25 Март, 2021 11:20 15 720 46

Това е първото съветско туристическо мотопедче

  • верховина-3-
  • турист-
  • мотопед-
  • ссср

Реставрираха единственото съществуващо копие на Верховина-3 Турист

Това е първото съветско туристическо мотопедче - 1

Блогърът OlegAC разказа за една уникална съветска находка. Той намери единственото съществуващо копие на модела Верховина-3 Турист, първият съветски мотопед за пътувания. Този "Турист" е произведен от Лвовския завод за мотоциклети през 1971 година.

Туристическата версия е базирана на модела LMZ MP-048 Верховина-3, но се различава от стандартния мотопед по страничните багажници, които са част от стандартното оборудване, както и по ветроупорното стъкло. Още през 1972 г. производството на "Турист" е ограничено и експертите са съгласни, че са произведени много малко такива мотопеди - говорим дори не за хиляди, а по-скоро за стотици от тях.

Това е първото съветско туристическо мотопедче

Реставраторите на модела не са успели да намерят всички оригинални части. Калниците, предното стъкло, стойките и чантите на реставрирания "Турист" не са оригинални. Страничните чанти са изработени по поръчка според запазените снимки на "Верховина-3 Турист"

Намереното копие е възстановено въз основа на донор със същата дата на производство. Реставраторите разказват, че в процеса на пресъздаване на на туристическото съветско мотоциклетче е трябвало да разчитат на изрезки от стари списания и каталози на Лвовския завод за мотоциклети, включително и на такива от западната преса.

Това е първото съветско туристическо мотопедче

Двигателят с мощност 2 конски сили, инсталиран на тази Верховина-3 Турист, никога не е бил ремонтиран. По време на процеса на възстановяване специалистите са свалили капаците, сменили са маслото и сменили буталната система.

Задната стойка на мотопеда е стандартна: тя е фиксирана върху дъга, разположена над задната светлина. Този елемент също е възстановен от оцелелите снимки на модела. Сега, единственият съветски "Турист" е в пълна изправност, а блогърът обещава да го подкара, когато метеорологичните условия позволяват.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 43 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бай Иван

    19 40 Отговор
    Та това е двигател от Балканче !!!!! Кой от кой, и от къде е копирал????

    Коментиран от #3, #4, #5, #17

  • 2 мотоциклист

    52 13 Отговор
    Не е лоша моторетката!
    Бива и то за ония години.

    Коментиран от #12, #20

  • 3 Цеко сифоня

    54 12 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Иван":

    Няма нищо общо с балканчето. Балканчето си беше як мотопед. Даже още има живи екземпляри. Един комшия имаше такова недоразумение. Завалията, направи с него повече километри от бутане, от колкото от каране.
  • 4 моторджия

    38 18 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Иван":

    Много си зле! Значи викаш всеки мотор, който е 50 куб.см е от Балканче. Смешник! Специално двигателя е изцяло руски, както и моторетката, която е изключителна. Карал съм такава само, че се казваше Рига. Същата е, но без багажника отзад, а с багажника не зная защо са я кръстили Верховина. С 2 скорости е с педали, като на колело и развива над 55 км/ч. По километраж малко над 60, а реални 56-57. За из града и за селски и черни пътища е идеална. Разход 2/100

    Коментиран от #7, #10

  • 5 К.К.

    8 9 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Иван":

    От Чехословакия!

    Коментиран от #8, #36

  • 6 моторджия

    33 9 Отговор
    Между другото тази моторетка, само че с името Рига се произвежда преди Балканчетата. Ригите още ги карат из Русия. Производството им почва през 60-те год на миналия век. Стрували са 170 рубли тогава и всеки е можел да си позволи подобно моторче. Само за сравнение в момента със 170 рубли можеш да си купиш 5 л. бензин.

    Коментиран от #41

  • 7 20век

    46 5 Отговор

    До коментар #4 от "моторджия":

    И времената и техниката бяха по-хубави едно време, носеха индивидуализъм и очарование..

