Възможността за добиване на евтина възобновяема електроенергия е един от най-актуалните проблеми на човечеството в днешно време. Получаването на енергия от морските вълни не е от вчера, но сега, шотландски и италиански учени предлагат нов вид електроцентрала.
Новите електрически централи в морето не са толкова евтини, но пък според думите на инженерите са далеч по-надеждни от съществуващите вече турбини. Иновационната централа има много по-малко количество движещи се елементи и е направена от особено високоякостни материали.
Изобретението е наречено диелектрически еластомерен генератор (DEG), а принципът му на действие е основан на създаване на свръхналягане във вертикални колони, в които са монтирани мембрани. Колоните се пълнят с вода, постъпваща от входящите вълни, като така се създава допълнително налягане на въздуха зад мембраните.
Един генератор може да произвежда 500 кВт електроенергия, което е достатъчно за около 100 къщи. Първите такива електроцентрали ще бъдат монтирани край бреговете на Шотландия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Токо
Коментиран от #2
15:03 14.02.2019
2 Надбавка или отстъпка?
До коментар #1 от "Токо":
Я пак прочети отново първото изречение?Още тази година, очаквам надбавката за зелена енергия да намалее наполовина, предвид повишаването на цените на въглищните централи. Ако не беше конкуренцията с ВЕИ, въглищарките щяха да поддържат високи цени на борсата през цялата година, а не само през зимата, когато почти нямат конкуренция в България.
Коментиран от #11
15:15 14.02.2019
3 гост
Коментиран от #7, #8, #14
15:24 14.02.2019
4 onq s konq
15:42 14.02.2019
5 Яшката
Коментиран от #12
15:47 14.02.2019
6 Миризлив пор
16:32 14.02.2019
7 Браво
До коментар #3 от "гост":
за компетентното мнение, за първи път чета смислен коментар и то по темата.16:57 14.02.2019
8 Зорлем
До коментар #3 от "гост":
И накрая според Евростат, именно в Германия и Дания токът е най-скъп за домашните потребители (с всички такси и данъци). Това всъщност е нещото, което вълнува всички потребители. Дреме им колко е нетната цена колко е брутната, но ти не спирай да обясняваш колко им била ниска производствената цена.Коментиран от #9, #10, #13
17:20 14.02.2019
9 Миризлив пор
До коментар #8 от "Зорлем":
Въпросната нетна цена за която говориш идва от поддръжката на мрежата. За разлика от нашата енергетика където всичко е "заспало" около 1960-1970 година ТАМ се правят сериозни инвестиции във мрежата като изграждане на нови съоръжения и подмяна на старо оборудване за да се повиши надежноста (образно да не ти гасне тока) - тук каквото има това се реставрира. Отделно хората които работят в енергетиката са с едни от най-високите заплати, ако тук обикновен бачкатор взема нетно около 400-600 евро месечно то ТАМ вече говорим за 3-4000 евра минимум + овъртайм-а. ТАМ стандарта на живот е достатъчно голям за да си го позволят, отделно газификацията масово се ползва за отопление и готвене, когато ползваш ток само за крушки и 1 хладилник не се усеща.17:38 14.02.2019
10 Цени
До коментар #8 от "Зорлем":
