25 Януари, 2021 14:26 50 442 68

Защо паркирането с "навит волан" не е препоръчително?

  • автомобил-
  • паркиране-
  • волан-
  • колела-
  • съвети

Защо паркирането с "навит волан" не е препоръчително? - 1

Някои шофьори никога не оставят колата на паркинг без да изправят колелата, защото вярват, че оставяйки колата с "навит волан" това значително намалява ресурса на кормилната система. Други, смеейки се ехидно, смятат това предположение за напълно глупаво и не мислят за такива дреболии, паркирайки колата си. Но на чия страна е истината?

Оставяйки кола с колелата настрани на обществен паркинг, на първо място показвате неуважение към други автомобилисти (освен ако, разбира се, не говорим за паркиране на път с наклон). Понякога подобна на пръв поглед незначителна небрежност пречи на по-неопитни шофьори да маневрират в тесни пространства или блокира тясно място за паркиране, в което малка кола може да паркира.

Това обаче не е въпрос само на култура на шофиране или в нашия случай паркиране. Ситуацията е интересна и от техническа гледна точка. Има мнение, че дългосрочното паркиране с обърнати настрани колела е опасно за части и възли от кормилната система. Но наистина ли е така?

Връщайки се към противоречията между привържениците на тезата „паркирането с "навит волан" е опасно за кормилната система“ и на онези, които смятат, че „това е пълна глупост“, заслужава да се отбележи, че и двете страни са и прави, и грешат. Няма единна техническа препоръка по този въпрос. Всичко зависи от вида на усилвателя, използван на определена кола, но има и нещо друго, по-интересно.

Специалисти обясняват, че при автомобили с хидравличен усилвател по време на дълго паркиране с колела в крайно положение ресурсът на системата наистина намалява, а с това и ресурсът на части от окачването, които са под напрежение.

В първия случай помпата на сервото и другите компоненти получават повишено натоварване, което води до ускореното им износване. Освен това съществува риск маслените съединения да бъдат повредени. Гумените такива могат да се напукат поради прекомерно напрежение. Що се отнася до шарнирите, в резултат на дълго паркиране с обърнати колела, страдат най-вече гумените части от тях, които губят своята еластичност.

Прави впечатление, че за автомобили с електрическо усилване на волана паркирането с обърнати колела не е толкова вредно, тъй като агрегатът не работи за сметка на помпа, както при хидравличен усилвател, а усилието се създава благодарение на работата на електрически мотор.

Съвсем логично е, че видът на усилвателя на кормилното управление не влияе върху целостта на и те отново са под напрежение. Ето защо, преди да изключите запалването, има смисъл да проверите положението на колелата и, ако е необходимо, да го коригирате.

... И накрая, нека разсеем друг популярен мит, свързан с обърнатите колела. Някои шофьори сериозно вярват, че това предпазва автомобила от репатриращата техника. Наистина е проблематично да се вдигне кола с навит волан, но не е невъзможно, а операторите на т.нар. паяци имат много опит с подобни ситуации и едва ли ще спрат от положението на волана и респективно - колелата.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 76 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 333

    266 14 Отговор
    Помпата на хидравликата на волана не работи при паркиран автомобил. Нищо няма да и стане ако седи така, дори да стои с години. Вредно е да се държи волана в крайно положение при паркиране, и то се чува, че помпата се мъчи. Вероятно това е описано в оригиналната статия
    Обърнатите колела са особено полезни при паркиране на наклонен участък. Като опреш колелото в бордюра, колата ти никога няма да потегли по надолнището.

    Коментиран от #15, #35, #38

  • 2 Добре съм

    246 25 Отговор
    Аз не оставям навит волан защото това е неуважение към другите шофьори. Това мисля всеки път когато отивам към психиатъра ми

    Коментиран от #41

  • 3 мислещ

    171 26 Отговор
    По-голяма дивотия не бях чел. Първо, въртенето на едно място на колата товари много повече и е глупаво да се прави просто защото "било неуважение към другите шофьори", което пък е другата голяма глупост. Ако на някого му пречат гумите, значи е прекалено близо и именно това е неуважение, да не можеш да се качиш или да маневрираш, защото са се залепили за теб без да мислят или да им пука.

    Коментиран от #7

  • 4 Винету

    74 11 Отговор
    А тези които нямат кола? Какво да четат?