    Коментиран от #9, #21

  • 8 моторджия

    37 2 Отговор

    До коментар #5 от "К.К.":

    Не е от Чехословакия! Взаимствали са някои неща от двигателите на Ява (не е копие, различни са), но този двигател на тази моторетка си е изцяло руски и се е произвеждал само и единствено в СССР.

    Коментиран от #23

  • 9 моторджия

    45 5 Отговор

    До коментар #7 от "20век":

    Така е! Моторетката е с много здрава рама, направена е да те надживее и е изключително практично превозно средство. Леко, надеждно, здраво, безпроблемно и изключително икономично. Няма стартери, няма глупости. Завърташ педалите, моторчето пали и газ. По онова време разход 2/100 не се сещам да е имало. Може би някои Хонди да са го имали, но нещо не се сещам за конкретен модел. За из града е просто трепач. Не мога да разбера защо хората си вземат разни джипки, комбита и какви ли не камиони и се движат сами из града, като едно такова моторче ти върши прекрасна работа. И за пазаруване става и за всичко. Говорим за икономии, екологии и какво ли не, а не се замисляме, че хората преди много време са ги измислили нещата.
  • 10 Бай Иван

    13 29 Отговор

    До коментар #4 от "моторджия":

    Аз колкото мотори съм карал ти сигурно толкова косми по главата нямаш, Глупак!!!! Нищо не съм казал за 50 кубика, просто на външен вид е същия като на Балкан Люлин !!!!!!!! Ако въобще знаеш какво е Балкан ЛЮЛИН !!!!!!!!!!!!!!!!

    Коментиран от #11

  • 11 моторджия

    34 3 Отговор

    До коментар #10 от "Бай Иван":

    Колко мотора си карал не те знам и не ме интересува, защото няма нищо общо с темата и тъпотиите, които пишеш. Добре е обаче да отидеш на офталмолог да се прегледаш! Двете моторетки по никакъв начин не си приличат, за да казваш кой от кого е копирал.
  • 12 винкел

    16 25 Отговор

    До коментар #2 от "мотоциклист":

    Помня го!
    За нищо не ставаше-затова и няма останали.

    Коментиран от #15

  • 13 Дизел

    21 35 Отговор
    Ако искаш да буташ повече отколкото караш купи си руски мотор. Ама моторист никогиш няма да си вземе за каране подобна глупост.

    Коментиран от #14

  • 14 Механик

    35 13 Отговор

    До коментар #13 от "Дизел":

    Като стар моторджия, мога да зявя следното:
    Руските моторетки и мотоциклети, без да блестят с нещо кой знае какво, но и не отстъпваха по практичност на западните образци. Отстъпваха естествено по дизайн, но това не е най-главното предимство на едно МПС.
    За това пък бяха много издръжливи, да не кажа идиотоустойчиви. Лесни за ремонт, некапризни към горива и околна среда и най-вече сигурни.
    Да, нямаха много, а да не кажа и никаква електроника, но това е предимство по-скоро.
    Верховинката си бе добро моторче. Пак казвам- безотказно.
    В срвнение с нашето балканче, беше поне 3 нива нагоре. КАзвам го като човек, който много се е занимавал с тия машини, а не като русофил или като непатриот. Мога да изброявам параметрите по които верховината биеше балканчето, но няма да ми стигне страницата.
    В коментарите си на техническа тема, винаги гледам да съм обективен и аполитичен.

    Коментиран от #16, #24, #35, #38

  • 15 моторджия

    21 6 Отговор

    До коментар #12 от "винкел":

    Сигурен ли си, че няма останали? Тези моторчета не се внасяха у нас, за да ги има. Внасяха ги българи работещи тогава в СССР предимно в Коми. Качваха ги в товарния вагон на международния пътнически влак Москва-София и така ги докарваха у нас. Точно по точи начин бащата на мой съученик си докара неговия, който сме го карали още, като ученици.В Русия все още ги има и хората ги карат. Статията е заблуждаваща. Мотопеда е с името Рига и то е разпространеното, а това в статията си е чиста Рига, но с багажник и друго име. Както е написано едва ли не това е някакъв уникат, но не е. Има ги много. Слагаш един багажник, пишеш другото име и си готов, ако много държиш да имаш точно тази модификация.