Ако борсовите цени бяха по-високи, например като в България, тогава вече може да си представиш колко щеше да струва токът в Германия. А какво ще кажеш за тока за бизнеса в Германия, като крайна цена включително такси и данъци? Напук на всички хейтъри е по-евтин отколкото токът за българския бизнес. Затова германците не се оплакват от цената на тока. Имат индустрия, заради която стандарта е висок и процента на сметката за ток спрямо доходите е в пъти по-нисък от този на българския потребител. Ти продължавай да им се подиграваш, че са прости.20:20 14.02.2019
11 Toko
До коментар #2 от "Надбавка или отстъпка?":
Ми объркал си се ! Няма да намалее надбавката за зелена енергия.Ще порасне. Ще порасне и таксата за задължение към обществото , тя пък се плаща от фирмите , така фирмите плащат два пъти надбавки.20:43 14.02.2019
12 Русие
До коментар #5 от "Яшката":
Ми те мужиките са го измислили това , още преди Едисон да измисли крушката . Пише го във великая съветска енциклопедия .20:59 14.02.2019
13 Антиелектрика
До коментар #8 от "Зорлем":
Те троловете на ползват ток за бита, защото НПО-то им плаща сметките. А и германците били много доволни, че токът им е 5 пъти по-скъп оттук, защото доходите им официално са 3 пъти по-високи - https://money.bg/economics/kakvi-sa-realnite-zaplati-v-germaniya.html. Толкова са доволни германците, че дори са най-големите скептици в ЕС, относно електромобилите - https://money.bg/auto/germantsite-sa-nay-golemite-skeptitsi-za-elektricheskite-avtomobili.html Все някога ще дойде Видовден и наглите лъжци от НПО-тата ще бъдат налюбени от доволните хора по света.Коментиран от #16, #17, #18
21:13 14.02.2019
14 Язе
До коментар #3 от "гост":
Наистина добър коментар но само да добавя-Почти всички продаващи зелена енергия я взимат от.....АЕЦ-а.Купуват я евтино и след това я препродават на доста високи цени.Чиста работа.Дори имаше договор според който фотоволтаиците били на....32часа слънцестоене за денонощие.21:47 14.02.2019
15 Цени изкупуване на зелен ток
Реално, ако си изградил фотоволтаична централа за собствени нужди и в определени часове тя произвежда повече, отколкото ти реално консумираш, съответното разпределително дружество е длъжно да ти изкупи тази в повече произведена енергия по цена за слънце. Тя е диференцирана по вид първичен източник - за слънце е 78.98 лв. за мегаватчас, вятър 67.06 лв., водни - около 69 лв.
21:54 14.02.2019
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Посмали манго
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Изчислени в евро, цените на тока са най-ниски в България (9.8 евро за 100 квтч), Литва (11 евро) и Унгария (11.2 евро), а най-високи - в Дания (31.3 евро), Германия (29.5 евро) и Белгия (27.3 евро).В разглеждания период най-голямо поскъпване на тока за домакинствата е имало в Румъния (+14.1%), Естония (+11.7%), Холандия и Хърватия (+9.2%), а най-голямо поевтиняване в Полша (-4.3%), Гърция (-3.6%), Латвия (-3.5%), Малта и Германия (-3.5%).
22:39 14.02.2019
18 Честито
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Същевременно в БългарияОще в началото на годината бизнесът предупреди за драстичен скок в цената на тока, който използва, с между 30 и 65%. Прогнозира се шоково поскъпване на основните храни и стоки, които купуваме с между 5 и 10% при крайния продукт.... Харесва ли ти пътя по който сме тръгнали?