    Коментиран от #6, #17, #68

  • 5 ми , не

    83 6 Отговор
    Даже на баир е задължително ...

    Коментиран от #55

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 мислещ

    5 5 Отговор

    До коментар #3 от "мислещ":

    *Въртенето на волана, имах предвид
  • 8 причина

    82 8 Отговор
    Има една единствена смислена причина и тя е някой нескопосан шофьор да не отнесе колелото, барабар с предницата. Бях паркирал така преди години и когато някакъв мина досами моята кола с бясна скорост, леко зажули боята на бронята. Само с малко паста се оправи. Но като беше "пернал" навитото колело - познайте. На външен вид почти нищо. Но иначе цял изкривен "ботуш", няколко накрайника и носача за смяна, АBS, полуоска, джанта, нов реглаж на предница и още куп неприятности.
  • 9 Радо

    47 33 Отговор
    От 25 години паркирам със навит волан и нямам проблеми.

    Коментиран от #36, #51

  • 10 666

    85 0 Отговор
    навит волан се оставя,когато колата е паркирана по стръмно нанадолнище към бордюра,ако се съмняваш в ръчната си спирачка.
  • 11 Бахари Захаров

    51 14 Отговор
    Питайте японците защо на кораба искаха всички автомобили, които превозвахме за Европа да са с изправени гуми. След товаренето минаваха и преглеждаха всеки един автомобил дали е с прави гуми. И на мен ми обясниха нещо подобно за хидрото, но тогава не успях много да ги разбера.

    Коментиран от #31

  • 12 Пурко

    44 42 Отговор
    Като чета коментарите по тази статия и се убеждавам за пореден път колко неграмотен и неук народ сме! За това си заслужаваме и същите управници! То бива бива ама то нашето не се трае веки!!! Боже пази България от българите!!!
  • 13 Пине

    69 15 Отговор
    Ако правиш сложно паркиране на сравнително тясно място, по добре да оставиш гумите завити за да излезеш по същия начин по който си влязал!
  • 14 123

    69 9 Отговор
    Ако на всяко паркиране се изправя волана на място, със сигурност ще се съкрати живота на системата
  • 15 type-R

    42 16 Отговор

    До коментар #1 от "333":

    Точно така ми е протичала рейка. Бях дал колата за пребоядисване на детайл, като идвам да си я прибера, какво са правили не знам, но: колелата в крайно положение и локвичката под тях - налична! Всеки сам избира как да троши колата си, най-лесния начин е небрежно отношение и нечетене на ръководството на потребителя!

    Коментиран от #29

  • 16 1234

    20 12 Отговор
    Пълна простотия...
  • 17 Fucker

    25 1 Отговор

    До коментар #4 от "Винету":

    Ами да четат статиите на Вени!
  • 18 Бай Хоенгии

    36 8 Отговор
    Тъпо е да спреш на равно и да си оставил навит волана. На наклон за всеки случай да опре в бордюра - ок, но иначе е тъпо. 00'те години беше модерно, да спреш и да завиеш с 18-ката или 19-ка джанта, да се виииижда хаха.
  • 19 любител

    52 15 Отговор
    не сте прави .при паркиране на малко място както влезеш с навит волан така ще излезеш а ако някой му е тясно от една педя издадена гума да си отива на село да паркира на къра.там место бол.
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Фончо

    38 12 Отговор
    Скъсани маншони е резултат от постоянно паркиране с навит волан.
  • 23 РАДИО ЕЛТО

    51 12 Отговор
    Две коли марка Ауди имаме.даже им вземам воланите вкъщи вечер да си бибиткам в кревата
  • 24 Fon4o

    33 15 Отговор
    Аз пък навивам гумите по посока на улицата, защото иначе винаги има някой малоумник да се навре в теб и да ти отнесе огледалото !!!