    Коментиран от #25, #32

  • 16 моторджия

    26 10 Отговор

    До коментар #14 от "Механик":

    Така е, но тук се подвизават тролове русофоби, които, когато стане дума за нещо руско и веднага започват да плюят. Много правилно си казал, че когато става въпрос за техника е нужно да бъдем обективни. Не е само при моторите, а при почти всичко, което произвеждат руснаците. Може да не блестят нещата им с кой знае какво, но са направени така, че да ти служат дълго време, да са идиотоустойчиви, лесни за ремонт, ако се наложи с евтини консумативи и части. Основното при руската техника е, че не е еднодневка. Прави се солидно и здраво, за да издържи на времето и условията, които определено са сурови в техните географски ширини.

    Коментиран от #19

  • 17 Бай Пацо

    27 3 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Иван":

    Амиии...къде ще се мери с "Балкан"-че бе наборе...Имах такова още от 16 г.си възраст и не слизах от него даже и през зимата...Страната обикалях през ваканциите ...двуместно си беше ,че и странични багажници и предпазни капаци пред краката бях му напаравил... 3,3 коня го даваха по документ ,ама аз го "стъргах" още ... 70 км/ч вдигаше на равно ,ако не духа насрещен вятър ...даже първата ми дупка в талона ми направиха с него ...няма да повярваш за ..."Неправилно изпреварване" си беше ...хвалих се дори с нея ...(един трактор с ремарке "издухах" на един баир при непрекъсната линия-някъде из в.Търновско си беше-1974-та г.) Па тая "Верховина" с тия два коня ,че и стъкло и сложили надали с повече от 40 ще върви...май и с две скорости си бяха.
  • 18 Бай Стою касапина

    33 15 Отговор
    Тази пърпалетка е пълно недоразумение. Минеш 400-500 км и сменяш бутало и сегменти. Съединителя пък почва да лепи и не отделя. И бай Иван донякъде е прав. Руснаците като много добри крадци на технологии са барнали някоя и друга идея от двигателя на Балканчето. И заради тая тъпа Верховина спряха производството на Балканчето в Ловеч та да я продават в България. Обаче се оказа, че не могат да произвеждат само резервните части за тоя боклук и го спряха. За тия години най-добър си беше Симсонът. Доста добра и прилична моторетка за през соца.

    Коментиран от #22

  • 19 винкел

    27 10 Отговор

    До коментар #16 от "моторджия":

    Не съм русофоб.Обективен съм! Какви качества има това недоразумение та да го хваля?Имал съм възможност да го карам,"Балканчето" беше в пъти по-добро.

    Коментиран от #30

  • 20 ддд

    11 2 Отговор

    До коментар #2 от "мотоциклист":

    да такива години бяха слагаш чанти и става турист а вечерни дрехи бяха пак работните дрехи ама с фенерче:))))))

    Коментиран от #34

  • 21 Komapak

    11 6 Отговор

    До коментар #7 от "20век":

    Така е но.... Модела изложен на снимката 1971. Бил съм в музея на Ауди, колкото и да не одобрявам марката. Това немците си го имат от 1920г. Съвсем отделен е въпросът защо след това марката прави толкова много глупости за да си купи в крайна сметка Дукати.
  • 22 Komapak

    18 5 Отговор

    До коментар #18 от "Бай Стою касапина":

    Видях в Германия много стар Симсон. И тия бая са крали от Веспа😉

    Коментиран от #26

  • 23 К.К.

