Забелязали ли сте, че прозорците на самолетите имат много специфична заоблена форма? Може да се каже, че са овални. В този случай възниква въпросът: защо илюминаторите на самолетите трябва да бъдат с тази форма, а не са квадратни или правоъгълни? В крайна сметка определено квадратът е най-простата фигура.
Когато авиационната индустрия започва своето развитие и в света се появяват първите пътнически самолети, прозорците (илюминаторите) в тях наистина са направени правоъгълни. Конструкторите основателно предполагат, че тази форма ще бъде оптимална, тъй като от техническа гледна точка най-лесно е да се направи правоъгълен отвор във фюзелажа. И наистина този метод работи, но докато самолетите са с витла...
През 1949 г. британският производител на самолети de Havilland започва да тества първия в света сериен търговски реактивен самолет, DH.106 Comet, а експлоатацията на самолета започва през 1952 г. За пазара на пътнически превози този самолет се превръща в истинска бомба! За съжаление във всякакъв смисъл. Още през първите 12 месеца на работа на Comet има три самолетни катастрофи. Британските инженери са в паника и се заемат с щателна проверка на собствената си машина.
В крайна сметка е установено, че и трите катастрофи са настъпили поради разрушаване на фюзелажа, причинено от умора на метала, който от своя страна се натрупва поради концентрацията на излишно напрежение около квадратните прозорци. По-нататъшната работа показа, че квадратният илюминатор има четири зони на напрежение, които са причина за разкъсване на фюзелажа, когато са изложени на силно външно натоварване и температурни промени.
Преди появата на реактивните самолети гражданските самолети не са изпитвали такива натоварвания или такива температурни колебания. След това откритие илюминаторите с прави ъгли веднага са изоставени от съображения за сигурност и започват да се заменят с овални. Овалният илюминатор е много по-способен да издържи на напрежението, пред което е изправен фюзелажа на самолета. Днес, в допълнение към заоблените прозорци в самолетната индустрия, се използват и специални извити стъкла, които още повече облекчават натоварването върху уязвимата зона на конструкцията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Минувач
Коментиран от #4, #6
14:29 04.07.2022
2 Русофилски прокариот обяснява:
14:31 04.07.2022
3 плюс минус
14:31 04.07.2022
4 ВЕРНО БЕ,☝КАТО НЯМА ТЕХНИЧЕСКИ ПОЗНАНИЯ
До коментар #1 от "Минувач":
ЗАТОВА ИМА КАСКИ ШЛЕМОВЕ И ПРОЧИЕ...ТО В ПРИРОДАТА НАЙ СЛАБА СФЕРА Е ГЛАВАТА 👍😡14:49 04.07.2022
5 фиш ай
15:24 04.07.2022
6 Механик
До коментар #1 от "Минувач":
Дори не бих казал "технически", а изобщо ПОЗНАНИЯ.Разбира се в днешно време, повече познания имаме относно фермата, брадъра, фикито и дрифтенето. Та от тая гледна точка, статията би била полезно-познавателна. Само дето се иска и да можеш да разбереш, защо всеки остър ъгъл/ръб е концентратор на напрежение, де.
Коментиран от #7
15:28 04.07.2022
7 Добър коментар
До коментар #6 от "Механик":
Но за съжаление тези, които си изброил въобще няма да отворят статията, защото още от заглавието ще решат, че не ги интересува.А от друга страна, тези които се интересуват, вече знаят отговора. Лично за мен беше интересно да науча, че все пак в началото някой въобще е решил, че ще прави квадратни прозорци на самолет. От друга страна разбирам защо децата вече се раждат научени и дори не се замислят за неща, които ние сме научили по трудния начин.
Което и дете да накараш да нарисува самолет, ще го нарисува с кръгли прозорци без да се замисли, точно както си инсталира игра на телефона и започва да я играе без никой да му обяснява и да я е виждало преди.
16:17 04.07.2022
8 Разбирач
Коментиран от #10
18:57 04.07.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Аладин
До коментар #8 от "Разбирач":
Личи си, че разбирачите не четат, но щедро дават компетентно мнение.Коментиран от #11
10:38 05.07.2022
11 Разбирач
До коментар #10 от "Аладин":
Кой ти каза, че не чета. Що книги съм изчел. Верно, че тези статии не ги чета до край, ама и заглавието стига. Завършил съм техникомКоментиран от #12
14:33 05.07.2022
12 Аладин
До коментар #11 от "Разбирач":
Щом си с техникОм извинявай. Или е СПТУКоментиран от #13
15:00 05.07.2022
13 Разбирач
До коментар #12 от "Аладин":
То е все същото само дето в техникома си губиш времето 1 година повече.Коментиран от #14
15:04 05.07.2022
14 Аладин
До коментар #13 от "Разбирач":
Прочети цялата статия бе разбирачо!!!15:14 05.07.2022
15 Разбирач
Коментиран от #16
01:16 06.07.2022
16 Аладин
До коментар #15 от "Разбирач":
А Ти къде видя истински кораб на истински извънземни? Май си първият човек в света видял такова нещо.Коментиран от #17, #19
06:55 06.07.2022
17 Бен Газара
До коментар #16 от "Аладин":
Как така къде са виждани космически кораби- всеки ден дават филми по ТиВи-то с тях- ако нямаше космически кораби и извънземни, завършили техникоми (да не се бъркат с техникумите), как щяха да дават такива филми?!Коментиран от #18
13:19 06.07.2022
18 Аладин
До коментар #17 от "Бен Газара":
Прав си. Сега май трябва да се извиня на разбирачи и да завърша някой вечерен техникОм, за да си засиля общата култура15:15 06.07.2022
19 Разбирач
До коментар #16 от "Аладин":
Забравих, че не всеки като мен работи за NASA и има достъп до класифицирана информация последно ниво.23:56 06.07.2022