    Коментиран от #33

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Да бе

    48 3 Отговор
    Основният проблем е износването при въртене на място. Винаги, когато може, трябва волана да се върти с движение, дори малко. Другото са глупости.
  • 27 CL500

    10 16 Отговор
    При оставяне на волана 'навит' в крайно положение и оставиш колата така за определено време, е много вероятно после да не ти заработи сервото, като запалиш. Примерът е за Мерцедес W211 (проблемът е разрешим, все пак).
  • 28 Марио

    29 11 Отговор
    Има много логика в написаното в статията, ама тук много от коментиращите са "дървени философи"
  • 29 Criminal

    49 6 Отговор

    До коментар #15 от "type-R":

    От 14 години я паркирам пред нас, на педя от стената с гуми навити на ляво.........сменил съм 4 коли от различни производители и не съм ремонтирал рейка......а проблемите с шарнири и тампони идват от прекрасните ни пътища...........
  • 30 1122

    41 0 Отговор
    И истинската версия е,че когато спираш на улица с наклон/не на паркинг/ колелата се обръщат в една от посоките ,в случай че тръгне или бива бутната случайно,така ще се опре в бордюра и няма да тръгне по наклона на улицата и да направи произшествие.Освен ръчната се включва или първа или задна скорост,в зависимост накъде гледа предницата на колата.С вкючването на скорост се дава контра на колата/още една спирачка/.

    Коментиран от #49

  • 31 За това

    9 19 Отговор

    До коментар #11 от "Бахари Захаров":

    Когато навиеш до край волана преди спиране на двигателя няма проблем.Колата може да стои така няма да се повреди нищо.Проблема идва когато решиш да е стартираш.На помпата нищо няма да и стане.
    1.Натоварва се зверски акумулатора и стартера които завърта маховика,валовете ако са три буталата под висока компресия и за капак помпата. 2.Напълно е възможно да се скъса семеринг на кутията и маслото да изтече.Налягането е брутално.

    Коментиран от #45

  • 32 Дедовия

    14 7 Отговор
    Без да навиваш воланя можеш да паркираш само на ливадата на село!
    Ами шопски гараж как ще правим,г-н Славчов?
  • 33 нАКа 47

    14 7 Отговор

    До коментар #24 от "Fon4o":

    Супер! Някой, като ти смачка джантата и ти скъса окачването, по-евтино ще ти излезе.

    Коментиран от #34

  • 34 Рмн

    10 6 Отговор

    До коментар #33 от "нАКа 47":

    Няма начин да не е шега това, което казваш! Мислил ли си си когато караш със 100, какви натоварвания понасят тези същите части? Щяла да ми се смачка джантата! Това е шега, не може да е истина!
  • 35 ХХХХ

    17 5 Отговор

    До коментар #1 от "333":

    Въртенето на място скапва гумите( късат се парченца от протектора, особенно при зимните те имат по финен рисунък на протектора) това е факт. Патитил съм си от това.
    Затова трябва да се избягва винаги, когато е възможно.

    Опиране на колелото, но не при завит докрай волан.

    Наистина оставянето в крайна точка на завиване при паркиране на хидравличните усилватели е не желателно. Товари се помпата докато угасиш двигателя(тя е директно от коляновия вал), а при палене двигателя дава допълителен товар на стартера.

    Коментиран от #62

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 аха

    25 10 Отговор
    Само Мерцедес има право да паркира така,всички останали изглеждат глупаво
  • 38 бобо

    6 5 Отговор

    До коментар #1 от "333":

    А какво става когато сутрин, запалиш и оставиш колата 1-3 минути да позагрее маслото, и си забравил че волана е навит до края?

    Коментиран от #39, #40

  • 39 Дженев

    20 7 Отговор

    До коментар #38 от "бобо":

    С хидравлични рейки си е проблем.Два три пъти оставена с навит волан не е проблем ,но редовно- единият маншон е разтегнат докрай, другия е свит и стоейки така се прокъсват и вие няма дя го забележите веднага.Водата и прахта ще свършат останалото.Относно паленето с навит волан ,колегата да не се заблуждава .Нищо особено за помпата, Тя така или иначе завърта веднага с двигателя и нищо не провокира "зверско" налягяне.