Коментиран от #19
22:47 14.02.2019
19 Миризлив пор
До коментар #18 от "Честито":
И кой ток е поскъпнал? Реално ако се направи аналогия на пазара на ток с пазара на краставици - Ти си потребител и потребяваш по 200 кг дневно, отиваш при производител, стискате си ръцете за цена и той изорава, насява и произвежда необходимото ти количество на определената цена, "излишъка" отива на сергия на пазара на пазарна силно променлива цена. Реално друг потребител не го кефи това а отива на пазара и всеки ден си купува по 200 кг краставици на цена "на пазара". Да де, но там вече има проблем - ако има много сергии с много стока и няма кой да купи се продава под себестойност, обаче производител който е претърпял вече загуби и не му се работи на загуба просто другата година сее само колкото да задоволи предварителните договори и не излиза на пазара или излиза с много малко. В един момент на пазара сергиите остават прекалено малко и цената скача по естествен път. Това е разликата между нашенския и западния бизнес - ТЕ пазарят по предварителни договори а ние тук "от днес за утре". Реално хората с предварителни договори почти не са усетили промяната.Коментиран от #20
09:05 15.02.2019
20 Търсене и предлагане
До коментар #19 от "Миризлив пор":
Абсолютно прав си за принципа на търсене и предлагане. Да се върнем сега в българската действителност. Единствените които могат да предложат адекватни количества електроенергия в момента са две-три големи държавни централи. Предлаганите количества зависят от тях. Е как тогава, може да има недостиг, след като имат още 30 40% запас от мощностен капацитет! Просто намаляват предлагането за да се вдигне цената, защото знаят, че потребителите нямат избор и ще купят на каквато и да е цена. Истинска пазарна цена може да се получи само когато има реални конкуренти на пазара, които да предлагат конкурентна цена за да се борят за пазарен дял. Това може да се случи само с децентрализация на производството както в Германия. Там всяко частно лице, всяка кооперация или всяка община, може да участва на търг за изграждане на нови мощности, като се избира участника предложил най-ниска цена. Започват да изкупуват капацитета от участника предложил най-ниска цена, и продължават със следващият, докато се запълни целия планиран капацитет. Обикновено предлаганите цени са под пазарните и субсидии ще са необходими единствено, ако цената се срине под предложените цени. Намираш ли някаква прилика с нашата действителност? Тук доскоро и дума не даваха да се издума за децентрализацията на производството. Добре че е от Европа ни натискат и макар и бавно, нещата се случват. Скоро и битовите клиенти ще усетят какво значи пазарни цени.Коментиран от #21
11:06 15.02.2019
21 Миризлив пор
До коментар #20 от "Търсене и предлагане":
Прав си но нека ти обясня къде се бъркаш - пак да се върнем на пазара за краставици. Производителя за да изкара краставиците на пазара му трябва технологично време примерно 2 месеца - да наеме хора, да изоре, засее и след това да изчака да станат за бране. Така рисковете по веригата се минимализират няма складове, търговци и ценови сътресения, няма и брак т.е. загуби за производителя, тези които са си поръчали предварително реално нямат проблеми. В енергетиката е същото - производителя си прави сметката колко да произведе за да може да продаде на печалба там складове няма и за това цената е толкова чувствителна, колкото и да даваш за пример Германия там е същото само къде всичко там е с предварителни договори и цената "от днес за утре" е доста разтеглива . Тук проблема с цената е за "ден напред" т.е. и да искаш 2 тона краставици от днес за утре няма как да стане и ще ти кажат че има недостиг - технологичното време да изкараш 1 краставица и 10 тона е примерно 2 месеца, така че играеш с наличностите на пазара, ако има някой произвел и се чуди какво да ги прави си на печалба, ако няма свободни количества плащаш сериозно. А този с предварителния договор - неговата цена си е каквато е договорил, тя не се пипа.Коментиран от #22
12:27 15.02.2019
22 Сравняваш краставици с портокали
До коментар #21 от "Миризлив пор":
