари и с чие подпомагане си купуват жилища у нас, анадолските граждани?
  • 20 Истината е нелицеприятна

    1 0 Отговор
    Народец от безкритични и простимижжитуркии, ражда, отглежда и се дои от мафиотски потурки.
    Да не биха го избрали, не би разбойническо беззаконие видяли. А умните поморийски цаци го избират няколкократно. От последната гледна точка излиза, че цялата страна е пълна с много "умни" люде.