    Коментиран от #57

  • 40 Гандалф

    7 5 Отговор

    До коментар #38 от "бобо":

    Ми точно нищо, защото докато не пипаш волана маслото минава спокойно през клапана без да товари помпата

    Коментиран от #58

  • 41 Иван

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "Добре съм":

    С навит волан, габарита на колата се увеличава, а това не е добре особено при маневриране в тясни улички с много паркира ли коли.
  • 42 Каруцарят

    8 3 Отговор
    Има ли значение на коя страна е навит волана? Въпрос, който си заслужава още стотина коментара.
  • 43 Бай Шиле

    7 4 Отговор
    Дебатите тук приличат на "колко дявола могат да стъпят на върха на игла". Учудва ме ,че автомобилистите не обсъждат неадекватни текстове от ЗДП,а се веселят с глупости.
  • 44 КонТрол

    2 5 Отговор
    Уникална тъпня.
  • 45 Criminal

    12 1 Отговор

    До коментар #31 от "За това":

    Имаш ли идея от устройство на ДВГ и скоростни кутии, и какво общо има кутията с хидравличната помпа, задвижвана с пистов ремък.......и всяка една хидравлична система има предпзно-преливен клапан, който служи за това....отваря се над определено налягане, за да не цака меките връзки и помпата............
  • 46 Reptile

    5 2 Отговор
    При модели със задно предаване наклона по вертикалата на колелата е сериозен, което значи, че шарнирите и най-вече техните уплътнения са под напрежение.
    Да, изправянето на колелата всеки път товари помпата, но пръта на рейката остава в крайна зона, която нормално не се ползва - не завивате на пълен волан при нормално каране, нали?! В крайните си зони пръта има налепи, които увреждат уплътенията на рейката - ФАКТ!
    Именно поради горната причина, когато се подкара стара кола, която не е карана дълго време рейката често протича.
  • 47 Коломбо

    5 2 Отговор
    Е ако съм залепил буквално от едната страна до тротоара, който е прилично висок /а не за украса да речем/ как ще ме вдигнат само от едната страна ли? :) А при навит волан и изкочила гума се пазим от некадърни паркиращи индивиди - което не е съвместимо с горе изложеното за паяците!

    Коментиран от #48

  • 48 паяка

    2 0 Отговор

    До коментар #47 от "Коломбо":

    има си начин и за такива тарикатлъци, повярвай ми ;) Като видиш как става ще съжалиш, че не си оставил достатъчно място от четирите страни...
  • 49 Oxoxo

    2 1 Отговор

    До коментар #30 от "1122":

    Браво, най тония коментар направи тук.
  • 50 Специалиста

    13 2 Отговор
    Драги читатели когато се навие волана на пълен ляв или десен се създава хиперналягане в хидравличната помпа , след като загасите автомобиления двигател спира да го има . Има 2 броя маншони който пазят рейката така че няма износване . Единственият проблем е , че ви стърчат гумите и някои професионалисти могат да ви ги закачат с техните гуми.
  • 51 Да ама не

    7 3 Отговор

    До коментар #9 от "Радо":

    А дали заради паркирането с навит волан не сменяш по-често гумените маншони на каретата - разтягат се много при навит волан и ако са поостарели и/или втвърдили се късат по-лесно
    А при някой коли при навит волан се променя и страничния ъгъл на колелото...е защо трябва да седи излишно под напрежение шарнира и другите ябълковидни съединения като просто може да изправиш волана
  • 52 psf

    4 0 Отговор
    На някой места за смяна на масла, ако откажеш да го направиш с тяхно масло а искаш със свое, твърде възможно е скоро след това да усетиш, че каретата на полуоските чукат, при завиване на колелата на голям ъгъл и при увеличаване на режима на двигателя. Сигурен знак, че си бил наказан със срязани маншони, за това че си ги лишил от възможността, да ти пробутат фалшиво масло!
  • 53 Шаран БГ

    9 1 Отговор
    Поне 15 % от водачите на автомобили в напрегнато градско движение не дават " мигач " . "Пазят в тайна" посоката си на движение от останалите участници в това движение.
    Други 15 % включват пътепоказателя в момента , когато започнат да извършват маневрата или малко след като са я започнали !!
    Или една трета / 1/3 / от шофьорите не са таман !!!
    Тука сте заплакали за " усукани " търкалета при оставена на паркинг каруца." Страшно " е за другите мераклии да паркират.
    Просто уДжас!!
  • 54 psf

    3 3 Отговор
    Тази статия е валидна най вече за автомобили с марката на Мерцедес, защото при тях, когато волана е завит на голям ъгъл, предните колела се накланят и вертикално, осъществено от отклонената от вертикалното положение, ос на завиване. Това конструктивно решение подобрява усещането при шофиране, но е свързано с това, че създава странична сила към рейката, когато автомобила е с отклонени колела, при покой. Не случайно на снимката в началото на статията е показан автомобил Мерцедес.
  • 55 Ей тъй на