Където се говори за борсови цени, почти винаги става въпрос за ден напред, независимо дали говорим за България или Германия. когато говорим за ден напред има достатъчно технологично време за въглищните централи да предвидят мощности. Няма как да реагират на пазара час напред, който вече се влияе от неравномерностите на потреблението. Този пазар вече се нуждае от високо маневрени електроцентрали, които по принцип си работят на високи цени. Съществува и балансиращ пазар, който поема несъответствията между поръчаната и използваната енергия. Дългосрочните договори за които говориш, обикновено се сключват за базовите мощности, които не се променят за цялото денонощие. Тези количества енергия се продават за месеци напред, но не си прав че са на ниски цени. Обикновено са на средната предполагаема цена за периода, като в един ден с повече слънце или вятър са по-високи от пазар ден напред, а при липса на вятър и слънце са по-ниски. В общи линии цената е игра на тото и за купувача и за продавача, но гарантира и на двете страни сигурност за производството/доставката. При всички положения колкото повече са участниците, толкова по-голяма е възможността всичко да става на пазарни принципи. В момента съществува монопол на производството, следователно производителите почти еднолично определят цената на тока. Ако всяка община имаше собствени мощности за производство на ток, щеше да има реална конкуренция на цените. Същевременно, две трети от произведената енергия нямаше д12:54 15.02.2019
23 Сравняваш краставици с портокали
Коментиран от #24
12:55 15.02.2019
24 Миризлив пор
До коментар #23 от "Сравняваш краставици с портокали":
Сам казваш че е въпрос на тото за цената. До едно време търговците натискаха цената надолу, после дойде равносметката отнесоха го шефовете на някои централи за лоши резултати и решиха да играят на сигурно. След като казваш всяка община да си произвежда енергия следва естествения въпрос - от какво?Коментиран от #25
13:28 15.02.2019
25 Има доста примери
До коментар #24 от "Миризлив пор":
Много общини и кооперативи на запад си произвеждат сами голяма част от енергията от каквото има налично в региона. Слънце, вятър, вода, биомаса, а в краен случай природен газ. Както казах в предишното мнение, дори при отопление с газ, може да се използва всичката енергия, която се съдържа в него. Газовете когенератори са изключително маневрени и влизат в режим за няколко минути, а мощността им се регулира в широки граници в рамките на секунди. Спокойно могат да се ползват като пикови централи, за които се плащат най-високите цени. спокойно могат да поемат и студеният и горещият резерв, вместо той да се плаща на централи, които е малко вероятно да работят през годината, а когато се наложи да се ползват, има вероятност да не могат, както се случи по-миналата година. Когато много на брой такива централи са пръснати из цялата страна, могат да се задействат дори когато има проблем с някой от далекопроводите, за да не стоят хората на свещи в екстремни ситуации или пък има локално натоварване. Освен това, няма да се налага да се плаща такса пренос високо напрежение на НЕК, освобождава се свободен капацитет на далекопроводите, а загубите намаляват. Освен това и потреблението намалява на ток, защото отоплението и горещата вода се осигуряват от излишната топлина от централите и не се налага да се използва електроенергия за тези цели.Коментиран от #26
13:51 15.02.2019
26 Миризлив пор
До коментар #25 от "Има доста примери":
Соларната енергия е една от най-скъпите и непридвидима за съжаление, мини-вецовете също не са за всеки, обикновено все "наши хора" се уреждат и правят простотии, вятърните са трън в очите на еколозите и само проблеми правят, газовите теоретично са ОК Но пък не забравяй че газта тук е в пъти над цената на немската т.е. пак е нерентабилно освен ако не се казваш А.Д. и си имаш конвертиран въглищен ТЕЦ на газ и ти плащат за студен резерв. Колкото до биогазовите когенератори - има монтирани в София 3х1 мегават, от утайката на пречиствателната станция правят метан който горят. Там обаче нещата са на концесия. В общи линии цената на енергията която предлагаш си е доста по-висока от пазарната.Коментиран от #27, #28
14:08 15.02.2019
27 Соларна
До коментар #26 от "Миризлив пор":
По-горе сметнах себестойността на соларната енергия. Скъпо ли ти се вижда 7ст/квч за собствено ползване? Пропускаш факта, че ако общината, населеното място или дори входа на блока са производители на енергия за собствено ползване, няма да плащат всички данъци и такси върху нея, а те са повече половината от крайната цена на електроенергията.22:29 15.02.2019
28 Упс!
До коментар #26 от "Миризлив пор":
Объркал съм се. Сметнал съм цената за фотоволтаичната енергия. Соларната инсталация за гореща вода е много по-евтина, а КПД и е много по-добро и за годината се усвояват повече киловатчаса, отколкото фотоволтаиците. Следователно себестойността на киловатчас е много по-ниска от 7 стотинки. Неслучайно слънчевите топлофикации стават все по-разпространени. Когато има изградена Топлофикация, способите за затопляне на водата могат да бъдат няколко вида, за да се усвои всичката налична топлинна енергия, от различни процеси, а само при нужда да се доподгрява специално с горивни процеси22:59 15.02.2019
29 Миризлив пор
10:19 16.02.2019