    24 6 Отговор

    До коментар #8 от "моторджия":

    Знам! А и съсед имаше Верховина началото на 80те, цяла сутрин въртеше педалите от единия край на улицата до другия, и после цял следобед ремонтираше, центроваше и пак на ново.
  • 24 охобохо

    15 1 Отговор

    До коментар #14 от "Механик":

    Не знам , ама май нещо не си карал Верховина ! Аз имах Балкан 50 и Верховина , Верховините които се продаваха в Мототехника нямат нищо общо с тази на снимката !
  • 25 морски

    18 5 Отговор

    До коментар #15 от "моторджия":

    Момче внасяха, Мототехника Варна беше пълна в единия край , почти никой не ги купуваше.Стояха в дървени каси.

    Коментиран от #33

  • 26 Бай Стою касапина

    12 16 Отговор

    До коментар #22 от "Komapak":

    Вероятно са откраднали нещо от предното окачване. Иначе външният вид няма нищо общо. А руснаците са крадци на технологии. Москвич -БМВ, Волга-Форд, ЗАЗ-Фиат 500.Булдозер Ц 100-Катерпилар. Прословутото Жигули ни го взеха под носа и ни набутаха Москвича. Първоначално Фиат започна да се произвежда в Ловеч под името Фиат Рила, но тарикатите го откраднаха, а комунистите го подариха. Тъпо!

    Коментиран от #31, #40

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Препатил

    19 3 Отговор
    Баща ми ги смени навремето и трите...Балканче , Симсон и Рига. Всичките купувани нови от магазина. Ригата беше най големия боклук. Накрая се беше вбесил и наряза рамката с ъглошлайф , а двигателя го даде на един негов приятел. Балканчето го беше продал преди това. А Симсона го продадох аз чак 2004г
  • 29 хаябуса

    10 4 Отговор
    Турили един плексиглас и една скара отзад и станоло нов модел че и турист.
  • 30 5566

    14 6 Отговор

    До коментар #19 от "винкел":

    А за сравнение със Симсон дума и да не става....такова не съм карал но имах Иж уникален боклук беше.
  • 31 Komapak

    11 2 Отговор

    До коментар #26 от "Бай Стою касапина":

    Има един много стар Симсон, който е едно към едно с Веспа.
  • 32 Баш Моторджия!

    16 3 Отговор

    До коментар #15 от "моторджия":

    Уж си ,,Моторджия,пък пишеш неверни неща...!Как пък ,,Верховина",да не са ги внасяли в БГ.....?!Аз съм от Стара Загора и нашата ,,Мототехника" бе пълна с тези мотопеди....,някъде 1975г.!Бяха красиви- с хромирани калници и като ученик в техникума си мечтаех през стъклото на витрината да имам и аз ,,Верховина"...!Един братовчед си купи и почна голямата мъка...!Трудно палене и много слаба мощност...!Така и като чисто нов не успя да върви като хората тая измислена ,,Верховина"...!!!
  • 33 123

    13 1 Отговор

    До коментар #25 от "морски":

    Нещо бъркаш ми се струва! Не зная във Варна как е било, но не вярвам там да са внасяли, а в София да не са. Предполагам се бъркаш с Карпати. Точно с тези мотори мототехниките бяха заринати. Аз също си купих Карпати по онова време, но не бях доволен от него. Малко вървеше и постоянно се чупеше. Такива обаче бяха времената. Симсонките много трудно се намираха и се продаваха с връзки, както и Балканчетата, които се продаваха предимно навън.

    Коментиран от #39

  • 34 ддда

    11 9 Отговор

    До коментар #20 от "ддд":

    ...ама живеехме спокойно,мирно и задружно...!
  • 35 Механик +

    14 5 Отговор

    До коментар #14 от "Механик":

    ,,Верховинката си бе добро моторче. Пак казвам- безотказно. В срвнение с нашето балканче, беше поне 3 нива нагоре."
    Моооляяя...?!?!Я пак....?!?!?!
    Имал съм и Балканче и Верховина...!Балканчето е в пъти по-добро от умрялата Верховина...!Верховината правеше постоянно проблеми с паленето,а мощността и я нямаше никаква,в сравнение с Балканчето...!!!!!!!!!!!
  • 36 Lazarov