    2 0 Отговор

    До коментар #5 от "ми , не":

    На български се казва по наклон ................
  • 56 Сандо

    1 3 Отговор
    Колите който имат задно предаване, като навиеш пълен десен не може да ги вдигне паяка.
  • 57 ХХХХ

    5 0 Отговор

    До коментар #39 от "Дженев":

    Зверското налягане се провокира от крайното положение на рейката.
    Заради конструкцията на системата в крайно положение помпата прекарва масло само през предпазния клапан за максимално налягане, който няма и нужния дебит.
    От това следват две неща претоварване на помпта(бързо скапване на ремъка и помпата) и загряване на маслото.
    Производителите пишат в инструкциите да не се задържа волана в крайно положение за повече от няколко секунди.

    Коментиран от #65

  • 58 ТЦ ТЦ

    2 1 Отговор

    До коментар #40 от "Гандалф":

    Клапанът го отваря налягането. Налягането на отваряне на клапана е ПО-ВИСОКО от работното налягане на помпата. Ако не е по-високо, клапанът ще отвори преди да се е задвижила рейката и колата няма да завие.
  • 59 Точно така

    4 0 Отговор
    Разбира се, че е добре воланът да бъде изправен. Повечето шофьори го въртят обаче излишно, както ускоряват излишно, а после натискат излишно спирачките. Тъп е обаче онзи, който спира, а след това изправя волана. Воланът се изправя като част от паркирането, докато колата е още в движение, не след като спре. Поняли?!
  • 60 Тук

    2 1 Отговор
    Са се събрали много механици и философи. Личи си, че караме най - старите коли в Европа.
  • 61 ЧИБА МУТРА

    1 1 Отговор
    АМАН ОТ МЕНТЕТА В БЪЛГАРИЯ ! ВСЕЗНАЙКОВЦИ !
  • 62 Директ Директоров

    2 0 Отговор

    До коментар #35 от "ХХХХ":

    Директно е хидравличната помпа ама през ремък. При оборотите на стартер натоварването не е толкова голямо че да пречи. Като запали двигателят вече няма никакво значение. Ако налягането е по-високо от определена стойност сработва предпазният клапан. Виенето което се чува всъщност е хидравличната течност минаваща през клапана. Ако това налягане е страшно за рейката то това значи, че тя е за обслужване. Маншоните купени от магазин за левче се късат като се изпълнят но това ще се случи и в по-стегнат завой. Хидравличният усилвател на управлението на автомобила служи на човека за да му улесни живота. Всичко друго са празни приказки.

    Коментиран от #64

  • 63 РАЗ ДВА

    0 0 Отговор
    Егати простата статия!
  • 64 ХХХХ

    1 1 Отговор

    До коментар #62 от "Директ Директоров":

    Високото налягане износва помпата (не става от един път).
    Повечето помпи са зъбни. Те работят с течност(масло) която почти не се свива. Тези помпи при затворен изход(както е при зъвъртян волан до края) за няколко оборота вдигат налягането до максимално възможното.

    Да помпата е на ремък, но нов ремък не приплъзва.
    В случай, че приплъзва това спасява помпата, но при някой двигатели това износване на ремъка (задвижва и разпредилителния вал) може да доведе до основен ремонт.

    Обикновенно не се чува звука от предпазния клапан на помпата, а виенето е звук от преплъзвана ремъка по шайбата на помпата.
  • 65 333

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "ХХХХ":

    Задържането е друго, обяснил съм го. При навит волан помпата си е на празен ход. Ако напънеш волана до край и го държиш така помпата не е на празен ход, товари се извънредно, и даже се чува. Това пише в инструкциите. А маншоните стоят опънати, да, но би трябвало да са проектирани да не са прекалено опънати. Но е нормално да се проверяват и подменят, и не са вечни.
  • 66 Man thx

    0 0 Отговор
    Остави волана на камион навит и като му падне въздушното налягане гледай на кво приличат калниците
  • 67 The Driver

    3 0 Отговор
    При паркиране на наклон, ВИНАГИ завъртам волана с цел предпазване от инциденти при нежелано потегляне....НАВИК.
    Това е нещо като: Не насочвай пушката към друг(ако не се налага), дори и празна да е.
  • 68 Ceco

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Винету":

    Нещо за covid 19