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "К.К.":

    Да имаше и още един верховина спор
  • 37 Някой

    16 13 Отговор
    Пълен БОКЛУК както и всички руски и соц .мотори. ЕДИНСТВЕНИТЕ КАЧЕСТВЕНИ мотори през соца бяха Simson, MZ,и старите Jawa.Но до не забравяме че там немец е пипнал. Такива Руски Боклуци стават само за скраб и за музей. Освен проблеми нищо повече не чакай от тях.
  • 38 Някой

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Механик":

    😀😃😄🤣🤔🚴‍♂️🗣👣
  • 39 Баро

    14 7 Отговор

    До коментар #33 от "123":

    Докато комунистическия Елит тънеше в разкош комунистическите деца караха четирицилиндрови Honda Yamaha а ние спряхме пред мототехника за да се доредим за Симсон че
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Антимедиатор

    7 5 Отговор

    До коментар #6 от "моторджия":

    За сравнение тогава е струвало 3 заплати по 60 рубли.
    Нека да се пише истината, но за вас руските подлоги тя не значи нищо !
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Косе Босе

    9 6 Отговор
    Колко драскачи на руската амбразура и то българи!!! Хората ви пишат реални неща от годините когато у нас имаше технически достижения,благодарение на сътрудничеството ни с запада,а руснаците ни взимаха всичко,или ако не можеха ни разбиваха забраняваха/производството под претекст "идеологическо "превземане от "мръсният"капитализъм.Когато "Рено"построи завод в Пловдив 60те години,произвеждахме наи- добрата кола/кола на годината/в Европа.Като видяха руснаците че няма как да откраднат патентите и не могат да произведат краденото от фр.технологии те закриха завода,за да ни натресат руските москвичи и жигулата които не можеха да продадат на запад.А Реното се изнасяха всички за Европа.Така и за "Балканчето"на който този руски трошляк само можеше да му гълта праха.Така и за компютрите ,така и за всичко друго техническо направено у нас.Западняците като разбраха че сме троянският кон на руснаците спряха трансфера на технологии,и ние бяхме до тук.Русия от тогава ни докара до техническа руина като ни довърши с заводите си който технически бяха готови за скраб още при инсталирането им.А сега отново цъфнаха троянските коне В НАТО БЪЛГАРСКИТЕ РУСОФИЛИСТИЦИ.Това коментирайте а не това руско чудо/както и другите св.достижения/ за които ни напомня "факти"всеки ден,и на които да се посмеем с иронична усмивка.Радвам се и че "Факти" ни дава възможност да видим колко много българи-русофилчета изпълзяват на амбразурата когато се пише за "великите"достижения на "великата "им Рус о
  • 44 Косе Босе част2.

    9 5 Отговор
    Въпрос към "Факти"кога ще напишете статия за бившият завод "РЕНО" закрит от вашата любима Раша за да подискотираме за техническите достоинства на произведените от нас "Рено" и произведените от руснаците "Москвич/БМВ-КРАДЕНИ ТЕХНОЛОГИЙ,и "Жигули"/Фиат лиценз/,както и да разберем от къде се списва вестника ви /София или Москва/Чакам статия и за завод "Балкан"Ловеч,Молба към редактора моля за определена дата за да не "проспят" Русофилите статията и да се извинят след това че не са могли да се определят преди това че са патриоти а след това интернационалисти/разбирайте русофили
  • 45 Помня

    2 1 Отговор
    От малък край Дунавски град съм с големи баири. Верховените не можеха да ги изкачат. Някои се излъгаха и ги купиха и така стояха по дворовете. Симсонките вървяха на змей по баирите с двама. Немското си е немско.Не съм чул до сега някой да каже че руснаците са техническа нация.
  • 46 Хмм

    2 0 Отговор
    Най-големият боклук, който някога съм имал. Още след първата седмица го замених за часовник за двойно-тарифен електромер...